سفر به یادماندنی به کشور ایتالیا (قسمت دوم)

سفری به یادماندنی به کشور ایتالیا + تصاویر
19 اردیبهشت 1397 09:00

روز هشتم – 19 مارچ 2018

روز دوم در فلورانس را بعد از خوردن صبحانه در هتل با گالری Uffizi شروع کردیم. از هتل حدود 10 دقیقه پیاده راه بود. ولی متاسفانه دوشنبه ها گالری بسته است و فقط بیرونش چند تا عکس گرفتیم و رفتیم به سمت قصر Pitti و پارک زیبای بوبولی.

امروز روز شانس ما نبود. متاسفانه بخاطر بارون دیروز نتونستیم همه مکانها را بریم. روزهای 2 شنبه قصر پیتی هم بسته بود ولی خوشبختانه بازدید از پارک امکان پذیر بود. بلیط گرفتیم (12 یورو هر نفر) و وارد پارک شدیم. واقعا زیبا بود. یه باغ خیلی بزرگ و زیبا با کوچه هایی تنگ از لابلای درختا که کلی هیجان انگیز بود. اول کاخ پیتی بود و پشت کاخ این باغ زیبا.

یه ساختمون کوچیکی هم بود که از بالای اون نمای خیلی زیبایی از فلورانس دیده میشد و یه رستوران داشت که میتونستین نوشیدنی یا غذا بخورین. تو اون هوای سرد و بارونی قهوه گرم خیلی چسبید.

نمای شهر فلورانس

با اینکه هوا بارونی بود ولی اونقدر این پارک زیبا بود و آرامش داشت که حدود 2-3 ساعت اونجا وقت گذروندیم و اصلا نفهمیدیم چجوری ظهر شد. گشنه و تشنه رفتیم یه رستورانی همون اطراف و غذا خوردیم. جالب بود که صاحب رستوران یه سگ کوچولو داشت که تو رستوران آزاد بود و با شیرین کاریهاش کلی سرگرمت میکرد.

رستورانهای فست فودی تو ایتالیا خیلی جالبن. کلی پیتزا، پاستا و ساندویچ آماده تو یخچال دارن و تو فقط انتخاب میکنی اونها هم میزارن تو فر و گرم میکنن و ظرف 2-3 دقیقه میدن بهت.

food florance.jpg

بعد از ناهار دوباره برگشتیم میدان اصلی شهر و یکم تو کوچه پس کوچه های شهر قدم زدیم. دوباره رفتیم سمت پل پونته وچیو و این دفعه با خیال راحت و سر فرصت مغازه های اطراف را دیدیم. دیگه هم داشت تاریک میشد هم باد سردی میومد. برگشتیم هتل چون فردا روز شلوغی را داشتیم.

روز نهم – 20 مارچ 2018

از قبل بلیط رفت و برگشت به شهر پیزا را  گرفته بودیم. مخصوصا پیزا را گذاشتیم برای روز آخر چون با توجه به yahoo weather دو روز اول فلورانس و پیزا بارونی بود و روز آخر فلورانس و پیزا هردو آفتابی بودن و ترجیح دادیم پیزا رو تو هوای آفتابی ببینیم.

ساعت 7 صبح بیدار شدیم. صبحانه خوردیم و چمدونها را گذاشتیم تو رسپشن چون بعد از بازدید از پیزا شب باید میرفتیم سمت رم. حدود ساعت 8:30 رفتیم سمت پیزا. قطار فلورانس به پیزا از همون مدل هایی بود که ساعت نداشت و قبل از سوار شدن باید validate میکردیم. فاصله حدود 1 ساعته فقط باید حواستون باشه 2 مدل قطار به پیزا میره هر روز. یک مدل تو تمام ایستگاه های بین راه می ایسته که همین باعث میشه طول سفر بشه 1:30 ساعت و یکی سریع تره و 1 ساعته میره.

