سفر به تاریخی مدرن و مدرنیته ی تاریخی (قسمت دوم)

تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سفر به تاریخی مدرن و مدرنیته ی تاریخی + تصاویر
23 اسفند 1396 09:00

روز ششم :

امروز روز رفتن ما به سنت پترزبورگ بود و بلیط ما برای ساعت 9:30 صبح بود لازم به توضیح است که در بلیط قطاری که میگیرید نام ایستگاه مبدا MOSKVA OKTIABRSKAIA ذکر شده اما اگر این ایستگاه رو در نقشه بزنید به اشتباه آدرس یکی از ایستگاه های مترو را به شما نشان میدهد در واقع ایستگاه قطار مسکو در نقشه به نام Leningradsky Station در نزدیکی ایستگاه متروی Komsomolskaya واقع شده پس دوستانی که قصد سفر با قطار را دارند حتما به این نکته توجه کنند و دچار اشتباه نشوند شما برای سوار شدن به قطار باید Leningradsky Station را در نقشه جستجو کنید اما در بلیط شما MOSKVA OKTIABRSKAIA ذکر شده که در صورت جستجوی این ادرس در نقشه ادرس اشتباهی به شما نشان داده میشود همچنین ایستگاه قطار سنت پترزبورگ در بلیط با نام SANKT-PETERBURG GLAVNY نوشته شده است که باز هم در نقشه نام همچین ادرسی موجود نیست و برای پیدا کردن این ایستگاه در سنت پترزبورگ شما باید نام Moscow station را در نقشه جستجو کنید که در نزدیکی میدان                pl. Vosstaniya واقع شده در واقع نام های ذکر شده در بلیط نام قدیم ایستگاه ها هست که در حال حاضر از این نام ها استفاده نشده و نقشه های موجود نام های به روز این ایستگاه ها را شناسایی میکنند لذا دوستان این نکته را در نظر داشته باشند که ایستگاه قطار بر خلاف فرودگاه در مرکز شهر واقع شده و ایستگاه های نشان داده شده در نقشه با نام های قدیمی کمی دور از ذهن هست

از آنجایی که بلیط ما ساعت 9:30 بود و ما آشنایی با روال سوار شدن به قطار در روسیه نداشتیم تصمیم گرفتیم ریسک نکنیم و دو ساعت قبل از حرکت در ایستگاه باشیم حدود ساعت 7 بیدار شدیم سریعا وسایل را جمع کردیم چون با وسایل استفاده از متروی مسکو که از عمیق ترین متروهای جهان هست کاری بسیار دشوار هست و فاصله هتل با ایستگاه بسیار کم بود تاکسی درخواست کردیم سریعا چک اوت هتل را انجام دادیم و با تاکسی به ایستگاه رفتیم بعد از ده دقیقه به ایستگاه رسیدیم هزینه تاکسی تا ایستگاه قطار 150 روبل شد

عکس شماره 94

توضیحات عکس 94 :  ایستگاه قطار مسکو

دو گیت امنیتی داشت که ما بعد از رد کردن آن ها در محل توقف قطار های منتظر باز شدن درب قطار و سوار شدن به آن شدیم

عکس شماره 95

توضیحات عکس 95 :  قطار تندروی ساپسان

واگن ما واگن شماره 10 بود که آخرین واگن قطار بود چهار صندلی در اطراف یک میز در این واگن چیده شده همچنین محفظه ای برای چمدان ها در ابتدای واگن و باکس هایی برای وسایل همراه در بالای صندلی مانند هواپیما موجود بود آویز لباس نیز در اواسط واگن برای لباس ها اضافی وجود داشت قطار مجهز به وای فای بود و در طول مسیر با نوشیدنی ( چایی یا نسکافه ) و یک خوردنی مختصر ( ساندویچ سالاد الویه ) و یک کلوچه کوچک از مسافرین پذیرایی شد طول مسیر حدود 4 ساعت بود و سرعت قطار بین 200 تا 250 کیلومتر در ساعت متغیر بود

عکس شماره 96

توضیحات عکس 96 :  نمای داخلی قطار تندروی ساپسان

عکس شماره 97

توضیحات عکس 97 :  نمای از مناظر بین راه

مسیر بین راه بسیار دیدنی و زیبا بود و همه جا پوشیده شده از برف بود ما آنقدر محو تماشای مناظر برفی بین راه بودیم که متوجه گذر زمان نشدیم و بعد از یک چشم به هم زدن قطار در ایستگاه سنت پترزبورگ توقف کرد

حدود ساعت 1:30 بود ما که خستگی از روز قبل در بدنمان بود و صبح هم زود بیدار شده بودیم تصمیم گرفتیم به هتل برویم و کمی استراحت کنیم ناهار را مختصر خوردیم دو ساندویچ کباب ترکی از جلوی درب خروجی ایستگاه به مبلغ 150 روبل خریدیم و تاکسی گرفتیم بعد از حدود 10 دقیقه تاکسی مارا درب هتل پیاده کرد هزینه تاکسی تا هتل 150 روبل شد

با دیدن هتل بسیار توی ذوقمان خورد در مقایسه با هتل مسکو بسیار در سطح پایینی بود هتل سه ستاره که مایل به هاستل بود و تقریبا تا آخر سفر از این انتخاب در سنت پترزبورگ حسرت خوردیم

وارد هتل شدیم و چک این را انجام دادیم از رسپشن خواهش کردیم اسم ما را در سامانه پلیس ثبت کند و او هم به ازای هر نفر 290 روبل این کار را برای ما انجام داد و گفت برای دریافت رسید 24 ساعت زمان نیاز دارد ما هم کارت اتاق را گرفتیم و به اتاقمان رفتیم متاسفانه سیستم گرمایشی اتاق هم خراب بود و اتاق بسیار سرد بود وقتی به رسپشن اطلاع دادیم به جای عوض کردن اتاق ما یک شوفاژ برقی به اتاق ما فرستادند که تا پایان مدت اقامت ما ان را بین دو تخت قرار دادیم و فقط با این شوفاژ خودمان را گرم نگه میداشتیم

عکس شماره 98

توضیحات عکس 98 :  درب ورودی هتل بریستول

عکس شماره 99

توضیحات عکس 99 :  راهروی هتل بریستول

عکس شماره 100

توضیحات عکس 100:  اتاق و وسیله گرمایشی ما در بین دو تخت

دوش گرفتیم و چند ساعتی استراحت کردیم حدود ساعت 6 بود که از هتل بیرون زدیم  برنامه ما رفتن به خیابان نوسکی پرسپکت و بازدید از پل آنیچکو و دیدن از نمای شبانه میدان کاخ ها و باز شدن پل های رودخانه نوا بود واژه پراسپکت در زبان روسی به معنای خیابون عریض با امتداد طولانی و مستقیمه نیکلای گوگول در داستان بلوار نوسکی،اسطوره های مردمی بلوار نوسکی را به هنر تبدیل می کند .بلوار نوسکی یکی از جاده های اصلی سن پترزبورگ بود . در اوایل قرن 19 و در زمان سلطنت آلکساندر این خیابان توسط چندین معمار نئوکلاسیک برجسته تقریبا بطور کامل بازسازی شد.خيابان نوسکی پراسپکت كه به شانزليزه سن پترزبورگ معروفه یکی از بهترین مراکز خرید روسیه و مراکز خرید سن پترزبورگ به شمار میره این خیابان شامل فروشگاهها و مغازه هاي لوكس مي باشد.

نوسکی معروفترین خیابان سنت پترزبورگ است .این خیابان 4 کیلومتری از دریاسالاری تا صومعه ی الکساندر نوسکی کشیده شده است اما قطعه ای از آن که 5 کیلومتر طول دارد و به ایستگاه مسکوسکی نزدیک است ،قلب حیات تجاری و تفریحی شهر سن پترزبورگ است.عمر خیابان نوسکی به اولین سالهای تولد سن پترزبورگ برمیگردد و در اوایل قرن 20 به یکی از زیباترین و بزرگترین بلوارهای اروپا تبدیل شده بود .نوسکی حالا،خیابانی شلوغ و پرترافیک است اما قدم زدن در این خیابان تجربه بیاد ماندنی را بدنبال دارد و بسیاری از دیدنی های سن پترزبورگ را میتوننید در امتداد این خیابان پیدا کنید.

ساخت و بازسازی جدید این خیابان در اواخر دهه ی 1820 به صورت دو شعاع (بلوار وژنسنسکی و خیابان گوروخوایا) متمایز از هم و بعنوان یک محیط شهری منحصر بفرد در آمده.از دیدنی های این خیابان میتوان به فروشگاهها و رستوران های مختلفی اشاره کرد.برای خرید در سن پترزبورگ کافیه کمی در این خیابان قدم بزنید تا هرچیز را می خواهید پیدا کنید و گستینی دور، یکی از قدیمی ترین بازارچه های سرپوشیده جهان،در طول این خیابان کشیده شده ست و مغازه های رنگارنگش همه چیز میفروشند .

