سفر به ابر شهر ایران، تهران

ابر شهر ایران کجاست؟ +تصاویر

بسم الله الرحمن الرحیم

قل سیرو فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبه المجرمین(بگو در روی زمین بگردید،سپس بنگرید که عاقبت گنهکاران چگونه شد){آیه 69 سوره نمل}

سفر به ابر شهر ایران، تهران

در دوران دانشجویی هم اتاقی داشتم که ساکن تهران بود او به من گفته بود که تهران اواخر اسفند و تعطیلات عید نوروز بسیار خلوت است ومکان مناسبی برای گشت گذار می باشد.و تهران به دلیل اینکه در چند دوره از تاریخ ایران پایتخت کشور بوده، در برگیرنده اماکن تاریخی و موزه های زیادی می باشد. و برای من که عاشق مکان های تاریخی  می باشم مکان مناسبی بود.

با توجه به اینکه یکی از اساتید دانشگاهم گفته بود یکی از امن ترین و ارزانترین وسایل حمل ونقل، حمل ونقل ریلی می باشد، در تاریخ 5 اسفند 96 با مراجعه به سایت رجا ( www.raja.ir ) و رزرو بلیط اینترنتی که پیشنهاد ویژه شده بود و دارای تخفیف خوبی بود، بلیط خود و خواهرم را برای تاریخ 22 اسفند 96 ساعت 16 خریداری کردم. چون شهر محل سکونت ما شهرستان ارسنجان در استان فارس می باشد و باید خود را به نزدیکترین ایستگاه راه آهن به شهرمان که ایستگاه راه آهن سعادت شهر بود می رساندیم با سوال کردن از اپراتور های شرکت رجا زمان رسیدن قطار از ایستگاه شیراز به ایستگاه سعادت شهر را جویا شدیم.  زمان رسیدن قطار به ایستگاه سعادت شهر ساعت 17.20بود و ما دقیقا در همین ساعت خود را به ایستگاه رساندیم و قطار با دو دقیقه تاخیر رسید و ما سوار شدیم و به مسیر خود ادامه دادیم.

مسیر ارسنجان به تهران

تصویر 1: مسیر ارسنجان به تهران(عکس از اینترنت)

حوالی ساعت 45/6 صبح به ایستگاه راه آهن تهران رسیدیم. بعد از پیاده شدن از قطار به سمت ایستگاه مترو راه آهن حرکت کردیم و خود را به ایستگاه شادمان که در نزدیکی محل استقرارمان (خانه دختر عمو) بود رساندیم. بعد از خوردن صبحانه و چند دقیقه ای استراحت با پای پیاده خود را به میدان آزادی تهران رساندیم و از برج آزادی دیدن کردیم.

میدان آزادی بزرگترین میدان شهر تهران است. این میدان به همراه برج آزادی در سال 1349 خورشیدی برای یادبود جشن های 2500 ساله شاهنشاهی ایران توسط حسین امانت طراحی و ساخته شد.

میدان آزادی

تصویر 2: میدان آزادی

در راه برگشت به محل سکونتمان به طور اتفاقی با مقبره شهدای گمنام در خیابان آزادی برخورد کردیم و پس از زیارت شهدای گمنام و خواندن نماز به مسیرمان ادامه دادیم.

در ساعت 9 صبح روز سوم با پای پیاده به سمت مجموعه کاخ گلستان  حرکت کردیم در مسیرمان از خیابان انقلاب که در تاریخ ایران وقایع بیشماری را دیده بود عبور کردیم و همچنین سر در دانشگاه تهران را نیز مشاهده کردیم.

سر در دانشگاه تهران

تصویر 3: سر در دانشگاه تهران

حوالی ظهر بود که خود را به میدان 15 خرداد رساندیم وپس از خواندن نماز در مسجد وزیر و بعد خوردن ساندویچ فلافل به سمت درب ورودی کاخ گلستان حرکت کردیم و پس از تهیه بلیط نیم بها (به علت دانشجو بودن) وارد مجموعه کاخ گلستان شدیم. مجموعه کاخ گلستان یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران و یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی تهران است. بنیاد ارگ تاریخی تهران به دوره صفویه و زمان شاه طهماسب اول باز می گردد. ارگ سلطنتی در دوره کریم خان زند بازسازی شد و در دوره قاجار به محل دربار و سکونت سلاطین قاجار اختصاص یافت.

