سفر به استانبول

سفر به استانبول + تصاویر

سفرنامه استانبول

سفری خوب به استانبول

اول سلام به همه دوستانی که اهل مسافرت و گردش هستند و سعی می کنند با گرفتن اطلاعات از سایرین بهترین سفر رو برای خودشون رقم بزنند. من خودم اطلاعات در مورد این سفر رو از سایت لست سکند و خوندن سفرنامه ها جمع آوری کردم.

مقدمات سفر

اولین کاری که کردم بررسی آب و هوای استانبول بود که از سایت accuweather.com گرفتم که اطلاعاتش خوب بود. بعد به خرید تور اقدام کردم و یه مقدار وسایل جمع کردم. من لباس گرم زیاد بردم که البته نیازی نبود چون روزها خیلی گرم و شبها کمی خنک بود. پیشنهاد می کنم لباس خنک بپوشید اما یه سویشرت همراه ببرید اگر توی این فصل تشریف می برید. در کل هوای استانبول زیاد قابل پیش بینی نیست. در ضمن در سفرنامه من خرید زیاده چون همسفرهای من اهل خرید بودند و هدفشون از سفر همین بود.

از نظر حجاب هم باید بگم همه مدل پوشش رو در استانبول خواهید دید حتی حجاب خیلی زیاد.

شرح سفر

من به همراه مامان و خواهرم از آژانس هواپیمایی دوستم تور استانبول به مدت 3 شب و 4 روز از تاریخ 26 الی 29 مهر به قیمت هر نفر 1/720/000 گرفتیم و با توجه به اینکه زمان کمی داشتیم قبلش چند تا نقشه استانبول رو هم فارسی و هم ترکی پرینت گرفتم و اسم مناطق رو خوندم تا به گوشم آشنا باشه. من اصلا زبان ترکی بلد نیستم اما انگلیسی رو نسبتاً تسلط دارم. ما هتل آوانتگارد (چهار ستاره) در منطقه تکسیم رو گرفتیم که در قسمت هتل نقد و بررسی رو نوشتم. البته در استانبول چون زیاد توی هتل نیستید لزومی به گرفتن هتل خیلی تاپ نیست اما من چون تمیزی برام خیلی مهم بود سعی کردم یه هتل نسبتاً مناسب بگیریم. لازم به ذکر هستش که من همه مسیرها رو از منطقه تکسیم توی سفرنامه خدمتتون توضیح میدم. ساعت 8 به فرودگاه رسیدیم و زیاد هم شلوغ نبود و خیلی راحت کارت پرواز رو گرفتیم و حدود ساعت 10 بود که سوار هواپیما شدیم. پرواز ما ساعت 22:30 با هواپیمایی معراج بود که حدوداً 3 ساعت طول کشید. ساعت 1:30 به استانبول رسیدیم. متاسفانه تور لیدر تا مسافرا رو جمع کرد خیلی طول کشید و چون مسافرا از هتلهای مختلف بودند تقریبا ما تمام استانبول رو دور زدیم و تقریبا یه گشت شهری شبانه داشتیم تا به هتل رسیدیم در نهایت ساعت 4 صبح به هتل رسیدیم و اتاق رو سریع تحویل گرفتیم. بعد از سه ساعت استراحت و صرف صبحانه هتل راهی شدیم.

روز اول سه شنبه

قصد ما بازدید از کاخ ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد و بعد خرید بود. توی میدان تکسیم ایستگاه مترو هستش. به محض رسیدن تا داخل مترو یک استانبول کارت به قیمت 10 لیر خریدم و همونجا از طریق دستگاه 20 لیر شارژش کردم که البته مبلغ 20 لیر اشتباه هستش همون اول باید 50 یا 100 لیر شارژ کنید بستگی به میزان گردشتون داره چون اینطوری مدام تموم میشه و ما هم سه نفر بودیم. بعد با فونیکولار (نوعی قطار) به ایستگاه کاباتاش رفتیم و از اونجا با تراموا ایستگاه سلطان احمد پیاده شدیم. توی عکس زیر تمام ایستگاههای تراموا رو گذاشتم و اگر نقشه دستتون باشه به راحتی متوجه خواهید شد.

اول کاخ ایاصوفیه رو دیدیم که قیمت بلیطش 40 لیر بود و صف خیلی طولانی داشت. با خودتون آب ببرید قیمت آب اونجا 3 لیر بود در صورتی که بیرون 1 لیر هستش. بعد از بازدید از کاخ که حدود 2 ساعت طول کشید به مسجد سلطان احمد رفتیم که دقیقاً مقابل کاخ ایاصوفیه بود اما اونجا چون ما لباس مناسب رفتن به اونجا رو نداشتیم و ساعت نماز هم بود ما رو راه ندادند و منصرف شدیم.

عکسهایی از کاخ ایاصوفیه

sz4zL3n2CapjEI6IdAbZP5H7sTAVC4eUXcpXZEVd.jpegnDO7wBm5Uto6vFbNGo5SxseXfJD2Lk2cBNDnA5TP.jpegPAwDDVL3AUi7fcFWU3Azs0OPJieIxwPBexy5TtJU.jpeg514ZPYti9M2E669xJn3qUfZ77RDYENXXaemGog0I.jpeg

بعد از اون دوباره با تراموا به ایستگاه بایزید رفتیم اونجا بازار کاپالی چارشی یا گرند بازار بود که به نظرم اصلا خوب نبود و بیشتر طلافروشی یا وسایل سنتی با قیمتهای گران داشت. عکس زیر بازار کاپالی چارشی هستش.

اینم یه عکس از روبروی بازار که پر از پرنده بود.

دوباره با تراموا به ایستگاه لاللی رفتیم (یک ایستگاه جلوتر) اونجا چند تا خیابونه که مغازه های زیاد با قیمتهای نسبتا مناسب داره. از ساعت ناهار خیلی گذشته بود همونجا ساندویچ کباب ترکی (مرغ) به قیمت 3.5 لیر خوردیم و دوباره به خرید ادامه دادیم یه کم جلوتر آکسارای میشه که اونجا هم میشه خرید کرد لازم به ذکر هستش منطقه آکسارای زیاد مناسب نیست. اما اونجا مغازه¬هایی هستش که تورهای تفریحی رو میفروشن. پیشنهاد میکنم از تورلیدرتون تور نخرید در آکسارای و یا خیابان استقلال میتونید از چند جا قیمت بگیرید و بعد بخرید. حتی کسانی هستند که توی میدان تکسیم صدا میزنند و تور معرفی می کنند. بعد از خرید از این مناطق به هتل برگشتیم و بعد از کمی استراحت به خیابان استقلال که دقیقاً خیابان کناری هتل هستش رفتیم. توی خیابان استقلال همه برندها مثل ال سی واکیکی و ... هستش که به راحتی می تونید خرید کنید. توی خیابون استقلال همیشه شلوغه همه مغازه ها هم تقریبا تا 2 شب باز هستن. در نهایت ساعت 2 شب به هتل برگشتیم.

روز دوم (چهارشنبه)

امروز تصمیم داشتیم از جزیره بیوک آدا بازدید کنیم. به نظرم تور جزیره رو نخرید و خودتون تشریف ببرید این تور رو تورلیدر به قیمت 45 دلار میفروشه که خدماتش شامل ناهار و کالسکه هستش. البته بعداً از یک آقایی شنیدم که تور رو خریدند حتی ناهار هم بهشون نداند به قیمت 70 دلار !!!! اما شما خودتون میتونید با 7.5 لیر رفت و 7.5 لیر برگشت برای هر نفر از جزیره بازدید کنید . اگر هم بخواهید کالسکه سوار بشید 75 لیر یک کالسکه چهار نفره هستش. ساعت 10 صبح پس از صرف صبحانه دوباره با مترو به اسکله کاباتاش رفتیم و از اونجا بلیط کشتی خریدیم و سوار شدیم. همه ساعت رفت و آمد کشتی طبق جدول زیر جلوی گیشه بلیط فروشی نصب شده بود و به راحتی می تونستید ساعت برگشت رو تنظیم کنید.

