باکو شهری زیبا و گران با مردمی بسیار مهربان

اینجا نگینی آتشین در همسایگی ایران است! +تصاویر

سفرنامه باکو :

مقدمه

سلام ، من سفرنامه نویس حرفه ای نیستم و شغلم هم اصلا در مورد تور و توریسم نیست یه آدم معمولی هستم مثل همه ، قبل از مسافرت سفرنامه های خوبی که مردم در لست سکند نوشته اند را می خوانم واز تجربیات خوب دیگران که رایگان در اختیار همه گذاشتن استفاده می کنم . در خودم احساس کردم که وظیفه دارم من هم مثل بقیه زحمت بکشم و وقت بزارم و تجربیات خودم را از سفر بنویسم . تحقیق کنم از این و و اونور مطلب جمع کنم شاید برام باقی الصالحات شد .(دیگران کاشتند و ما خوردیم ، ما بکاریم دیگران بخورند).سفرنامه من به کاملی و خوبی سفرنامه دیگران نیست . امیدوارم با نظرات خوبتون بتونم در اینده سفرنامه های بهتری بنویسم.

تاریخچه باکو :

نام باکو نامی پهلوی می‌باشد که از بادکویه گرفته شده‌است. باک از بک و بغ گرفته شده‌است به معنی خدا می‌باشدبنابراین نظریاتی که ریشه نام را از بگاوان به معنی جایگاه خدا می‌دانند نامحتمل نیستن. ضمنا بادکوبه هم می گویند چون بادهای شدیدی اینجا می وزد.

اولین شواهد مستند مرتبط با باکو به قرن ششم میلادی برمی گردد.و از آنجا که از آن زمان اغلب بخشی از شاهنشاهی‌های ایرانی بوده‌است، پیوند تاریخی با آن‌ها دارد.

در دورهٔ شروانشاهان، باکو بخشی از شروان بود. شروان مانند بقیهٔ اران بخشی از سرزمین آذربایجان نبود. آذربایجان به منطقهٔ جنوب رود ارس گفته می‌شد. باکو پایتخت شیروانشاهان در سده‌های ۱۴ و ۱۵ میلادی بود و بعد بخشی از ایران صفوی شد.

حکومت عثمانی در قرن ۱۶ میلادی طی دوره‌ای کوتاه به قسمت اعظم قفقاز از جمله باکو حاکم بود. نادرشاه افشار توانست این قسمت از آران، گرجستان و منطقهٔ ارمنستان فعلی را دوباره به ایران بازگرداند. در جنگ‌های ایران و روس در زمان فتح علی شاه این ناحیه بر اساس عهدنامه گلستان و ترکمانچای از ایران جدا و به دست روس‌ها افتاد و باکو در اواخر قرن نوزدهم و دههٔ اول قرن بیستم از بزرگ‌ترین مناطق تولید نفت جهان بود. زبان رسمی این کشور ترکی آذربایجانی است .

باکو (به ترکی آذربایجانی: Baki, به فارسی باراکا , به ارمنی: پاکووان pakovan))، پایتخت جمهوری آذربایجان، شرقی ترین پایتخت قاره اروپا و بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر جمهوری آذربایجان است. این شهر بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره آب‌شوران قرار دارد و یکی از مناطق نفت‌خیز جهان می‌باشد. باکو پر جمعیّت‌ترین شهر قفقاز است. وجود تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا جذبه خاصی به این شهر داده‌است.

بخش قدیمی شهر باکو (ایچری شَهَر)، همراه با برج و حصار قلعه شهر به خوبی از سده‌های میانه بجا مانده و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانی است.جمعیت شهری در ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی ۳٬۲۰۲٬۳۰۰ نفر برآورد شده‌است.در ابتدای سال ۲۰۰۳ بیش از ۱۵۳ هزار نفر از آوارگان داخلی (ناشی از جنگ قره باغ) و همچنین ۹۴ هزار نفر پناهنده خارجی در این شهر علاوه بر جمعیت اصلی وجود داشته‌اند.

