شهر شمس (معرفی شهر تبریز)

4.3
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شهر شمس (معرفی شهر تبریز) + تصاویر

برای مسافرت به شمال غرب کشور و شهر تبریز می توانید انتخاب های گوناگونی داشته باشید.مبدا سفر شما در این انتخاب موثر خواهد بود.اگر به خاطر راحتی و صرفه جویی در زمان،سفر هوایی را ترجیح می دهید،از شهرهای تهران،مشهد،شیراز،رشت،اهواز،اصفهان،بندرعباس،کرمان و کیش پرواز مستقیم به فرودگاه تبریز دایر است.

فرودگاه تبریز(عکس از اینترنت)

اگر ترجیح شما سفر ریلی باشد،خود را به مسیر ریلی غرب کشور برسانید.در مسیر خط آهن مشهد تا تهران و تهران تا تبریز هر روز قطارهایی هستند که به مقصد تبریز حرکت می کنند.

تصویری قدیمی از ایستگاه راه آهن تبریز(عکس از اینترنت)

در ترمینال مسافری تبریز نیز تقریبا از تمامی مراکز استان و شهرهای بزرگ غرب و جنوب غربی،شمال و شمال غربی و شمال شرقی و شهر های مرکزی خطوط اتوبوس بین شهری برقرار می باشد.

ترمینال تبریز(عکس از اینترنت)

برای سفر با خودرو شخصی نیز باید جاده های مسیر شرق به غرب اتوبان تهران به تبریز،جنوب به شمال استان کردستان به آذربایجان شرقی و شمال به جنوب شهرهای آستارا و اردبیل به تبریز را انتخاب کنید.

اتوبان تهران به تبریز

به تبریز خوش آمدید! زبان محاوره ای در تبریز ترکی آذربایجانی است ولی اگر آشنایی به زبان ترکی ندارید،هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.در پرسیدن آدرس از افراد محلی دقت کنید که بعضی از خیابان ها هنوز با نام های قدیمی شناخته می شود.جوان تر ها بهتر نام های جدید را  می شناسند و بهتر راهنمایی تان می کنند.در طول عید و تابستان که گردشگران بیشتری در شهر هستند در میادین مرکزی شهر تاکسی هایی با تابلو از من بپرس حضور دارند که خیلی بهتر می توانند شما را راهنمایی کنند.

تاکسی های راهنمای مسافر(عکس از اینترنت)

علاوه بر محل های اقامتی که غالبا در طول تابستان و تعطیلات عید،ستاد اسکان در اختیار گردشگران قرار می دهد،هتل ها و مهمان پذیرها و هتل آپارتمان های متعددی در سطح شهر قابل اقامت هستند.از هتل جدید و گران قیمت پنج ستاره کایا تا هتل پارسیان  و هتل شهریار و هتل تبریز و هتل گسترش و هتل آپارتمان های رشدیه،ارس و مهمان پذیرهای نوسازی شده همه بر اساس بودجه مسافرت شما قابل انتخاب هستند.البته انتظار می رود با در پیش بودن رویداد تبریز 2018 بر تعداد مراکز اقامتی فوق نیز افزوده شود.

هتل کایا(عکس از اینترنت)

هتل پارس(عکس از اینترنت)

حالا وقت آن رسیده که بعد از کمی استراحت به سراغ تبریز گردی برویم.برای گردش در شهر تبریز یکی از انتخاب های شما اتوبوس گردش گری شهر تبریز می باشد که در فصول توریستی فعالیت می کنند.این اتوبوس ها از ایستگاه های مشخص و راس ساعت معین در دو نوبت صبح و عصر حرکت می کند.استفاده از این اتوبوس ها رایگان و بلیت موزه ها و اماکن دیدنی برای مسافران این اتوبوس ها نیم بها دریافت می شود.

پوستر اتوبوس های تبریز گردی

مسیرهای اتوبوس گردشگری

اگر بخواهید خودتان برای بازدید از اماکن گردشگری تبریز برنامه ریزی کنید می توانید برنامه های پیشنهادی زیر را هم دنبال کنید.

میدان ساعت در هسته مرکزی شهر قرار دارد. کاخ شهرداری تبریز یکی از بناهای زیبا، مستحکم و دیدنی شهر تبریز است که ساخت آن در دوره پهلوی اول با نظارت مهندسان آلمانی انجام شده است.

میدان ساعت(عکس از اینترنت)

با تاکسی و اتوبوس و یا خودرو شخصی می توانید از هر جای تبریز به میدان ساعت بروید.اگر خودور شخصی همراه دارید،علاوه بر حاشیه خیابان که مجهز به پارکومتر هست می توانید از پارکینگ های عمومی هم استفاده کنید.پارکینگ طبقاتی تربیت بعد از خیابان تربیت و کنار پاساژ سهند بهترین موقعیت را برای روز اول دارد.

برای شروع تبریزگردی ابتدا به خانه حیدرزاده می رویم. خانه حیدرزاده عمارت تاریخی واقع در منطقه مقصودیه شهر تبریز است که در سمت جنوب ساختمان شهرداری تبریز قرار دارد.