اولین جایی که توجه ما را در مجموعه کاخ گلستان به خود جلب کرد ایوان تخت مرمر بود. در سال 1221 هجری قمری فتحعلی شاه به سنگتراشان معروف اصفهانی امر کرد تا از سنگ مرمر زرد یزد تختی بسازند تا همیشه در وسط ایوان باقی بماند. این ایوان در دوره قاجار محل به تخت نشستن پادشاهان و برگزاری مراسم و اعیاد رسمی بود. آخرین مراسم رسمی که در این ایوان برگزار شد، تاجگذاری رضاخان در سال 1304 شمسی بود.

کاخ گلستان

تصویر 4:تخت مرمر

بعد از بازدید ایوان تخت مرمر از خلوت کریمخانی بازدید کردیم ،خلوت کریمخانی بنایی سر پوشیده و ستون دار به صورت یک ایوان سه دهنه وجود دارد. قبلا در میانه این بنا حوضی کوچک وجود داشته که آب قنات شاهی از آب نمای این حوض بیرون می آمده و در باغ جاری می شده است. معروف است که ناصر الدین شاه این گوشه کاخ گلستان را بسیار دوست داشته و اغلب در این محل خلوت می کرده و قلیان می کشیده است.در این مکان سنگ قبر ناصرالدین شاه ویک تخت مرمرین بسیار ساده تر و کوچکتر از تخت مرمر اصلی وجود دارد. پس از بازدید خلوت کریمخانی از موزه مخصوص ، تالار عاج ،تالار آینه،تالار سلام ،تالار الماس و تالار ظروف بازدید کردیم که هرکدام زیبایی منحصر به فرد به خود را دارد.

تالار عاج کاخ گلستان

تصویر 5: تالار عاج

تالار آیینه کاخ گلستان

تصویر 6: تالار آیینه

یکی از شاخصترین و زیبا ترین بناهای کاخ گلستان شمس العماره می باشد. دلیل شاخص بودن آن ارتفاع و تزئینات و طراحی این بنا است. ناصر الدین شاه با دیدن تصاویری از بناهای چند طبقه در کشورهای اروپایی تمایل پیدا می کند بنایی مرتفع در کاخ گلستان بسازد تا از بالای آن بتواند منظره شهر و دور نمای اطراف آن را تماشا کند.

شمس العماره

تصویر7: شمس العماره

پس از بازدید شمس العماره از عمارت بادگیر دیدن کردیم. این عمارت در زمان فتحعلی شاه در سال 1228 هجری قمری ساخته شد به دلیل اینکه مجموعه در ساعت 17 تعطیل می شد فرصت بازدید از دیگر بنا های موجود در کاخ گلستان نظیر  چادر خانه، حوضخانه، عکسخانه، کاخ ابیض و نگار خانه نشد و ما مجبور شدیم به محل سکونتمان بازگردیم.

در روز چهارم که مصادف با پنچشنبه آخر سال بود به زیارت حضرت شاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری رفتیم. در روایات آمده است که، ثواب زیارت این امامزاده برابر با زیارت امام حسین می باشد. در جوار این حرم افراد مشهور زیادی نظیر قائم مقام فراهانی به خاک سپرده شده اند.

مقبره قائم مقام فراهانی در صحن حرم شاه عبدالعظیم

تصویر 8: مقبره قائم مقام فراهانی در صحن حرم شاه عبدالعظیم

در روز پنجم از کاخ نیاوران و کوشک احمد شاهی واقع در شمال شرقی تهران دیدن کردیم. کاخ نیاوران از بناهای دوره پهلوی دوم می باشد بعد از آن از به زیارت امام زاده صالح در میدان تجریش رفتیم در صحن امام زاده مقبره شهدای هسته ای شهید مجید شهریاری و شهید داریوش رضایی نژاد توجه ما را به خود جلب کرد و بعد از قرائت فاتحه برای شادی روح این دو شهید والامقام در هنگام غروب آفتاب به سمت محل سکونتمان حرکت کردیم.

کوشک احمد شاهی

تصویر 9:کوشک احمد شاهی

روز ششم

در ساعت 30/9 صبح از ایستگاه مترو شادمان به سمت ایستگاه مترو امام خمینی حرکت کردیم و از آنجا به سمت موزه ملی ایران حرکت کردیم. در خیابان امام خمینی سردر باغ ملی را دیدن کردیم و پس از عبور از سردر باغ ملی در خیابان ملل متحد، معماری ساختمان وزارت امور خارجه فعلی که کپی برداری محض از معماری تخت جمشید در دوران هخامنشی بود توجه ما را به خود جلب کرد. در  معماری ساختمان های این دوران (پهلوی اول) برگشت به عقب مشاهده می شود که بسیار تاسف بار بود.

