سفرنامه استانبول

استانبول را باید شناخت ! + تصاویر

به نام خالق هستی

انسان با سفر کردن حس خوش آیندی را به دست می آورد و می تواند با نوشتن, این حس را با دیگران تقسیم کند و آن را ماندگار کند.

ما با توجه به تعطیلاتی که در دی ماه داشتیم و کاهش قیمت تور های ترکیه, استانبول را به عنوان مقصد انتخاب کردیم و کارهای آن را انجام دادیم. هتلی معمولی نزدیک به خیابان استقلال که بیشتر به خاطر محل آن را انتخاب کردیم و نظرم را در مورد آن در بخش نقد ها نوشتم. فراموش نکنید که بهترین وسیله نقلیه در استانبول تراموا است و هر چه هتل شما به ایستگاه های آن نزدیک تر باشد شما راحت تر و برنده این سفر هم از لحاظ وقت و هم از نظر هزینه خواهید بود. با خرید استانبول کارت و شارژ آن نقل و انتقال شما از طریق وسایل حمل و نتقل عمومی امکان پذیر و ارزان است.

روز اول:

پرواز ما سر ساعت 6 صبح با پرواز ترکیش انجام شد و پس از رسیدن به فرودگاه آتا ترک و انجام امور مربوطه, نماینده شرکت برگزار کننده تور را پیدا کرده و به هتل منتقل شدیم. بعد از گرفتن اتاق و استراحت کافی از هتل بیرون زدیم. با داشتن نقشه شهر استانبول و ایستگاه های تراموا و مترو به نزدیکترین ایستگاه تراموا به نام کاراکوی با 15 دقیقه پیاده روی رسیدیم. این ایستگاه در ابتدای پل گالاتا قرار داشت و با خرید یک استانبول کارت و شارژ آن به مبلغ 25 لیر و صرف آب میوه در همان زیر گذر به مبلغ 3 لیر برای هر لیوان, سوار تراموا شده و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شدیم. این ایستگاه در نزدیکی مهم ترین جاذبه های شهر استانبول قرار دارد و می توانید با پیاده روی از اکثر آن ها دیدن کنید.

ابتدا به سمت مسجد سلطان احمد رفتیم و در محوطه قبل از ورودی مسجد, ستون های رومی را دیدیم که در گذشته برنامه های ورزشی و سیرک مانند مسابقات اسب سواری یا کالسکه سواری در این محل انجام میشده که به آن میدان هیپودروم گفته می شود.

بعد از دیدن ستون ها وارد ورودی مسجد شدیم که به دلیل تقارن با ساعت نماز از ورود گردشگران مسیحی تا ساعتی بعد جلوگیری می کردند اما ما وارد شدیم و شکوه این محل ما را شگفت زده کرد.

پس از خروج از مسجد به دربی که به محوطه مسجد ایاصوفیه باز می شد وارد شدیم و بعد از کلی عکس های زیبا تصمیم گرفتیم که با خرید بلیط 40 لیری وارد آن بشویم که با صف طولانی مواجه شدیم و از رفتن به داخل آن پشیمان شدیم.

با کمترین اتلاف وقت به سمت سلیمانیه رهسپار شدیم و از مغازه دارها محل مسجد سلطان سلیمان را پرسیدیم و از طریق خیابانی رو به روی ایاصوفیه با طی کردن 25 دقیقه به این محل زیبا رسیدیم. به نظرم بسیار زیبا و با معماری بی نظیر استاد سینان معروف ترین معمار ترکیه ساخته شده بود. این مسجد از یک طرف دید دریا داشت و از طرف دیگر به حریم سلطان راه پیدا می کرد و محل فیلم برداری چند فیلم و سریال معروف هم بود. چون هوا رو به سردی می رفت بعد از عکاسی و بازدید از داخل این مسجد زیبا به سمت هتل و برگشت رهسپار شدیم.

