سفر به شهرهای رود و مجسمه -قسمت دوم

07 آبان 1396 09:00

روز پنجم سفر:

انتقال به مسکو

ساعت 8/45 صبح به سمت فرودگاه بین المللی Pulkovo حرکت کردیم. بعد از انجام امور فرودگاهی  و دریافت کارت پرواز به سالن ترانزیت رفتیم و کمی در مغازه های Duty Free  وقت گذارندیم. حداکثر بار مجاز برای پرواز داخلی کشور روسیه 20 کیلو گرم می باشد. پس اگر بار خود را بر مبنای میزان مجاز بار در پرواز های خارجی یعنی 30 کیلو گرم تنظیم کرده اید لازم است طوری چمدان هایتان را ببندید که بار تحویلی فقط یک بسته 20 کیلو گرمی باشد که شامل جریمه نگردد. زیرا روسیه در این خصوص بسیار سختگیرانه عمل می کند و به بار بیش از 20 کیلو هزینه اضافه بار تعلق می گیرد.

ضمن اینکه بردن آب و مایعات به داخل هواپیما مجاز نیست و هنگام عبور از گیت بازرسی باید بطری ها را دور بندازید. البته پس از عبور از گیت می توان از فروشگاه های ترانزیت آب و نوشیدنی تهیه کرد. هیچ گونه پذیرایی در پرواز داخلی صورت نمی گیرد. و فقط در صورت درخواست مسافران آب آشامیدنی در اختیارشان قرار می گیرد. پرواز ساعت 12/30 به وقت محلی با خطوط هوایی نوردویند صورت گرفت و پس از زمان پرواز به مدت 1/30 ساعت 2 بعد از ظهر به فرودگاه به فرودگاه بین المللی  Demodedovo  در مسکو رسیدیم. بعد از انتظاری طولانی برای تحویل بار از فرودگاه خارج شدیم. باران شدیدی می بارید که مطابق با هواشناسی فهمیدیم که همچین بارونی با این میزان بارش در مسکو بی سابقه بوده است. بارش ترافیک سنگینی رو ایجاد کرده بود و ما حسابی خیس شدیم. به علت ترافیک یکساعت دیرتر از زمان مورد انتظار یعنی سه ساعت و نیم بعد به هتل رسیدیم. در طول مسیر هم با لیدر محلی مون در مسکو آشنا شدیم. آقایی بسیار مهربان و حدود 50 سال بنام الک که علاقه خاصی هم به فارسی داشت و در حال آموزش زبان فارسی بود.

عکس شماره 67- آسمان ابری مسکوQF2IvcukE70InoLUZadzurBl6nG0edCRkpFpwwSs.jpeg

بر خلاف چک این هتل سنت پترزبورگ مراحل چک این در هتل 5 ستاره گرند ماریوت مسکو کمتر طول کشید و خیلی سریع اتاق ها رو تحویل گرفتیم. و مشکل هتل قبلی رو هم نداشتیم و به همه در یک طبقه اتاق دادند.

هتل Grand Marriot دارای سشوار و اتو و میز اتو ، کتری برقی و سرویس چای و نسکافه و آب معدنی به ازای هر نفر یک عدد در روز بصورت رایگان بود. اما دمپایی ، مسواک و خمیر دندان وهمینطور یخچال نداشت.  و کیفیت این هتل نسبت به قبلی بهتر و تمیزتر بود و صبحانه کامل تر و متنوع تری سرو میشد.

عکس شماره 68- موقعیت مکانی هتل ماریوت نسبت به میدان سرخKXXrX3LoweYtDCzn3hSaJUq3Yh8JpTimTedWiJ0y.jpeg

عکس شماره 69- اتاق هتل ماریوتswxVKSz1uZe1FUEmMO37vXliCW9r1YErAnhMKEHv.jpeg

عکس شماره 70- اتاق هتل ماریوتRKtLqlKaWnrDYDSEzrgP3gjq4SEJWxG8t6vl5e2c.jpeg

به علت ترافیک زمان کمی برای استراحتمون باقی موند و باید برای صرف شام و گشت مترو و خیابان آربات آماده می شدیم.

چون در پرواز ناهار سرو نشده بود همگی متفقا به شعبه KFC نزدیک هتل رفتیم و بعد از اینکه دلی از عزا در آوردیم گشت مترو رو شروع کردیم. یک پک مرغ سوخاری به همراه سیب زمینی 380 روبل هزینه داشت.

متروی مسکو یکی از بزرگترین متروهای جهان است با بیش از 180 ایستگاه و با طول کل خطوط بیش از 300 کیلومتر که 44 ایستگاه آن جزء میراث فرهنگی است. ساخت مترو پس از تصویب قانون 1931 آغاز گردید.

در ایستگاه های مختلف  مترو از قطار سوار و پیاده می شدیم و از هر ایستگاه که از نظر طراحی و هنر با ایستگاه دیگر متفاوت بود دیدن کردیم. مجسمه ها، تزئینات موزائیک و برنز بخش اعظم دکور در ایستگاه های مترو را تشکیل می دهند. پله های برقی چه در مسکو چه سنت پترزبورگ بسیار طولانی است و سرعتش هم تقریبا دو برابر سرعت حرکت پله های برقی در مترو تهران است.

