تجربه سفر با خودروی شخصی به عراق

سفری متفاوت به عراق + تصاویر

خب قبل از شروع باید بگم که جهت سفر به عراق با توجه به اطلاعات ناقصی که در فضای مجازی وجود داشت اکثر اطلاعات ذکر شده تجربه شخصی بنده جهت سفر در نوروز 97 می باشد و مسلما زمانی که شما این اطلاعات را میخوانید شاید بخشی از این اطلاعات نیاز به بروزرسانی داشته باشد، پس قبل از سفر تا می توانید اطلاعات جمع آوری کنید. میشه گفت سفر به کشور عراق با خودروی شخصی نسبت به کشور های در حال توسعه ای مثل آذربایجان، ترکیه،ارمنستان، گرجستان خیلی فرق می کنه پس امیدوارم متن ذیل کمک فراوانی به شمایی که قصد سفر با خودروی شخصی دارید بکند.شایان ذکر هست با توجه به اماکن زیارتی معروف و مشخص بنده فقط بخش های از سفر را که ممکن هست سوالی برای شما پیش بیاید را ذکر می کنم و وارد جزییات اماکن زیارتی نمی شوم .

اقدامات قبل سفر

تهیه ویزا عراق :

جهت تهیه ویزا باید به آژانس های مسافرتی مورد تایید سفارت عراق مراجعه بفرمایید که جهت صدور ویزا نیاز به پاسپورت تمامی مسافرین به همراه یک قطعه عکس 3*4 و مبلغ حدود 205 هزار تومان به ازای هر نفر میباشد.ضمنا نیازی به حضور تمامی مسافرین نیست فقط یکنفر با مدارک می تواند مراحل تهیه ویزا را انجام دهد، فکر می کنم ویزا باید به صورت انفرادی تهیه شود و ویزای گروهی جهت سفر با خودرو مشکل دارد.ویزا کمتر از 48 ساعت آماده تحویل می باشد که می توانید از همان آژانس دریافت نمایید.(آژانسی که به من معرفی شد داخل کوچه مینو قبل از میدان ولیعصر بود)

تهیه مدارک ماشین و گواهینامه بین الملل :

• تهیه کارت ماشین بین الملل به قیمت حدود 100 هزار تومان از گمرک (صدور آنی)
  • تهیه گواهینامه بین الملل به ارزش 109 هزار تومان از سازمان اتومبیل رانی و جهانگردی (صدور آنی)
  • کاپوتاژ خودرو (که بر اساس اطلاعات این برگه گمرک ایران اجازه خروج به شما می دهد)
  • نیازی به پلاک بین الملل نمی باشد(من پلاک بین الملل از سفر قبلی داشتم جالبه که بگم موقع ورود به عراق پلاک بین المللی داشتم و انقدر که این پلاک ایست بازرسی ها رو متعجب
  • می کرد پلاک ایران عادی و تعریف شده بود و منم در نجف پلاک بین الملل را که با بسط بسته بودم باز کردم و ترددم راحتتر شد )

(شهر ایلام)

حرکت از تهران

در ساعت 20:30 تاریخ 25.12.96 از تهران حرکت کردیم چون 2 تا راننده بودیم مدت کمی توقف داشتیم و ساعت 5:30 به ایلام رسیدیم نماز رو در مسجد جامع اقامه کردیم (البته جالب بود 2 تا مسجدی که قبل از مسجد جامع رفتیم بسته بودند و نماز صبح در آن ها اقامه نمی شد.البته قبل از ورودی شهر یک ایستگاه استراحت و نمازخانه وجود دارد که پیشنهاد می کنم اگر بد موقع به شهر رسیدید اونجا استراحت کنید) تا ساعت 7 در ایلام استراحت داشتیم و بعد به سمت مهران راه افتادیم.