در مسیر بازگشت از بازاری رد شدیم که پوشاک کالای اصلی آن بود. قیمت ها عالی بود به شرط خرید سری لباس ها و بعضی ها از امکان گرفتن گمرکی در فرودگاه غافل بودند و با کلی خوش حالی خرید سری و ارزان می کردند. ما در رستورانی در این بازار ساندویچ کباب چرخ کرده ای خوردیم به قیمت 10 لیر که با نوشابه 13 لیر برای هر نفر شد با طعمی فراموش نشدنی. بعد از غذا از بازار شیب دار پایین آمدیم و به ایستگاه امینونو رفتیم و با عبور از روی پل گالاتا در ایستگاه کاراکوی پیاده شده و با پای پیاده و کلی خستگی از خیابان های شیب دار عبور کرده و به هتل رسیدیم. آخر شب به سوپری نزدیک هتل رفتم و به مقدار کافی آب و میوه خریدم. پرتقال کیلویی 2.5 لیر و آب کوچک 1 لیر بود و گران نبود.

روز دوم:

بعد از بیدار شدن و صرف صبحانه در هتل, به سمت ایستگاه تراموا رفتیم اما به جای سوار شدن بر واگن تصمیم گرفتیم که پیاده از روی پل گالاتا عبور کنیم چون هوا خوب و به ایستگاه امینونو نزدیک بود. روی پل گالاتا ماهی گیران مشغول ماهی گیری بودند و صحنه بسیار زیبایی را ایجاد کرده بودند.

بعد از حدود 15 دقیق از روی پل عبور کردیم و به منطقه امینونو رسیدیم که توقفگاه کشتی های مسافری و گردشگری بود. از این محل می توانید با هزینه کم به جزایر استانبول بروید و برگردید و تعداد کشتی زیادی در طول روز از این محل در حال رفت و آمد هستند.در آن جا تور دو ساعته گشت تنگه بوسفر را به ارزش فقط 15 لیر خریدیم و سوار کشتی شدیم.در طول این مدت عکس های زیبا گرفتیم و چای ترکی خوردیم که در هوای خنک خیلی چسبید.

بعد از بازگشت با عبور از زیر گذر به سمت دیگر خیابان رفتیم و در یکی از رستوران ها نوعی شاورمای ترکی سفارش دادیم که خیلی لذیذ بود و بهتون پیشنهاد میکنم. هزینه این غذا با نوشیدنی 23 لیر شد و ارزش امتحان کردنش رو داشت.

بعد از نهار به استگاه تراموا رفتیم و برای بازدید از کاخ دلما باغچه وارد ایستگاه کاباتاش شدیم. حدود 400 متر با دنبال کردن تابلو به این کاخ رسیدیم و با خرید بلیط وارد محوطه شدیم و به همراه راهنمای انگلیسی زبان و بقیه وارد این کاخ معروف که محل مرگ اتا تورک بود شدیم.ساعت های این کاخ روی 9.5 دقیقه متوقف شده اند, ساعتی که اتا تورک موسس جمهوری ترکیه در آن چشم بر جهان بست. این کاخ دارای دو بخش است یکی بخش اصلی و دیگری حرم سرا که دارای پنجره هایی به سمت دریا و کاخ اصلی برای زنان پادشاه بود. هدایای بسیاری از رهبران و پادشاهان به او در این کاخ نگهداری می شود و عکس گرفتن ممنوع بود و جریمه هم داشت. بعد از بازدید از کاخ به هتل برگشتیم و به خاطر خستگی تا فردا استراحت کردیم.

روز سوم:

بعد از صرف صبحانه در هتل, برای دیدن برج گالاتا که به اصطلاح view point شهر بود رفتیم. پس از عبور از کوچه های زیبا و دیدن مغازه هایی که اغلب لوازم موسیقی می فروختند بعد از 15 دقیقه به این برج رسیدیم. view point جایی است که می توانید منظره ای با زاویه 360 درجه از تمام استانبول را ببینید و دیدن و رفتن به بالای آن را به شما پیشنهاد می کنم که هزینه بلیط آن 40 لیر بود.

