سفر به تاریخی مدرن و مدرنیته ی تاریخی

سفر به تاریخی مدرن و مدرنیته ی تاریخی + تصاویر
23 اسفند 1396 09:00

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت مدیران و تمامی هم وطنان عزیزم در ایران و خارج از ایران و با تشکر از اینکه وقت گران بهای خودتان را برای خواندن این سفرنامه میگذارید از آن جایی که سفرنامه های سایت لست سکند خیلی زیاد به خود بنده در این سفر کمک کرد و واقعا یک مرجع کامل برای سفر من محسوب شد بنده هم تصمیم گرفتم تجربیات ناچیز خودم را از این سفر در اختیار دوستانم قرار بدم امیدوارم که بتوانم نکات جدیدی را مطرح کنم و کمک کوچکی کرده باشم به عزیزانی که لایق بهترین ها هستند

معرفی نامه

اینجانب پیام برخورداری دانشجو خلبانی مسافربری و دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی به شدت اهل سفر و عاشق دیدن فرهنگ ها تمدن ها مردم ها طبیعت ها و زندگی های مختلف هستم تقریبا تمام ایران را دیدم و چند سالی هست که دایره ی سفری خودم را بزرگتر کردم و مقاصد خارجی را هم به لیست سفرهایم اضافه کردم اما این اولین بار هست که دست به قلم سفرنامه نویسی میبرم مشکلات این سفرنامه را بر حسب اولین تجربه سفرنامه نویسی بنده به بزرگی خودتان ببخشید

ایده سفر

چند ماه قبل بود که در مورد سفری در چند ماه آینده با دوستم صحبت میکردیم و در مورد مقاصد مختلفی بحث و تحقیق میکردیم کشورهای مختلفی مد نظر ما بود از سفر به اروپا گرفته تا دیدن از جزیره بالی یا مالدیو و یا گرجستان و بلاروس و خلاصه لیست بلند بالایی از مقاصد مختلف که هر کدام به دلایلی حذف میشدند به عنوان مثال از سختی گرفتن ویزای شنگن برای جوانی به سن ما و یا فضای عاشقانه جزایر بالی و مالدیو که برای سفر دو دوست خیلی شاید لذت مقصد منتقل نشود و عوامل دیگری که به دلیل های این چنینی یکی پس از دیگری حذف میشد

انتخاب مقصد

دوست بنده چند ماه قبل برای سفر به روسیه اقداماتی را انجام داده بود که با شکست مواجه شده بود و بسیار هم به خاطر این داستان متحمل ضرر شده بود و به خاطره ناموفق بودن در گرفتن ویزا پول هتل و بلیط هواپیما را ضرر کرده بود از آن جایی که من عاشق انجام دادن کارهای غیر ممکن هستم به پیشنهاد من گزینه سفر به روسیه مطرح شد بنده به واسطه ی ذهنیتی که از روسیه داشتم بسیار علاقه مند به این مقصد بودم و علاقه ی سفر به این کشور از بچگی مثل یک رویا همیشه با من بود و منتظر یک فرصت بودم برای عملی کردن این ذهنیت اما خب از آن جایی که دوست ما حسابی به خاطر این کشور ضرر کرده بود خیلی مشتاق به انجام دوباره این کار نبود اما با اصرار من ایشان هم قبول کردند و در واقع ما یک ریسک را به جان خریدیم و این کشور را به عنوان مقصد انتخاب کردیم و دوباره برای سفر به روسیه شروع به تحقیق و جمع آوری اطلاعات کردیم.

19-Russia-Blog cover (01-03-11).jpg

مقدمات قبل از سفر

فصل سفر به روسیه به دلیل هوای بسیار سرد این کشور تابستان ها است ولی به نظر من زمستان این کشور هم دنیای مختص به خود و دیدنی های فوق العاده ای را رقم میزند و خود یک جاذبه ی دیدنی محسوب میشود فصل های جولای و آگوست گرم ترین ماه های سال در روسیه هستند و مناسب برای افرادی که اهل سرما نیستند و یا با بچه سفر میکنند است اگر مثل ما عاشق برف و سرما هستید از اوایل نوامبر تا اواخر فوریه جز زمستان روسیه محسوب میشود که دما در سرد ترین وضعیت خود است و همه جا پوشیده از برف است و ماه های مارس و اپریل هم فصل میانه است یعنی نه به سردی زمستان و نه به گرمی تابستان البته این مقیاس با دمای ایران نیست بلکه با دمای خود روسیه هست وگرنه سرمای همین ماه مارس را ما در زمستان هم در ایران تجربه نمیکنیم در نهایت از آن جایی که ماه مارس مصادف با تعطیلات قبل از عید ما بود و هنوز آن جلوه زمستانی در روسیه برپا بود ما ماه مارس را انتخاب کردیم (اسفند خودمان)

سفر در واقع به دو بخش تقسیم میشود عملیات و تحقیقاتی که قبل از سفر انجام میگیرد و کارهایی که در طول سفر انجام میگیرد به نظر بنده بخش اول از اهمیت بالاتری برخوردار است چرا که وقتی شما با اطلاعات کافی و با ذهنیتی درست وارد یک کشور میشوید و اگر بدانید چه در پیش رو دارید بسیار کمک کننده هست و خیلی از مشکلات به خودی خود حل میشود و البته سفر خوبی را به ارمغان خواهد گذاشت به قول ضرب المثل knowledge is power به این معنی که اطلاعات قدرت است و هر چقدر اطلاعات شما از مقصد بیشتر باشد طبیعتا سفر بهتری نیز خواهید داشت از آن جایی که من عاشق مطالعه و درگیر شدن با این مقدمات قبل از سفر هستم هیچ اعتقادی به سفر با تور ندارم و به نظرم تحقیق درباره سفر و درگیر شدن با مسائلی که پیش رو هست یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر است پس من تصمیم گرفتم تمام جزئیات را خودم با تحقیق انجام بدم و همه کارهای تور را باید خودم هماهنگ میکردم قدم اول در این کار گرفتن ویزا بود که مستلزم داشتن بلیط قطعی هواپیما و همچین رزرو قطعی هتل به تعداد روزهای اقامت است ویزای توریستی روسیه در دو نوع 15 روز و 30 روز به عنوان سقف مدت روزها صادر میشود اما تاریخ ویزا بر طبق بلیط رفت و برگشت شماست به عنوان مثال اگر شما برای اولین بار قصد سفر به روسیه را دارید ویزای شما تا حداکثر 15 روز قابل صدور است اما اگر شما مدت اقامت 12 روز را انتخاب کنید اجازه ماندن 13 روزه در خاک روسیه را ندارید در واقع 15 روز و 30 روز سقف مدت زمان استفاده از ویزای توریستی است

پس قدم بعدی مشخص کردن تعداد روزها بود از آن جایی که ما قصد دیدن از دو شهر مسکو و سنت پترزبورگ را داشتیم و میخواستیم این دو شهر را کامل ببینیم پس باید تعداد روزها را طوری انتخاب میکردیم که به دیدنی های هر دو شهر برسیم چون که سنت پترزبورگ به نسبت مسکو از جاهای دیدنی بیشتری برخوردار هست پس باید روزهای بیشتر را به سنت پترزبورگ اختصاص میدادیم و سقف روزها هم که 15 روز بود به نظر من 13 روز مناسب بود برای دیدن دو شهر که از این 13 روز 5 روز به مسکو و 7 روز را به سنت پترزبورگ اختصاص دادیم یعنی 12 شب و 13 روز

این نکته را اینجا اضافه کنم که شهر مسکو دارای 3 فرودگاه است فرودگاه شرمیتو که پرواز های خود ایرفلوت و بسیاری از پرواز های اروپایی در این فرودگاه فرود میآیند فرودگاه ونوکووا که پروازهای آسیایی بیشتر از این فرودگاه استفاده میکنند پرواز های ماهان هم در همین فرودگاه به زمین میشیند و فرودگاه دوموده‌دوو که به دلیل داشتن باند پهن تر معمولا برای نشستن هواپیمای های غول پیکر از جمله ایرباس های A380  امارات استفاده میشود

قدم بعدی گرفتن بلیط هواپیما بود برای گرفتن بلیط چند انتخاب وجود دارد که با توجه به شرایط میتوانید انتخاب کنید

هر کدام یک سری معایب و مزایا دارند به نسبت بقیه که من اینجا عرض میکنم

انتخاب اول : هواپیمایی ایرفلوت که خط هوایی روسیه است از مزایای این انتخاب میشود به هواپیماهای نو و مجهز خط هوایی روسیه و فرودگاهی که این پرواز استفاده میکند اشاره کرد که فرودگاه شرمیتو است رد شدن از گیت های این فرودگاه به مراتب راحت تر و خاطر جمع تر از بقیه فرودگاه هاست به قول خودمانی کمتر گیر میدهند چرا که پرواز ها اکثرا اروپایی است پس کسانی که مشکلی در گرفتن هتل دارند یا از هاستل استفاده میکنند یا مثل ما شرایط سنی خاصی دارند بهتر است که از این پرواز استفاده کنند اما از معایب این پرواز میشود به ساعت بسیار بد رفت و برگشت آن که رفت ساعت 4 صبح است و برگشت ساعت 10 شب اشاره کرد و اینکه بلیط هواپیمای ایرفلوت غیر قابل استرداد است و در صورت نا موفق بودن در گرفتن ویزا کل پول پرداختی بابت بلیط سوخت میشود قیمت این پرواز در کلاس اکونومی حدودا 1 میلیون و 100 هزار تومن برای رفت و برگشت است

( دوستان توجه داشته باشند قیمت های گفته شده مربوط به تاریخ سفر ما بوده و ممکن است در بازه های زمانی مختلف تغییر کند )

انتخاب دوم : هواپیمایی ماهان ایر از مزایای این پرواز میشود به ساعت های پروازی به مراتب بهتر نسبت به ایرفلوت و همچنین قیمت پایین تر اشاره کرد این پرواز قابل کنسلی است البته در صورت کنسلی کل مبلغ مسترد نخواهد شد و فقط بخشی از بهای خرید پس داده میشود و از معایب آن میشود به نشستن در فرودگاه ونوکووا که از سخت گیر ترین فرودگاه هاست اشاره کرد طوری که برخی از هم وطنان تجربه معطلی های چند ساعته و دیپورت در این فرودگاه را داشته اند و تا صحت رزرو هتل و تمامی موارد مورد تایید نباشد اجازه ورود را نخواهند داد از دیگر معایب این پرواز متاسفانه هواپیما های سن بالای خطوط هوایی ایران است که البته با از بین رفتن تحریم ها امیدواریم که این شرایط بهبود پیدا کند ولی متاسفانه هواپیماهای استفاده شده به نسبت سایر ایرلاین های خارجی از استاندارهای پایین تری برخوردار هستند قیمت این پرواز برای رفت و برگشت با توجه به فصل و موقعیت سفر در سال بین 800 تومن تا یک میلیون تومن متغیر است