در سال ۲۰۰۷ و در نشست وزرای فرهنگی اعضای سازمان کنفرانس اسلامی، باکو به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی برای سال ۲۰۰۹ اعلام شد.در سال ۲۰۰۰ بخش قدیمی باکو (( ایچری شَهَر)) بعلاوه سرای شروانشاهان (به ترکی آذربایجانی، شیروانشاهلار سارایی) و قلعه دختر به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

آغازسفر

شنبه سوم فروردین ماه سال ۱۳۹۸

راس ساعت ۱۸،۴۵ از تهران ، میدان آرژانتین با اتوبوس وی آی پی ۲۵ نفره حرکت کردیم (البته با ۴۵ دقیقه تاخیر ). لیدر خوب ما خانم منصوری بود . ما از طریق آژانس مقتدر سیر خیابان میرداماد تهران اقدام کرده بودیم . خانواده ما 5 نفر بود. گروه ما ۴ تا اتوبوس بود دوتا ساعت ۶ عصرحرکت داشتند ودوتا ساعت ۷ . هتل ما در باکو هتل ۵ ستاره  crown کرون هست . ساعت ۱۰ شب در مجتمع مهتاب در اتوبان قزوین - رشت توقف داشتیم برای نماز وشام . ما چون زیاد به رستوران های بین راهی اعتماد نداشتیم ،غذا کتلت خونگی با خودمون آورده بودیم .

میدان آرژانتین تهران

یکشنبه چهارم فروردین ماه سال 1398

راننده اتوبوس متاسفانه خیلی تند رانندگی میکرد و با لیدر تور هم زیاد هماهنگ نبود .با درخواست لیدر ، موقع برگشتن از باکو راننده را عوض کردند .در بین راه ساعت ۲ صبح در شهر لیسارشمال توقف داشتیم برای سرویس بهداشتی و... ساعت ۳،۵ صبح رسیدیم شهراستارا ، صبحانه را در هتل ایرانگردی و جهانگردی از قبل  هماهنگ کرده بودن خوردیم . صبحانه مقداری دیر حاضرشد . چون ما در این مجموعه که چند سالن دارد به سالن اشتباهی رفته بودیم . بلافاصله بعد از صبحانه حرکت کردیم پیاده به سمت گمرک ایران.

هتل جهانگردی آستارا

astara-tourist-hotel-facade (2).jpg

astara-tourist-hotel-restaurant (2).jpg

چند نفر امده بودند برای تبدیل پول منات اذربایجان ،دستگاه کارت خوان هم داشتند . در حیاط هتل هم بودند . خانم لیدرمون لطف کردن در مرز گمرک مادرم که کهولت سن داشتند  را بدون صف و خارج از نوبت کارهایش را انجام دادند. خیلی خوبه که اجازه بدیم افراد مسن زیاد در صف نباشن ، مامورین مرزی ایران خیلی خوب و خوش برخورد بودند . بعد همه دوباره چمدان ها را در اتوبوس قرار دادیم وسوار اتوبوس خودمون شدیم از پل فلزی روی رود ارس رد شدیم که در واقع مرز دو کشور است و وارد گمرک کشور اذربایجان شدیم . اونجا خیلی معطل شدیم .ابتدا سربازها اومدن داخل اتوبوس  پاسپورت ها را جمع آوری کردن قیافه خیلی مهربانی داشتند و لبخند می زدند گاهی هم شوخی میکردند . انگار از اهالی اردبیل خودمون هستند . وسایل و چمدان ها بازرسی دقیق شد . داروها حتما بررسی می شوند و اب معدنی های ما را بررسی کردند که چیز مورد داری نباشد . پلیس های افسر زن هم بودند، برای بازرسی خانم ها ، اتوبوس هم بازرسی شد  حتی  با سگ . (بیچاره راننده تمام وسایل را خالی کرد ) هوا خیلی سرد بود . الحمدالله ما مشکلی نداشتیم . ولی ماشین هایی که موردی داشته باشند خیلی اذیت می کنند . از اونجا حدودا ۳۰۰ کیلومتر تا باکو فاصله داریم . ساعت ۱۱،۳۰ کنار یه مجتمع رفاهی توقف داشتیم برای سرویس بهداشتی وغذا ، خوشبختانه دستشویی های اینجا آفتابه داشت .

مجتمع رفاهی بین راهی در باکو

تقریبا ساعت ۱۴ رسیدیم هتل چای خوردیم . منتظر ناهار و تحویل اتاق ها ماندیم تا ساعت ۱۷.  ناهار هم سلف سرویس بود اسپاگتی و مرغ و غیره . اتاق ما ۵۰۵ و۶۱۵ بود. علت تاخیرهم این بود که مسافر اتاق ۶۱۵ اتاق را خالی نمی کرد و تحویل نمیداد . هتل ۱۵۰ تا اتاق داره و همزمان ۴ گروه خارج شدند و ۴ گروه وارد شدند . در اتاق مستقر شدیم . استراحت کردیم . توالت فرنگی شلنگ ندارد . اما بیده داشت .(سستی کردم در ایران آفتابه مسافرتی نخریدم ).  ضمنا درب اتاق خراب بود تعمیر کردن و سیف باکس اتاق را هم درست کردند  . تا ساعت ۲۰ استراحت کردیم چون خیلی خسته بودیم و بعدش رفتیم برای  شام هتل . هتل ما صبحانه ، ناهار ، شام بود ولی غذاهای هتل چنگی به دل نمی زد . گفتند استفاده از استخر در هتل رایگانه . خواستیم بریم  بیرون گردش ولی هوا خیلی سرد بود به شدت باد می اومد و ساعت ۱۱شب بود . منصرف شدیم . فردا ساعت ۱۰،۵ صبح برنامه گردش تور داریم .

هتل کراون

sembo-37236-49af362a_z.jpg_resizeMode=FitInside_formatSettings=jpeg(quality-90)-966932.jpg

نمای شهر از پنجره رستوران هتل

دوشنبه پنجم فروردین ماه سال 1398

صبح بعد از صبحانه با اتوبوس تورمان رفتیم برای گشت شهری .( بام باکو . برج های آتش . ونیز کوچک . موزه فرش . موزه حیدر علی اف . بلوار پارک ، مرکز خرید و...) برای ناهار هم رفتیم یه رستوران توی یه هتل  به نام آزالیا که جز برنامه رایگان تور بود .ضمنا در بسیاری از خیابان ها داربست زده بودند و صندلی های زیادی بود پرسیدیم اینها برای چیست گفتند گویا چند ماه  دیگه مسابقات رانندگی فرمول یک 2018 در این شهر برگزار خواهد شد  و اینها جایگاه تماشای مردم است .

یکی دوماه دیگه شهر این شکلی شده است .

هتل آزالیا برای ناهار

ناهار کباب کوبیده و جوجه بود . سوپ خوبی هم داشت عدس داخلش بود .مردم باکو بسیار مهربان هستند و مانند ما ایرانی ها میباشند .زبان ترکی آنها شبیه ماست .بسیار اهل کمک کردن هستند مخصوصا موقع آدرس پرسیدن خوب راهنمایی می کنند .مسلمان هستند و شیعه بسیار .

ضمنا مرکز خرید گنجلیک هم رفتیم . استارباکس رفتیم قهوه موکا خریدیم . اینترنت نامحدود توی استارباکس رایگانه و رمز وای فای توی فیش فاکتورتون نوشته شده . می تونید تا هر ساعتی دلتون بخواد اونجا باشید و از اینترنت استفاده کنید . مقداری خرید کردیم .مادرم پاهایش درد می کرد روی یک سکو نشسته بود مردم باکو که داخل مرکز خرید بودند دائم می آمدند و می پرسیدن نیازی به کمک دارد یا نه و این فرهنگ کمک به دیگران خیلی خوبیه که من اونجا دیدم .

عصر امدیم هتل ساعت ۱۶ بود استراحت کردیم ساعت ۱۸ رفتیم برای دیدن خیابان نظامی . تارگووی . میدان فواره و ... خیلی قشنگ بود عکس گرفتیم . خیابان تارگوی شبیه خیابان استقلال ترکیه است . شب در هتل شام خوردیم (هتل ما صبحانه و ناهار و شام بود) .خواستیم بریم گردش پیاده روی ولی باران می امد . متاسفانه در اخبار ایران اعلام شد امروزدر شهر شیراز سیل اومده و خیلی خسارت زده و آب ماشین های مردم را برده خیلی ناراحت شدیم که در تعطیلات نوروزی برای هموطن های ما این اتفاق ناگوار رخ داده است  . فردا قراره خودمان بریم شهر قدیمی یا ایچیری شهر را ببینیم . ضمنا بلیط اتوبوس یا مترو اینجا 2 منات بود که قابل شارژ هم هست توی ایستگاههای اتوبوس هم دستگاه هست که اتوماتیکه می تونید بخرید یا از کسی بخواهید براتون بخره .