بعد از یک ساعت راس ساعت 8 وارد شهر مهران شدیم، باک ماشینو پر کردیم و به سمت پایانه مرزی حرکت کردیم.حدود 10 دقیقه بعد به پایانه رسیدیم، ماشینو سمتی که پایانه گمرکی هست و مسافرین پیاده برای عبور از مرز به اون سمت میروند پارک کردیم این قسمت مهم هست لطفا توجه کنید تا با مشکلی که ما برخورد کردیم مواجه نشوید، همه مسافران به همراه راننده با پاسپورت وارد پایانه شوید و اگر عوارض خروج از کشور را قبلا پرداخت نکرده اید همونجا باید پرداخت کنید (بهتره این عوارض را قبلا در شهر خود پرداخت کنید چون معمولا صف مربوطه در پایانه مرزی خیلی شلوغ هست)مبلغ عوارض نفری 75 هزار تومان بود (البته از سال 97 به بعد گران شد) که با داشتن اطلاعات فردی هر مسافر مثل کد ملی و نام و نام خانوادگی می توان آن را اخذ کرد(نیازی به حضور همه مسافران نیست و یک نفر جهت تکمیل رسید کافی می باشد)

( کانکس گمرک ایران)

بعد همه مسافران به همراه راننده به سمت گیت خروج رفته و بعد از چک شدن پاسپورت توسط ماموران ایرانی (حتما دقت کنید که مهر خروج از ایران توسط مامور زده شود) وارد خاک عراق شوید
اشتباه اول (عدم ثبت مهر ورود به خاک عراق): با توجه به اینکه هیچ اطلاعی از اینکه حالا چه باید بکنیم نداشتیم از یکی از ماموران پرسیدیم اونم گفت وقتی مهر خروج از ایران خورد داخل پاسپورت از همون در بغل خارج بشید و با ماشین برید سمت خروجی ماشین ما هم همین کارو کردیم(در عین حال مسافران پیاده بعد از عبور از گمرک ایران با وسایلشون به سمت ورودی گمرک عراق میرفتند و اونجا مهر ورود به خاک عراق در پاسپورتشون ثبت میشد ولی ما این کارو نکردیم و همه مسافران به سمت خودرو رفتیم و با خودرو به مسیر ادامه دادیم ****حتما در خصوص مهر ورود به خاک عراق اطلاعات کسب کنید ****) و سوار ماشین شدیم و کمی به عقب رفتیم و وقتی به میدان رسیدیم به سمت دستگاه ایکس ری رفتیم(به یک 3 راهی میرسید اولی همونی هست که به سمت پایانه مسافرین میره دومی محل پارک اتوبوس ها هست و سومی به سمت دستگاه ایکس ری میرود که یه سوله بزرگه هست) و با عبور از کنار دستگاه به فضایی کنار پایانه مرزی رسیدیم.

اونجا به یک در فلزی بزرگ رسیدیم البته ناگفته نماند کلی دور خودمون چرخیدیم تا اینجا رو پیدا کردیم علاوه بر اینکه هیچ تابلو راهنمایی وجود نداشت هیچ کس هم نمیدونست از کجا باید از مرز خارج بشیم ، بعد از چندتا بوق یک نفر از تو کانکسی که اونور در بود داد زد زنجیر در بردار بیا تو بعدم زنجیرو بنداز به در.خلاصه اون کانکس همون گمرک ایران بود بعد از اخذ 25 هزار تومان با دستگاه کارت خوان یه برگه اجازه عبور از گمرک به شما میده که اونم با کلی التماس و دعا دستگاه کار کرد و به سمت درب خروجی رفتیم اونجا که آخرین بخش از خاک ایران بود یک سرباز و یک نفر نیروی کادر مرزبانی حضور داشتن که با چک کردن برگه کاپوتاژ و پاسپورت ها و البته بازرسی صندوق عقب ماشین اجازه خروج از کشور و به ما دادن و وارد خاک عراق شدیم.

( گمرک عراق)

( برگه های گمرک)

ورود گمرک عراق:

این قسمت پیچیدگی های خاص خودشو داره و اگه کم حوصله باشید دچار سردرگمی میشوید.
بعد از ورود به خاک عراق به منطقه گمرک عراق وارد میشوید 20 متر که جلو بیاید یه اتاقکی هست که مشخصات ماشین و راننده در اون ثبت میشه (اشتباه دوم ما این اتاقو ندیدیم و البته کسی هم جلوی ما رو نگرفت) بعد از رد شدن از این قسمت به محوطه بزرگی میرسید که اتوبوس ها و ماشین ها در اون متوقف شدن شما ماشینو در سمت راست باید پارک کنید(تقریبا پشت ساختمان پایانه مرزی) اونجا در یک اتاقک بازرسی یک مامور عراقی هست که شما را جهت گرفتن مجوز ها راهنمایی میکنه خوب به محل اخذ مجوز ها دقت کنید حدود 5-6 جا باید برید که البته میشه حدس زد که هیچ تابلو راهنمایی وجود نداره و حتما باید محل جاهایی که مجوز میدهند را از راننده های دیگر مثل راننده اتوبوس ها بپرسید
ابتدا مسافرین را در جایگاهی که مسقف هست پیاده میکنید (فضایی باز بدون کولر ، فقط یک سقف) بعد راننده با در دست داشتن مدارک ماشین و پاسپورت اش آماده میشه برای انجام مراحل اداری.

اگه بخوام یه تصویری از محیط گمرک عراق بگم یه چیزی مثل محیط بازی call off duty میمونه هیچ خبری از یک ساختمان درست و حسابی نیست چنتا ساختمان یک طبقه سیمانی ، تعدادی کانکس دیده میشود که البته با فاصله از هم قرار گرفته اند که رو بعضی از اونها با بنر اسم اداره مربوطه ذکر شده.مثلا یکی به ما میخواست آدرس اداره گمرک بده میگفته اون سطل زباله ای که ازش دود بلند میشه رو می بینی باید از کنارش رد بشی بری پشت فنس اونجا اداره گمرک هست.
اول از همه به اداره گمرک میری و بعد از ثبت اطلاعات خودرو و راننده یک برگه میده با اون برگه میری اداره بیمه اونجا 40 هزار دینار یا معادل دلاری ازتون میگیرن با گرفتن برگه بیمه به سمت وزارت  نقل میری اونجا یه 100 دلاری پیاده میشی که فقط هم 100 دلاری میگیره حتی از ما که 5 تا 20 دلاری داشتیم قبول نکرد و میگفت حتما باید یک اسکناس 100 دلاری بدی با بدبختی رفتم اداره بیمه ازش خواهش کردم که به جای 20 دلاری ها یک 100 دلاری بهم بده ، بعد از کلی ناز کردن پولو گرفتم و برگشتم وزارت نقل، اونجا بهتون یک برگه میده میگه برگرد گمرک اونجا 15000 دینار یا معادل دلاری پیاده میشی بعد میگه برو سونار ، سونار یه دکه هست که یه سرباز در اون هست که میشه ورودی کامیونت ها ، اونجا مشخصات ماشینو مینویسه و یه برگه کوچیک مهر شده به شما میده بعد برمیگردی پیش خودرو که پارک کردی و با مسافرا به سمت اتاقک بازرسی که همون بغل هست میری و یه کوچولو ماشینو میگردن و میگن خوش آمدی (یادم نیست که اونجا هم برگه ای مهری چیزی بهتون میده یا نه) میری به سمت درب خروجی که حدود 1 کیلومتر پایینتر هست اونجا مدارک و کاغذ ها چک میشه و خودرو ثبت میشه و البته از شما کپی مدارکی که از ادارات مختلف گرفتید را میخواد که ما نداشتیم اونم یکم غر زد و گفت برید.ساعت خروج از گمرک 11:30 صبح بود.

تا به اینجا چون ما بلافاصله بعد از خوردن مهر خروج ایران در پاسپورتمان سوار ماشین شدیم فکر میکردیم که چون با ماشین داریم میریم خاک عراق مهر ورود به خاک عراق یه جایی مثلا داخل خاک عراق میزنن مثل گمرک و توجهی نکردیم از طرفی خود عراقی ها هم نه در گمرک و نه حتی داخل خاک عراق به این مسئله که پاسپورت های ما مهر ورود به خاک عراق ندارن توجه نداشتن جز یک مورد ایست بازرسی در 100 کیلومتری نجف که اون هم بعد از کلی تعجب خودشو به بیخیالی زد و گفت برید به سلامت. (نا گفته نماند از همون لحظه تا پایان سفر ترس اینکه برامون مشکل پیش بیاد در وجودمون بود از بازداشت بگیر تا برگردوندون ما به ایران درواقع این برگ گمرک عراق بود که مارو نجات میداد.)

(*** حتما به محض ورود به پایانه مرزی اطلاعات کامل کسب کنید که چه زمانی و کجا مهر و ورود و خروج به کشور ایران و عراق باید زده شود، درواقع پاسپورت شما بعد از بازگشت به خاک ایران باید 4 تا مهر خورده باشه 2 تا برای ورود به ایران و خروج از ایران و 2 تا هم برای ورود به عراق و خروج از عراق)
همون اول که وارد خاک عراق شدیم متاسفانه یکی از تایر های ماشین پنچر شد و مجبور به استفاده از لاستیک زاپاس شدیم خودمونو به یه پنچری (یا به زبان عراقی بنجرجی) رسوندیم و 7 هزار تومان ایرانی این کارو برامون انجام داد.

مسیر :

مقصد اول ما نجف بود اگر از جی پی اس استفاده کنید کار پیچیده ای نیست (قیمت سیم کارت 7 روزه اینترنت نا محدود 70 هزار تومان بود میتونید همون مرز ایران از دست فروشان بگیرید البته ما نگرفتیم ، در طول مسیر داخل شهر ها بین راهی سیم کارت فروشی وجود نداره یعنی ما که ندیدیم و باید تا نجف صبر کنید)

• مهران ، بدره ، جصان ، عزیزیه ، نعمانیه ، شوملی ، حله ، کفل ، نجف

مواردی که در طول مسیر لازم به ذکر بود اینکه جاده بسیار خراب پر از چاله و دست انداز بود ، بیشتر ماشین هایی که در جاده تردد می کردند شاسی بلند مثل لند کروز یا جیپ بود البته تیبا و پراید هم دیده میشد ، پس این جاده ها یه حال اساسی به زیر و بند ماشینتون میده ماشین ما برلیانس 330 بود که خدا روشکر بعد از سربلندی از جاده ی ارمنستان از این جاده هم سربلند بیرون اومد.
مسئله بعدی تعداد بالای ایست بازرسی ها هست که همه جا هم داخل و هم خارج شهر پر هست شاید ما بیش از 100 ایست بازرسی وایستادیم ، تا میفهمن ایرانی هستی ازت میخوان که بزنی کنار و یک نفر را که یکم فارسی بلده میفرستن جلو ، پاسپورت و مدارک خودرو چک میشه گاهی هم پاسپورت همه مسافران را میخوان، توصیه من اینه که زمانی که به ایست بازرسی رسیدید با سرعت خیلی کم حرکت کرده و به افسر نگاه کنید اگه گفت بزن کنار بزنید کنار در غیر اینصورت از کنارش خیلی آروم عبور کنید و اگر صدایی از سمتش شنیدید بزنید کنار.