انتخاب سوم : هواپیمایی ایران ایر در واقع ایران ایر به صورت مستقل پروازی را به مسکو انجام نمیدهد این شرکت با اجاره چند صندلی از هواپیمایی ایرفلوت و فروش آن سعی در از بین بردن یکی از مشکلات اصلی این بلیط ها یعنی غیر قابل استرداد بودن آن ها دارد یعنی شما با خرید بلیط از سایت ایران ایر در واقع در همان پرواز ایرفلوت حضور خواهید داشت اما با دادن یک مبلغ بیشتر بلیطی که از ایران ایر گرفتید قابل استرداد است و میتوانید در صورت ناموفق بودن در گرفتن ویزا پولتان را پس بگیرید پس شرایط این پرواز دقیقا مشابه پرواز اول است با این تفاوت که شما مبلغ بیشتری را خواهید داد و بلیط قابل استرداد تهیه خواهید کرد قیمت این پرواز برای رفت و برگشت حدود 2 میلیون و 200 هزار تومن است

انتخاب های که عرض کردم پرواز های مستقیم از تهران به مسکو هستند در صورتی که مایل به تهیه بلیط های غیر مستقیم هستید باز با توجه به شرایط انتخاب های مختلفی وجود دارند به عنوان مثال هواپیمایی Azal Air  که مربوط به خط هوایی آذربایجان است و دارای پایین ترین نرخ پروازی است اما مشکلاتی برای گرفتن ویزا و معطلی فرودگاهی چند ساعته به واسطه پرواز غیر مستقیم را دارد که در تور ها بیشتر از این پرواز استفاده میشود یا هواپیمایی های امارات و قطر که میتوانید لذت سوار شدن به هواپیما های فوق لوکس امارات یا قطر را با قیمت های بالا تجربه کنید

ما با در نظر گرفتن تمام این شرایط خط هوایی ایرفلوت را انتخاب کردیم و پرواز رفت و برگشت را به قیمت یک میلیون و صد و شصد و دو هزار تومن برای هر نفر به تاریخ رفت 3 مارس و برگشت 15 مارس گرفتیم

نکته : در پرواز ایرفلوت در کلاس اکونومی حجم مجاز بار 23 کیلو برای چمدان و بار همراه داخل هواپیما تا سقف 10 کیلو است همچنین فقط یک چمدان برای تحویل بار و یک ساک دستی برای داخل از شما پذیرفته میشود و به هیچ عنوان دو چمدان یا دو ساک دستی از شما به صورت رایگان پذیرفته نمیشود در صورت استفاده از این قابلیت یا اضافه باز ملزم به پرداخت اضافه بار هستید

عکس شماره 1

توضیحات عکس 1 : بلیط رفت و برگشت ایرفلوت

قدم بعدی رزرو هتل بود در انتخاب هتل دو نکته حائز اهمیت است اول موقعیت مکانی هتل و نزدیکی آن به مرکز شهر ایستگاه اتوبوس مترو و راه آهن و دوم قیمت و امکانات و شرایط هتل طبیعتا هتل هایی که هر دو مورد را با هم داشته باشند قیمت بسیار بالایی دارند برای همین با توجه به گستردگی شبکه حمل و نقل مسکو و سنت پترزبورگ تمرکز من بیشتر روی نکته دوم بود چرا که به نظرم هتل خوب و راحت بسیار مهم تر از این است که روزی 10 دقیقه اضافه تر را در مترو بگذرانم به همین خاطر شروع به دیدن و تحقیق در مورد هتل های مختلف کردیم برای این کار بهترین مرجع ها سایت های tripadvisor.com ر و www.booking.com هستند در نهایت برای مسکو ما هتل Borodino  را انتخاب کردیم که هتل 4 ستاره و بسیار شیکی بود ما اتاق دو تخته استاندارد را بدون صبحانه برای 5 شب به قیمت 286 دلار رزرو کردیم لازم به ذکر است که نرخ هر دلار در آن تاریخ برابر با 3900 و نرخ هر یک روبل برابر با 70 تومن بود همچنین نرخ تبدیل ارز در بانک های روسیه به ازای هر 100 دلار 5800 روبل بود و برای سنت پترزبورگ هم هتل Bristol را برای 7 شب با صبحانه به قیمت 312 دلار رزرو کردیم هر دوی این هتل ها فاصله کمی با ایستگاه اتوبوس و راه آهن داشتند و دارای امتیاز های بالایی در سایت های که عرض کردم بودند

عکس شماره 2

توضیحات عکس 2 : واچر هتل مسکو و سنت پترزبورگ

قدم بعدی گرفتن ویزا بود برای گرفتن ویزا دو راه وجود دارد اول گرفتن وقت از سفارت روسیه در خیابان نوفل لوشاتوی تهران و مراجعه حضوری به سفارت و تکمیل مدارک و انجام مصاحبه که هزینه 150 هزار تومنی برای شما خواهد داشت و راه دوم استفاده از آژانس های مسافرتی که با گرفتن مبلغ بیشتری این کار را برای شما انجام میدهند از آن جایی که یکی از مدارک خواسته شده توسط سفارت روسیه داشتن دعوت نامه از آژانس روسی است و جور کردن این دعوت نامه هزینه بر و وقت گیر است پیشنهاد بنده واگذار کردن این امر به آژانس های مسافرتی است که معمولا هزینه ای بین 400 تا 600 تومن را مطالبه میکنند ما هم با تحقیق و پرس جو بین آژانس های معتبر در تهران برای انجام این کار در نهایت به نتیجه رسیدیم و کار ویزا را با مبلغ 420 هزار تومن به یک آژانس سپردیم که متاسفانه من اینجا نمیتوانم اسم ببرم به خاطر پیروی از قوانین سایت اما ای کاش میتوانستم نام ببرم که تشکری کنم از زحمات مدیریت محترم این آژانس جناب آقای ربانی و همسر محترمشان که در این سفر و مقدماتش نهایت همکاری و لطف را به ما داشتند و واقعا من از این عزیزان تشکر میکنم از زحمت این عزیزان هر چه بگم کم گفتم از اخذ ویزای ما حدود یک ماه قبل از سفر گرفته تا استفاده از مستر کارت ایشان برای انجام رزرو های سایت های روسی و ذکر کردن نکات و راهنمایی هایی که واقعا در طول این سفر به ما کمک کرد

متاسفانه خیلی از آژانس های مسافرتی بدون درنظر گرفتن موقعیت و شرایط افراد و صرفا با توجه به سن در مورد ادم به راحتی قضاوت میکنند و درخواست بلاک مبالغ هنگفت یا چک میکردند به هیچ وجه کارهایتان را به این آژانس ها واگذار نکنید چرا که فقط چشمشان به جیب شماست و وقتی بحث خدمات آن ها به میان میآید شما تنها خواهید بود

از آن جایی که ما شنیده بودیم نمایش رقص باله اجرا شده در مسکو یکی از معروف ترین رقص باله ها در دنیا هست و بلیط های این نمایش از چند ماه قبل کاملا فروش میرود و از همه مهم تر این نمایش در تالار بسیار معروفی در مسکو به نام تالار بولشوی که مهم ‌ترین تالار مسکو و از افتخارات فرهنگ و هنر روسیه است برگزار میشود تصمیم به خرید بلیط این نمایش گرفتیم و از سایت خود تالار بلیط نمایش رقص باله را برای تاریخ 4 مارس و در ردیف اخر به مبلغ 2900 روبل برای هر نفر خریداری کردیم

عکس شماره 3

توضیحات عکس 3 : بلیط رقص باله

کار بعدی که باید انجام میدادیم روش حمل و نقل بین دو شهر مسکو و سنت پترزبورگ بود برای این کار سه روش وجود دارد استفاده از اتوبوس قطار و یا هواپیما

من در رابطه با اتوبوس اطلاعاتی ندارم ولی فکر نمیکنم گزینه خوبی باشد به دلیل فاصله حدودا 700 کیلومتری بین دو شهر انتخاب اتوبوس بسیار خسته کننده و وقت گیر خواهد بود

بلیط هواپیما هم که میتوانید از سایت خود ایرفلوت بگیرید قیمت این بلیط برای رفت و برگشت حدود 350 هزار تومن برای هر نفر در کلاس اکونومی هست

و گزینه بعدی خرید بلیط قطار است قطار های مختلفی بین دو شهر وجود دارد از قطار پر سرعت که با نام ساپسان شناخته میشود و سرعت حرکتی معادل تقریبا 200 تا 250 کیلومتر بر ساعت را دارد و فاصله بین دو شهر را در 4 ساعت طی میکند تا قطارهای کم سرعت تر که گاها تا 12 ساعت هم در راه هستند و البته واگن های راحت تر و بزرگ تری را دارند قیمت بلیط قطار ساپسان در واگن های دارای پذیرایی از 500 هزار تومن برای رفت و برگشت به ازای هر نفر شروع میشود البته قیمت های پایین تر برای واگن های بدون پذیرایی هم موجود است

ما به چند دلیل تصمیم به گرفتن بلیط قطار سریع السیر ساپسان گرفتیم اول اینکه به نظر بنده دیدن زیبایی های بین این دو شهر خالی از لذت نیست و یکی از جذاب ترین قسمت های سفر است دلیل بعدی سهولت سوار شدن به قطار در مقایسه با هواپیما و همچنین دور بودن فرودگاه نسبت به ایستگاه قطار است به طوری که شما باید برای سوار شدن به هواپیما حداقل سه ساعت قبل از پرواز از هتل خارج شوید که حدودا یک ساعت و نیم تا فرودگاه را باید طی کنید و یک ساعت و نیم هم قبل از پرواز فرودگاه باشید و با پرواز 1 ساعت و نیم تقریبا مدت زمان بیشتری از قطار را در راه هستید که دردسر تحویل دادن و تحویل گرفتن بار هم دارد ولی ایستگاه قطار دقیقا در مرکز شهر در فاصله ی 10 دقیقه ای از هتل ما بود و ما تا نیم ساعت قبل از حرکت میتوانستیم در هتل باشیم که بسیار راحت تر بود ما بلیط قطار ساپسان را در واگنی که دارای پذیرایی بود برای رفت و برگشت به مبلغ 500 هزار تومن خریداری کردیم برای خرید این بلیط سایت های مختلفی وجود دارد که ارزان ترین و معتبر ترین سایت در این رابطه سایت رسمی حمل و نقل ریلی روسیه به ادرس https://eng.rzd.ru/ است

عکس شماره 4

توضیحات عکس 4 : بلیط قطار

به دلیل خاطر جمع تر بودن سفر ما بیمه مسافرتی پاسارگاد را که شامل تمامی موارد فوت . بیماری و حتی مفقودی چمدان و وسایل همراه هم میشد و دارای سقف پرداخت بالاتری نسبت به بقیه بیمه ها بود به قیمت 65 هزار تومن خریداری کردیم