حدود ساعت 9:30 رسیدیم پیزا. با گوگل مپ مسیر برج پیزا را پیدا کردیم. حدود 25 دقیقه پیاده راه بود از ایستگاه قطار. بین مسیر هم یه رودخونه ای بود که خیلی شبیه فلورانس بود. پل زیبایی روش بود و جای قشنگی برای عکاسی و قدم زدن بود.بعد از یه پیاده روی دلچسب توی یه هوای عالی و خیابون های زیبای پیزا رسیدیم به یه میدونی که برج پیزا، تعمیدگاه سن جان (Battistero)، گورستان مقدس پیزا (Campo Santo) و Cattedrale Pisa همه در کنار هم قرار داشتند. خیلی جالب بود دور تا دور این میدان همه در حال شکلک در آوردن برای عکس گرفتن با برج پیزا بودن. یکی داشت هل میداد، یکی لگد میزد و همه خلاصه یه شکلی بودن.

چند ساعتی را به عکس گرفتن و بازدید از جاهای دیدنی گذروندیم. بعد تو یه رستورانی که دقیقا جلوی برج پیزا بود ناهار خوردیم. غذاش بد نبود ولی اصلا با ونیز قابل مقایسه نبود. این رستوران منوی جالبی داشت و مثل روزنامه بود.

باید تو ایتالیا مراقب کبوترا و مرغ ماهیخوارا باشین. خیلی راحت میان سر میزت و از غذات میخورن. کلا پرنده ها رابطه خوبی با انسانها دارن و نمیترسن که هیچ یهو میان میشینن کنارت و اونقدر بهت نگاه میکنن که یه چیزی بهشون بدی.

بعد از غذا و کمی استراحت رفتیم سمت ایستگاه قطار و برگشتیم فلورانس.بلیطمون به رم ساعت 5:33 بعد از ظهر بود.یکی دو ساعت وقت داشتیم. رفتیم سمت بازار Lorenza که دقیقا پشت هتلمون بود. یه بازار رو باز بود که کلی کیف و لباس چرم داشت. کلا ایتالیا به چرمش معروفه و فلورانس هم کیف های خوبی داشت. قیمت ها ارزون نبود ولی کیفیت کیفها واقعا عالی بود. چند تا کیف و کیف پول خریدیم و برگشتیم هتل چمدونها را برداشتیم و با شهر زیبای فلورانس خداحافظی کردیم.

شهر باستانی رم:

بعد از 1:30 ساعت رسیدیم به شهر رم. قطار سریع السیر بود و تقریبا 1 یا 2 ایستگاه تو مسیر ایستاد. هتل ما تو شهر رم نزدیک ایستگاه قطار نبود. به دو دلیل. هم اینکه از جاهای دیدنی یکم دور بود و هم اینکه ایستگاه قطار رم مکان گدا ها و بی خانمانها بود و خیلی جای مناسبی برای موندن نبود. هتل ما تو رم هتل King بود.

از ایستگاه قطار رفتیم سمت مترو و ایستگاه Barberini که یکی از میدونای شهر هم هست پیاده شدیم. از مترو پیاده تا هتل 5 دقیقه پیاده راه بود. سریع وسایل را گذاشتیم و رفتیم یه شامی خوردیم و برگشتیم هتل. واقعا روز شلوغی را داشتیم و حسابی خسته بودیم.

روز دهم – 21 مارچ 2018

صبح بعد از خوردن صبحانه رفتیم سمت مترو به مقصد شهر واتیکان. رم واقعا شهر عجیبی بود. مرکز شهر که راه میری انگار داری وسط یه موزه قدم میزنی. جای جای شهر آثار باستانی یا ساختمونای خیلی قدیمیه که دورش یه زنجیر کشیدن و تبدیل شده به موزه یا جای دیدنی. جالبه که حتی از یک دیوار که نصفش هم ریخته به عنوان آثار باستانی محافظت کردن اونوقت بعضی ها تو ایران روی تخت جمشید یادگاری مینویسن. تو این شهر ماشینا از رو یا زیر پلهایی با قدمت صدها سال رد میشن و این یه حس عجیبی به آدم میده. کلا تو رم که هستی انگار داری تو 2000 سال پیش با رومی های قدیم زندگی میکنی. اینو از نظر پیشرفت شهری و تکنولوژی نمیگم. از نظر کثرت آثار باستانی و قدمت شهر میگم. به همین دلیل قدیمی بودن شهر ایستگاه های مترو خیلی کمه و جاهای زیادی از شهر را پوشش نمیده. هر میدونی و ساختمونی را که میبینی کلی مجسمه زیبا داره که وقتی نگاه میکنی انگار زنده ست و جون داره. پیکر تراشی های میکل آنژ و برنینی واقعا بی نظیره.

خلاصه که با مترو رفتیم ایستگاه واتیکان پیاده شدیم و بعد از 5 دقیقه پیاده روی رسیدیم به موزه واتیکان. صف خیلی طولانی و کلی تور لیدر که میان و بهت پیشنهاد خرید بلیط Skip The Line رو میدن.

بلیط موزه 17 یورو بود ولی با خرید از این تور ها به قیمت 38 تا 50 یورو (بسته به چونه ای که بزنین و تخفیفی که بگیرین) هم تو صف وای نمیستادین و هم اینکه بعد از بازدید از موزه باید از موزه خارج شین و برگردین به میدان اصلی واتیکان و دوباره تو صف برای بازدید کلیسای سنت پیتر وایسین ولی خوب با این تور ها هم تو هیچ صفی معطل نمیشین و هم مستقیم از موزه میزارن برین داخل شهر واتیکان. ما چون تایم داشتیم و عجله ای هم نبود و خوب پرداخت 2-3 برابر هم زیاد به صرفه نبود تو صف ایستادیم و بعد از 2 ساعت وارد موزه شدیم.

واقعا هرچی از زیبایی های این موزه بگم کمه. یه سالنی بود به نام موزه پروفین لاتران که مملو از تندیس‌های باستانی (به ویژه تابوت‌های سنگی مرمر یک دست) و سنگ نوشته‌هایی از دوران مسیحیت بود. اونقدر این مجسمه ها ظریف و زیبا تراشیده شده بودند که دوست داشتی با تک تک اونها بشینی و صحبت کنی. واقعا احساس میکردی زنده هستند. متاسفانه اکثر مجسمه ها برهنه بودن و نمیشه عکس تندیس ها را بذارم اینجا.

بعد از اون به قسمتی رفتیم به نام اتاق های رافائل که در واقع ۴ اتاق خیره کننده و بی نظیر از بخش عمومی آپارتمان پاپ بود. دیوارهای این اتاق ها با نقاشی های دیواری رافائل سانتسیو پوشیده شده که مجموعه مختلفی از پرده‌های منقوش و قالیچه‌نماهایی از قرن پانزدهم و هفدهم و همچنین مجموعه‌ای از نقشه‌ها و نقاشی‌های مختلف ایتالیا بود . واقعا حیرت انگیز بود. تمام سقف ها با نقاشیهای بسیار زیبا رنگین شده بود و مبهوت میشدم که سقف را نگاه کنم یا دیوار را.

در بعضی از سالن ها عکاسی با فلش ممنوع است و بعضی سالن ها کلا عکاسی و فیلم برداری ممنوع است پس حتما به علایم دقت کنید یا از مامور های هر سالن قوانین را در مورد عکاسی و فیلم برداری بپرسین که مشکلی براتون پیش نیاد. همچنین اگه در تابستون به این شهر سفر کردین ورود با شلوار (و دامن) کوتاه و پیراهن آستین کوتاه هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان ممنوع است.

سالنی هم بود که پر بود از تابوت مومیایی ها و واقعا حیرت انگیز بود بعد از اینهمه مدت اجساد کامل باقی موندن.

سالن آخر هم سالنی بود که نقاشی معروف The Sistine Chapel یا همون نقاشی معروف آفرینش آدم (داستان زندگی حضرت موسی و حضرت عیسی بر روی دیواره ها که همگی آثار میکل آنژ هستند) بود. تو این سالن باید سکوت را رعایت کنید بخاطر مقدس بودن نقاشی ها که نقاشی خداوند را داره و عکاسی و فیلم برداری ممنوع است.

خروجی موزه از یه سری پله پیچ در پیچ است که واقعا زیبا است و بهتون پیشنهاد میکنم حتما پایین پله ها عکس بگیرید.