عکس شماره 71- ایستگاه مترو Mayakovskaya Bh8xuFTyCx9ioFl0ScBBlPoHWmwMgouQ5MgbOIpo.jpeg

Mayakovskaya  :همانگونه که از نام این ایستگاه بر می آید و از طراحی آن پیداست به معنای آینده گرایی است و اثر برجسته والادیمر مایاکوسکی می باشد.

عکس شماره 72-  ایستگاه مترو Ploshchad Revolyutsii yoTqXkqHl125Z9tg9lxdvEvZk6KMHovDbjPv6873.jpeg

عکس شماره 73-  ایستگاه مترو Ploshchad Revolyutsii jM1ZDGvVvt2GHTMP3NfcVVmvoJM9tKwjHUewMVOl.jpeg

Ploshchad Revolyutsii : نام این ایستگاه بر گرفته از میدان انقلاب که در زیر آن قرار گرفته است .

عکس شماره 74-  ایستگاه مترو Smolenskaya QG0iSMNE33TRTVEohr1S9n516hhat1ewIgigPLuo.jpeg

Smolenskaya:  این ایستگاه تا سال 2003 که ایستگاه park pobedy افتتاح شد عمیق ترین ایستگاه خط بود

عکس شماره 75-  ایستگاه مترو Kiyevskaya jx2wx3Unlt4JhEOoDt0rbhggzgdwpPYit0dEpewA.jpeg

عکس شماره 76- ایستگاه مترو Kiyevskaya zb2zUjITEUi1XRL2DqXgv4jv8frq7qdbzvmLfW0d.jpeg

در یکی از ایستگاه ها به سطح خیابان اومدیم تا به خیابان آربات بریم.

خیابان آربات قدیم یکی از مراکز فرهنگی مهم شهر است و به مدت 30 سال اصلی ترین مرکز جاذبه برای گردشگران بوده است. این خیابان به طول بیش از 1 کیلومتر و دارای انواع کافه، رستوران و موزه های کوچک از جمله آپارتمان پوشکین است.همچنین مجسمه پوشکین و همسرش در مقابل این آپارتمان به چشم می خورد.

این خیابان محل مغازه ها و فروشگاههای صنایع دستی نیز هست. و ما تونستیم از یکی از فروشگاه ها چند قلم سوغات تهیه کنیم. قیمت سوغات در این مغازه نسبت یه فروشگاه ترویکا در سنت پترزبورگ مناسب تر بود. به عنوان مثال ماگ با تصاویر اماکن دیدنی 250 روبل به فروش می رسید. پس از اینکه وقت آزادی که بهمون داده شده بود تموم شد دوباره سوار مترو شدیم و بعد از دیدن چند ایستگاه دیگر در ایستگاه نزدیک هتل پیاده شدیم و ساعت 11 شب برای استراحت به هتل برگشتیم.

عکس شماره 77-  مجسمه پوشکینPQo6wQHrfwFVrXGQbCZhyZMJoCCPKbrkA4CWoRq2.jpeg

عکس شماره 78 - مغازه سوغات فروشیK1bkf0W07NvUu0iPmMcj2ofP9tTSyMP3UNz3wX3V.jpeg

عکس شماره 79- ایستگاه مترو Novosloboskaya Sx3QiOeQG7Jeop92oqG9pUd5yB53nsuyI1AY2QAQ.jpeg

Novosloboskaya : این ایستگاه به علت 32 تابلوی شیشه کاری منقوش معروف است.

عکس شماره 80-  ایستگاه مترو Belorusskaya  kkiutLvDTg29nG2ILQqdBJhQaBM3f4ybqL2KUlq3.jpeg

Belorusskaya این ایستگاه ستون های سفید سنگ مرمر، سقف گچ کاری شده ، تجهیزات روشنایی و تزئینات به سبک بلاروسی دارد.

برنامه های گشت در مسکو فشرده تر و زمان طولانی تری را داشت و برنامه از 9 صبح تا 11 شب طول می کشید.

روز ششم سفر:

مطابق با برنامه تور ساعت 9 صبح برای بازدید از کرملین راهی شدیم. کرملین قدیمی ترین ناحیه موسکو ترکیبی از موزه ها و مکان های تاریخی، هنری، عمومی و سیاسی می باشد که در مرکز پایتخت روسیه قرار دارد. تاریخ کرملین در مساحتی بالغ بر 28 هکتار در مرکز مسکو با تاریخ روسیه پیوند خورده است. قبل از ورود به محوطه از مجسمه کارل مارکس دیدن کردیم. گویا قرار بود مراسمی صورت بگیرد و افرادی مشغول تزئین و گل آرایی فضای اطراف مجسمه بودند.

عکس شماره81 - مجسمه کارل مارکس 2AKWfIxhm3H5UEN08sTpL8PT2kOSJofVcJSC8S0L.jpeg

پس از پیاده روی 10-15 دقیقه ای به ورودی اصلی کرملین رسیدیم و ساعت 10 صبح برای ورود گروه ما تعیین شده بود. طبق معمول با تحویل بلیط ها از گیت های بازرسی عبور کردیم و وارد فضای اصلی شدیم و یک لیدر محلی دیگری به ما ملحق شدند. از آنجاییکه دفتر ریاست جمهوری روسیه و چند اداره دولتی و نظامی در این محوطه قرار دارد از لحاظ امنیتی بسیار کنترل می شود و همه جا سرباز ها دیده می شوند. توریست ها فقط می توانند در مسیرهای مشخصی راه بروند و در بیشتر جاها زنجیر کشیده شده است و در صورت عبور افراد از زنجیر سربازها شروع به سوت زدن و دور کردن شما می کنند. چندین کلیسا در محوطه کرملین قرار دارند .

