سفر به شهررنگ ها (سفرنامه استانبول)

سفر به شهررنگ ها (سفرنامه استانبول)

باسلام وخسته نباشید به خوانندگان لست سکند

باتوجه به سفرنامه های زیادی که قبل ازسفرم به استانبول خوانده بودم تصمیم گرفتم تجربیاتی که درطول این سفربدست اوردم را در اختیار خوانندگان لست سکند بگذارم. قرار شد به اتفاق خانواده ام برای بار سوم به استانبول برویم.

تور8 روزه باپرواز ترکیش،هتل گلدن پارک را ١٥٦٠تومان برای تاریخ 30 شهریورماه گرفتم
پرواز ما ساعت ١٥:٢٥ بودکه یکی از مزیت های خوبه پرواز ترکیش کیفیت وساعت پروازی بسیارعالی آن هست که میتوان از نصفه روز اول به خوبی استفاده کرد. بعداز 3 ساعت پروازبه فرودگاه آتاتورک استانبول رسیدیم.

پس از تحویل گرفتن چمدان ها به بیرون از سالن رفتیم که لیدر های هرگروه با در دست گرفتن نام گروهشان منتظر مسافران بودند که خوشبختانه در همان لحظه اول لیدرمان را پیدا کردیم وبعد از ١٥دقیقه با جمع شدن مابقی مسافرها به سمت هتل ها حرکت کردیم.

نکته ای که لازم هست به خوانندگان بگویم این هست که حتما قبل از سفر با خواندن سفرنامه ها اطلاعاتی در زمینه با جاهای دیدنی استانبول در بیارید، متاسفانه خیلی از مسافرها اطلاعاتی نداشتن ودر همان مرحله اول مبالغ زیادی دلار، به لیدرگروه بابت گشت های شهری، تور بسفر وجزیره پرنسس و.... پرداخت کردند که به راحتی باکمی تحقیق میتوانید بامبلغ ناچیز این گشت ها را انجام دهید.

در برنامه تور یک روز گشت شهری رایگان داشتیم که ترجیح دادیم به این گشت شهری نرویم چون بیشتر جاهای که برده می شوند جنبه تبلیغاتی دارند مثل فروشگاه چرم وشیرینی.

ساعت ٦:٣٠ بعدازظهر به وقت استانبول به هتل گلدن پارک درتکسیم رسیدیم(در بخش نقد وبررسی هتل ها درمورد کیفیت هتل توضیح دادم) وبعداز تحویل گرفتن اتاق وکمی استراحت تصمیم گرفتیم که به سمت خیابان معروف استقلال برویم، خیابانی زیبا که هرگز از رفت وامد خالی نمی شود.

باتوجه به اینکه برای بار سوم به استانبول می آمدیم ودر سفرهای قبل به برج گالاتا رفته بودیم ،از رفتن به برج گالاتا صرفه نظرکردیم که شما دوستان میتوانید پیاده تا اخر خیابان استقلال بروید وازدیدن برج زیبای گالاتا لذت ببرید.

( ورودی برج گالاتا مبلغ 25 لیر می باشد) پس از صرف شام وتماشای هنرنمایی نوازندگان درخیابان استقلال، به هتل بازگشتیم.

روزاول –محله بالاط وآیاکاپی

ساعت ٨صبح برای صرف صبحانه به رستوران هتل رفتیم و تصمیم براین گرفتیم که به محله آیاکاپی و بالاط (خانه های رنگی) برویم.

صبحانه هتل

از لابی هتل یک نقشه مترو تهیه کرده وبا بیرون آمدن از هتل با نم نم باران مواجه شدیم که بعداز خرید چترواستانبول کارت ( قیمت کارت ٨لیر است) از سوپر مارکت های اطراف هتل، به سمت ایستگاه اتوبوس زیرگذر میدان تکسیم حرکت کردیم و با دستگاه های شارژ در ایستگاه، کارت را شارژ کردیم.

لازم است به عزیزان یاداوری کنم که کلیه وسیله های نقلیه به جز تاکسی به ازای هرنفرکه کارت بزنید حدود٢.٥ لیر کم میکند که بهتراست باتوجه به تعداد نفرات ومسیرهای که میخواهید بروید کارت را شارژ کنید.

t55بااتوبوس شماره به سمت محله آیاکاپی حرکت کردیم که دراین محله پارک زیبا وخلوتی بود، که بعداز کمی نشستن درپارک ولذت بردن از منظره رو به دریا پیاده به سمت محله بالاط (فاتح) رفتیم ، البته مسافت زیادی نبود بعداز کمی پرس وجو به بالاط رسیدیم.