باغ واتیکان هم یه باغ خیلی بزرگ و زیبایی بود که متاسفانه بلیطش را فقط میشد آنلاین و از روز قبل تهیه کرد و ما نتونستیم این باغ زیبا را ببینیم و فقط از بالای موزه تونستیم ازش عکس بگیریم.

بعد از اتمام موزه در حیاط زیبایی که یه کره زمین وسط میدان آن بود ناهار خوردیم و کمی استراحت کردیم. واتیکان کلی اتاق و جاهای دیدنی داره و حداقل 3-4 ساعت زمان نیاز دارین.

بعد از خروج از موزه رفتیم سمت شهر واتیکان و کلیسای سنت پیتر. واقعا توانایی وایسادن تو صف مجدد برای کلیسا را نداشتیم. داخل میدان واتیکان چندتا عکس گرفتیم و کمی استراحت کردیم و بعد پیاده کمی در واتیکان قدم زدیم و از زیباییهای معماری و طراحی های روی بناها لذت بردیم.

عکس از اینترنت

با مترو به هتل برگشتیم. با اینکه قلعه سنت آنجلو نزدیک واتیکان بود ولی رمقی برای بازدید از اون باقی نمونده بود و بازدید از این قلعه را گذاشتیم برای روز آخر. در اینجا به این نتیجه رسیدم که کاش پول بیشتری میدادیم و بلیط  skip the lineمیخریدیم تا اینهمه صف را تحمل نمیکردیم. واقعا خستمون کرد و باعث شد نتونیم داخل کلیسا و بقیه جاها رو با انرژی ببینیم.

روز یازدهم – 22 مارچ 2018

امروز را اختصاص دادیم به بازدید از – کولوسئوم (Colosseum) . صبح بعد از صبحانه رفتیم سمت ایستگاه مترو که متاسفانه مترو اونروز تعطیل بود. بعدا متوجه شدیم 2 روز در هفته (فکر کنم 3 شنبه و 5 شنبه) مترو ساعت 11 صبح شروع به کار میکنه. پیاده رفتیم سمت  Spanish Stepsکه دقیقا پشت هتلمون بود. با توجه به اینکه خیلی به هتلمون نزدیک بود بارها ازش رد شده بودیم ولی به چشم بازدید نه. کلی درشکه در اطرافش بود که میتونستی سوار شی و دوری در شهر بزنی. یه میدان و فواره هم پایین پله ها بود به نام میدان اسپانیا. بالای پله ها هم کلیسایی بود به نام ترینیتا دی مونتی (Trinità dei Monti) که یک کلیسای زیبای فرانسوی است. در اطراف میدان برند های معروف مانند بولگاری، ورساچه،کاوالی، آرمانی، گوچی و .... وجود دارند.

نمای شهر از بالای spanish steps

بعد راه افتادیم سمت میدان ریپابلیکا که حدود 15 دقیقه پیاده راه بود. میدان کوچکی بود با فواره و مجسمه های زیبا. نزدیک ایستگاه قطار رم. با توجه به اینکه مترو کار نمیکرد و هزینه تاکسی هم بالا بود تصمیم گرفتیم از این اتوبوس های Hop on Hop off سوار شیم. اتوبوسهای رو بازی که کل مکانهای دیدنی ایستگاه داره و یک بلیط روزانه به مبلغ نفری 19-25 یورو میگیری و هر جا دلت خواست پیاده میشه و دوباره سوار اتوبوس بعدی میشی که هر 10 دقیقه میاد. هم بصرفه بود هم تمام مکانهای مهم را می ایستاد. شرکتهای مختلفی بودن که این اتوبوسا را داشتن. رنگ صورتی از همه ارزونتر بود که 19 یورو بود ولی واقعا خیلی اتوبوس هاش کم بود و دیر به دیر میومد. اتوبوس های قرمز از همه بهتر بود. 25 یورو بود ولی خیلی زود به زود میومد و هروقت پیاده میشدی بعد از 5 دقیقه ماشین بعدی میومد. در ضمن مسیرهای مختلفی را دارن که شما بلیط را برای یکی از مسیر ها میتونین بگیرین پس حتما مسیر و مکانهایی که می ایسته را با دقت نگاه کنید. بلیط ها مدل یک بار ورود، 24 ساعته و 1 هفته ای هم داشت که قیمتاش متفاوت بود. بلیطی که بهتون میدن را نگه دارید چون هر بار که پیاده میشین، موقع سوار شدن به ماشین بعدی باید بلیط را نشون بدین.

اولین ایستگاهی که پیاده شدیم کولوسئوم بود. واقعا ابهت و زیبایی حتی از بیرون چشم نواز بود. در بیرون و قبل از ورود طاق صلح را میبینین که بزرگ‌ترین طاق نصرت رومی باقی مانده در این شهر است. این طاق در سال 315 پس از میلاد، پس از پیروزی تعجب آور کنستانتین بر ماکسنسیوس (Maxentius) در نبرد پل میلویان ساخته شد.

Colleseum Arch.JPG

بعد از چندتا عکسی که با طاق نصرت گرفتیم رفتیم سمت صف کولوسئوم. اصلا به طولانی واتیکان نبود و نیم ساعته بلیط را گرفتیم و وارد شدیم. زمان ورود به اکثر موزه ها تمام کیف ها و موبایل ها را باید از زیر دستگاه رد کنیم و بازرسی بدنی میشین. همین یکم باعث طولانی شدن صف ها میشه.

کولوسئوم از یه طرف واقعا زیبا بود. از طرفی وقتی فکر میکردم که گلادیاتورهای بد بختی اینجا بخاطر تفریح یکسری آدم کشته شدن دلم به درد میومد. اینکه هر نقطه از اون مکان میتونست محل کشته شدن یا زندانی شدن آدم های بیگناه زیادی بوده باشه.

قیمت بلیط آن 12 یورو بود که شامل کلوسئوم و رومن فورم و Palatine Hill می شد که همه در مجاورت هم هستند. بلیط را باید نگه دارین و هنگام ورود به رومن فروم باز استفاده کنید. از کولوسئوم که بیرون میاین یه سری شوالیه هستنکه لباسای شوالیه و روم باستان رو پوشیدن میان سمتت که باهات عکس بگیرن و در ازای عکس پول میگیرن. پول به کرم خودتون بستگی داره و ازشون نپرسین چقدر بدین چون اونوقت عددای نجومی بهتون میگن. البته این شوالیه هارو در اکثر جاهای دیدنی میبینی.

بعد از کولوسئوم رفتیم سمت رومن فروم. در واقع رم باستان این قسمت بود که البته الان خیلی از مکانها که قبلا کلیسا یا معبد یا طاق بوده تخریب شده و فقط پایه ها یا تکه های سنگ از اون باقی مونده، اما با کمی تخیل شما می توانید امپراتوری روم که دوباره به زندگی برگشته است را در اینجا تصور کنید. واقعا زیبا بود.

طاق تیتوس  (Arch of Titus)یکی از دو طاق باقی مانده در فروم رومانوم است که بین سال های 81 و 85 میلادی به مناسبت گرامیداشت روز تصرف اورشلیم و شکست افراطیون یهودی ساخته شده است.

تپه پالاتینه  (Palatine Hill)در مجاورت رومن فروم قرار داشت که با توجه به اساطیر روم ، رومولوس شهر رم را در 800 سال قبل از میلاد، پس از قتل برادر دوقلوی خود ریموس، در این تپه پایه‌ریزی کرد. قرن‌ها بعد، امپراتوران رم کاخ های گسترده ای در تپه ساختند.

خیلی جالب بود در همچین جای باستانی جایی درست کرده بودند که ماشینهای self service برای خرید آب، خوراکی یا نوشیدنی گرم مثل چای و قهوه بود که با سکه راحت خرید میکردین. کلا تکنولوزی و تاریخ باهم پیوند خورده در رم. بهتون پیشنهاد میکنم حتما پول خورد همراه داشته باشین. هم برای مترو و هم خرید آب یا خوراکی از این دستگاه ها بدردتون میخوره.

بعد از 2-3 ساعت دوباره رفتیم ایستگاه اتوبوس های Hop on Hop off و رفتیم به ایستگاه بعدی که میدان ونیز بود .بسیار بزرگ و با شکوه بود.

ایستگاه بعدی واتیکان و قلعه San Angelo بود. واتیکان را که دیده بودیم. ایستگاه قلعه SanAgnelo  پیاده شدیم. اول رفتیم تو یه رستوران نزدیک اونجا و ناهار خوردیم و بعد رفتیم سمت قلعه که نزدیک رودخانه تیبر شهر رم بود. بازدید از قلعه 14 یورو بود. بالای قلعه میتونستین مناظر باشکوهی از شهر را ببینین. این قلعه در ابتدا آرامگاه پادشاهان بوده. با گذشت قرن ها تبدیل به قلعه ای نظامی شده و بعد اقامتگاه پاپ و سپس زندان شد. حالا یک موزه است که می توانید مجسمه فرشته مقرب میکائیل را در تراس آن ببینید.

بعد از بازدید از قلعه دوباره سوار اتوبوس شدیم و ایستگاه میدان باربرینی پیاده شدیم که نزدیک هتلمون هم بود و از اونجا به هتل رفتیم و کمی استراحت کردیم.

شب به سمت فواره تروی رفتیم چون من شنیده بودم این فواره در شب زیبا تر از روز است. جمعیت توریستهاییکه برای عکس برداری اومده بودن زیاد بود و به سختی جای خالی پیدا میکردی که بتونی عکس بگیری. فواره پر بود از مجسمه ها و پیکرهای خیلی زیبا که با نور پردازی شب جلوه بیشتری پیدا کرده بود.

در اطراف این فواره خیابانی بود که پر بود از رستوران و دست فروشهایی که کیف های fake میفروختن. مراقب باشید در ایتالیا خرید کالای قلابی جرم محسوب میشه. رفتیم تو یه رستوران و شام خوردیم. برای اینکه بهترین رستوران را انتخاب کنید همیشه روی درب و شیشه رستوران را نگاه کنید. معمولا رستورانهای خوب آرم سایت Tripadvisor و امتیازشون تو این سایت را میزنن. این رستورانها بخصوص اوناییکه نمره بالای 4 دارن را بدون شک انتخاب کنین. ما هم همین کار را کردیم و از انتخابمون راضی بودیم.

روز دوازدهم – 23 مارچ 2018

امروز آخرین روز تفریحی ما در رم بود. صبح بعد از صبحانه رفتیم به سمت میدان پیاتزا ناوونا . میدان طولانی ناوونا شکل بیضی ورزشگاه سابق دومیتیان را دنبال می کند. در این میدان سه چشمه زیبا وجود دارد.

دور تا دور میدان پر بود از کساییکه لباس های مختلف پوشیده بودن و میتونستین باهاشون عکس بگیرین و البته یه پول کمی در حد 1-2 یورو بهشون بدین. ما با چارلی چاپلین عکس گرفتیم.

charli chaplin.jpg

و همچنین خیلی گروه ها ساز میزدن یا نقاشی میکردن و خلاصه بسیاز زیبا بود و چند ساعتی مارا مشغول کرد.

بعد از اونجا رفتیم به سمت زیارتگاه پانتئون. بازدید از اونجا مجانی بود . پانتئون در سال 118 پس از میلاد توسط امپراتور هادریان به عنوان یک معبد برای همه خدایان بت ساخته شد. گنبد عظیم این ساختمان، برای بیش از 13 قرن بزرگ ترین گنبد در جهان بود. داخلش مثل کلیسا بود و نقاشیها و مجسمه های زیبایی داشت.

از Pantheon رفتیم سمت Villa Borghese. یه پارک بسیار بزرگ و زیبا که یه دریاچه وسط پارک بود و میشد قایق کرایه کنی (1.5 یورو نفری) برای 30 دقیقه و خودت باید پارو میزدی. وسط دریاچه هم یه معبد خیلی زیبا بود. کلی قو و اردک و پرنده اونجا بود و واقعا سکوت و آرامشی که داشت را با دنیا نمیشد عوض کرد. من موندم تو اینهمه زیبایی واقعا این مردم دیگه چی میخوان از خدا؟

شاید بشه ساعتها در این سکوت نشست و به صدای آب و آواز پرنده ها گوش داد. حدود ساعت 3-4 بود که به خودمون اومدیم و هنوز ناهار نخورده بودیم. واقعا محو اینهمه زیبایی شده بودیم.