عکس شماره82- محوطه کرملین3U81XkgMQRnzV4JWpTkaLiImUh7qAs7M8PJ93Pp8.jpeg

عکس شماره83 - کلیسای ،محوطه کرملینBaEZrnZX5MG4KkEfllyQiKecPsPf9y8kKyvCfrrB.jpeg

عکس شماره84-  کلیسای های محوطه کرملینJVyfuLOb4dNF3V5PbvHl4yFewk6eDiAL8RQtXUvX.jpeg

ما وارد کلیسای عروج مریم - Assumption of Mary - که یک کلیسای ارتدوکس و نه گنبدی می باشد شدیم و از فضای داخلی آن دیدن کردیم.علت نام گذاری آن بر این باور است که جسم و روح مریم مادر مسیح، پس از پایان زندگیش در دنیا به سوی عرش منتقل می‌گردد. دیواره های این کلیسا با نقاشی های زیبا و خیره کننده ای از روحانیون و آیکون های حضرت مسیح پوشیده شده است. در گوشه ای از کلیسا در محفظه ای شیشه ای ردای یکی از روحانیون نامی نگهداری می شود که از پارچه ایرانی تهیه شده بوده است.

عکاسی و فیلمبرداری در کلیسا ممنوع است.

عکس شماره 85- فضاهای داخلی کلیسای عروجpQXxNaGDzfvrln2KFiF3RiDrU7jSU1ITq9TiT4Y1.jpeg

مقاصد بعدی بازدید از شاه زنگ و شاه توپ است. در روبه روی شاه توپ ساختمان محل کار پوتین رئیس جمهور روسیه مشاهده می شود.

شاه زنگ از نظر اندازه دومین ناقوس در جهان است با وزن حدود 200 تن و ارتفاع 1/6 متر . این ناقوس در سال 1370 میلادی توسط ایوان موتورین ساخته شد، اما موفق نشدند آن را به بالای برج بکشانند. در سال 1737 میلادی ناقوس در آتش سوزی وحشتناکی ترک برداشت و از آن زمان تاکنون در کنار برج ناقوس قرار دارد.

عکس شماره86- شاه زنگmc3M7a4mNGW9PuEOOrDciDgkCSJwFntrkxJmfzmM.jpeg

شاه توپ که بزرگترین توپ جهان در قرون وسطی بود دارای ارتفاع 5 متر و 34 سانتی متر و با کالیبر 890 میلی متر می باشد. این توپ که از مس ساخته شده از اجزای توپخانه دفاعی کرملین بوده است.

عکس شماره87- شاه توپg2qunljcbvFJ1CuGZWA1xFVe87qxZaFcYQiGPNJh.jpeg

عکس شماره88- محل کار رییس جمهور روسیهUe4XTcvKxTeQFE4Xlwsh3mIgRkcSkztXMXtBhrY8.jpeg

هزینه ورود به محوطه کرملین برای بازدید از محدوده کلیساها 500 روبل است.

پس از خروج ار کرملین که زمان نه چندان کوتاهی طول کشید تا اتوبوس رسید و مارو به آرامگاه نادواویچی برد. برخی از مسافران ترجیح دادند در اتوبوس بمانند و استراحت کنند . افراد معروف و مشاهیر روسیه و اشخاص تاثیر کذار در تاریخ روسیه در این آرامگاه به خاک سپرده شده اند. و به ویژه برای افراد معروف تر و چهره های بارزتر سنگ قبرهایی متناسب با شخصیت و شغلشان یا اهمیت تاثیرشان بر این کشور طراحی و نصب گردیده است. مزار افرادی چون توپولوف،اقبال لاهوتی، استانیلاوسکی، چخوف،  یلتسین و .....در این آرامگاه به چشم می خورد.

عکس شماره 89- آرامگاه ناوودویچی82YkNzAfsTrRwFTeYAJLnXk48ZbUcmuJA3Y4lvKm.jpeg

عکس شماره 90-  مقبره لاهوتی ،آرامگاه ناوودویچیM0wU0vmFDlmPZBEvOh514jl4QoM6Q0hZV0s0H73f.jpeg

عکس شماره 91 - آرامگاه ناوودویچیTKdo3clrkhnMehVWsNZyQ9HrvaJ3vIFl9VCfHnRP.jpeg

• هزینه ورودیه 300 روبل و ساعت بازدید 9 الی 17 می باشد.

پس از آرامستان به سوی بلندترین تپه مسکو یعنی تپه گنجشک ها یا وارابیف حرکت کردیم. شهر مسکو توسط 7 تپه احاطه شده است که واربیف بلندترین آن ها می باشد. و دانشگاه مسکو یکی از آسمان خراش های 7 خواهران یا ساختمان های استالینی است در نزدیکی بام مسکو واقع شده است. از این نقطه میتوان کل شهر را دید .

