راهنمای بازدید از آبشار بیشه و چشمه پریان

به نام یگانه خالق هستی

راهنمای بازدید از آبشار بیشه و چشمه پریان

نویسنده و عکاس: ویدا مهین پو

راهی سفر در طبیعت این سرزمین بی نظیر که می شوی می توانی مطمئن باشی که همیشه چشم نوازترین مناظر را خواهی دید، چه در دل کویرش، چه در پهنه بی کران دشت هایش و چه در آغوش کوه های سترگش. اینبار راهی سرزمین آبشارها هستیم: لرستان زیبا و آبشار بیشه اش! در این سفرنامه با من همراه باشید.

معرفی آبشار

آبشار زیبای بیشه با ارتفاع حدود 50 متر و عرض تاج 20 از بالای صخره ها، از درون چشمه هایی جوشان، به پایین سرازیر می شود. این آبشار در روستای بیشه قرار دارد و در سال 1387 در فهرست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. آب آبشار به رود سزار می ریزد که در نهایت به رودخانه دز می پیوندد. مجاورت روستای بیشه با ایستگاه راه آهن و دسترسی راحت به آن سبب شده تا این منطقه از نظر گردشگری پر رونق باشد. اهمیت آن نیز به حدی است که در کتاب معروف راهنمای گردشگری Lonely Planet نیز معرفی شده است. روستای چشمه پریان با فاصله بسیار اندکی از بیشه قرار دارد که در قسمت های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

تصویر 1: نمایی از آبشار بیشه

تصویر 2: پاراگراف مربوط به آبشار بیشه در Lonely Planet

زمان بازدید

استان لرستان در اغلب روزهای سال آب و هوایی خنک و مطبوع دارد. نیمه اول سال یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از این استان و زیبایی های بی شمارش می باشد. روستای بیشه نیز یکی از خنک ترین مناطق استان لرستان است. لذا برای افرادی، که با آب و هوای خنک و سرد رابطه خوبی ندارند، سفر در پاییز و زمستان به این منطقه را چندان توصیه نمی کنم.

دسترسی

1- قطار: برای رسیدن به این مقصد باید از قطارهای مسافربری تهران- جنوب استفاده کنید. ساعات حرکت قطار در جدول زیر آورده شده است (منبع: اداره کل راه آهن لرستان به آدرس Lorestan.rai.ir). اگر از قطار محلی دورود به اندیمشک نیز استفاده کردید شاهد مناظر بسیار زیبایی در طول مسیر خواهید بود.

نکته: حواستان باشد که باید در ایستگاه بیشه پیاده شوید.

تصویر 3: ساعات حرکت قطار تهران – جنوب

هزینه بلیط قطار در ماه های مختلف کمی متفاوت است. هزینه بلیط در خرداد ماه 1397 به شرح زیر است:

بلیط قطار تهران جنوب:

• دو اتوبوسی: 22000 تومان
  • شش تخته لوکس مهتاب: 65600 تومان
  • چهار تخته نگین: 81300 تومان

بلیط قطار محلی دورود به اندیمشک:

• شش تخته لوکس مهتاب: 14500 تومان
  • چهار تخته لوکس نگین: 21600 تومان

2- هواپیما: فرودگاه خرم آباد در حال حاضر تنها به شهرهای مشهد و تهران پرواز دارد که برنامه آنها در جدول زیر آورده شده است. هزینه بلیط نیز وابسته به شرکت هواپیمایی در مسیر مشهد از 204000 تا 224000 تومان و از مسیر تهران از 180000 تا 208000 تومان متغیر است.

3- استفاده از پایانه های مسافربری و ماشین شخصی (تا پارکینگ خود آبشار) نیز مانند همیشه امکان پذیر است.

در این سفر ما با وسیله نقلیه شخصی از اهواز به سمت خرم آباد حرکت کردیم. برای رسیدن به خرم آباد باید وارد آزاد راه اندیشمک- خرم آباد شوید که تا خرم آباد حدود 337 کیلومتر راه است. در 5 کیلومتری خرم آباد نزدیک به پلیس راه کمالوند در دست راستتان تابلوی راهنمای آبشار بیشه را خواهید دید. پس به سمت راست بپیچید. بعد از طی 40 کیلومتر به دوراهی می رسید که تابلوی راهنمای بیشه شما را به سمت چپ هدایت خواهد کرد. باید حدود 25 کیلومتر را طی کنید تا به بیشه برسید. این مسیر بسیار زیبا و سر سبز است و مناظری بدیعی را در آن خواهید دید. مطمئن هستم راه به راه برای عکاسی خواهید ایستاد!

تصویر 5: مسیر دسترسی اهواز به خرم آباد

تصویر 6: مسیر دسترسی خرم آباد به بیشه

تصویر 7: تابلوی راهنما در 5 کیلومتری خرم آباد

تصویر 8: تابلوی راهنمای دوراهی اول

تصویر 9: مسیر زیبا تا رسیدن به بیشه

تصویر 10: نمایی زیبا از اطراف جاده بیشه

تصویر 11: نمایی زیبا از اطراف جاده بیشه

تصویر 12: نمایی زیبا از اطراف جاده بیشه

نکته: در اواسط راه به دو راهی دیگری می رسید که متاسفانه تابلو ندارد. شما  برای رسیدن به آبشار بیشه دست راستتان را ادامه دهید چراکه مسیر سمت چپ به دورود می رود. در نهایت بعد از پشت سر گذاشتن روستاهای کهریز، گراب و پسیل به بیشه می رسید.

اقامت

با توجه به اینکه مسیر رسیدن به آبشار از شهرهای مختلف طولانی است حتما 1 الی 2 شب را برای اقامت در نظر بگیرید. بعد از رسیدن به پارکینگ (هزینه ورودی پارکینگ 5000 تومان است) مسیر فرعی و ماشین رویی وجود دارد که شما را به سمت مجتمع خدماتی رفاهی شهدای بیشه، مجاور با ایستگاه راه آهن، هدایت می کند. هم سوییت اجاره داده می شود و هم امکان نصب چادر هست. شروع قیمت های اجاره سوییت نیز از 60000 تومان است. اگر اهل طبیعت گردی هم باشید می توانید نزدیک به آبشار چادر بزنید اما این نکته را در نظر داشته باشد که مسافر زیاد است و جای صاف و تخت برای نصب چادر نیز بسیار محدود است.

تصویر 13: پارکینگ ورودی بیشه

تصویر 14: پل راه آهن

تصویر 15: پارکینگ مجاور با ایستگاه راه آهن بیشه

تصویر 16: مجتمع خدماتی رفاهی شهدای بیشه

تصویر 17: مجتمع خدماتی رفاهی شهدای بیشه

اما مکان اقامت ما!

اقامت ما در روستای زیبای چشمه پریان بود که با فاصله حدود 7-8 دقیقه ای تا آبشار در بالای کوه قرار دارد و از همان پارکینگ بیشه قابل رویت است. باید مسیر آسفالته بعد از پارکینگ را ادامه دهید و بعد از گذشتن از پل روی رودخانه سزار، مسیری باریک و مارپیچ را طی کنید تا به روستای چشمه پریان برسید. این روستا جزء بخش پاپی شهرستان خرم آباد است. بد نیست بدانید تپه چشمه پریان در 100 متری شرق روستا مربوط به قرون اولیه اسلامی است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تصویر 18: نمایی دور از روستای چشمه پریان

تصویر 19: نمایی ار روستا

این مکان را با کمک یکی از آشنایان پیدا کردیم که در زمان بازدید خود متوجه شده بودند که یکی از اهالی روستا یک اتاق از منزل خود را جهت اجاره به مسافران آماده کرده است. با گرفتن شماره تماس آنها توانسته بودیم از روز قبل از جای اقامت مطمئن شویم. در اول راه فرشته خانم مهربان آماده بود تا ما را به سمت اتاق کاهگلی و دنج و تمیزی راهنمایی کند که رختخواب و چای و حمامش برای مسافران مهیا بود (البته انتظار امکانات لوکس را نداشته باشد!!). آرامش و صفای روستا فوق العاده بود.