عکس از ساعت رفت و برگشت کشتی

در ایستگاه آخر که جزیره بیوک آدا هست پیاده شید. حدود یک ساعت و نیم زمان میبره تا برسید. راستی با خودتون نون ببرید برای مرغای دریایی توی مسیر وقتی براشون نون میریزید همشون دنبال کشتی میان و خیلی قشنگه.

بعد از رسیدن به جزیره بعضیا کالسکه و بعضیا دوچرخه می گرفتن و دور جزیره رو می گشتن اما ما پیاده رفتیم که حدود 2 ساعت زمان میبره و کمی خسته کننده هستش. باید کفش راحت داشته باشید. پس از بازدید از جزیره دوباره با کشتی ساعت 14:30 برگشتیم. بعد از اون از کاباتش جایی که سوار شده بودیم بازم سوار تراموا شدیم و به مرتر (مرکز خرید) رفتیم باید ایستگاه زیتون بورنو پیاده شید و از روی پل روگذر به سمت دیگر اتوبان (پیاده) برید و اونجا مرکز خرید رو میبینید این منطقه بیشتر عمده فروشی هستن و اگر هم تک بفروشند قیمتش بیشتر میشه. ولی شاید ارزش رفتن این مسیر طولانی رو نداشته باشه. وقتی رسیدیم ساعت 18:30 بود همونجا ناهار خوردیم یه کمی گشتیم اما چون زیاد خوب نبود دوباره به همون جایی که از تراموا پیاده شدیم برگشتیم و با دلموش (کرایه 2 لیر) به پاساژ اولیویوم رفتیم. این پاساژ هم بد نبود اما به دلیل خستگی زیاد کمی گشتیم اونجا یه مغازه به نام madam moss داره که جنساش قمیت مناسبی داره. بعد از اون با دلموش به ایستگاه مترو زیتون بورنو رفتیم و از زیتون بورنو باید به ایستگاه ینی کاپی برید و از اونجا خط عوض کنید و به تکسیم برید. موضوع قابل توجه اینه که توی استانبول هربار خط عوض کنید باید استانبول کارت رو استفاده کنید برعکس ایران که خط عوض کردن بلیط لازم نداره. بعد به هتل رسیدم همراهان من که از خستگی دیگه حتی برای شام بیرون نیومدن اما من دوباره توی خیابان استقلال یه دوری زدم و بعد به هتل برگشتم.

روز سوم (پنج شنبه)

امروز قصد رفتن به مارمارافروم داشتیم. دوباره به زیتون بورنو رفتیم و از اونجا با دلموش به پاساژ مارمارا فروم رفتیم. یک پاساژ بزرگ که داخلش هایپر و مغازه های مختلف که اکثرا برند هستند رفتیم به نظرم زیاد مناسب برای خرید نیست و خیلی گرونه اما zara تخفیف گذاشته بود که ما خرید کردیم . بعد به هتل برگشتیم. از استخر و سونای هتل استفاده کردیم. و بعد برای تور کشتی حاضر شدیم. من این تور رو خودم به قیمت 30 دلار گرفتم و از تور لیدر نخریدم که بعدا دیدم میتونستم حتی با قیمت کمتر بگیرم. تورلیدر هم 35 دلار میفروخت. در نهایت ساعت 7 شب ترانسفر تور اومد دنبالمون و ما رو برد. تور کشتی شامل مراسم جشن عربی، شام، خواننده ترکی و آبمیوه های مختلف بود. ساعت 12:30 تمام شد و ما به هتل برگشتیم.

