زمستانه ی استانبول زیبا

زمستانه ی استانبول زیبا + تصویر
26 اسفند 1396 09:00

bannr2.jpg با سلام خدمت تمام سفر دوستان عزیز

ابتدا باید عرض کنم که بنده اصلا تجربه ای در نوشتن سفرنامه ندارم و هدفم از نوشتن این مطلب کمک کردن به دوستانی است که قصد سفر به شهر زیبای استانبول در زمستان را دارند

*دمای هوا در اواخر بهمن و اوایل اسفند در کمترین  حالت 5 درجه و در بیشترین حالت 13 درجه است

*معمولا بخاطر بارش برف و بارون امکان داره پرواز کنسل بشه پس حتما قبل از رفتن به فرودگاه یه چک کنید

*گیت های فرودگاه اتاتورک 1/5 ساعت قبل از پرواز بسته میشه پس حتما سعی کنید 3 ساعت یا بیشتر قبل از پرواز توی فرودگاه باشید

تجربه اول بنده در سفر به استانبول زیبا در تابستان سال 95 بود و حقیقتا جذابیت و حس خوبی که داشتم در حدی بود که تلاش کردم دوباره برم و خوشحالم که هفته ی پیش برای سومین بار به کشور ترکیه و دومین بار به استانبول میرفتم.

سفر ما 4 نفره بود، از تاریخ 19 بهمن تا 22 بهمن که از حدود 1/5 ماه قبل از طریق سایت الی گشت با بررسی پرواز ها و قیمت هتل های مختلف ،هتل 5 ستاره هیلتون بسفروس با پرواز ترکیش رو خرید کردم برای هر نفر مبلغ  1.750.000 (البته نزدیک های تاریخ پرواز فقط قیمت بلیط برای 4 نفر رفت و برگشت شده بود 14 میلیون تومان پس حتما جوری برنامه ریزی کنید که از حدود 1 ماه قبل پرواز و هتل رو رزرو کنید)من اعتقاد دارم ادم توی سفر باید هر لحظه بهترین حس رو داشته باشه و اینکه خیلی از دوستان میگن هتل فقط برای خواب و مهم نیست کیفیتش به نظرم درست نیست و برای همین از گرفتن این هتل راضی بودم البته در سفر قبلی به استانبول من هتل گرند حیات بودم که اونم در نوع خودش عالی بود و هیچ چیزی کم نداشت و جالبیش اینه ک این دو هتل چسبیده بهم بودند.(در مورد هتل در انتها بیشتر توضیح میدم)

پرواز ما ساعت 3:25  بود و ما ساعت 12:20 دقیقه بعد از پارک ماشین توی پارکینگ و تحمل باد خیلی سرد فضای باز اونجا با اتوبوس های فرودگاه وارد ترمینال شدیم.

بخاطر قیمت ارز تا اون روز(لیر 1350 و دلار 4640) به نفع مون بود که دلار ببریم ولی حدود 150 لیر هم پول خرد از صرافی فرودگاه گرفتم تا موقع ورود به ترکیه به مشکلی نخوریم،بعد از بررسی های امنیتی وارد قسمت گیت های ورودی شدیم و چون حدود 2 ساعت مونده بود بعد از اتصال به اینترنت رایگان فرودگاه  4 تا چایی نبات خوردیم توی فرودگاه به قیمت 24 تومان و رفتیم سمت صندلی های راحتی فرودگاه،تصور من این بود که چون فصل سردی از سال هستیم خلوت باشه ولی جالب بود که از تابستون که به بدروم میرفتم شلوغ تر بود و هیچ جای خالی روی صندلی وجود نداشت.حدود 45 دقیقه به پرواز مونده بود که در کمال تعجب گیت پرواز باز شد(عادت کرده بودیم 10 دقیقه قبل از پرواز سوار بشیم) و وارد ایرباس جدید و پیشرفته ترکیش شدیم(ای کاش مردم ما که لیاقت بهترین ها رو دارن همه میتونستن توی سفرهای داخلی هم این امکانات و به تایم بودن رو ببینن)پرواز راس ساعت 3:25 انجام شد و من تا مقصد با دیدن فیلم جدید هالیوود(Thor:2017) و خوردن یه صبحانه لذیذ و کامل اصلا متوجه زمان پرواز نشدم

r17EwCG04PxH1aO09lFI9HNB2mc59b5weP2RHzId.jpegتصویر 1(صبحانه ترکیش)

