استانبول، سفری دلنشین با برنامه ریزی

شهر سنگفرش‌های خاطره‌انگیز که در همین نزدیکی‌ست! + تصاویر

قدیما وقتی صحبت از سفر می­شد، منظور اکثر مردم سفر به شمال بود و بعدها سفر به کیش خیلی روی دور افتاد. البته الانم مقاصد گردشگری محدود یکی از ضعف های گردشگری داخلی ماست، در حالیکه جاذبه ­های داخلی بیشماری در داخل وجود دارد. سفر استانبول هم در بین مقاصد گردشگری خارجی تبدیل به یه چیزی تو مایه­ های شمال یا کیش شده. شاید علت اصلی این محبوبیت، وفور اطلاعات و تجارب در دسترس در قالب سایت­های اینترنتی یا تجربه دوستان و اطرافیان است. مقایسه تعداد سفرنامه­ های استانبول در همین سایت لست سکند با سایر سفرنامه­ ها خود شاهدی بر این مدعاست.

اولین پرسشی که قبل از نوشتن این سفرنامه از خودم پرسیدم این بود که آیا با وجود سفرنامه­ های پرشمار، نیازی به نوشتن یک سفرنامه جدید هست یا نه؟ پاسخی که به این سوال دادم به چند دلیل مثبت بود. اولاً هر سفرنامه دارای یک نگاه شخصی است و برای مخاطب مطالعه و مقایسه نگاه­های مختلف حس بهتری خواهد داشت. ثانیاً با گذر زمان نیاز به اطلاعات به روزتر در مخاطبین سفرنامه حس می­شود و این مهم با نوشتن سفرنامه­ های جدید رخ می­دهد. در این سفرنامه سعی می­کنم مطالب را به صورت خلاصه و در دو بخش کلی «قبل از سفر» و «آنچه در سفر من گذشت» خدمتتون عرض کنم.

* قبل از سفر

داشتن اطلاعات کافی برای هر سفری ضروری است. این اطلاعات شامل طیف وسیعی از جزئیات مقصد، اماکن دیدنی، حمل و نقل عمومی، هزینه ­ها، فرهنگ بومی و ... می­شود. یکی از بهترین راه­ های گردآوری اطلاعات استفاده از تجارب سایرین است و مطالعه سفرنامه ­های سایت لست­ سکند دسترسی به انبوهی از تجارب را ممکن می­کند. سعی کنید تمام سفرنامه ­های موجود را حداقل مرور کنید. دوستان و آشنایان که سفرهای مشابهی داشته ­اند و ممکن است علایق مشترکی با شما داشته باشند، یک منبع خوب دیگر برای گردآوری اطلاعاتند. اطلاعات تکمیلی دیگر را می­توانید با جستجو در اینترنت از سایت­های پرشمار داخلی و خارجی تهیه کنید. شروع گردآوری اطلاعات باید از یک ماه تا نهایتاً دو هفته قبل سفر شروع بشه. «یادداشت برداری» را فراموش نکنید. فقط به مطالعه و شنیدن بسنده نکنید و حتماً نکات مهم را یادداشت کنید. برای این هدف دفترچه ­ای تهیه کنید و این نکات را یادداشت کنید. دفترچه یادداشت را در چند بخش مثل «اماکن دیدنی»، «تفریحات»، «هتل­ها»، «خوراکی­ها» و .. تقسیم کنید و چند صفحه به هر چند مطالبی که به مرور یادداشت می­کنید نظم داشته باشند.

با توجه به این نکات، تجربه خودم را از چند مقوله مهم که باید درخصوصش اطلاعات داشته ­باشید براتون بیان می­کنم:

1. رزرو تور و هتل: بسته به تجربه وسابقه مسافرت شما و نیز شرایط همسفران (حضور کودک یا کهنسال) می­تونید از آژانس­های مسافرتی تور بگیرید یا خودتون به صورت مستقیم اقدام به تهیه بلیط هواپیما و رزرو هتل کنید. برای رزرو هتل، سایت­های داخلی و سایت­های خارجی(امکان رزرو با داشتن Credit Card مقدوره) مناسب اند. پرواز را هم می­تونید از سایت­های پرتعداد داخلی و پس از مقایسه قیمت تهیه کنید. خرید کلی تور از آژانس­ها هم با چانه­ زنی تفاوت اندکی با رزرو خودتون داره.
  2. کدام هتل: ستاره هتل بستگی به ذائقه شما داره. هتل­های 3 ستاره معمولاً ساختمان و اتاق­های کوچکی دارند و صبحانه آنها محدود است. من خودم هتل سه ستاره Gritti pera را انتخاب کردم که بسیار تمیز بود و امتیاز 8.7 از سایت بوکینگ داشت. هتل­های 4 و 5 ستاره معمولاً ساختمان­های شیک­تری دارند. اتاق­هایشان بزرگتر است و صبحانه متنوع­تری هم دارند. چون در سفر به استانبول وقت زیادی را در هتل نیستید انتخاب هتل 5 ستاره زیاد منطقی نیست.
  3. منطقه هتل: یک بحث مهم در سفرنامه ­های استانبول، محل مناسب برای گرفتن هتل است. به نظر من پاسخ این سوال بستگی به هدف از سفر و نیز علائق شماست. در طول روز برنامه ­های سفر شامل خرید و بازدید از امکان دیدنی یا تفریحی است که فرقی ندارد در کدام منطقه استانبول ساکن باشید، چون سیستم حمل و نقل عمومی امکان دسترسی آسان به تمام نقاط هدف گردشگری را دارد. اما اگر دوست دارید شب­های خاطره ­انگیزی در استانبول داشته باشید، باید از سرزندگی خیابان استقلال نهایت استفاده را ببرید. تنها همین نکته است که اقامت در منطقه تکسیم یا بیوگلو را جذاب می­کند. توصیه من هم اقامت در همین منطقه است.
  4. گذر موزه استانبول: گذر موزه یا Istanbul Museum Pass کارتیه که با اون می­تونید چند موزه و اثر تاریخی را طی 5 روز به صورت رایگان بازدید کنید. قیمت این کارت قبلاً 85 لیر بود که از ابتدای 2018 قیمتش 125 لیر شده. اگر برنامه­ تون طوریه که قراره حداقل 4 اثر تاریخی یا موزه را سر بزنید، خرید این کارت به صرفه است. در بخش بعدی که موزه­ ها و اماکن تاریخی استانبول را معرفی می­کنم، اماکنی که میشه با این کارت به صورت رایگان بازدید کرد را با علامت ☺ مشخص کرده ­ام.
  5. اماکن تاریخی و موزه ­های استانبول: استانبول به علت سابقه تاریخی زیاد امکان تاریخی فراوانی برای دیدن داره. بازدید از برخی از این اماکن با ورودی و برخی رایگان است. قبل از سفر سعی کنید لیست مناسبی از این اماکن جمع کنید تا بسته به برنامه سفر بتوانید از آنها بازدید کنید. در ادامه لیستی که من قبل از سفر گردآوری کرده بودم را براتون میارم.