کل هزینه ها تا این مرحله برای خرید بلیط هواپیما و قطار و رزرو هتل در هر دو شهر . بیمه مسافرتی و بلیط نمایش رقص باله برای هر نفر 3 میلیون و سیصد هزار تومن شد

و اما شب پرواز

بالاخره با انتظار زیاد و تحقیق و پرس جو و برنامه ریزی هایی که انجام داده بودیم روز پرواز فرا رسید بلیط ما ساعت 4:30 صبح در فرودگاه بین المللی امام خمینی بود و ما حدودا ساعت 1 از تهران راه افتادیم و تقریبا ساعت 2 در فرودگاه بودیم ماشین را در پارکینگ شماره 3 فرودگاه پارک کردیم که در آن تاریخ قیمت هر شب پارک ماشین در این پارکینگ 9000 تومن به اضافه 9 درصد مالیات برای هر شب بود و راهی فرودگاه امام شدیم گیت هارا یکی بعد از دیگری پشت سر گذاشتیم و راس ساعت 4:30 هواپیما تهران را به مقصد مسکو ترک کرد

عکس شماره 5

توضیحات عکس 5 : ویزا روسیه و کارت پرواز ایرفلوت

هواپیما این پرواز ایرباس مدرن و جدید A320 بود که به نسبت هواپیمای کوچکی است اما تقریبا تمام صندلی ها پر شده بود در طول پرواز مهمانداران با منویی که شامل 3 نوع main course یا غذای اصلی است از شما پذیرایی میکنند برای عزیزان مسلمان گوشت مرغ به جهت حلال بودن هم در بین منو موجود است البته پاستا هم هست که مقداری گوشت در کنارش موجود هست ولی من نفهمیدم گوشت چه حیوانی بود سالاد و نوشیدنی هم در لیست پذیرایی وجود دارد من برنج و گوشت سفارش دادم اما دوست من که مسلمان بود مرغ سفارش داد با آب پرتقال

عکس شماره 6

توضیحات عکس 6 : پذیرایی هواپیمایی ایرفلوت

تا نزدیکی صبح که هیچ چیز به علت وجود مه قابل دیدن نبود خورشید که طلوع کرد دید مقداری بهتر شد اما هنگام فرود ما تا 5 دقیقه قبل از تماس چرخ هواپیما با باند اطلاعی از ارتفاع خودمان نداشتیم و چیزی معلوم نبود

عکس شماره 7

عکس شماره 8

توضیحات عکس 7  و 8 : فرودگاه برفی و مه آلود شرمیتو در هنگام فرود

پی نوشت : سیستم آموزشی خلبان های روسی کاملا با ایران متفاوت است و حتی افرادی که در ایران زیاد پرواز میکنند ممکن است در پرواز با خلبان های روس مقداری دچار ترس شوند به عنوان مثال هنگام تیک اف با یک شیب بسیار تند از روی باند بلند میشوند که خیلی دل آدم را خالی میکند و یا هنگام گردش در آسمان با یک جهش بسیار زیاد و ناگهانی اینکار را میکنند به طوریکه شما مشابه این امر را در ایران مگر در شرایط اضطراری تجربه نمی کنید پس در صورت مواجه شدن با این شرایط جای نگرانی نیست و این از فرهنگ خلبانان روسی نشئات میگیرد و برای این پرواز امری طبیعی به شمار میرود

بعد از فرود هواپیما ما به سمت گیت رفتیم در گیت ها سعی کنید بیشتر به سمت گیت های که افیسر مرد دارند بروید چرا که زنان روسی به مراتب سخت گیر تر از مردان هستند ما هم همین کار را کردیم و به راحتی از گیت رد شدیم حتی واچر هتل را هم از ما نخواستند و فقط با دیدن پاسپورت مهر ورود را زدند و وارد خاک روسیه شدیم هنگامی که مهر ورود در پاسپورت شما زده میشود یک برگه کوچک توسط افیسر به شما داده میشود این برگه که به نام Migration Card یا کارت مهاجرت شناخته میشود بسیار مهم است  و هنگام پذیرش در هتل و هنگام برگشت در فرودگاه از شما درخواست میشود پس بسیار مراقب این برگه باشید که روز آخر باید هنگام خروج تحویل گیت بدهید و بدون آن در هتل هم پذیرش نمیشوید

عکس شماره 9

توضیحات عکس 9 : نمونه کارت مهاجرت

و بالاخره روسیه

برای گشت و گذار در مسکو و سنت پترزبورگ چند برنامه بسیار کاربردی هستند که ما در طول این مسافرت خیلی از این برنامه ها استفاده کردیم که من اینجا معرفی میکنم

اولین و مهم ترین برنامه در این سفر google map  است این برنامه یکی از کاربردی ترین برنامه ها در این سفر بود بجز اینکه موقعیت خودتان را میتوانید به راحتی ببینید برای حمل و نقل به وسیله مترو و اتوبوس هم میشود از این برنامه استفاده کرد به این صورت که مبدا و مقصد را وارد میکنید و مثلا از طریق اتوبوس را انتخاب میکنید و به شما شماره اتوبوس مکان پیاده شدن مکان سوار شدن و حتی اگر نیاز باشد عوض کردن اتوبوس را به شما اطلاع رسانی میکند

برنامه بعدی yandex.metro  این برنامه برای استفاده از مترو بسیار کاربردی است از مزایای این برنامه پشتیبانی از هر دو زبان روسی و انگلیسی است که با توجه به این که در مسکو اسم ایستگاه ها در مترو کاملا به روسی نوشته شده این برنامه بسیار کمک کننده است که معادل انگلیسی ایستگاه ها را پیدا کنید

بعدی yandex.taxi است اگر قصد استفاده از تاکسی را دارید حتما از این برنامه برای گرفتن تاکسی استفاده کنید ارزان ترین راه استفاده از تاکسی از طریق این برنامه است همچنین قابلیت پرداخت نقد دارد و احتیاجی به داشتن حساب نیست و موقعیت تاکسی و همچنین قیمت را در زمان سفارش به شما نشان میدهد و نزدیک ترین تاکسی را به محل شما میفرستد همچنین مدل ماشین و شماره پلاک هم نشان میدهد ( دقیقا شبیه به برنامه اسنپ در ایران )

و برنامه آخر google translate است از آنجایی که در روسیه اکثرا افراد زبان انگلیسی بلد نیستند و یا در حد ضعیفی هستند حتما به این برنامه نیاز پیدا خواهید کرد که با این برنامه حرفتان را با روسی به آن ها بفهمانید همچنین چون اکثر منو ها در رستوران ها و متن ها در تمام مکان ها تقریبا روسی نوشته شده با دانلود بسته روسی به انگلیسی این برنامه میتوانید دوربین گوشیتان را روی متن روسی بگیرید و متن را به انگلیسی تبدیل میکند این قابلیت برای زبان فارسی وجود ندارد

برنامه های دیگری هم برای راحتی وجود دارند که در عکس زیر میتوانید ببینید اما با همین 4 برنامه کاملا از دیگر برنامه ها بی نیاز میشوید

همچنین برای استفاده از اینترنت همراه در روسیه چند اپراتور معروف در این کشور هستند که میتوانید یکی از آن ها را انتخاب کرده و طرح اینترنت پرسرعت همراه رو فعال کنید از جمله ی این اپراتور ها MTC و بی لاین و مگافون هستند که در فرودگاه هم باجه هایی برای خرید این سیم کارت ها وجود دارد ما دو سیم کارت MTC با اینترنت نامحدود یک ماهه 500 دقیقه مکالمه داخلی رایگان و 200 پیامک داخلی رایگان به قیمت 700 روبل خریداری کردیم و تا اخر سفر برای هماهنگی بین خودمان به راحتی تماس میگرفتیم و با اینترنت هم با خانواده در ایران با اسکایپ و واتس اپ در تماس بودیم و سرعت بسیار خوبی هم داشت

عکس شماره 10

توضیحات عکس 10 : اپراتور های معروف روسیه و توضیحات آن ها و برنامه های مورد نیاز در سفر

خیلی خب برگردیم به فرودگاه برای انتقال از فرودگاه به داخل شهر دو راه وجود دارد یکی استفاده از تاکسی که تقریبا با هزینه ای 2000 روبلی قابل انجام است و دیگری استفاده از قطار AeroExpress که هزینه 500 روبلی دارد و هر نیم ساعت از فرودگاه شرمیتو به ایستگاه مترو Belorusskaya حرکت میکند و از آنجا میتوانید با مترو به مقصد مورد نظرتان بروید به دلیل داشتن وقت زیاد و اینکه چک این هتل ما ساعت 2 بود ما تصمیم گرفتیم از این قطار استفاده کنیم و بلیط این قطار را به مبلغ 500 روبل از دستگاه های موجود در فرودگاه تهیه کردیم

عکس شماره 11

توضیحات عکس 11: نقشه فرودگاه شرمیتو و موقعیت ترمینال ها و قطار AeroExpress

نکته : پرواز های تهران در ترمینال F این فرودگاه خواهند نشست

عکس شماره 12

توضیحات عکس 12: بلیط قطار AeroExpress

عکس شماره 13

توضیحات عکس 13: ایستگاه و قطار AeroExpress

ما سوار قطار شدیم و بعد از حدودا 35 دقیقه در ایستگاه Belorusskay پیاده شدیم و به ایستگاه مترو رفتیم کارت 20 سفره مترو که تخفیف ویژه ای خورده بود را به قیمت 750 روبل برای هر نفر خریداری کردیم این کارت تا آخره سفر برایمان کافی بود و در پایان هم فکر کنم 2 سفرش باقی ماند

عکس شماره 14

توضیحات عکس 14 : کارت 20 سفره مترو

با استفاده از برنامه yandex.metro سوار مترو شدیم و در ایستگاه نزدیک هتلمان که اسمش Krasnoselskaya  بود پیاده شدیم و با پیاده روی حدودا 5 دقیقه ای به هتل رسیدیم با اینکه هنوز دو سه ساعتی به ساعت پذیرش ما در هتل مانده بود ما را پذیرش کردند و در کمتر از 10 دقیقه اتاق را تحویلمان دادند هتل بسیار زیبا و خوب با امکانات و عالی بود کارکنان کاملا به زبان انگلیسی مسلط بودند و بسیار کمک میکردند همچنین استخر سونا و جکوزی spa و ماساژ  هم داشت فضا اتاق ها بسیار خوب و جا دار بود تخت های راحتی داشت و کلا هتل بسیار خوبی بود

عکس شماره 15

توضیحات عکس 15 : نمایی از لابی هتل بورودینو ( عکس از اینترنت )