تابلو های راهنما مقصودیه

هیچ سند تاریخی مبنی بر زمان احداث این خانه در دست نیست اما تحقیقات نشان می‌دهند که این خانه در حدود سال ۱۸۷۰ شمسی ساخته شده است.این خانه دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد که بوسیله خانه از یکدیگر جدا شده‌اند. خانه حیدر زاده در سال ۱۳۸۰ بازسازی شده است و هم‌اکنون به عنوان مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری استان آذربایجان شرقی و تبریز استفاده می‌شود.

خانه حیدرزاده

قبل از این که از خانه حیدرزاده خارج شوید،از مرکز اطلاع رسانی گردشگری نقشه ها و راهنمایی های لازم را بگیرید.

از خانه حیدرزاده در امتداد خیابان مقصودیه حرکت می کنیم.موزه سنجش یا همان خانه سلماسی مقصد بعدی ما برای بازدید است. این خانه قدیمی در دوره حکومت قاجار در سه ضلع حیاط و در دو طبقه بنا شده‌است.در این موزه انواع ابزار توزین مانند ترازوهای زرگری، قپان‌های بزرگ میادین بار، سنگ‌وزنه‌ها، پیمانه‌های نفتی، وسایل مربوط به علم نجوم مانند اسطرلاب، ابزارهای سنجش مربوط به علم هواشناسی، قطب‌نماها و ساعت‌های مربوط به سده‌های گذشته به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین یک تنه درخت 4 میلیون ساله نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

موزه سنجش

بعد از بازدید از موزه سنجش دوباره در امتداد خیابان مقصودیه به خانه نیکدل می رسیم. خانه نیکدل مربوط به دوره قاجار است. سازنده این بنا سید ابراهیم نیکدل، سرمایه دار و واردکننده لوازم خانگی بوده است. فرزندانش پیشه پدری را ادامه دادند و فروشگاه‌های لوازم خانگی نیکدل همچنان در تبریز دایر است.این مجموعه هم اکنون به عنوان ستاد مرکزی تبریز ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خانه نیکدل

بعد از خانه نیکدل به قدم زدن در حال و هوای تبریز قدیم ادامه می دهیم و به دانشکده معماری در تقاطع مقصودیه و خیابان ارک می رسیم. خانه بهنام یا خانه قدکی یکی از ساختمانهای تاریخی شهر تبریز است که در اواخر دوران زندیان و اوایل دوران قاجار، به عنوان یک خانه مسکونی ساخته شده است.در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه  این خانه نوسازی و با نقاشیهایی تزیین شد. این خانه شامل یک ساختمان اصلی، بعنوان ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک بعنوان ساختمان ییلاقی است. مانند بسیاری از خانه‌های قدیمی ایرانی، این خانه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است.خانه بهنام بخشی از مدرسه معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز است.

خانه بهنام

یکی از مزایای خانه های تاریخی تبریز،استفاده موضوعی از آنهاست و در هر خانه مجموعه ای از اشیا قدیمی را به نمایش می گذارند یا مقطع تاریخی خاصی را روایت می کنند.همانطور که میبینید برای روز اول باید کفش مناسب برای پیاده روی همراه داشته باشید.در نیمکت های محوطه خانه بهنام کمی استراحت کنید و برای ادامه با من همراه باشید.

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعر اهل تبریز بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است.محل زندگی وی امروز به عنوان موزه ادبی استاد شهریار در کوچه مقصودیه پذیرای بازدید کنندگان می باشد.بیش از ۵۰۰ قطعه از آثار و نیز وسایل شخصی شهریار شامل کتاب، دستخط و انواع یادبودها و هدایای داخلی و خارجی به همراه لوازم زندگی این شاعر تبریزی در موزه به نمایش گذاشته شده‌است.این موزه در قسمت زیرزمین، دربرگیرنده تصویر‌ها و تصاویری از استاد شهریار، بخش سمعی-بصری و قسمتی مخصوص استراحت میهمانان و بازدیدکنندگان از موزه‌است.در موزه ادبی استاد شهریار همچنین سه تار معروف این شاعر بزرگ و آثار خط نستعلیق وی در معرض دید عموم قرار گرفته‌است.

خانه شهریار

از خانه شهریار که بیرون آمدیم از انتهای مقصودیه وارد خیابان ارتش می شویم و درست آن سمت خیابان اگر اهل مطالعه و کتاب باشید سری به کافه کتاب شمع سوزان می زنیم.هم در فضای آن کمی استراحت می کنیم و هم اگر کتابی مناسب دیدیم، می خوانیم.

کافه کتاب

حالا بعد از کمی استراحت دوباره راه می افتیم و از همان خیابان کناری کافه به سمت خانه علی مسیو،اتاق فکر مشروطه خواهان حرکت می کنیم.خانه علی مسیو مربوط به عصر قاجار است و به صورت موضوعی به تحولات جنبش مشروطه پرداخته است.

خانه علی مسیو

در انتهای کوچه علی مسیو خانه ختایی که به خانه هنرمندان تبریز مشهور هست قرار دارد.این خانه ساعت کار مشخصی برای بازدید ندارد ولی گاهی در زمان رویداد هنری خاص باز بوده و قابل بازدید هست.رویدادهای هنری تبریز را می توانید در کانال تلگرامی @ebultan پیگیری کنید.با عضویت در این کانال می توانید از رویداد های فرهنگی شهر تبریز با خبر شوید.به همت فرهنگ دوستان تبریزی گاهی تورهای گردشگری رایگان نیز برگذار می شود که اخبار آن در این کانال منتشر می شود و شاید در زمان حضور شما در تبریز نیز یکی از این تورها برگذار شد که حضور راهنما در این تور ها یکی از نقاط قوت آن است.