محدوده

موزه باستان شناسی / Archaeology Museum

20 لیر ☺

****

موزه تاریخ علوم و فناوری در اسلام / Museum of the History of Science and Technology in Islam

10 لیر ☺

پارک گلخانه / Gülhane Park

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) / Sultan Ahmed Mosque

مقبره سلطان احمد / Tomb of Sultan Ahmet

***

هیپودرم (میدان اسب دوانی) / Hippodrome (At Meydani)

آب انبار باسیلیکا / Basilica Cistern

20 لیر

موزه هنرهای ترکی و اسلامی / Turkish and Islamic Arts Museum

25 لیر ☺

موزه موزاییک کاخ اعظم / Great Palace Mosaic Museum

15 لیر

بازار/ امینونو

بازار بزرگ (کاپالی چارشی) / Grand Bazaar (Kapalı çarşı)

8 تا 19

***

بازار ادویه (مصری­ها) / Spice Bazaar (Mısır Çarşısı)

8 تا 19

موزه حصار رومی / Rumeli Hisari Museum

10 لیر ☺

9 تا 16:30

به جز این مواردی که من توی لیست جمع کردم، اماکن دیدنی دیگری نیز در استانبول وجود دارند که می تونید با جستجو در منابع مختلف اینترنتی پیدا کنید. تقسیم بندی نواحی را هم برحسب نزدیکی به هم نوشته ام. به طور مثال اماکن گروه اول (ناحیه تاریخی) نزدیک به هم هستند و برای دسترسی به اونها بهترین ایستگاه، ایستگاه سلطان احمد (خط تراموای M1) است.

1. تفریحات استانبول: اگر در هدف­گذاری شما از سفر به استانبول، تفریج جای مهمی داره حتماً قبل از سفر مشابه بخش قبل، لیستی از اماکن تفریحی شهر تهیه کنید. من چند تا از این اماکن را که قبل از سفرم شناسایی کرده بودم براتون میارم:

نوع تفریح

آکواریوم استانبول (فلوریا)

69 لیر

****

آکواریوم Sea Life (مرکز خرید فروم)

57  لیر

پارک آبی کلاب دلفین / Aqua Club Dolphin

60 لیر – 45 لیر

***

قطعاً شما بسته به برنامه ریزی و هدفتون از سفر، شاید نیاز به اطلاعات دقیق­تری داشته باشید. قیمت شهربازی­ها را به این خاطر نیاوردم که توی برنامه ما جایی نداشت. پارکهای آبی برای آقایان قیمت بیشتری می­گیرن و فقط در فصل­های تابستان باز هستند. همچنین شهربازی ویالند و پارک­های آبی شاتل­های رایگان دارند که اطلاعاتش توی سایتهای مختلف هست.

1. مراکز خرید استانبول: استانبول مراکز خرید بزرگی داره و ایرانی­ها مشتری پر و پا قرص این مراکز خریدند. اگر خرید بخش مهمی از هدف سفر شماست، حتماً قبل از سفر مراکز خرید هدفتون را شناسایی کنید. برخلاف اماکن تاریخی، مراکز خرید فاصله بیشتری با محل تمرکز هتل­های گردشگری دارد و باید مسیر رفتن به این مراکز را با استفاده از وسایل نقلیه عمومی از قبل بدانید. اوتلت­ ها مراکز خریدی هستند که بعضی از مغازه­ هاش جنس­ های فصول قبل و تک سایز شده برندها را در اونجا عرضه می­کنند. لیست چند محل خرید را در زیر آوردم وشما سعی کنید برحساب نیاز و علاقتون تکمیلش کنید.

نام مرکز یا محدوده خرید

توضیح

خیابان استقلال

تمام برندها نمایندگی دارند - تخفیف هم دارند – قیمت­ها را با سایر مراکز خرید مقایسه کنید

فروم استانبول

مرکز خرید خوبیه – جاذبه­ های تفریحی مثل آکواریوم، موزه یخی و فروشگاه ایکیا نزدیکشه

اولیویم

روزهای سه شنبه اجناس ارزان را جلوی مغازه­ها عرضه می­کنند – به نظر من زیاد جالب نبود

بازار بزرگ

برای خرید سوغاتی­های محلی و برخی اجناس غیر برند جای خوبیه

ونیزیا

جدیده و محیط دیدنی داره – تعریفشون را از برخی دوستان خیلی شنیدم ولی فرصت نشد برم

جواهر

لوکس و تقریباً گران قیمت

استارسیتی

.....

1. حمل و نقل در استانبول: استانبول به عنوان یک کلان شهر شبکه حمل و نقل عمومی مناسبی دارد. این شبکه حمل و نقل به ویژه در منطقه تاریخی که گردشگری بیشتر در اون متمرکزه، کارایی بالایی دارد. اگر کمی در این خصوص مطالعه کنید و در مسیریابی از نرم­ افزارهای مسیریاب خوب مثل Google Maps (بخش بعد را به دقت مطالعه کنید) کمک بگیرید، کاملاً کارتون راه میافته. فراموش نکنید که تهیه استانبول کارت در بدو ورود جزء اولین کارهای شماست و فکر کنم اکثر سفرنامه­ ها در این خصوص توضیح کافی داده ­اند. استانبول کارت را برای مترو، تراموا، اتوبوس و حتی بعضی از کشتی­های مسافربری می­تونید استفاده کنید. من توی بعضی سفرنامه­ ها خونده بودم که کارت را می­تونید به باجه­ های فروشنده پس بدید اما من از چند جا پرسیدم پس نمی گرفتند.
  2. استفاده از Google Maps : از دو قابلیت نرم ­افزارهای مسیریابی حتماً استفاده کنید. اولین قابلیت نقشه­ آفلاینه. نرم­ افزارهایی مثل MAPS.ME کارکرد اصلی شون نقشه آفلاینه. شهر استانبول را توی نقشه انتخاب کنید تا بعداً بتونید راحت نقشه را مرور کنید. توی Google Maps هم می­تونید از بخش Offline Maps، محدوده استانبول را انتخاب کنید تا با دانلود نقشه، بعداً بتونید ازش به صورت آفلاین استفاده کنید. یکی دیگه از قابلیت­های ویژه نرم افزارهای مسیریابی، قابلیت ذخیره اماکن است. من این کارو توی Google Maps انجام دادم. برای این کار کافیه اماکنی که توی برنامه ریزی تون در نظر گرفتید را توی اپلیکیشن جستجو کنید و بعد آن را ذخیره کنید. تصویر زیر از چپ به راست مسیر را نشون میده. اول اسم محل مورد نظر را جستجو کنید (1). با انتخاب اسم، محل موردنظر روی نقشه نمایش داده میشه (2). با کشیدن منو به سمت بالا، صفحه مشخصات آن مکان ظاهر می­شود (3). در این صفحه، گزینه SAVE را بزنید و از بین 3 گزینه یکی را انتخاب کنید (4). من Starred places را انتخاب می­کردم.

نتیجه پس از انتخاب نقاط مورد علاقه:

با انتحاب کلیه مکان­های موردنظرتون بعداً به راحتی می­تونید فاصله بین مکانها را ببینید و موقع مسیریابی هم امکان انتخاب آنها راحت تره.

