سفری به ژرفای رازها، رنج ها، جنگ ها و عاشقانه ها (سفرنامه روسیه) - قسمت 2

سفرنامه روسیه

14-Russia-Blog cover (01-03-11).jpg

وارد پارک شدیم و به سمت اسکله کشتی تفریحی حرکت کردیم . هوا خنک بود و نم بارانی هم می زد . باجه فروش بلیط کشتی را پیدا کردیم و درخواست 2 بلیط کردیم که بلیط ها برای ساعت 5 تمام شده بود و ما بلیط برای ساعت 7 عصر را خریدیم که البته زیاد هم بد نشد چون شب مسکو با شامی رویایی در کشتی کروز تجربه ای بی نظیر است و از طرفی در این 2 ساعت با گشتی که در پارک زدیم با جشنی منحصر به فرد روبه رو شدیم که در موردش توضیح خواهم داد .

قیمت بلیط ورودی کشتی در سه کلاس طبقه بندی می شود که سالن اصلی 750 روبل و سالن رویال 1000 روبل و سالن فرست کلاس که بیشتر برای برگزاری جشن ها و مراسم است 1600 روبل بود . ما بلیط سالن اصلی را خریدیم چون می خواستیم در کنار بقیه افراد ، تجربه معاشرت با آنها را داشته باشیم .

در این 2 ساعت ترجیح دادیم گشتی در این پارک زیبا بزنیم . چون هوا سرد بود به کافی شاپ رفتیم و قهوه خوردیم تا کمی گرم شدیم و شروع به گشتن پارک کردیم که با تجمعی از افراد مواجه شدیم که لباس های محلی پوشیده بودند و همه جا پر از کاه و علف بود و بچه ها روی آن بازی می کردند و غذاهای محلی می خوردند و ساز و آواز و رقص های محلی در حال برگزاری بود و هیمه های بزرگ از چوب را روی هم جمع کرده بودند که مثل اینکه قرار بود آتش بزنند ، که ما بعدا فهمیدیم نام این جشن ماسلنیتسا است .

جشن ماسلنیتسا در پارک گورکی

ماسلنیتسا جشن یک هفته ای است که در اواخر اسفند ماه در روسیه و کشورهای اسلاونژاد مثل بلاروس و اوکراین برگزار می شود.

این جشن آیینی ، در واقع نماد پایان زمستان و فرا رسیدن بهار است و می توان آن را نوروز اسلاوی نامید . ماسلنیتسا ریشه های باستانی و غیر مذهبی دارد و تا قرن ۱۴ میلادی تقریبا همزمان با نوروز ایرانی برگزار می شد اما با گذشت زمان ، با مراسم و باورهای مذهبی کلیسای ارتودوکس آمیخته شد . در این هفته مومنان از خوردن گوشت منع شده اند و آخرین هفته ای است که می توانند محصولات لبنی و تخم مرغ بخورند به همین دلیل به این جشن هفته پنیر هم گفته می شود .

بلافاصله بعد از ماسلنیتسا ، روزه داری بزرگ چهل روزه آغاز می شود که طی آن باید نه تنها از خوردن گوشت ، بلکه از کلیه محصولات حیوانی ، موسیقی تند و رقص و پایکوبی امتناع کرد . روزه بزرگ به عید پاک ( ایستر ) ختم می شود که زنده شدن حضرت مسیح پس از مصلوب شدن را جشن می گیرند .

مهمترین نماد این جشن بلینی ، نوعی پنکیک نازک و از غذاهای ملی روسیه است که چون گرد و گرم و زرد رنگ است ، نماد خورشید محسوب می شود . این جشن روز دوشنبه شروع می شود و هر روز هفته آداب و رسوم و برنامه های خاص خودش را دارد و اوج آن روزهای پنج شنبه ، جمعه و شنبه است و ما دقیقا روز آخر و مهمترین روز جشن شانس حضور در این مراسم را داشتیم .

همین طور رسم است که آدمک های چوبی با صورت گرد از جنس حصیر به نام بانو ماسلنیتسا درست کرده و روز آخر آتش می زنند که در واقع نماد پایان دادن به زمستان است . نزدیک ساعت 7 بود که به اسکله رفتیم و در صف سوار شدن به کشتی ایستادیم . رو به روی اسکله در آن طرف رودخانه ساختمان سفید زیبایی غرق در نور خودنمایی می کند که به کاخ سفید مسکو معروف است و وزارت دفاع روسیه در آنجا قرار دارد .

ورودی کروز رادیسون رویال

بعد از ده دقیقه سوار کشتی شدیم و به قسمت رختکن رفته و لباسهای زمستانی را تحویل دادیم و به سالن اصلی رفته و روی میزی کنار پنجره های بزرگ کشتی نشستیم . مسافران به سرعت سوار شدند و کشتی شروع به حرکت کرد و خدمه کشتی با احترام شروع به سرویس دهی به مسافران کردند .

غروب زیبای مسکو از عرشه کشتی

سالن اصلی کروز رادیسون رویال

بعد از مستقر شدن و حرکت کشتی از منو، سفارش شام را که شامل پاستا سالمون و بورک سبزیجات به همراه سالاد مدیترانه ای و نوشابه به قیمت 3200 روبل بود برای نیم ساعت بعد سفارش دادیم که با توجه به اینکه در یک کروز لاکچری و شهر گران مسکو بودیم قیمت مناسبی بود .

شام ما در کشتی

بعد از شام فقط محو تماشای زیبایی های مسکو که در شب با نور پردازی های خاص بسیار رویایی تر از روز است بودیم و اصلا متوجه گذر زمان نشدیم تا اینکه 5/2 ساعت زمان گشت به پایان رسید و کشتی ساعت 10:30 شب در لنگرگاه پارک گورکی پهلو گرفت و ما پیاده شدیم .

نمایی از پل پاتریارشی و کلیسای جامع عیسی منجی از عرشه کشتی

نمایی از کاخ سفید مسکو از عرشه کشتی

بنای یادبود پترکبیر

ساختمان هتل رادیسون و بندرگاه اصلی کشتی کروز

پارک خلوت شده بود و جشن ماسلنیتسا تقریبا تمام شده بود . هوا سرد بود و باد شدیدی که می وزید حس سرما رو بیشتر می کرد برای همین تا مترو دویدیم تا زودتر به هتل برگردیم . تقریبا ساعت 11:30 شب بود که به هتل رسیدیم ولی کمی احساس سرما خوردگی می کردیم برای همین یه دوش آب گرم گرفتیم و خوابیدیم و چهارمین روز سفر ما به پایان رسید .

روز پنجم :

امروز چون برنامه سبک تری داشتیم کمی دیرتر از معمول و حدود ساعت 9 از خواب بیدار شدیم و بعد از خوردن صبحانه مفصل برای بازدید از ارگ کرملین ایزماایلوف که تقریبا در کنار هتل بود از هتل خارج شدیم .

کرملین ایزماایلوف شکارگاه و استراحتگاه سابق تزارها بوده و امروزه بیشتر به دلیل نزدیکی به بازار ورنیساژ و بازار بزرگ ایزماایلوف مشهور شده است . وسعت 15 کیلومتر مربعی این ارگ و پارک جنگلی آن که کاملا دست نخورده نگه داشته شده شانسی برای مردم مسکو جهت لمس طبیعت بکر است . بنای این ارگ بیشتر از جنس چوب و به سبک و سیاق معماری بیزانسی ساخته شده و به طور مرتب در آن جشن ها و مراسم عروسی برگزار می شود و بازار سنتی و صنایع دستی این منطقه که در مسکو بسیار معروف است و بهترین صنایع دستی و پوست و چرم را با قیمت مناسب می توان در آنجا تهیه کرد نیز در کنار این ارگ قرار دارد .

کرملین ایزماایلوف

بازدید ما از این مجموعه زیبا یک ساعتی طول کشید اما مجبور بودیم برای خرید صنایع دستی و پوست بعد از ظهر هم دوباره برگردیم چون فروشنده ها بیشتر اون موقع بساط می کردند . بعد از آنجا دوباره به مرکز خرید AST torgoviy kompleks برگشتیم تا اجناسی را که روز اول دیده بودیم را بخریم . تقریبا ظهر بود که به هتل برگشتیم و آخرین کنسرو سالاد الویه را که از تهران آورده بودیم به عنوان ناهار خوردیم و تا ساعت 15 استراحت کردیم .

ساعت 4 دوباره به بازار صنایع دستی ایزماایلوف برگشتیم و شروع به گشت زدن کردیم . نکته جالب اینکه فروشندگان تا متوجه می شدند که ما ایرانی هستیم شروع به فارسی صحبت کردن می کردند که بعدا فهمیدیم از مهاجرین تاجیک و داغستانی هستند که برای کار به مسکو آمدند . موردی دیگر که باید در این بازار اصلا فراموش نکنید چانه زنی است و اگر کمی حوصله کنید می توان حتی تا یک سوم قیمت اعلامی تخفیف گرفت . مثلا یک شال گردن که از پوست روباه خاکستری قفقاز بود و فروشنده آن را 10 هزار روبل می گفت ، 3 هزار روبل خریدیم و یا شالی از پوست سمور را که 5000 روبل قیمت داشت را 1200 روبل خریدیم .

بازار صنایع دستی ایزماایلوف

حدود 3 ساعتی در بازار محلی ایزماایلوف گشتیم . حسابی خسته شدیم و چون فردا آخرین روز اقامت ما در مسکو بود و برنامه فشرده ای داشتیم ترجیح دادیم به هتل برگشته و استراحت کنیم .

روز ششم :

صبح ساعت 8 بیدار شدیم و پس از صبحانه از هتل بیرون زدیم . برنامه امروز صبح ما بازدید از صومعه و گورستان نوودیچی بود . به همین منظور به ایستگاه پارتیزان اسکایا در خط آبی مترو رفته و در ایستگاه پلوشاد روولوتسی که در کنار میدان سرخ است رفتیم و از آنجا به میدان مانژ و ایستگاه اکتانی رید که در خط قرمز مترو مسکو است وارد شدیم . 4 ایستگاه بعد در ایستگاه اسپورتینایا که تقریبا نزدیک صومعه و گورستان است پیاده شده و طبق نقشه مسیر 800 متری تا صومعه را طی کردیم تا به ورودی صومعه رسیدیم . بلیط ورودی صومعه 300 روبل بود و در صورت عکاسی باید یک بلیط 100 روبلی نیز می خریدیم .

مسیر ایستگاه مترو تا صومعه نوودیچی

یکی از معروف ترین و زیباترین جاذبه های مسکو صومعه نوودیچی است که حدود ۵۰۰ سال پیش یعنی چند سال قبل از ایوان مخوف یا زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شد . در کنار این صومعه یک دریاچه نسبتا بزرگ قرار دارد که پاتوق ماهیگیرهاست و پارک سرسبز دور دریاچه ، محل خوبی برای قدم زدن و دور شدن از شلوغی های شهر است.

قسمت کوچکی روی یکی از دیوارهای قلعه ، دیوار آرزوها است که مردم روی آن آرزوهایشان را می نویسند و حتی به فارسی هم چند جمله ای در آنجا دیده می شود . این صومعه بیشتر توسط زنان تزار و خانواده ی اشراف مورد استفاده بوده و دارای معماری منحصر به فرد و آثار باستانی و نقاشی های تاریخی و مجسمه های رعب آور می باشد و یکی از دست آورد های مهم معماری به شمار می آید قلمرو این صومعه درداخل دیوار ها و با یک پارک محصور شده است .

محوطه داخلی صومعه نوودیچی

گورستان نووودویچی نام گورستانی تاریخی و بسیار مشهور است که در نزدیکی صومعه نووودویچی در مرکز شهر مسکو قرار دارد . بر گور هر یک از مشاهیر مدفون در گورستان نووودویچی، برحسب شخصیت اجتماعی شخص درگذشته ، مجسمه یا نمادی نصب شده که کار هنرمندان برجسته اتحاد جماهیر شوروی نظیر نیکلای آندریف ، ایوان شادر ، سرگئی مرکویروف و زینوی واسیلینسکی است و در حال حاضر بیش از هفت هزار قبر مشخص در این محوطه قرار دارد و نزدیک به 30 هزار نفر در این گورستان مدفون هستند که حدود ۲۳۰ نفر از آنان لقب قهرمانان اتحاد شوروی را دارند که بزرگترین لقب در رژیم کمونیستی بود .

ورودی گورستان نوودیچی

از مشاهیری که در این گورستان مدفون هستند می توان به نیکیتا سرگیویچ خروشچف دبیرکل حزب کمونیست شوروی و رهبر اتحاد جماهیر شوروی ، بوریس یلتسین آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و اولین رئیس جمهور فدراسیون روسیه ، ابوالقاسم لاهوتی کرمانشاهی شاعر و فعال سیاسی ایرانی در دوران انقلاب مشروطه ایران ، آنتون پاولوویچ چخوف داستان‌نویس و نمایش‌نامه ‌نویس برجسته روس ، سرگئی آیزنشتاین، کارگردان برجسته و تئوریسین سینمای روس ، نیکولای گوگول نویسنده بزرگ روسی ، ولادیمیر مایاکوفسکی شاعر و درام‌نویس انقلابی روس ، یوگنی ادواردویچ برتلس، خاورشناس و ایران‌شناس مشهور روسی ، آنتوان سیمونویچ ماکارنکو روانشناس مشهور روسی ،آندره نیکلایویچ توپولف مهندس طراح هواپیما و بنیان‌گذار شرکت توپولف ، پاول ایوانویچ بلیایف فضانورد فضاپیمای واسخود ، زویا کاسمو دیمیانسکایا دختر پارتیزان و از قهرمان ملی روسیه در جنگ جهانی دوم و دهها چهره نامدار دیگر تاریخ روسیه اشاره کرد .

مقبره بوریس یلتیسن

مقبره ناظم الحمکت

مقبره آندری توپولوف طراح و سازنده هواپیمای توپولوف

مقبره نیکیتا خروشچوف رهبر اتحاد جماهیر شوروی

مقبره آنتوان چخوف

مقبره های گروهی گورستان نوودیچی

اگر بخواهیم تمام این گورستان را سر فرصت ببینیم شاید یک روز کامل زمان ببرد اما با توجه به وقت و اهمیت قبرها ما 2 ساعتی در این گورستان چرخیدیم و چون تقریبا تمامی سنگ قبرها به زبان روسی است و راهنمایی در آنجا نیست ، نرم افزار ورلد لنز ترانسلیتور به همراه دیتا بیس روسی به انگلیسی را روی گوشی موبایل نصب کردیم و وقتی دوربین موبایل را روی متون روسی می گرفتیم آنها را به انگلیسی ترجمه می کرد و با این روش موفق می شدیم صاحبان قبور را بشناسیم . حدود ظهر بود که چون خیلی خسته بودیم تصمیم گرفتیم به هتل برگردیم و کمی استراحت کنیم تا برای برنامه بعد از ظهر و شب نفسی تازه کنیم .

بعد از ظهر ساعت 4 از هتل بیرون زدیم و به میدان سرخ رفتیم تا آخرین گشت را در آنجا بزنیم و بعد دوباره به مرکز خرید گوم رفتیم تا یکبار دیگر بستنی خوشمزه آنجا را بخوریم سپس دوباره به ایستگاه پلوشاد روولوتسی رفتیم و سوار مترو شدیم و در ایستگاه اسمولین اسکایا پیاده شدیم تا از خیابان آربات دیدن کنیم .