پیاده برگشتیم سمت هتل و سر راه هم رفتیم برگر کینگ و غذا خوردیم. بعد از یه استراحت کوتاه دوباره زدیم بیرون. شب آخر بود و اصلا دلم نمیخواست تو هتل بمونم. کنار میدان باربرینی یه خیابونی بود که توش پر بود از رستوران. اکثرا فضای باز داشتن ولی جالب بود قسمت فضای بازشون داخل شیشه بود که هم توش گرم و کاملا مثل فضای رستوران بود و هم بخاطر شیشه ای بودنش احساس میکردی در فضای آزاد هستی. غذاش عالی بود. من لازانیا خوردم و همسرم هم طبق معمول استیک.

دلم میخواست امشب هرگز صبح نمیشد. رم واقعا شهر عجیبی بود. جوری جذبت میکنه که دل کندن ازش واقعا برات سخته. حدود ساعت 11 شب با ناراحتی از کوچه های زیبای رم دل کندیم و برگشتیم هتل و برای فردا صبح ساعت 9:30 تاکسی رزرو کردیم. رسپشن گفت که قیمت تاکسی تا فرودگاه 48 یورو است. تو ایتالیا از اپلیکیشن های Uber و My taxi میشه استفاده کنین ولی قیمت هاش فرقی با تاکسی معمولی نداره.

روز سیزدهم – 24 مارچ 2018

امروز ساعت 12:45 پروازمون بود از رم. ساعت 8 صبحانه خوردیم و تاکسی ساعت 9:30 جلوی درب آماده بود. وسایل را برداشتیم و راه افتادیم. با تاکسی از جاهایی رد شدیم که تو این مدت ندیده بودیم. یکم خارج از قسمت قدیمی و مرکزی شهر آپارتمانهای مدرن تر هم دیده میشد و دیگه از خیابونهای سنگفرش خبری نبود. از هتل تا فرودگاه 50 دقیقه راه بود. من Online check in از شب قبل انجام داده بودم و وقتی رسیدیم فرودگاه فقط کارت پروازها را پرینت گرفتیم و بار را تحویل دادیم. خیلی بده که هیچ ایرلاینی در تهران online check in انجام نمیده و همین باعث صف طولانی در تهران میشه. ولی همه جای دنیا این خدمات را اینترنتی کردن که نه مردم معطل بشن نه ازدحام ایجاد بشه و نه اینکه مجبور بشین 3 ساعت زودتر برین فرودگاه. وقتی آنلاین check in کرده باشین 1 ساعت قبل هم برین کافی است.

باورم نمیشد که 13 روز سفرمون اینقدر زود تموم شد. اینهمه ذوق داشتیم و برنامه ریزی کردیم. خیلی سفر خوبی بود. پر از خاطرات زیبا و به یاد موندنی. نمیتونم بگم کدوم شهر بهتر بود چون واقعا هر شهری زیبایی های خودشو داشت ولی برای من رم خیلی مرموز بود. هر نقطه شهر یه تاریخ و خاطره ای دفن شده بود. این حسو دقیقا وقتی پرسپولیس شیراز خودمون را دیدم هم احساس کردم. انگار هر نقطه از اون میلیونها حرف و خاطره و تاریخ برای گفتن داره. کوچه های سنگفرش، آسمون آبی، مردم مهربونی که بهت لبخند میزدن و همه جوره سعی میکردن کمکت کنن، صدای پرنده ها و صدای جریان آب که تو تمام شهر ها بود، غذاهای خوشمزه که به ذائقه ما سازگار بود، هتل های کوچیک ولی گرم و دوست داشتنی، رستورانهای پر از جمعیت و صدای قهقهه های زنا و مردا، همه و همه خاطرات شیرینی بود که هرگز فراموش نمیشه.