1. تلفن و اینترنت در استانبول: دسترسی به اینترنت در سفر بسیار ضروری است. به همین خاطر اکثر هتل­ها خدمات Wi-Fi رایگان ارائه می­دهند. مهم است که Wi-Fi در اتاق هم در دسترس باشد که در استانبول عموماً اینطوری هست. چون خدمات رومینگ رایگان است، توصیه می­کنم گوشی­هاتون را روشن نگه دارید. با اتصال به رومینگ، دریافت پیامک رایگانه اما ارسال پیامک، تماس ورودی و خروجی هزینه داره که برای هر اپراتور متفاوته و اونجا به محض اتصال به رومینگ خودشون بارها قیمتها را براتون ارسال می­کنند. علت اینکه توصیه می­کنم گوشی­تون را روشن نگه دارید اینه که در حین گردش به هر علتی ممکنه همسفرها همدیگه رو گم کنند. داشتن یک سوپاپ اطمینان برای موقعیت­های اضطراری باعث آرامش بیشتری میشه.

* آنچه در سفر ما گذشت

روز اول:

سفر دو نفره من و همسرم به استانبول از 8 تا 14 تیر 1397 بود. تقریباً از یک ماه قبلش شروع به جمع ­آوری اطلاعات کردم و حدود 20 خرداد تور را رزرو کردم. به علت استقبال توریست­های خارجی به ویژه اروپایی، این فصل جزء بازه ­های گران گردشگری در ترکیه است و خرید لحظه آخری تورش به نفع نبود. قیمت تور با پرواز ماهان (رفت صبح و برگشت شب) و هتل سه ستاره گریتی پرا نفری 2,350,000 تومان شد. هتل را با جستجو در بوکینگ انتخاب کردم. امتیاز بالایی داشت و سه سال اخیر از سایت بوکینگ تقدیرنامه گرفته بود. عموماً از تمیزی و پرسنلش تعریف کرده بودند که خدایی خوب بود. اتاق­های خیلی کوچکی داشت و صبحانه هم در حد هتل سه ستاره خوب بود ولی عالی نبود.

پرواز رفت ما ساعت 7:40 صبح جمعه از فرودگاه امام بود. حدود ساعت 3 با اسنپ رفتیم فرودگاه و همه چیز به سرعت انجام و پرواز راس ساعت انجام شد. پس از فرود خوب، در فرودگاه آتاتورک نیز کارها بدون چالش و به سرعت انجام شد. تور لیدر را پیدا کردیم و پس از انتظاری کوتاه راهی هتل شدیم. یادتون باشه در فرودگاه آتاتورک میتونید از اینترنت Wi-Fi رایگان استفاده کنید.

نمای زیبای تنگه بسفر

ابرهای دل انگیز و نمای زیبای تنگه بسفر از درون هواپیما

طبق معمول در طول ترانسفر با توضیحات لیدر ایرانی و تبلیغ تورهای شرکت مواجه شدیم که مطابق توصیه ­های موکد عموم هموطنان از خرید تور از این عزیزان خودداری کنید. تمام تورها را خودتون می­تونید با قیمت مناسب­تر (در حد نصف تا یک پنجم) برید. استفاده از گشت رایگان شهری با ناهار (منظور از ناهار یک فست ­فود کاملاً معمولیه) هم اصلاً توصیه نمیشه و فقط وقت ارزشمند شما را یک روز کامل تلف میکنه. به وعده­ های جذاب لیدر توجه نکنید.

با توجه به برنامه ­ریزی که کرده بودیم پرواز صبح را انتخاب کردیم تا بتونیم از روز اول هم استفاده مناسب را داشته باشیم. خلاصه برنامه روز اول ما این بود:

برنامه

امانت گذاشتن چمدانها در هتل/ گشت در خیابان استقلال / بازدید از کلیسای سنت آنتونی / بازدید از میدان تکسیم / خریدن استانبول کارت از ایستگاه مترو تکسیم / خوردن ناهار در مک دونالد

با اولین حضور در خیابان استقلال، متوجه شدم که توصیف خیابان زنده براش برازنده است. بعدا دیدم که این زنده بوده تا پاسی از شب هم ادامه داره. سعی کنید در طول سفر قدم زدن در این خیابان را در برنامه هر روزتون قرار بدید. کلیسای سنت آنتونی اولین مکان تاریخی بود که برنامه­ ریزی کرده بودیم روز اول بریم. درب ورودی کلیسا روی خیابان استقلال قرار داره و پیدا کردنش سخت نیست.

کلیسا در استانبول

قدمت کلیسای اصلی به سال 1725 میلادی برمیگرده، اما بعداً تخریب شده و قدمت کلیسای کنونی اندکی بیش از صد سال است.

مراسم مذهبی در این کلیسا به زبان­های مختلف و طبق برنامه نصب شده در کلیسا برگزار میشه. حتی به فارسی نوشته­ای روی یکی از درب­ها زده بودن که روزهای یک­شنبه ساعت 18 تا 19 مراسم برگزار میشه. فکر کنم این مراسم به زبان فارسی باشه.

بعد از بازدید کلیسا مسیر را به سمت میدان تکسیم ادامه دادیم و در برگشت ناهار را در مک دونالد خوردیم که برخورد کارکنانش اصلاً جالب نبود.

بازگشت به هتل/ تحویل گرفتن اتاق­ها / قرار دادن وسایل در اتاق / کمی استراحت

پیاده­ روی از هتل به سمت پل گالاتا / لذت از مناظر چشم ­نواز خلیج طلایی و ماهی­گیرهای روی پل گالاتا / ادامه پیاده­ روی و بازدید از بازار ادویه (مصری) / ادامه پیاده روی تا بازار بزرگ / تبدیل پول در یک صرافی در بازار

هتل گریتی پرا یک هتل سه ستاره با اتاقهای بسیار کوچک اما تمیز و مرتب است. کادر هتل خوش برخوردن و اقامت در این هتل حس خوبی داشت. عکس زیر اتاق ماست که فضای کوچیکش قشنگ تو عکس مشخصه:

هتل گریتی پرا استانبول

هتل ما فاصله دو دقیقه ­ای با ایستگاه متروی شیشانه (Şişhane) داره که در بخش­های انتهایی خیابان استقلال قرار داره. ما از همین مسیر پیاده به سمت پل گالاتا حرکت کردیم. اون نواحی پر از فروشگاه­های مختلفه که  آثار هنری، صنایع دستی، لباس و ... داشتند. برج گالاتا هم کنار مسیر بود که چون در برنامه روزمون نبود فقط چندتا عکس از دور ازش گرفتیم. پل گالاتا به علت دسترسی­ اش به اسکله امینونو و بازار مصری­ها پل مهمی به حساب میاد. خط تراموای T1 هم از روی این پل رد میشه و هم قبل پل (ایستگاه کاراکوی) و هم بعد پل (ایستگاه امینونو) توقف داره. روی پل بسته به ساعت روز، کلی ماهیگیر وایسادن و مشغول گرفتن ماهی هستند که ماهی­ هاشون بسیار ریز بود. اشخاصی را هم دیدیم که ظاهراً وسایل ماهیگیری اجاره میدادن. تصویر زیر نمایی از خلیج طلایی از روی پل گالاتاست. مسجد بزرگی که سمت چپ عکس میبینید، مسجد سلیمانیه است.