جای همگی خالی بعد از دیدن استانبول از بالای برج, نهار دلمه و نوشیدنی به ارزش 13 لیر خوردیم و در راه برگشت به هتل, بلوط های کبابی که روی گاری ها می فروختند را امتحان کردیم که طعم بدی نداشتند. سپس به هتل رفتیم و عصر دوباره به خیابان استقلال برگشتیم و با خوردن قهوه ترک و گشت در این خیابان تا شب, آن روز را به پایان رساندیم.

روز چهارم:

بعد از صرف صبحانه در هتل, با هماهنگی قبلی با لیدر در لابی هتل منتظر ماندیم تا ما را برای گشت شهری تا عصر ببرند. در طول مسیر توضیحاتی بسیار مختصردر مورد شهر و مراکز خرید دادند. چهار پاساژ برای خرید رفتیم و نهار بسیار ساده ای به ما دادند. اما در کل خوب بود. بعد از گشت, به بازار بزرگ رفتیم و از بازار ادویه و بازار مصری ها و جواهرات دیدن کردیم که خالی از لطف نبود و سوغاتی هم گرفتیم.

روز پنجم:

بعد از صرف صبحانه در هتل, به سمت ایستگاه تراموا رفتیم تا از موزه توپ کاپی دیدن کنیم. این موزه در نزدیکی ایا صوفیه می باشد و اولین کاخ عثمانی بعد از فتح استانبول می باشد و اقامتگاه اصلی سلاطین عثمانی بوده است. حداقل نیم روز وقت شما را خواهد گرفت و دیدن آن را به همه پیشنهاد می کنم.یکی از کاخ های آن به مقدسات اختصاص دارد و چیزهای عجیبی از قبیل عصای حضرت موسی, لباس امام حسین, شمشیر و یک تار از ریش پیامبر که در خلا نگهداری می شد و ...... وجود دارد که شما را شگفت زده خواهد کرد. در این موزه عکس برداری به دلیل صدمه به چیز های با ارزش ممنوع است. بعد از بازدید موزه و صرف نهار در منطقه سلطان احمد و خرید تور شب روی کشتی به سمت هتل برگشتیم و منتظر شدیم تا ساعت  8 با ماشین دنبالمان بیایند. این تور در ساعت 12 شب روی کشتی به پایان رسید و ما را به هتل برگرداندند.رقص و موزیک زنده و شام و دیدن شب استانبول از مزایای آن بود که به شما پیشنهاد میکنم اما گرفتن تخفیف رو فراموش نکنید.

روز ششم:

روز آخر سفر ما فرا رسید و باید اتاق را ساعت 12 تحویل می دادیم.بنابراین کارها را انجام دادیم و پس از تحویل اتاق و کلید, ساک ها را در هتل گذاشتیم و مشغول گشت در خیابان استقلال, امتحان شیرینی ها, خرید کمی سوغاتی و گرفتن چند عکس در میدان تقسیم شدیم که در حال تعمیرات برای سال نو میلادی بود. حدود ساعت 5 به هتل برگشتیم تا به سمت فرودگاه برویم هرچند تا پرواز 5 ساعت فرصت بود و این یکی از مشکلات تور های استانبول است. پرواز طبق معمول با اذیت کردن ایرانی ها در فرودگاه و با تغییر گیت های خروجی با کمی تاخیر صورت گرفت و این دفتر به پایان رسید.

در پایان مروری بر قیمت ها در تاریخ دی ماه 1396

آب معدنی 1 لیر

اسکندر کباب 10 تا 12 لیر

ساندویچ 10 تا 14 لیر

میوه 2 تا 10 لیر

به نظرم برای چنین سفری نفری 250 تا 300 دلار باید هزینه کنار بگذارید. امیدوارم نوشته هام براتون مفید و راه گشای سفر واقع بشه. به امید روزی که بتونیم همه جاهای زیبای  دنیارو ببینیم.