سردر باغ ملی

تصویر 10: سردر باغ ملی

وزارت امور خارجه

تصویر 11: وزارت امور خارجه

پس از عبور از خیابان سی تیر به موزه ملی ایران رسیدیم. موزه ملی ایران از دو بخش موزه ایران باستان و موزه ایران اسلامی تشکیل شده است. و دارای بیشترین یافته های باستان شناسی حاصل از کاوش های علمی از دوران پارینه سنگی تا اسلامی است. خوشبختانه در همان روزها بخش های از موزه لور پاریس در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده بود که از هر سه موزه بازدید کردیم.

موزه ایران باستان شامل دو بخش پیش از تاریخ ایران با آثاری از دوران پارینه سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پ م و دوران تاریخی با آثاری از اواخر هزاره چهارم پ م تا پایان دوره ساسانی است. در این بخش از موزه، پیکره سفالی گاو، مجسمه سنگی داریوش، مجسمه بزرگزاده الیمایی و مرد نمکی نسبت به دیگر بخش های موزه توجه ما را به خود جلب کرد.

مجسمه سنگی داریوش

تصویر 12: مجسمه سنگی داریوش

مجسمه گاو چغازنبیل

تصویر 13: مجسمه گاو چغازنبیل

مرد نمکی

تصویر 14: مرد نمکی

تصویر 15: بخش هایی از مصر باستان موزه لوور

تصویر 16: مجسمه حضرت مریم در موزه لوور

پس از دیدن موزه گشتی در بازار بزرگ تهران زدیم و سپس به هنگام غروب به محل سکونتمان بازگشتیم.

روز هفتم

در صبح روز هفتم از طریق مترو خود را به ایستگاه تجریش رساندیم و از آنجا خود را به میدان تجریش رساندیم و از آنجا  به سمت دربند حرکت کردیم حدودا 30 دقیقه پیاده روی کردیم تا خود را به درب وروی مجموعه تاریخی سعدآباد رساندیم. مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در پهنه پر طراوت کوهپایه های توچال ودره سرسبز دربند و در پخش دل انگیزی از شمال تهران با مساحتی حدود صد و ده هکتار قرار گرفته است. این منطقه در دوره قاجار محل استقرار  و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده و پس از کودتای 1299 خورشیدی در وسعتی تازه و الحاق باغ های مختلف به اقامتگاه تابستانی پهلوی اول اختصاص یافت و کاخ و کوشک هایی به مناسبت های گوناگون در جای جای این پهنه بر تافته از درختان کهن و سپیدار و سرو به فاصله از بازمانده بناهای قاجار سر بر آوردند. در دوره پهلوی هجده کاخ کوچک و بزرگ در سعدآباد ساخته شد که هریک عظمت و زیبایی زائد الوصفی از هنر و ذوق معماری را به نمایش می گذارند. تمامی این مجموعه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تبدیل به موزه شده است.

ورودی کاخ سعدآباد

تصویر 17: ورودی کاخ سعدآباد ( درب زعفرانیه)

دولت(کاخ سفید)

تصویر 18:کاخ دولت(کاخ سفید)

تالار پذیرایی واقع در کاخ دولت

تصویر 19: تالار پذیرایی واقع در کاخ دولت

تخت استراحت محمد رضا پهلوی شبیه به تخت ناپلئون بناپارت

تصویر 20: تخت استراحت محمد رضا پهلوی شبیه به تخت ناپلئون بناپارت

کاخ موزه سبز(کاخ رضا خان)

تصویر 21: کاخ موزه سبز(کاخ رضا خان)

پس از گشت گذاره حدودا 6 ساعته در مجموعه کاخ سعدآباد، نگین گردشگری تهران خود را به ایستگاه مترو تجریش رساندیم و به  سمت محل سکونتمان حرکت کردیم.

روز هشتم

در این روز به علت اینکه دختر عمویمان قصد داشت لحظه تحویل سال در کنار خانواده اش باشد ما هم به همراه آن ها با اتوموبیل شخصیشان به سمت شهرمان (ارسنجان) حرکت کردیم و به سفر 8 روزه تهران گردی خود پایان دادیم.در این سفر  کل هزینه های  ما حدودا 200 هزار تومان شد،که می توان نتیجه گرفت با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و استفاده از غذا های خانگی و پرهیز از اسراف می توان سفر ارزان داشته باشیم.

در تهران جاذبه های زیاد دیگری نظیر پل طبیعت ،برج میلاد، موزه جواهرات و ... نیز وجود دارد که متاسفانه فرصت بازدید از آن ها برای ما  در این  سفر پیش نیامد.