عکس شماره 101

توضیحات عکس 101:  نمایی از خیابان نوسکی پرسپکت

عکس شماره 102

توضیحات عکس 102:  پل انیچکو

پل آنیچکو دارای چهار اسب در چهار طرف پل است که به عنوان نماد این پل هستند و بار شهرت این پل را به دوش میکشند ساخت این پل در قرن 19 انجام شده است و قدیمی ترین پل باقی مانده بر روی رودخانه فونتانکا است مجسمه اسب هایی که در چهارطرف پل هستند طراحی شده توسط مجسمه ساز معروف روسی بارون پیتر هستند البته برخی از مجسمه ها در طول جنگ جهانی دوم مورد حمله توپخانه آلمان قرار گرفتند و حتی بخشی از پل نیز تخریب شد اما بعد از جنگ به طور کامل بازسازی شد و امروز حتی یادبودی از جنگ جهانی نیز به شمار میرود و برای مردم روس دارای ارزش فراوانی است

عکس شماره 103

توضیحات عکس 103 :فال فروش جالبی که درخیابان نوسکی با گریم خاصی فال میفروخت و فالی که به ما داد و ما هیچوقت معنی ان را نفهمیدیم

بعد از دیدن پل و پیاده روی در خیابان نوسکی به رستورانی رسیدیم که رستوران دانشجویی بود و قیمت های بسیار مناسبی داشت همچنین غذاهای که داشت بیشتر به مزاج ما ایرانی ها خوش می آمد ما هم رفتیم و یک ظرف سالاد به مبلغ 100 روبل ( سالاد سلف سرویس ) و برای غذا هم دوست من یک فیله ماهی و من هم یک سیخ جوجه کباب سفارش دادم قیمت غذای من با نوشابه و سالاد 400 روبل شد

عکس شماره 104

توضیحات عکس 104:  شام ما

بعد از خوردن شام به سمت میدان کاخ ها راه افتادیم تا نمای شبانه این میدان را ببینیم بعد از یک ربع به میدان رسیدیم میدانی بسیار بزرگ و دور تا دور کاخ های زیبا و مجلل در شب واقعا چشم نواز است این مکان جایگاه بسیار از رخدادهای با اهمیت جهانی بود که از میان آنها می‌توان از یکشنبه خونین (۱۹۰۵) و انقلاب اکتبر (۱۹۱۷) یاد کرد. دیرین ‌ترین ساختمان این میدان کاخ زمستانی سفید و نیلی ترازها (۶۲-۱۷۵۴) است که معماری به شیوه باروک دارد و نام میدان از نام این کاخ گرفته شده است.

عکس شماره 105

عکس شماره 106

توضیحات عکس 105 و 106:  ساختمان های مختلف میدان کاخ ها در شب

بعد از دیدن این میدان به سمت رودخانه نوا و پل های باز شونده آن رفتیم وقتی در مورد ساعت باز شدن پل ها از یکی از هات داگ فروش های ماشینی آن جا سوال کردیم گفت در این فصل سال به علت وجود یخ هایی که بر روی رودخانه نوا قرار دارد کشتی ها اجازه رفت و آمد در رودخانه را ندارند و به همین علت پل ها در این فصل باز نمیشوند و متاسفانه ما از دیدن این بخش محروم شدیم

اما دیدن رودخانه نوا خود خالی از لذت نیست رود نوا از دریاچه لادوگا شروع و با گذشتن از غرب استان لنینگراد به خلیج فنلاند می‌ریزد. این رود با طول ۷۴ کیلومتر، سومین رودخانه طولانی اروپا پس از دانوب و ولگا است.

عکس شماره 107

توضیحات عکس 107:  نمایی از رودخانه یخ زده نوا و پل روی آن

بعد از دیدن رودخانه و صرف یک نسکافه در کنار این رودخانه راهی هتل شدیم چون خسته نبودیم تصمیم گرفتیم با پیاده روی به هتل برگردیم و بعد از حدود دو ساعت پیاده روی به هتل رسیدیم و به این ترتیب شب اول اقامت ما در سنت پترزبورگ به پایان رسید

روز هفتم

برنامه امروز ما بازدید از میدان کاخ ها و نمای داخلی قصر زمستانی . ستاد کل ارتش . موزه کاشی و سرامیک و به طور خلاصه بازدید از تمامی کاخ های وجود داشته در میدان کاخ ها و برای عصر هم بازدید از مرکز خرید گالریا بود

برنامه حمل و نقل ما در سنت پترزبورگ برنامه ریزی شده برپایه اتوبوس بود برعکس مسکو که تماما از مترو استفاده کردیم در سنت پترزبورگ به دلیل نزدیکی ایستگاه اتوبوس به مکان هتل و راحتی استفاده از اتوبوس در مقایسه با مترو ما بیشتر از اتوبوس استفاده میکردیم همچنین که خبری از ترافیک های طاقت فرسای مسکو در سنت پترزبورگ نبود و با گوگل مپ به راحتی و بدون هیچ مشکلی از اتوبوس استفاده میکردیم به همین علت مکان مشخصی برای گفتن دسترسی به شما عزیزان نمیتوانم ذکر کنم و بابت این مطلب پوزش میطلبم برای تمامی مقاصدی که ما انتخاب کردیم فقط لازم است در نقشه گوگل مشخص بفرمایید و وسیله حمل و نقل را اتوبوس انتخاب کنید خود برنامه راه های مختلفی را برای شما شرح خواهد داد

با توجه به اینکه هتل ما در سنت پترزبورگ دارای صبحانه بود و ما آن را رزرو کرده بودیم صبح برای صرف صبحانه به رستوران هتل رفتیم و از این سرویس استفاده کردیم میز صبحانه خیلی تنوع زیادی نداشت ولی قابل قبول بود

عکس شماره 108

توضیحات عکس 108:  صبحانه من در هتل

بعد از صرف صبحانه به ایستگاه اتوبوس رفتیم و با اتوبوس مورد نظر در خیابان نوسکی پیاده شدیم

برای پرداخت هزینه اتوبوس دو راه وجود دارد یکی تهیه بلیط از متصدی داخل اتوبوس که در داخل تمام اتوبوس ها یک نفر وظیفه فروختن بلیط را دارد و راه دیگر تهیه کارت اعتباری که هم برای مترو قابل استفاده است و هم برای اتوبوس

کارت اعتباری را میتوانید از دستگاه های بلیط فروشی داخل ایستگاه های مترو تهیه بفرمایید و شارژ کنید هزینه استفاده از اتوبوس با خریدن بلیط به ازای هر نفر 40 روبل است البته برای مسیر های خارج از شهر که معمولا بالای یک ساعت طول میکشند موظف به پرداخت 80 روبل هستید

عکس شماره 109

توضیحات عکس 109:  بلیط اعتباری و کاغذی مترو و اتوبوس

در خیابان نوسکی پیاده شدیم و شکلاتی در یکی از کافه قنادی های خیابان خوردیم که بسیار خوشمزه بود شهر سنت پترزبورگ شهر شکلاتی بسیار معروفی در دنیاست که کافه های شکلاتی در همه جای آن به چشم میخورد

البته قطعا در مقایسه با زوریخ سوئیس یا کلن آلمان یا تین لقمیتاژ فرانسه و یا پایتخت شکلاتی جهان بروکسل بلژیک حرفی برای گفتن در زمینه شکلات ندارد اما باز هم از شکلات های این شهر قافل نشوید

عکس شماره 110

توضیحات عکس 110 : کیک و شکلات ما

بعد از خوردن شکلات ها به سمت میدان کاخ ها رفتیم

عکس شماره 111

توضیحات عکس 111:  رودخانه یخ زده رد شده از خیابان نوسکی

بعد از رسیدن به میدان کاخ ها سریعا به سمت موزه هرمیتاژ رفتیم که بلیط ورودی تهیه کنیم جلوی باجه بلیط فروشی رفتیم که جوانی ما را صدا زد و گفت میتواند بلیط های ورودی را که هر کدام 500 روبل قیمت داشت با قیمت 400 روبل به ما بدهد من در این زمینه اطلاعاتی داشتم که گاهی مدارس و دانشگاه های روسیه بلیط های ورودی موزه های معروف را رایگان در اختیار دانش آموزان و دانشجویان خود قرار میدهد و ممکن است به دلیل نیاز مالی آن ها اقدام به فروش این بلیط ها کنند که البته قانونی نیست اما مشکلی هم ایجاد نمیکند و هم به نفع خریدار هست و هم فروشنده بلیط هم برای ما تفاوتی نداشت ما پیشنهاد او را قبول کردیم و با پرداخت 800 روبل دو بلیط ورودی موزه را تهیه کردیم

عکس شماره 112

عکس شماره 113

توضیحات عکس 112 و 113 :  میدان کاخ ها

موزه هرمیتاژ با ۳ میلیون اثر هنری (که البته همه به طور همزمان نمایش داده نمی‌شوند)، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان است. مجموعه عظیم آرمیتاژ در شش بنا به نمایش گذاشته شده‌است. بنای اصلی، کاخ زمستانی نام دارد و در گذشته محل سکونت رسمی تزارهای روسیه بوده‌است. موزه هرمیتاژ شعبه‌هایی بین‌المللی در آمستردام، لندن و لاس وگاس نیز دارد. از جمله هنرمندانی که آثارشان نقاط قوت مجموعه هنر غرب در موزه ارمیتاژ هستند، می‌توان به میکل‌آنژ، لئوناردو دا وینچی، پیتر پل روبنس، آنتونی فان دیک، رامبرانت، آگوست رودن، کلود مونه، پل سزان، ونسان ون گوگ، پل گوگن و پابلو پیکاسو اشاره کرد. البته این موزه مجموعه آثار متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به نشان‌ها، لباس‌ها و جواهرات سلطنتی، مجموعه متنوعی از جواهرات ساخته فابرژه و بزرگترین کلکسیون موجود در جهان از طلای باستانی متعلق به اروپای شرقی و آسیای غربی اشاره کرد.