(مسیر نجف)

شهر نجف :

دو تا دور محوطه اطراف مرقد توقف ممنوع هست و پلیس به محض دیدن شما اخطار میده بهتره ماشینو داخل پارکینگ های موجود (کراج) متوقف کنید اینطوری خودرو در امان هم هست البته در خیابان هایی که یه مقدار دورتر هم هستند میتونید پارک کنید ولی جاهایی مثل جلوی مغازه ها پارک نکنید ، عراقی ها خیلی روی جای پارک خودرو غریبه حساس هستن همشونم هم خوب و مهربان نیستند.(به طور مثال ما یکبار خودرو را جلوی یک مغازه بسته در نجف پارک کردیم وقتی برگشتیم روی خودروی ما دوغ و درب بطری ریخته بودن البته یه خطی هم کنار ماشین کشیده بودن)
از اماکن دیدنی نجف میشه از بحر النجف نام برد.

(قبرستان وادی السلام)

( مقبره هود و صالح)

شهر کربلا :
از نجف تا کربلا یک بزرگراه خوب وجود داره حدود 1 ساعت مسیر هست هتل های کربلا بر خلاف نجف نسبتا بهتر بود درواقع میشه گفت هتل های خوب کم نداشت.

شهر کاظمین :

مقصد بعدی ما محله کاظمین که درواقع بخشی از شهر بغداد هست بود مسیر نجف کاظمین یک اتوبان نسبتا خوب بود که وقتی به بغداد نزدیک میشوید به سمت فرودگاه ادامه مسیر بدید و زمانی که تابلو کاظمین را دیدید تغییر مسیر بدهید.شهر کاظمین خیلی حفاظت میشد و دور تا دور منطقه بلوک های 3 متری بسته شده بود و یکسری ورودی اطراف شهر بود که بعد از چنتا بازرسی اساسی میتونید وارد منطقه بشید برای پارک خودرو به گاراژی نزدیک مرقد رجوع کردیم که پول هنگفتی ازمون گرفت (4 هزار دینار)

(موکب جاده سامراء شهادت امام هادی (ع))

شهر سامرا :

سامرا در فاصله حدود 2 ساعته از بغداد قرار داره جاده مثل مابقی جاده ها بد بود حتما صبح زود به سمت سامرا برید که تا 4 و 5 به بغداد برگردید، هیچ هتلی در سامرا به شما سرویس نمیدهد، اصلا ما هتلی ندیدیم کاملا شهر نظامی و جنگ زده ای بود به طوری که سر هر کوچه یک خودروی فورد نظامی آماده به شلیک قرار داشت

شهر مدائن :
مدائن در حد فصل 30 کیلومتری از بغداد قرار داره و مرقد سلمان فارسی (یا به قول عرب ها سلمان محمدی) وجود داره و پشت محوطه مرقد که میتونید پیاده بروید طاق کسری که دیدنی هست وجود داره میتونید از اون دیدن بفرمایید.

( طاق کسری)

( مقره سلمان فارسی (محمدی) )

شهر بغداد:
بر خلاف انتظار بنده بغداد شهری زیبا و جالب بود البته کلی هم ایست بازرسی داخل آن داشت ولی ارزش دیدن را دارد اماکن مذهبی اون میشه آرامگاه نواب اربعه و ادریس حسنی و خیلی جاهای دیگه را نام برد و ارزش یکروز بازدید را داره.

بازگشت به ایران

در نهایت برای بازگشت به خاک ایران از مسیر دیگری استفاده کردیم که خیلی بهتر از مسیر برگشت بود.

