استانبول، جایی که ماجراجویی های آن تمامی ندارد!

استانبول، جایی که ماجراجویی های آن تمامی ندارد! + تصاویر

سفرنامه استانبول در تیر ماه 96

مقدمه بسیار مهم:

من همیشه برای رفتن به سفر اولین کارم خوندن سفرنامه ها و کسب اطلاعات مربوط به اون شهره که توی سفر خیلی بدرد می خوره و برای این کار معمولا از سایت خوب لست سکند استفاده میکنم ولی همیشه چند تا مشکل با سفرنامه ها داشتم که گرفتن این اطلاعات رو سخت می کرد و اون اینکه وقتی یه سفرنامه رو می خوندم اولین اطلاعاتی که ازش میخواستم مربوط به هتل بود که به نظر من توی مسافرت خیلی مهمه چون اگه هتل مناسب نباشه می تونه تمام مسافرتتون رو خراب کنه . اما متاسفانه وقتی نظرات دوستان رو در مورد یک هتل میخوندم بیشتر دو دل می شدم چون توی نظرات هم نظر خیلی خوب بود هم بد واسه همین نمی تونستم درست تصمیم بگیرم علتش هم به نظرم اینه که جدای از سلایق مختلف ، سطح مالی مسافر هم خیلی میتونه تعیین کننده باشه که متاسفانه هیچکدوم از دوستان به این مورد اشاره نمی کنن چون کسی که اینجا در بهترین خانه و محله زندگی میکنه و سطح مالی خوبی داره توصیفش از هتل خوب با کسی که توی سطح پایینتریه کاملا متفاوته، ممکنه هرکدوم با نگاه خودشون یه هتل رو توصیف کرده باشن و هر دو توصیف با توجه به نگاه متفاوتشون درست باشه ولی برای کسی که سفرنامه رو می خونه بیشتر سردرگمی میاره ، همین باعث شد تصمیم به نوشتن سفرنامه کنم امیدوارم اطلاعاتش بدرد دوستان بخوره..

از اونجا که علت نوشتن سفرنامم دلایل فوق بود ابتدا در مورد خودم می گم ، من و همسرم هر دو کارمند هستیم و یه آپارتمان 70 متری درشرق تهران داریم و یه ماشین ال 90 با درآمد تقریبی چهار تا پنج میلیون و خیلی اهل مسافرت و تقریبا میتونم بگم سفر مهمترین اولویت زندگیمونه.

نوروز 96 تصمیم داشتیم به استانبول بریم ولی با توجه به نا آرامی های اون زمان در ترکیه و اینکه ما خیلی سرمایی هستیم و استانبول توی نوروز کمی سرده تصمیم گرفتیم تا تیرماه 96 بریم و اولین کارمون تحقیق و خوندن سفرنامه ها و جمع آوری اطلاعات بود و دقیقا به همون دلایلی که گفتم بخصوص در مورد هتل نمی تونستیم به نتیجه برسیم به همین دلیل من مجددا به همون آژانسی که قبلا هم ازش تور دبی و آنتالیا رو گرفته بودم و از هر دو سفر هم راضی بودم (آژانس متین گشت آسمان) اعتماد کردم و زنگ زدم و با راهنمایی های بسیار مناسب خانم همتی تونستیم تور مناسبی رو بگیریم ( هتل چهار ستاره تکسیم لانگ واقع در خیابان استقلال و نزدیک میدان تکسیم بود و با پرواز کیش ایر به مدت 8 شب و 9 روز از تاریخ 9 تیر تا 17 تیر به قیمت 1670000 تومن که در ادامه دلایل مناسب بودنش رو میگم) . البته در مورد ستاره هتل باید بگم که در سایت تریپ ادوایزر سه و نیم ستاره اعلام شده ولی در بوکینگ چهار ستاره ..