خیابان آربات که در حقیقت شامل دو خیابان قدیمی و جدید است و به شانزلیزه مسکو معروف است یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین خیابان‌های شهر مسکو به شمار می‌رود . این خیابان که قدمت آن به قرن پانزدهم باز می‌گردد ، مملو از آثار هنری ، فروشگاه‌ های خرید سوغاتی ، کافه ، موسیقی زنده و نقاشانی است که پرتره می‌کشند .

خیابان آربات قدیم

در آربات قدیم فروشگاه‌های متعدد صنایع دستی و یادگارهای روسیه وجود دارد البته قیمت های آن کمی بالاتر است . این خیابان در روزهای یکشنبه محل تجمع گروه‌ های نمایشی است که هزاران نفر از آن بازدید می کنند . خانه و موزه الکساندر پوشکین در این خیابان قرار دارد و به مناسبت دویستمین سالگرد تولد این شاعر نامدار مجسمه برنزی او و همسرش در مقابل خانه آنها نصب شد .

مجسمه برنزی پوشکین و همسرش

آربات جدید که تقریبا به موازات آربات قدیم ساخته شده دارای فروشگاه‌های متعدد امروزی است که گردشگران می‌توانند وسایل مورد نیاز خود را از خوراک و پوشاک تا دوربین عکاسی و فیلم از آنها تهیه نمایند . در قرن ۱۸ آربات خیابان محبوب روشنفکران و جامعه هنری مسکو بود که در امتداد آن قدم می ‌زدند و در کافه‌های آن به صحبت می‌نشستند . به جرأت می‌توان گفت هنوز هم در آربات همان جو تاریخی و هنری پابرجاست اما به نظرم در مقایسه با خیابان های استقلال استانبول و لارامبلا بارسلونا و یا شانزلیزه پاریس آن شور و سرزندگی را ندارد . حدود یک ساعت در این خیابان و مغازه های آن گشت زدیم و دوباره به میدان سرخ برگشتیم چون می خواستیم مهمترین جاذبه های مسکو را در شب ببینیم . لازم به ذکر است که شب مسکو دنیایی متفاوت است و زیبایی های آن قابل مقایسه با روز نیست و ما هم آخرین شب اقامت را به بازدید مجدد از میدان سرخ ، میدان مانژ ، باغ الکساندر و تئاتر بولشوی اختصاص دادیم .

میدان مانژ

کلیسای سنت باسیل

کاخ کرملین

موزه ملی روسیه

برج ساعت

مرکز خرید گوم

کلیسای کازان

حدود ساعت 9 به هتل برگشتیم و به سرعت چمدان ها را جمع کردیم و خوابیدیم تا برای فردا و پرواز به سوی سنت پترزبورگ آماده شویم .

روز هفتم :

صبح زود بیدار شدیم و صبحانه خوردیم و اتاق را تحویل دادیم . از هتل خارج شدم و یک تاکسی برای فرودگاه با چانه زنی به قیمت 1500 روبل گرفتم و ساعت 8 به سمت فرودگاه حرکت کردیم . ساعت پرواز 10:45 بود اما به دلیل ترافیک سنگین صبحگاهی مسکو ترجیح دادیم زودتر حرکت کنیم . ترافیک واقعا وحشتناک بود و تقریبا ساعت 9:45 دقیقه بود که به فرودگاه رسیدیم .

با نشان دادن بلیط به اطلاعات فرودگاه ، گیت پرواز را پیدا کردیم و چمدان ها را تحویل داده و کارت پرواز گرفتیم و با اتوبوس به کنار هواپیما رفتیم و به سرعت همه مسافرها سوار شدند و پرواز راس ساعت انجام شد .

داخل هواپیمای مسکو به سنت پترزبورگ

طول پرواز 1:30 دقیقه بود و در این مدت با نوعی کلوچه و چای و قهوه پذیرایی مختصری از مسافرین شد و ساعت 12:10 دقیقه بود که هواپیما در فرودگاه پالکوو سنت پترزبورگ به زمین نشست . به سرعت چمدان ها را تحویل گرفتیم و دنبال تاکسی رفتیم .

محل تحویل بار فرودگاه پالکوو سنت پترزبورگ

سالن خروجی فرودگاه پالکوو سنت پترزبورگ

خروجی فرودگاه پالکوو سنت پترزبورگ

چون واچر هتل را به زبان روسی داشتیم آن را به راننده ها نشان می دادیم و باز هم آنها قیمت های پرت حتی تا 2500 روبل را به ما می دادند تا در نهایت با قیمت 1000 روبل با یک راننده به توافق رسیدیم و سوار شدیم .

شهر سنت پترزبورگ به نسبت مسکو آن فضای مدرن را ندارد و به خصوص حومه آن شدیدا توی ذوق می زند اما هرچه به مرکز شهر نزدیکتر می شویم زیبایی های این شهر بیشتر و بیشتر خودنمایی می کند . تقریبا از فرودگاه تا هتل 40 دقیقه زمان برد و ساعت 13:15 بود که به هتل اکیان رسیدیم . این هتل در یک فاصله ۷ دقیقه ای از ایستگاه قطار و ایستگاه مترو و باغ Vosstaniya Tavrichesky و خیابان نوسکی پراسپکت و ۱٫۵ کیلومتر از تئاتر Mikhaylovsky فاصله دارد و سالن کنسرت اکتیبرسکی در فاصله ۶ دقیقه ای هتل است . ساختمان هتل از ساختمان های قدیمی دوران تزارهاست که به طرز زیبایی بازسازی شده و با سقف بلند حس دوران تزارها را تداعی می کرد و به همین دلایل امتیاز بالای 9 را در سایت معتبر بوکینگ بدست آورده است .

ورودی و لابی هتل اکیان

لابی ورودی اتاق ما

با رسیدن به هتل به سرعت و خوش رویی پذیرش شدیم و از رزروشن هتل خواستیم که ورود ما را در اداره پلیس مهاجرت ثبت کند و آنها نیز با پرداخت 30 روبل این کار را انجام دادند . بعد از تحویل گرفتن اتاق و جابجایی چمدان ها به دلیل خستگی ، یک دوش آب گرم گرفتیم و دو ساعتی خوابیدیم .

اتاق ما در هتل اکیان

سرویس بهداشتی و حمام اتاق

ساعت 5 بعداز ظهر از هتل بیرون زدیم . شروع به قدم زدن در خیابان زیبای نوسکی شدیم . برنامه امروز عصر ما گشت در این خیابان و بازید از پل زیبای آنچیکوف و قصر آنچیکوف بود . پل آنچیکوف یکی از مشهورترین مناظر خیابان نوسکی است . این پل در قرن نوزدهم بر روی رود فانتانکا ساخته شد و شهرت آن به خاطر چهار مجسمه اسبی است که در چهار گوشه آن قرار دارد .

پل زیبای آنچیکوف

مجسمه اسب های سرکش روی پل آنچیکوف

بعد از دیدن پل ، برای بازدید کاخ آنچیکوف که به دستور امپراتور الکساندر دوم به پسرش الکساندر سوم در روز عروسی اش هدیه داده شد و در سال میلادی 1936 تبدیل به موزه شد و در حال حاضر به نام کاخ جوانان خلاق نامیده می شود رفتیم که متاسفانه به دلیل تعمیرات امکان بازدید از آن میسر نشد .