پل (ایستگاه امینونو)

انتهای پل به یک زیرگذر می­رسید که ما به سمت مقابل خیابان رفته و به سمت بازار ادویه یا بازار مصری­ها (به ترکی Mısır Çarşısı) رفتیم. این بازار جدیدتر از بازار بزرگ است و طبق تحقیقات من ابتدا قرار بوده اسمش بازار جدید باشه و طبق روایات چون هزینه ساخت اون از مالیات گرفته شده از مصر بوده به اسم بازار مصری­ها معروف شده. به علت وجود مغازه­ های زیاد ادویه ­فروشی این بازار برای توریست­های اروپایی جذابیت بالایی داره. اما برای ما ایرانی­ها شاید اون اندازه جذاب نباشه. تصاویر زیر ورودی بازار از سمت پل گالاتا و داخل بازار را نشان می دهد.

مسیر پیاده روی ما از بازار مصری ها به بازارهای محلی پشت آن و از آنجا به بازار بزرگ رسید. بازار بزرگ هم ساختاری شبیه بازارهای بزرگ کشورمون داره و راسته های مختلفی داره که هرکدام به صنف خاصی اختصاص دارد. با پرس و جو می تونید راسته موردنظرتون را پیدا کنید. صنایع دستی مختلف ترکیه را توی این بازار می تونید پیدا کنید:

بازگشت به سمت هتل و استراحت

شب گردی در خیابان استقلال / صرف دسر و چای

پس از گشت و گذار در بازار به هتل برگشتیم و پس از استراحت به دیدن شبهای استقلال رفتیم. جنبش و جوش در خیابان با تاریک شدن هوا خیلی بیشتر شده بود. سری به فروشگاه بعضی از برندها زدیم و شب را با خوردن دسرهای خوشمزه ترکی به پایان رسوندیم.

نکات روز اول:

• ممکن است بعضی هتل­ها در ساعت مراجعه قبل از 14 نیز اتاق را به شما تحویل بدن، اما برای ما اتاق آماده نبود.
  • سعی کنید برای هر نفر یک استانبول کارت بگیرید. مبلغ برداشت از استانبول­ کارت دارای تخفیف­های پلکانی است که با استفاده یک کارت برای چند نفر از آنها محروم می­شوید.
  • زیر پل گالاتا رستوران­های زیادی هستند که می­تونید غذاهای دریایی خوشمزه­ ای اونجا بخورید که ما روزهای بعدش رفتیم.
  • طبق تجربه من بهترین نرخ تبدیل ارز را تو داخل بازار (نه خیابان­های اطراف)، می­تونید ببینید. ضمناً توصیه خوبی به ما شد که پولتون را یکجا تبدیل به لیر نکنید که بسیار خوب بود.
  • اگر در بازار خرید کردید، حتماً چانه بزنید. متاسفانه بازاری­های استانبول عادت کرده اند که قیمت­ها را دوبله سوبله بگویند. حتی به برچسب­های قیمت هم اعتماد نکنید. من خودم جنسی که 40 لیر نوشته بودند را 15 لیر ازشون خریدم.
  • علاقه­ مندان به تخته نرد (مثل بنده) در جریان باشند که توی بعضی از کافه­ های خیابان استقلال، تخته نرد برای بازی موجود است!

نکته مهم: آخر هر شب مرور مجددی بر برنامه ­ریزی انجام شدتون داشته باشید و برنامه روز بعد را نهایی کنید.

روز دوم:

برنامه اصلی امروز بازدید از آثار تاریخی در صبح و جزیره بیوک آدا در بعد از ظهر بود. صبحانه هتل بسیار ساده و شامل خیار، گوجه، هندوانه، چند نوع مربا، چند نوع پنیر، شیره و ارده، سوسیس، تخم­ مرغ آب پز و ... بود. در طول هفته هم برنامه صبحانه هیچ تغییری نداشت.

صبحانه هتل در استانبول

صبحانه هتل گریتی پرا استانبول

بازدید از مجموعه ایا صوفیا /  مقبره سلطان احمد/ مسجد سلطان احمد/ میدان هیپودروم

صرف ناهار در میدان سلطان احمد

برای دسترسی به مجموعه تاریخی مساجد ایاصوفیا و سلطان احمد باید با خط تراموای M1 به ایستگاه سلطان احمد بروید. من توی نقشه دیده بودم که از هتل ما میشه با 5 دقیقه پیاده ­روی به ایستگاه Tophane از همین خط مترو رسید. پس راه افتادیم و مسیر سر پایینی و بسیار جالبی بود و گوشه ­ای از زندگی واقعی مردم استانبول را به ما نشان داد. در بازدید از اماکن تاریخی این نکته کلی را فراموش نکنید که با فاصله گرفتن از اول صبح کم کم صف بلیت­ها شلوغ میشه. پس سعی کنید بازدید از اماکن شلوغ را اول روز انجام بدید. با اینکه ساعت تازه 10 صبح بود اما صف ورودی ایاصوفیا کمی شلوغ بود. اگر کسی تمایل داشت همونجا می­تونست استانبول کارت بخره که قبلاً توضیح دادم برای ما به صرفه نبود. بلیط را خریدیم و وارد شدیم. تصویر زیر نمای ایاصوفیا را از بیرون نشان میدهد.

مسجد ایا صوفیه

احتمالاً عکسهای زیادی از داخل ایاصوفیا را در اینترنت یا سفرنامه های مختلف دیده اید. من فقط یه عکس خاص از داخل ایاصوفیا را براتون میگذارم. همانطور که میدانید ایاصوفیا در اصل یک کلیسای بزرگ بوده و در طراحی داخلی آن انواع نقاشی ها و نمادهای مسیحیت مثل صلیب به کار رفته است. پس از فتح قسطنطنیه توسط سلطان محمد فاتح، این کلیسا که نماد شهر بوده به مسجد تبدیل شد. البته باید روحیه فاتحان این شهر را تحسین کرد که به جای تخریب، سعی کردند این اثر تاریخی را حفظ کنند. معماران برای تغییر کاربری کلیسا مجبور میشن بعضی از این نمادها را حذف یا اصلاح کنند. تمام نمادهای صلیب داخل ایاصوفیا با حذف خط افقی، اصلاح شده اند که این عکس یک نمونه از نقوش سنگی را نشان می دهد که به خوبی اصلاحات انجام شده روی آن مشخص است. شما هم اگر با دقت به این نکته توجه کنید نقاشی ها و نقوش مختلفی را که به صورت مشابه اصلاح شده اند داخل ایاصوفیا خواهید دید. ضمناً این مجموعه به دستور آتاتورک به موزه تبدیل شد و دیگر کاربری مسجد ندارد.

پس از بازدید ایاصوفیا به سمت مسجد روبرویی یعنی مسجد سلطان احمد رفتیم. یکی دیگر از اسامی مسجد سلطان احمد، مسجد آبی است. علت این نامگذاری اینه که در بنای ایاصوفیا از آجرهای قرمز استفاده شده و این رنگ از دور خودنمایی میکنه. اما در بنای مسجد سلطان احمد رنگ غالب آبیه و به همین خاطر به این اسم معروف شده. ما قبل از مسجد اول به بازدید مقبره خانوادگی سلطان احمد اول رفتیم که در زمان وی دستور ساخت مسجد داده شده بود. فضای داخل مقبره و نوع و سایزبندی قبرها جالب بود. روی برخی از قبرها دستار قرار داشت که فکر کنم برای تمایز قبر آقایان بوده. سایز قبر فرزندان خردسال سلطان کوچیکتره و جالبه که تفاوتی بین فرزندان دختر و پسر سلطان دیده نمیشه. قبر جلویی که تزئینات متفاوتی داره مربوط به خود سلطان احمده:

با خروج از مقبره به سمت مسجد سلطان احمد رفتیم. به رسم مساجد اسلامی، این مسجد یک صحن بزرگ در ورودی داره. برای ورودی به مسجد مسیر توریست­ها از نمازگذاران تفکیک شده و در مسیر توریست­ها و برای کسانی که پوشش کافی ندارن، روسری و دامن­ های مخصوص ارائه میدن. البته مسلمان­ها و کسایی که پوشش مناسب دارند می­تونن از مسیر نمازگذارها که خلوت­تر است، راحت وارد شوند. متاسفانه بخش بزرگی از  گنبد مسجد در حال تعمیر بود و داخل مسجد علیرغم شلوغ بودن جذابیت خاصی نداشت.

پس از بازدید مسجد، چند عکس هم از میدان هیپودروم که در کنار مسجد قرار داره گرفتیم. در شهرهای بزرگ قدیمی که مرکز حکومت بوده، ساخت میدانهای بزرگ برای برگزاری مراسم و مسابقات خاص یا گردهمایی های بزرگ مرسوم بوده است. نمونه داخلی آن میدان نقش جهان اصفهان است. میدان هیپودروم هم کاربرد مشابهی داشته است. البته امروزه این میدان بیشتر با چند هرم سنگ یا ابلیسک (Obelisk) داخل اون شناخته میشه. عکس مشهورترین و بزرگترین این هرم سنگها را براتون میگذارم. تصویر سمت چپ پایه این هرم سنگ است که طراحی زیبایی دارد:

میدان هیپودروم استانبول

'گشت و گذار حسابی خستمون کرده بود. پس سراغ پیدا کردن غذاخوری برای صرف ناهار رفتیم. بالاتر از ایستگه تراموای سلطان احمد، یک رستوران نسبتاً خوب پیدا کردیم و ناهار اسکندر کباب و کباب دونر خوردیم که طعم و لذت غذاهای گوشتی ایران را نداشت.

برنامه

جزیره بویوک آدا / دوچرخه سواری در جزیره (زمان مربوطه به حرکت تا برگشت به کاباتاش)

برای رفت به بیوک آدا که برنامه بعدازظهرمون بود با همون تراموای T1 به سمت ایستگاه کاباتاش رفتیم که یکی از اسکله های رفتن به جزایر پرنسس است. البته از سایر اسکله ها مخصوصاً امینونو هم میشه به این جزایر رفت. تابلوی روی ایستگاه ساعت حرکت کشتی­ ها را نشون میداد که تقریباً هر یک ساعت و از 10 صبح تا 9 شب حرکت داشت. بلیط برای هر نفر 7 و نیم لیر بود و ما راس ساعت 16 سوار شدیم و کشتی یک ربع بعد حرکت کرد. با اینکه ساعت اوج گرما بود، اما به علت نسیم دریا هوای بسیار خنکی بود. مسیر بسیار قشنگ بود و بخش زیادی از اون را به صورت ایستاده مشغول تماشای دریا بودیم.

پس از رسیدن به جزیره طبق توصیه سفرنامه­ ها بلیط برگشت را خریدیم. اما متصدی گیشه گفت که بلیط ساعت نداره و هر وقت خواستین میتونین سوار شین. اولین هدف ما در جزیره دوچرخه سواری بود. پس سریع چشم­ها را تیز کردیم و با انبوهی از مغازه­ های اجاره دوچرخه بالاتر از میدان روبروی اسکله مواجه شدیم. اجاره دوچرخه برای هر ساعت 10 لیر بود. ضمناً اجاره روزانه (بدون محدودیت ساعت) 20 لیر هزینه داشت. کل دوچرخه سواری ما یک ساعت و نیم طول کشید و در مجموع 30 لیر برای دو دوچرخه پرداخت کردیم. متاسفانه مسیرهای دوچرخه­ سواری با تابلو مشخص نشده و با اینکه به ما یک نقشه دادن اما قابل استفاده نبود. مسیر درشکه­ ها هم چون با یک سربالایی تند شروع میشه عملاً تنها برای دوچرخه سواران حرفه ­ای مناسبه. پس از کمی آزمون و خطا با کمک نقشه گوگل مسیر مناسب را پیدا کردیم که در واقع مسیر برگشت کالسکه ­ها بود. پس حسابی از دوچرخه سواری در جزیره زیبای بیوک آدا که کلی خونه ویلایی زیبا داره لذت بردیم. توصیه میکنم حتماً دوچرخه سواری در این جزیره رو امتحان کنید. من خودم اول نگران بودم که سخت باشه و از یک توریست هندی که تازه از دوچرخه سواری برگشته بود پرسیدم و اون گفت به من اعتمااااد کن و برو خوش میگذره!

پس از تحویل دادن دوچرخه­ ها، گشتی توی بازارهای جزیره زدیم و کمی خرید کردیم. در یک کافه شیرینی شبیه بامیه خودمون (Lokma) و چای خوردیم که خوشمزه بود.

Lokma

حدود ساعت 19:30 به اسکله برگشتیم و کشتی برگشت را به مقصد کاباتاش سوار شدیم. بعد از رسیدن به هتل چون خسته بودیم کمی استراحت کردیم و آخر شب ما هم مجدداً به گشت و گذار در استقلال ختم شد.

روز سوم:

برنامه امروز ما رفتن به آکواریوم استانبول در صبح و بازدید از موزه راحمی کوچ در عصر بود. طبق جستجوهای قبلی در اینترنت و بعضی سفرنامه ­ها، به دنبال شاتل­های رایگان آکواریوم در میدان تکسیم رفتیم که چیزی پیدا نکردیم. البته یک موسسه گردشگری بود که تور جزیره را می­فروخت و شاتل رایگان داشت. بعداً فهمیدیم که قیمتشم تفاوتی با بلیط خود آکواریوم نداشت. اما ما معطل نشدیم و با مترو به سمت مقصد حرکت کردیم. مسیر را برای احتیاط از شب قبل یادداشت کرده بودم. ابتدا باید با خط متروی M2 به سمت ایستگاه ینی کاپی (Yenikapı) برید. بعد از اونجا سوار اتوبوس­های BN1 یا BN2 بشید. جلوی آکواریوم یک اتوبانه که اتوبوس شما رو در سمت مقابل پیاده میکنه. برای رسیدن به آکواریوم باید از زیر پل (که دوربرگردان دارد) به سمت مقابل رفته و با کمی پیاده روی به آکواریوم برسید. فراموش نکنید در اتوبوس­های استانبول حتماً مقصدتون را به راننده بگید تا برای پیاده شدن خبرتون کنه. البته من گوشی به دست از روی نقشه حواسم به مسیر بود.