هزینه های قطار و حمل و نقل:

25-50 دقیقه

دارد

ونیز به فلورانس - رفت

Venezia S. Luica ⇆ Firenze S.M.N.

35.90 یورو

Florance to Rome.jpg

بلیط قطار فلورانس به رم

هزینه و نقد و بررسی هتل:

هتل میلان: هتل C-Hotels Atlantic: هتل 4 ستاره بسیار تمیز . موقعیت مکانی عالی و تا ایستگاه قطار و مترو 5 دقیقه راه بود. تمیز و صبحانه خوبی داشت. تنها ایرادش کوچک بودن اتاقهای استانداردش بود که بهتره اتاق بزرگتر بگیرین اگه سایز اتاق براتون مهمه. صبحانه هم خوب بود. اگر سفر کاری برین اتاق جلسات هم داره. قیمت 4 شب اقامت 826 یورو + 40 یورو مالیات شهر برای 2 نفر

Hotel - Milan.jpg

هتل ونیز: Hotel Commercio E Pellegrino - سه ستاره. موقعیت مکانی عالی . تمیز و صبحانه خوب. پرسنل بسیار مودب و خیلی خوب راهنمایی میکردن. مهمترین حسن هتل این بود که آسانسور داشت. اینو بدونین اکثر هتل های ونیز آسانسور نداره و مجبورین چمدونتون را از پله های تنگ و تاریک بالا ببرین. البته این هتل هم تا طبقه 3 آسانسور داشت که ما طبقه 2 بودیم. هتل دقیقا روبروی ایستگاه اتوبوس بود و نیازی به رد شدن از روی پل با چمدون نبود. از ایستگاه قطار خط 5.2 اتوبوس های آبی را سوار شدیم و بعد از 25 دقیقه در ایستگاه San Marco-San Zaccaria پیاده شدیم. هتل دقیقا تو کوچه روبروی ایستگاه بود. یکی از معظلات مهم در ونیز پیدا کردن هتل است چون واقعا هتلایی که تو کوچه پس کوچه هستن پیدا کردنشون سخته. این هتل خیلی سر راست و راحته پیدا کردنش. هتل دقیقا کنار میدان سن مارک بود و دور هتل پر از رستوران بود. قیمت 2 شب 266.27 یورو + 16 یورو مالیات شهر برای 2 نفر

هتل در فلورانس:Hotel City. سه ستاره - بسیار تمیز و مرتب - تا ایستگاه قطار 7-8 دقیقه پیاده راه بود و تا جاهای دیدنی شهر هم 4-5 دقیقه. یه بازار روباز هم پشت هتل بود به نام Lonza market که پر بود از کیف چرم. اینو بگم اگه قصد خرید دارین از نظر من فلورانس باز از شهر های دیگه ارزونتر بود. بخصوص چرم هاش. پرسنل عالی - صبحانه قابل قبول و یه دستگاه self service بستنی سازی داشت که مجانی میتونستی بستنی بخوری در طول روز. سایز اتاقا مناسب و خلاصه عالی بود. قیمت برای 2 شب اقامت 169.90 یورو + 16 یورو مالیات شهری برای دو نفر

هتل در رم: Hotel King - سه ستاره -  که دقیقا پشت Spanish Steps قرار داشت و تا ایستگاه مترو 100 متر فاصله داشت. از خود هتل و تمیزیش خیلی راضی نبودم . موکت کف اتاق و کاغذ دیواریا کثیف بود. فشار آب حمام خیلی بد بود و آب دایم سرد و گرم میشد. تو اتاق یخچال و مینی بار نداشت. صبحانه هتل خیلی بد بود و پرسنل اصلا مودب نبودن. ولی خوب از نظر مکانی هتل جای خیلی خوبی بود.من برای رم هتل Fellini را بهتون پیشنهاد میکنم که نزدیک همین هتل است ولی متاسفانه زمانی که من میخواستم رزرو کنم پر بود و اتاق خالی نداشت و مجبور شدم این هتل را انتخاب کنم. قیمت 4 شب اقامت 395.06 یورو + 32 یورو مالیات شهری برای 2 نفر