کم کم احساس گرسنگی کردیم و سرتاسر خیابان نوسکی هم پر از رستوران های روسی و بین المللی بود و این موضوع انتخاب ما را کمی سخت می کرد تا بالاخره دل را به دریا زدیم و به پیتزا هات رفتیم . یک پیتزا استیک دو نفره با نوشابه و سالاد یونانی و بال سوخاری را به قیمت 1200 روبل سفارش دادیم و ساعتی را در کنار جوانان دلداده سنت پترزبورگی گذراندیم .

شام ما در پیتزا هات

بعد از خوردن شام دوباره شروع به گشتن در این خیابان زیبا و سرک کشیدن در فروشگاه های صنایع دستی می کردیم . ساعت 9 شب بود که به هتل برگشتیم تا استراحت کنیم . برنامه بازدید ما در شهر سنت پترزبورگ محدود به خود شهر بود و به دلیل سردی هوا قصد بازدید از مکانهایی مثل قصر پترهوف و یا دهکده تزارها که خارج شهر بود را نداشتیم چون زیبایی این مکانها بیشتر به باغ ها و آبنماها و فضای سبز زیبای اطراف آن است و شاید در سفر بعدی در فصل تابستان این امکان میسر شود .

روز هشتم :

صبح از خواب بیدار شدیم تا اولین صبحانه را در سنت پترزبورگ بخوریم . صبحانه هتل به نسبت مسکو مفصل نبود اما قابل قبول و با کیفیت بود .

میز صبحانه هتل اکیان

اولین صبحانه ما در هتل اکیان

بعد از صبحانه آماده شدیم تا برنامه امروز را که بازدید از دیدنی های خیابان نوسکی بود ، شروع کنیم . برای بازدید از دیدنی های سنت پترزبورگ به نظر من استفاده از اتوبوس مناسب تر است چون سیستم مترو شهر به گستردگی مسکو نیست ولی سیستم اتوبوس رانی بسیار مناسب است و از طرفی حیف است که این شهر زیبا را ندید و فقط از زیر زمین به مقصد رسید به همین دلیل ما در طول اقامت در شهر از مترو استفاده نکردیم و به مشکل خاصی هم برنخوردیم . در خیابان نوسکی سوار اتوبوس شدیم که بلیط آن 30 روبل بود و در داخل خود اتوبوس می توان از متصدی مربوطه بلیط را خریداری کرد . در مقابل کلیسای جامع کازان که اولین مقصد بازدید ما بود پیاده شدیم . چون شب برف آمده بود زمین هنوز لغزنده بود و در جاهای کم تردد یخ بسته بود باید احتیاط می کردیم .

کلیسای جامع کازان در سال 1801 و در زمان اپراتور پل ساخته شده است . این کلیسای ارتودکسی نماد پیروزی روسیه در برابر حمله ناپلئون به حساب می آید و مقبره فرمانده ارتش روسیه در این نبرد، ژنرال کوتوزف نیز در این کلیسا قرار دارد . بعد از انقلاب شوروی و تسلط تفکرات کمونیستی و دین ستیزانه ، این کلیسا هم مانند بقیه کلیساها بسته و به موزه تاریخ مذهب و الحاد تبدیل شد و پس از تحولات بسیار در طی قرن اخیر سرانجام در سال 1992 این کلیسا به ارتودکس ها بازگردانده شد و در حال حاضر هم در مناسبت های خاص و هم بصورت روزانه مراسم مذهبی در آن برگزار می شود که جذابیت بالایی برای گردشگران دارد .

ساختمان کلیسای جامع به شکل نیم دایره است و ۹۶ ستون دارد و معماری داخل آن بسیار زیبا و نفس گیر است و هر گوشه از آن به دست بهترین هنرمندان روس ساخته شده است . در سرداب این کلیسا نیز قبور و آثاری از بزرگان کلیسای ارتدوکس است که دیدن آن خالی از لطف نیست .

کلیسای جامع کازان سنت پترزبورگ

بازدید از این کلیسا نیم ساعتی طول کشید و بعد از آن پیاده برای بازدید از کلیسای ناجی در خون تپیده که نزدیک کلیسای کازان است حرکت کردیم .

به سمت کلیسای ناجی درخون تپیده

کلیسای ناجی درخون تپیده

کلیسای ناجی درخون تپیده یا رستاخیز مسیح یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های شهر سنت پترزبورگ و بلیط ورودی آن 250 روبل است . معماری این کلیسا با معماری سایر بناهای سنت پترزبورگ متفاوت است و معماری و نقش و نگارهای این کلیسا ما را به یاد مسکو و کلیسای سنت باسیل می اندازد این کلیسا را به یاد تزار الکساندر دوم و در محل ترور او ساختند .

او همان کسی بود که در سال ۱۸۶۱ قانون رعیت داری در روسیه را ملغی کرد هرچند که لغو رعیت داری خواسته مردم بود اما در نتیجه آن مردم فقیرتر شده و نارضایتی ها بیشتر و بیشتر شد و گروهای ناراضی چندین بار سعی کردند او را ترور کنند . تا این که بالاخره در سال ۱۸۸۱ بمب دستی زیر کالسکه حامل او انداختند چند نفر از محافظانش درجا کشته شدند اما مثل همیشه تزار سالم از کالسکه پیاده شد در این زمان بمب دومی را پرتاب کردند که در نهایت منجر به مرگ او شد بعدها مشخص شد که نفر سومی هم بمب به دست در میان جمعیت آماده بوده تا اگر دو بمب اول کار نکردند بمب سوم را پرتاب کند .

فضای داخلی کلیسای ناجی درخون تپیده

افسانه های زیادی درباره این بنا وجود دارد و می گویند در این کلیسا شمایلی وجود دارد که تاریخ های مهم و سرنوشت ساز برای روسیه بصورت کد نوشته شده است . به عنوان مثال سال انقلاب اکتبر وقتی تزار سرنگون شد و سال آغاز جنگ کبیر میهنی که بزرگترین و خونین ترین جنگ برای روسیه بود و یک پیش بینی دیگر برای آینده روسیه که البته این تاریخ را هنوز هیچ کس نتوانسته ببیند . در دوران شوروی یک افسانه دیگر در رابطه با این کلیسا رواج داشت . برای کارهای بازسازی داربست ها را در حول آن بنا کردند و قرار بود کارهای مرمت 5 سال ادامه یابد اما این روند بطول انجامید و داربست ها دهها سال همانطور برجا ماندند از اینرو شایعاتی در شهر پیچید که هر وقت داربست ها را جمع کنند اتحاد شوروی از هم فرو خواهد پاشید . به هرحال داربست ها در سال 1991 میلادی جمع شدند و در ماه اوت همان سال اتحاد شوروی به موجودیت خود پایان داد .

این کلیسا در رتبه بندی محبوب ترین جاهای دیدنی جهان از مجسمه مسیح در ریو و کلیسای میلان و دیوار عظیم چین و آرامگاه لینکلن در واشنگتن جلو زده است . البته خیلی دوست داشتیم که توی کانال های کنار این رودخانه قایق سواری کنیم که به دلیل یخ زدن آب رودخانه عملا این امکان میسر نبود . بعد از بازدید از این بنای زیبا در امتداد خیابان نوسکی قدم زنان برای دیدن کلیسای باشکوه سنت اسحاق حرکت کردیم .

کلیسای سنت اسحاق

این کلیسای زیبا یکی از دیدنیهای سنت پترزبورگ و جاذبه های روسیه است که به یاد اسحاق مقدس و به همین نام ، نامگذاری شد. کلیسا جامع اسحاق در سال 1710 احداث شد و پس از چهار بار تجدید بنا ساختمان فعلی آن طی سال های 1818 تا 1858 توسط معمار فرانسوی مانفران ساخته شد . ساخت این بنای تاریخی بیش از ۴۰ سال به طول انجامید و عمر معمار هم به دیدن پایان کار قد نداد . گنبد اصلی کلیسا بیش از 100 متر ارتفاع دارد و روکش آن از طلای خالص است و با دوازده مجسمه فرشته تزئین شده است .