عکس شماره 16

توضیحات عکس 16 : نمایی از اتاق

بعد از تحویل اتاق و گذاشتن وسایل به دنبال رستوران برای ناهار از هتل خارج شدیم اول خیابان هتل یک رستوران تاجیکی پیدا کردیم که تصمیم گرفتیم ناهار را در آنجا بگذرانیم منوی انگلیسی نداشت متاسفانه و ما از روی عکس غذاها را سفارش دادیم

عکس شماره 17

توضیحات عکس 17 : غذای ناهار در رستوران تاجیکی نزدیک هتل

قیمت این غذا برای هر نفر حدودا 500 روبل شد

بعد از ناهار به هتل برگشتیم و تا ساعت 5  استراحت کردیم

برنامه امروزمان دیدن از بنای کرملین ایزمایلوف و بازار صنایع دستی و پوستی آن و البته مرکزخرید ast torgovyy kompleks بود که میدانستیم قیمت های مناسب تری نسبت به بقیه مراکز خرید مسکو دارد به همین منظور ساعت حدودا 5 از هتل خارج شدیم و به سمت کرمیلن ایزمایلوف به راه افتادیم بهترین دسترسی برای این بنا ایستگاه مترو partizanskaya است ما هم با استفاده از مترو و برنامه های کمکی به این ایستگاه رفتیم و حدودا با یک پیاده روی 10 دقیقه ای به این بنا رسیدیم البته در آن ساعت متاسفانه اکثر مغازه ها بسته بود و ما بازدید از این بنا را به روز دیگری واگذار کردیم اما از مغازه هایی که باز بود دیدن کردیم و به مرکز خرید ast torgovyy kompleks هم رفتیم و شام را در KFC که در بالاترین طبقه این مرکز بود خوردیم

عکس شماره 18

توضیحات عکس 18 : نمایی از بنای کرملین ایزمایلوف

در زمان تزار ها بنای ایزمایلوف به عنوان استراحت گاه مورد استفاده بوده و بازارچه این بنا از بهترین و مناسب ترین بازارچه ها برای خرید سوغات های روسیه از جمله محصولات پوستی ماتروشکا و بدلیجات کهربا است پس اگر قصد خرید دارید این قسمت بسیار مناسب هست

عکس شماره 19

توضیحات عکس 19 : لیموزین های زیبای پارک شده روبه روی بنای ایزمایلوف

عکس شماره 20

توضیحات عکس 20 :  مرکز خرید ast torgovyy kompleks

عکس شماره 21

توضیحات عکس 21 : شام ما در KFC

بعد از خوردن شام هم به ایستگاه مترو برگشتیم و با مترو به هتل رفتیم و به این ترتیب اولین شب اقامت ما در مسکو به پایان رسید

هزینه غذای شام هم برای هر نفر 300 روبل بود که در مجموع 600 روبل شد

روز دوم :

برنامه امروز ما بازدید از کتابخانه ملی روسیه . محوطه کاخ کرملین. کلیسای سنت باسیل و میدان سرخ . مرکز خرید گوم . موزه تاریخ ملی . کلیسای کازان . میدان مانژ و مرکز خرید اخونی ریاد و در آخر رفتن به تالار بولشوی و تماشای رقص باله بود

به همین منظور صبح حدود ساعت 8 بیدار شدیم و از هتل خارج شدیم با توجه به این که ورودی کاخ کرملین از پشت میدان سرخ است و در واقع خروجی آن به سمت میدان سرخ است بهترین دسترسی برای ورودی این کاخ ایستگاه aleksandrovskiy sad است که در کنار کتابخانه ملی روسیه واقع شده ما هم با مترو به این ایستگاه رفتیم و در این ایستگاه از مترو خارج شدیم کمی جلوتر میتوانید کتابخانه ملی روسیه را ببیند

عکس شماره 22

توضیحات عکس 22 : کتابخانه ملی روسیه

این کتابخانه بزرگترین کتاب خانه در روسیه و چهارمین کتاب خانه بزرگ در دنیاست که نزدیک به 18 میلیون جلد کتاب را در خودش جا داده تا سال 1925 میلادی نام این کتابخانه ولادیمیر لنین بود و در سال 1992 نام این محل به کتابخانه ایالتی روسیه تغییر پیدا کرد. این کتابخانه دارای 280 کیلومتر قفسه کتاب است که شامل 18 میلیون کتاب . 13 میلیون ژورنال . 350 هزار منبع موسیقی و 150 هزار نقشه و سایر موارد است. آیتم‌های موجود در این کتابخانه به 247 زبان دنیا هستند که منابع خارجی آن حدود 29 درصد از کل منابع کتابخانه را شامل میشوند. مجسمه ای هم که در جلوی این کتابخانه مشاهده میکنید مجسمه فئودور داستایوفسکی نویسنده مشهور روسی است که ویژگی منحصر به فرد آثار آن روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت‌های داستانی است

بعد از دیدن کتابخانه ملی روسیه به سمت دروازه ورودی کاخ کرملین رفتیم که باید از روی پل ترینیتی عبور میکردیم برای ورود از این دروازه باید ابتدا بلیط تهیه کنید که ما هم بلیط ورودی کاخ را به مبلغ 500 روبل از باجه های بلیط فروشی در کنار ورودی تهیه کردیم

عکس شماره 23

توضیحات عکس 23 : صف ورودی به کاخ کرملین

عکس شماره 24

توضیحات عکس 24 : نمایی از محوطه بیرونی کرملین و سالن بلیط فروشی

عکس شماره 25

توضیحات عکس 25 : بلیط های ورودی به کرملین

و اما کاخ کرملین نماد قدرت تزارها و امپراطوری های مختلف دوران تاریخ که در سال 1487 ساخته شد این کاخ از چهار قصر، چهار کلیسا و دیوار کرملین به همراهی برج‌های کرملین تشکیل شده . از این کاخ به عنوان سکونت گاه رئیس جمهور روسیه هم استفاده میشود

پی نوشت : سایت رسمی مجموعه کرملین https://www.kreml.ru/ است

در بدو ورود به کرملین ساختمان دولتی کرملین مشاهده میشود که اقامت گاه ریاست جمهوری روسیه و در حال حاضر در اختیار ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین دومین و چهارمین رئیس جمهور روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است

عکس شماره 26

توضیحات عکس 26 : ساختمان دولتی کرملین

و در مقابل آن هم دفتر کار پوتین دیده میشود

عکس شماره 27

توضیحات عکس 27 : دفتر کار ریاست جمهوری روسیه

چینش ساختمان های موجود در بنای کرملین به این صورت است میدان کلیسای اعظم قلب کرملین بحساب میاید. این میدان توسط شش ساختمان شامل سه کلیسای اعظم احاطه شده که طرح ارسطو فیوراوانتی است.

عکس شماره 28

توضیحات 28 : نمایی از محوطه کاخ کرملین

عکس شماره 29

توضیحات عکس 29 : برج زنگ ایوان کبیر

برج زنگ ایوان کبیر در ضلع شمال شرق میدان است که گفته میشود نشان مرکز دقیق مسکو بوده و شباهت به یک شمع در حال سوختن دارد. این بنا که در سال ۱۶۰۰ ساخته شده، ۸۱ متر ارتفاع دارد. تا زمان انقلاب روسیه، این ساختمان مرتفع ‌ترین ساختار شهر محسوب میشد. زیرا ساخت ساختمان‌های بلندتر از اون ممنوع بوده. ۲۱ زنگ این برج در زمان حمله دشمنان به صدا در می‌آمده‌ است

عکس شماره 30

توضیحات عکس 30 : کلیسای اعظم آرچانگل میخائیل

در بخش جنوب شرق میدان کلیسای اعظم آرچانگل میخائیل بنا شده که بنای آن بسیار بزرگتر از سایر کاخ هاست و در داخل آن پادشاهان مسکو از ایوان کالیتا تا ایوان پنجم مدفون شدند. دو کلیسای داخلی متروپلیتن ‌ها و پدرسالاران مسکو، کلیسای اعظم دوازده رسول  و یک کلیسای تک گنبد بسیار ارزشمند استشهاد که توسط صنعتگران پسکف و در سال‌های ۸۸-۱۴۸۴ ساخته شده و دارای نشانه‌ها و نقاشی‌های آبرنگ عالی سال‌های ۱۶۲۷ تا ۱۶۴۴ هست.

عکس شماره 31

توضیحات عکس 31 : کلیسای اعظم دورمیشن

کلیسای اعظم دورمیشن که در سال ۱۴۷۹ ساخته شد، اصلی ‌ترین کلیسای مسکو بوده و مراسم تاجگذاری تزارها در آن انجام می‌شد .  سر در بزرگ سنگ آهک آن که دارای پنج قبه طلایی بعنوان سرپوش است

عکس شماره 32

توضیحات عکس 32 : کلیسای اعظم بشارت

کلیسای اعظم بشارت با سه گنبد درخشان اثر تاریخی دیگری است که در سال ۱۴۸۹ تکمیل گردید و  در سده بعد بعنوان یک کلیسای نه گنبده مورد بازسازی قرار گرفت

در این کاخ دو وسیله شگفت انگیز دیگرهم جای داده شده است

شاه توپ و شاه زنگ

شاه توپ یا TSAR CANNON که در سال 1586 و زمان سلطنت ایوان مخوف توسط آندری چوخوف برای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان ساخته شد. طول این توپ 5/84 متر و وزن اون 40 تن است. قرار بود این توپ عظیم برای تیراندازی به صورت خوشه ای استفاده شود ، اما هیچ وقت نیاز به استفاده از آن احساس نشد. در حال حاضر این توپ و گلوله های آن جنبه ی تزئینی دارند.

عکس شماره 33

توضیحات عکس 33 : شاه توپ

شاه زنگ یا TSAR BELL که یک ناقوس با وزن 200 تن، ارتفاع 6/14 متر و قطر 6/6 متر است که در سال 1733- 1725 توسط صنعتگران روسی به نام های ایوان و ماکس ماتورین ساخته شد. در ابتدا برای نصب در یکی از کلیساهای کاخ کرملین درنظر گرفته شده بود ولی در زمان ساخت، آتش سوزی در کرملین رخ داد و مردمی که برای نجات این اثر آمده بودند، با عجله به این زنگ مقداری آب پاشیدند که در نتیجه قسمتی از این ناقوس با وزن 11 تن از آن جدا شد که هنوز هم این تکه در کنار زنگ قابل مشاهده است.