عکس شماره 114

توضیحات عکس 114:  دستگاه های خرید بلیط ورودی هرمیتاژ

استفاده از این دستگاه ها نیاز به داشتن ویزا کارت یا مستر کارت ندارد و شما با پول نقد هم میتوانید از این دستگاه های استفاده کنید

عکس شماره 115

توضیحات عکس 115 :  بلیط ورودی هرمیتاژ

عکس شماره 116

توضیحات عکس 116:  ورودی هرمیتاژ

عکس شماره 117

توضیحات عکس 117:  تقشه ی میدان کاخ ها و موزه هریمتاژ

عکس شماره 118

توضیحات عکس 118 :  نمایی از رودخانه نوا و ستون های rostral columns

همانطور که در عکس مشاهده میکنید ستون های قرمز رنگی به نام ستون های rostral columns وجود دارند که متاسفانه فرصت دیدن از این ستون ها از نزدیک فراهم نشد به همین منظور توضیحاتی درباره این ستون ها در این قسمت مینویسم این ستون ها که منشا آنان در یونان و روم باستان است به مناسبت گرامیداشت پیروزی نیروی دریایی ساخته شد شاخک های موجود بر روی این ستون که شامل 6 شاخک است نمادی از کشتی های جنگی نیروی دریایی میباشد این ستون های منقاری در نیویورک آمریکا نیز وجود دارند

عکس شماره 119

عکس شماره 120

عکس شماره 121

عکس شماره 122

عکس شماره 123

توضیحات :  نمای داخلی موزه هریمتاژ

این موزه. موزه بسیار بزرگی است و برای دیدن مفصل از آن باید حدود به 3 ساعت وقت بگذارید

بعد از دیدن موزه حدود ساعت 3 شده بود و ما حسابی گشنه شده بودیم برای امروز رستوران دیگری رزرو کرده بودم که دارای امتیازات بالایی در سایت های مختلف بود و موقعیت مکانی آن نیز به ما نزدیک بود موقعیت مکانی رستوران را در عکس برای شما عزیزان قرار خواهم داد

عکس شماره 124

توضیحات عکس 124 :  موقعیت مکانی رستوران از میدان کاخ ها

همانطور که ملاحظه میکنید این رستوران از میدان کاخ ها 6 دقیقه با ما فاصله داشت نام رستوران Tandoor است و یک رستوران هندی است که تمام کارکنان آن هم هندی بودند از نظر حجم غذا و کیفیت در سطح بسیار عالی قرار داشت و ما واقعا از خوردن ناهار در این رستوران لذت بردیم پیشنهاد میکنم این رستوران را از دست ندهید من غذای مخصوص رستوران را که روغن داغ نام داشت سفارش دادم که چیزی شبیه به خورشت اما خوشمزه تر با برنج بود البته بسیار تند تر از خورشت های ما بود قیمت این وعده با نوشابه برای هر نفر 1000 روبل شد

عکس شماره 125

توضیحات عکس 125 :  نمایی از رستوران

عکس شماره 126

توضیحات عکس 126:  ناهار ما در رستوران Tandoor

بعد از خوردن ناهار به دیدن بقیه کاخ های میدان رفتیم حدود یک ساعتی فرصت برای بازدید از ستاد کل ارتش داشتیم و با همان بلیط ورودی هریمتاژ توانستیم به ستاد کل ارتش وارد شویم البته وقت بسیار کم بود و ما نتوانستیم عکس خاصی از این قسمت تهیه کنیم

عکس شماره 127

توضیحات :  ستاد کل ارتش

عکس شماره 128

توضیحات عکس 128:  جشن مربوط به جام جهانی 2018 که در مقابل ستاد ارتش برپا شده بود

عکس شماره 129

توضیحات عکس 129:  اتاقکی در درب ورودی ستاد ارتش

ساعت 6 بود که موزه بسته شد و ما هم از موزه خارج شدیم مقصد بعدی مرکز خرید گالریا بود

در نقشه میتوانید مرکز خرید گالریا با نام Galeria جستجو کنید این مرکز خرید بسیار بزرگ و با مغازه های متنوع و مختلف و کافی شاپ یکی از مراکز خرید معروف سنت پترزبورگ است که واقعا دیدن و گشت زدن در مغازه های آن بسیار لذت بخش است به خصوص برای ما جوان تر ها فروشگاه های طبقه آخر فروشگاه که شامل تکنولوژی های جدید و به روز مانند دوربین . گوشی های موبایل کنسول های بازی و پهپاد ها و کواد کوپتر ها و وسایل برقی آن بسیار دیدن از این مرکز را لذت بخش تر میکند

عکس شماره 130

توضیحات عکس 130 :  مرکز خرید گالریا

بعد از دیدن این مرکزخرید به همان رستوران دانشجویی که روز قبل پیدا کرده بودیم رفتیم و شام خوردیم من گوشت با برنج سفارش دادم و دوستم ماهی با برنج سفارش داد قیمت شام من با نوشابه و سالاد 500 روبل شد

عکس شماره 131

توضیحات عکس 131:  شام ما

بعد از خوردن شام هم به هتل برگشتیم تا استراحت کنیم و برای فردا آماده شویم و به این صورت شب دوم اقامت ما هم در سنت پترزبورگ به پایان رسید

روز هشتم :

برنامه امروز ما دیدن از کلیسای جامع کازان . کلیسای خون ریخته شده . کلیسای سنت اسحاق . لنگرگاه نیروی دریایی و کلیسای ترینیتی بود

به همین منظور صبح ساعت 8 بیدار شدیم و صبحانه را در هتل صرف کردیم

عکس شماره 132

توضیحات عکس 132 :  صبحانه من در هتل بریستول

بعد از صبحانه به ایستگاه اتوبوس رفتیم و با پرداخت 40 روبل در نزدیکی کلیسای جامع کازان پیاده شدیم

عکس شماره 133

عکس شماره 134

توضیحات عکس 133 و 134 :  نمایی از کلیسای جامع کازان

در سال ۱۸۱۲ ناپلئون بناپارت (امپراتور فرانسه) به روسیه حمله کرد و مردم روسیه به دفاع از کشورشان پرداختند. سرفرمانده­ی ارتش روس، مارشال کوتوزوف موفق شد ارتش ناپلئون را شکست دهد و پس از پیروزی تمام غنایم جنگی، پرچم های ارتش مغلوب ناپلئون و کلید شهرهای آزاد شده توسط ارتش روس در این کلیسا جمع آوری گردید.قهرمان جنگ، مارشال کوتوزوف در سال ۱۸۱۳ در این کلیسا دفن گردید و تندیس ایشان همراه با تندیس سرلشکر مشهور آن دوره، ژنرال بارکلوی دتولی مقابل درب ورودی کلیسا نصب شده است. شکل کلی این کلیسا به کلیسای پتر مقدس در روم شباهت زیادی دارد، اما عناصر معماری روسیه هم در آن قابل مشاهده است. این کلیسای جامع دارای ۹۸ ستون میباشد.