عکس شماره92-  تپه گنجشک هاAnTtU5bpqlq9sumA7MfWkaiUtk5HhVpMosZWSdmk.jpeg

عکس شماره93- دانشگاه مسکوKQaZ9FMOFZNEkY4AhzUKdkDU9ctVwORMR4tnuhH7.jpeg

مقصد بعدی بازدید از  کلیسای عیسی منجی بود.

کلیسای منجی طی مدت 40 سال به افتخار خاطره ایمان، وفاداری و عشق به وطن کسانی ساخته شد که در جنگ با ناپلئون از میهن خویش دفاع کردند. کلیسای عظیم با ارتفاع 103 متر و گنجایش 10 هزار نفر تا مدت ها بزرگترین سازه مسکو با تزئینات فوق العاده با شکوه بود. این کلیسا در دسامبر 1931 منفجر شد اما در سال 1996 با کمک بنیاد احیای مسکو از نو ساخته شد.

گیت های بازرسی در این کلیسا سخت گیرانه تر است و چون عکاسی و فیلمبرداری در این کلیسا ممنوع است باید دوربین ها را حتما در کیف قرار میدادیم.

عکس شماره94- کلیسای عیسی منجیdqwkN3rIPBq78CWHCuNmlFjh7TyMjz9JmOVR55lC.jpeg

ورودی به داخل کلیسا رایگان و ساعت بازدید از 10 صبح الی 6 بعد از ظهر می باشد.

دیگه ساعت نزدیک سه شده بود و مسافرها حسابی گرسنه. بنابراین به رستورانی آذربایجانی که در فاصله 5 دقیقه ای هتلمون قرار داشت رفتیم . منوی غذایی که نزدیک های ظهر برای انتخاب غذا بهمون ارائه شده بود شامل جوجه کباب، کباب و ماهی سرخ شده بود به همراه سوپ و سالاد و دسر بود. و هر نفر میتونست یکی از این سه نوع غذا رو سفارش بده. کیفیت جوجه کباب اصلا خوب نبود و کسانی که این غذا رو سفارش دادن غذاشونو نخورده باقی گذاشتن. کباب و ماهی هم گرچه چندان جالب نبود ولی قابل خوردن بود. بعد از برنامه ناهار عده ای از ادامه برنامه تور که بازدید از موزه جنگ و پارک پیروزی بود انصراف دادند و برای استراحت پیاده به هتل برگشتند و به همراه بقیه همسفران هم به پارک پیروزی رفتیم.

عکس شماره95- غذای رستورانAhJeef7XnATnSY2UcIP047tP8jiDJNEtZKmauMrX.jpeg

در مسیر به سمت پارک پیروزی از مرکز بین المللی تجاری مسکو  که به مسکو سیتی نیز شهرت دارد عبور کردیم. آسمان خراش هایی با ساخت مدرن با کاربریهای تجاری و مسکونی که  تکمیل آن ها همچنان ادامه دارد.

عکس شماره 96- مسکو سیتیnQmX2sLfG8yYNT9UBhejkafaClfzKVlX9QsBYQBz.jpeg

ستون بزرگی در مقابل ساختمان موزه جنگ جهانی دوم قرار دارد که ارتفاع ستون نشان دهنده تعداد روزهای جنگ به ازای هر سانتی متر است و روی ستون نیز نقش هایی از سربازان و صحنه های نبرد حک شده است. در بالای ستون مجسمه فرشته نصب شده است.

عکس شماره97 - موزه جنگ جهانی دومmw7BsgdSN3hzaLp0esoHVsMKDXPc8av7mVwMKq5F.jpeg

عکس شماره98 -  ورودی موزه جنگ جهانی دوم wsiziaU1ouomMrEsBYj4urzOlLuGwK4nuia5vfm3.jpeg

در ورودی موزه نیز شعله ای همیشه بر افروخته می سوزد. در طبقه پایین موزه مغازه سوغات فروشی قرار دارد که به علت قیمت های مناسبی که داشت مسافران خرید خوبی رو انجام دادند. پس از خرید به دیدن موزه پرداختیم.

در شروع مسیر وارد راهروی عریضی شدیم که در انتهای آن مجسمه ای از مادر و فرزند به نام اشک مادر قرار دارد.از سقف این راهرو که نسبتاٌ هم طویل است و نیز در تالار انتهایی حدود 2 میلیون از 27 میلیون زنجیر سربازانی که در جنگ جهانی دوم کشته شده اند آویخته شده است و منظره شگفت انگیز ولی در عین حال تاسف باری را به وجود آورده است.

عکس شماره 99 - سالن اشک مادر0AN5LXtzsgtk0DuvRNNx81LEUrRH6HTo1GyZ4DFz.jpeg

پس از این قسمت وارد اتاق هایی می شدیم که در هر یک صحنه هایی از دوران جنگ به صورت پاناروما به تصویر کشیده شده اند و همزمان با ورود ما به اتاق ها صدایی از نبرد مربوطه نیز پخش می شد. به نوعی حال و هوای جنگ و نبرد بازسازی شده بود. دیوارهای سالن ها و راهرو ها نیز از نام افراد مختلف و سربازان و افسران پوشیده شده است و سردیس هایی از اشخاص مهم تر در گوشه  و کنار سالن ها قرار داده شده است. بعد از اتمام این طبقه به طبقه بالا رفتیم . شمشیر و سپری ساخته شده از طلا در یک محفظه شیشه ای نگهاری می شود. در قسمتی دیگر صحنه های جنگ به صورت سه بعدی و بازمانده های خانه های ویران شده در جنگ  بازسازی شده اند. در قسمت های دیگر هم اشیاء ، وسایل افسران و فرمانده ها، ابزار استفاده شده در جنگ ها و عکس های خانوادگی افرادی که در جنگ ها از بین رفته اند به نمایش گذاشته شده اند.