کانال تلگرامی بولتن

بعد از خانه علی مسیو به خیابان اصلی برگردید و تا میدان ساعت حرکت کنید.

ورود به محوطه عمارت شهرداری از همان ابتدای کوچه مقصودیه می باشد. موزه شهرداری تبریز در طبقه زیرزمین ساختمان کاخ شهرداری تبریز واقع شده‌ است.

این موزه به عنوان نخستین و تنها موزه تاریخ شهرداری‌های ایران مطرح است.این موزه شامل تالارهای مختلفی چون تالار دوربین‌های قدیمی، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر است. تالار فرش یکی از باشکوه ترین تالارها می باشد.در این تالار، فرش‌ها و قالی‌هایی با قدمت ۱۱۰ سال به نمایش گذاشته شده‌اند. ۱۲ تخته فرش موجود در این مجموعه مربوط به فرش‌هایی است که از زمان تاسیس عمارت شهرداری تبریز تا سال ۱۳۲۰ به دستور ارفع‌الملک جلیلی بافته شده و به اتمام رسیده‌است.در زمان بازدید از تالار فرش از مسول تالار بخواهید که در مورد فرش های قرابتی برای شما توضیح بدهد.در تالار دوربین‌ها، تاریخچه و روند تکوین و شکل‌گیری دوربین‌های نسل قدیم نشان داده شده‌است.

موزه شهرداری تبریز

بعد از بازدید از عمارت شهرداری راهی بازدید از بنای ارک تبریز می شویم.از مقابل پیاده راه تربیت عبور می کنیم. این پیاده راه زمانی یکی از گذرگاه های جاده ابریشم بوده و درب نوبر تبریز که یکی از درب های هشت یا نه گانه تبریز نیز در ابتدای آن واقع شده است.

درب نوبر

ارک تبریز زمانی نماد تبریز به شمار می آمد.اما این روزها به دست فراموشی سپرده شده است.چه بی مهری هایی که با این بنای باشکوه نشده است و همچنان نیز ادامه دارد.تنها تصویری از تالار باشکوه موجود در محوطه ارک و ویرانه ای از بنای عظیم ارک باقی مانده است.ارک را باید لابه لای کتاب ها جستجو کنید.

تالار ارک تبریز(عکس از اینترنت)

ارک تبریز

برنامه گشت روز اول مان به پایان رسید برای درک بهتر مسیر و موقعیت مکان های تاریخی ذکر شده دیدن این نقشه خالی از لطف نیست.کل طول این مسیر 2.5 کیلومتر برآورد شده است.

مسیر گردشگری روز اول

بعد از بازدید از ارک بهتر است فکری برای نهار بکنید.همیشه یکی از دغدغه های مسافرت پیدا کردن محل مناسب برای خوردن غذاست.امروز فضای مجازی به خوبی در خدمت گردشگران قرار گرفته است.کافی است در تلگرام خود کانال @findeen را جستجو کنید.در صفحه بیوگرافی این کانال نوشته است"بهترین های تبریز را کشف کنید."پس عضو این کانال بشوید و با توجه به توصیه هایی که شده و قیمت ها و آدرس رستوران ها و کافه ها چند جا را نشان کنید.

برای عصر ها برنامه بازدید از مراکز خرید،مراکز تفریحی و سیاحتی تدارک دیده ام.اجازه بدهید لیست آنها،توضیح شان و نحوه دسترسی به آنها را بعد از برنامه های گشت نیم روزی بنویسم.خواننده بنا به سلیقه خود برای عصرها از بین لیست می تواند برنامه ریزی مناسب انجام دهد.

برای روز دوم اگر حتی محل اقامت تان صبحانه دارد بهتر است سری به کله پزی های تبریز بزنید.کله پاچه های تبریز بسیار خوردنی است.کله پزی رامسر یکی از به نام ترین آنهاست.البته باید کمی هم زود از خواب بیدار شوید،چون بعد ساعت هشت و نیم تا نه دیگر چیزی باقی نمی ماند.کافی است در گوگل مپ،کله پزی رامسر را جستجو کنید تا محل دقیق آن را برای شما نمایش دهد.

اگر اهل صبحانه های امروزی هم باشید رستوران های "امیر شکلات" و "باداس" صبحانه سلف سرویس سرو می کنند.می توانید قیمت را در همان صفحه فاینداین پیدا کنید.تصویر های بهتر و بیشتری ببینید.نظرات را بخوانید و تصمیم بگیرید.هر دو رستوران بالا هم با جستجو در گوگل مپ در دسترس هستند.