برج آتش در بام باکو

مجسمه نظامی گنجوی

۲۰۱۹۰۳۲۵_۱۹۳۱۱۴ (2).jpg

سه شنبه ششم فروردین ماه سال 1398

صبح با تاکسی لندنی (یا بادمجانی ) و هزینه 5 منات خودمان رفتیم شهر قدیمی یا همون ایچیری شهر . این ماشین ها دم درب هتل هستند ولی اگر نبودند به رزروشن هتل بگید براتون زنگ میزنند تا بیاد .هزینه را هم همون اول با راننده طی کنید چانه بزنید از تاکسی متر هم استفاده نکنید . انجا در شهر قدیمی چند نفر مغازه دار را دیدیم که از کردهای ایران بودند و فارسی هم کاملا بلد بودند .کاخ شیروان شاه . قیز قلعه یا همون قلعه دختر و غیره را بازدید کردیم . ورودی اصلی کاخ ۱۵ منات بود که میشد برای هر نفر ۱۲۰ هزارتومن ضمنا یه رستوران هم داخل کاخ هست .دانشجویان ایرانی زیادی هم اونجا بودند برای تور لیدری و بروشور و قیمت هم میدادند . ضمنا گویا امسال هزینه تحصیل در رشته پزشکی بسیار گران و چند برابرشده بود و بعضی از دانشجویان گرفتار شده بودند . مردم باکو خیلی مهربان هستند . از یک نفر آدرس مسیر رفتن به قیز قلعه را سوال کردیم بنده خدا یکساعت کارش را ول کرد و با ما پیاده آمد راهنمایی کرد . حتی ما را به سالن اپرا هم دعوت کرد . کمی زبان انگلیسی کمی ترکی کمی فارسی کمی اصفهانی ، کم و بیش منظور هم را می فهمیدیم.

تاکسی لندنی های جادار

نقشه و ماکت شهر قدیمی

قلعه دختر یا قیز قلعه

طبق افسانه‌ها پادشاهی می‌خواست دخترش را وادار به ازدواج با مردی بکند که به او علاقه نداشت. دختر برای فرار از اصرار پدر از او می‌خواهد که ابتدا قلعه‌ای برایش بنا کند، با پایان یافتن کار بنای قلعه، دختر با پریدن از بالای برج خودکشی می‌کند. در اپرای باله این داستان بدین صورت تغییر داده شده است که پادشاه در بازگشت از جنگ درمی‌یابد که همسرش به جای یک پسر یک دختر به دنیا آورده است. شاه خشمگین دستور به قتل نوزاد می‌دهد اما دایه کودک او را به مکانی مخفی می‌برد. دختر در آنجا رشد می‌کند و تبدیل به بانویی زیبا می‌شود. در 17 سالگی دختر در آستانه ازدواجی عاشقانه قرار دارد که با شاه روبه‌رو می‌شود شاه از او خواستگاری می‌کند و وقتی با جواب رد دختر روبه‌رو می‌شود، او را ربوده و در قلعه دوشیزه زندانی می‌کند. معشوق دختر در خشم شاه را می‌کشد و برای نجات عشقش به بالای برج می‌رود. اما دختر به تصور اینکه صدای پاهای شاه را می‌شنود از پنجره برج پائین می‌پرد و خودکشی می‌کند.

ظهر برگشتیم هتل ناهار خوردیم . عصر با اتوبوس رفتیم برای (بازار ۲۸ مال ). بلیط اتوبوس خیلی ارزانه . اونجا فروشگاه براوو داره مثل شهروند ایرانه . توی همه کشورها مثل اینکه زن های رئیس جمهورها فروشگاههای سوپر مارکت یا هایپر مارکت زنجیره ای ارزان قیمت درست میکنن اینجا هم همسر اقای حیدرعلی اف درست کرده اند .ترکیه هم همسر اقای اردوغان درست کرده . مسکو هم همسر آقای پوتین درست کرده . سوغاتی شکلات و غیره خریدیم . شب با تاکسی برگشتیم هتل . شام خوردیم . قراره فردا دوباره بریم بازار گنجلیک .

سوپرمارکت براوو

چهارشنبه هفتم فروردین ماه سال 1398

صبح بعد از صبحانه رفتیم مرکز خرید گنجلیک . من قهوه اسپرسو توی استارباکس خریدم .( نامردا خیلی کوچیک بود) . تا بعد از ظهر اونجا بودیم . ساندویچ مک دونالد اونجا 8 منات بود .

توالت فرنگی ها چه در هتل یا مراکز خرید یا حتی در سطح شهر لاکچری است و بیده دارند با تنظیم آب سرد و گرم و فشار کم و زیاد آب .مواظب باشید آب جوش نباشه من اومدم فشار آب را زیاد کنم اشتباهی آب را جوش کردم و بقیه داستان ...داخل پارک ها مکان هایی وجود دارد که تابلوی وای فای رایگان نصب شده .

بازار گنجلیک

ganjlik-shopping-mall (2).jpg

عصر استراحت نکرده زدیم بیرون  رفتیم با اتوبوس شهری  به بازار صدارک که از شهر دوره در مسیر از کنار مقبره خواهر امام رضا (ع) بی بی هیبت رد شدیم . بازار خیلی خیلی بزرگ بود اصلا زرق و برق نداره مثل بازار های ایرانه . جنس مخصوصا پوشاک زنانه از همه کشور ها بود که نسبت به داخل شهر خیلی ارزانتره  . ساعت ۷ بعداز ظهر داشتن مغازه ها می بستند فکر کنم یه نصف روز گشتن این بازار طول بکشه . حیف که ارزش پول ما نسبت به آنها خیلی پایین تره . هر منات حدود 8000 تومن ایرانه .

برگشتیم هتل و پس از کمی استراحت مجددا رفتیم برای گردش در شهر ، نزدیک هتل  بلوار ساحلی باکو  قرار داره ،خیلی پیاده روی کردیم کنار ساحل خزر . سوار چرخ و فلک شدیم نفری ۵ منات . چرخ و فلک سیستم تهویه و کولر و ... داره و مجهزه ، از بالای چرخ و فلک برج های شعله و شهر معلومه که خیلی زیباست و رنگ های برج شعله دائم عوض میشه . و تصویری هم میشه . فردا ساعت ۱۵ قراره برگردیم تهران .

چرخ و فلک باکو

۲۰۱۹۰۳۲۷_۲۰۳۴۵۶ (2).jpg

استادیوم باکو که رنگ های آن در شب عوض میشه

۲۰۱۹۰۳۲۷_۱۹۵۷۵۰ (2).jpg

پنج شنبه هشتم فروردین ماه سال 1398

صبح بعد از صرف صبحانه با اتوبوس رفتیم فروشگاه پارک بلوار . خرید کردیم . از سالن سینمای اونجا دیدن کردم (فیلم قیز قلعه سی) محصول مشترک ایران و باکو نمایش داده میشد . آقای رضا ناجی هنرمند عزیز ایرانی در این فیلم بازی می کنند . قسمتهایی از این فیلم در مشکین شهرایران قلعه دختر فیلمبرداری شده است .

در باکو هنوز صنعت توریسم گسترش زیادی پیدا نکرده ولی زیرساخت ها و قدم های ابتدایی برداشته شده آنقدر مانند ترکیه در این کار حرفه ای نیستند .انتظار سرویس دهی خیلی خوب همانند ترکیه در هتل ها را نداشته باشید .  اقتصاد مبتنی بر نفت دارند و جمعیت کم .قدرت پول باکو نسبتا خوب است .

ظهر امدیم هتل ناهار خوردیم . وسایل را جمع کردیم ساعت ۱۵،۳۰ به سمت ایران حرکت کردیم . در مرز باکو زیاد معطل شدیم . تقریبا ۴ ساعت . توجه کنید موقع برگشتن حتما در بین راه از سرویس های بهداشتی استفاده کنید چون در مرز سرویس بهداشتی نیست و شما هم معطلی زیاد دارید یه پارک کوچک اونجا هست که سرویس بهداشتی آن خراب و بسیار کثیفه بطوری که قید دستشویی کردن را میزنید . بعد در گمرک ایران هم در آستارا معطل شدیم با چمدان ها از اتوبوس پیاده شدیم برخلاف موقع رفتن . ساعت ۱۲ شب رفتیم همان رستوران هتل جهانگردی خودمان ، شام جوجه کباب خوردیم با پذیرایی نسبتا خوب برنج زیاد ریخته بودند و گارسون ها با شوخی می گفتند چند روز باکو غذای درست و حسابی نخوردید گرسنه بودید لااقل اینجا حسابی بخورید .

جمعه نهم فروردین ماه 1398

ساعت ۸ صبح جمعه هم رسیدیم تهران . میدان ارژانتین ‌و از همگی اعضای تور منجمله لیدر خوبمون خداحافظی کردیم و در فکر برنامه سیزده بدر بودیم.

اما چند نکته:

مردم باکو خیلی مهربان و مهماندوست هستند . شرکت مجری تور در باکو خیلی ضعیف بود. هتل کران پنج ستاره ضعیف بود. سالن ناهار و شام هتل ابتدا مناسب نبود خیلی کوچک بود. به ما گفتند سالن اصلی (که فقط صبحانه در آن می خوردیم )را برای مراسم عروسی اجاره کرده اند . بعد از دو روز جابجا کردند . چون اعتراض کردیم . یک  روز هم ایرانی ها که اهل اصفهان بودند موقع صبحانه با هتل دعوا کردند چون تنوع صبحانه کم بود و گردو نداشت. کلاغذاهای هتل زیاد خوب و متنوع نبود .تاکسی فراوان بود . اتوبوس هم بود. ولی در خیابان مقابل هتل ایستگاه های اتوبوس به سمت پایانه بود نه به سمت شهر چون خیابان یک طرفه بود . در کل تجربه خوبی بود برای مسافرت زمینی ولی خسته کننده است .

چندنکته :

• واحد پول: منات (هرمنات درزمان سفرما 8000 تومان بود)
  • نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت
  • اختلاف ساعت باکو با تهران: ۳۰+
  • فرودگاه ها:‌ فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف
  • در مورد تاکسی لندنی ها حتما از قبل قیمت ها را با راننده طی کنید .
  • خوشبختانه قیمت منوهای مک دونالد در شهر باکو تقریبا ارزان تر است و مبلغ ۷ یا 8 منات می باشد.
  • شما باید سعی کنید حتی الامکان هتلی که انتخاب می کنید، به مرکز شهر نزدیک باشد زیرا هر چقدر دورتر باشید باید هزینه زیادی را صرف تاکسی و اتوبوس یا مترو برای رسیدن به مرکز شهر بنمایید
  •  حتما هنگام عبور از خیابان های این شهر دقت کامل را به عمل بیاورید.از خط کشی عابر پیاده عبور کنید . چون جریمه پولی دارد . باید مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید .
  • برای رسیدن به باکو با اتومبیل شخصیتان از  مرز آستارا ۳۰۰ کیلومتر فاصله است .
  • ما با خودمان یک بکس آب معدنی بزرگ برده بودیم چون گفتند اونجا گرونه ولی توی هتل به قدر کافی آب معدنی به ما می دادند و مشکلی نبود .
  • از لحاظ آب و هوایی شهر باکو در آذربایجان زمستان های بسیار سردی دارد. فروردین هم بادهای شدید و سردی می امد.
  •  فروشگاهها اجناس و پوشاک تقلبی و فیک ندارند همه برند و اورجینال است و البته گران برای ما.
  • شهرخیلی تمیزه چون رفتگران شهر همه خانم هستند .
  • رژیم غذایی نسبتا سالم تری نسبت به ما دارند.
  • مترو گسترش لازم را ندارد حتی از ایران کمتر است . خطوط اتوبوس رانی مطلوب و ارزانه . تاکس فراوانه
  • ورودیه مکان های دیدنی به پول ما گرانه مثلا کاخ شیروان شاه 15 منات نفری که میشه 120 هزارتومن برای هر نفر
  • فروشگاههای زنجیره ای مثل شهروندو رفاه ایران دارن به اسم براوو
  • امنیت خیلی زیاده
  • رانندگی مردم خوبه خیلی مراعات عابرین را می کنند. ماشین بنز اینجا زیاده چه قدیمی چه جدید علاقه خاصی به بنز دارند
  • سرویس بهداشتی ها کلا فرنگی و شلنگ هم ندارن . پیشنهاد من اینه که همه جا افتابه مسافرتی بهریز همراه ببرید .

دیدنی های سفر به باکو آذربایجان:

بام باکو و پارک آپ لند

در بلندترین نقطه ی باکو قرار دارد. اینجا می توانید به تماشای نمای پانورامایی پایتخت آذربایجان باکو بپردازید، از فضای آرام و زیبای پارک و چشم اندازی از خط ساحلی دریای کاسپین و از دیدن برج های شعله لذت ببرید و عکسهای به یاد ماندنی بگیرید. همانطور که می دانید باکو به شهر بادها شهرت دارد. به همین دلیل، هنگامی که قصد بازدید از این پارک را داشتید، لباس گرم و کافی به همراه داشته باشید، در غیر این صورت، چند دقیقه بیشتر نمی توانید در این پارک توقف کنید. علاقمندان می توانند با پیمودن پله های سنگی نیز به آن برسند. پیشنهاد می شود که از بالای میدانی که جایگاه خیابان شهدا و بنای یادبود شهدا و برج های شعله که سمبل مدرن باکوست، به پارک وارد شوید.

همزمان با زوال اتحاد جماهیر شوروی ( در ابتدای دهه 1990 ) در باکو  سرکوب های خشونت انگیز علیه جنبش های استقلالی صورت گرفت. در جریان این اتفاقات در این خیابان تعداد زیادی از مردم آذربایجان به دست نیروهای نظامی ارتش سرخ شوروی قتل عام شدند. این کوچه بعد از به وقوع پیوستن این اتفاقات به پاس گرامیداشت یاد و خاطره 15000 قهرمان آذربایجانی از جمله کسانی که در جریان قتل عام سیاه ماه ژانویه جان خود را از دست دادند، خیابان شهدا نام گرفت. این خیابان در میان شهروندان آذربایجانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارست و همواره با تاج گل هایی که مردم این سرزمین به پاس گرامیداشت و ادای احترام به این جانباختگان در راه سرزمین مزین گردیده است . کلا از روسیه و ارتش سرخ حساب می برند .

کاخ شیروانشاه، میراث جهانی یونسکو در باکو

یکی از بزرگترین بناهای شیروانشاهان در آذربایجان، کاخ شیروانشاه (Shirvanshaks’ Palace) است که در شیروان قفقاز قرار دارد، و مصادف با حکومت عباسیان تشکیل و در دوران صفویان به دست شاه تهماسب یکم برچیده شده بود و امروزه در زمره میراث جهانی سازمان یونسکو در سال ۲۰۰۰ در کشور جمهوری آذربایجان ثبت شد.

قصر شیروان شاه از دیدنی‌های باکو در شهر قدیم است. در سده‌های میانه، سلسله شیروانشاهان بر آذربایجان حکومت می‌کردند و این قصر زیبای ماسه‌سنگی محل سلطنتشان بوده. وارد حیاط اصلی کاخ که بشوید، دروازه کوچکی سمت چپ می‌بینید که به دیوان‌خانه می‌رود. دیوان‌خانه ساختمان گنبدی‌شکل هشت ضلعی است که شروانشاه خلیل الله اول جلسه دیوان خود را اولین بار در آنجا تشکیل داد. طاق‌های سنگی و کنده‌کاری‌های ظریف قصر را که تماشا کردید، سری هم به مسجد کاخ بزنید که سه ورودی مختلف دارد: یکی برای شاه، یکی برای زنان و یکی برای کارکنان قصر. خوب است چند منات اضافه‌تر بدهید و از راهنمای صوتی انگلیسی هم استفاده کنید که اطلاعات کامل و جالبی در مورد تاریخچه قصر می‌دهد.