با بازدید از این قسمت ها کل انرژی خوب و مثبتی که در برنامه های صبح بهمون منتقل شده بود کما بیش از بین رفت و یادآوری جنگ و عواقب و تاثیرات آن بر سرنوشت انسان ها حالمون رو گرفت. به طوریکه من پیش خودم گفتم ای کاش فقط از سالن اشک مادر دیدن کرده بودم.

عکس شماره 100 - پانورامای جنگ در میدان سرخn0tbU1bw1P9IH0UOjqqRjTbtczu6RknHJlGvlwv9.jpeg

عکس شماره 101-  بازسازی خانه ها در زمان جنگvby5kqso1c9SfXMZQNbAr2VxgT3Ub3EdprpBkCBG.jpeg

عکس شماره 102 - موزه جنگaRaeBYo8CsGJZIwPpnmVgXG9TbqX2HzoTqpbv7Hw.jpeg

• هزینه بلیط ورودی موزه 250 روبل می باشد. عکاسی و فیلمبرداری مجاز می باشد.

عکس شماره 103- ستون یادبود پیروزیPAiy2QbjzLYGrQKdKDMghe3P1B5jH2sr7yBMNt3J.jpeg

عکس شماره 104 - ستون یادبود پیروزیtRJrALwChxsvG57Yr2ovAfSqknDLKTYNAehp8phM.jpeg

برنامه بعدی قایق سواری مهیج بر روی رودخانه مسکوا بود که برای سوار شدن به قایق رادیسون به پارکی به نام گورکی رفتیم و بعد از قدم زدن در پارک به اسکله رسیدیم. ساعت 9 شب برای تور ما و چند تور دیگر رزرو شده بود. بنابراین حدود یکساعت وقت داشتیم که بعد از اینکه همون اطراف گشتی زدیم بقیه وقتمون رو به انتظار و تماشای غروب قشنگ مسکو گذروندیم.وقتی نوبت به تور ما رسید با راهنمایی الک به قایق وارد شدیم.

عکس شماره 105-  موقعیت مکانی پارک گورکیAA4ZIww3W8GU5gUKB7LeLjPnGJKFnt99Lw1JDljs.jpeg

عکس شماره 106 - ورودی پارک گورکیSo4Yzo1kJzDmjciJnoJLEsTr4tAlzofcpHGuqOQ1.jpeg

قایق دوطبقه که طبقه بالا سر باز و طبیعتاً سرد بود و طبقه پایین سرپوشیده و دارای کافه و رستوران. منوی غذا در این قایق گران بود به طوریکه قیمت یک پیتزا حدود 80 هزار تومن و یک بشقاب شامل یک برش کوچک کیک و یک اسکوپ بستنی حدود 35 هزار تومن قیمت داشت.

عکس شماره 107-  نمای قایق رادیسون و غروب زیبای مسکوTqWyMUDrIbAcdtyLvHMrVZV6CAHyTh6PwcSyNOAS.jpeg

عبور در طی رودخانه و دیدن ساختمان های مختلف که به زیبایی نور پردازی شده اند منظره بسیار زیبایی از شب مسکو رو برای ما به نمایش گذاشت. قایق حدود یک ساعت و نیم روی رودخانه حرکت کرد به طوریکه یک مسیر مشخص رو طی کرد و بناها و دیواره های کرملین و میدان سرخ از روی قایق قابل مشاهده بودند سپس مسیر رفته رو برگشت و مسافرانش رو در همان محلی که سوار کرده بود پیاده کرد. بارون شروع شد و ما با عجله از پارک خارج شدیم تا سوار اتوبوس بشیم و برای گشت شبانه به سمت میدان سرخ بریم.

عکس شماره 108-  ساختمان های اطراف رودخانه

عکس شماره 109- مجسمه پتروپلو

• هزینه قایق از پارک گورکی یعنی محلی که ما سوار شدیم 650 روبل می باشد.اما این قایق ها از محلهای دیگری در مسکو نیز مسافر سوار می کنند که قیمت ورودی شان متفاوت خواهد بود.

با رسیدن ما به میدان سرخ باران هم بند آمد. ولی از بد شانسی ما وسط میدان را برای برگزاری نمایشگاه داربستهایی زده بودند. به همین دلیل فضای میدان به دو قسمت تقسیم شده بود و برای رفتن از یک سمت به سمت دیگر باید داربست ها رو دور می زدیم. فرصت بسیار کوتاهی برای گشت شبانه میدان سرخ در اختیارمون قرار گرفت که فقط تونستیم نمای بیرونی کلیسای واسیلی و مرکز خرید گوم رو از دور ببینیم و جهت انتقال به هتل خیلی سریع به اتوبوس برگشتیم.