ورودی کلیسای کازان رایگان است و هنوز خیلی از افراد برای عبادت به این کلیسا مراجعه میکنند و فقط جبنه تاریخی ندارد بلکه یک کلیسای فعال است اما فیلمبرداری و عکس برداری از داخل آن ممنوع است به همین دلیل من فقط عکس های نمای بیرونی این کلیسا را برای شما عزیزان قرار دادم داخل کلیسا باجه هایی هستند که شمع های خاص و یک شکلی را میفروشند در سایز های مختلف این شمع ها موجود است و خود روس ها به منظور مراد گرفتن این شمع هارا در جاهای خاصی که برایش تعبیه شده در داخل کلیسا روشن میکنند ما هم برای احترام به این آیین چند شمع خریدیم و در کنار بقیه شمع ها روشن کردیم و دعا کردیم

بعد از دیدن از کلیسای جامع کازان قصد دیدن از کلیسای خون ریخته شده را داشتیم خیلی فاصله زیادی با جامع کازان نداشت و ما هم ترجیح دادیم با پیاده روی این مسافت را طی کنیم در کناره کلیسای جامع کازان بازارچه سنتی وجود دارد که به حالت دست فروشی سوغات های ارزان قیمت روسیه در این بازار به فروش میرسد سوغات های مانند ماتروشکا های مختلف و تخم مرغ های سفالی شکلی که با طرح های خاصی رنگ امیزی شدند قیمت این بازارچه به مراتب از فروشگاه ها به صرفه تر است و میتوانید سوغات های خوبی در این بازار پیدا کنید

عکس شماره 135

عکس شماره 136

توضیحات عکس 135 و 136: مغازه ها و سوغاتی های کنار کلیسای خون ریخته شده

بعد از دیدن این دست فروش ها و کمی خرید کردن به سمت کلیسا رفتیم جلوی درب ورودی کلیسا باجه بلیط فروشی است که میتوانید برای بازدید داخلی بلیط تهیه کنید قیمت این بلیط 250 روبل است

عکس شماره 137

توضیحات عکس 137: کلیسای خون ریخته شده

ساخت بنای کلیسا در سال 1883 به دستور الکساندر سوم، به‌عنوان یادبودی برای پدرش، تزار الکساندر دوم و در محل ترور او شروع شد. تزار الکساندر دوم همان کسی بود که در سال 1861 قانون منع رعیت ‌داری در روسیه را تصویب کرد. روند پیشرفت کار قدری کند بود و سرانجام در سال 1907 و در دوره‌ ی نیکلاس دوم ساخت کلیسا به اتمام رسید. هزینه ساخت این کلیسا به ‌طور کامل از طرف خانواده‌ی سلطنتی و با حمایت چند سرمایه‌ دار خصوصی تأمین شد. کلیسای ناجی خون ریخته شده دارای 7500 مترمربع موزاییک است، که بعد از کلیسای جامع سنت لوئیس با 7700 مترمربع، بیشترین میزان موزاییک در دنیا را داراست. در جریان انقلاب 1917 روسیه، کلیسا مورد چپاول قرار گرفت و نمای داخلی آن به ‌شدت آسیب دید. دولت شوروی در اوایل سال 1930 کلیسا را تعطیل کرد. در جریان جنگ جهانی دوم، و در روزهای تلخ "محاصره سنت پترزبورگ" توسط ارتش نازی آلمان، از این کلیسا به‌عنوان محلی برای جمع ‌آوری اجساد کسانی که در جنگ، و یا از شدت گرسنگی و بیماری کشته‌ شده بودند استفاده می‌شد. بعد از اتمام جنگ از کلیسای ناجی خون ریخته شده به‌عنوان انبار سبزیجات استفاده شد که موجب پیدایش لقب طعنه ‌آمیز       " ناجی سیب ‌زمینی ‌ها " شد. در جولای سال 1970، مدیریت " ناجی خون ریخته شده " به کلیسای جامع سنت ایزاک واگذار شد و مرمت آن آغاز شد. سرانجام بعد از 27 سال بازسازی، و در آگوست سال 1997 این کلیسا مجدداً بازگشایی شد، اما نه به‌عنوان مکانی برای عبادت؛ کلیسای ناجی خون ریخته شده به موزه‌ای از موزاییک‌های زیبا تبدیل شده بود.

عکس شماره 138

توضیحات عکس 138: نمای داخلی کلیسای خون ریخته شده

بعد از دیدن از کلیسای خون ریخته شده به پارکی که در مقابل این کلیسا بود رفتیم پارکی به نام سامر گاردن که با بارانی که باریده بود هوای بسیار مطبوعی داشت و منظره فوق العاده ای را رقم زده بود ما هم کمی در این پارک قدم زدیم و عکس گرفتیم

عکس شماره 139

عکس شماره 140

توضیحات عکس 139 و 140 : نمای از پارک سامر گاردن

بعد از کمی گشت و گذار در پارک و لذت بردن از هوای تمیز و بسیار خوب پارک به سمت کلیسای سنت اسحاق حرکت کردیم و با استفاده از نقشه گوگل نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس رو پیدا کردیم و سوار اتوبوس شدیم

عکس شماره 141

توضیحات عکس 141 : نمای از کلیسای سنت اسحاق

کلیسای سنت اسحاق واقعا در نوع خودش در دنیا بی نظیر است این کلیسا بزرگترین کلیسای روسیه و چهارمین کلیسای بزرگ دنیاست  این کلیسا در ابتدا به منظور بنایی برای یادبود اسحاق مقدس یا همان سنت اسحاق از دالماتیا، در سال 1710 میلادی ساخته شد و به همین خاطر اسم کلیسای جامع سنت اسحاق روی این کلیسای ارتودوکس گذاشته شد و بعد از آن، در طی چهار بار متوالی بنای کلیسا بازسازی گردید. البته کلیسای سنت اسحاق امروزه با نام دیگر کلیسای ایزاکیوفسکی سابور هم در دنیا شناخته می شود. در انتها از سال 1818 به مدت چهل سال یعنی تا سال 1858 میلادی کار بازسازی و ساخت توسط معمار معروف فرانسوی به نام آگوست مانفران تکمیل شد کلیسای جامع سنت اسحاق دارای بنای باشکوهی بوده که می تواند چهارده هزار نفر را در خود جای داده و به خاطر همین موضوع بزرگ ترین کلیسا در روسیه و چهارمین کلیسا در دنیا شناخته می شود. کلیسای سنت اسحاق در اطراف بنای خود، دارای 48 ستون سنگی بزرگ بوده، که جنس آنها از سنگ های گرانیت یک تکه بوده و هرکدام از این 48 ستون دارای ارتفاع پانزده متری و وزنی بیش از یک تن می باشند.

همچنین مجسمه ای که در عکس ملاحظه میکنید و تقریبا در پشت کلیسای سنت اسحاق واقع شده مجسمه ی معروف مرد اسب سوار هست که در سال 1782 رونمایی شده که نشانگر پیتر کبیر به عنوان یک قهرمان سوار بر اسب هست این مجسمه بعدها به عنوان نماد شهر سنت پترزبورگ معرفی شد

عکس شماره 142

توضیحات عکس 142: مجسمه برنزی مرد اسب سوار در مقابل کلیسا

ما فقط از نمای بیرونی کلیسای سنت اسحاق دیدن کردیم و برنامه ای برای بازدید داخلی از این کلیسا نداشتیم

بعد از بازدید از این کلیسا برای خوردن ناهار به همان رستوران دانشجویی رفتیم که قیمت های مناسبی داشت

این دفعه بنده برنج با گوشت سفارش دادم که قیمت آن حدود 500 روبل بود

عکس شماره 143

توضیحات عکس 143 : ناهار بنده

بعد از خوردن ناهار دوستم که بسیار خسته شده بود تصمیم به برگشتن به هتل گرفت اما من که قصد تسلیم شدن نداشتم و میخواستم هر طور شده برنامه ی از قبل تعیین شده را اجرا کنم به همین خاطر ادامه برنامه را تنهای دنبال کردم و دوستم به هتل برگشت

من هم به سمت کلیسای سنت نیکولاس راه افتادم قصدم پیاده روی بود در هوای بارانی و سرد و غروب سنت پترزبورگ پیاده روی کردن یکی از لذت بخش ترین حس های دنیاست آدم را به اعماق فکرش فرو میبرد و در یک چشم بر هم زدن به مقصد رسیدم

وقتی رسیدم تقریبا آفتاب غروب کرده بود و اول شب بود البته من باید به جاهای دیگری هم سر میزدم سریع چند عکس گرفتم و دوباره راهی شدم

عکس شماره 144

توضیحات عکس 144: نمایی از کلیسای سنت نیکولاس

قصدم دیدن از کلیسای trinity بود راه افتادم و هوا دیگر کاملا شب شده بود و میدانستم که نمیتوانم داخل کلیسا را ببینم حدود نیم ساعت بعد به کلیسا رسیدم و گنبد های آبی کلیسای ترینیتی که از دور خودنمایی میکرد توجه من را به خودش جلب کرد  واقعا بسیار زیبا و تماشایی بود و من حدودا یک ساعت را مشغول تماشا و عکس برداری از این بنای زیبا بودم

