سفری به جمهوری خودمختار نخجوان

تقریباً یه ماه قبل از تعطیلات خرداد ماه سال 94 تصمیم گرفتم که برای این مدت برنامه سفری داشته باشم و چون علاقه مند بودم سفری کم هزینه، کوتاه مدت و ترجیحاً خارجی داشته باشم، نخجوان رو به عنوان مقصد خودم در نظر گرفتم.

از سایت های مختلف تورهای نخجوان را مدتی مورد بررسی قرار دادم و در نهایت یک تور 3.5 روزه نخجوان با اقامت دو شب در هتل تبریز این شهر انتخاب کردم.

طبق برنامه ساعت 7.5 شب روز 13 خرداد همه مسافرها میدان ونک جمع شدند و تقریبا حوالی ساعت 8 شب راه افتادیم. طبق روال همیشگی تورهای زمینی مسافران به ترتیب خودشون رو معرفی کردند و از تجربیات سفرهای قبلیشون گفتند و هر کسی به نوبه خودش توصیه هایی رو مطرح کرد. در مدت مسیر چند باری توقف داشتیم تا در نهایت 8 صبح فردا به شهر مرزی جلفا رسیدیم. مسافرایی که پولهاشون رو از قبل change نکرده بودند خارج از گمرک این کارو انجام دادند و همه منتظر بودیم تا با هم به سمت مرز و انجام امور خروج حرکت کنیم. لازم به ذکر است در آن تاریخ هر منات آذربایجان 3200 تومن خرید و فروش می شد.

مسیر حرکت ما به سمت نخجوان

لب مرز به دلیل اینکه از قبل راهنمایان محترم گفته بودند تحت هیچ شرایطی عوارض خروج از کشور رو پرداخت نکنیم صفهای متعددی تشکیل شد به طوری که مدت زمان دو ساعت طول کشید تا همه مسافران عوارض رو پرداخت کنند و کارهای خروج از کشور رو انجام دهند. بعد خوردن مهر خروج از کشور یک مسیر 70 متری رو طی نمودیم تا وارد کشور آذربایجان شدیم. یکی از جاذبه های این قسمت عبور از پل مرزی ارس هستش به طوری که در میانه این پل مرز دو کشور تعیین می شود.

نکته جالب توجه مرز دو کشور یک درب بزرگ قرار داره که باز بوده، با این تفسیر که یک پاشنه آن به سمت ایران و دیگری به سمت آذربایجان می باشد.

سفری به جمهوری خودمختار نخجوان

پل مرزی ارس (مرز ایران و آذربایجان)

بعد از عبور از پل در یک صف بسیار طولانی منتظر اخذ رواید از از کشور آذربایجان شدیم. که بعد از گذشت یک ساعت با پرداخت 12 منات مهر ها زده شد و وارد خاک آذربایجان شدیم. تا همه مسافرها دور هم جمع شدند دو ساعتی طول کشید و همگی سوار اتوبوس هایی که از قبل منتظر ما بودند شدیم و به سمت نخجوان حرکت کردیم. (فاصله مرز تا نخجوان 40 کیلومتر می باشد).

حوالی ساعت دو بعد از ظهر به هتل تبریز رسیدم اتاق هامون رو تحویل گرفتیم، ناهار مفصلی خوردیم و برنامه بعد از ظهر رو به ما اعلام کردند. قرار شد ساعت 5 همگی جمع بشیم و به تماشای مقبره مومنه خاتون و قلعه قدیمی بریم.

مقبره مؤمنه خاتون

قلعه قدیمی

بعد از بازدید از این دو حوالی ساعت 9 شب به هتل برگشتیم، شام مفصل هتل رو صرف کردیم و شب نشینی دوستانه ای درکنار هم داشتیم. و برنامه روز بعد رو که قرار بر این شد ساعت نه صبح بازدید های غار دوزداغ، مقبره نوح نبی و غار اصحاب کهف رو داشته باشیم تنظیم کردیم.

صبح روز بعد یعنی 15 خرداد، ساعت نه صبح به سمت غار دوزداغ ، و پس از اون به سمت مقبره نوح نبی رفتیم. در مورد غار دوزداغ که یکی از معدود غارهای نمکی جهان به شمار می رود مورد استفاده بیماران تنفسی قرار می گیرد به طوری که در بدو ورود شما متوجه این موضوع خواهید شد. مقبره نوح نبی هم به روایتی در نخجوان هست به طوری که داخل موزه مربوط به آن عکس های کوهی قرار دارد که نوشته شده است که این کوه همان کوهی هست که نوح نبی کشتی اش در آن توقف شده و بعد از آن زندگی جدیدی را بر روی کره خاکی آغاز نموده اند.

غار نمکی دوزداغ

مقبره نوح نبی (داخل این بنا موزه کوچکی قرار دارد که دورتا دور آن تصاویری از تاریخچه مقبره به چشم می خورد)

با توجه به اینکه غار اصحاب کهف 45 دقیقه ای خارج از شهر قرار دارد، (بیست کیلومتری شمال شرق شهر نخجوان) تعدادی از مسافرین تصمیم به بازگشت به هتل گرفتند و تعدادی هم خواهان ادامه مسیر به سمت غار اصحاب کهف شدند. بعد گذشت یکی ساعت حوالی ساعت دوازده به غار اصحاب کهف رسیدیم. این غار البته به روایتی به اصحاب کهف شهرت داره و در ارتفاع واقع شده و دویست پله رو پیمودیم تا به خود غار اصحاب کهف رسیدیم.