بعد صبحانه  دوباره کفش مناسب پیاده روی بپوشید و اگر اهل عکاسی هستید دوربین های خود را آماده تر کنید.می خواهیم راهی بازار تبریز،بزرگترین بازار سرپوشیده خشتی جهان بشویم.برای بازدید از بازار تبریز بردن خودرو شخصی به علت ترافیک مخصوصا در هنگام بازگشت توصیه نمی شود ولی اگر ناچار از بردن خودرو شخصی هستید.نگران نباشید پارکینگ های هستند که بتوانید از آنها استفاده کنید.قید پارک کردن ماشین را در حاشیه خیابان بزنید که بیشتر محل ها پارک ممنوع هستند و خطر جریمه شدن شما را تهدید می کند.

پارکینگ بزرگ شمس تبریزی در طبقه زیرزمین پاساژی با همین نام قرار داردهمراهان خودتان را در ورودی پارکینگ پیاده کنید.قبل از حرکت از محل اقامتتان عبارت پارکینگ شمس را در گوگل مپ جستجو کنید و مسیر دقیق دسترسی به پارکینگ را مشاهده کنید.

درست روبروی پارکینگ شمس تبریزی محل شروع بازار گردی ماست.از عرض خیابان با پل عابر پیاده مجهز به پله برقی عبور کنید و بعد از چند قدم پیاده روی وارد مجموعه بازار تبریز شوید.اگر با تاکسی هم عازم بازار شده اید از راننده تاکسی بخواهید مقابل بازار امیر شما  راپیاده کند.به یاد داشته باشید که ورود ما به بازار از تیمچه امیر خواهد بود.

سر در تیمچه امیر محل شروع بازارگردی

از درب ورودی وارد یک هشتی بزرگ به نام تیمچه امیر می شویم،از اینجا به بعد علاوه بر این که اطراف را نگاه می کنید کمی هم سر به هوا باشید و از دیدن شاهکار های معماری در جای جای این سازه قدیمی لذت ببرید.بعد از این هشتی وارد حیاط بازار امیر بشوید.از این نوع حیاط ها در جای جای بازار بیشتر خواهید دید.وارد تیمچه ها یا حیاط ها یا دالان ها بشوید و تا آنجا که می توانید عکس بگیرید.هر قسمت از بازار کاربری خاص خودش را داشته و معمار آن هدفی را دنبال می کرده است.حیاط ها علاوه بر این که محلی برای تخلیه بارها و بستن چارپایان بوده با درختانی که داشته و حوضی در وسط آن در حقیقت مجاری تبادل هوای تازه به داخل راسته ها و تیمچه ها نیز بوده اند.

تیمچه  امیر

حیاط بازار امیر

از حیاط امیر به سمت شمال حیاط حرکت می کنیم و وارد تیمچه امیر شمالی می شویم.بعد از آن یکی در تیمچه خارج شده و به سمت راست می پیچیم و به مسجد مقبره می رسیم.در آخر برنامه بازارگردی مسیر حرکت و بازار را می توانید ببینید و اگر خواستید می توانید همراهتان داشته باشید.مسجد مقبره که در دوره صفوی ساخته شده است.نه عدد ستون سنگی خوش تراش دارد و گنبدهایش بلند و ضربی است.سقف آن یک بار به علت زلزله فروریخته و بعداَ ساخته شده است. این کار توسط مرحوم میرزا مهدی قاضی طباطبائی انجام پذیرفته و چون مقبره خودشان در آنجاست به نام مسجد مقبره خوانده شده است.

سر در مسجد مقبره

از مقابل مسجد مقبره در امتداد درب مسجد و عمود بر بازار کفاشان و راسته ی مقابل حرکت می کنیم.در چپ و راست تان تیمچه ها و حیات های متعددی هست که هرکدام را که خواستید ببینید.نام تمامی تیمچه ها و گذرها و دالان ها و مسیرها بر روی تابلو های راهنما نوشته شده است.فقط در خاطر داشته باشید که دوباره به مسیر و راسته اصلی بازگردید.در انتهای راسته اصلی بازار مسجد شیخ صفرعلی قرار دارد که دیدن نمای داخلی و حیات آن خالی از لطف نیست.

راسته بازار

حالا یک گردش به سمت چپ تان انجام دهید و وارد بازار دلاله زن بشوید.نوری که از هواکش های طبیعی که در سقف تعبیه شده جلوه ای اسرار آمیز به بازار می دهد.

در انتهای این بازار اگر خواستید از بازار خارج شوید و سری به یخچال صادقیه بزنید که حالا تغییر کاربری داده و بعد از بازسازی به موزه مشاغل کهن تبدیل شده است.

موزه مشاغل

دوباره وارد بازار بشوید و در امتداد بازار آیینه سازان و صادقیه حرکت کنید.

در سمت راست شما بازار کلاه دوزان قرار دارد که البته بجز یکی دو مغازه دیگر کسی کلاه نمی فروشد.در بازار کلاه دوزان چلوکبابی قدیمی به نام حاج علی قرار دارد.اگر وقت نهار شده و امروز در نظر داشتید به رستوران بروید امتحان کردن چلوکباب های رستوران حاج علی خالی از لطف نیست.

رستوران حاج علی

حالا کمی قدم هایتان را تندتر کنید تا به تیمچه مظفریه برسیم.تیمچه مظفریه یکی از تیمچه‌های تاریخی بازار تبریز است که قدمت آن به دوره ولی‌عهدی مظفرالدین شاه قاجار در سال ۱۳۰۵ هجری می‌رسد. این تیمچه به‌دست « حاج شیخ محمد جعفر امینی قزوینی» بنا شده و از مهم‌ترین مراکز تجارت قالی در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز به‌شمار می‌رود. تیمچه مظفریه دارای دو طبقه بوده که هر طبقه از ۲۶ حجره تشکیل یافته‌است.