عکس شماره 145

توضیحات عکس 145: نمایی از کلیسای ترینیتی

اما از شدت خستگی توان راه رفتن نداشتم و مجبور به حذف لنگرگاه نیروی دریایی از برنامه شدم البته طبق تحقیقاتم این گزینه احتمالا به دلیل یخ زدگی آب رودخانه نوا بازدید از آن میسر نبود من هم ریسک نکردم و دوباره با استفاده از برنامه های کمکی با اتوبوس به رستوران برگشتم و شام خوردم

عکس شماره 146

توضیحات عکس 146: شام بنده

اینبار دو سیخ کباب مرغ سفارش دادم و قیمت با نوشابه و سالاد حدودا 630 روبل شد

بعد از خوردن شام هم با تاکسی به هتل برگشتم هزینه تاکسی تا هتل 80 روبل بود و یک شب دیگر از اقامت ما در روسیه به پایان رسید

روز نهم

برنامه امروز ما طبق پلان زیر بود که من از قبل اماده کرده بودم

عکس شماره 147

توضیحات عکس 147 : پلان برنامه ریزی شده امروز

طبق این برنامه ما باید از place bridge یا همان پل کاخ - قلعه پتروپاول - موزه تاریخ سنت پترزبورگ - زندان تربتسکوی – پل تثلیث – مسجد جامع سنت پترزبورگ – ناو جنگی آرورا – موزه توپخانه – باغ وحش لنینگراد و دو کشتی که یخ شکن و نظامی بودند بازدید میکردیم

به دلیل زیاد بودن حجم برنامه امروز ما خیلی زود از خواب بیدار شدیم و سریع صبحانه ای در هتل خوردیم و با اتوبوس به سمت نقطه شروع برنامه رفتیم

چون پل کاخ را قبلا دیده بودیم دیگر وقتی نذاشتیم و از روی آن رد شدیم بعد از رد شدن از پل Troitskiy bridge اولین چیزی که به چشمتان میاید یک کشتی است که البته الان گوشه نشین شده و به عنوان رستوران از آن استفاده میشود

عکس شماره 148

توضیحات عکس 148: نمایی از کشتی رستوران شده و رودخانه یخ زده نوا

کمی جلوتر مسجد جامع سنت پترزبورگ را میبینید که قدمتی در حدود صد سال دارد و بزرگترین مسجد اروپایی است این مسجد دو طبقه ی بسیار بزرگ دارد که در طبقه همکف مدرسه علمیه فعالیت میکند در زمان شوروی سابق این مسجد به عنوان انبار استفاده میشد که بعدها به دستور رییس جمهور اندونزی که به سنت پترزبورگ سفر کرده باز شد سنگ بنای این مسجد در سال ۱۹۱۰ هنگام جشن بیست و پنجمین سالگرد خلافت عبدالاحد خان بر بخارا گذاشته شد. تعداد مسلمانان سن پترزبورگ در آن دوران بالغ بر ۸٬۰۰۰ نفر بود و معمار آن نیکلای واسیلیف بود.

عکس شماره 149

توضیحات عکس 149: نمایی از مسجد جامع

ما برنامه ای برای دیدن از داخل مسجد نداشتیم و به سمت ورودی قلعه پتروپاول رفتیم داخل قلعه چندین بخش وجود دارد که شامل چند فروشگاه و سینما و چند موزه خصوصی است که هزینه ورودی آنها جداگانه اخذ میشود اما بخش اصلی قلعه شامل 5 بخش کلیسا و زندان و سه موزه میشود و در صورتی که بخواهیید از هر 5 مورد بازدید کنید باید بلیط کامل را خریداری کنید اما میتوانید فقط یک یا چند مورد را خریداری کنید و ببینید ما بلیط کامل را به قیمت 600 روبل به ازای هر نفر خریداری کردیم

در مرکز این قلعه کلیسای پتروپاول وجود دارد که معماری بسیار زیبا و چشم نوازی دارد و و آرامگاه بسیاری از امپراتورهای روسیه و خانواده هایشان مانند پتر کبیر ، کاترین کبیر ، نیکلای دوم و ... در آنجاست

عکس شماره 150

توضیحات عکس 150 : نمایی از داخل کیسای پتروپاول

عکس شماره 151

توضیحات عکس 151: ماکت قلعه پتروپاول

سمت دیگر قلعه موزه ی تاریخ روسیه وجود دارد موزه ی بسیار جالب و دیدنی است ماکت ها و یادگاری های بسیار زیبایی در این موزه میتوانید ببینید

عکس شماره 152

توضیحات عکس 152 : رودخانه یخ زده نوا از بالای دیوار قلعه

بعد از بازدید از موزه به سمت زندان رفتیم و به نظره بنده زندان باسیل یکی از جالب ترین بخش های این قلعه است و حتما بازدید از آن را در برنامتان بگنجانید

این زندان یک زندان سیاسی بوده که تا سال 1918 مورد استفاده کمیته مبارزه با اقدامات ضد انقلابی بوده است این سلول یکی از سخت ترین سلول های تاریخ تلقی میشود و زندانیان هیچ تماسی نمیتوانستند با خارج یا بقیه زندانیان برقرار کنند حتی نگهبانان زندان موظف بودند روی موکت نرم که در تصویر میبینید حرکت کنند که صدای پایشان سکوت مطلق زندان را بر هم نزند از زندانیان معروف این زندان می توان به ولیعهد الکسی پسر پتر کبیر ، داستایوسکی ، برادر بزرگ لنین ، گورکی و ... اشاره کرد

عکس شماره 153

عکس شماره 154

توضیحات عکس 153 و 154: نمایی از زندان باسیل

پیشنهاد من به دوستان عزیز این است طوری برنامه ریزی کنند که ساعت 12 در آنجا حضور داشته باشند چون توپ های قلعه هر روز راس ساعت 12 شلیک میشوند

بعد از بازدید از زندان وارد محوطه قلعه شدیم و دوری در محوطه زدیم دکه ای بود که فست فود میفروخت و ما هم یک ساندویچ هات داگ برای نهار سفارش دادیم که قیمتش 200 روبل بود البته حجم بسیار کمی داشت

عکس شماره 155

توضیحات عکس 155: نهار ما در قلعه

عکس شماره 156

عکس شماره 157

عکس شماره 158

توضیحات : نمایی از محوطه قلعه

بعد از خوردن ناهار هم از قلعه خارج شدیم و به سمت موزه جنگ طبق برنامه حرکت کردیم لازم است به دوستان یادآوری کنم که اکثر موزه ها و مکان های عمومی روسیه ساعت 5 یا 6 تعطیل میشوند به همین خاطر حتما طوری برنامه بریزید که قبل از این ساعت به بازدید مکان های تاریخی برسید

بعد از کمی پیاده روی به موزه جنگ رسیدیم و بلیط ورودی را به قیمت 400 روبل تهیه کردیم

این موزه شامل ادوات نظامی مورد استفاده در جنگ جهانی دوم و همچنین نحوه پوشش لباس ها و امکانات جنگی و البته کتاب هایی که توسط افراد مختلف به چاپ رسیده است

همچنین یادبود هایی از قهرمانان جنگی در این موزه وجود دارد

عکس شماره 159

عکس شماره 160

عکس شماره 161

عکس شماره 162

عکس شماره 163

توضیحات : نمایی از موزه جنگ

بعد از بازدید از موزه جنگ به سمت باغ وحش رفتیم وقت زیادی نداشتیم و ساعت داشت به زمان تعطیلی باغ وحش نزدیک میشد با پیاده روی حدودا ده دقیقه ای به باغ وحش رسیدیم و بلیط ورود به مبلغ نفری 500 روبل را تهیه کردیم

باغ وحش بسیار خلوت بود و بیشتر قفس ها هم خالی بودند شاید بخاطر سرمای هوا در آن فصل بعضی حیوانات را داخل قفس نمیذاشتند ولی متاسفانه تنوع حیوانات بسیار کم بود و باغ وحش تهران بسیار تنوع جانوری بیشتری داشت

عکس شماره 164

توضیحات عکس 164: زرافه باغ وحش

بعد از دیدن باغ وحش هم به کنار لنگرگاه که در نزدیکی باغ وحش بود رفتیم و کمی به تماشای کشتی های آن جا نشستیم

عکس شماره 165

عکس شماره 166

توضیحات عکس 165 و 166: نمایی از لنگرگاه و کشتی ها جنگی و باری

بعد هم به سمت مرکز شهر برگشتیم و در کافه ای نشستیم که خستگی امروز از تنمان خارج شود و بقیه شب را بگذرانیم کافه ی جالبی بود دارای اتاقک های کوچکی بود که داخل هر اتاقکی تلویزیون و مبل و ایکس باکس بود که میتوانستید بازی هم بکنید ما هم اول یک شام مختصر سفارش دادیم به قیمت 250 روبل و بعد هم قلیون و چایی گرفتیم و چند ساعتی مشغول بازی شدیم ضمنا بازی در این کافه رایگان بود و قیمت چایی و قلیون 850 روبل بود متاسفانه من اسم این رستوران را هر چقدر در نقشه گوگل سرچ کردم نتوانستم پیدا کنم  اما موقعیتش در خیابان نوسکی روبه روی ایستگاه متروی Nevsky Prospect در سمت مقابل جاده بود