عکس شماره 110- میدان سرخ در شب ، کلیسای واسیلی بلاژنی

روز هفتم سفر:

صبح ساعت 9 بعد از صبحانه دل انگیز هتل ماریوت به سمت میدان سرخ حرکت کردیم. بعد از توقفی کوتاه در نقطه صفر زمانی حدود یکساعت رو در صف بازدید از مقبره لنین به انتظار ایستادیم. هنگام عبور از گیت بازرسی داخل کیف ها رو هم با دستگاهی چک می کردند. مجسمه مومیایی شده لنین در محفظه ای شیشه ای در طبقه تحتانی ساختمانی نگهداری میشود که بعد از ورود به ساختمان از پله های تاریکی پایین می روید وپس از عبور از راهرو وارد اتاق نگهداری مومیایی لنین می شوید. به فاصله هر چند قدم در این ساختمان سرباز ایستاده است. پس از ورود به ساختمان نباید صحبت کنید و توقف طولانی نداشته باشید. به خصوص اطراف محفظه شیشه ای . به محض اینکه شخصی صحبت کند و یا توقف نماید نزدیکترین سرباز به او نزدیک شده و تذکر می دهد. بنابراین ما با قدمهایی آرام اطراف مومیایی چرخیدیم و از در خروجی از ساختمان خارج شدیم.

عکس شماره 111- ورودی میدان سرخ

بر خلاف اکثر میدان های تاریخی میدان سرخ از تاریخ ساخت مشخص یعنی 1493 میلادی برخوردار است.

عکس شماره 112-  نقطه صفر

عکس شماره 113- موزه ملیyDDRonJSNAYNBQldpGbDHGgPumJMPzWXbUHt8x71.jpeg

علت فضای امنیتی شدید در این بنا این است که یکبار چندین سال پیش شخصی اقدام به پاشیدن مایعی اسیدی به روی مومیایی کرده است که باعث آسیب به آن به ویژه در ناحیه صورت شده است. مومیایی فعلی در واقع ترمیم شده است و به همین علت برخی افراد به واقعی بودن مومیایی شخص لنین شک دارند.

الک بیرون ساختمان منتظر ما بود و در مورد سایر قبرهایی که در اطراف ساختمان قرار دارند توضیحاتی داد. قبر استالین و سایر افسران و افراد بلند پایه نظامی در اینجا به چشم می خورد.

عکس شماره 114 - مقبره افسرانOmmpbYFlEeCLtRxdj3j3yikSWNZZS2LVmuCHwUoT.jpeg

پس از طی کردن ساختمان وارد فضای میدان سرخ شدیم در سمت راست کلیسای واسیلی مقدس و در رو به رو مرکز خرید گوم و در سمت چپ انتهای میدان موزه ملی قرار دارند. در گوشه های میدان و جلوی دیواره های مرکز گوم انواع غرفه های فروش خوراکی و سوغاتی دیده می شوند.

عکس شماره 115- مرکز خرید گومJLbFc77zRptInPeI4nWQzGVer2jCkflWYfgBNroD.jpeg

کلیسای واسیلی بلاژنی سازه ای مرتفع 65 متری است که به 8 گنبد نقش دار ختم می شود. معماری این کلیسا و تزئینات بسیار ظریف و غنی آن باعث شگفتی می شود و به فرمان ایوان مخوف ساخته شده است. این کلیسا از نوع کلیساهای مرکزی است و هشت کلیسای کوچک مانند گلبرگ های گل به سازه اصلی پیوند خورده اند.

عکس شماره 116- کلیسای واسیلیkMkb1ODgsxeg1zYLToDI8Lii6tGaVIeg38Q0eXh5.jpeg

• ورودی برای کلیسای واسیلی 350 روبل می باشد.

اگر از نقطه صفر از میدان خارج شوید با فاصله کمی در سمت چپ شما باغ الکساندر و میدان مانژ قرار دارد. راس هر ساعت مراسم تعویض سربازها در باغ الکساندر صورت می گیرد. ساعت 11/54 دقیقه بود و ما به سرعت خودمون و به محل تعویض سربازها رسوندیم اما به علت ازدحام جمعیت موفق به دیدن این مراسم از نزدیک نشدیم و از دور و ماورای جمعیت که اکثرا هم توریست های چینی بودن کما بیش یه چیزایی دیدیم. لیدر تا ساعت 1 بهمون وقت آزاد دادند و مرکز خرید آخودنی ریاد رو که رو به روی نقطه صفر قرار داشت و بهمون معرفی کردند. برای ورود به این مرکز خرید از پله هایی پایین رفتیم. و متوجه شدم از ایستگاه مترو هم به این مرکز راهی وجود دارد. پس کسایی که بخواهند از مترو استفاده کنند در فاصله کمی از میدان سرخ دسترسی براشون وجود خواهد داشت.

عکس شماره 117- میدان مانژT2TnHxRxIOngFuYUJeAfxsdAp0PyflgpPXnasXYR.jpeg

چونکه روبل کافی همراه نداشتیم به دنبال صرافی یا بانک گشتیم . برای نزدیکترین بانک باید از مرکز خارج و به سمت دیگر خیابان می رفتیم که با توجه به زمان کمی که داشتیم گزینه خوبی نبود. اما نگهبان بهمون گفت که آقایی هست که هر یکی دو ساعت یکبار یا هر وقتی که باهاش تماس بگیرن میاد داخل پاساژ و برای مسافر ها پول چنج می کنه. از قضا هم 10 دقیقه بعدش اون آقا رو دیدیم و تونستیم روبل مورد نیازمون رو ازش تهیه کنیم.