• بغداد ، الوحده ، مزرعه صویره ، عزیزیه ، سلیمانیه ، کوت ، جصان ، مهران

ساعت 7 صبح راه افتادیم و 2 به گمرک رسیدیم اونجا دوباره گیج زدیم و کلی معطل شدیم ولی مسافران را پیاده کردم و اونها را از دری که مسافران پیاده عبور میکنند به خاک ایران فرستادم (بهتره با وسایل بروند تا گمرک ایران به زیادی وسایل گیر نده) به سمت همون اتاقی که گفتم اشتباه دوم رفتیم و اونجا دنبال ردیفی که خودرو و ورود ما به خاک عراق باید ثبت میشد گشتم ولی هیچی پیدا نکردم چون زمان ورود ما این اتاق و رد کردیم و اون هم خودرو ما را ثبت نکرده بود بعد از کلی کلنجار رفتن و اظهار بی اطلاعی از جانب ما (هر چند که میدونستیم مشکل از کجاست) یه نفر که لباس نظامی هم نداشت به سمت ما آمد و به ما گفت برید اول گمرک کار های لازم را انجام بدید بعد بیاین من ردتون میکنم ما هم که کار دیگه ای از دستمون بر نمی اومد رفتیم اون سمت باز اونجا 15 هزار دینار گمرک از شما میگیره و یه برگه میده ، برگشتیم سمت همون اتاقک همون آقایی که لباس نظامی هم نداشت و بعدا فهمیدیم رییس همون سربازی هست که مشخصات ماشینو ثبت میکنه ورود ما رو بین ردیف خودرو هایی که ثبت کرده بود وارد کرد و اجازه خروج به ما داد.

وارد خاک ایران شدیم.همون جناب سروانی که موقع خروج ما حضور داشت اونجا بود در نگاه اول به پاسپورت بنده گفت چرا مهر ورود و خروج از عراق ندارید؟ ما هم راستشو گفتیم اونم گفت درواقع شما اصلا وارد خاک عراق نشدید..... و اجازه عبور به ما داد.

به همون کانکس گمرک ایران رسیدیم بهتر بود سرمونو مینداختیم پایین و میرفتیم چون هیچ کس حضور نداشت ولی این ریسک و نکردیم و از شیشه کانکس مدارک ماشین و دادم و اونم پاسپورتمو گرو گرفت و گفت برو دستگاه ایکس ری تاییدیه بگیر و بیا برای ایکس ری از ما 85 هزار تومان گرفتن و تاییدیه دادن اونم پرداختش فقط با کارتی که رمز دوم داشت امکان پذیر بود اگه رمز دوم نداشتیم باید میرفتیم تو شهر و مبلغ مورد نظر رو در بانک پرداخت می کردیم و رسیدو برای ایشون میاوردیم.خلاصه مبلغو پرداخت کردیمو پاسپورت و گرفتیم و مسافران و سوار کردیم و به سمت تهران حرکت کردیم و ساعت 2 بامداد به تهران رسیدیم.

نتیجه گیری :

سفر با خودرو شخصی را با همه این تفاصیل برای افرادی که کنجکاو و جسور هستند که با خودرو خود وارد عراق بشوند توصیه می کنم و البته از سلامت خودروی خود اطمینان داشته باشید ترجیحا از خودرو با شاسی بلند استفاده کنید بنزین در عراق حدودا لیتری 1800 تومان بود (سال 96) (غیر ممتاز)،هتل ها نسبتا گران و بی کیفیت (البته هتل عالی هم بود)، بهداشت و شهرداری در اغلب نقاط ضعیف بود، حمل و نقل عمومی فکر می کنم فقط ون و تاکسی باشه، خیلی جا ها پول ایرانی قبول می کنند پس نیازی نیست پول عراقی زیادی با خودتون ببرید به طوریکه یکی از هتل ها از ما فقط پول ایرانی قبول می کرد و عراقی نمی گرفت، دلار با خودتون ببرید بخصوص برای گمرک اسکناس 100 دلاری حتما همراه داشته باشید ، راستی دمپایی فراموش نشود خیلی بدرد میخوره برای تردد، اجازه حمل گوشی داخل مرقد را ندارید و باید قبل از ورود تحویل امانت بدهید، ما از صندوق های رایگانی که با گرفتن کارت شناسایی به شما کلید آن را میدهند استفاده می کردیم، زبان انگلیسی به درد شما نمی خوره و فارسی و کمی عربی در حد چپ و راست و تشکر و ... نیاز هست.امیدوارم از اطلاعاتی که در اختیارتون گذاشتم استفاده لازم را ببرید و التماس دعا دارم ازشما زائر عزیز.