ستون‌های این کلیسا از گرانیت قرمز رنگ و وزن هر کدام از آنها ۸۰ تن است این کلیسا بزرگترین کلیسای روسیه و چهارمین کلیسای بزرگ جهان است و به سبک کلاسیک روسی ساخته شده است که گنبد طلایی رنگ آن از تمام نقاط شهر قابل مشاهده است . بعد از انقلاب اکتبر این کلیسا به موزه تبدیل شد و در حال حاضر به جز بعضی از عیدهای بزرگ مذهبی که مراسم بسیار با شکوهی در آن برگزار می گردد جنبه موزه دارد و بلیط ورودی آن 250 روبل است . نقاشی ها و مجسمه های داخل کلیسا واقعا بهت آور و خیره کننده است و آدم را میخکوب می کند و کلاه از سر می اندازد .

نمای داخلی کلیسای سنت اسحاق

بعد از بازدیدی یک ساعته از این کلیسا برای دیدن مجسمه سوارکار برنزی که نزدیک همین کلیساست رفتیم . سوارکار برنزی تندیس اسب‌ سواری از پترکبیر است که به دستور کاترین کبیر توسط مجسمه ‌ساز فرانسوی اتین موریس فالکونه ساخته شد .

تندیس سوارکار برنزی

عنوان مجسمه از شعری به همین نام از الکساندر پوشکین گرفته شده که از آثار ادبی مهم روسیه به حساب می‌آید . این مجسمه یکی از نمادهای شهر سنت پترزبورگ است . حدود ساعت 2 و بعد از دیدن این مجسمه کمی استراحت کردیم و چون هوا سرد بود و خیلی خسته بودیم برای ناهار به رستوران kfc در خیابان نوسکی رفتیم . 2 پرس مرغ سوخاری 3 تیکه به همراه بال سوخاری و چیس کریپسی و سالاد سزار و دو لیوان نوشابه را به قیمت 850 روبل خریدیم و حسابی به وجود رسیدیم و یک ساعتی استراحت کردیم .

تقریبا ساعت 4 بود که به سمت هتل برگشتیم و در بین راه برای خرید آب و کمی تنقلات به یک مارکت برزگ رفتیم که چشممان به پفک آنهم در سنت پترزبورگ افتاد و ما هم وسوسه شدیم و یکی خریدیم و با ولع شروع به خوردن کردیم که ناگهان میخکوب شدیم چون پفک به جای طعم نمک طعم عسل می داد از بس شیرین بود !!! البته این هم تجربه ی جدید بود که خالی از لطف نبود .

چون شب های سنت پترزبورگ خیلی سرد می شد عملا نمی شد جایی برای بازدید رفت به همین دلیل به هتل برگشتیم و بعد از یک دوش آب گرم استراحت کردیم و دومین روز اقامت ما در سنت پترزبورگ به پایان رسید .

روز نهم :

صبح پس از صرف صبحانه از هتل بیرون زدیم تا برای دیدن موزه هرمیتاژ اول وقت و قبل از شلوغ شدن وارد موزه بشویم برای همین به ایستگاه اتوبوس در خیابان نوسکی آمدیم و سوار اتوبوس شدیم و بعد از بیست دقیقه در جلوی میدان کاخ ها پیاده شدیم .

میدان کاخ های سنت پترزبورگ

این میدان در شهر سنت پترزبورگ پل کاخ را به خیابان نوسکی پیوند می‌دهد و از آنجا می توان به جزیره واسیلیفسکی رفت . این میدان نقطه مرکزی شهر سنت پترزبورگ و امپراتوری روسیه پیشین بوده و جایگاه بسیاری از رخدادهای با اهمیت جهانی ، که از میان آنها می‌توان از یکشنبه خونین 1905 و انقلاب اکتبر 1917 یاد کرد . در وسط میدان ستونی به نام الکساندرفسکایا و یا ستون افتخار به پاس پیروزی لشکریان روسیه بر ناپلئون در جنگ سال ۱۸۱۲ برپاشده که از سنگ یکپارچه گرانیت و به ارتفاع ۵٫۴۷ متر و به وزن 400 تن که تنها با تکیه بر وزن خود بی هیچ بند و پی سرپا در وسط میدان ایستاده و منظره ی ساختمان ها و بناهای اطراف خود را کامل نموده ، به میدان زیبایی خاصی داده است . در سمت‌ مقابل‌ میدان‌ کاخ‌ و روبروی‌ کاخ‌ زمستانی یا همان موزه هرمیتاژ ‌، بنایی‌ برای‌ ستاد کل ‌ارتش‌ ساخته‌ شد که‌ به‌ وسیله‌ طاق‌ نصرتی‌ به‌ کاخ‌ زمستانی‌ وصل‌ می‌گردد .

ساختمان ستاد کل ‌ارتش

ساختمان کاخ زمستانی

با گذر از میدان کاخ ها وارد قصر زمستانی و سپس ورودی موزه هرمیتاژ شدیم .

ورودی موزه هرمیتاژ

قصر زمستانی بنایی با عظمت و بسیار زیبایی است که دارای ۱۰۵۷ اتاق و ۱۱۷ راه پله است این قصر زیبا ساختمان پسته‌ای رنگی دارد که در کناره رودخانه نوا واقع شده و از آثار فراچسکو بارتولومئو راسترلی است که به عنوان اقامتگاه زمستانه تزارهای روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفت وبخشی از آن موزه هرمیتاژ را تشکیل می‎دهد .

در ورودی موزه دستگاههایی برای خرید بلیط الکترونیکی بود که ما بعلت نداشتن کارت اعتباری قادر به استفاده از آن نبودیم و ناچار نیم ساعتی در صف ایستادیم تا ساعت 10:30 دقیقه به باجه بلیط فروشی رسیدیم و بلیط کامل یک روزه موزه را به قیمت 600 روبل برای هر نفر خریدیم که علاوه بر موزه اصلی اجازه بازدید از کاخ زمستانی پتر کبیر ، ساختمان ستاد ارتش ، قصر مانچیکوف و موزه چینی و سرامیک را هم داشتیم . وارد موزه شدیم و به قسمت رختکن هدایت شدیم و لباس ها و وسایل اضافی را آنجا گذاشتیم و از گیت بازرسی اصلی گذشتیم و وارد سالن اصلی موزه هرمیتاژ شدیم .

و اما موزه هرمیتاژ زیبا که در مورد تاریخچه آن در اینترنت مطالب فراوانی موجود است و از تکرار آن پرهیز می کنم با بیش از ۳ میلیون اثر هنری که البته همه به طور همزمان نمایش داده نمی شوند ، یکی از بزرگترین موزه های جهان و از قدیمی ترین گالریهای هنری و موزه های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان است که در شش بنا به نمایش گذاشته شده و در مورد عظمت این موزه همین بس که اگر به هر اثر حدود یک دقیقه توجه کنیم بایستی بیش از 11 سال به تماشای این موزه بپردازید .

در این موزه می توان آثار نقاشانی چون لئوناردو داوینچی ، رافائل ، تی سین ، رامبراند ، کلود مونه ، روبنس ، رنوآر ، ون گوگ ، ماتیس ، گوگن ، پیکاسو و هنرمندانی مثل میکل آنژ را مشاهده کرد . سالن تمدن ایران باستان ، روم و یونان باستان ، مصر قدیم و چین نیز در این موزه قرار دارد و از دیدنی های سالن تمدن ایران باستان می توان به فرش معروف پازیریک اشاره کرد که این فرش ، قدیمی ترین فرش موجود در دنیا است و قدمت آن به بیش از 2 هزار سال پیش می رسد .