عکس شماره 34

توضیحات عکس 34 : شاه زنگ

و عکسی دیگر از محوطه کرملین

عکس شماره 35

عکس شماره 35 : درب خروجی کاخ کرملین به سمت میدان سرخ

بعد از خروج از محوطه کرملین با نمایی بسیار زیبا از میدان سرخ روبه رو خواهید شد که درست در مقابل شما کلیسای سنت باسیل وجود دارد این کلیسا نماد مسکو است که به دستور ایوان مخوف ساخته شد. این کلیسا در مرکز مسکو قرار داشت و بلندترین بنای مسکو تا سال ۱۶۰۰ به شمار می‌رفت

از نکته های جالب در مورد این کلیسا بسیار زیبا باید اشاره کنم که ایوان مخوف، چنان تحت تاثیر معماری کلیسای جامع سنت باسیل قرار گرفته ‌بود که دستور داد تا چشم‌های معمار آن، پوستنیک یاکلووف را کور کنند تا دیگر نتواند بنایی به آن زیبایی طراحی کند، تا این سازه همچنان بدون رقیب باقی بماند. ابعاد این بنای زیبا 50 در 40 متر است.

عکس شماره 36

توضیحات عکس 36 : کلیسای سنت باسیل

در صورتی که بخواهید میتونید از نمای داخلی این کلیسا هم دیدن کنید بلیط ورودی این کلیسا برای بزرگسالان 300  روبل است

سایت رسمی این کلیسا https://en.shm.ru است و اگر برنامه ریزی میکنید حتما به روزهای تعطیل کلیسا ها دقت کنید که در روز تعطیلی کلیسا نباشد روزهای تعطیل هر مجموعه ای در سایتش نوشته شده است

عکس شماره 37

توضیحات عکس 37 : نمایی از محوطه داخلی کلیسای سنت باسیل

عکس شماره 38

توضیحات عکس 38 : نمایی از مرکز خرید گوم از داخل کلیسای سنت باسیل

در مقابل کلیسای سنت باسیل با مکانی به نام لوبنوی مستو معروف به مکان جمجمه ها روبه رو میشوید سکوی بلند سنگی با ارتفاع ۱۳ متر .این نام از واژه روسی لاب به معنای پیشانی و مستو به معنای مکان گرفته شده. این سکو که در سال ۱۵۳۰ از آجر ساخته شده و اولین بار در سال ۱۵۴۷ از آن یاد شده، روزگاری ایوان چهارم واسیلیوچ از آنجا برای اهالی مسکو سخنرانی می کرده. و مراسم های اعدام نیز در آن زمان در این مکان انجام می شده است

عکس شماره 39

توضیحات عکس 39 : لوبنوی مستو

در پشت این سکو یکی از گران ترین مرکز خرید های مسکو و حتی روسیه قرار دارد مرکز خرید گوم یا همان فروشگاه زنجیره ای ایالتی ساختمان این مرکز خرید خود یک بنای تاریخی است چرا که بنای اولیه آن در سال 1920 میلادی احداث شده. البته حدود 150 سال قبل این ساختمان دچار آتش سوزی شد و تخریب شد و ساختمان فعلی ساختمان جدید است که در محل قبلی آن سازه درست شده ( احتمالا شبیه به پلاسکو خودمون در صورت ساخت مجدد )

ما هم وارد این مرکز خرید شدیم از آن جایی که بسیار گشنه بودیم ناهار را در رستورانی در طبقه همکف این مرکز خوردیم که با قیمت حدودا 3000 روبلی روبه رو شدیم و کار اشتباهی بود در صورتی که قصد صرف ناهار در این مرکز را دارید به رستوران stolovaya در طبقه سوم این مرکز خرید بروید که هم رستوران معروف و بسیار شلوغی است و هم قیمت های معقول تری دارد

عکس شماره 40

توضیحات عکس 40: ناهار ما در مرکز خرید گوم

این مرکز خرید جایی بسیار لوکس و گران قیمت است پس تا حد ممکن سعی کنید از اینجا خرید نکنید بستنی فروشی های زیادی هم در این مرکز خرید وجود دارد که بسیار خوشمزه هستند حتما این بستنی هارا تجربه کنید

عکس شماره 41

توضیحات عکس 41 : بستنی من در مرکز خرید گوم

بعد از این مرکز خرید برنامه ما دیدن از موزه تاریخ ملی و کلیسای کازان بود البته ما قصد دیدن از داخل آن ها را نداشتیم و فقط قصدمان نمای بیرونی این دو بنا بود

موزه تاریخ ملی روسیه که در حد فاصل میدان سرخ و میان مانژ است.  در این موزه طیف گسترده ای از آثار باستانی به جا مانده از قبایل بدوی ماقبل تاریخ که در روسیه کنونی زندگی میکردند ، وجود دارد. همچنین در این موزه آثار قیمتی و گرانبهایی که توسط اعضای خاندان رومانف به دست آمده، هم وجود دارد. شمار کل اشیا موجود در این موزه بیش از یک میلیون هست این موزه در سال ۱۸۷۲ توسط ایوان زابلین الکسی یواروف و بقیه علاقه مندان به فرهنگ اسلاوی نژادی اروپای مرکزی و شرقی و علاقه مندان به ترویج تاریخ روسیه و خود آگاهی ملی تاسیس شد

عکس شماره 42 عکس از اینترنت

توضیحات عکس 42 : موزه تاریخ ملی روسیه

و در مقابل موزه تاریخ ملی روسیه کلیسای کازان وجود دارد در کنار دروازه رستاخیر که در واقع نقطه صفر مسکو هم در همانجا واقع شده

عکس شماره 43 عکس از اینترنت

توضیحات عکس 43 : کلیسای کازان مسکو

بعد از دیدن نمای بیرونی کلیسای کازان به سمت دروازه رستاخیر رفتیم در زیر این دروازه نقطه صفر مسکو وجود دارد که تمام فاصله ها در روسیه از این نقطه محاسبه میشوند و در روبه روی آن میدان مانژ قرار دارد همچنین در میدان مانژ زیر گذری وجود دارد که به مرکز خرید معروف اخودنی ریاد متصل میشود

عکس شماره 44

توضیحات عکس 44 : نقطه صفر و میدان مانژ در یک قاب

عکس شماره 45

بعد از دیدن از میدان مانژ سری به مرکز خرید اخودنی ریاد زدیم که بسیار بزرگ و دارای مغازه های زیادی بود اما چون باید به نمایش رقص باله میرسیدیم وقت زیادی برای گشت و گذار در این مرکز خرید نداشتیم به همین خاطر یک دور سریع در این مرکز خرید زدیم و به سمت تالار بولشوی حرکت کردیم که فاصله ای حدودا 5 دقیقه ای از میدان مانژ دارد

حدودا نیم ساعت قبل از شروع نمایش جلوی درب ورودی تالار بولشوی بودیم

عکس شماره 46

توضیحات عکس 46 : تالار بولشوی

تالار بالشوی از مشهورترین تالارهای جهان برای هنرهای باله و اپرا است. این تالار در سال ۱۷۷۶ میلادی، به دستور کاترین کبیر، در منطقه تورسکوی مسکو،ساخته شد سالن سه بار در سال‌های ۱۸۰۵، ۱۸۱۲ و ۱۸۵۳ آتش گرفت و به کلی در آتش سوخت، اما هربار بازسازی شد  در نهایت ساختمان فعلی در سال ۱۸۲۵ در مسکو بنا شد. باله بالشوی از معتبرترین سازمان‌های ملی باله دنیاست که محل خلق تعدادی از بزرگترین اثرها  و رپرتوار باله کلاسیک و باله نئوکلاسیک است.

باله دریاچه قو اثر پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، اولین بار در سال ۱۸۷۷ در تالار بالشوی به روی صحنه رفت

در بدو ورود به تالار میتوانید برای راحتی لباس های اضافه و زمستانی را تحویل بدهید و بعد وارد سالن شوید

متاسفانه عکاسی و فیلم برداری در طول نمایش ممنوع بود و من فقط قبل از شروع نمایش یک عکس از فضای داخلی گرفتم

عکس شماره 47

توضیحات عکس های 47: نمای داخلی تالار بولشوی قبل از شروع نمایش

نمایش رقص باله حدودا 1 ساعت طول کشید و با دو موضوع مختلف اجرا شد بعد از اتمام نمایش لباس ها را تحویل گرفتیم و به سمت مرکز خریدی که در نزدیکی تالار بولشوی بود حرکت کردیم در طبقه اخر این مرکز شعبه KFC و Tepemok که رستوران های ارزان ولی با کیفیتی هستند وجود دارد ما شام را در این رستوران خوردیم و گشتی هم در مرکز خرید زدیم در طبقه همکف این مرکز خرید یکی از شعبات فروشگاه های زنجیره ای detsky mir که فروشگاه های اسباب بازی بسیار معروف و بزرگی هستند وجود دارد که اگر بچه کوچک دارید یا قصد خریدن اسباب بازی را دارید حتما سری به این مرکز خرید بزنید در طبقات بالا هم مغازه های برای خریدن وسایل نوجوانان مثل اسکوتر های برقی و کوادکوپتر های مختلف وجود دارد که قیمت های نسبتا مناسبی دارد موقعیت این مرکز خرید را از تالار بولشوی در عکس زیر قرار دادم

عکس شماره 48

توضیحات عکس 48 : موقعیت مرکز خرید گفته شده از تالار بولشوی

عکس شماره 49

توضیحات عکس 49 : شام ما در KFC

عکس شماره 50

توضیحات عکس 50 : نمایی از اسباب بازی فروشی  detsky mir طبقه همکف

بعد از دیدن این مرکز خرید هم به ایستگاه مترو رفتیم و به هتل برگشتیم و این هم دومین شب اقامت ما در سرزمین تزار ها بود

روز سوم :

برنامه امروز ما بازید از پارک ودونخا و موزه فضایی و اکواریوم مسکو یا مسکواریوم . گیاه شناسی و در آخر بازدید از کافه پوشکین برای شام بود

صبح به دلیل خستگی بیش از حد روز قبل مقداری دیر تر از حد معمول یعنی ساعت 9 بیدار شدیم صبحانه را در اتاق خوردیم و به سمت ایستگاه مترو به راه افتادیم بهترین دسترسی برای پارک ودونخا و موزه فضایی ایستگاه مترو VDNKa است حروف (V.D.N.Kh) خلاصه ی کلمات روسی نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی اتحاد شوروی بود. سالن های نمایشگاه پس از فروپاشی شوروی در اختیار شرکت های تجاری قرار گرفت. ما هم با استفاده از برنامه های کمکی به این ایستگاه رفتیم وقتی از ایستگاه مترو خارج میشوید دقیقا سمت چپ شما موزه فضایی وجود دارد ما هم به سرعت به سمت موزه فضایی رفتیم و بلیط موزه فضایی را به قیمت 250 روبل برای هر نفر خریداری کردیم لباس ها را تحویل دادیم و وارد موزه شدیم