و آخر شب هم به هتل برگشتیم و امروز ما هم اینگونه سر شد

روز دهم

بالاخره برنامه ی سفر کمی سبک تر شده بود و ما میتوانستیم وقت بیشتری را برای استراحت بگزاریم البته به دلیل دور بودن مقاصدی که در برنامه ی امروز بود عملا امکان بازدید از جای دیگری مهیا نبود و من هم به این نکته در تنظیم برنامه رسیده بودم

برنامه امروز ما دیدن از باغ پترهوف و مرکز خرید bolshoy gostinny dvor بود خب برای رفتن به این باغ هم انتخاب های زیادی وجود دارد ما از اتوبوس استفاده کردیم

و بعد از حدودا دو ساعت به مقصد رسیدیم

ورود به محوطه ی باغ رایگان است اما ورود به موزه پترهوف که در وسط باغ واقع شده هزینه دارد

به باغ خالی از جمعیت پترهوف رسیدیم  واقعا دیدن عظمت و شکوه این باغ آدم را در خودش محو میکند البته دیدن فواره های این باغ یکی از دیدنی ترین قسمت های این کاخ است که متاسفانه در فصل سرما این فواره ها بسته هستند به خاطر سرمای بیش از حد هوا

عکس شماره 167

عکس شماره 168

عکس شماره 169

توضیحات : نمایی از باغ پترهوف

پترهوف در واقع کلمه ای آلمانی به معنای (دربار پیتر) است علاقه شدید پیتر کبیر به فرهنگ غرب در سبک و سیاق معماری پترهوف کاملا خود را نشان میدهد البته پیتر پیش از این هم با استفاده از تقویم جولین به جای تقویم مرسوم کشورش این ارادت را نشان داده بود شباهت پترهوف با بنای اروپایی به حدی است که بسیاری لقب ورسای روسیه را به آن داده اند البته بسیاری معتقدند شکوه و عظمت این بنای جادویی نیازی به مقایسه با هیچ مکان دیگری ندارد پترهوف به نام های پترگوف یا petrodvorets  نیز شناخته میشود پترهوف یکی از میراث جهانی یونسکو نیز محسوب میشود ساخت این قصر شگفت انگیز از سال 1714 و با نظارت مستقیم پیتر کبیر آغاز شد و بعد از مرگش نیز ادامه یافت پیتر کبیر در سال 1721 و دقیقا در کنار این قصر تولیدی پترهوف را راه اندازی کرد که بعدها به کارخانه ساعت سازی تغییر یافت و از سال 1962 تا به امروز در حال تولید ساعت های روسی معروف Raketa است

عکس شماره 170

عکس شماره 171

توضیحات عکس 170 و 171 : نمایی از کاخ پترهوف و فواره ها

ما بلیط ورود به کاخ را به قیمت نفری 600 روبل خریداری کردیم و وارد کاخ شدیم

در واقع این کاخ که کاخ اصلی است باغ را به دو قسمت باغ بالا و باغ پایین تقسیم میکند البته پترهوف دارای کاخ های دیگری هم هست که هر کدام زیبایی های خاص خودشان را دارند قصر Marly . هرمیتاژ پترهوف . قصر Cottage . و Monplaisir از دیگر کاخ های این مجموعه هستند

عکس شماره 172

توضیحات عکس 172: لباس های اشرافی کاخ نشینان

دقیقا روبه روی کاخ پله ها هستند که شما را وارد کاخ پایین میکنند و در امتداد آن خلیج  فنلاند است که با پیاده روی تقریبا 20 دقیقه ای به این خلیج میرسید

عکس شماره 173

توضیحات عکس 173 : فواره ها و کاخ زیبای پترهوف

ما هم همین مسیر را ادامه دادیم و به خلیج فنلاند رسیدیم یک سفیدی مطلق که پوشیده از یخ و برف بود و محدود آدم هایی هم که آن جا وجود داشتن روی یخ ها مشغول بازی بودند

عکس شماره 174

توضیحات عکس 174 : خلیج سفید پوش فنلاند

بعد از دیدن از خلیج و کمی برف بازی و دیدن از طبیعت بکر آنجا به دلیل سرمای واقعا طاقت فرسایی که داشت ترجیح دادیم به سمت ایستگاه اتوبوس برگردیم سرمای هوا در حدی بود که باتری گوشی به خودیه خود جواب نمیداد و به محض روشن کردن صفحه گوشی خاموش میشد به همین خاطر ما مجبور به استفاده از هیتر های کوچیک و پاور بانک برای روشن کردن گوشی هایمان بودیم

عکس شماره 175

عکس شماره 176

توضیحات عکس 175 و 176 : نمایی از محوطه باغ پترهوف

دوستان عزیز حتما به این نکته توجه کنید که باغ پترهوف وسعت بسیار بالایی دارد و حداقل سه چهار ساعت وقت برای دیدنش نیاز است و به دلیل پیاده روی زیاد احساس گشنگی و ضعف سراغ آدم خواهد آمد و هیچ رستوران و کافه ای داخل باغ وجود ندارد فقط یک رستوران داخل موزه هست که قیمت های بسیار بالایی دارد به همین خاطر پیش بینی کنید که یا زمان رفتن به باغ را بعد از نهار برنامه ریزی کنید یا حتما نهارتان را همراه خودتان ببرید که آنجا دچار دردسر نشوید ما از قبل دو ساندویچ کباب ترکی آماده کرده بودیم و همانجا نهارمان را خوردیم

بعد از رسیدن به اتوبوس به داخل شهر برگشتیم و به مرکز خرید bolshoy gostinny dvor رفتیم قیمت های تقریبا مناسبی داشت اما ما خریدی نکردیم و فقط دور زدیم و بعد هم به دلیل خستگی امروز کمی ژامبون برای شام به قیمت 100 روبل خریدیم و به هتل برگشتیم و این هم شبی دیگر از شب های ما بود

روز یازدهم

برنامه امروز ما دیدن از باغ کاترین در دهکده پوشکین و بعد از آن قبرستان tikhvin cemetery و مرکز خرید روبه روی آن بود

صبح که از خواب بیدار شدیم متوجه دمای بسیار سردتر نسبت به بقیه روزها شدیم وقتی از پنجره هتل بیرون را نگاه کردم متوجه شدم برف بسیار زیبای در حال بارش است که حس خیلی خوبی به گردش ما میداد ما هم سریع صبحانه را در هتل خوردیم و به سمت باغ کاترین راه افتادیم همانطور که قبلا اشاره کردم بهترین راه برای حمل و نقل در سنت پترزبورگ به نظر بنده اتوبوس است که شبکه ای بسیار وسیع و ارزان قیمت است و شما به راحتی به هر جایی که بخواهید میتوانید با اتوبوس نقل مکان کنید

ما هم با اتوبوس راهی شدیم و بعد از حدود یک ساعت و نیم به مقصد رسیدیم البته این باغ فاصله ی حدود سی کیلومتری از مرکز شهر دارد ولی به دلیل کند بودن اتوبوس و ایستگاه های که در بین راه است متاسفانه وقت زیادی را از شما میگیرد

البته ایستگاه اتوبوس دقیقا جلوی در باغ نیست و حدود ده دقیقه نیاز به پیاده روی دارد

عکس شماره 177

توضیحات عکس 177 : نمایی از محوطه باغ کاترین

اگر در تابستان سفر میکنید حتما به این نکته توجه کنید صحنه هایی که در عکس ها خالی از جمعیت میبینید در تابستان دارای صف های طویل و شلوغی از جمعیت است پس حتما این نکته مورد توجه دوستان قرار گیرد که در محاسبه زمان دچار اشتباه نشوند

کاترین اول در واقع همسر پیتر کبیر است این منطقه تا قرن 18 میلادی در اشغال کشور سوئد قرار داشت و پیترکبیر در سال 1708 این منطقه را به همسر خود هدیه داد طی سال های 1717 تا 1723 با دستور کاترین اول . برانشتین معمار بزرگ روسی قصری سنگی در آن بنا کرد و چون قصد داشت این قصر را به عنوان هدیه ای غیر منتظره به پیترکبیر اهدا کند بودجه ی بسیار زیادی را برای آن هزینه کرد اما پیتر بعد از برگشتن از میدان نبرد کاترین را به دلیل این کار بسیار سرزنش کرد در سال 1752 تا 1756 دختر پیتر کبیر . الیزابت اول معمار ایتالیایی دربار راسترلی را توسعه کاخ به یادبود مادرش به خدمت گرفت راسترلی این قصر را توسعه داد و به زیبای آن کمک بسیاری کرد قصر فعلی حاصل زحمت ایشان است که شامل سالن بزرگی به طول 300 متر با پله های بزرگ و اتاق های دلنشین است که در تزئینات از آب طلا و آینه کاری استفاده شده و وسایل مورد استفاده خانواده تزار و شخص تزار در این موزه وجود دارد