در مورد این موزه مسحور کننده و آثار بی نظیر آن هرچه بگوییم کم است و ما برای اینکه از جلوی هر اثر حداقل گذر کرده باشیم تقریبا با دور تند حرکت می کردیم و وقتی به خودمان آمدیم که 4 ساعت زمان گذشته بود و عملا دیگه نای راه رفتن نداشتیم و هنوز قسمت های زیادی از موزه باقی مانده بود که ترجیح دادیم به همین مقدار بسنده کنیم . پیشنهاد می کنم که اگر فرصت داشتید بلیط دو روزه موزه را خریداری کنید تا با آرامش بیشتری از دیدنی های آن لذت ببرید .

موزه هرمیتاژ سنت پترزبورگ

ستون های پشتی موزه هرمیتاژ

تقریبا ساعت 14:30 دقیقه بود که از موزه خارج شدیم و پرسان پرسان برای بازدید از قصر زمستانی پترکبیر که ورودی آن پشت ساختمان اصلی موزه بود رفتیم . این قصر در واقع اقامتگاه خصوصی پترکبیر بود و عملا در برابر عظمت و ابهت هرمیتاژ حرفی برای گفتن ندارد سپس دوباره به میدان کاخ ها برگشتیم و به موزه ستاد ارتش رفتیم .

اقامتگاه زمستانی پترکبیر

ساختمان ستاد کل ارتش روسیه یکی از دیدنیهای سنت پترزبورگ و جاذبه های روسیه با طاق پیروزی بزرگی در بالای میدان کاخ قرار دارد که روی آن مجسمه‌های بزرگ زیبایی واقع شده در قسمت وسط این مجسمه‌ها ، مجسمه گیتا الهه پیروزی است که تاجی از برگ زیتون در دست دارد . ساختمان ستاد کل ارتش روسیه در سنت پترزبورگ طولانی ترین ساختمان اروپا به طول 850 متر است و از جاذبه های گردشگری سنت پترزبورگ است که دیدن آن خالی از لطف نیست .

ورودی ساختمان ستاد کل ارتش

نمایی از داخل ساختمان ستاد کل ارتش

نمایی از میدان کاخ ها از زیر طاق پیروزی

بعد از آن نوبت به بازدید از موزه چینی و سرامیک رسید که در کنار موزه ستاد ارتش قرار دارد و مملو از آثار هنری از سراسر دنیاست که در قرن های مختلف به حکمرانان روسیه اهدا شده است و حتی هدایایی از پادشاهان ایران که به تزارها اهدا شده در آن قرار دارد . حدود ساعت 16 بود که بی رمق از موزه سرامیک خارج شدیم و یک راست به سمت ایستگاه اتوبوس میدان کاخ ها رفتیم و سوار اتوبوس شدیم و به سمت هتل حرکت کردیم .

نزدیک هتل از اتوبوس پیاده شدیم .چون گرسنه بودیم به رستوران مک دونالد رفتیم تا ناهار و شام را باهم بخوریم . دو عدد ساندویچ بیگ مک و چیکن به همراه سیب زمینی و سالاد و نوشابه به قیمت 750 روبل خریدیم و بعد از خوردن غذا به هتل برگشتیم و استراحت کردیم تا سومین روز سفر ما به سنت پترزبورگ به پایان برسد .

روز دهم :

صبح بعد از صرف صبحانه آماده شده و از هتل خارج شدیم . برنامه امروز ما بازدید از قلعه پتر و پاول بود به همین منظور به خیابان نوسکی رفتیم و سوار اتوبوس شدیم و در امتداد خیابان نوسکی بعد از گذر از پل کاخ ها و ورود به سمت پتروگراد در جلوی یک کشتی زیبا که در کنار رودخانه نوا لنگر انداخته و به عنوان رستوران استفاده می شد پیاده شدیم و بقیه مسیر را تا ورودی قلعه پیاده رفتیم تا به ورودی قلعه رسیدیم .

کشتی پهلو گرفته در رودخانه نوا

ورودی قلعه پتر و پاول

بلیط دیدنی های کامل قلعه به غیر از موزه های خصوصی را به قیمت 800 روبل برای هر نفرکه شامل بازدید از کلیسا ، زندان ، موزه سنگی و موزه تاریخ ساخت و توسعه سنت پترزبورگ بود خریدیم و وارد قلعه شدیم .

دژ و استحکامات نظامی پتر و پاول ، یکی از جالب ترین دیدنی های روسیه و از اولین بناهایی بودند که در سنت پیترزبورگ ساخته شد . در سال 1703 پیتر کبیر دستور ساخت یک قلعه را در جزیره کوچک نوا دلتا داد که این قلعه بعدها هسته پایتخت امپراطوری جدید روسیه شد . داخل قلعه پر از توریست هایی است که هر کدام از قسمتی بازدید می کنند ولی اول از همه کلیسای زیبای پتر و پاول با آن برج بلندش جلب نظر می کند و توریست ها باید به صورت گروهی و در راس ساعت مقرر وارد آن شوند و ما هم بازدید را از این نقطه شروع کردیم .

کلیسای پتر و پاول

در مرکز قلعه ، کلیسای پتر و پل مقدس قرار دارد که ساختمان آن با ارتفاع 122 متر هنوز هم بلندترین ساختمان شهر به حساب می‌آید و از آن لحاظ دارای اهمیت است که آرامگاه تمام امپراتورهای روسیه و خانواده هایشان مانند پطر کبیر ، کاترین کبیر ، نیکلای دوم و ... در آنجاست . معماری کلیسا به سبک باروک است و روی تمام دیوارها تذهیب و طلا و نقوش برجسته و نقاشی های نفیس با مضامین مذهبی و شمایل مسیح و مریم مقدس و قدیسان دیگر است . محراب طلا و کنده کاری شده این کلیسا چشم ها را به خود خیره می کند .

این کلیسا محل عبادت تزار بوده و پتر کبیر در اینجا فرایض مذهبی خودش را انجام می داد . داخل فضای کلیسا پر از قبور شاهان و شاهزادگان با سنگ های مرمر نفیس است .

معماری خیره کننده کلیسای پتر و پاول

قبور شاهزادگان روس

در راهروی کنار کلیسا عکس تمام تزارهای روس و بیوگرافی مختصری از آنان نصب شده است بعد از بازدید نیم ساعته از کلیسا از در دیگری خارج شدیم که کنار آن گورستانی با سنگ قبرهای اشرافی بود که ورود به داخل آن ممنوع و تنها می شد از پشت نرده ها به تماشای آن ایستاد .

بعد از کلیسا نوبت به بازدید از موزه تاریخ سنت پترزبورگ رسید . این موزه به طرز حیرت آوری تمام مراحل ساخت و توسعه شهر و آداب و رسوم مردم را از ابتدا به نمایش گذاشته و ما که اصلا قصد بازدید آن را نداشتیم بیش از یک ساعت برای بازدید از آن وقت گذاشتیم .

ورودی موزه تاریخ سنت پترزبورگ و خرگوش های نماد این شهر

ماکت شهر در موزه تاریخ سنت پترزبورگ

موزه تاریخ سنت پترزبورگ

بعد از موزه نوبت بازدید از زندان مخوف تروبتسکوی یا باستیل روسیه بود . این زندان از سال ۱۸۷۲ تا ۱۹۲۱ برپا بود و اغلب زندانیان سیاسی در آن نگهداری می‌شدند. پس از انقلاب ۱۹۱۷ این زندان در اختیار چکا ( کمیته فوق‌العاده که مسوول مبارزه با اقدامات ضدانقلابی بود ) قرار گرفت . طبق اسناد رسمی زندان در بهار ۱۹۱۸ بسته شد ، ولی با این حال تا سال ۱۹۲۱ همچنان مورد استفاده بود و گفته می‌شود در سال‌های ترور سرخ (۱۹۲۱ -۱۹۱۷) اعدام ‌های فراوانی در آن انجام شد ، چنانکه در سال ۲۰۱۰ در محوطه آن گورهای جمعی قربانیان ترور سرخ کشف شد .