موزه فضایی مسکو در 10 آوریل سال 1981 همزمان با بیستمین سالگرد پرتاپ اولین کیهان نورد به فضا افتتاح شد. از آن زمان به بعد، موزه به جمع آوری و نمایش ابزار و ادوات مربوط به دانش فضانوردی پرداخت. در سالن این موزه شبیه به سفینه طراحی شده وسایل معیشت فضانوردان، انواع تجهیزات فضانوردی و ....وجود دارد. علاوه بر آن، این موزه تاریخ فضانوردی نیز هست. در اینجا اسناد و مدارک، عکس، تقویم، دست نوشته های فضانوردان و .... به نمایش گذاشته شده است

عکس شماره 51

توضیحات عکس 51 : نمای بیرونی موزه فضایی

در این موزه دو سگ فضانورد روسی به نام بلکا و استریلکا هستند که بدن آنها در محفظه ای مخصوص در موزه نگهداری می شود. این دو حیوان اولین موجودات زنده ای هستند که سالم به زمین بازگشتند. البته اولین سگ فضانورد دنیا لایکا نام داشت که در 3 نوامبر سال 1957 با فضاپیمای اسپوتنیک به فضا فرستاده شد. از دیگر موارد جالب این موزه می توان به ماکت ایستگاه فضانوردی "میر" و ماکت دیگر سفینه های شوروی اشاره کرد. البته شهاب سنگ ها و اقلام بسیار جالب دیگری مثل البسه فضانوردی در این موزه وجود دارد که متاسفانه به دلیل محدودیت در ارسال عکس ها فقط قادر به قرار دادن دو عکس برای شما عزیزان هستم

عکس شماره 52

عکس شماره 53

توضیحات عکس 52 و 53 : عکس هایی از نمای داخلی موزه فضایی

برای دیدن این موزه اگر بخواهید مفصل به تمام قسمت ها برسید تقریبا 2 ساعت زمان کافی است اما ما تقریبا یک ساعت وقت گذاشتیم متاسفانه چون اکثر متن ها به روسی نوشته شده بود ما فقط وابسته به مطالعات قبلی خودمان بودیم و خیلی از نوشته های موزه چیزی دستگیرمان نشد

بعد از خارج شدن از موزه به سمت پارک ودونخا حرکت کردیم

این پارک در سال 1939 با عنوان نمایشگاه سراسری کشاورزی افتتاح شد. در دوران جنگ نمایشگاه تعطیل و در سال 1954 یعنی ده سال پس از جنگ مجدداً بازگشایی شد. در سال 1959 این نمایشگاه از انحصار محصولات کشاورزی خارج و به محصولات تولیدی اختصاص یافت. هر یک از جمهوری های شوروی سابق برای خودشان سالن مخصوص داشتند. ودنخا دارای ساختمان ها، مجسمه ها و دیگر نمودهای معماری بسیار زیبا است. دریاچه ی مصنوعی، میدان ویژه ی نمایش و مسابقه ی حیوانات اهلی، چند شهر بازی، گل خانه و غیره از دیگر دیدنی های این محل است. در بسیاری از جشن ها و روزهای شادی در این محل مراسم متعدد برگزار می شود. در حال حاضر این نمایشگاه به بازاری برای عرضه ی کالا و یا به عبارتی دیگر نمایشگاه دستاوردها و بازار محصولات خارجی و داخلی تبدیل شده. یکی دیگر از دیدنی های این منطقه مجسمه ی بزرگی است که در میدان مجاور ودنخا نصب شده است، که زن دهقان و مرد کارگر روسی را نشان می دهد. این پارک از نظر وسعت بسیار پارک بزرگی است و برای دیدن کامل از آن حتی یک روز هم ممکن است فرصت کمی باشد اما قصد ما فقط دیدن از اکواریوم مسکو و بعد موزه گیاه شناسی بود پس در جاهای دیگر پارک فقط توقفی در حده چند عکس میکردیم و به سمت اکواریوم میرفتیم تقریبا در اوایل پارک باجه های فروش بلیط وجود دارد که میتوانید بلیط تهیه کنید فراموش نکنید که بلیط را حتما از اول پارک خریداری کنید در محل اکواریوم بلیط ورودی فروخته نمیشود و با توجه به دور بودن مسیر رفت و برگشت در این پارک بسیار زمان بر است

بعد از حدود یک ساعت پیاده روی در پارک بالاخره به مسکواریوم یا اکواریوم مسکو رسیدیم

عکس شماره 54

توضیحات عکس 54: بلیط ورودی اکواریوم

عکس شماره 55

توضیحات عکس 55: اکواریوم مسکو

آکواریوم مسکو دارای تنوع جانوری بیش از ۸۰۰۰ گونه جانور اقیانوسی می باشد که در ۸۰ محفظه نگهداری می شوند که این محفظه ها توسط ۳ میلیون لیتر آب (۷۹۰ هزار گالن) پر شده است. (به عبارتی ۵۳۰۰۰ متر مکعب آب اقیانوس در این محفظه ها ریخته شده است که انتقال این حجم کاری بسیار عظیم و گسترده بوده). مسکواریوم خیلی بزرگ ساخته شده ولی هنوز در مقایسه با آکواریوم گرجستان بسیار کوچک هست. آکواریوم گرجستان حجم ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتری دارد (۶ میلیون و ۳۰۰ هزار گالن) که همین امر آن را از بزرگترین آکواریوم های جهان کرده است. آکواریوم مسکو در مقام مقایسه در حد و اندازه های آکواریوم بزرگ استرالیا است. در مراسم افتتاح رسمی مسکواریوم جناب آقای پوتین و شهردار وقت مسکو آقای سرکئی سوبیانین حضور داشتنند بلیط ورودی اکواریوم 1000 روبل به ازای هرنفر است البته نمایش هایی هم در این محل برگزار میشود ولی هدف ما فقط بازدید از خود اکواریوم بود

ما هم بعد از ورود به اکواریوم لباس هارا تحویل دادیم و به دیدن از اکواریوم رفتیم در محل اکواریوم عکس برداری و فیلم برداری در حالت عادی مجاز است ولی استفاده از فلش در عکس و فیلم ممنوع است

عکس شماره 56

عکس شماره 57

عکس شماره 58

عکس شماره 59

عکس شماره 60

عکس شماره 61

توضیحات : نمای داخلی مسکواریوم

متاسفانه به دلیل بزرگی بیش از حد پارک و خستگی که از روز قبل مانده بود توان دیدن از باغ گیاه شناسی را نداشتیم و این مورد را از برنامه حذف کردیم به سمت ایستگاه مترو به راه افتادیم مقصد بعدی ما رفتن به کافه پوشکین بود که یکی از معروف ترین و قدیمی ترین کافه های مسکو است به دلیل ازدحام در این کافه بهتر هست که از قبل میز رزرو کنید و بدون استرس در ساعت مقرر به کافه بروید رزرو کاملا رایگان است و در ایران به راحتی در وب سایت کافه پوشکین قابل دسترسی است

ادرس اینترنتی کافه پوشکین : https://cafe-pushkin.ru

این کافه دارای سه سالن مختلف هست سالن کتابخانه . سالن موسیقی و سالن شومینه که هر کسی با سلیقه خودش یکی از سالن هارا انتخاب میکند

البته پشت بام این کافه هم در فصل تابستان قابل استفاده است و میز هایی در فضای باز قرار گرفته میشود که در تاریخی که ما بودیم این قسمت قابل استفاده نبود

عکس شماره 62

توضیحات عکس 62: عکس سالن کتابخانه کافه پوشکین ( اینترنت )

دوست من برای شام سالاد سزار سفارش داد و من هم یکی از غذاهایی که در منوی پیشنهادی بود را سفارش دادم غذای دوستم خوب بود ولی غذای من اصلا به مزاج ما خوش نیامد و تقریبا نصفه غذا را نخوردم

عکس شماره 63

توضیحات عکس 63 : شام ما در کافه پوشکین

قیمت شام ما با آب سیب برای هر نفر حدود 1700 روبل شد

بعد از صرف شام به خاطر خستگی بیش ار حد تصمیم گرفتیم با تاکسی به هتل برگردیم با استفاده از Yandex.Taxi تاکسی گرفتیم و با قیمت 250 روبل از کافه پوشکین به هتل برگشتیم

و به این ترتیب شب سوم هم تمام شد

روز چهارم :

برنامه امروز ما بازدید از طاق و پارک پیروزی . مجموعه افیمول سیتی و آسمان خراش ها و مراکز خرید آن و در نهایت گشت با قایق تفریحی رادیسون بود

ما صبح ساعت حدودا 9 از خواب بیدار شدیم و صبحانه را خیلی سریع در هتل خوردیم و راهی ایستگاه مترو نزدیک هتل شدیم بهترین دسترسی برای طاق پیروزی ایستگاه متروی park pobedy است پس ما هم به این ایستگاه رفتیم و به محض خروج از ایستگاه مترو طاق را دیدیم امروز هوا خیلی سرد تر از روزای قبل شده بود و مه گرفتگی در ارتفاع وجود داشت

ناپلئون در سال 1812 پس از پیروزی های پی در پی حمله ی گسترده ای را به روسیه ترتیب داد، اما سربازهای او در خاک روسیه میان برف و یخ درمانده شده و مجبور به عقب نشینی شدند. البته ولیعهد سوئد هم که خود یک فرانسوی و از ژنرال های سابق ناپلئون بود در ترتیب دادن این شکست نقش ویژه ای ایفا کرد. او بود که سزار را متقاعد کرد تا در دشت های برفی سپاه ناپلئون را محاصره کنند. در سال 1958 در مسکو به یاد بود این پیروزی یک پارک بنا شده و طاق پیروزی به عنوان یاد بود پیروزی روسیه بر ناپلئون بناپارت فرانسوی بنا شد.

عکس شماره 64

توضیحات عکس 64: طاق پیروزی

در مقابل طاق پیروزی . پارک پیروزی قرار گرفته است که یک موزه هم در داخل این پارک وجود دارد این موزه در تاریخ 9 می 1995 به مناسبت پنجاهمین سالگرد پیروی ارتش شوروی بر آلمان نازی افتتاح گردید.مساحت کل پارک پیروزی 135 هکتار است که شامل یادمان اصلی پیروزی با ارتفاع 142 متر، موزه ی جنگ جهانی دوم به مساحت 33992 مترمربع و گالری نقاشی موزه ی جنگ با مساحت 3550 مترمربع می باشد. در محوطه ­ی پارک، یک مسجد، کلیسا و یک کنیسه به یادبود شهیدان مسلمان، مسیحی و یهودی ساخته شده است

عکس شماره 65

توضیحات عکس 65: پارک پیروزی و حرکات جالب مرد چینی

عکس شماره 66

توضیحات عکس 66: پارک پیروزی و موزه جنگ

یکی از جالب ترین قسمت های موزه، سالن اشک مادر است که در بالای مجسمه ی مادر، اثر هنری شیشه ای متشکل از 27000000 قطعه کریستال به یادبود 27000000 شهید شوروی در جنگ جهانی دوم نصب گردیده است.هر گوشه ی این موزه با طراحی بسیار ماهرانه، تمام صحنه های جنگ را با استفاده از هنرهای تجسمی به گونه ای مجسم می نماید که گویا انسان در صحنه ی نبرد حضور داشته و جلوه های شکست و پیروزی را از نزدیک احساس نموده است.