حدود ساعت 6:30 به وقت استانبول به فرودگاه رسیدیم و تا کنترل پاسپورت و تحویل چمدون ها روانجام دادیم حدود ساعت 7:30 توی سالن ترانزیت منتظر بقیه ایرانی های عزیز شدیم تا با گروه ایران اسکای گروپ ما رو سمت هتل ببرند.از فرودگاه که بیرون زدیم زمین هنوز خیس بود ولی بارشی نبود اون لحظه و هوا بسیار مطبوع بود و اصلا سرد نبود.

خوشبختانه هتل ما اولین بود و برای همین بیخود توی خیابون های استانبول با خستگی پرواز دور نزدیم.پذیرش هتل بعد از اینکه من ازشون خواستم اتاق طبقه بالا بهمون بدن لطف کردن و اتاق ما از طبقه 1 رفت طبقه 7 و خدایی دمش گرم خیلی حال داد و یکی از اتاق ها رو همون موقع بهمون تحویل داد و اتاق دوم رو 1 ساعت بعد بهمون تحویل دادن و منتظر نذاشتن مارو تا ساعت 2 بعد از ظهر.

بعد تحویل اتاق ها و خوردن یک صبحانه جمع و جور تا حدود ساعت 11/30 خوابیدم و و رفتیم به سمت میدون تقسیم و خیابون استقلال.هوا بهاری و ابری بود و بارون کم و بیش میزد ولی اصلا اذیت نمیکرد و سرد نبود،طبق هواشناسی گوشیم هوا 11 درجه بود برای همین بارش در هوای مطبوع واقعا لذت بخش بود.

ناهار رو مکس برگر مک دونالد خوردیم و یکم خرید کردیم و چرخیدیم و بلوط کبابی خوردیم که ساعت شد حدود 8 و برای شام 4 تا دونر کباب گرفتیم و سمت هتل راه افتادیم که هوا هم کم کم داشت بدون ابر میشد و دیگه از بارش هم خبری نبود،بعد از رسیدن به هتل فقط استراحت کردیم برای فردا

3VncCRkp2kN7gBuba8czpf0SMX9brte5TwY0HyKU.jpegتصویر 2(خیابان استقلال)

روز 2

برنامه امروز مرکز خرید مورد علاقه همه ایرانیان عزیز جواهیر بود.حدود ساعت 7 صبح به باشگاه سلامتی هتل رفتم و یکم بدنسازی تمرین کردم و یکمم شنا کردم و ساعت 9 تا 10 صبح توی رستوران هتل کلی صبحانه با تنوع فوق العاده خوردیم و با حس هوای کاملا بهاری و افتابی و بدون ذره ای سرما راه افتادیم با تاکسی به سمت جواهیر که از جلوی هتل تا اونجا بهش 15 لیر دادیم و وارد شدیم و بعد از کلی خرید حدود ساعت 1 از  طبقه غذای مرکز جواهیر پاستا و پیتزا گرفتیم و خوردیم و بعد از اینکه با 10 لیر یک کمد رو برای 4 ساعت کرایه کردیم و وسایلمون رو توش گذاشتیم(به قدری گرم شد که کاپشن هامون رو هم گذاشتیم)دوباره خرید کردیم و ساعت 5 به سمت هتل راه افتادیم و با خوردن یک شام ساده(در حد میوه و کمی تنقلات) با 2 تا نوشیدنی بزرگ استار باکس خوابیدیم چون واقعا خسته بودیم و طبق برنامه گوشیم ما 20 کیلومتر راه رفته بودیم:)

jeqHKhwKKUJPSWNCJYLYb4lhKQbsZ3rpDvGAYGpf.jpegتصویر 3(صبحانه هتل)

i6AfYSLvfVlnXaBxEauWt2NkSn66T1BGcSEsyuYm.jpegتصویر 4(مرکز خرید جواهیر)