بالاط محله ایست قدیمی باخانه های رنگی وکوچه های سراشیبی که پیاده رویی دراین کوچه های زیبا خالی از لطف نیست .بعد از گشت وگذار درکوچه وپس کوچه های این محله حسابی خسته شدیم، تصمیم گرفتیم ناهار را در یکی از کافه رستوران هایی که دید زیبایی به خیابان و دریا داشت صرف کنیم، بعد از صرف ناهار به سمت ایستگاه اتوبوس جهت بازگشت به هتل، انجا را ترک کردیم .

محله بالاط

روز دوم _مرکز خرید جواهر،خیابان عثمان بی ونیشان تاشی

پس از صرف صبحانه ساعت ٩صبح از هتل به سمت ایستگاه مترو میدان تکسیم رفته واز آنجا به سمت ایستگاه شیشلی حرکت کردیم. m2 با خط مترو

در خیابان شیشلی مرکزخرید جواهراست که اغلب ایرانی ها برای خرید به این مرکز می آیند. بعداز خرید به سمت خیابان عثمان بی رفتیم که دراین خیابان میتوان خریدی با قیمت مناسب انجام داد زیرا برند های مانند ال سی،کوتون ،دیفکتو و...که نسبت به برندهای دیگر ترک ارزان تر است در این خیابان شعبه دارند.

بعد از خوردن اسکندر کباب که پیشنهاد میکنم امتحانش کنید به سمت خیابان نیشان تاشی رفتیم،درانجا نیزمرکز خرید سیتیزاست که انتخاب خوبی برای خرید لباس های مارک دار مثل زارا،مانگو،نت ورک و... است. بعد از کلی خرید کردن با اتوبوس به سمت تکسیم بازگشتیم وبرای صرف شام به خیابان استقلال رفتیم.

روز سوم _تپه پیرلوتی ،اسکودار واکسارای

تصمیم گرفتیم به تله کابین برویم ،ساعت ٩:٣٠ از هتل به ایستگاه اتوبوس رفتیم و از انجا با اتوبوسt55 به سمت محله ایوب حرکت کردیم.

پس از رسیدن به منطقه ایوب با پرس وجو مسیرتپه پیرلوتی و تله کابین را پیدا کردیم، برای رسیدن به بالا تپه باید ازکناریک قبرستان قدیمی می گذشتیم که مسیر قبرستان تا تله کابین زیبا ودیدنی بود. بعد از رسیدن به بالای تپه وگرفتن عکس ،برای سوارشدن به تله کابین نفری2لیر با استانبول کارت پرداخت کردیم لازم به ذکر است که مسیر تله کابین بسیار کوتاه است.

مسیر قبرستان تا تپه

تپه پیرلوتی

بعداز پیدا شدن از تله کابین با اتوبوس به سمت امین نونو حرکت کردیم که پیشنهاد میکنم در انجا حتما ساندویچ ماهی کبابی را امتحان کنید ،بعد از صرف ناهار باکشتی به اسکودار رفتیم وازبازار محلی دیدن. کردیم

ماهی فروشان اسکودار

در قسمتی از بازار فروشندگان ماهی را می بینید که علاوه بر فروش ماهی خام به شما این امکان را داده که ماهی موردنظرتان را انتخاب و بعد از کباب کردن ان را برای شما سرومی نمایند. بعداز گشتن در مناطق قدیمی اسکودار وخوردن شیرینی های محلی ،باکشتی به سمت امین نونو بازگشتیم و از انجا با ترامواt1 به اکسارای رسیدیم

دراین منطقه میتوانید اجناسی با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. به دلیل ارزان بودن اجناس ،ایرانی های زیادی از انجا دیدن می کنند به همین خاطر بیشتر فروشندگان به زبان فارسی تسلط دارند.بعد از خرید و صرف شام با اتوبوس های تکسیم به سمت هتل حرکت کردیم.

روز چهارم _پله های رنگی،تور بسفر،چامیلجا تپه

ساعت8:30 ازهتل خارج شدیم که باتوجه به افتابی بودن هوا تصمیم گرفتیم ابتدا به دیدن پله های رنگی برویم وبعد از آن به تور بسفر، با فانیکولار f1 از تکسیم به کاباتاش رفته وبعد سوار تراموا m1 شدیم ویک ایستگاه بعد از کاباتاش که ایستگاه فیندکالی هست پیاده شدیم.