ما بلیط ورودی کاخ رو به مبلغ نفری 700 روبل خریداری کردیم و وارد کاخ شدیم در ابتدای ورود رختکن هست که میتوانید لباس های گرم و زمستانی را تحویل دهید و همچنین کاور هایی به شما داده میشود که باید روی کفش بپوشید و پوشیدنش برای بازدید از موزه الزامی است

عکس شماره 178

توضیحات عکس 178 : کاور های مخصوص که هنگام بازدید از موزه باید بپوشید

در زمان حکومت کاترین کبیر کلیسای اختصاصی خانواده تزار . حمام سرد همراه با اتاق عقیق و پارک های بزرگی به سبک های فرانسویی و انگلیسی و همچنین گالری بزرگ کامرون به کاخ تابستانی اضافه شد راسترلی به سبک باروک ساختمان ها را آرایش نمود ولی کامرون سبک کلاسیک را دوست داشت این دوگانگی در سبک های معماری زیبایی فوق العاده ای به قصر بخشیده در داخل پارک انواع ساختمان های کوچک از جمله آرمیتاژ کوچک ساختمان نیروی دریایی استراحتگاه تابستانی و مجسمه های رومی قرن هجدهم قرار دارند

عکس شماره 179

عکس شماره 180

عکس شماره 181

عکس شماره 182

توضیحات : نمایی از داخل کاخ کاترین

در مرکز پارک دریاچه ای مصنوعی به یادبود پیروزی ارتش روسیه بر نیروی دریای عثمانی در سال 1770 در دریای سیاه ساخته شد در سال های 1792 تا 1800 قصر الکساندر به سبک کلاسیک پایانی به این مجموعه اضافه شد همچنین در سال 1811 مدرسه ای مخصوص اشراف زادگان و تیز هوشان در این محموعه ساخته شد این مدرسه اشخاصی همچون الکساندر پوشکین بنیانگذار ادبیات کلاسیک روس را پرورش داد پوشکین تا سال 1817 در این مدرسه به فراگیری علم و دانش مشغول بود

عکس شماره 183

توضیحات : نمایی از کاخ کاترین

دهکده تزار ها تا سال 1917 و قبل از پیروزی انقلاب در ماه اکتبر همچنان هم چنان قصر تابستانی تزار ها بود و بعد از انقلاب این مکان با فرمان لنین ملی اعلام شده و به موزه تبدیل گردید سال 1937 به مناسبت صدمین سال فوت پوشکین شاعر بزرگ و معروف روس این مکان به شهر پوشکین تغییر نام پیدا کرد و تا امروز هم به همین نام معروف است

بدون شک یکی از زیبا ترین و دیدنی ترین نقاط این قصر اتاق کهربا است که تمام وسایل این اتاق از قبیل میز و صندلی و تزئینات دیوار و سقف از سنگ کهربا ساخته شده در حمله آلمان ها به روسیه تمام کهربا های ان به سرقت رفت اما اتاق طی 24 سال با سه تن کهربا بازسازی شد و همزمان با سیصدمین سالگرد تولد شهر سنت پترزبورگ درب های آن جهت نمایش به روی عموم باز شد

عکس شماره 184

توضیحات عکس 184: نمایی از اتاق کهربا

بازدید از این کاخ حدودا دو ساعتی زمان نیاز دارد ما هم بعد از دیدن از کل کاخ به سمت ایستگاه اتوبوس برگشتیم جلوی درب خروجی باغ رستورانی بود که ما ترجیح دادیم ناهار را در این رستوران باشیم

هیچ کس بجز ما در رستوران نبود ما هم غذاهایی سفارش دادیم که البته قیمت بالایی داشت و کیفیت معمولی قیمت این ناهار نفری 600 روبل شد

عکس شماره 185

توضیحات عکس 185 : ناهار ما در باغ کاترین

بعد از ناهار هم به سمت ایستگاه رفتیم و به داخل شهر برگشتیم طبق برنامه به سمت قبرستان tikhvin cemetery رفتیم اما متاسفانه درب این قبرستان بسته بود و ما نتوانستیم از این قبرستان بازدید کنید مرکز خریدی که روبه روی این قبرستان بود مرکز خریدی نقریبا کوچک با مغازه های معمولی بود که به نظرم ارزش دیدن را نداشت

بعد از کمی گشت و گذار و خرید ساندویچ برای شام کمی زودتر از حالت معمول هر روز به هتل برگشتیم که کمی به کارهای شخصی بپردازیم همچنین یک روز بیشتر از مدت اقامت ما باقی نمانده بود و باید وسایل را تقریبا جمع و جور میکردیم و سوغاتی هارا مرتب می کردیم و این هم روزی دیگر از اقامت ما بود شام امشب ما هم ساندویج ساده جگر با قیمت 300 روبل بود

کل هزینه ی امروز به غیر از خرید های شخصی حدود 2700 روبل شد

روز دوازدهم

امروز آخرین روز اقامت کامل ما در روسیه بود و فردا باید به مسکو برمیگشتیم در برنامه ای که چیده بودم تقریبا تمام مکان های دیدنی را گنجانده بودم و جای خاصی برای امروز نمانده بود به همین خاطر تصمیم گرفتیم امروز را به کاری متفاوت اختصاص دهیم

ما رستورانی را پیدا کرده بودیم که بسیار رستوران خاصی بود این رستوران که تقریبا 3 ساعت از شهر فاصله داشت یک رستوران غذای دریایی بود که در نزدیک خلیج فنلاند قرار داشت و ماهی های مختلف را پرورش میداد و میتوانستیم خودمان ماهی بگیریم و کباب کنیم همچنین فارغ از کیفیت و نوع غذا دکور و موقعیت این رستوران طوری بود که ما را بسیار وسوسه کرده بود

یک کلبه چوبی در دل جنگل پوشیده از برف و سرما و ماهی کبابی آزاد گرفته شده از خلیج پوشیده از یخ فنلاند بسیار حس لذت بخشی را به ادم القا میکند ولی به خاطر دور بودن از شهر باید یک روز را برای بازدید از این رستوران بگذارید اما واقعا ارزش دیدن را دارد

البته این رستوران دو  شعبه در سنت پترزبورگ دارد که یک شعبه نزدیک تر به شهر است اما شعبه دورتر بسیار زیباتر و در جای خیلی دنجی است

سایت این رستوران به ادرس https://www.russian-fishing.ru که میتوانید سر بزنید و از آدرس و قیمت غذاها مطلع شوید

ما هم صبح بعد از خوردن صبحانه از هتل بیرون زدیم و با اتوبوس به سمت این رستوران رفتیم اتوبوس تا درب رستوران دارای ایستگاه است و تقریبا یک جاده ای شبیه به جاده چالوس ایران را تجربه میکنید البته چند اتوبوس باید عوض کنید تا رسیدن به مقصد

عکس شماره 186

توضیحات عکس 186: کارت رستوران

بعد از حدود 3 ساعت به رستوران رسیدیم و حسابی گشنمان شده بود با دیدن نمای آنجا از داخل اتوبوس یه لحظه آرام و قرار نداشتیم واسه رسیدن ولی با پیاده شدن از اتوبوس تازه متوجه دمای آنجا شدیم

سرمایی که واقعا من در عمرم تجربه نکرده بودم و با وجود اینکه دو کاپشن پوشیده بودم دقیقا وقتی باد میوزید هیچ لباسی روی تن خودم حس نمیکردم

گوشی و پاور بانک دوست بنده خاموش شد و هر چقدر تلاش کردیم نتوانستیم روشن کنیم از سرمای هوا البته ما قادر به کنترل دستمان نبودیم و حسابی در حال لرزش بود سریع چند عکس گرفتیم و داخل رستوران رفتیم

چند عکس از بیرون کلبه برای شما میزارم برای دیدن عکس های بیشتر میتوانید به سایت رستوران مراجعه کنید

عکس شماره 187

عکس شماره 188

توضیحات : نمایی از بیرون کلبه سی فود

وارد که شدیم شومینه ها در همه جای کلبه روشن بودند و یک رختکن جلوی درب ورودی بود که ما لباسای زمستونیمان را تحویل دادیم این کلبه دو طبقه هست و ما به طبقه دوم رفتیم که نمایی بسیار زیبایی داشت منو روی هر میز از قبل گذاشته شده بود و بجز انواع غذاهای دریایی انواع گوشت ها . منوی بچه و البته منوی انواع چایی و منوی قلیون هم داشتند

