برنامه ریزی جامع سفر به استانبول فراموش نشدنی

یک برنامه تمام عیار برای سفر به استانبول + تصاویر

با سلام خدمت همه دوستانی که وقت می گذارند و این سفرنامه را مطالعه می کنند.

من 2 بار به استانبول سفر کردم و در این سفرها خصوصاً سفر اولم خیلی از سفرنامه هایی که دوستان گذاشته بودند استفاده کردم به همین دلیل میخوام نتیجه تمام مطالعه ها ، برنامه ریزی ها و همچنین تجربه 2 سفر خودم رو در اختیار همه قرار بدم ، میتونم بگم اگه این سفرنامه را مطالعه کنین دیگه نیازی به هیچ تحقیق دیگه ای ندارید.

من دفعه اول 5 تیر 96 با همسرم با آژانس قصر شیرین (هتل گرند اونال) و دفعه دوم 17 اردیبهشت 97 یعنی همین چند هفته پیش با همسر و برادرم با آژانس قصر شایان رویایی( واقعا آژانس بینظیری بود بسیار پیگیر و خوش برخورد ، قیمت های عالی و خدمات عالی و منظم ) با هواپیمایی ماهان (هتل ماتیات) به استانبول سفر کردیم .

1.انتخاب هتل :

هتل ها در استانبول کیفیت بالایی ندارند به همین دلیل بهتره از هتل های 4 ستاره استفاده کنید و هتل 3 ستاره نگیرید اما هتل 5 ستاره هم نگیرید چون به صرفه نیست چون فقط برای خواب به هتل می آیید. نکته مهم اینه که هتل حتما به مترو و تراموا نزدیک باشه چون بیشتر جاها رو میتونید با مترو و تراموا خودتون برید، که از این نظر منطقه ینی کاپی آکسارای خیلی خوبه هم مترو هست هم تراموا و شلوغ هست و سوپری و شیرینی فروشی و یک نمایندگی مک دونالد هم نزدیک ایستگاه تراموا وجود داره و در این منطقه من هتل گرند اونال رو پیشنهاد میدم.

2.تاریخ سفر :

واقعا تابستان یه چیز دیگست چون پارک آبی و شهربازی ویالند از خرداد باز میشن و حیفه آدم که داره پول خرج میکنه از اینا استفاده نکنه. داخل سایت ها نوشته از اردیبهشت اما ما 17 اردیبهشت رفتیم بسته بودن و روز اول بارون کلافه کننده ای آمد. به همین دلیل بهترین ماه ها خرداد ، تیر و مرداد هستن البته ما هم می خواستیم 3 تیر بریم اما یک دفعه انتخابات 1.5 دیگه ترکیه جلو افتاد و دقیقا 3 تیر هست ما هم نگران شدیم گفتیم شاید فضا امنیتی باشه یا اینکه یک سری جاها بسته باشن به همین خاطر همین اردیبهشت رفتیم .

3.تعداد روز سفر :

استانبول انقدر قشنگه و انقدر جاهای دیدنی داره که یک ماه هم اونجا باشی بیکار نمیمونی ، بهترین حالت 5 شب و 6 روز هست اما 4 شب و 5 روز هم خوبه ولی کمتر از 4 شب نرید اصلا چون به هیچ چیز نمی رسید حیفه واقعا.

4.هزینه سفر :

هزینه سفر به طور کلی را در این قسمت مینویسم اما در قسمت های بعد جداگانه و دقیق ذکر می شود. اگر سفر را به 3 دسته خوب ، خیلی خوب و عالی تقسیم کنیم ، برای هر نفر در سفر 4 شب و 5 روزه با احتساب همه چیز اعم از تور ، عوارض 220 تومانی ، بلیط ورودی ها ، خوراک ، حمل و نقل ، سوغات و خرید برای سفر خوب 3 ، خیلی خوب 3.5 و برای سفر عالی برای هر نفر 4 میلیون تومان می باشد که این تفاوت در سوغات و خرید است . (کل هزینه به جز خرید نفری 2.5 میشود .)

به خاطر قیمت خوب اجناس داخل استانبول واقعا وقتی آدم میبینه دوست داره که بخره چون میدونی همونو ایران داره 2 برابر میفروشش.

5.لیدر تور :

زمانی که به استانبول میرسید لیدر تور به سراغتان می آید تا شما را به هتل برساند و در راه تورها و قیمت ها را به شما معرفی خواهد کرد که این قیمت ها ارتباطی به آژانس ندارد و در همه تورها به این صورت است که اگر دفعه اولتان باشد یا ندانید ممکن است گریه کنید چون همه تورها را 2 یا 3 برابر قیمت می دهند ، اصلاً از لیدر تورها استفاده نکنید ، خیلی از جاها را با مترو یا تراموا خودتان می توانید بروید و خیلی از جاها هم می توانید از دفاتر تورهای ایرانی استفاده کنید ، دفاتری فارسی زبان هستند که تورها را با قیمت معقول ارایه می دهند و از لحاظ قیمت خیلی تفاوتی با اینکه خودتان بروید ندارند که در ینی کاپی یک دفتر کنار ایستگاه تراموا هست و در میدان تکسیم و در خیابان استقلال هم دفاتر ایرانی هستند که روی شیشه و درشان فارسی نوشته اند و توجه شما جلب می شود.

6.برنامه پیشنهادی برای سفر 5 روزه :

برنامه روزانه به 2 قسمت صبح و عصر تقسیم شده و صبح روز اول و عصر روز آخر در نطر گرفته نشده (برنامه هواپیما به این صورت فرض شده است.)

• روز اول : -------------------------- / قدم زدن در خیابان استقلال و برج گالاتا و تنگه بسفر
  • روز دوم : جزیره بیوک آدا            / مرکز خرید اولیویوم
  • روز سوم : شهربازی ویالند یا موزه مادام توسو و آکواریوم فلوریا          / مرکز خرید فروم و ایکیا
  • روز چهارم : پارک آبی یا تور آسیا          / مرکز خرید جواهر یا خیابان استقلال(برای خرید)
  • روز پنجم : کاخ توپکاپی  / --------------------------

7.معرفی مهم ترین اماکن گردشگری :

موزه ایاصوفیه ، کاخ توپکاپی و مجد آبی :

این سه مکان در کنار هم قرار دارند و زمانی که به آنجا می روید هر سه را می توانید ببینید که بسیار زیباست ، موزه ایاصوفیه مسجدی صورتی رنگ و زیباست. کاخ توپکاپی در پشت ایاصوفیه قرار دارد و بسیار بزرگ و باصفاست وقتی که وارد میشوید باغ خیلی زیبایی را با نمایی از تنگه بسفر میبینید که واقعا دیدنی است که این باغ رایگان است سپس به ورودی اصلی کاخ می رسید که زمانی که وارد می شوید انقدر بزرگ است که نمی دانید از کجا باید شروع کنید ، در موزه این کاخ اشیای مقدس جالبی وجود دارد از جمله شمشیر حضرت علی ، عصا حضرت موسی ، قفل های قدیمی کعبه ، ناودان طلا قدیمی کعبه و خیلی موارد دیدنی دیگر. مسجد آبی هم اکنون مسجد است یعنی در اوقات نماز ، در آنجا نماز جماعت برگزار می شود . تمامی موزه ها و اماکن دیدنی از صبح تا عصر باز هستند و شب ها بسته است . برای رفتن به اینجا با تراموا در ایستگاه سلطان احمد پیاده می شویم .نکته مهم این است که صف ورود به شدت شلوغ میشه و بهتره اول وقت به اونجا برین و من اول از همه کاخ توپکاپی را پیشنهاد میدم که تشریف ببرید و بعد اگه وقت شد به داخل ایاصوفیه برین. ایاصوفیه 40 لیر و توپکاپی 40 لیر

هیپودروم (میدان اسب دوانی) :

میدان اسب دوانی از نماهایی معروف است که چند ایستگاه قبل از ایاصوفیه است یعنی با تراموا باید در ایستگاه چمبرلی cembelitas پیاده شوید .

خیابان استقلال ، میدان تکسیم ، موزه مادام توسو ، برج گالاتا و تور تنگه بسفر :

مهم ترین و زیباترین خیابان استانبول که یک تراموای توریستی قرمز زیبا دارد و در آن هیچ ماشینی مگر امنیتی عبور نمی کند ، بسیار زندست و در شبها در هر چند متری گروهی در حال نواختن و خواندن آواز هستند ، سرتاسر مغازه است و اکثر برندها آنجا شعبه دارند ابتدای خیابان میدان معروف تکسیم وجود دارد و در انتها خیابان به برج گالاتا می رسد برجی که در بالای آن میتوانید نمای زیبایی از استانبول را مشاهده کنید ، در کنار برج خیابان را ادامه بدهید به سمت اسکله (تابلو زده ساحل) در آنجا صحنه زیبایی از دریا و مرغ های دریایی می بینید و از آنجا می توانید تور تنگه بسفر را خریداری کنید که از زیر پل های بسفر می گذرد که این تور در شب که چراغ های اطراف روشن است بسیار زیباتر است اما ساعت های کشتی را باید از اسکله بپرسید چون تا آخر شب کشتی ندارد و فقط ساعت های خاصی است که فکر میکنم در هر فصل متغیر است .

موزه مادام توسو نیز در اواسط خیابان استقلال است موزه ای خیلی جالب که از افراد مشهور ساخته شده که تا ساعت 3 بیشتر باز نیست ، این موزه اتاق اتاق است و در هر سالن تم خاصی وجود دارد مثل تاریخی ، ورزشی ، بازیگران ، خواننده ها و ... که واقعا فکر می کنی زنده هستند انقدر که طبیعی است .

برای رفتن به میدان تکسیم با مترو در ایستگاه تکسیم پیاده شوید .مادام توسو 58 لیر ، برج گالاتا 25 لیر و تور بسفر 15 لیر

تور استانبول

جزیره بیوک آدا ، شهربازی ویالند ، پارک آبی آکوا مارین ، پارک آبی آکوا کلاب دلفین و آکواریوم فلوریا :

این موارد رو خودتون هم میتونید برید اما پیشنهاد من اینه که با دفاتر تور ایرانی برید بهتره . جزایر پرنس که معروف ترینش بیوک آداست واقعا زیباست طبیعت قشنگ و اکسیژن خالص ، اگر با تورهای ایرانی برید در دو تا از جزیره ها شما رو پیاده می کنند و در طبیعت اونجا می گردانند و درشکه سواری می کنید ، واقعا جزیره خوش می گذره .

پارک آبی واقعا عالیه واقعا خوش میگذره برای ورود باید حتما مایو بپوشید مایو اونجا گرونه پس حتما با خودتون ببرید و اگر میخواهید حجابتون رعایت باشه میتونید مایو اسلامی بپوشید که کاملا بسته هست .کف پارتی هم سر یه ساعت شروع میشه که حتما بپرسید که جا نمونید . در استانبول دو پارک آبی معروف هست آکوا مارین و آکوا کلاب دلفین من آکوا مارین را رفتم اما میگن آکوا کلاب دلفین بزرگتره.

سفر به استانبول

آکواریوم فلوریا خیلی بزرگ و قشنگه پر از انواع ماهی های مختلف و کوسه و سفره ماهی و مار ماهی و ... بعد به قسمت قطب میرسه که قسمت پنگوئن های فوق العاده را داره که واقعا جذابه در آخر به قسمت جنگل های آمازون میرسیم که یه تجربه جدید و خیلی جذابه که در آخر به مرکز خرید فلوریا وارد میشه و در قسمت بالا می توانید ناهار میل کنید .

تور استانبول

تورها یک تور آسیا هم ارایه میدهند که به ساحل ببک ، اورتاکوی ، بام استانبول و ... می روند که جذاب است . جزیره و شهربازی و پارک آبی با رفت و برگشت و ناهار نفری 128 لیر ، آکواریوم فلوریا با رفت و آمد نفری 80 لیر

اماکن گردشگری زیادی هست که در یک سفر نمی توان همه را بازدید یا استفاده کرد چون موزه ها تا عصر باز هستند و نمی شود در شب هم از آنها استفاده کرد ، مواردی که در بالا ذکر شد مهم ترین آنهاست اما نام بقیه در ذیل ذکر شده است :

مسجد سلیمانیه ، حمام خرم سلطان ، باسیلیکا سیترن ، ساحل ریوا ، موزه یخی ، کاخ دلمه باغچه ، پارک امیرگان ، ساحل بورک  ، مینیاتورک پارک و ...

8.معرفی مراکز خرید :

نکته مهم اینکه مراکز خرید از 10 صبح تا 10 شب باز هستند فقط خیابان استقلال هست که بعد از 10 هم باز است ، مترو و تراموا هم تا 12 شب باز هستند .تقریبا تمام برند ها در تمام فروشگاه ها و خیابان استقلال شعبه دارند . ال سی وایکیکی ، کوتون و دیفکتو قیمت های مناسب و اجناس شیک و قشنگی دارند ، در استانبول قیمت نسبت به ایران واقعا خوب است و آدم دلش نمیاد خرید نکنه .

مرکز خرید فروم و ایکیا : با مترو در ایستگاه kocatepe - kartaltepe پیاده می شویم . مرکز خرید ایکیا خیلی بزرگه که برای لوازم خانه است و پشت فروم قرار دارد به این صورته که اول که وارد می شوید اتاق اتاق درست کردند یعنی چند مدل آشپزخانه چند مدل اتاق خواب و ... چیدن که جالبه بعد وارد سالن بزرگ دیگری می شوید که می توانید وسایل را بخرید جالبه اما خب اینکه بگم حتما برید نه.

سفر به استانبول

مرکز خرید جواهر : با مترو در ایستگاه شیشیلی پیاده می شویم .

مرکز خرید اولیویوم : مسیر طولانی هست باید با تراموا به ایستگاه زیتون بورنو رفته و با دولموش (مینی بوس های کرم رنگ ) به اولیویوم بروید اما به صرفه تر است که با تاکسی بروید چون دولموش ها 20 تا ایستگاه توقف میکنه و خیلی زمان میبره اما اول قیمت را مشخص کنید اگر کلا تاکسی 35 لیر بگیره خیلی خوبه.

این مراکز بهترین هستند اما چند مورد دیگه نام می برم : کانیون ، ایستینیه پارک ، آکمرکز ، متروسیتی ، مارمارا ، استانبول مال ، آدرس استانبول ، خیابان بغداد و ...

9.صرافی :

به صرافی doviz می گویند که در خیابان آکسارای و خیابان استقلال زیاد است .به هر نفر هم فعلا سالی یک بار 500 یورو برای ترکیه تعلق می گیرد.

10.رستوران :

بهترین گزینه ها مک دونالد و کی اف سی هست با قیمت عالی و خوشمزه و مطمئن کاملش تقریبا نفری 20 لیر میشه ، نکته مهم اینکه دونر کباب (کباب ترکی ) نخورید چون به معده خیلی از ایرانی ها سازگار نیست حالشون بد میشه شدید خیلی ها سفرشون خراب شده به خاطر این موضوع ، ضمن اینکه قرص سرماخوردگی ، استامینوفن معمولی ، قرص برای معده درد و این جور چیزا و کرم برای حشرات برای پیشگیری با خودتون ببرید . بیمارستان های استانبول واقعا افتضاحه خدا نصیب کسی نکنه بره اونجا .

11.ساعت :

طول پرواز 3 ساعت است و استانبول 1.30 از ایران عقب تر است .

12.آب :

آب شیر آشامیدنی نیست و از آب معدنی استفاده کنید ، ما یه باکس آب معدنی معمولی (از این شیشه خاص ها نگیرید) بردیم.

امیدوارم همه بتونن به استانبول سفر کنن و از این اطلاعات استفاده کنن و منم دعا کنن که من هم به سفرهای خوب دیگه ای بروم  ، با سپاس از شما عزیزان که این سفرنامه را مطالعه کردید و با سپاس فراوان از سایت خوب لست سکند.