روز 3

برنامه امروز رفتن به اکواریوم بود.مثل روز قبل بعد از یک تمرین صبحگاهی و صبحانه مفصل و حسابی وقتی دیدم به اتوبوس های خود اکواریوم نمیرسیم و حس مترو و اتوبوس نبود یک تاکسی از میدون تقسیم گرفتیم تا آکواریوم که 60 لیر راضی شد بگیره(کلا به تاکسی متر اعتقاد ندارم چون تقلب توش زیاده)هوا امروز کمی سرد تر شده بود و طبق درجه گوشی به حدود 7 رسیده بود ولی بارون در کار نبود

ورودی آکواریوم نفری 65 لیره که بسته به پکیچی که میگیرید هی بیشتر میشه ولی عادی که همه جا هم میشه رفت 65 لیر برای هر نفر بزرگسال.تجربه دیدن این مورد چون توی کشور خودمون نیست واقعا جدید بود و حال داد و حتما در صورت داشتن وقت جز برنامه خودتون بذارید،مخصوصا قسمت آکواریوم شیشه ای و بخش قطب و جنگهای آمازونش که بی نهایت تجربه جالب و لذت بخشی بود و خیلی حال داد

fUJu97d6hiEwEYyi8ngmnHk9m6JqvZQoPK03YxTO.jpegتصویر 5(آکواریوم-بخش قطب)

برگشتنی رفتیم مرکز خرد فلوریا و یکم چرخیدیم و بعد رفتیم سمت ساحل و توی یه کافه نزدیک ساحل چایی و کیک خوردیم که حس خوبی داشت و لذت بردیم.

برای برگشتن با تصور اینکه ماشین های هتل مارو تا تقسیم میبرند رفتم و منتظر سرویس ساعت 2 بودم که مسئول اطلاعات اونجا فرمودن توی زمستون ماشین انتقال نداریم(نمیدونم دروغ گفت یا راست ولی بد جور همه چیز بهم ریخت).با توجه به اینکه اونجا مترو نیست ، رفتیم ایستگاه اتوبوس ولی چون استانبول کارت نداشتیم مونده بودیم چه کنیم که یه هموطن مشتی نجاتمون داد.من مسیر رو میدونستم که باید تا ینیکاپی با اتوبوس بریم و بعد با مترو ، و با اون هموطن عزیز و همسر و فرزندشون همین کارو کردیم.البته استانبول کارت دوستمون رو به اندازه هممون شارژ کردم که شرمنده ایشون نباشیم ولی دمش گرم جایی خوبی کمکمون کرد.

برگشتیم میدون تقسیم و تازه بارندگی داشت شروع میشد و هوا هم مثل صبح کمی سرد بود و ساعت نزدیک 4 و ناهار رو توی رستوران پهلوان میدون تقسیم خوردیم و  تصمیم گرفتیم بریم مرکز خرید اینستیه پارک. حالا دیگه استانبول کارت داشتیم و با مترو رفتیم ایستگاه ATU-Ayazaga  و از اونجا با مینی بوس های که وجود داشت مستقیم رفتیم تا جلوی مرکز خرید و وارد اونجا شدیم(البته از ایستگاه مترو تا مرکز خرید در حد 5-4 دقیقه پیاده اس ) که خیلی خوب موقعی رفتیم چون مارک ZARA تخفیف فوق العاده ای زده بود و کلی خرید کردیم و واسه استراحت 4 تا بستنی قیفی مک دونالد خوردیم و دوباره خرید کردیم تا زمان شام که از مک دونالد چند تا ساندویچ گرفتیم و خوردیم و شروع کردیم به اماده شدن برای برگشت به هتل،وقتی از اینستیه پارک زدیم بیرون بارون شدیدی گرفته بود و چون میخواستیم تا خود مترو پیاده بریم(4-5 دقیقه پیاده تا همون ایستگاه که گفتم راه بود) خیس شدیم و با مترو رفتیم ایستگاه میدون تقسیم و به هتل برگشتیم و رفتیم کافه هتل که ویو خیلی دلپذیری داشت و قهوه و کاپوچینو خیلی عالی خوردیم و استراحت کردیم برای روز آخر سفرمون

KGR4ZVQYl63yoceD4SklGiycKTprK1ODVWfRkjzY.jpegتصویر 6(هتل هیلتون بسفروس در شب)

tVZSvrvyj643A8lX6YjWQISw0nNNobML6NU5LcLP.jpegتصویر 7(ویو کافه هتل رو به تنگه بسفروس)