سفرنامه استانبول در تیرماه 96

پرواز ما رفت ساعت 10:30 صبح جمعه 9 تیر بود و برگشتش ساعت 23:45 روز 17 تیر که یکی از دلایل مناسب بودن تور همینه که تقریبا 9 روز سفر رو بطور کامل داشتیم چون اگه ساعت پروازمون بطور مثال برعکس میشد عملا 2 روز رو از دست می دادیم .

روز اول و شروع سفر :

ساعت 07:30 از منزل به سمت فرودگاه حرکت کردیم و بعد از پارک ماشین در پارکینگ فرودگاه به داخل رفتیم. هزینه پارکینگ طبق یه جدولی که در سایت فرودگاه امام موجوده که طی 9 روزی که ما ماشین رو گذاشتیم شد 99 هزار تومن که طی تجربه قبلی با هزینه تاکسی رفت وبرگشت فرودگاه یکی در میومد و ما ترجیح دادیم با ماشین خودمون بریم.

بعد از تشریفات قانونی و تحویل بار سوار هواپیما شدیم و در کمال تعجب متوجه شدیم که بلیط بیزینس برای ما صادر شده (دوستانی که سفر هوائی داشتن می دونن که قیمت بیزینس و اکونومی تفاوت داره و بیزینس بخاطر خدماتش و صندلی های راحتش گرونتره) اول فکر کردیم شاید اشتباه شده ولی بعدا متوجه شدیم که بعضی از اوقات وقتی جا توی بیزینس خالی باشه شانسی میدنش به مسافرا که گویا شانس ما بوده و کلی ذوق کردیم و تا اونجا از خدمات وی آی پی و صندلی های راحت لذت بردیم .

بعد از تقریبا 3 ساعت پروازساعت 13:30 به فرودگاه آتا ترک استانبول رسیدیم که با توجه به تفاوت ساعت ، به وقت استانبول میشد ساعت 12 بعد از تشریفات فرودگاهی و دریافت چمدانها به سمت درب خروج رفتیم که باید اونجا دنبال لیدرمون برای ترانسفر به هتل می گشتیم که به محض خروج ،خود لیدرمون پیدامون کرد و به همراه چند مسافر دیگه مارو به هتلها مون رسوند.

همونطور که گفتم هتل ما دریکی از کوچه های خیابون استقلال بود ، هتلهای این خیابون هم خوبه هم بد . خوبه چون دقیقا در مرکز خرید هستید و دسترسی به جاهای تفریحی مثل برج گالاتا ، ایاصوفیه و کاخ توپکاپی و مراکز خرید دیگه مثل جواهیر و فروم خوبه و بده بخاطر اینکه اولا جای شلوغیه و پراز رستورانه که تا نیمه شب سرو صدا دارن و دوما لیدرها برای ترانسفر مشکل دارن و خیلی وقتها مخصوصا اگه با اتوبوس بیان دنبالتون ممکنه یه خیابون اونطرفتر وایسن و مجبورین یه کمی پیاده برین البته خیلی نیست ، که این هم سلیقه ای بعضی ها می پسندن و بعضی ها نه .

ما تقریبا ساعت 1 رسیدیم هتل و از اونجا که طی تحقیقاتمون در مورد این هتل خیلی نتونسته بودیم اطلاعات درستی بگیریم ( چون نظرات در موردش خیلی کم بود ) و فقط با توصیه خانم همتی این هتل رو گرفته بودیم خیلی استرس داشتیم و می ترسیدیم هتل بدی باشه ولی کاملا ترسمون بی دلیل بود و از همون لحظه اول که رسیدیم ازش خوشمون اومد.

هتل تکسیم لانگ یه هتل کوچیک و بسیار قدیمیه که در سال 2013 کاملا بازسازی شده و بسیار تمیز با پرسنل بسیار خوش برخورد می باشد و من احساس می کنم کمی مظلوم واقع شده و خیلی کم ازش صحبت شده که طی سفرنامه مزایای این هتل و اینکه چرا اینقدر ما پسندیدیم رو میگم.