تصویر 20: نمایی از مکان اقامت

تصویر 21: نمایی از مکان اقامت

تصویر 22: بدون شرح

تصویر 23: نمایی از مکان اقامت

تهیه خوراک

در خود روستای بیشه و روستاهای سر راه مغازه به اندازه کافی جهت تهیه مواد غذایی هست و البته به نظر قیمت بعضی مواد مقداری بالاتر است. به طور مثال نان محلی (که همانجا توسط زنان روستا پخته می شد) حدود 1000 تا 1500 و تخم مرغ محلی دانه ای 700 تومان بود. توجه کنید که رستورانی آنجا وجود ندارد به جز دو الی سه رستوران در بازارچه محلی که اغلب جوجه کباب و ماهی قزل آلا سرو می کردند. بعد از اینکه از جای اقامت مطمئن شدید راهی بازدید از آبشار شوید.

بازدید از آبشار

از پارکینگ مسیر پلکانی را طی کنید تا به بازارچه محلی برسید که صنایع دستی مختلفی را ارایه می کند. در گوشه و کنار مسیر چای منقلی آماده است و زنان محلی مشغول پخت نان هستند که عطرش فضای آنجا را آکنده کرده است. بعد از بازار باید از پل فلزی روی رودخانه عبور کنید تا به آن سمت رود برسید. از روی پل نیز نمایی زیبایی از تاج آبشار دیده می شود که محصور در سرسبزی دور و برش است.

تصویر 24: مسیر پلکانی تا رسیدن به بازارچه

تصویر 25: بازارچه محلی

تصویر 26: گردشگران در حال خرید صنایع دستی

تصویر 27: نمایی از پل فلزی روی رودخانه

تصویر 28: پخت نان محلی

تصویر 29: مراقب باشید زیر پا له نشوند! در طی مسیر فراوان دیده می‏ شوند!

بعد از چند دقیقه پیاده روی به آبشار می رسید. صخره ی سر راه آبشار مسیر طبقاتی را برای نزولش فراهم کرده و زیبایی آن را دو چندان نموده است. خنکای نسیمش گوارای وجودتان!

تصویر 30: نمایی از آبشار بیشه از روی پل

تصویر 31: مسیر رسیدن به آبشار بیشه

تصویر 32: نمایی از آبشار بیشه

تصویر 33: نمایی از آبشار بیشه

اما......!

زمانی که از روی پل مشغول عکاسی بودم مدام خطی از دود را توی عکس ها می دیدم. امان از گردشگران غیر حرفه ای. منقل جوجه کباب درست در زیر آبشار و آن طرف میله ها، که جهت ممانعت از ورود افراد نصب شده بودند، بر پا بود. دودش هم مزاحم گردشگران بود و هم نمای آبشار را خراب کرده بود. متاسفانه زن و مرد و بچه از نرده ها بالا می کشیدند و وارد حریم آبشار می شدند. کاش زیبایی و عظمتش را از دور درک می کردند. نمی دانم چرا فکر می کردند هر چه نزدیکتر باشند و منقل و چادر را زیر آبشار در جایی که ورود افراد ممنوع بوده برپا کنند بیشتر لذت خواهند برد!

تصویر 34: حریم جدا کننده آبشار و رود سزار

تصویر 35: بساط جوجه کباب کنار آبشار

کمی از آبشار فاصله گرفته و مسیر باریک کنار آن را ادامه دادیم تا بالاخره توانستیم نمایی زیبایی از آبشار، به دور از هیاهو اطرافش، را ثبت کنیم.

تصویر 36: نمایی از آبشار بیشه

تصویر 37: نمایی از آبشار بیشه

تصویر 38: نمایی از آبشار بیشه

تصویر 39: نمایی از آبشار بیشه

تصویر 40: نمایی گرفته شده از مسیر جاده روستا به سمت آبشار بیشه

تصویر 41: نمایی گرفته شده از مسیر جاده روستا به سمت آبشار بیشه

بعد از اینکه آرامش کافی را از آبشار گرفتیم راهی روستای چشمه پریان شدیم. هوا رو به تاریک شدن بود و چراغ های روستا کمابیش روشن بود. نم نم باران هوای لطیفی را رقم زده بود. شام را مهمان صاحبخانه بودیم، با دوغ و ماست محلی خوش طعم. بعد از آن ساعتی را در جلوی ایوان زیبای خانه که نمایی فوق العاده داشت سپری کردیم.