آکواریوم استانبول

16:30

خوردن ناهار در رستوران­های زیر پل گالاتا

بلیط ورودی آکواریوم استانبول که به علت قرارگیری در منطقه فلوریا بعضاً بهش آکواریوم فلوریا هم میکن، 69 لیر برای هر نفره. البته برنامه­ های جانبی مثل اتاق آینه (نفری 7 لیر) و تور مجازی هلیکوپتر هم دارن که میتونید تهیه کنید. تنوع گونه­ های آبزی در این آکواریوم بسیار بالاست و با کمی حوصله می­تونید هم مناظر قشنگی ببینید، هم تصاویر دیدنی شکار کنید. بخش انتهایی مسیر بازدید هم یک محیط شبیه­ سازی شده از جنگل­های آمازونه که اون هم دیدنیه. در انتها می­تونید از فروشگاه آکواریوم یادگاری­هایی با عنوان آکواریوم خریداری کنید که قیمتاش کمی بالاست. چند عکس از موجودات زیبای این آکواریوم ببینید:

برای برگشت می­تونید سوار اتوبوس­های BN1 یا BN2 بشید و به ایستگاه ینی کاپی برگردید. ما با همین اتوبوس­ها تا اسکله امینونو رفتیم چون مسیر عصرمون که بازدید از موزه راحمی کوچ بود، از اونجا اتوبوس داشت. ناهار خودمون را به صرف ماهی­های خوشمزه زیر پل گالاتا مهمون کردیم که بسیار چسبید.

17:30

20:30

بازدید از موزه راحمی ام. کوچ

بعد از صرف ناهار به سمت پایانه اتوبوس­ها رفتیم. طبق بررسی قبلی باید سوار یکی از اتوبوس­های 47، 47E یا 47C بشید. اگر به راننده بگید دقیقاً نزدیک موزه شما را پیاده میکنن. خانواده کوچ ثروتمندترین خانواده ترکیه هستند که مالکیت هولدینگ کوچ با 113 شرکت فعال در عرصه­ های مختلف اقتصادی را دارا هستند. این موزه توسط راحمی کوچ رئیس هیئت مدیره شرکت خودروسازی فورداوتوسان  تاسیس شده است. این موزه گنجینه عظیمی از تجهیزات و ماشین ­آلات حمل و نقل از دوچرخه، کالسکه، موتور سیکلت، خودرو، قایق و کشتی و هواپیما را در دوره ­های مختلف تاریخی گرد هم آورده است. علاوه بر این، بخش­های آموزشی موزه که نحوه کارکرد لوازم خانگی و موتورهای خودرو تا کشتی را به زیبایی برای مخاطب نمایش می­دهد، بسیار جذاب است مخصوصاً برای کودکان و نوجوانان. خلاصه با یک موزه دیدنی طرف هستید که در گردآوری اشیاء اون نهایت انرژی صرف شده است و علیرغم هزینه­ های بسیار زیادی که برای کار انجام شده، اما مبلغ ورودی 16 لیری موزه این پیام را به شما می­رسونه که هدف از راه ­اندازی اون اصلاً درآمدزایی نیست. این نکته در هزینه کافی­ شاپ داخل موزه هم به وضوح قابل مشاهده است و قیمت­هاش در مقایسه با سطح شهر به شدت منصفانه است. پس حین گشت و گذار در موزه برای استراحت به کافه سر بزنید و از خودتون پذیرایی کنید.

کامپیوترهای مختلف شرکت Apple از ابتدای کار تا الان با توضیحاتی درخصوص نسل و تاریخ آن برای من خیلی جالب بود:

در بخش بعدی برای نشان دادن نحوه کار ماشینها، چند نوع ماشین مختلف قرار داشت که بخشی از بدنه و موتورشون را به صورت شیشه ای ساخته بودن و شما با فشار دادن یک دکمه نحوه کارکرد آنها را می بینید:

انواع دوچرخه ها و موتورسیکلتهای قدیمی هم بسیار دیدنی بود. انگار صاحب موزه از جمع کردن مدلهای مختلف اصلاً سیر نمیشده:

تصویرهای پایین هم نسلهای اولیه تراکتور تولیدی شرکت فورد و ماشین شناخته شده برای ایرانی ها یعنی ژیان:

اگر قرار بود از دیدنی های این موزه عکس بگذارم کل سفرنامه ام پر عکس این موزه میشد. ماشینهای کلاسیک زیبا، قایق ها و کشتیهای مختلف موزه هم بسیار دیدنی هستند. ولی به همین چند عکس اکتفا میکنم. برای برگشت سوار اتوبوس 38T شدیم و نزدیک هتل پیاده شدیم. شب به علت خستگی زیاد استراحت کردیم و برای اولین بار شب گردی را از برنامه مون کنار گذاشتیم.

روز چهارم:

برنامه امروز ما بازدید از کاخ توپکاپی در صبح و برج گالاتا در عصر بود.

14:30

کاخ توپکاپی / حرمسرای کاخ توپکاپی / مقبره شاهزادگان

برای رفتن به کاخ توپکاپی باید از خط تراموای T1 استفاده کنید. از دو ایستگاه گلخانه و سلطان احمد به کاخ دسترسی دارید. اگر در ایستگاه گلخانه پیاده بشید از جلوی پارک و موزه باستان­شناسی رد میشید و به محوطه کاخ می رسید که کمی سربالایی هم دارد. اما اگر از ایستگاه سلطان احمد استفاده کنید از کنار ایاصوفیا به ورودی کاخ می رسید. من دومی را پیشنهاد می­کنم. بلیط ورودی کاخ توپکاپی به تنهایی 40 لیر و حرمسرا 25 لیر بود. با اینکه ما 10 صبح رسیدیم اما کمی صف شلوغ بود. نکته جالب علاقه شدید ایرانی­ها به دیدن حرمسرا بود که با صدای بلند از هم در موردش می­پرسیدن. برای گشت و گذار در کاخ 2 تا 3 ساعت وقت لازمه و برای دیدن حرمسرا هم حداقل 1 ساعت در برنامه­ تون قرار بدید. بازدید از توپکاپی با بازدید از مطبح قصر شروع میشه و بعد به ساختمان اصلی کاخ و حیاط پشتی اون که مشرف به دریای مرمره است، میرسه. در مقایسه با کاخ­های ایران، نمیشه برتری برای این کاخ­ها قائل شد. در بخشی از کاخ شمشیرها و اشیائی متعلق به پیامبران و بزرگان دین اسلام را قرار دادند که در مورد صحتش نمیتونم اظهارنظر کنم. از بخش ساعتهای قدیمی هم که قبل از ورودی حرمسراست میتونید بازدید کنید. متاسفانه در اکثر اتاق­های موزه اجازه عکاسی نمیدن که علتش طبق گفته مامور موزه، مسائل امنیتی و نگرانی از کپی اشیاء قدیمی و برنامه ریزی برای سرقته!

در مسیر بازدید با انبوهی از سنگ نوشته­ ها با خط نستعلیق مواجه می­شید که برخی دوستان میگفتن اشعار فارسیه! در حالیکه شعرها ترکی هستند. باید توجه داشته باشید که رسم الخط نگارش زبان ترکی قبل از دوره آتاتورک همانند زبان فارسی با استفاده از رسم الخط عربی بوده و با تصمیم آتاتورک استفاده از رسم الخط لاتین جایگزین شده. پس عجیب نیست نوشته های با خط آشنا ببینیم. دو تصویر از این نوشته ها را براتون میگذارم:

حیاط پشتی این کاخ که اتاقها و تالارهایی برای پذیرایی از مهمانان دارد، چشم انداز زیبایی از دریای مرمره دارد:

تا زمان سلطان عبدالمجید (سی و یکمین سلطان عثمانی) کاخ توپکاپی مقر حکومت بوده و از اون زمان دربار همایونی به کاخ جدید دلماباغچه منتقل میشه. پس از بازدید از مجموعه به سمت خروجی میدان سلطان احمد رفتیم. موزه یا کلیسای ایرا ایرن در انتهای حیاط مجموعه و چسبیده به ایاصوفیا قرار دارد که بازدید از آن در برنامه ما نبود. پس از خروج از محوطه کاخ، آرامگاه شاهزادگان در سمت راست قرار دارد که شامل چند آرامگاه است. فضای این آرامگاهها به اندازه آرامگاه خانوادگی سلطان احمد دیدنی نیست.

گشت و خوردن ناهار در خیابان استقلال

با کلی خستگی برای خوردن ناهار به خیابان استقلال برگشتیم. برنامه ریزی ما خوردن کمپیر در رستوران Patatos بود که در طول سفر دو بار اونجا کمپیر خوردیم و بسیار خوشمزه بود. این رستوران روبروی اتاق بازرگانی استانبول که یک ساختمان خیلی بلنده، قرار داره. کمپیر از نوعی سیب زمینی بزرگ تهیه میشه. بعد از کبابی کردن سیب زمینی ها در فر، برشی بر روی آن ایجاد می کنند و داخل آنرا با افزودن کره و پنیر به هم می زنند تا پوره ای و یکنواخت شود. بعد فضای داخلی آن را با مواد مختلف (تصویر زیر) پر می کنند:

شکل نهایی غذا پس از پر کردن و ریختن سس به صورت زیر خواهد بود. این غذا بسیار خوشمزه است حتماً امتحان کنید:

استراحت در هتل

21:30

بازدید از برج گالاتا و تماشای غروب

برنامه عصرگاهی امروز پس از استراحت در هتل به گشت و گذار در بخش انتهایی خیابان استقلال و بازدید از برج گالاتا اختصاص داشت. صف ورودی برج با نزدیک شدن به غروب خیلی شلوغ میشه پس طوری برنامه ریزی کنید که لحظات انتهایی روز و غروب را بالای برج باشید. ما بیشتر از نیم ساعت تو صف بودیم و حدود ساعت 8 رسیدیم بالای برج. بالای برج محوطه باریکی برای ایستادن و تماشای مناظر وجود داره که اگر کمی شلوغ باشه رفت و آمد سخت میشه. نمای استانبول و دریای مرمره از اون بالا بسیار دیدنیه و خوراک عکس گرفتنه. ما تا غروب کامل آفتاب اون بالا موندیم.

نکات روز چهارم:

• اگر محدودیت زمانی دارید و نمیتونید هر دو کاخ توپکاپی و دولماباغچه را برید، توصیه من اینه که دولماباغچه را در اولویت بگذارید. ما میخواستیم هر دو را بریم که متاسفانه برنامه روز آخرمون دچار تغییر شد و از دیدن دولماباغچه محروم شدیم.
  • بالای برج گالاتا یه کافی شاپ داره که موقعی که ما رفتیم تعطیل بود. اگر باز بود لذت صرف چای یا قهوه را با اون مناظر از دست ندید.

روز پنجم:

برنامه امروز به خرید اختصاصی داشت. بین مراکز خرید استانبول و با توجه به مطالبی که مطالعه کرده بودیم، مرکز خرید اوتلت اولیویم را انتخاب کردیم.

14:30

مرکز خرید اوتلت اولیویم / اوتلت کوتون

مرکز خرید اولیویم در منطقه زیتون برنو که یک منطقه کارگرنشین است قرار گرفته و بهترین راه برای رفتن به اونجا استفاده از متروه. ما از ایستگاه شیشانه که نزدیک هتل بود خط متروی M2 را به سمت ایستگاه ینی کاپی رفتیم و از اونجا سوار متروی مرمره (Marmaray) شدیم و به ایستگاه قازلی چشمه (kazlıçeşme) رفتیم. خط متروی مرمره چند ایستگاه بیشتر نداره و چون مسیرش در ساحل دریای مرمره قرار داره به این اسم نامگذاری شده. این خط در چند نقطه با سایر خطوط مترو و تراموا تقاطع داره و لذا عموماً شلوغه. از ایستگاه که خارج بشید پیاده 700 متر تا مرکز خرید فاصله دارید که با دلموش (ون) های جلوی ایستگاه میشه راحت رفت.

مرکز خرید اولیویم روزهای سه شنبه تخفیف ویژه داره و اکثر مغازه ها رگالهایی از اجناس دارای تخفیف زیاد خودشون را جلوی مغازه میگذارن که اگر وقت داشته باشید میتونید چیزایی داخلش پیدا کنید. اما به طور کلی زیاد مرکز خرید جالبی نبود و ما هم مقداری خرید اونجا داشتیم. چون روزهای قبل برخی از چیزهایی که میخواستیم را توی فروشگاههای خیابان استقلال دیده و قیمت کرده بودیم، خرید چند موردشون را به همون خیابان استقلال موکول کردیم. طبقه پایین مرکز خرید، فروشگاه کارفور قرار داره و شبیه هایپراستار خودمونه (این دو فروشگاه سرمایه گذاران مشترکی دارند). از درب اولیویم که بیاید بیرون سمت راست اوتلت کوتون قرار داره که ما رفتیم و مقداری هم خرید کردیم.

ناهار کباب در خیابان استقلال

گشت و گذار و خرید در خیابان استقلال

ناهار را مجدداً به خیابان استقلال موکول کردیم. یک کبابی در کوچه هتل قرار داشت که صاحبش یک آدم چاق بود!! طبق تجربه من غذاخوری هایی که صاحبش یک آدم چاق باشه غذاش خوشمزه میشه. پس به این حسم اعتماد کردم و آدانا کباب و جگرش را امتحان کردیم. حسن این رستوران که Bilice Kebap نام داشت، این بود که یک سینی کامل دورچین کباب همراه غذا ارائه میداد که به من خیلی چسبید. قیمت غذای دو نفرمون شد 54 لیر. بعداً که اسم رستوران را سرچ کردم دیدم که خیلی مشهوره و امتیازش تو Trip Adviser بسیار خوبه. تصویر زیر عکسی از نمونه غذای این رستورانه که از اینترنت گرفتم:

رستوران Bilice Kebap

پس از ناهار و کمی استراحت در هتل برای خرید به خیابان استقلال برگشتیم و بعضی خریدهامون که قبل برنامه ریزی کرده بودیم انجام دادیم.

روز ششم:

برنامه اصلی امروز را مجدداً به خرید اختصاص دادیم.

مرکز خرید فروم استانبول / فروشگاه ایکیا

مرکز خرید فروم از نظر دسترسی یکی از مراکز خرید خوش مسیر استانبول است. ایستگاه متروی Kocatape در خط M1A یا M1B دقیقاً روبروی این مرکز خرید قرار داره. ما طبق معمول به نزدیکترین ایستگاه مترو به هتل یعنی şişhane از خط M1 رفتیم و همین خط به سمت ایستگاه Yenikapı رفتیم و از اونجا  خط M1A یا M1B را سوار شدیم. این خط چون از یکجایی دو تیکه میشه پسوندهای A و B داره و ایستگاه Kocatape قبل از دو شاخه شدن مسیر قرار داره و نگران نباشید. مرکز خرید فروم در مقایسه با مرکز خرید قبلی که ما رفتیم (اولیویوم) بسیار بهتر بود و اینجا خریدهای بیشتری تونستیم انجام دادیم.