روز 4 و پایانی

امروز هوا سرد بود و از اونجا که استانبول کلا باد زیاد میاد این سرما کمی بیشتر شده بود بعد از صبحانه و یکم استفاده از استخر هتل بار و بندیل و بستیم و اتاق رو ساعت 11/45 تحویل دادیم و چمدون ها رو به قسمت امانت هتل سپردیم و زدیم بیرون(پرواز برگشت ما ساعت 21/10 بود) و تصمیم گرفتیم بریم سمت کاخ دلمه باغچه و ساحل منطقه بشیکتاش.از میدون تقسیم پیاده تا ورزشگاه بشیکتاش که کاخ دلمه باغچه روبروی اون هستش 10-15 دقیقه راه رفتیم و کاخ رو دیدم ولی وارد کاخ نشدیم چون دو نفر از همسفرهامون اهل تاریخ نبودن(همش خرید دوست داشتن) و واسه همین کنار همون کاخ و کنار ساحل یه کافه خیلی خوب بود که ازش استفاده کردیم و چایی خوردیم و تصمیم گرفتیم برای ناهار و خرید نهایی بریم سمت خیابان استقلال.

ADtOk4czVNMG2q4o0e9LHZghKlIf8q4rFBBOhwTf.jpegتصویر 8(چای در کافه منطقه بشیکتاش)

با تاکسی از بشیکتاش تا استقلال رو با 10 لیر اومدیم و کمی خرید کردیم (شدت بارون از قبل هی بیشتر میشد)و برای ناهار کنار رستوران پهلوان یه باقلوا فروشی بود که هم شیرینی های ترکی خیلی خوبی داشت با فروشنده های خوش برخورد و هم برای ناهار یه تراس فوق العاده داشت که رفتیم و ناهار اسکندر و پاستا خوردیم که واقعا لذیذ بود.بعد از ناهار هم برای دسر یه باقلوا با خامه خوردیم و ساعت شده بود نزدیک 5 عصر

از اونجایی که ما خودمون ترانسفر برگشت رو کنسل کرده بودیم تا وقت بیشتری و برای گشت و گذار داشته باشیم به سمت هتل رفتیم و بسته ها رو برداشتیم و به سمت مترو میدون تقسیم رفتیم و سوار خط M2  شدیم به سمت ایستگاه ینیکاپی رفتیم و از اونجا سوار خط M1A که به فرودگاه آتاتورک میرفت شدیم و دقیقا 1 ساعت توی راه بودیم و جالبه با ایرانی های عزیز که از ساعت 3/30 توی اتوبوس بودن همزمان رسیدیم

Vov7YFCSvQukLb2SvejdrCN4kt1xcVUXxra8Daz2.pngتصویر 9(نقشه مترو)

بعد از بررسی های امنیتی و مهر خروج طبق چیزی که انتظار داشتم پرواز ترکیش کاملا به موقع پرواز کرد و ساعت 12/30 به وقت تهران به زمین نشست و مسافرت زمستانه ما تمام شد

نکات که شاید به دردتون بخوره:

1)اول اینکه فصل زمستان مخصوصا اخرای اون قیمت ارز میره بالا و بهتره اگه واقعا قصد سفر دارید زودتر برای تهیه ارز مورد نیاز تون اقدام کنید

2)حتما حتما وسایل زمستانه از قبلی کاپشن و دستکش و چتر و کفشی که خیش نشه(کتونی پارچه ای نه) همراهتون باشه

3)به نظرم هتل تون اگر توی نزدیکی مترو تقسیم باشه خیلی راحت با مترو میتونید همه جا برید و نیازی به تاکسی ندارید(هزینه تاکسی ما کلا 100 لیر شد)

4)بیشتر هزینه سفر استانبول بخاطر پروازش هست پس بخاطر یه مقدار بالا و پایین آرامش خودتون و عزیزانتون رو بهم نزنید و سعی کنید حتما هتل خوب برید

6)خیلی از چیزایی که من تا حدودی قبل از سفرم فهمیدم بخاطر مطالعه سفرنامه بقیه دوستان بود پس از تجربه دیگران حتما استفاده کنید

امیدوارم که این مطلب به دردتون بخوره

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی...