سفر به استانبول با استفاده از تجربیات دیگران

تجربه متفاوت به استانبول + تصاویر
19 خرداد 1397 09:00

با اینکه سفر ما به استانبول در فروردین ماه سال 96 بود ولی با توجه به مشغله کاری فرصت نوشتن سفرنامه را نداشتم و اکنون که حدود یکسال از سفرم می گذرد فرصتی پیش آمد تا ماجرای سفرم را بنویسم و از طریق سایت لست سکند در اختیار هم وطنان عزیزم قرار دهم. اواخر سال 95 بود که تصمیم گرفتیم یک سفر خانوادگی چهار نفره به شهر استانبول را در فروردین ماه سال 96 برنامه ریزی کنیم. با توجه به احساس وظیفه ای که در قبال خانوداه داشتم و از طرفی این اولین سفر خارجی ما بود، با دقت به بررسی سایت های مختلف و مطالعه سفرنامه هایی که توسط هم وطنان عزیز نگاشته شده بود پرداختم و اطلاعات مفید و کاربردی زیادی از جمله نقشه سیستم حمل و نقل عمومی استانبول، مکانهای گردشگری، مراکز خرید معروف و مسیر دسترسی به آنها و ساعات کار و بازدید از این مکانها را بدست آوردم. از آنجا که زبان مادری ما مشابهت زیادی با زبان ترکی استانبولی دارد و از این بابت مشکلی نداشتیم از ابتدا تصمیم بر این بود که خودمان با استفاده از نقشه های راهنمای گردشگری به کشف کلان شهر استانبول که از نظر وسعت حدود دو برابر شهر تهران می باشد بپردازیم. پس از اتمام بررسی های قبل از سفر اقدام به خرید تور 7 روزه استانبول از تاریخ 18 فروردین تا 25 فروردین سال 96 نمودیم.

ساعت پرواز ما از فرودگاه امام خمینی 19:45 بود و حدود دو ساعت قبل از پرواز به فرودگاه رسیدیمو در اولین اقدام در فرودگاه فیش های مربوط به عوارض خروج از کشور را از طریق دستگاههای تعبیه شده در فرودگاه که شبیه دستگاههای خودپرداز بانکی هستند دریافت کردیم. از صرافی موجود در فرودگاه نیز مقداری دلار به نرخ آزاد خریداری کردیم که نسبت به صرافی های موجود در سطح شهر دلار را مقداری گرانتر می فروخت. پس از انجام امور کنترل پاسپورت و تحویل فیش عوارض خروج و گرفتن کارت پرواز منتظر باز شدن گیت و سوار شدن به هواپیما ماندیم. پرواز ما در راس ساعت مقرر انجام شده و پس از حدود سه ساعت در فرودگاه آتاتورک به زمین نشست. با توجه به اینکه در شش ماهه اول سال اختلاف زمانی ساعت رسمی ایران و ترکیه برابر یک ساعت و نیم می باشد، ساعت هایمان را به همین مقدار به عقب کشیدیم. پس از انجام امور گمرکی و کنترل پاسپورت و تحویل گرفتن چمدان هایمان و پیدا کردن تورلیدر معرفی شده توسط شرکت مسافرتی حدود نیم ساعت منتظر شدیم تا بقیه مسافران تورلیدرمان از راه برسند و سپس بوسیله یک خودرو ون به طرف هتل حرکت کردیم. با توجه به اینکه ما جزو آخرین مسافران حاضر در خودرو بودیم حدود ساعت 12 شب به وقت استانبول به هتل در نظر گرفته شده که یک هتل چهارستاره بنام لامارتین بود رسیدیم و بعلت خستگی سفر بلافاصله پس از تحویل اتاق ها خوابیدیم تا فردا اولین روز سفرمان را با انرژی شروع کنیم. هتل لامارتین در خیابان لامارتین در مجاورت میدان تکسیم واقع شده و حدود سه دقیقه پیاده روی تا میدان تکسیم فاصله دارد. انتخاب این هتل توسط ما بدلیل امنیت و سرزندگی محدوده و موقعیت بسیار عالی و دسترسی راحت به خطوط مترو و اتوبوس و تراموا در مجاورت میدان تکسیم صورت گرفت.

عکس 1( ورودی هتل لامارتین-خیایبان لامارتین-میدان تکسیم)

روز اول( شنبه):

پس از صرف صبحانه حدود ساعت 9 صبح از هتل بیرون آمدیم و قدم زنان به تماشای میدان تکسیم و شناخت موقعیت ورودی ایستگاه های مترو و فونیکولار در مجاورت میدان تکسیم نمودیم و از همانجا یک عدد استانبول کارت به مبلغ 6 لیر خریداری کردیم و از طریق دستگاههای شارژ تعبیه شده در ایستگاه مترو به میزان 50 لیر آنرا شارژ کردیم. لازم به ذکر است که هر چهار نفرمان در طی سفر از یک عدد استانبول کارت استفاده کردیم.

عکس 2(میدان تکسیم)

اولین روز سفر ما با بازدید از کاخ دولما باغچه آغاز شد. برای رفتن به این کاخ از میدان تکسیم از فونیکولار استفاده کردیم. فونیکولار یک نوع قطار زیرزمینی است که بوسیله سیستم قرقره و کابل در یک مسیر شیب دار به حرکت در می آید و تنها دارای دو ایستگاه می باشد که شامل ایستگاه میدان تکسیم و ایستگاه اسکله کاباتاش است. ورودی ایستگاه فونیکولار در میدان تکسیم با ورودی ایستگاه مترو یکسان بوده و در ضلع شرقی میدان واقع گردیده است. فاصله زمانی بین دو ایستگاه نیز حدود 5 دقیقه است.

عکس 3(ورودی ایستگاه مترو و فونیکولار در ضلع شرقی میدان تکسیم)

کاخ دولماباغچه در حاشیه تنگه بسفر به فاصله حدود 300 متری از خروجی ایستگاه فونیکولار در اسکله کاباش قرار دارد. در محل خروج از ایستگاه فونیکولار در سطح زمین ایستگاه تراموا نیز واقع شده که با استفاده از آن می توان به مناطق تاریخی بخش اروپایی استانبول رفت. ورودی کاخ دولماباغچه برابر 40 لیر به ازای هر نفر بود و بازدید از کاخ حدود دو ساعت طول کشید و پس از تماشای منظره تنگه بسفر از حیاط کاخ و ثبت عکس های یادگاری، برای صرف ناهار از یکی از اغذیه فروشی های سیار در اسکله کاباتاش ساندویچ گوشت و دوغ خریدیم که طعم خوبی داشت و قیمت آن برای چهار نفر برابر 36 لیر شد.

عکس 4(بلیط چهار نفره ما برای ورود به کاخ دولماباغچه)

عکس 5(نقشه راهنمای قسمت های مخلف کاخ دولماباغچه)

عکس 6(محوطه کاخ دولماباغچه)

بعد از صرف ناهار از همان مسیر ذکر شده به هتل برگشتیم و پس از چند ساعت استراحت دوباره قدم زنان به میدان تکسیم و خیابان استقلال رفتیم و از تماشای گروه های موسیقی خیابانی مختلف و فروشگاهها و شیرینی فروشی ها و رستوران های رنگارنگ و شور و نشاط جمعیت در خیابان استقلال که آنرا به محیطی زنده و جذاب تبدیل کرده بود لذت بردیم و از شعبه های فروشگاههایی مانند GS (فروشگاه باشگاه فوتبال گالاتاسرای) و ال سی و دی فاکتو و کوتون خرید کردیم و برای شام نیز از یکی از رستورانهای آنجا دونر کباب گرفتیم که هزینه آن همراه با نوشیدنی برای چهار نفر برابر 80 لیر شد.

روز دوم(یکشنبه):

از انجا که تور ما شامل یک روز گردش شهری رایگان بود و تصور می کردیم این گردش شهری به شناخت ما از فضای اجتماعی شهر و خیابانها و موقعیت مکانهای گردشگری اصلی و مراکز خرید معروف کمک نموده و یک دید کلی از استانبول در اختیار ما قرار دهد، این روز را برای گردش شهری انتخاب کردیم و پس از هماهنگی با تورلیدر فارسی زبان مقرر شد ایشان ساعت 9 صبح در محل هتل دنبا ل ما بیاید و به همراه سایر مسافران بوسیله یک مینی بوس ما را به گردش شهری ببرند. اما واقعیت با آنچه ما در ذهن داشتیم کاملا متفاوت بود و گردش شهری پیش بینی شده بسیار سطح پایین و محدود به بازدید کوتاه مدت حدود یک ساعته از چند مرکز خرید نه چندان معروف و تعدادی از فروشگاههای ایرانی مربوط به کالاهای چرم و شیرینی جات و لوازم بهداشتی بود که بدلیل واقع شدن در حاشیه شهر با پرداخت پورسانت به تورلیدرهای ایرانی مشتریان اندکی را به فروشگاههای خود می کشاندند و با قیمت های غیرمنصفانه سر هموطنان ایرانی خود کلاه می گذاشتند. ناهار پیش بینی شده در برنامه گردش شهری نیز یک ناهار مختصر بدون نوشیدنی در یکی از همان مراکز خرید نه چندان معروف بود. پس از صرف ناهار با احساس اتلاف یک روز از برنامه سفرمان به هتل برگشتیم و پس از چند ساعت استراحت دوباره قدم زنان به خیابان استقلال رفتیم و مقداری خرید کردیم و پس از صرف شام مختصری با پیاده روی در اطراف میدان تکسیم روز دوم سفرمان را به پایان رساندیم.

روز سوم(دوشنبه):

برنامه امروز ما بازدید و خرید از بازا کاپالی چارشی(بازار بزرگ قدیمی و سرپوشیده استانبول) بود. پس از صرف صبحانه در هتل با استفاده از فونیکولار به اسکله کاباتاش رفتیم و در آنجا سوار تراموای خط یک شدیم که به سمت منطقه تاریخی استانبول می رفت. برای رفتن به بازار کاپالی چارشی در ایستگاه بیازیت پیاده شدیم که دقیقا روبروی دروازه اصلی ورودی بازار واقع شده است. پس از گشت و گذار و خرید در کوچه پس کوچه های این بازار قدیمی سرپوشیده در یکی از رستورانهای این بازار دونر کباب و نوشیدنی گرفتیم که هزینه آن به ازای هر نفر برابر 12 لیر شد.

عکس 7(ورودی اصلی بازار کاپالی چارشی از سمت داخل بازار )

عکس 8(یکی از فروشگاه های پارچه در بازار کاپالی چارشی )

پس از انجام خرید دوباره از همان مسیر به هتل برگشتیم و پس از چند ساعت استراحت در حالی که هوا تاریک شده بود به اسکله کاباتاش رفتیم و قصد سوار شدن به کشتی های تور تنگه بسفر را داشتیم که به کشتی نرسیدیم و فقط کشتی های گشت شبانه همراه با شام و موسیقی وجود داشتند که سوار آنها نشده و تصمیم گرفتیم از آنجا با اتوبوس به محله اورتا کوی برویم. محله اورتا کوی در مجاورت پل بوغاز قرار دارد که دو منطقه آسیایی و اروپایی استانبول را به یکدیگر متصل می کند و بزرگترین پل ساخته شده بر روی تنگه بسفر می باشد. تماشای پل بوغاز درشب و منظره عبور کشتی های گشت شبانه در این محل و درخشش مسجد اورتاکوی در پای پل بوغاز که بصورت چشم نوازی نورپردازی شده است بسیاری از گردشگران و مردم محلی را به این مکان می کشاند تا چند ساعتی از زیبایی اورتاکوی لذت ببرند و ضمن صرف خوراکی معروف کمپیر که نوعی سیب زمینی بزرگ تنوری است و با سس ها و ادویه مختلف بصورت غذایی خوش طعم درآمده، عکس های خاطره انگیزی از خود به ثبت برسانند. مسیر برگشت ما از منطقه اورتاکوی به میدان تکسیم با استفاده از اتوبوس های خط T40 و T42بود که این اتوبوس ها مستقیما به میدان تکسیم آمده و مسافران را در ضلع شمالی میدان پیاده می کنند.

عکس 9(نمای بیرونی مسجد اورتاکوی )

عکس 10(تصویر خوراکی خوشمزه کمپیر که از اینترنت گرفتم)

روز چهارم(سه شنبه):

با توجه به اینکه دو نفر از همراهان ما خانم بودند و یکی از بخشهای مهم و جذاب سفرهای خانوادگی خرید می باشد برنامه این روز را فقط به خرید اختصاص دادیم و قبلا اطلاع حاصل کرده بودیم که مرکز خرید اولیویوم در روزهای سه شنبه دارای اوتلت می باشد. البته این مرکز خرید در سایر روزها نیز از قیمت های مناسبی برخوردار بوده و اکثر برندهای معروف ترکیه ای در این مرکز خرید دارای شعبه هستند.

عکس 11(مرکز خرید اولیویوم)

پس از صرف صبحانه ابتدا با استفاده از مترو خودمان را به ایستگاه ینی کاپی رساندیم و پس از تعویض خط مترو در این ایستگاه سوار خط متروی کازلی چشمه شدیم. در ایستگاه کازلی چشمه از مترو پیاده شده در خروجی ایستگاه مترو سوار دولموش هایی شدیم که به سمت مرکز خرید اولیویوم می رفتند. کرایه دولموش برای چهار نفر برابر هفت ونیم لیر بود. دولموش پس از حدود 15 دقیقه به مرکز خرید رسید. تا تاریک شدن هوا در آن مرکز خرید بودیم و ناهار را هم در یکی از شعبه های مک دونالد صرف کردیم که قیمت مناسبی هم داشت و هزینه ناهار چهار نفر برابر 42 لیر شد. از آنجا که کار خرید خانم ها فرآیندی طولانی بوده و منجر به از پای درآمدن آقایان می گردد تصمیم گرفتیم شب هنگام با استفاده از تاکسی های دربست که در مقابل مرکز خرید الیویوم مستقر هستند به هتل برگردیم و خوشبختانه راننده تاکسی نیز بسیار خوش برخورد و مودب و منصف بود و با کرایه 35 لیری ما را به هتل رساند. بعلت خستگی ناشی از یک روز پرکار شام مختصری را در هتل خوردیم و خوابیدیم.

روز پنجم(چهارشنبه):

این روز را برای رفتن به جزیره بویوک آدا و گشت و گذار در آن اختصاص دادیم. پس از خروج از هتل با استفاده از خط فونیکولار به اسکله کاباتاش رفتیم و حدود ساعت ده صبح بلیط کشتی های مسیر جزایر پرنس را به قیمت هفت و نیم لیر به ازای هر نفر خریداری کرده و سوار کشتی شدیم.

عکس 12(بلیط کشتی برای رفتن به جزیره بیوک آدا)

مسیر جزیره بویوک آدا از اسکله کاباتاش حدود یک ساعت طول می کشد و کشتی ابتدا یک توقف حدود ده دقیقه ای در جزیره هیبلی آدا که در مجاورت جزیره بویوک آدا واقع شده دارد و پس از آن به جزیره بویوک آدا می رود. البته اکثر گردشگران در جزیره بویوک آدا که بزرگترین جزیره در بین جزایر پرنس می باشد پیاده می شوند.

عکس 13(اسکله کاباتاش-کشتی های مسافربری جزایر بیوک آدا و هیبلی آدا)

عکس 14(در مسیر جزیره بیوک ادا- نمایی از کاخ توپکاپی و مساجد ایاصوفیا و سلطان احمد از داخلی کشتی)

عکس 15(نمایی از جزیره)

عکس 16(اسکله جزیره بیوک آدا)

ما نیز با توجه به برنامه ریزی قبلیمان در جزیره بیوک آدا پیاده شدیم و با پرداخت مبلغ هفتاد و پنج لیر سوار یک درشکه شدیم که گردشی حدود چهل دقیقه ای در مسیر زیبا و جذاب داخل جزیره داشت و در میانه مسیر هم توقف چند دقیقه ای برای استراحت اسب ها در نظر گرفته شده بود. بخشی از مسیر گردش درشکه در محدوده مسکونی جزیره با خانه های دارای نمای چوبی بسیار رنگارنگ و زیبا است و بخش دیگر در محدوده جنگلی جزیره قرار دارد. البته این مسیر را با کرایه دوچرخه نیز می توان طی کرد که کرایه دوچرخه برای یک ساعت ده لیر و برای یک روز پانزده لیر می باشد. با توجه به شیبدار بودن مسیر گردش و عدم تمایل خانم ها برای سوار شدن به دوچرخه ما گردش با درشکه را انتخاب کردیم. پس از گشت و گذار در جزیره و دیدن فروشگاههای موجود که سوغاتی های مختلفی را می فروختند مقداری خرید کرده و در یکی از رستورانهای جزیره دونر کباب خوردیم که هزینه آن برای چهار نفر برابر 60 لیر شد و پس از صرف غذا نیز مسئول رستوران با چای رایگان که اصطلاحا به آن اکرام می گویند از ما پذیرایی نمودند. پس از ثبت عکس های یادگاری در جزیره بویوک آدا بلیط برگشت به اسکله کاباتاش را از باجه فروش بلیط در جزیره خریداری کردیم و به هتل برگشتیم و مطابق چند روز قبل پس از چند ساعت استراحت در هتل قدم زنان به خیابان استقلال رفتیم و پس از گشت وگذار و مقداری خرید و صرف شام مختصر در همانجا به هتل برگشتیم.

عکس 17(میدان کوچک بخش مسکونی جزیره بیوک آدا و محل کرایه درشکه در کنار آن که با تابلو آبی رنگ مشخص شده)

عکس 18(یکی از خانه های چوبی با نمای زیبا در جزیره بیوک آدا)

عکس 19(محل استراحت اسب ها در میانه مسیر گردش در جزیره بیوک آدا)

روز ششم( پنج شنبه):

بازدید از کاخ توپکاپی و مسجد ایاصوفیا و مسجد سلطان احمد برنامه اصلی سفر ما در روز ششم را تشکیل می داد. همانند روزهای قبل پس از صرف صبحانه با استفاده از خط فونیکولار به اسکله کاباتاش رفتیم و در آنجا سوار تراموا شدیم. پس از حدود15 دقیقه در ایستگاه گلخانه پیاده شدیم. با اینکه قصد داشتیم ابتدا به بازدید از کاخ توپکاپی بپردازیم ولی زیبایی بی نظیر پارک گلخانه در ضلع شمالی کاخ باعث شد تا حدود یک ساعت به گشت و گذار در این پارک زیبا و رنگارنگ و ثبت عکس های یادگاری در آن بپردازیم.

عکس 20(ورودی پارک گلخانه در سمت شمالی کاخ توپکاپی)

عکس 21(پارک گلخانه)

کمی بالاتر از ورودی پارک گلخانه و به فاصله حدود 150 متری از آن ورودی اصلی کاخ توپکاپی قرار دارد که بدلیل شلوغی بیش از حد صف خرید بلیط که قیمت آن 80 لیر برای بازدید از فضای داخل کاخ و محوطه حرمسرا بود، ترجیح دادیم وارد کاخ نشده و از وقتمان به شکل دیگری استفاده کنیم. در کنار ورودی کاخ توپکاپی مجموعه فروشگاه سوغات و آتلیه عکاسی قرار دارد که گردشگران می توانند با پوشیدن لباسهای مربوط به دوره سلطنت پادشاهان عثمانی در فضایی شبیه به تخت سلطنت آن زمان به گرفتن عکس های جالب و خاطره انگیز بپردازند.قیمت هر عکس 25 لیر بود و در صورتی که تعداد عکس های چاپ شده توسط شما بیشتر می بود قیمت ها مقداری کاهش می یافت.

عکس 22(ورودی کاخ توپکاپی)

در محوطه بیرونی دروازه اصلی کاخ توپکاپی فضای سبز وسیعی قرار دارد که می توان با حدود پنج دقیقه پیاده روی به سمت غرب این محوطه به بازدید از کلیسای ایرنه و مقبره تعدادی از شاهزادگان و سلاطین عثمانی پرداخت.

عکس 23(کلیسای ایرنه)

عکس 24(مقبره تعدادی از سلاطین و شاهزادگان عثمانی)

در ضلع غربی همین محوطه نیز باجه های فروش بلیط برای بازدید از مسجد ایاصوفیا وجود دارد که قیمت هر بلیط برابر 40 لیر می باشد. بازدید از مسجد ایاصوفیا که در ابتدا بصورت کلیسا بوده و پس از فتح استانبول توسط عثمانی ها به مسجد تغییر کاربری داده شده از طبقه هم کف شروع می شود و در انتهای راهروی سمت چپ ورودی مسجد یک مسیر پلکانی مارپیچ قرار دارد که به طبقه بالایی راه دارد و تماشای مسجد ایاصوفیا از این طبقه، عظمت و زیبایی این بنای تاریخی را دوچندان می کند.

عکس 25(مسجد ایاصوفیا)

پس از خروج از مسجد ایاصوفیا می توانید مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی را روبروی خود مشاهده کنید که بازدید از آن رایگان بود و همه روزه در آن نماز جماعت نیز برگزار می گردد. در محوطه بین مسجد ایاصوفیا و مسجد سلطان احمد می توانید بر روی نیمکت های چوبی زیبایی که برای استراحت گردشگران تعبیه شده بنشینید و مانند ما  از خوردن بستنی سنتی مخصوص استانبول به قیمت دو و نیم لیر لذت ببرید. پس از تماشای زیبایی های مساجد ایاصوفیا و سلطان احمد با استفاده از تراموا به اسکله کاباتاش و از آنجا نیز بوسیله فونیکولار به میدان تکسیم و هتلمان برگشتیم. پس از صرف ناهار و استراحت مجددا به اصرار خانمها تصمیم گرفتیم به مرکز خرید هیستوریا برویم. برای این منظور ابتدا با مترو خود را از میدان تکسیم به ایستگاه ینی کاپی رساندیم و در آنجا با تعویض خط مترو سوار متروی فرودگاه آتاتورک شده و در ایستگاه آکسارای پیاده شدیم. مرکز خرید هیستوریا به فاصله حدود صد متری از ایستگاه متروی آکسارای قرار دارد و در هنگام خروج از ایستگاه مترو قابل مشاهده است. پس از چند ساعت خرید در این مرکز دوباره با استفاده از مترو به میدان تکسیم و هتل محل اقامتمان برگشتیم.

عکس 26(مرکز خرید کاله سنتر)

روز هفتم(روز آخر سفر- جمعه):

با توجه به ساعت پرواز برگشت ما به تهران که ساعت 22 شب بود، تصمیم گرفتیم از ترانسفر برگشت تور به فرودگاه که ساعت 17 عصر به هتل محل اقامتمان می آمد استفاده نکنیم و خودمان با استفاده از مترو به فرودگاه آتاتورک برویم و با این کار چند ساعت وقت بیشتر برای خرید کردن بدست بیاوریم. این روز را نیز کاملا به بازدید از دو مرکز خرید کاله سنتر و فروم استانبول اختصاص دادیم. برای رفتن به مرکز خرید فروم استانبول باید ابتدا خود را به ایستگاه متروی ینی کاپی برسانید و پس از تعویض خط سوار خط متروی فرودگاه شوید و در ایستگاه حوجا تپه پیاده شوید. مرکز خرید فروم استانبول در محل خروج از ایستگاه مترو حوجا تپه قرار دارد. برای رفتن به مرکز خرید کاله سنتر از میدان تکسیم نیز می توانید ابتدا خود را اسکله کاباتاش برسانید و از آنجا سوار تراموا شده و در ایستگاه گونگورن پیاده شوید.