حدود ساعت 14 که حسابی خسته شده بودیم برای استراحت به استارباکس در طبقه زیر همکف رفتیم. محیط مناسبی برای استراحت و رسیدگی به شکم داشت. پس از استراحت و کمی خرید با کمک تابلوهای راهنمای داخل پاساژ (که در پیدا کردن برندهای خاصی که مدنظر دارید بسیار کمک حال هستند) به سمت فروشگاه IKEA رفتیم. من و همسر علاقه زیادی به این فروشگاه داشتیم و حدود 3 ساعت برای دیدنش وقت گذاشتیم. بسیار فروشگاه دیدنی و الهام بخشی بود. فروشگاه با بخش اتاق های طراحی شده شروع میشه که کلیه اجزاء داخل هر اتاق تولیدی خود ایکیاست و می تونید همین جا تهیه کنید. تصویر زیر نمونه یک اتاق کودکه که کلیه لوازمش را از همین فروشگاه میشه تهیه کرد:

در ادامه به تفکیک بخشهای مختلف فروشگاه به انواع لوازم ریز و درشت خانگی دسته بندی شده است. قبل از رسیدن به صندوقهای انتهایی بخش کوچکی اختصاص به محصولات دارای تخفیف داره و اجناس خارج از رده را قرار دادن. این بخش خیلی شلوغ بود و ما هم چند تیکه جنس خوب تونستیم اینجا پیدا کنیم. ضمناً فروشگاه IKEA پس از تسویه حساب از صندوق یه بخش فودکورت هم داره که چون گرسنه شده بودیم یه سر هم به اونجا زدیم. قیمتاش مناسب بود.

برای برگشت هم از همون ایستگاه Kocatape به راحتی به سمت هتل برگشتیم. خیلی خسته بودیم، کمی استراحت کردیم و چون فردا روز برگشت بود مروری بر حساب و کتاب و خریدهامون داشتیم. تکلیف بخشی از سوغاتی­ها مشخص نشده بود که در نهایت خرید حوله سنتی (معروف به پشتمال) تصویب شد. لذا برنامه روز بعدمون که بازدید از دولماباغچه بود متاسفانه کنسل شد و به خرید در بازار بزرگ تغییر پیدا کرد. چمدونها را بستیم و چون شب آخر بود، دلمون نیومد بیرون نریم. لذا علیرغم خستگی دور مختصری در خیابان استقلال زدیم، باقلوا و چایی خوردیم و خاطرات خوش این چند روز را مرور کردیم.

نکات روز ششم:

• شب قبل از روز آخر باید ساعت ترانسفر برگشت را با تور لیدرتون هماهنگ کنید. با اینکه تور لیدرها ساعت را محافظه کارانه به شما میگن و معمولاً دیرتر میان، اما شما ریسک نکنید و سعی کنید همون ساعت آماده حرکت شوید.

روز هفتم:

چون باید اتاق را قبل از ساعت 12 تحویل میدادیم، صبح زود به سمت بازار حرکت کردیم.

8:30

خرید سوغاتی در بازار بزرگ

میدان تکسیم/ فروشگاه کارفور

برای رفتن به بازار پیاده به سمت ایستگاه Tophane رفتیم و از اونجا با تراموا به ایستگاه Beyazıt-Kapalıçarşı رفتیم.ساعت 8 و نیم رسیدیم بازار و تازه مغازه ها داشتن باز می شدن. بازار بزرگ مثل بازارهای سنتی کشور خودمان دارای گذرهای مختلف و تخصصی است. لذا اگر قصد خرید محصول خاصی را دارید باید به گذر مربوطه برید. ما هم از چند مغازه دار پرسیدیم و یه بخش را پیدا کردیم که اکثر مغازه­ هاش حوله های سنتی ترکیه و وسائل حمام می فروختن. پس از کلی چونه زدن (جنس 40 لیری را 15 لیر گرفتم!) خریدهامون را انجام دادیم و به سمت میدان تکسیم برگشتیم. تصویر زیر یکی از مغازه های فروش حوله ترکی را نشان میده که البته ما ازش خرید نکردیم:

بازار Beyazıt-Kapalıçarşı

آخرین مقصد ما خرید از فروشگاه کارفور بود. طبق جستجویی که شب قبل داشتم یه فروشگاه کارفور کوچک توی میدان تکسیم خیابان Siraselviler بود. فروشگاه را به راحتی پیدا کردیم. مقدار زیادی شکلاتهای مختلف که اینجا کمتر پیدا میشه خریدیم و به سمت هتل حرکت کردیم. تو راه مقداری هم میوه تازه خریدیم. به محض رسیدن به هتل چمدونها را با خریدهای امروز پر کردیم و برای تحویل اتاق به لابی رفتیم. برای اطمینان خاطر چمدونها را با ترازوی دستی مسئول پذیرش وزن کردیم. چون ترانسفر برگشت را از قبل ساعت 16 هماهنگ کرده بودیم، چمدانها را توی هتل به امانت گذاشتیم و برای خرید باقلوای سوغاتی به خیابان استقلال برگشتیم. واقعاً سخت بود فکر کردن به این مساله که لحظات آخر سفرمون را داریم میگذرونیم. در مورد باقلوا این نکته رو بگم که قیمتش نسبت به ایران بسیار گرونه و گزینه مناسبی برای سوغات نیست. من بهترین باقلوا را از شیرینی تواضع خریدم کیلویی 25 هزار تومان در حالیکه با همون کیفیت از استانبول 120 لیر برامون تموم شد.

بالاخره این سفر هم مثل هر سفری به پایان خودش نزدیک می شد. به هتل برگشتیم. تور لیدر با تاخیری که قابل پیش بینی بود اومد و ما رو به فرودگاه رسوند. شکر خدا همه چیز به سرعت و سر وقت انجام شد و پرواز هم بسیار عالی در تهران فرود اومد. آخرین عکس را هم اختصاص میدم به پذیرایی های پرواز ماهان در مسیر رفت و برگشت:

جمع بندی:

در متن سفرنامه سعی کردم تمام جوانب را اشاره کنم.

• درخصوص هزینه ها، بسیار بستگی به سبک خرج کردن شما داره. هزینه های ما برای کل تفریحات و حمل و نقل و خورد و خوراک (بدون خریدهای شخصی و سوغاتی) حدود 1200 لیر شد. خریدهای دیگر هم که بستگی به خود شما داره.
  • به نظر من تعداد روز مناسب برای سفر به استانبول در بار اول حداقل 5 روز است. برای بارهای بعد ممکن است روزهای کمتری را اختصاص دهید.
  • درخصوص زمان مناسب سفر به استانبول از نظر آب و هوا استانبول حدود 5 تا 10 درجه از تهران خنک تر است. اما هر فصل جذابیت خودش را دارد. سفر ما ابتدای تابستان بود که شهر پر از توریست اروپاییه و گرمی هوا به نظر من آزاردهنده نیست.

اگر نقص یا کمبودی در سفرنامه بود، پیشاپیش عذر میخوام. سعی کردم تجربیات مهم خودم را از سفر منتقل کنم. براتون سفرهای خوب و روزگاری خوب تر آرزو میکنم.