وقتی به هتل رسیدیم با توجه به اینکه هنوز ساعت تحویل اتاقها نشده بود ولی اتاقهامون آماده بود و خیلی سریع بهمون تحویل دادن اما اتاق ما خیلی کوچیک بود و اتاق دوستان همراهمون خیلی خوب بود به همین خاطر از رسپشن هتل خواستیم اتاق ما رو هم عوض کنه و برامون توضیح داد که اتاقی که شما رزرو کردین استاندارده و همون اتاقیه که به شما دادیم و چون اتاق استاندارد دیگه نداشتیم به دوستاتون اتاق سوپریر دادیم از اونجا که در سفرهای قبلی هم تجربه کرده بودیم با صحبت و درخواست، به ما هم اتاق سوپریر دادن ( توی بیشتر هتلها اول سعی میکنن اتاقهای ضعیفترشون رو بدن به مسافرا بعد اتاقهای بهتر رو ) البته این کار رو بسیار با روی خوش و نسبتا راحت انجام دادن که این هم یکی از محاسن این هتل خصوصا رسپشنهای بسیار خوبشه.

توصیه من در مورد اقامت توی هتل اینه که حتی الامکان توی طبقات بالا جا بگیرید ، اولا اینکه کمی از سرو صدای خیابون و لابی در امان هستید دوم اینکه هتلهایی که ویو خوبی نسبت به شهر یا دریا و یا جنگل دارن در طبقات بالا خیلی بهتره.

هتل تکسیم لانگ یه سری محاسن داشت و یه سری معایب که باز هم میگم هتل بسیار بستگی به سلایق داره ولی من از نظر خودم این هتل رو می‌سنجم.

محاسنش ( بسیار تمیز و مرتب با وسایل نو ، پرسنل بسیار خوب از هر لحاظ خصوصا رسپشنها ، دسترسی عالی به همه جا و چون کلا هتل کوچیکی بود پرسنلش فرصت رسیدگی به خواسته هاتون رو داشتن بخصوص سه تا از رسپشنهاش به نام باکی و فاتح و هانده که خیلی ماه بودن)

و معایبش (به غیر از دو رسپشن باکی و هانده بقیه انگلیسی بلد نبودن ، ویو مناسبی از اتاقها ندارد و مشرف به دیوار ساختمانهای روبروست ، و توصیه میکنم اصلا اتاقهای لابی رو نگیرید چون هم سرو صدا مجاور میاد و هم صدای صحبتهای لابی،)

صبحانه خوب بود ولی با توجه به صبحانه هتلهای ترکیه که معمولا خیلی خوبه و معروفه (حتی هتلهای وان که یه شهر مرزی و کوچیکه ولی صبحانه های بسیار خوب و متنوعی داره ) ، صبحانه این هتل معمولی رو به خوب بود .

ولی در مجموع با سلایق خودم که تمیزی هتل و وسایل هتل ، رفتار پرسنل ( من رفتار پرسنل رو با انجام وظایفشون نمی سنجم اون که توی همه هتلها رعایت می کنن، من انسانیت رو مهمترین دلیل برای سنجش رفتار پرسنل یک مجموعه می دونم) و آرامشی که در مدت اقامتم توی این هتل داشتم خوب میدونم و از این هتل بسیار راضی بودم .