عکس 42: روستای چشمه پریان در شب

عکس 43: اینجا کار روز و شب ندارد!

برنامه روز دوم:

صبح زود صبحانه لذیذ همراه با شیر تازه و نیمرو با تخم غاز فراهم بود. همراه راهنمای دوست داشتنی مان گشتی در باغات زردآلو و گردو آنها زدیم و از فضای خوش روستا بهره بردیم.

عکس 44: صبحانه محلی

عکس 45: نمایی از باغات روستا چشمه پریان

عکس 46: نمایی از باغات روستا چشمه پریان

عکس 47: نمایی از باغات روستا چشمه پریان

عکس 48: نمایی از خانه های روستای چشمه پریان

عکس 49: نمایی از خانه های روستای چشمه پریان

بعد از آن تصمیم گرفتیم قدمی هم در کنار رودخانه سزار بزنیم. پس دوباره راهی آبشار شدیم. از کنار پل فلزی روی رودخانه راه باریکی به سمت پایین وجود دارد که شما را به کنار رود خواهد رساند. ساعتی را مهمان خنکای آب زلالش بودیم.

عکس 50: کنار رودخانه سزار

عکس 51: کنار رودخانه سزار

عکس 52: کنار رودخانه سزار

عکس 53: شنا ممنوع

نکته: شنا در رودخانه سزار ممنوع است چراکه سرعت و شدت جریان آب بالاست است و احتمال غرق شدن زیاد است.

بعد از آن راهی بازدید از ایستگاه راه آهن بیشه شدیم که کنار مجتمع اقامتی شهدای بیشه قرار دارد. چنارهای بلند دو طرف ریل محیط بسیار خنک و مطبوعی را فراهم کرده بود و باب دل عکاسان و سلفی بگیران بود!

عکس 54: ایستگاه راه آهن بیشه

عکس 55: ایستگاه راه آهن بیشه

عکس 56: ایستگاه راه آهن بیشه

عکس 57: ایستگاه راه آهن بیشه

عکس 58: ایستگاه راه آهن بیشه

عکس 59: ایستگاه راه آهن بیشه

عکس 60: ایستگاه راه آهن بیشه

کمی بعد راهی بازدید از آبشار گریت شدیم. برای رسیدن به گریت باید 25 کیلومتر مسیر را برگردید تا به دوراهی اول برسید که تابلو آبشار گریت را کنار آبشار بیشه دیدید. بعد از آن کمی جلوتر در سمت راستتان تابلوی آبشار گریت را می بینید. در حقیقت از بیشه تا گریت 33 کیلومتر فاصله است. چند کیلومتر آخر جاده باریک است و آسفالت مناسبی ندارد پس با احتیاط برانید.

در سر راه آبشار گریت چندین آبشار کوچک و بزرگ است که ما تنها در اولین آبشار توقف کردیم. مسیر پلکانی برای پایین رفتن وجود دارد و باید از رودخانه کم عرض عبور کنید تا به آبشار برسید. اگر مسیر را ادامه دهید به آبشار های کوچک و بزرگ بعدی خواهید رسید.

عکس 61: به سمت آبشار گریت

عکس 67: نمایی از اولین آبشار سر مسیر

عکس 68: نمایی از اولین آبشار سر مسیر

عکس 69: نمایی از اولین آبشار سر مسیر

بعد از این بازدید از آبشار گریت راهی روستای چشمه پریان شدیم. صبح زود نیز راهی مسیر برگشت شدیم. در مجموع سفر بسیار خوب و لذت بخشی بود اما به نظرم رسید با توجه به تجمع زیاد مسافران در این منطقه وجود چندین راهنما در گوشه و کنار آبشار جهت پاسخگویی به سوالات مسافران درباره مسیر و اقامت و غیره بد نیست. همچنین وجود افرادی برای حراست از محوطه آبشار و جلوگیری از ورود افراد به پشت میله ها ضروری به نظر می رسد. امیدوارم در سال های بعد توجه بیشتری به حفظ و نگهداری آن شود تا همچنان همگان از زیبایی بی نظیرش بهره مند شوند.