لازم به ذکر است که اهالی این منطقه احترام خیلی زیادی برای این مکان قائل هستند به طوری که در ورودی این منطقه در یک تابلویی موارد زیر رو یادآوری می کنند که ترجمه آن به فارسی:

" اعمال ثواب و گناه در زیارتگاه اصحاب کهف"

اعمال ثواب:

مراقبت از تجهیزاتی که برای زائرین فراهم شده است.

محافظت از فضای سبز

کاشت درخت

رعایت موازین اخلاقی اسلام

اعمال گناه:

نوشتن (یادگاری) بر روی سنگ ها و صخره های زیارتگاه

ریختن زباله بر روی زمین

محافظت نکردن از فضای سبز

عدم مراقبت از تجهیزاتی که برای زائرین فراهم شده است.

عدم رعایت هنجارهای اجتماعی

عدم رعایت موازین اخلاقی اسلام

بعد از بازگشت از غار اصحاب کهف که بی شک قشنگ ترین و زیباترین مکانی بود که در نخجوان وجود دارد راهی هتل می شویم و برنامه بعد از ظهر که بازدید از دریاچه زیبای باتابات هست رو تنظیم می کنیم.

ورودی غار اصحاب کهف

بعد از صرف ناهار و یک استراحت کوتاه ساعت 4 بعد از ظهر به سمت این دریاچه راهی می شویم. این دریاچه تقریبا یک و ساعت نیم از شهر نخجوان فاصله داره و تنها جاذبه آن زیبایی آن می باشد. علت این پدیدار شدن این دریاچه نیز ایجاد سدی بر روی رودخانه ارس می باشد. در این دریاچه شنا کردن ممنوع بوده و دسترسی مناسبی به دریاچه بدان صورت وجود ندارد.

دریاچه باتابات (به معنای بسیار فرو رونده)

حدود تقریبا یک ساعتی نزدیک دریاچه بودیم از طبیعت زیبای آن استفاده کردیم و راهی شهر نخجوان، گشت شهری و خرید شدیم. شهر نخجوان شهر بسیار کوچیکی هست و اجناس خاص و با ارزشی ندارد. همه چیز گران تر از ایران است. به شخصه بدون هیچ گونه خریدی ساعت نه شب به هتل مراجعه کردم. بعد از شام شب نشینی دوستانه ای همه مسافران در هتل داشتند.

از آنجایی که یکی از تورلیدرها طی ابتکاری توی هتل گروهی تو وایبر با عضویت همه مسافرها تشکیل داده بود، و همه به اینترنت متصل بودیم، برنامه ها و تغییراتش معمولا از این طریق به ما اطلاع داده می شد.

اواخر شب برا همه پیام اومد که زمان حرکت ما ساعت 11 ظهر فردا خواهد بود. به همین جهت چون دیگه وقتی برا من باقی نمونده بود و هیچ خریدی نکرده بودم و معمولا برای ادای رسم همیشگی مجبور شدم صبح زود به سمت شهر حرکت کنم تا بتونم خرید مختصری به عنوان یادگاری از شهر نخجوان تهیه کنم. که به ناچار یک ماکت مقبره نوح نبی در ابعاد 5 سانتی در سه سانتی متر خریدم.

طرفای ساعت 1 بعد از ظهر به مز جلفا رسیدیم. دو ساعت معطلی داشتیم به خاطر دیر رسیدن سرویس هامون و نهایت در این مدت وقفه از بازراچه مرزی جلفا دیدن کردیم و راهی تهران شدیم.

بازارچه مرزی جلفا

نمایی از ورودی هتل تبریز

توصیه ها:

* نخجوان شهر بسیار کوچکیست، شبیه یکی از شهرستان های بسیار کوچک ایران ولی با این تفاسیر ارزش یک بار دیدن را دارد.

* در صورتی قصد سفر به این شهر را دارید طوری برنامه ریزی کنید که بیشتر از دو روز اقامتتان طول نکشد. چون با این دوروز باز هم وقت اضافی خواهید داشت.

* نخجوان برای خرید اصلا مناسب نیست.

* نخجوان سه تا هتل مناسب دارد، که تنها هتل تبریز در مرکز شهر واقع شده. پیشنهادم به شما انتخاب این هتل می باشد، چون جدا از امکانات مناسب، مهمان نوازی و پذیرایی خوب بسیار به مرکز و بازار و ... نزدیک می باشد.

* اگر مجددا قصد داشته باشم به نخجوان سفر کنم، طوری برنامه ریزی خواهم کرد مزار حسین جاوید رو در نخجوان حتما ببینم و یک روز هم در جلفا اقامت خواهم داشت ( شهر مرزی جلفا دارای یک کلیسای بسیار زیبا و یک اثر دیدنی به نام آسیاب خرابه می باشد).