گشت کوتاهی تو یکی دوتا مغازه زدیم و از سوغاتی فروشی پاساژ چند تا چیز خریدیم. قیمت این مغازه به مراتب بهتر از فروشگاه ترویکا که در سن پترزبورگ رفتیم بود. یکی از اجناسی که در فروشگاه های هر دوش به فروش می رسید کهربا است که قیمت بالایی دارد مثلا قیمت متوسط یک آویز گردن کهربا حدود 2 سانتی متر تقریبا 300 هزار تومن خواهد بود.

برندهایی مانند مانگو، زارا ، برشکا و ... در اینجا شعبه داشتند و قیمت هاشون هم به علت حراج هایی که گذاشته بودند مناسب بود. ولی ما که کلا قصد خرید نکرده بودیم از فروشگاه خارج شدیم و به ورودی میدان سرخ برگشتیم. همینطور به سمت مرکز خرید گوم می رفتیم سری به دکه های کنار میدان زدیم . گوم بزرگترین مرکز بازرگانی مسکو است. این بنا از سه ردیف گالری به مساحت کل 25 هزار متر مربع تشکیل شده و با سقف شیشه ای و فولادی پوشیده شده است.  گوم دارای فروشگاه های بسیارگران قیمتی می باشد.

عکس شماره 118-داخل مرکز خرید گومRrUq0oXi167uyw47aFBNI6kMR2x729w9oABxJElU.jpeg

عکس شماره 119-  مغازه های فروش سوغات و خوراکی در میدان سرخKRdlpdXquwnbVlkeNmXU1Jp9CaqhwCkNodRmpSmI.jpeg

به ورودی میدان سرخ کنار مجسمه اسب سوار برای ملحق شدن به گروه برگشتیم. هنوز همه افراد نیومده بودند پس یه سری هم به دکه خانمی که گوشه ورودی میدان سوغاتی می فروخت زدم. قیمت هاش از همه جاهای قبلی پایین تر بود . منم یه بشقاب تزیینی کوچک به قیمت 350 روبل ازش خریدم.

به این نتیجه رسیدیم که قیمت سوغاتی ها هیچ نرخ ثابتی ندارد و باید چانه بزنید.

بعد از جمع شدن همه مسافرها آخرین نگاه ها رو به میدان سرخ انداختم و برای سوار شدن به اتوبوس حرکت کردیم.یک هتل که اسمش یادم نمیاد برای ساعت 2 برامون رزرو شده بود. غذای این هتل نسبت به هتلهایی که در سن پترزبورگ رفتیم کیفیت و تنوع پایین تری داشت ولی برخورد پرسنلش گرمتر از هتلهای قبلی بود.

عکس شماره 120- غذای هتل در روز آخرKXp9lm82ZEQgGGaBuD4Jxy4OL0tFLH0UlrjHDDbs.jpeg

بعد از ناهار برای استراحتی کوتاه به هتل برگشتیم. ساعت 7 برای تماشای نمایش فولک شو " کاستروما" آماده شدیم . نمایشی متشکل از رقص ها و آهنگ های ملی و محلی روسیه که با هیجان و لباس های پر زرق و برق و با شکوه و موزیک های شاد به مدت 2 ساعت اجرا شد.

این نمایش یکی از جذابیت های سفر به شمار می آد البته برای روس ها که آهنگ ها رو می شناختند و حس عرق ملی بهشون دست داده بود خیلی هیجان انگیزتر بود و حین اجرا با دست و سوت همراهی می کردند.

این برنامه جزو برنامه های تور بود . اما اگر کسی مایل باشد که خود شخصا برای تماشای نمایش اقدام کنید هزینه نمایش 2500 روبل می باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت www.nationalrussianshow.ru مراجعه کنید.

عکس شماره 121- سالن نمایش فولکلوریکIwklSoYFVjkkUbZ9Xm5KITfuIF4CPFhDtzCH5Zzv.jpeg

بعد از اتمام نمایش که تقریبا نیمی از تماشاچیانش رو ایرانی ها تشکیل می دادند به هتل منتقل شدیم تا آخرین شب سفر رو سپری کنیم و چمدان هامون برای پرواز فردا ظهر به سمت تهران ببندیم. ساعت پرواز 12/45 بود بنابراین ساعت 9 از هتل خارج شدیم و نگاه های آخرمون رو به خیابان ها و بناها و مجسمه های این شهر پر از حادثه و تاریخ انداختیم. در فرودگاه از لیدر محلی مون الک که بسیار مهربان و دلسوز بودند و همینطور لیدر اصلی مون خداحافظی کردیم. بعد از انجام مراحل طولانی کنترل پاسپورت و خرید از فروشگاهای  Duty Freeسوار هواپیما شدیم و با شهرهای رود و مجسمه وداع کردیم. پرواز با یک ساعت تاخیر انجام شد و پس از سه ساعت و نیم پرواز ، ساعت 18/30 به وقت تهران در فرودگاه بین المللی امام خمینی فرود آمدیم.