راجع به نامگذاری این تیمچه داستانی شایع است که می گویند پس از به پایان رسیدن بنای تیمچه، روزی ولیعهد مظفرالدین میرزا، قصد تماشای آن را کرد و به اتفاق حواشی به بازارآمد. حاج شیخ جعفر قزوینی هم بانی آن و یکی از بازرگانان کاردان و نیکوکار و ورزیده بود حضور داشت، ولیعهد بسیار تحسین کرد و چند بار گفت بسیار نیکو است. سابقاً رسم براین بود که در پاسخ این تحسین می بایست گفته می شد: پیشکش ولیعهد است و با این سخن بلافاصله ساختمان نوبنیاد، ملک ولیعهد می شد و برای صاحب ملک فقط آفرین و احسنتی باقی می ماند. شیخ قزوینی ماهر بود، گفت نام نیکوتر از خود خواهد داشت. ولیعهد پرسید چه نامی؟ گفت:” مظفریه”. بدین طریق از خطر حتمی از دست رفتن تیمچه، به سلامت جست.

تیمچه مظفریه

همانجا در ورودی مظفریه بنشینید و یک استکان چایی بخورید تا خستگی تان در برود.

چایخانه های بازار

از تیمچه مظفریه به سمت راست بروید.به سمت مسجد جامع.مسجد جامع تبریز یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز است.از ابتدای تاسیس مسجد جامع شهر تبریز بوده و بازار تبریز، گرداگرد آن شکل گرفته‌است.مسجد جامع تبریز مربوط به دوره سلجوقیان تا دوره قاجار است. گاهی به گروه های گردشگری اجازه ورود به داخل مسجد داده می شود.اگر توانستید حتما داخل مسجد را ببینید و از معماری زیبای آن لذت ببرید.قبل از پایین رفتن از پله ها کتیبه بالای در را ببینید و سعی کنید که بخوانیدش.

مسجد جامع

تا اینجا در یک مسیر 1.2 کیلومتری پیاده روی و بازار گردی کرده ایم.البته بازار تبریز شاخه ها و کوچه ها و میان بر های متعددی دارد که برای جلوگیری از سردرگمی یک مسیر مستقیم و سرراست جهت بازدید از بازار طراحی گردید.

نقشه بازار گردی

از مقابل مسجد جامع تبریز تا خانه مشروطه فاصله چندانی ندارید.مسیر پایین را دنبال کنید تا به خانه مشروطه برسید.

مسیرمسجد جامع تا خانه مشروطه

بزرگان آذربایجان پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی توسط محمدعلی شاه قاجار در خانه حاج مهدی کوزه‌کنانی جمع می شدند و به همفکری می‌پرداختند. همچنین این مکان محل تشکیل نشست‌های انجمن تبریز و مرکز فرماندهی مجاهدان در طی محاصره ۱۱ ماهه تبریز بوده‌است. از افراد مهمی که در این مکان به فعالیت و همفکری پرداخته‌اند می‌توان ستارخان، باقرخان، ثقةالاسلام تبریزی، حاجی میرزا آقا فرشی و بنیان‌گذار این مجموعه، حاج مهدی کوزه‌کنانی را نام برد.

خانه مشروطه

بعد از خانه مشروطه اگر خسته نشده اید تا مقابل پارکینگ راه چندانی نیست.باید حدود ده دقیقه پیاده روی کنید ولی اگر خسته شده اید کمی پیاده تا میدانی که مقابل درب خانه مشروطه دیده می شود بیاید و سوار تاکسی بشوید.مسیر پیاده روی امروز حدود 2 کیلومتر برآورد شده است.

برای نیم روز سوم از مقابل موزه تبریز گردش خودمان را شروع می کنیم.موزه تبریز با نام موزه آذربایجان یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار گرفته‌است. در این موزه که به عنوان دومین موزه باستان‌شناسی ایران پس از موزه ملی ایران شناخته می‌شود آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده‌اند.

سر در موزه آذربایجان

بعد از بازدید از موزه تبریز پیاده تا مسجد کبود حرکت می کنیم. این مسجد طبق کتیبه سردر آن در سال ۸۴۵ هجری شمسی و در زمان سلسله قراقویونلو بنا شده‌است. کتیبه‌ای کاشی کاری سردر اصلی مسجد کبود به سال ۸۷۰ قمری نصب شده‌است. این کتیبه و دیگر کتیبه‌های سردر مسجد به خط نعمت‌الله البواب خوشنویس مشهور سده نهم است.

مسجد کبود

چنانچه علاقه دارید به دوران عصر آهن بازگردید باید تابلو های راهنمای موزه عصر آهن را دنبال کنید. در حقیقت سایت موزه عصر آهن یکی از شگفت آورترین موزه های کشور بوده که مردگانی با قدمت چهار هزار سال در آن همراه با لوازم زینتی شان خفته اند.بازدید از این موزه باتوجه به موضوع و قبرها و اسکلت های آن برای کودکان و افرادی که ترس از حضور در مکان های تاریک و دیدن اسکلت انسان دارند توصیه نمی شود.تصویر های این مجموعه را از اینترنت جستجو کنید.