هدف ما فقط نمای بیرونی موزه بود و قصد ورود به داخل موزه را نداشتیم بعد از دیدن پارک و نمای بیرونی موزه به سمت افیمول سیتی یا مجموعه آسمان خراش های مسکو به راه افتادیم البته در خیلی از نقشه ها این مکان به نام مسکو سیتی نیز نمایش داده میشود بلندترین برج مسکونی اروپا و روسیه، «برج مرکوری» (Mercury) با ارتفاع حدود ۳۴۰ متر نیز در این منطقه قرار دارد.

بهترین دسترسی برای این مقصد ایستگاه متروی vystavochnaya است

ما هم به سمت این ایستگاه به راه افتادیم و بعد از حدود یک ساعت به مقصد رسیدیم

در سمت ایستگاه مترو آسمان خراش ها و مرکز خرید افیمول سیتی قرار دارد و روی رودخانه مسکوا نیز پلی ساخته شده که در آن مغازه های نیز برای خرید وجود دارد البته زیاد نیستند همچنین صندلی ماساژ و برخی بازی های سکه نیز در این پل وجود دارد که ما هم با پرداخت 100 روبل نیم ساعت از این صندلی ها استفاده کردیم و خستگیمان در رفت

عکس شماره 67

توضیحات عکس 67: اسمان خراش ها

عکس شماره 68

توضیحات عکس 68: پلی که به صورت مرکز خرید روی رودخانه مسکوا واقع شده

عکس شماره 69

توضیحات عکس 69 : نمایی از رودخانه مسکوا از پل روی آن و تکه ها یخ و کشتی ها

بعد از دیدن مرکز خرید روی رودخانه به سمت افیمول سیتی رفتیم و بعد از حدود 10 دقیقه به درب وروی این مرکز رسیدیم که یک مرکز خرید بسیار لوکس و گران قیمت است جلوی درب ورودی این مرکز رستورانی وجود داشت و ما هم که وقت ناهارمان بود تصمیم گرفتیم ناهار را در آنجا بگذرانیم رستوران خوبی بود اما حجم غذاهای بسیار کمی داشت من گوشت اردک دودی سفارش دادم و دوستم ماهی سفارش داد و بعد از حدود نیم ساعت غذای ما سرو شد

عکس شماره 70

توضیحات عکس 70 : ناهار ما

غذای من با نوشابه حدود 800 روبل شد و غذای دوستم 600 روبل

بعد از خوردن غذا به داخل مرکز خرید رفتیم و گشتی زدیم و سوغات هایی برای خانواده خریدیم در طبقه همکف این مرکز و وسط میدان آن کافه ای نیز وجود دارد که در آن میتوانید چیزی میل کنید قلیان هم در این کافه وجود دارد و عزیزانی که مایل باشند میتوانند استفاده کنند

ما در این کافه یک قوری چایی به مبلغ 200 روبل خوردیم

عکس شماره 71

توضیحات 71 : مرکز خرید افیمول سیتی

بعد از این مرکز خرید قصد ما سوار شدن به کشتی رادیسون بود میدانستیم که ساعت حرکت این کشتی برای بعد از ظهر ساعات 4 و 8 هست و هدف ما رسیدن به ساعت 8 این کشتی بود حدود ساعت شش و نیم ما مرکز خرید را به مقصد پارک گورکی که مبدا حرکت کشتی رادیسون بود ترک کردیم بهترین دسترسی برای این مقصد ایستگاه park kultury بود ما هم به این ایستگاه رفتیم و با پرسش از مردم تقریبا یک ربع مانده به حرکت کشتی به محل رسیدیم زمانی که قصد خرید بلیط را داشتیم تازه فهمیدیم که چه غفلتی کردیم پول کافی برای خرید بلیط کشتی همراهمان نبود البته دلار داشتیم ولی متصدی فروش بلیط دلار را از ما قبول نمیکرد و فقط روبل میخواست چون ما برای روز بعد هم برنامه کاملی داشتیم اگر این موقعیت را از دست میدادیم دیگر نمیتوانستیم سوار کشتی شویم به همین خاطر تا اخرین لحظه تلاش کردیم و دست به هر کاری زدیم که بتوانیم بلیط تهیه کنیم اول آدرس نزدیک ترین صرافی را پرسیدیم که متاسفانه حدود نیم ساعت برای رفت و برگشت وقت گیر بود از چند رهگذر خواهش کردیم که دلار را از ما قبول کنند و روبل به ما بدهند که یکی از آن ها روبل کافی همراه نداشت و بعضی ها اعتماد نمیکردند بالاخره یک جوان حدود 25 ساله را پیدا کردیم که آدم بسیار شوخ طبع و باحالی بود که مشغول سرسره بازی روی یخ ها بود ما به اون پیشنهاد دادیم که مبلغ 5700 روبل از کارت خوان باجه بلیط فروشی پول بکشد ما به او صد دلار بدهیم و متصدی پول بلیط را کم کند و مابقی مبلغ را به ما عودت دهد اون نیز قبول کرد و ما مجددا به داخل باجه رفتیم اما متصدی باجه این کار را قبول نکرد کم کم داشتیم نا امید میشدیم و حدود 3 دقیقه به حرکت کشتی وقت مانده بود که انگار متصدی فروش بلیط دلش به حال ما سوخت و قبول کرد که بلیط ها را به ما بدهد او گفت هر چه روبل دارید بدهید و من بلیط به شما میدهم ما هم با تمام سکه هایی که داشتیم و هر چه در جیب من و دوستم باقی مانده بود حدود 1300 روبل جمع کردیم و به متصدی دادیم او نیز بلیط کشتی را به ما داد و ما به سرعت سوار کشتی شدیم و کشتی حرکت کرد

قیمت اصلی ورودی کشتی به ازای هر نفر 750 روبل است و گشت کشتی حدود 2 ساعت و نیم طول میکشد

فضای داخلی کشتی رادیسون شبیه به رستوران تعبیه شده و داخل عرشه این کشتی میز های زیاد چیده شده است که همه مشغول به خوردن غذا میشوند ما چون همه پولمان را بابت بلیط ورودی داده بودیم متاسفانه پولی بابت غذای داخل کشتی همراهمان نبود و مجددا متصدیان کشتی نیز دلار قبول نمیکردند و ما ناچار شدیم دو ساعت و نیم را فقط به صحبت و گاهی عکس برداری بگذرانیم این کشتی فضای بیرونی نیز دارد و میتوانید از روی عرشه این کشتی نیز استفاده کنید

عکس شماره 72

توضیحات عکس 72: نمای بیرونی قایق رادیسون

عکس شماره 73

توضیحات عکس 73 : نمای از رودخانه مسکوا از روی عرشه کشتی

باران شروع به باریدن کرده بود و هوای بسیار سردی بود اما ما باز هم فرصت را از دست ندادیم و تا جایی که توانستیم از عرشه بیرونی کشتی استفاده کردیم

عکس شماره 74

توضیحات عکس 77 : نمایی از کاخ کرملین ار عرشه کشتی

عکس شماره 78

توضیحات عکس 78 : هتل رادیسون

بعد از خروج از کشتی به سرعت رفتیم و پولمان را به روبل تبدیل کردیم و ساندویچ کباب ترکی به مبلغ 250 روبل خوردیم و با تاکسی به هتل برگشتیم هزینه تاکسی تا هتل نیز 250 روبل شد

بعد از رسیدن به هتل نیز برگ ریجستر ما در سیستم پلیس را از هتل تحویل گرفتیم لازم به توضیح است که شما در صورت داشتن اقامت بالاتر از 7 روز در خاک روسیه نیاز به گرفتن ریجستر پلیس دارید و باید نام شما در سیستم پلیس این کشور ثبت شود در هتل های 4 ستاره و بالاتر این کار به صورت رایگان توسط هتل انجام میگیرد اما در صورت اقامت در هتل های سه ستاره یا پایین تر یا هاستل نیاز به درخواست از رسبشن هتل هست و معمولا مبلغی در قبال این کار از شما درخواست میکنند که زیاد هم نیست عموما زیره 500 روبل به ازای هر نفر است حتما این موضوع را پیگیری کنید در صورت بی اعتنایی احتمال دردسر شما در مدت اقامت و هنگام خروج نیز وجود دارد ما هم برگ ریجستریشن را از هتل دریافت کردیم و این هم چهارمین شب اقامت ما در پایتخت روسیه بود

عکس شماره 79

توضیحات عکس 79 : نمونه کارت ریجستریشن پلیس

روز پنجم:

امروز اخرین روز اقامت ما در مسکو بود و باید به جاهای زیادی میرسیدیم از برنامه هایی که برای این روز پیشبینی کرده بودیم تا برنامه های که از روزهای قبل به دلایلی کنسل شده بود و باید از آن ها هم بازدید میکردیم به همین خاطر صبح زودتر از همیشه بیدار شدیم و خیلی سریع بعد از خوردن صبحانه به ایستگاه مترو رفتیم قصد ما اول بازدید از بازارچه صنایع دستی ایزمایلف و خرید محصولات پوستی بود که در روز اول به علت دیر رسیدن تعطیل شده بود خیلی سریع به ایزمایلوف رفتیم و در مغازه ها سوغاتی های که خواستیم را خریدیم لازم به ذکر است که اگر قصد خریدن لباس های پوست شال و کلاه پوست ماتروشکا یا صنایع سنگی کهربا را دارید مناسب ترین جا برای خرید در روسیه همین بازار است و البته در ابتدا مغازه داران درخواست مبالغ بالایی میکنند اما با کمی چانه زدن و تخفیف میتوانید تا حتی یک سوم قیمت گفته شده هم خرید کنید من یک کلاه پوست سمور را که فروشنده درخواست 5000 روبل میکرد به قیمت 2000 روبل و یک پالتوی پوست برای نامزدم که فروشنده درخواست مبلغ 30000 روبل میکرد را به قیمت 15000 روبل خریداری کردم و یک ماتروشکای 5 قسمتی را که نقش و نگار آن طراحی دستی بود به قیمت 1000 روبل خریدم حتما چانه زدن در این مرکز را فراموش نکنید

عکس شماره 80

توضیحات عکس 80 : بنای ایزمایلوف

عکس شماره 81

توضیحات عکس 81 : بازارچه صنایع دستی ایزمایلوف

عکس شماره 82

توضیحات عکس 82: بازارچه ایزمایلوف و محصولات کریسمس ( جوراب های مخصوص کریسمس )

عکس شماره 83

توضیحات عکس 83: مرکز خرید ast torgovyy kompleks

بعد از خریدها تقریبا ظهر شده بود به طبقه آخر مرکز خرید رفتیم و ناهار را در کی اف سی این مرکز خرید خوردیم

عکس شماره 84

توضیحات عکس 84: ناهار ما در کی اف سی

قیمت ناهار 650 روبل شد

بعد از خوردن ناهار چون خرید زیادی کرده بودیم  پولی همراهمان نمانده بود به همین خاطر به هتل برگشتم که هم وسایل را در هتل بگذاریم و هم پول برداریم خیلی سریع به هتل رفتیم و بعد از انجام کار سریعا به مترو برگشتیم مقصد بعدی ما کلیسای عیسی منجی بود بهترین دسترسی برای این کلیسا ایستگاه Kropotkinskaya است ما هم سریعا به این ایستگاه رفتیم و به کلیسای عیسی منجی رسیدیم

پس از شکست ناپلئون در جنگ 1812، الکساندر اول به مناسبت این پیروزی تصمیم گرفت کلیسایی بسازه قرار بود این بنا در تپه های وارابیف (که امروزه دانشگاه مسکو در آن جا قرار دارد) ساخته شود ساخت بنا در سال 1826 به فرمان نیکلای اول متوقف و محل جدیدی برای آن درنظر گرفته شد ساخت کلیسا( کلیسای عیسی منجی مسکو) در 1839 آغاز و در 1883 به پایان رسید.