بعد از مستقر شدن در اتاقهامون برای اولین گشت و دیدن برج گالاتا که در انتهای خیابون استقلاله رفتیم بیرون ودر امتداد خیابون استقلال حرکت کردیم تا به برج رسیدیم . خیابون استقلال پر از مغازه و فروشگاهه و تقریبا هر نوع خریدی که داشته باشین رو میتونین از اونجا تهیه کنید و تقریبا همه نوع برندی توش هست و برج گالاتا، یه برج قدیمیه که به عقیده من چندان جذابیتی نداره ( البته باید بگم که اولا من و همسرم خیلی به جاهای تاریخی علاقه نداریم مگر اینکه بنا یا اثر فوق العاده ای باشه مثل تخت جمشید خودمون ، دوما از قبیل این برج توی کشور خودمون بهترش هست لذا خیلی مجذوبش نشدم ) بعد از تهیه بلیط به قیمت 10 لیر به بالای برج رفتیم و کمی داخل برج گشتیم و عکس گرفتیم . تقریبا غروب شده بود و چون خسته هم بودیم از همون خیابون استقلال به سمت هتل برگشتیم توی راه غذا خوردیم و به هتل برگشتیم واین روز اول سفر بود .

تصویر از بالای برج گالاتا

روز دوم :

قبل از هر چیز اینو بگم که جهت رفت و آمد در شهر استانبول بهترین وسیله مترو و اتوبوسه . چون توی شهر استانبول ترافیک خیلی زیادی هست و استفاده از تاکسی هم کلی وقتتون رو میگیره هم کلی هزینه الکی باید بدین . برای استفاده از مترو و اتوبوس هم بلیط هست هم استانبول کارت که اکثر مغازه ها دارن و با دستگاههایی که توی ایستگاههای مترو هست می تونید شارژ کنید و با خرید یک کارت استانبول چند نفر میتونید با هم استفاده کنید. ضمنا توی ایستگاه تکسیم هم دستگاه فروش استانبول کارت هست و با پرداخت 10 لیر یک استانبول کارت با موجودی 4 لیر بهتون میده .

برنامه ما به گونه ای بود قرار گذاشته بودیم برای اینکه هم خسته نشیم و هم تنوع باشه یک روز رو اختصاص بدیم به گردش و روز بعد رو اختصاص بدیم به خرید که برای این کار و طبق تحقیقی که قبل از سفر انجام داده بودیم فروم استانبول برنامه روز دوم بود.

فروم استانبول یه مرکز خرید خیلی بزرگه با قیمتهای مناسب که همه نوع برندی با تنوع اجناس خوب هست که کنارش هم اکواریوم سی لایف ، ژوراسیک پارک و لگو لند هست که به بقیش فکر نکنید چون ما هم برناممون بازدید از همشون بود که فقط تونستیم همون فروم رو اونم بصورت کاملا ناقص بگردیم و خرید کنیم ساعت کار فروم استانبول از ساعت 10 صبح تا 10 شب هست و برای رفتن از میدان تکسیم مترو m2 سوار میشید ایستگاه ینی کاپی پیاده میشید بعد مترو m1 رو سوار میشید و ایستگاه کجاتپه پیاده میشید . کرایه تاکسی هم از میدان تکسیم تا فروم حدود 25 تا 30 لیر هست .

روز سوم:

از اونجا که ما برای روز سوم از همون لیدرمون تور کشتی در تنگه بسفر رو گرفته بودیم و قرار بود ساعت 6 بعد از ظهر بیان دنبالمون و نمی خواستیم برای بعد از ظهر خسته باشیم تصمیم گرفتیم صبح رو توی همون خیابون استقلال بگردیم و ادامه خریدها مون رو انجام بدیم ، نهار بخوریم و کمی استراحت تا برای تور کشتی سرحال باشیم .

ساعت 6 بعد از ظهر لیدرمون (امین) برای تور کشتی اومد دنبالمون و بعد از مراجعه به چند هتل دیگه و سوار کردن بقیه و کلی توی ترافیک موندن که یه چیزتقریبا معمول توی استانبوله به سمت اسکله ای که باید سوار می شدیم رفتیم و اونجا ساعت 8 سوار کشتی شدیم .

کشتی خیلی خوب و لوکسی بود با پذیرایی فری شام و نوشابه و موسقی زنده دو خواننده معروف و گشت کامل در تنگه بسفر به مدت 5 ساعت به قیمت 75 دلار هر نفر ، که خیلی خوش گذشت و حتما توصیه می کنم که از دست ندید.