روز چهارم (جمعه)

امروز روز آخر بود. بعد از صرف صبحانه از رسپشن هتل ساعت تحویل اتاق را پرسیدم و گفتند ساعت 12 پرواز ما 2 شب بود و این زمان زیادی بود اول می خواستم تا ساعت 6 بعدازظهر اتاق رو تمدید کنم که گفتند 60 یورو که دیدم چون ما توی هتل نیستیم با صرفه نیست. بنابراین به امانات هتل چمدانها را تحویل دادم و اتاق رو هم تحویل دادم و با خیال راحت گردش آخر رو شروع کردیم. قصد رفتن به ساحل ببک رو داشتیم. جایی که فیلمهای ترکیه¬ای اونجا ساخته میشه و تقریباً میشه گفت بالای شهر ترکیه هستش. مثل همیشه به کاباتش رفتیم و از اونجا با اتوبوسهای E25 به منطقه ببک رفتیم. قیمت کرایه 2 لیر هست که میشه از ازاستانبول کارت هم استفاده کرد. خانه¬های ویلایی و چشم اندازی زیبا داشت. کمی اونجا دور زدیم و بعد دوباره به خرید رفتیم. بعد از آن باز هم به خیابان استقلال رفتیم. بعد هم به هتل برگشتیم و منتظر ترنسفر تور موندیم که ساعت 21:15 با اتوبوس به دنبال ما اومد و رفتیم فرودگاه. پرواز ما ساعت 2 شب بود که البته به دلیل بدی هوای استانبول هواپیما اجازه پرواز نداشت بعد از کلی خستگی و تأخیر بسیار زیاد ساعت 7 صبح هواپیما پرواز کرد!!!!! پرواز ما زاگرس بود که بر خلاف همیشه هواپیمای بسیار تمیز و نو و عالی داشت. ساعت 9:30 هواپیما در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست.

سفرنامه من قطعاً ایرادات زیادی داشته. راستی اینم بگم که توی مترو یا تراموا و حتی دلموش همه آدرسها و مسیرها زده شده و این اسمایی که من گفتم را به راحتی می تونید ببیند و پیدا کنید. محل تکسیم به نظر من منطقه خیلی شلوغی هست و اصلا خوب نیست اما به دلیل دسترسی خوبش همه اونجا هتل رو می¬گیرند. چون اگه دسترسی خوب نباشه زمان زیادی رو از دست میدید. استانبول ترافیک زیادی داره و خیابونهاش هم باریک هستند. اما سیستم حمل و نقل خوبی داره و خیلی سریع میاد. در مورد زبان بعضی از فروشنده ها زبان فارسی و انگلیسی بلدند. اما حتی اگر نتونید صحبت کنید مشکلی پیدا نمیکنید.

توضیحاتی راجع به هتل آوانتگارد

در صورتی که می خواهید به این هتل تشریف ببرید: این هتل از لحاظ دسترسی خیلی عالیه. تا میدان تکسیم و ایستگاه مترو و خیابان استقلال 3 یا 4 دقیقه هستش. اتاقها رو هر روز تمیز می¬کنند و استخر کوچک و سونا داره، صبحانه کامل داره و تا ساعت 10 هستش. فقط با خودتون خمیردندان و دمپایی ببرید، به ما یک دمپایی دادند و گفتند تموم شد، اینترنت رایگان با سرعت خوب داره، برخورد کارکنانش هم بد نیست. تنها ایراد هتل صدای کافه عربی روبرو هستش که اون هم وقتی می رسید اینقدر خسته هستید که صداش رو زیاد متوجه نمیشید از خستگی سریع خوابتون میبره. این هتل ایرانی زیاد داره که به نظرم خوبه. این اولین سفرنامه من بود امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم. اگر سوالی بود در خدمتتم.