محدودیت‌ها و شرایط سخت این زندان زبانزد بود و همه زندانیان در سلول‌های انفرادی به سر می‌بردند و هیچ تماسی با دنیای خارج و سایر زندانیان نداشتند . راهنماهای زندان پس از آنکه بازدیدکنندگان را به درون سلول‌ها راهنمایی می‌کنند در یکی از سلول‌ها را به روی آن‌ ها می‌بندند تا آنان شرایط واقعی انزوا را تجربه کنند .

از پنجره کوچک سلول فقط قطعه‌ای از آسمان پیداست و هیچ صدایی از خارج به گوش نمی‌رسد . حتی نگهبانان هم در راهرو در مسیری خاص و روی موکت نرمی گام برمی‌دارند تا صدای پایشان سکوت مطلق را به هم نزند . این انزوا و سکوت مطلق فشار روانی شدیدی بر زندانی وارد می‌کرد و تلاش برای ایجاد ارتباط با دیگران از طریق الفبای مورس با حبس در سلول کوچک و سردی با تخت آهنی و بدون رختخواب ، آب و غذا مجازات می‌شد.

از زندانیان معروف این زندان می توان به ولیعهد الکسی پسر پتر کبیر ، داستایوسکی ، برادر بزرگ لنین ، گورکی و ... اشاره کرد .

ورودی زندان تروبتسکوی

راهروهای زندان تروبتسکوی

سلول زندان تروبتسکوی

از زندان که خارج شدیم راس ساعت 12 توپ های قلعه شروع به شلیک کردند و ما قصد داشتیم بالای دیوارهای قلعه برویم که به دلیل برگزاری مراسمی اجازه ندادند و ناچار به روی رمپی که رو به رودخانه نوا دارد و دقیقه پشت کاخ زمستانی است رفتیم تا از ارتفاع بالاتر شاهد محوطه قلعه باشیم . در داخل قلعه فروشگاهها و نمایشگاههای خصوصی دیگری هم بود که بلیط جداگانه داشت . بعد از اتمام بازدید از در دیگر قلعه خارج شدیم تا با تماشای پل زیبای تثلیث که نزدیک آنجا بود برویم .

خروج از قلعه و شکار لحظه

پل تثلیث و رودخانه یخ بسته نوا

مسجد جامع سنت پترزبورگ

این مسجد حدود ۹۵ سال قدمت دارد و با ظرفیت ۵ هزار نفر زمانی بزرگ ترین مسجد اروپا بود . زمان شوروی سابق ، که تمام مظاهر دینی تعطیل و نابود می شدند این مسجد که به انبار وسایل پزشکی تبدیل شد اما بعد از جنگ جهانی دوم و به درخواست رییس جمهور اندونزی که زمان خروشچف به سنت پترزبورگ سفر کرده بود ، مسجد به روی مسلمانان باز شد . این مسجد زیبا دارای دو طبقه می باشد و در صحن آن مدرسه علمیه نیز دایر است . معماری و بافت شهری سنت پترزبورگ به نحوی است که این مسجد از خیلی از مناطق شهر دیده می شود . بعد از بازدید از این مسجد برای دیدن ناو جنگی آرورا که نزدیک همان جا بود حرکت کردیم .

ناو جنگی آرورا ( اینترنت )

این ناو یکی از جاذبه های گردشگری شهر سنت پترزبورگ است که طی سال های ۱۸۹۷ تا ۱۹۰۰ میلادی ساخته شده و در سال ۱۹۰۵ در جنگ روسیه با ژاپن شرکت کرد و پس از جنگ جهانی دوم به موزه تبدیل شد اما متاسفانه این ناو از کناره رودخانه نوا به منطقه ای نا معلوم جهت بازسازی و انجام بعضی تعمیرات انتقال یافته بود و موفق به بازدید از آن نشدیم.

مقصد بعدی ما بازدید از موزه توپخانه روسیه بود که مملو از تانک و توپ و کاتیوشا و سایر ادوات نظامی بود که در محوطه وسیعی در فضای باز به نمایش گذاشته شده بود . این موزه ابتدا در سال ۱۸۶۹ توسط پطر اول و با جمع آوری کلکسیونی از تجهیزات نظامی روسی ، یونیفرم ها و مدال ها ، در مقابل قلعه پتر و پل واقع در حاشیه رودخانه نوا نزدیک به پارک الکساندر گردآوری شد .

ورودی موزه توپخانه روسیه

ادوات نظامی موزه توپخانه روسیه

ساعت از 15 گذشته بود که به سمت پل کاخ و جزیره واسیلی یا واسیلوفسکی رفتیم این جزیره افزون بر زیباسازی شهر دربردارنده چندین جاذبه توریستی مانند ستون های شاخکدار که اولین بنای تاریخی است که به محض ورود جلب توجه می کند و در سال ۱۸۱۰ ساخته شده و هنوز نماد شهر سنت پترزبورگ محسوب می شود .

این ستون ها مزین به شش شاخک جانبی هستند که نمادی از قدرت کشتی های جنگی بالتیک روسی می باشند . مجسمه هایی که معرف رودخانه های بزرگ روسیه اروپایی می باشد ؛ از جمله ولگا ، دنیپر ، نوا و ولکوف ، در پایه این ستون ها مشاهده می شوند . این مجسمه ها علاوه بر نقش زینتی، حکم فانوس دریایی را نیز دارند که مشعل های گازی آن تا به امروز در روزهای تعطیل روشن می شوند . نیم ساعتی کنار ستون ها استراحت کردیم که ناگهان هوا به سرعت تغییر کرد و ابر سیاهی بالای شهر آمد که حاکی از شروع بارندگی بود ولی ما توجهی نکردیم و بعد از دیدن ستون ها به سمت مجسمه ابوالهول رفتیم .

ستون های شاخکدار

یکی از شگفت انگیزترین آثاری که در این جزیره به چشم می خورند دو مجسمه گرانیتی ابوالهول هستند که سه هزار سال عمر دارند ؛ یعنی قدیمی تر از خود شهر . این عجایب در سال ۱۸۲۰ در حفاری های مقبره آمن هوتب سوم در نزدیکی شهر تبس مصر یافت شد .

امرای شهر با مشاهده آن نامه ای به تزار روسیه نوشتند و در آن خوستار خرید این دو مجسمه برای نمایش در شهر سنت پترزبورگ شدند عجیب آنکه ، این دو مجسمه در شهر بسیار محبوب شد تا آنجا که مجسمه سازان روسی را بر آن شدند که شش نمونه دیگر از آن به همان شکل بسازند .

مجسمه ابوالهول سنت پترزبورگ

ساعت از 17 گذشته بود که سردی هوا و پیاده روی زیاد باعث شد که دیگر توانی برای بازدید از سایر دیدنی های جزیره را نداشته باشیم به همین دلیل دوباره به یک رستوران مک دونالد رفتیم و دوتا چیزبرگر با سالاد و سیب زمینی و نوشابه به قیمت 800 روبل خریدیم و خوردیم و سوار اتوبوس شدیم و به هتل برگشتیم .

چون بعد از دو روز فشرده حسابی خسته بودیم و از طرفی فردا صبح سال تحویل بود و با توجه به اختلاف زمانی 1:5 ساعته می خواستیم در هتل بمانیم و با ایران در تماس باشیم خیلی زود خوابیدیم .