در مورد تور کشتی باید بگم که این تور به همه قیمتی پیدا میشه از 35 دلار تا 85 دلار بستگی به کیفیت تور و خدماتی که میدن داره خیلیها میگن از لیدر خودتون نگیرید گرون میدن و از بیرون تهیه کنید ولی با توجه به تجربه گرفتن تور در هر دو حالت من نظرم عکس این موضوعه به چند دلیل اول اینکه وقتی از لیدر خودتون تور میگیرید با خیال راحت و در امنیت کامل میرید و برمی گردید دوما لیدر خودتون چون تا روز آخر می بینیدش مجبوره همه چیز رو در نظر بگیره از قیمت تا کیفیت به قول خودمون بنداز در رو نیست سوما هر ارزونی بی علت نیست و من شخصا تجربه داشتم که بطور مثال همین تور کشتی رو به قیمت کمتر میدن ولی از همه چی میزنن و آخر سر میبینید که یه تور کاملا بی کیفیت و بی خود رو بهتون دادن . این نظر منه...

روز چهارم :

برنامه روز چهارم مرکز خرید جواهر بود که در نزدیکی میدان تکسیم بود و با مترو m2 دو ایستگاه تا میدان تکسیم فاصله داشت و ما با توجه به تور کشتی که تا دیر وقت طول کشید و خیلی خسته شده بودیم روز چهارم رو با تاخیر زیاد شروع کردیم و حوالی ظهر به مرکز خرید جواهر رفتیم و از اونجا که خیلی به نظرمون خوب نبود (از نظر قیمت و تنوع خوب نبود ) بعد از ظهر برگشتیم ولی تقریبا روزمون از بین رقته بود و با کمی چرخیدن توی خیابون استقلال ، شام به هتل برگشتیم.

روز پنجم :

برنامه روز پنجم سیاحت از مسجد آبی ، ایاصوفیه و کاخ توپکاپی و آب انبار معروف استانبول بود که همشون یه جا بود .

برای رفتن هم از همون مترو میدون تکسیم یه وسیله ای شبیه مترودیگه ای هست که بهش میگن فانی کولر که تک ایستگاهیه که از میدون تکسیم به اسکله کاباتاش میره و اونجا باید ترانوای t1 سوار شید و ایستگاه سلطان احمد پیاده شید .

اول رفتیم مسجد آبی و بعد ایاصوفیه که به نظر من دو تا مسجد معمولی که بیشتر از بیرون جذاب بودن و توشون خیلی معمولی و بیشتر درموردش تبلیغات هست تا جذابیت وخیلی نپسندیدم .(مسجد آبی رایگان بود ولی ایاصوفیه هرنفر 30 لیر )

بعد رفتیم آب انبار که یه آب انبار قدیمیه با چند پایه ستون جالب و فضایی متفاوت . (قیمت برای هر نفر 10 لیرالبته قیمت بیشتر بود اما دوست ما که آذری بود گفت ما آذری هستیم و همه قیمتی که ترکها پرداخت میکنند را پرداختیم)

سفرنامه استانبول در تیرماه 96

بعد رفتیم کاخ توپکاپی که موزه هم هست و توی قسمت موزه موارد جالبی بود از عصای حضرت موسی تا شمشیر پیامبر و... در کل یه جور موزه مذهبی و در کل جالب بود و اگه دیدن اینجور چیزا هستید توصیه می کنم برید . (قیمت بلیط 40 لیر )

روز ششم :

برنامه روز ششم دیدن جزیره بویوک آدا ( که یک جزیره از جزایر پرنس ) بود که توصیه میکنم حتما برید .