پله های رنگی

بعد از گرفتن عکس بر روی پله های رنگی ،برای رفتن به تور بسفر با تراموا m1 به سمت اسکله امین نونوحرکت کردیم

تور های بسفر دونوع است که

1.تور بسفر کوتاه که 15 لیرو مدت زمان ان دوساعت وبدون توقف است
2. تور بسفر بلند که 25 لیرو حدودا ٥ساعت وبا توقف در یک روستا است

که باتوجه به برنامه ریزی های که کرده بودیم تصمیم گرفتیم تور بسفر کوتاه را انتخاب کنیم

)برای رفتن به جزیره پرنسس هم می توانید از همین جا بلیط تهیه کنید یا میتوانید فقط برای رفت از استانبول کارت استفاده کنید وبرای برگشت بلیط بگیرید که هزینه اش به مراتب مناسب تر است(

ساعت ١٠:٣٠ کشتی حرکت کرد، دریای مرمره ورد شدن از زیر پل بوغازومناظر اطراف ،واقعا زیبا وخیره کننده است یکی از قسمت های به یادماندنی غذا دادن به پرندگان بود،که باخریدن نان ازکشتی مشغول خورد کردن وپرتاب کردن نان به سمت مرغان دریایی شدیم ،جمع شدن پرندگان به دورکشتی وخوردن تکه های نان درهوا،بسیار دیدنی بود.

دریای مرمره

بعد از گذشت دوساعت کشتی به اسکله رسید ،تصمیم گرفتیم از ان جا به بام عشاق چامیلجا تپه برویم . که نزدیک ترین مسیری که ما می توانستیم انتخاب کنیم این بود که از اسکله امین نونو باکشتی به سمت کاراکوی حرکت کنیم بعداز طی مسیر نسبتا طولانی به کاراکوی رسیدیم. بعد از پیاده شدن از کشتی با اتوبوس های زیادی مواجه شدیم که با کلی پرس وجو توانستیم ایستگاه اتوبوس چامیلجا تپه را پیدا کنیم وبا اتوبوس شمارهf14 به سمت چامیلجا تپه روانه شدیم.بعد از رسیدن با کوچه های که سربالایی های بسیاربدی داشت روبه رو شدیم

که بهتر است اول کوچه سوار تاکسی شوید تا با هزینه 15-10 لیر شما را به اول پارک برساند در غیر این صورت پیاده روی ٢٠ دقیقه ای با سربالایی زیاد، تا اول پارک دارید. با رسیدن به پارک ودیدن مناظر زیبا ،تمام خستگی از تن مان در آمد که باخوردن شیرینی گردویی ونوشیدن آبمیوه وقهوه تجدید قوا کردیم.منظره ای فوق العاده زیبا ودیدنی داشت که پیشنهاد میکنم در روزهای اول سفر به این تپه زیبا بروید واز سکوت وارامش این مکان لذت ببرید.

چامیلجا تپه

برای صرف ناهاربه رستوران تپه رفتیم که سبک سنتی با صندلی های کوتاه ومیزهای مانند سینی بود که مرغ گریل شده همراه بامقدار کمی برنج وسالاد سفارش دادیم،طعم ومزه خوبی داشت که هرپرس 25 لیرشد .

رستوران تپه

بعد از ناهار به قسمت جنگلی رفتیم وپس ازگرفتن عکس از پارک خارج شدیم وبه سمت ایستگاه اتوبوس کاراکوی حرکت کردیم ،بعد از رسیدن به کاراکوی با کشتی به سمت امین نونو رفتیم وازآنجا با ترامواm1 به ایستگاه کاباتاش ،وازکاباتاش به تکسیم بازگشتیم وبه خاطر خستگی زیاد باخریدن کباب ترکی ،شام را در هتل صرف کردیم.

روز پنجم _ ساحل ببک،لوکیشن سریال لطیفه،پارک امیرگان و مرکز خرید ایستینیه

پس از صرف صبحانه ساعت 9 صبح عازم ساحل ببک شدیم (خانه لطیفه در سریال ترکی لطیفه دراین منطقه است)

سپس برای رفتن به ساحل ببک از تکسیم به کاباتاش واز انجا با اتوبوس شماره a23 حرکت کردیم، پس از ٢٠ دقیقه به ساحل رسیدیم . لحظاتی پس ازنشستن و لذت بردن ازاین ساحل زیبا ،باخرید ابمیوه وتنقلات جهت دیدن لوکیشن سریال لطیفه به سمت بالا روانه شدیم ودر نهایت بعد از 20دقیقه پیاده روی به محل مورد نظررسیدیم .