نکاتی در خصوص سفر به روسیه:

• ذکر این نکته ضروری است که انتخاب آژانس و هتل ها و نوع پرواز یکطرف و لیدری که از شانس نصیب شما می شود یکطرف دیگر است. به طوریکه رفتار و برخورد لیدر با مسافرین می تواند تاثیر زیادی روی کیفیت تور ارائه شده از سوی آژانس داشته باشد.

زیرا مسافر یک فرد غریب و نا آشنا به محیط کشور مقصد می باشد و این لیدر است که پل ارتباطی بین مسافر و مقصد می باشد پس اگر رفتاری مسئولانه، دلسوزانه و حمایتگر نداشته باشد مسافر احساس رضایت کامل از سفر نخواهد داشت.

متاسفانه برخی تصور می کنند لیدر یعنی اینکه فرد فقط برنامه ها را طبق تور تنظیم کند و مسافران را به اماکن مختلف ببرد ولی در واقع به عقیده من شغل لیدری بسیار شغل سختی است که اگر با مسئولیت پذیری کامل در قبال مسافران همراه نباشد ذهن مسافران درگیر مسائل حاشیه ای می گردد.  بنابراین امیدوارم آژانس های ارائه دهنده تور ها در به کار گیری افراد علاقه مند به حرفه لیدری و دارای تجربه کافی و توانایی برقراری ارتباط مناسب با مسافران دقت بیشتری صرف کنند.

1. مسئله ای که در سفر به روسیه اهمیت دارد این است که این سفر کاملا فرهنگی و تاریخی است و شما برنامه های مختلفی از بازدید از کلیساها ، ساختمان ها و بنا های تاریخی و کاخ های روسیه خواهید داشت. پس اگر مانند نیمی از همسفران ما مدام به فکر رفتن به مرکز خرید هستید یا بعد از بازدید از دومین کلیسا خسته می شوید راجع به سفر خود تجدید نظر کنید.
  2. نرخ تبدیل روبل در زمان سفر ما 64 یا 63 روبل به ازای هر دلار آمریکا در روسیه بود. در صرافی ها نرخ تبدیل ارز بهتر از بانک ها است. ساعت کاری بانک ها 10 صبح الی 5 بعد از ظهر می باشد.
  3. نرخ اجناس بالا است البته در فروشگاه هایی مانند مانگو، زارا ، برشکا و ... قیمت ها تقریبا در حد تهران است البته کمی گرانتر و نه ارزانتر. پس در مقایسه با جایی مثل استانبول گزینه چندان مناسبی برای خرید نیست . مگر اینکه از چیزی خوشتان بیاید.
  4. قیمت غذاهای فست فود ماندد مک دونالد و KFC تقریبا مانند قیمت غذا در فست فود های تهران است. مثلا یک ساندویچ همبرگر مک دونالد به همراه سیب زمینی 350 روبل برای یک نفر می باشد. ولی غذاهایی غیر از فست فود قیمت به مراتب بالاتری دارند.
  5. قیمت سوغاتی در جاهای مختلف متفاوت است مثلا در مورد بشقاب های کوچک تزئینی که دارای تصاویر اماکن دیدنی هستند ممکن است بین 150 تا 200 روبل اختلاف قیمت مشاهده کنید. در کل قیمت سوغات درغرفه ها و دکه های بیرون کلیساها و اماکن دیدنی مناسب تر است ولی باز هم جا دارد که چونه بزنید. من قیمت دکه ای که کنار میدان سرخ بود رو ارزانتر از جاهای دیگر یافتم.
  6. خرید سوغاتی در مسکو ارزانتر از سنت پترزبورگ است ولی سوغات اماکن خاص را فقط در همان مکان می فروشند مثلا سوغاتی که صرفا دارای تصاویر باغ پترهوف هستند فقط در همان باغ به فروش می رسند. همینطور سوغات هایی که در کلیساها فروخته می شوند و دارای تصاویرمربوط به آن کلیسا هستند.
  7. اینترنت در بسیاری از رستوران ها، هتل ها و همینطور مترو در روسیه رایگان و بدون نیاز به پسورد و دارای سرعت بسیار بالایی است.
  8. قوانین رانندگی در روسیه به طور جدی رعایت می شود و باید هنگام عبور از چهار راه حتما منتظر سبز شدن چراغ برای عابر پیاده بشوید. در عوض در تقاطع های بدون چراغ و خیابان ها نیز ماشین ها از فاصله سه یا چهار متری برای عبور عابرین توقف می کنند.
  9. در هتل های روسیه کسی برای حمل بار و چمدان به شما کمک نمی کند و خود مسافران باید پس از ورود به هتل بار و چمدان خود را حمل کنند.
  10. در نهایت با توجه به تجربیاتی که در طول این سفر و سفرهای قبلی به مقاصد دیگر کسب کرده ام پیشنهاد میکنم در صورتیکه وقت کافی برای تحقیق و جستجو برای دسترسی به امکان و آموختن اندکی زبان روسی دارید و اهل سفر خارج از برنامه تور هستید برنامه ریزی 1 هفته ای برای هر یک از این دو شهر دیدنی انجام بدید. چون اگرچه که برنامه های تورها از امنیت و برنامه ریزی بیشتری برخودار هستند اما وقت کمتری برای بازدید از مکان ها در اختیار مسافران قرار می گیرد.

از صرف وقت شما عزیزان برای مطالعه این مطلب سپاسگزارم .