عکس شماره 189

توضیحات عکس 189 : نمایی از داخل کلبه سی فود

البته قلیون فقط در فصل تابستان و روی بالکن کلبه قابل استفاده بود و در آن فصل به علت سرمای هوا این مورد را ارائه نمیدادند

کلیه غذاها داخل منو وجود داشت اما دو غذای اصلی و معروف رستوران که ماهی های آزاد بود در صفحه اول منو به صورت بزرگ آورده شده بود

عکس شماره 190

توضیحات عکس 190 : منوی رستوران و دو غذای اصلی

همانطور که میبینید قیمت هایی که درج شده به ازای هر 100 گرم است و شما باید یک ماهی را سفارش دهید ما دو ماهی کوچک سفارش دادیم که تقریبا هر کدام نیم کیلو بودند و خب سیر هم شدیم به نظرم حجم بسیار مناسبی داشت ضمنا ما روبل زیادی همراهمان نبود و وقتی سوال بابت تبدیل دلار به روبل پرسیدم گفتند که با کمی اختلاف حاضر به تبدیل دلار به روبل هستند

عکس شماره 191

توضیحات عکس 191 : ناهار ما در کلبه

به جرات میگویم در عمرم ماهی با این مزه نخورده بودم واقعا عالی بود و بدون شک بهترین غذایی بود که در طول سفر خوردم

بعد از خوردن ناهار چایی سفارش دادیم و چند ساعتی را به تماشای دریای یخ زده نشستیم کی هوا گرم تر شده بود و میشد چند دقیقه ای را بیرون از کلبه تحمل کرد ما هم بیرون رفتیم و چند عکس گرفتیم

هزینه ناهار و چایی ما در رستوران کلا 2000 روبل شد و هزینه رفت و برگشت به این رستوران حدودا 500 روبل شد

عکس شماره 192

عکس شماره 193

عکس شماره 194

توضیحات : نمایی مناظر بیرون کلبه و دریای پوشیده از یخ

بعد از گرفتن عکس ها هم سوار اتوبوس شدیم و به سمت داخل شهر برگشتیم که تا قبل از تاریک شدن هوا به شهر برسیم

باید وسایل را جمع میکردیم که فردا روز بازگشت ما به مسکو و ایران بود ما هم به هتل برگشتیم شام مختصری خوردیم و به جمع کردن مشغول شدیم و زود خوابیدیم که فردا باید صبح زود بیدار میشدیم و این اخرین شب اقامت ما در سرزمین تزار ها بود

روز سیزدهم :

ما ساعت 9 بلیط قطار به سمت مسکو داشتیم به همین خاطر ساعت 7 از خواب بیدار شدیم و سریع صبحانه خوردیم کار چک اوت هتل را سریعا انجام دادیم و چون وسیله داشتیم ترجیح دادیم با تاکسی به راه آهن برویم با برنامه یاندکس تاکسی گرفتیم و حدودا 40 دقیقه قبل از حرکت قطار به راه آهن رسیدیم که خیلی زود زمان گذشت و ما سوار قطار سریع السیر ساپسان شدیم

عکس شماره 195

توضیحات عکس 195: ایستگاه راه اهن

عکس شماره 196

توضیحات عکس 196: شیشه شکسته شده واگن قطار ما

همانطور که از عکس مشخص است متاسفانه شیشه کنار پنجره ی ما در لایه بیرونی شکسته بود و ما تقریبا از دیدن مناظر بیرون در راه برگشت محروم شدیم و به گوش دادن موزیک مشغول شدیم و بعد از حدود 4 ساعت به مسکو رسیدیم

ساعت حدودا 1 بعد از ظهر بود درست روبه روی ایستگاه راه آهن شعبه کی اف سی بود که ما برای نهار به آنجا رفتیم

از آنجایی که پرواز ما ساعت 10 شب بود ما وقت زیادی داشتیم و تصمیم گرفتیم به بام مسکو یا همان تپه گنجشک ها برویم که از برنامه ی مسکو به خاطر کمبود وقت حذف شده بود بعد از خوردن ناهار با مترو به سمت تپه گنجشک ها رفتیم برای رفتن به بام مسکو باید به ایستگاه vorobyovy میرفتیم ما هم سوار مترو شدیم و به این ایستگاه رفتیم جالب این بود که کارت متروی 20 سفره ای که ما روز اول خریده بودیم هنوز 3 یا 4 سفر از اعتبارش باقی مونده بود و همان بلیط احتیاج مارا در کل سفر برآورده کرد

بعد از نیم ساعت یه بام رسیدیم به خاطر داشتن وسایل بسیار سخت بود که همزمان بتوانیم از پارک دیدن کنیم به همین خاطر وسایل را گذاشتیم و نوبتی به دیدن پارک میرفتیم که خیالمان از وسایل راحت باشد

عکس شماره 197

توضیحات عکس 197 : نمایی از بام مسکو

چند ساعتی را در پارک سپری کردیم حدود ساعت 5 شده بود که تصمیم به حرکت به سمت فرودگاه گرفتیم با مترو به ایستگاه Belorusskaya رفتیم و از آنجا هم بلیط قطار aeroexpress را به قیمت 500 روبل برای رفتن به فرودگاه گرفتیم

چند دقیقه ای منتظر شدیم که قطار رسید و حدودا ساعت 7 بود که ما در فرودگاه بودیم

خیلی سریع گیت ها را رد کردیم و کارت پرواز را تحویل گرفتیم

عکس شماره 198

توضیحات عکس 198: کارت پرواز

عکس شماره 199

توضیحات عکس 199: رمپ فرودگاه شرمیتو و هواپیماهای پارک شده

بدون هیچ تاخیری وارد هواپیمای مدرن 320 ایرفلوت شدیم و هواپیما خاک روسیه را به سمت ایران ترک کرد پذیرایی دقیقا با منویی شبیه پرواز اول بود که ما سفارشمان را تغییر دادیم و سالاد و پاستا و اب میوه گرفتیم کیفیت غذا ها هم در حد خوبی بود و ما راضی بودیم

عکس شماره 200

توضیحات عکس 200 : سرویس پذیرایی هواپیمای ایرفلوت

و اما به پایان امد این دفتر حکایت همچنان باقیست پایان 13 روز اقامت ما در خاک روسیه فرا رسید و ما در این 13 روز بسیار پخته تر شدیم دیدن از فرهنگ ها و آداب و رسوم کشورهای مختلف حس وصف ناشدنی است برای من و امیدوارم روزی کشور عزیزمان ایران هم به آن فرهنگ لازم برای جذب توریست های زیادی از سایر کشورها برسد در پایان من از طولانی شدن این سفرنامه از همه دوستان عذرخواهی میکنم و امیدوارم کمک کوچکی به عزیزانی که قصد سفر به روسیه دارند کرده باشم

کل هزینه های این سفر برای بنده حدود 8 میلیون تومن شد که از این مقدار حدود 2 میلیون خرید شخصی و سوغاتی و مابغی مبالغی بود که در طول سفرنامه خدمت عزیزان عرض کردم

نوشتن این سفرنامه به دلیل حجم مطلب بالا و مشغله کاری بنده حدود یک سال طول کشید اما من سعی کردم تمام نکات و ریزه کاری های سفر را به ساده ترین روش برای شما عزیزان شرح دهم امیدوارم که موفق بوده باشم

نکات مهم در سفر به روسیه:

1 – همیشه کپی از تمام مدارک رو در جایی جدا از مدارک اصلی داشته باشید که اگر مدارک شما گم شد دچار دردسر نشوید

2 – کپی یا اصل پاسپورت و ویزا را حتما همیشه همراه داشته باشید در خیلی از اماکن عمومی مثل پارک ها یا مترو ممکنه پلیس از شما درخواست کنه و اگر نداشته باشید دچار دردسر میشید

3 – در هر روز فقط به اندازه نیاز اون روز پول با خودتون حمل کنید و از حمل کل پول خودداری کنید و بقیه پول هارو در گاوصندوق هتل نگه داری کنید

4 – فواصل در روسیه بسیار زیاد از هم دیگه هستند حتما کفش پیاده روی مناسب و لباس گرم همراه داشته باشید پیشنهاد بنده همراه داشتن یک کوله پشتی هست که مدارک چند لباس گرم و یک بطری اب و مقداری کیک و کلوچه همیشه در کوله پشتی نگه دارید

5 – روسیه کشور بسیار امنی هست اما سعی کنید حتی المقدور از تردد توی ساعت های نیمه شب در خیابان های خلوت خودداری کنید کار از محکم کاری عیب نمیکند

6 – برای تبدیل ارز حتما از بانک ها و صرافی های معتبر این کار رو انجام بدید و گول تعرفه بالای بعضی از اشخاص یا مکان ها رو نخورید

7 – برای بازدید مناسب از کلیه اماکن روسیه به نظرم مناسب ترین تقسیم بندی هفت روز برای مسکو و هفت روز برای سنت پترزبورگ هست