ساحل ببک

لوکیشن سریال لطیفه

مسیر بعدی که تصمیم گرفتیم به انجا برویم مرکز خرید ایستینیه وپارک زیبا امیرگان بود که در نزدیکی هم است.

برای رفتن به مرکز خرید به تکسیم بازگشتیم و ازانجا بامترو m2 به سمت ایستگاه ای تی یو ایازاقا حرکت کردیم،بعد از10 دقیقه پیاده روی از ایستگاه مترو به مرکز خرید ایستینیه رسیدیم پس از خرید وصرف ناهاردر طبقه پایین به بیرون از مرکزخرید رفتیم و با اتوبوس به سمت پارک امیرگان حرکت کردیم ، بعد از 10دقیقه به ورودی پارک رسیدیم ، حتما در فصل تابستان به این پارک بروید که تماشای گل های لاله وتنگه بسفر درکنار هم بسیار لذت بخش است که موجب شده عروس وداماد های زیادی برای گرفتن عکس وفیلم به این مکان بیایند

پارک زیبا امیرگان

. پس ازگرفتن عکس و قدم زدن در پارک برای سوار شدن به اتوبوس به سمت ایستگاه اتوبوس روانه شدیم وبعد از 10 دقیقه به ایستگاه مترو رسیدیم و بامترو m2 به تکسیم رفتیم،بعدازصرف شام به هتل بازگشتیم.

روزششم _ پارک ییلدیز،زیرپل بغاز،کاپالی چارشی،لالعلی

مثل همیشه بعد از صرف صبحانه ساعت٩ صبح از هتل به سمت پارک جنگلی ییلدیز حرکت کردیم .

برای رفتن به این پارک زیبا از تکسیم سوار اتوبوس های بشیکتاش شدیم که به محض سوار شدن به اتوبوس با راننده هماهنگ کردیم. زمانی که به پارک ییلدیز رسیدیم راننده صدایمان کرد ومسیر پارک را به ما نشان داد که بعد از ١٠ دقیقه پیاده روی از ایستگاه اتوبوس به پارک رسیدیم.

پارک ییلدیز

هرچه بالاتر میرفتیم مناظر پارک زیباتر می شد در قسمتی ازاین پارک رودخانه وقوهای بسیار زیبایی بود،برای صرف ناهار به سمت رستورانی که در همان محل قرار داشت رفتیم،رستوران به سبک کاخ های عثمانی ،باسقف های بلند نقاشی شده بود. غذا نیزکیفیت وطعم بسیار خوبی داشت.متاسفانه به علت بارش شدید باران نتوانستیم مدت زمان بیشتری را دراین پارک بگذرانیم. با کم شدن بارش باران از بشیکتاش به سمت اورتاکوی (زیر پل بغاز) روانه شدیم

بعد از رسیدن به اورتاکوی با کمی پرس وجو به زیر پل رسیدیم که منظره خیلی زیبایی از پل بغاز داشت

زیر پل بغاز

بعد از پیاده روی در این محل ونوشیدن قهوه، با اتوبوس به سمت امین نونو رفتیم واز انجا با تراموا به سمت ایستگاه کاپالی چارشی حرکت کردیم. بازارکاپالی چارشی ،مکان قدیمی وسرپوشیده بسیار بزرگ مثل بازار بزرگ تهران است که شامل طلافروشی ، صنایع دستی ،ادویه جات ،قهوه وشیرینی مخصوص ترکیه و... می باشد. بعد از خرید به سمت ایستگاه تراموا برای رفتن به منطقه لالعلی حرکت کردیم .در منطقه لالعلی بیشتر اجناس به قیمت دلار ویورو است .پس از کمی پیاده روی در این خیابان با اتوبوس به تکسیم بازگشتیم

روز هفتم _ مرکز خرید استانبول فروم ومارمارا فروم

ساعت ٩ از هتل خارج شدیم وتصمیم گرفتیم از مراکز خرید دیدن نمایم که اولین مرکز خرید استانبول فروم را انتخاب کردیم از تکسیم با اتوبوس به اکسارای رفته واز انجا باخط متروm1a ایستگاه kocatepe پیاده شدیم وبعداز کمی پیاده روی به مرکز خرید استانبول فروم رسیدیم این مرکز خرید نسبت به مرکز خرید جواهر اجناسش کامل تر بود.