حالا بایدسوار ماشین تان بشوید با گوگل مپ خانه قاجار را جستجو کنید و با ماشین حرکت کنید.اگر خودرو شخصی همراه ندارید باید از تاکسی استفاده کنید.علاوه بر تاکسی هایی که با شماره گیری 133 در دسترس هستند و تاکسی های گردشی دو تاکسی اینترنتی اسنپ و قونقا با نصب نرم افزار های آن نیز در دسترس هستند.

موزه قاجار یکی دیگر از موزه‌های شهر تبریز است. این موزه در محل خانه امیرنظام گروسی و در محله ششگلان قرار گرفته‌است. موزه قاجار در سال ۱۳۸۵ خورشیدی پس از مرمت و بازسازی، به‌طور رسمی راه‌اندازی شده است.

خانه امیرنظام گروسی که در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی و توسط وی ساخته شده‌است. پس از مرمت و بازسازی بنا با حفظ ویژگی‌های معماری و شاخص‌های سنتی بنا به عنوان موزه قاجار مورد استفاده قرار گرفت.

موزه قاجار

از موزه قاجار پیاده راهی مقبره الشعرا می شویم.مقبره الشعرا تبریز که مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر نامی از جمله شهریار، قطران، اسدی طوسی، فاریابی و ثقةالاسلام است قرار دارد.سازه موجود در مقبره الشعرا یکی از نمادهای تبریز به شمار می رود.

مقبره الشعرا

بعد از بازدید از مقبره الشعرا بازدید از بقعه سیدحمزه در کنار این بنا خالی از لطف نیست.تاریخ بنای نخستین بقعه سال ۷۱۴ هجری قمری یعنی سال درگذشت امامزاده سید حمزه است.توصیه می شود از آیینه کاری های داخل امام زاده و درب های موجود و علایم و نشان های آن بازدید کنید.

سید حمزه

گشت نیم روزی روز سوم هم اینجا به پایان می رسد.برای روز چهارم صبح زود بیدار شوید و بعد از صبحانه راهی روستای کندوان بشوید.روستای کندوان در دامنه‌های کوه سهند قرار دارد و به خاطر معماری صخره‌ای آن معروف است. چنین حدس زده می‌شود که حمله مغول‌ها مردم را به این روستای صخره‌ای کشانده است.

کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثناء در دنیا به حساب می‌آید. چرا که دیگر در کاپادوکیه ترکیه و داکوتا آمریکا که هر دو دارای معماری صخره‌ای هستند،کسی زندگی نمی‌کند.

در حقیقت آنچه به کندوان هویت باستانی و تاریخی داده است، وجود جریان زندگی درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌هاست. می‌توان گفت وجه تسمیه کندوان به خاطر خانه‌های کندویی شکلی است که در دل این صخره‌های مخروطی قرار گرفته‌اند. اجزای خانه‌ها شامل تنور، اتاق‌ها، صندوق خانه، آشپزخانه و… بوده و قطر دیوارها بین ۲ تا۳ متر است.کندوان در فاصله 56 کیلومتری جنوب تبریز و بعد از شهرجدید سهند و شهراسکو قرار دارد.کندوان دارای آب معدنی بسیار گوارایی است که برای سنگ کلیه خاصیت درمانی دارد.

کندوان

می توانید یک نیم روز را در کوه و تفرجگاه عینالی تبریز بگدرانید.امکان صعود به کوه نه چندان مرتفع عینالی با تله کابین و هم از راه دسترسی هموار و هم اگر علاقه ای به کوه نوردی ندارید با تاکسی های ون میسر هست.از فراز عینالی که گویی بام تبریز هست علاوه بر استفاده از هوای پاک اماکن کمپ زدن نیم روزی هم میسر هست.یک مسجد هم بر فراز عینالی قرار دارد که گاهی تاریخ پیدایش آن را به مقبره پادشاهان ماد نسبت داده اند ولی بنای کنونی به سبک دوره ایلخانی ساخته شده است که بعدها مرمت شده است.

کوه عینالی(عکس از اینترنت)

نوشته بودم که برنامه های عصرگاهی را هم جدا بصورت لیست می نویسم.هر روز بنا به سلیقه خودتان جایی را انتخاب کنید و از مسافرتتان لذت ببرید.

ایل گلی(شاه گلی)

شاه‌گلی تا پیش از روی‌کارآمدن صفویان، بزرگترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تبریز بوده‌است.در دوران قاجار در پیرامون استخر شاه‌گلی خیابان‌هایی جهت عبور و مرور احداث گردید و در جوار این معابر، درختان تبریزی، بید مجنون و گل‌های اطلسی متعددی در چندین ردیف جهت تزئین گردشگاه و پاکی آب و هوا کاشته شد. شاه‌گلی در دوران پهلوی به شهرداری تبریز واگذار شد تا به یک گردشگاه عمومی تبدیل شود.در مرکز استخر شاه گلی، عمارت کلاه‌فرهنگی هشت ضلعی وجود دارد که امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به کاخ شاه گلی مشهور است.