صبح بعد ازصرف صبحانه به میدان تکسیم رفتیم و با همون فانی کولر به اسکله کاباتاش رفتیم ( کلا یک ایستگاهه ) و از اونجا با کشتی های تفریحی یک ساعت و نیمه به جزیره بویوک آدا رفتیم . ) قیمت بلیط کشتی هر نفر 15 لیر رفت و برگشت )

ساعت حرکت کشتی ها از کاباتاش به بویوک آدا و بلا

سفرنامه استانبول در تیرماه 96

جزیره بویوک آدا یه جزیره تفریحی و خوش آب و هوا هست با کلی ویلا های قشنگ و خیابونهای زیبا چیزی شبیه لواسانات خودمون و طی تحقیقی که قبلا انجام داده بودیم قصد داشتیم بریم به پلاژهای ساحلی جزیره که یه فاصله 25 دقیقه ای (البته پیاده) با جایی که از کشتی پیاده شدیم داشت . برای رفتن هم دوچرخه هست که کرایه میدن هم کالسکه ولی توصیه میکنم پیاده برید و از مناظر زیبا و هوای بسیار خوب جزیره لذت ببرید.

بعد از یه پیاده روی نیم ساعته که کلی هم خوش گذشت به ساحل مورد نظرمون رسیدیم ( چند تا پلاژ توی جزیره هست و پلاژی که ما رفتیم فکر میکنم بویوک علی بود)

وتا بعد از ظهر اونجا بودیم شنا کردیم ولی آب برای ما کمی سرد بود ( همونطور که قبلا گفتم ما کمی سرمایی هستیم والا اینقدر سرد نبود ) و بعد از ظهر خود پلاژ ، کشتی داشت و تا همون اسکله که پیاده شدیم ما رو برد و دیگه نیازی نبود پیاده برگردیم و از اونجا با کشتی به اسکله کاباتاش برگشتیم واز اونجا به هتل . ( هزینه کرایه دوچرخه ساعتی 15 لیر ، کالسکه تا پلاژها 70 لیر و ورودی پلاژ 25 لیر )

روز هفتم :

برنامه روز هفتممون پارک آبی بود که متاسفانه هم هوا بارونی شد و هم کمی به خاطر شنای دیروز کسالت داشتم و مجبور شدم تا بعداز ظهر استراحت کنم و هتل موندیم کمی که بهتر شدم شب رفتیم اطراف هتل و خیابون استقلال رو گشتیم . و دوستانمون رفتن شهر بازی ویالند که خیلی راضی نبودند و میگفتند ارزش 129 لیر ورودی رو اصلا نداشت.

روز هشتم :

برنامه روز هشتم پارک آبی آکوادلفین بود که از همون میدون تکسیم ساعت 09:30 صبح از جلوی ساختمان ای کی ام ماشین داره و خودشون می برن . خیلی خوب نبود . کوچیک بود تویوپهایی که برای سرسره ها باید استفاده می شد کم بود وغیر از صفی که مربوط به خود سرسره ها میشد یه صف هم واسه گرفتن اون تویوپها بود خیلی بی نظمی بود و برای یه پارک آبی که تعداد زیادی آدم میاد دوش و رختکن خیلی کم بود در کل خوب نبود حتی در مقایسه با پارک آبی های خودمون هم خوب نبود. ( قیمت بلیط برای آقایون 50 لیر و خانمها 35 لیر) غذا هم نسبت به بیرون از پارک هم گرونتر بود و هم خیلی بی کیفیت ..در کل برای کسانی که پارک آبی دبی رفته باشن اصلا جالب نیست و توصیه نمی کنم .

روز نهم :

از اونجا که روز آخر بود و باید ظهر اتاقهامون رو تحویل می دادیم و باید چمدونها و خریدهامون رو جمع می کردیم تا ظهر مشغول جمع کردن شدیم و بعد از تحویل اتاق و گذاشتن چمدانها در هتل به خیابون استقلال رفتیم که هم خریدهایی که هنوز انجام نداده بودیم انجام بدیم و هم گردش آخرمون باشه .