پس از خرید به سمت مرکز خرید بعدی مارمارا فروم رفتیم که ازمترو kocatepe باتراموا به سمت zeytinburnu حرکت کردیم وبعد از ١٠دقیقه پیاده روی به انجا رسیدیم . پس از صرف ناهار در رستوران طبقه بالا وکمی استراحت خریدهایمان را تکمیل کردیم (پیشنهاد میکنم این دو مرکز خرید را در برنامه هایتان قرار دهید)

بعد از کلی خرید بامترو به آکسارای واز آکسارای با اتوبوس به تکسیم بازگشتیم پس از خوردن مانتی وکوفته در خیابان استقلال برای استراحت وجمع کردن وسایل ها به سمت هتل حرکت کردیم.

روز هشتم _مرکز خرید الیویوم

ساعت 8 صبح از خواب بیدار شدیم
پس از صرف صبحانه برای برداشتن چمدان ها به اتاقمان بازگشتیم سپس به لابی هتل رفتیم وcheck out ما انجام شد. چمدان هایمان را جهت قرار دادن درانبار به هتل تحویل دادیم و باتوجه به اینکه ساعت پروازما ساعت 11:30 شب بود قرار براین شد که ساعت 5 لیدر گروه جهت بردن ما به فرودگاه به دنبال مان بیاید . به دلیل مصادف شدن روز سه شنبه (در روزهای سه شنبه اجناس مرکز خرید الیویوم تا70 درصد تخفیف می خورد) با روز حرکت ما تصمیم بر این شد که قبل از رفتن به فرودگاه ازاین بازار دیدن کنیم ،ساعت 9:30 صبح از هتل خارج شدیم .

از تکسیم با مترو m2 به ایستگاه یونکاپی رفته و از آنجا با تعویض کردن خط مترو،با متروی مارمارای به ایستگاه کازلی چشمه رسیدیم.
پس از کمی پیاده روی به مرکز خرید رسیدیم پیشنهاد من این است که جهت خرید کیف وکفش از این مرکز دیدن فرماید . بعد ازخرید وصرف ناهارساعت3:30 از این مرکز بیرون آمده وبه سمت هتل بازگشتیم

ساعت 5:10 لیدر گروه به دنبال مان امد وباجمع کردن مابقی مسافرها ،مارابه سمت فرودگاه آتاتورک برد.

پس از گذشت 3ساعت ازترافیک وشلوغی شهر به فرودگاه رسیدیم که بعد از بازرسی وتحویل دادن چمدان ها برای صرف شام به رستوران فرودگاه رفتیم وپس از صرف شام ، از فروشگاه ها دیدن کرده وبه سالن ترانزیت رفتیم وبعد از کمی انتظار به سمت هواپیما روانه شدیم واینگونه بود که سفرما به استانبول طی مدت 8 روز باخاطرات بسیار زیبا و به یادماندنی به پایان رسید.

نتیجه گیری و توصیه ها و توضیحاتی در باره قیمت ها (مانند تاکسی، مترو، خورد و خوراک و . . . ) :

در زمینه با استفاده از وسیله های نقلیه بهتر است که بیشتر از مترو واتوبوس استفاده کنید به دلیل اینکه بیشتر تاکسی ها تاکسی مترداشته ووقتی متوجه شوند که توریست ها آگاهی ندارند مسافت 15لیری را 40 لیر حساب می کنند.

دوستان سعی کنید صبح ها و هنگام بازگشت به هتل از اتوبوس استفاده کنید زیرا هم از مناظر شهر لذت برده واز لحاظ اقتصادی برای شما مقرون به صرفه است اما بهتر است درساعات شلوغی وترافیک از مترو استفاده کنید( ساعت شروع به کار مترو از ساعت 6 الی 11 شب می باشد)

در فرودگاه و مراکز خرید پول چنج نکنید زیرا به دلیل مالیات مبلغی کمتر ازنرخ بانکی به شما می دهند،برای چنج کردن به (صرافی) دوویز های که درهر خیابان به سادگی میتوانید پیدا کنید بروید.

نقد وبررسی هتل

به همراه خانواده ام برای بار سوم به این هتل رفتیم که از نقاط ضعف این هتل این بود که نسبت به 8ماه پیش کیفیت هتل خیلی پایین آمده بود

دوتا اتاق گرفته بودیم که بعد از تحویل گرفتن اتاق متوجه شدیم که نظافت وتعویض ملحفه ها انجام نشده باوجود اینکه یکی از کارکنان برای بررسی به اتاق ها امد اما تا فردا نظافت وتعویض ملحفه انجام ندادن.

صبحانه مثل قبل تنوعی نداشت. فقط در روز اول در اتاق ها برای پذیرایی از مهمان ها چای وآب معدنی بطور رایگان گذاشته بودند. نقاط قوت این هتل تنها دسترسی راحت ان به میدان تکسیم و وسایل نقلیه بود.