روز یازدهم :

صبح ساعت 5:30 از خواب بیدار شدیم و آماده سال تحویل شدیم و بعد از لحظه سال تحویل به کمک اپلیکیشن لاین تصویری با خانواده تماس گرفتیم . چون روز یکشنبه و تعطیل روسها بود صبحانه دیرتر سرو می شد برای همین ساعت 8 صبحانه خوردیم و چون برای امروز فقط برنامه خرید داشتیم دوباره دو ساعتی خوابیدیم و ساعت 11 از هتل بیرون زدیم و به مرکز خرید بزرگ نوسکی که نزدیک هتل بود رفتیم و دو ساعتی در آن چرخیدیم و کمی سوغاتی خریدیم .

مرکز خرید نوسکی

از واجبات سفر به سنت پترزبورگ رفتن به کافه قنادی های قدیمی این شهر و خوردن قهوه و شیرینی است و ما هم کافه قنادی سپ در خیابان نوسکی را که یکی از قدیمی ترین و معروف ترین کافه قنادی های شهر بود و قدمت آن به سال 1903 باز می گشت انتخاب کردیم و داخل رفتیم و 2 تا کاپوچینو و یک برش کیک شکلاتی و یک ناپلونی به قیمت 850 روبل خریدیم . در مورد کیفیت شیرینی ناپلونی همین بس که حتی یک ذره آن خرد نشد و تا آن روز چنین ناپلونی نخورده بودم .

کافه قنادی سپ

بفرمایید ناپلونی !!!

سنت پترزبورگ بعد از پاریس دومین شهر شکلات جهان است به همین علت بعد از کافه سری به چند نمایشگاه شکلات زدیم و در یکی از آنها که قیمت مناسبی داشت تقریبا یک ساک شکلات برای سوغاتی و مصرف شخصی خریدیم و به هتل برگشتیم .

نمایشگاه و فروشگاه شکلات

چون پرواز ما برای فردا ساعت 8:25 صبح بود از رزروشن هتل خواستیم که برای صبح ساعت 6:30 دقیقه تاکسی رزرو کند و او نیز با خوشرویی تاکسی به مبلغ 1100 روبل برای فردا رزرو کرد . به اتاق برگشتیم و وسایل را جمع کردیم و چمدان ها را بستیم و کمی استراحت کردیم . ساعت 7 شب بود که از هتل بیرون زدیم تا آخرین شام را در سنت پترزبورگ بخوریم برای همین دوباره به مرکز خرید نوسکی رفتیم تا در فودکورت مرکز خرید شام بخوریم . به یکی از رستوران های روسی که غذا را بصورت وزنی می فروخت رفتیم و لازانیا با رولت مرغ و سالاد اندونزی به همراه سوسیس و سیب زمینی با دو تا نوشابه به قیمت 1200 روبل خریدیم و خوردیم و دوباره به هتل برگشتیم تا زود بخوابیم و برای فردا آماده شویم .

شام آخر در سنت پترزبورگ

روز دوازدهم :

صبح ساعت 5:30 از خواب بیدار شدیم و باقی وسایل را جمع کردیم و پس از تحویل دادن اتاق سوار تاکسی شدیم و به سمت فرودگاه حرکت کردیم . ساعت 7:15 دقیقه به فرودگاه رسیدیم و بلافاصله چمدان ها را تحویل دادیم و کارت پرواز گرفتیم و راس ساعت سوار هواپیما شدیم و هواپیما نیز بدون تاخیر پرواز کرد و ساعت 10:50 در فرودگاه ونوکووا به زمین نشست .

به سمت سالن پروازهای بین المللی فرودگاه

بعد از تحویل گرفتن بارها و رفتن به سالن پروازهای بین المللی دو ساعتی تا پرواز ماهان به تهران فرصت داشتیم و در این مدت کمی گشت در فری شاپ فرودگاه زدیم و بعد از باز شدن گیت و تحویل چمدان ها و دریافت کارت پرواز مهر خروج از کشور روسیه توی پاسپورت ما خورد .

سالن انتظار فرودگاه

پرواز ماهان در حال آماده سازی

هواپیمای خالی به سمت ایران

پرواز ماهان با نیم ساعتی تاخیر در فرودگاه نشست و تقریبا بدون اورهال مسافرین را که تقریبا 15 نفر بودند سوار کردند و بلافاصله به سمت ایران حرکت کردند . هواپیما تقریبا خالی و تعداد مسافران با تعداد خدمه برابر بود به همین علت بعد از خوردن ناهار خوشمزه ماهان تقریبا همه مسافران هریک روی 3 صندلی خوابیدند . ساعت 7:30 عصر هواپیما در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست و بدین ترتیب سفر 12 روزه ما به کشور زیبای روسیه به پایان رسید .

در پایان باعرض پوزش از خوانندگان گرامی بخاطر طولانی شدن این سفرنامه امیدوارم که با نوشتن آن کمکی به هموطنان عزیز در راستای سفر بهتر و ارزانتر به این کشور زیبا کرده باشم . ضمنا مجموع کلیه هزینه های این سفر اعم از ریالی و ارزی برای دو نفر به مدت 12 روز بالغ بر 5/6 میلیون تومان شد .

نقد و بررسی هتل ها :

هتل بست وسترن وگا مسکو :

کلیه اتاقهای این هتل تمیز و راحت و بزرگ است . امکانات رفاهی هتل شامل ماساژ ، سونا ، سولاریوم ، حمام ترکی و بخار و استخر سر پوشیده می باشد . این هتل دارای فروشگاه های متعدد برای خرید سوغاتی ، خدمات زیبایی آرایشگاه می باشد و یک صرافی نیز در هتل وجود دارد . صبحانه هتل بی نظیر و قابل رقابت با هتل های فوق لوکس آنتالیا می باشد . فاصله 5 دقیقه ای تا ایستگاه مترو از دیگر مزیت های این هتل است . برخورد کارکنان بسیار صمیمانه و توام با احترام و حرفه ای بود و نظافت روزانه هتل در عالی ترین سطح ممکن انجام می گرفت و امتیاز بالای این هتل در سایت بوکینگ نیز نشان دهنده همین موضوع است .

کیفیت و تنوع غذا : 10
تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها : 8
عملکرد کارکنان : 9
تفریحات و امکانات هتل : 9
منطقه و دسترسی : 8
ارزش قیمت به نسبت خدمات : 9

هتل آکیان سنت پترزبورگ :

هتل آکیان یکی از بهترین هتل های ۳ ستاره بوتیک سنت پترزبورگ می باشد که در ساختمانی قدیمی با دکوراسیونی به سبک تزاری و با سقف بلند که دارای ۶۹ اتاق است . اتاق ها دارای تلویزیون صفحه تخت با کانال های ماهواره ای ، حمام اختصاصی، لوازم بهداشتی رایگان و سشوار می باشد . این هتل فاصله ۷ دقیقه ای تا خیابان نوسکی پروسپکت و ۶ دقیقه ای با سالن کنسرت اکتیبرسکی دارد وای فای رایگان در تمام نقاط هتل فراهم شده است و در صورت درخواست شاتل فرودگاهی نیز در دسترس است . سرویس بلیط ، میز تور، میز ۲۴ ساعته، لاندری، روم سرویس، امکانات ملاقات ، اتاق های خانوادگی، کرایه خودرو و گاوصندوق از خدماتی است که هتل آکیان ارائه می دهد . صبحانه هتل قابل قبول است و کارکنان به راحتی انگلیسی صحبت می کنند . نظافت هتل در حد عالی می باشد و امتیاز بالای 9 در سایت بوکینگ را کسب کرده است .

کیفیت و تنوع غذا : 7
تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها : 8
عملکرد کارکنان : 8
تفریحات و امکانات هتل : 7
منطقه و دسترسی : 9
ارزش قیمت به نسبت خدمات : 8

نویسنده : حسین مومن دوست

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.