یکی از عصرها را به گردش در ایل گلی بگذرانید.در اطراف استخر پیاده روی کنید.در فضاهایی که برای کمپ زدن در نظرگرفته شده استراحت کنید و از آب و هوای تمیز آن لذت ببرید.در اطراف میدان ایل گلی خوردن آش و سیب زمینی تنوری و بلال را از دست ندهید.البته خیلی از گردشگران در فصول گرم سال در چادر و در محل های مشخص شده در اطراف پارک چادر می زنند و با ترتیب یک برنامه شب مانی از آب و هوای لطیف و خنک منطقه ایل گلی لذت می برند.

شاه گولی

پارک ولیعصر و باغلارباغی

پارک ولیعصر تبریز یکی از پارکهای زیبا تبریزاست. این پارک در ضلع شرقی پارک باغلار باغی قرار دارد، یکی از ویژگی های متمایز پارک ولیعصر زیبایی معماری و استفاده از حوضچه های آب و آبروها در سرتاسر پارک است. در واقع معماری پارک ولیعصر، برگرفته از معماری اصیل ایرانی با استفاده از حوض های کوچک در سرتاسر پارک و اتصال آنها به هم با استفاده از آبروهاست، که در نهایت به استخر وسط پارک متصل می شود در این آب نمای هوشمند نور پردازی ۷ رنگ بصورت لیزری و کاملا حرفه ای انجام یافته و جلوه زیبایی از شبهای تبریز را به نمایش گذاشته است.علاوه بر آن پارک سیاحتی، تفریحی باغلارباغی یکی از ۳ پارک مهم این تبریز است.ساعت کاری آن از ساعت 16 تا 24 می باشد.پارک باغلارباغی در مجاورت بلوار استاد شهریار و در ضلع شمالی ورودی کوی ولی‌عصر و جنب پارک ولی‌عصر واقع شده‌است.

نمای از باغلارباغی از پارک  ولیعصر

کوی ولیعصر تبریز

از مناطق فروش کالای لوکس و مد روز به شمار می رود که طی سالیان گذشته به قطب نمایندگی های برندهای مطرح از آدیداس گرفته تا پوما و غیره تبدیل شده است. خرید از این منطقه برای کسانی که دوست دارند کالاهای خوب حتی گران را بخرند مناسب است. در کوی ولیعصر دو منطقه جداگانه هستند که به مراکز فروش کالا شهرت یافته اند، یکی خیابان سنگ فرش و فلکه بزرگ و دیگری خیابان فروغی است.مسیر سنگ فرش حد فاصل فلکه بزرگ ولیعصر و فلکه بازار اجرا شده و طول مسیر حدود 500 متر می باشد. این خیابان توسط شهرداری "سنگ فرش شهریار" نام گذاری شده است،تردد خودرو در آن ممنوع شده است.این خیابان علاوه بر اینکه محل مناسبی برای خرید است، محلی مناسب برای قدم زدن و خوردن غذا در فست فودها و رستوران های آن نیز می باشد و می توان آن را به عنوان یک جاذبه شهر تبریز نیز معرفی کرد.در این محله انواع فروشگاه های باقلوا فروشی نیز وجود دارند.یک پارکینگ بزرگ در فلکه بزرگ ولیعصر دایر می باشد که خیال شما را از جای پارک راحت می کند.یک مرکز خرید نیز با عنوان مرکز خرید میلاد نور در فلکه بزرگ ولیعصر دایره شده است که هم از پارکینگ و هم از انتهای پیاده راه ولیعصر ورودی دارد.

ولیعصر پیاده راه(عکس از اینترنت)

لاله پارک

مرکز خرید لاله پارک یک مجتمع تجاری، تفریحی، اقامتی در تبریز و در ضلع جنوب شرقی میدان فهمیده واقع در بزرگراه پاسداران است. این مجموعه از دو بخش، شامل مرکز خرید و هتل پنج ستاره تشکیل شده است. هتلِ این مجموعه با عنوان هتل کایا لاله پارک، دهمین شعبه از شعبه‌های گروه هتل‌های زنجیره‌ای کایا در ترکیه است.

از جمله برندهای معتبر پوشاک، زیورآلات، لوام آرایشی و بهداشتی و اسباب بازی کودکان می‌توان به کوتون، دری مد، دفاکتو، ال‌سی وایکیکی، بالیززا، آدل، ماوی، تینی، مانگو، کیدزی، تینی وینی، آس مد، لگو، پانچو، تالگو، برشکا، کوپالاین، لسکن، کولینز، کنیتکس، دامات، جیوانی جنتیله، تراست، فندی اشاره کرد که در این مجتمع تجاری نمایندگی دارند که برخی از آن‌ها نمایندگی انحصاری برندها را دارا هستند.

مرکز خرید لاله پارک(عکس از اینترنت)

علاوه بر مرکز خرید لاله پارک،مراکز خرید اطلس در ولیعصر،ستاره باران در نصف راه نیز از جمله مراکز خرید به روز هستند که نمایندگی برندهای معتبر را دارا هستند و فود کورت و شهربازی سرپوشیده برای کودکان دارند.

مرکز خرید اطلس

حالا که تبریز گردی شما به پایان رسیده است کمی هم باید برای خرید سوغاتی وقت بگذارید.برای خرید سوغاتی های تبریز از مقابل ارک تبریز شروع می کنیم.