ساعت 6 بعد از ظهر اومدن دنبالمون ، فرودگاه و پرواز به سمت تهران ....

راهنمایی های به درد بخور سفر:

1- قیمت تاکسی توی استانبول مثل تهرانه ولی دلیل اینکه میگن گرونه ترافیک وحشتناکیه که دارن و می بینی یه مسیر کوتاه رو کلی توی ترافیک هستی و تاکسی متر هی کنتور می اندازه (بطور مثال یه شب که حال همراهمون بد بود و نیاز شد بریم بیمارستان ، یه مسیری که توی تهران تقریبا 10 هزار تومن میشد رو توی شب که ترافیکی نبود 10 لیر دادیم .تقریبا یکی بود. )

2- طبق تجربه با خودتون دلار ببرید هم کم حجم تره هم وقتی برگردید و پول اضافه داشته باشید دلار برمی گردونید و از همه مهمتر نرخ تبدیله من اینجا 100 دلار رو 377500 تومن خریدم ولی اونجا با 353 لیر تبدیل میکردم که به پول خودمون میشد 392000 .

3- قیمت هر سفر با مترو یا تراموا یا اتوبوس 2/5 لیره. استانبول کارتتون رو کم کم شارژ کنید که روز آخر مثل ما توش پول نمونه که قابل برگشت نیست و میسوزه ....ضمنا با توجه به ترافیک و خیابونهای تنگ و باریک استانبول ، استفاده از مترو و اتوبوس خیلی به صرفه و سریعه. خیلی از جاها تور می بره ولی توصیه می کنم خودتون با همین مترو برید خیلی رفتنش راحته و بی خودی ازتون پول می گیرن مثل تور جزیره ...

4- با خودتون دارو ببرید و مواظب باشید مریض نشید اولا مثل ایران نیست که اگه دارویی خواستید داروخونه به راحتی بهتون بده و حتما باید برید دکتر تجویز کنه . دوما هزینه پزشک و دارو خیلی بالاست ( هزینه ویزیت پزشک عمومی ما دادیم 90 لیر ) سوما پزشکاشون هم در عین ناباوری انگلیسی بلد نیستن و فهموندن بهشون که چه مشکلی داری خودش یه مصیبته ما اینجا پرستارها مون هم دست و پا شکسته هم شده انگلیسی رو می فهمن و از همه بدتر بیمارستانهاشون بسیار وضع بدی داره که وقتی برید کلی قدر مملکت خودمون رو می فهمید .... یه چیزی از شهرهای بسیار کوچیک ما بدتر اونم توی استانبول که شهر مهمشونه ... و از همش بدتر رفتار پزشک و پرستاراشونه که افتضاحه ...مواظب خودتون باشید..

5- درمورد خرید به نظر من همون خیابون استقلال و فروم استانبول از همه جا بهتره و وقتتون رو جاهای دیگه نذارید و حواستون به بارتون باشه نفری 30 کیلو بیشتر نشه که هزینه اضافه بار خیلی زیاده تقریبا کیلویی پنج دلار .

6- مواظب کف زنها باشید که خیلی زیادن و با بهانه اینکه ببینن پولتون تقلبیه یا نه خیلی راحت کف زنی میکنن و متاسفانه بیشترشون ایرانین.