مساحت این کلیسا برای پذیرش 10 هزار نفر و بلندترین کلیسای ارتدکس مسیحی در جهانه. نام دیگر این کلیسا، کلیسای ناجی ست . وقتی آخرین سپاه ناپلئون از روسیه خارج میشه برای تشکر از خدا و به شکرانه این پیروزی الکساندر اول تصمیم گرفت این کلیسا را بسازد.

کلیسا در دسامبر 1931 به کلی ویران شد و در اواخر این سال برنامه ی ساخت کاخ آغاز شد. اما بنا به دلایل مختلف این کاخ هرگز ساخته نشد.در سال 1937 کار ساخت بنا آغاز شد با مرگ استالین کاخ شوراها هرگز ساخته نشد و دوباره کلیسا به مدت 5 سال بازسازی گردید و در محل خاکبرداری این کاخ، گودال بزرگی درست شد که بعداً به استخر تبدیل گشت.در سال های بعد، با بررسی کارشناسان مبنی بر این که بخار آب حاصل از این استخر به اشیاء موزه ی هنری پوشکین که در مجاورت آن قرار داشت صدمه می زند، فکر استفاده از این محل برای کار دیگری قوت گرفت.

سقوط حکومت کمونیستی باعث شد که شهرداری مسکو درصدد احیای کلیسای قدیمی برآید. ساخت این کلیسا که دقیقاً از روی بنای قدیمی ساخته شده است، در 1992 مجدداً آغاز گردید و طی چند سال با کمک مالی شهرداری، مؤسسات خیریه و مردم بنا شد و اینک در مراسم مذهبی مورد استفاده قرار میگیرد.

عکس شماره 85

توضیحات عکس 85:  کلیسای عیسی منجی

عکاسی و فیلم برداری در داخل این کلیسا ممنوع است به همین خاطر من فقط عکسی که از نمای بیرونی این کلیسا گرفتم را قرار خواهم داد

بعد از دیدن کلیسا برنامه ما دیدن از قبرستان نوودویچی بود بهترین دسترسی به این قبرستان ایستگاه sportinvnaya است

قبرستان نوودویچی گورستانی تاریخی و بسیار مشهور در نزدیکی صومعه نوودویچی در مرکز شهر مسکو است. این گورستان تاریخی مدفن بسیاری از نام‌آوران مشهور اهل روسیه است از مهم ترین افراد مدفون در این گورستان میتوان به

1-  نیکیتا سرگیویچ خروشچف، دبیرکل حزب کمونیست شوروی و رهبر اتحاد جماهیر شوروی.

2- بوریس یلتسین، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و اولین رئیس جمهور فدراسیون روسیه.

3- ابوالقاسم لاهوتی کرمانشاهی، شاعر و فعال سیاسی ایرانی در دوران انقلاب مشروطه ایران.

4 - آنتون پاولوویچ چخوف، داستان‌نویس و نمایش‌نامه ‌نویس برجستهٔ روس.

5- آندره نیکلایویچ توپولف، مهندس طراح هواپیما و بنیان‌گذار شرکت توپولف.

و بسیاری دیگر از نام اوران روسیه در خاک این گورستان مدفون شده اند

عکس شماره 86

عکس شماره 87

توضیحات عکس 86 و 87 :  مقبره برخی از نام آوران گورستان نوودویچی

متاسفانه ما کمی دیر به قبرستان رسیدیم درب های قبرستان ساعت 6 عصر بسته میشوند و فقط 45 دقیقه در این قبرستان فرصت داشتیم و موفق به پیدا کردن برخی از قبرها به دلیل کمبود وقت نشدیم مهم ترین موضوعی که تا آخر سفر روی دل من ماند پیدا کردن شاعر همشهری خودم در این قبرستان یعنی ابولقاسم لاهوتی کرمانشاهی بود که چون قبرستان بسته شد موفق به پیدا کردنش نشدم

بعد از بسته شدن قبرستان قصد دیدن از خیابان های آربات قدیم و جدید را داشتیم درب ورودی قبرستان ایستگاه اتوبوسی بود که چون قبرستان با ایستگاه مترو کمی فاصله داشت تصمیم گرفتیم برای اولین بار در روسیه اتوبوس را هم تجربه کنیم به کمک برنامه هایی که داشتیم اتوبوس مد نظر پیدا کردیم و سوار شدیم تقریبا بعد از نیم ساعت به خیابان آربات رسیدیم امروز جو شهر بسیار امنیتی شده بود و ماشین های پلیس زیادی آژیر زنان از صبح تا شب که به هتل برگشتیم از کنار ما رد میشدند اما ما بی اطلاع از اتفاقی بودیم که هیچوقت هم نفهمیدیم داستان چه بود

خیابان آربات که در حقیقت شامل دو خیابان قدیمی و جدید است، یکی از محله های مورد بازدید جهانگردان و خرید مسکو به شمار می رود. این خیابان در بدو پیدایش در حاشیه ی شهر و محل استقرار کاروان های تجاری از کشورهای مشرق زمین بود. از آن جا که ارابه های تجاری در این مکان مستقر می شدند، به عقیده ی برخی کلمه ی آربات از ارابه مشتق شده است. آربات قدیم فروشگاه های متعدد صنایع دستی و یادگارهای روسیه را دارد. این خیابان در روزهای یکشنبه محل تجمع گروه های نمایشی نوازندگان، آکروبات ها و غیره است که هزاران نفر از آن بازدید می کنند. خانه موزه ی الکساندر پوشکین در این خیابان قرار دارد. همچنین به مناسبت دویستمین سالگرد تولد این شاعر نامدار، مجسمه ای از وی و همسرش در آربات نصب شد.در حقیقت شهرت این خیابان از اوایل سده ۱۸ میلادی، به عنوان یکی از بهترین مناطق مسکو، به محلی شناخته ‌شده برای زندگی اشراف و نویسندگان درآمد سکونت گاه افرادی همچون الکساندر پوشکین، شاعر و نویسندهٔ روس و ماکسیم گورکی، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس روس بود آربات جدید که تقریباً به موازات آربات قدیم ساخته شده است، دارای فروشگاه های متعدد امروزی است که جهانگردان می توانند از آن ها وسایل مورد نیاز خود را از خوراک و پوشاک گرفته تا دوربین عکاسی و فیلم تهیه کنند.

عکس شماره 88

توضیحات عکس 88:  اتوبوس پارک شده در ابتدای خیابان اربات قدیم

عکس شماره 89

توضیحات عکس 89 : خیابان آربات قدیم

عکس شماره 90

توضیحات عکس 90 : خیابان آربات جدید

برای دیدن از این دو خیابان حدود 3 ساعت زمان نیاز است

طبق تحقیقاتی من رستورانی پیدا کرده بودم که یک رستوران لوکال یا محلی در مسکو به شمار میرفت این رستوران در سایت trapadvisitr  دارای بالاترین امتیاز ها بود و از آن جایی که من بسیار علاقه مند به چشیدن غذاهای محلی هر شهر و کشوری هستم دو صندلی در این رستوران را برای امشب رزرو کرده بودم اسم این رستوران Farmers Restaurant Lavkalavka بود موقعیت مکانی این رستوران را در عکس برای شما عزیزان قرار خواهم داد

عکس شماره 91

توضیحات عکس 91 : موقعیت مکانی رستوران در گوگل مپ

بعد از رسیدن به رستوران چون رزرو داشتیم خانومی به پیشواز ما آمدند و بعد از خوش آمد گویی ملیت مارا پرسیدند و بعد از شنیدن اسم ایران از زبان ما یهو با یک حال عجیب و دست پاچه به ما نگاه میکردند انگار چیزی خیلی عجیبی شنیده بودند من و دوستم هم که نمیدانستیم چه اتفاقی افتاده فقط به هم نگاه میکردیم که بعد از حدود 5 دقیقه تازه شروع به صبحت کردند و گفتند که مطالعات بسیاری درباره شاعر های ایرانی از جمله حافظ فردوسی و رومی و آداب و فرهنگ مردم ایران داشته اند و اولین بار است که یک ایرانی را در این رستوران دیده بودند بنده خدا آنقدر شوکه شده بود که هر دقیقه میرفت و دیگر پیشخدمت های رستوران را صدا میزد و از ما تقاضای عکس میکردند بعد از حدود یک ساعت جواب دادن به سوالات این خانوم که اطلاعات بسیار خوبی هم در مورد ایران داشتند حتی در مورده پشمک . گز و سوهان اصفهان هم از ما سوالاتی پرسیدند و ما هم برای اثبات فرهنگ ایران و ایرانی با خوشرویی سعی میکردیم به سوالات ایشان پاسخ بدهیم هر چند که بسیار خسته و گرسنه بودیم البته ایشان بسیار خانوم متشخص و با سوادی بودند بالاخره ما سفارش غذا دادیم دوستم که علاقه ای به چشیدن غذای های جدید نداشت استیک سفارش داد و من سوپ مخصوص سرآشپز را سفارش دادم و غذا بعد از نیم ساعت اماده شد

عکس شماره 92

توضیحات عکس 92 :  نمای از رستوران

عکس شماره 93

توضیحات عکس 93 :  شام ما در رستوران محلی

قیمت این شام برای من با آب سیب 800 روبل شد بعد از خوردن شام هم به دلیل خستگی زیاد و اینکه فردا هم باید صبح زود بیدار میشدیم که به قطار برسیم با تاکسی به هتل برگشتیم قیمت تاکسی هم تا هتل 350 روبل شد و به این ترتیب آخرین شب اقامت ما در پایتخت روسیه به پایان رسید