از مقابل ارک شروع کنید و به سمت چهارراه شریعتی که بیشتر به نام چهار شهناز شناخته می شود، حرکت کنید.در سمت چپ شما کفش فروشی هایی هستند که کفش چرمی اصیل تبریز می فروشند.اگر دنبال کفش چرمی تبریز هستید سراغ این مغازه ها بروید.

آجیل تبریز دیگر لازم به معرفی نیست.آجیل تبریز آن قدر برای خودش اسم و رسم دارد  که در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است و تولید خشکبار و آجیل تبریز از نظر کیفیت دارای مرغوبیتی است که تبریز را به عنوان یک شاخص در زمینه خشکبار و آجیل مطرح کرده است.

آجیلی تواضع شاید یکی از قدیمی ترین آجیل فروشی های تبریز باشد که حتی در شهر های مختلف با استفاده از نام تواضع،آجیل فروش های دیگر فعالیت می کنند. کافی است رو گوگل مپ کلمه آجیل را جستجو کنید.محل دقیق آجیل فروشی ها بر روی نقشه نمایش داده می شود. آجیل را می‌توان از ابتدای بازار شیخ صفی و مغازه مهدوی خرید که قیمتش نسبت به جاهای دیگر ارزان‌تر است.البته آجیل تواضع جنب دانشگاه تبریز و آجیل سرای تبریز در  بلوار ۲۹ بهمن بالاتر از دانشگاه تبریز هم جایگاه و کیفیت خود را دارد، ولی کمی قیمتش بالاست. آجیل محمدی و آجیل مشاور نیز از جمله نام های شناخته شده و فعال در زمینه آجیل تبریز هستند.

آجیل تبریز

تبریز به عنوان قطب شیرینی و شکلات کشور نیز محسوب می‌شود. وجود شیرینی فروشی و قنادی‌هایی که دارای چند شعبه در نقاط مختلف شهر هستند نشان از کیفیت و کمیت شیرینی‌های تولید شده در این شهر است. قدیمی‌ترین شیرینی پزی و شیرینی فروشی در تبریز تقریبا سابقه 80 ساله دارد.

قرابیه نخستین شیرینی است که شاید نامش را شنیده باشد. نوعی شیرینی سنتی، محلی و گرانقیمت که در سه نوع بادامی، پسته‌ای و نارگیلی به خریداران عرضه می‌شود.یکی دیگر از شیرینی‌های محلی تبریز نوقا یا لوکا است که از شکر، سفیده تخم‌مرغ، وانیل و گردو در انواع مختلف مانند وانیلی،شکلاتی درست می‌شود. اریس، ریس یا سوت شیرنی سی یکی دیگر از شیرینی‌های محلی تبریز است.

لوز و راحت الحلقوم از دیگر شیرینی‌های محلی تبریز هستند. دست آخر هم باید به باقلوا اشاره کرد. باقلوا شیرینی سنتی ترکان آسیای میانه است که به سایر کشور‌ها نیز راه یافته است. باقلوایی که در تبریز پخته می‌شود، به سبک باقلوا‌های کشور ترکیه است.شیرینی فروشی های رکس،تشریفات،پاک،کریمی و تک درخت از جمله مشهورترین قنادی های تبریز هستند .

قرابیه(عکس از اینترنت)

پنیر تبریز که بیشتر در روستایی به نام لیقوان و روستاهای همجوار تولید می شود در همه جا شناخته شده است.در همان بازارگردی سراغ لبنیاتی سلطانعلی در بازار گرجیلر بروید.البته در همان جا و مغازه های دیگر هم می توانید پنیر دلخواه تان راپیدا کنید.برای برنامه بازار گردی اگر اهل پنیر محلی یا سرشیر و عسل محلی باشید همین لبنیاتی سلطانعلی جای مناسبی است.برای یک نیم روز که قرار است بازار تبریز را گز کنید،صبحانه ای طبیعی و محلی خیلی مناسب هست.قبل شروع بازار گردی همان ابتدای بازار امیر سراغ بازار گرجیلر را بگیرید که چند دقیقه ای با شما فاصله دارد.صبحانه تان را بخورید و دوباره به ابتدای مسیر برای شروع بازارگردی برگردید.

لبنیاتی سلطانعلی

در بین سوغاتی های فرش تبریز را نباید از یاد برد منتها اگر قصد خرید دارید حتما با یک کارشناس فرش مشورت کنید.نقشه فرش و محل بافت فرش و خیلی چیزهای دیگر در تعیین قیمت فرش نقش دارند که گاهی وقت ها تشخیص آن برای خریدار عادی ممکن نیست.

فرش فروشی-لاله پارک

البته مکان های دیگری نیز در تبریز برای بازدید وجود دارد که اشاره به تک تک آنها در این نوشته ممکن نشد.خواننده می تواند با مراجعه به اینترنت و استفاده از فضاهای مجازی به گشت و گذار در تبریز و استان آذربایجان شرقی بپردازد.امید است این نوشته حرکتی هرچند کوچک برای معرفی تبریز در آستانه رویداد تبریز 2018 که در آن تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی فعالیت خواهد نمود،باشد.