7- یه نکته خیلی مهم در مورد غذاخوری هاشون : از اونجا که همه جا خوب و بد هست ترکیه هم مستثنا نیست حتما حتما قبل از اینکه غذا رو بخورید ، پولش رو حساب کنید چون بعضی از رستوران هاشون کلک میزنن و به طرق مختلف بیشتر از قیمتی که میگن بعدا حساب می کنن (بطور مثال ما توی خیابون استقلال از یه رستورانی به نام کوناک کباب گرفتیم و چون قبلا این موضوع رو می دونستم پشت ویترین نشونش دادم و به ترکی پرسیدم چند ..؟ گفت 21 لیر مجددا خانمم به انگلیسی پرسید وباز هم گفت 21 لیر ...خواستیم حساب کنیم با اصرار و تعارف ما رو هدایت کرد داخل و گفت آخر سر حساب کنید ... بعد از غذا وقتی صورت حساب رو آوردن دیدیم که 47 لیر بابت هر غذا + 18 لیر بابت سرویس حساب کرده ، بابت سرویس چون چیزی نپرسیده بودیم چیزی نگفتیم ولی بابت غذا چون چند بار پرسیده بودیم اعتراض کردیم و در جواب گفت 21 لیر قیمت کباب کوچکه و اونی که پشت ویتریت هست و شما خوردید بزرگه و به همین راحتی چیزی بیبش از 2 برابر قیمتی که گفته بود حساب کرد ) .. رستوران بی اوغلو اوایل خیابون استقلال رو پیشنهاد می کنم امتحان کنید. هم انواع غذاهای ترکی رو داره با کیفیت خوب و هم قیمتش مناسبه.

تصویر رستوران کناک که توصیه می کنم هرگز نرید.

سفرنامه استانبول در تیرماه 96

8- دوستانی که مثل من عادت دارن چایی رو با قند بخورن حتما در سفر به ترکیه با خودتون قند ببرید چون بیشتر جاها چایی رو با شکر میدن و قند ندارن و اونجا قند پیدا کردن سخته.

9- برای خرید مایحتاجتون و خصوصا آب بهتره از فروشگاههای بزرگ مثل میگروس و بعضی فروشگاههای کوچیکتر مثل شوک که صندوق فروشگاهی دارن و قیمتها رو از روی بارکد میزنن استفاده کنید قیمتهاش خیلی کمتر از مغازه هاست تقریبا نصفه مغازه هاست .

و نظرم در مورد سفر به استانبول :

من بعد از سفر به آنتالیا ، دبی و وان که هر کدومش در نوع خود خاص بود وخیلی خوش گذشت این سفر رو تجربه میکردم و تا قبل از سفر به استانبول می‌تونم به جرات بگم توقع دیگری از این شهر داشتم و همیشه تصورم این بود که استانبول خیلی جذابتر از این باشه ولی نبود چون من در مورد سفر ، دوست دارم یا به جاهای لوکس برم و یا جایی برم که تفاوت فرهنگ و مردمانش رو تجربه کنم و تقریبا استانبول هیچکدوم رو نداشت نه زرق و برقی که توی کشور خودم ندیده باشم ونه تفاوت فرهنگی دیگه ای ، که اگه هم بود از نوع خوبش نبود . نه مثل آنتالیا بود که بری یک هفته توی بهترین هتل بخوری و استراحت کنی و کنار ساحل رفرش کنی ونه مثل دبی که با پول زیاد خیلی چیزایی که ندیدیم رو دور هم جمع کردن اونم بصورت کاملا لوکس رو تجربه کنی ( به قول دوستم اروپای مصنوعی ) .... وتوی این سفر بود که بدی های کشور دیگه ای رو که ندیده بودم رو دیدم و دیدم که چقدر سخت زندگی میکنن و چه چیزهایی که ما توی کشور خودمون به چشممون نمیاد برای اونا آرزو ست و هرچه دیدم بیشتر شکر داشته های خودمون روکردم .اگه مسجد و آثار تاریخیه که با اختلاف زیاد خودمون بهتر و جذاب ترش رو داریم اگه امکاناته باز هم بهترش رو داریم .... ترافیک که نگو ..ترافیک تهران رو باید بذاریم روی چشممون ....بله بطور قطع اونها هم چیزهایی دارن که ما نداریم ولی با اختلاف ، ما داشته هامون خیلی بیشتره... خیلی ....فقط بلد نیستیم ازشون استفاده کنیم یا نمی خواهیم استفاده کنیم .........امیدوارم مطالب به درد دوستان خورده باشه ....

نویسنده : مصطفی خ

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.