عکس 27(مرکز خرید فروم استانبول)

پس از اتمام خریدهایمان به هتل برگشتیم و بعد از بسته بندی آنها دوباره با استفاده از مترو به فرودگاه آتاتورک رفتیم. البته لازم به ذکر است که با توجه به شلوغی متروی فرودگاه آتاتورک در زمان برگشت ما و طولانی بودن این مسیر با تاخیر به فرودگاه رسیدیم ولی بدلیل خوش شانسی ما پرواز برگشت به تهران حدود یک ساعت و نیم تاخیر داشت و در این مدت ما توانستیم تاخیرمان در رسیدن به فرودگاه را جبران کنیم و کارهای مربوط به تحویل چمدان و مهر نمودن پاسپورت و گرفتن کارت پرواز را انجام دهیم.

در پایان به ذکر چند مورد که ممکن است برای هم وطنان عزیزمان مفید و مورد استفاده باشد اشاره کنم:

• با توجه به وجود دستگاههای شارژ استانبول کارت در تمامی ایستگاههای مترو سعی کنید به مقدار نیاز روزانه کارت خود را شارژ کنید تا در صورت گم شدن کارت خسارت مالی زیادی به شما وارد نگردد.
  • تعدادی از اصطلاحات رایج در زبان ترکی استانبولی را پیش از سفر یاد بگیرید تا حداقل در هنگام خرید و یا پرسیدن آدرس با مشکل مواجه نشوید.
  • با توجه وجود تعداد زیاد صرافی( یا اصطلاحا دوویز) در اکثر نقاط استانبول سعی کنید هر روز به مقدار نیاز خود نسبت به خرید لیر اقدام کنید.
  • با توجه به عدم وجود دمپایی در سرویس های بهداشتی هتل های استانبول حتما یک جفت دمپایی پلاستیکی به همراه خود داشته باشید.
  • در بدو ورود خود به استانبول حتما نقشه گردشگری و سیستم حمل و نقل عمومی شهر را از باجه های اطلاعات فرودگاه و یا از قسمت پذیرش هتل دریافت کنید تا یک دید کلی از مکانهای گردشگری و نحوه دسترسی به آنها بدست آورید و فقط به نقشه های موجود در گوشی موبایل خود اتکا نکنید چون ممکن است در مواقع اتمام شارژ گوشی و یا سرقت گوشی دچار مشکل گردید.
  • در صورتی که آشنایی مختصری بازبان ترکی استانبولی یا انگلیسی دارید سعی کنید خودتان به گشت و گذار در اماکن گردشگری استانبول با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بپردازید تا در هزینه های سفرتان صرفه جویی گردد.
  • اگر هدفتان خرید از برندهای معروفی مانند ال سی، دی فاکتو، کوتون، زارا، فلو و .... است به نظر من رفتن به یک یا دو مرکز خرید کافی می باشد زیرا همه این برندها در مراکز خرید معروف دارای شعبه هستند و قیمت اجناس آنها در تمامی شعبه هایشان یکسان است. به این ترتیب می توانید وقت بیشتری برای تماشای اماکن گردشگری و تفریحی استانبول اختصاص دهید.
  • در صورتی که قصد دارید هنگام برگشت خودتان به فرودگاه بروید سعی کنید حتما سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید تا مانند ما با مشاهده صف طولانی باجه های کنترل پاسپورت با استرس مواجه نشوید و سفرتان را با خیالی آسوده به پایان برسانید.
  • یک کفش ورزشی مخصوص پیاده روی بپوشید تا در هنگام گردش در استانبول احساس خستگی کمتری را تجربه کنید.
  • با توجه به غیر قابل شرب بودن اب لوله کشی شده در شهر استانبول سعی کنید آب آشامیدنی خود را بصورت بطری های چند لیتری از سوپرمارکت ها بخرید تا در هزینه های سفرتان صرفه جویی گردد.
  • قبل از انجام سفر با شناخت سلایق هریک از همسفران خود برنامه ریزی روزانه ای را برای انجام بازدید اماکن تاریخی، مکانهای تفریحی و مراکز خرید تعیین کنید تا مشکلی از نظر اختلاف سلیقه همسفرانتان در نحوه استفاده از زمان پیش نیاید.