برج های شعله، نماد باکوی مدرن

برج های شعله (Flame Towers) بلندترین آسمان خراش های شهر باکو و سمبل معماری این شهر هستند. سه برج شیشه ای با انحنای سینوسی که رنگشان آبی است. برج های شعله بین ۱۴۰ تا ۱۹۰ متر ارتفاع داشته و مساحت کلی شان ۲۴۵٬۰۰۰ متر مربع است. آن ها را شبیه به شعله های آتش طراحی کرده اند . برای جلوه هر چه بیشترشان در شب از ۱۰٬۰۰۰ لامپ ال ای دی کوچک استفاده شده است. هر یک از آن ها کاربری مخصوصی دارند و البته فضای میان برج ها برای تفریح و سرگرمی شهروندان استفاده می شود.

این سه برج شیشه‌ای با انحناهای سینوسی و رنگ آبی، بلندترین آسمان‌خراش‌های شهر باکو و نماد معماری معاصر آن هستند. برج‌های شعله آنقدر غول‌آسا هستند که از فاصله‌های دور هم به خوبی دیده می‌شوند. در طراحی این برج‌ها از آتش الهام گرفته‌اند و نورپردازی شبانه آن‌ها طوری است که مثل شعله‌های آتش روی سیاهی آسمان دیده می‌شوند. بعضی شب‌ها هم به رنگ پرچم ملی آذربایجان درمی‌آیند. شب‌ها از دورترین نقاط شهر هم می‌توانید شعله این برج‌های سر به فلک‌کشیده را ببینید. چند تا از رستوران‌های خوب باکو را هم حوالی همین برج‌ها می‌توانید پیدا کنید.

قلعه دختر، اثر به جا مانده از ساسانیان در باکو

اهالی آذربایجان توجه ویژه ای به قلعه دارند و این جا را تبدیل به محلی برای برگزاری فستیوال ها کرده اند. همچنین نام قلعه در بسیاری از افسانه های آذربایجانی ماندگار شده است. در ایران و شهر وان ترکیه هم قلعه دختر داریم .

قلعه دختر هم در داخل شهر قدیمی قرار دارد. از مزایای اصلی تماشای این قسمت باید به رایگان بودنش اشاره کرد.

برج دختر که آذری‌ها به آن قیز قالاسی و در انگلیسی به آن مِیدن تاور می‌گویند، مهم‌ترین نماد تاریخی شهر باکو است. از بام این برج ۲۹متری می‌توان دیدنی‌های باکو به خصوص شهر قدیم و خلیج باکو را تماشا کرد و عکس‌های پانورامایی گرفت. گفته می‌شود بنای اولیه برج بیشتر از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد، اما سازه فعلی به قرن ۱۲ برمی‌گردد. اسم این برج باعث شده داستان‌های عجیب و غریب و افسانه‌های جالبی درموردش گفته شود که توی بیشترشان رد پای یک دختر شاه پریان دیده می‌شود. برج دختر با ۲۹ متر ارتفاع و ضخامت ۵متری دیوارهایش، در زمان خودش سازه باورنکردنی و شگفت‌انگیزی بوده است.

شهر قدیم از مشهورترین دیدنی های باکو

بلوار باکو یا پارک ملی ساحلی آذربایجان

پارکی ملی و تفرجگاهی به موازات دریای خزر در باکو است.این پارک در حدود ۳ کیلومتر و ۷۵۰ متر در سواحل جنوبی دریای خزر که از میدان ملی پرچم تا میدان آزادی باکو کشیده شده است.

چند ساختمان مدرن و جذاب هم همان نزدیکی‌ها می‌بینید: مرکز تجارت باکو، مرکز خرید چهار طبقه پارک بلوار و مرکز بین‌المللی موغام. حوالی این بلوار منطقه محبوبی برای خرید در باکو هم هست. بد نیست دوچرخه کرایه کنید و بین درخت‌ها و گل‌های رنگارنگ و در هوای خوب کنار دریا رکاب بزنید.

موزه فرش آذربایجان، بزرگ ترین کلکسیون فرش جهان

این جا بزرگ ترین کلکسیون فرش در جهان است. البته به جز فرش زیرآلات فلزی، انواع سلاح سرد، اشیا فلزی و شیشه ای باستانی نیز در داخل موزه نگهداری می شود.

فرش‌های آذری آوازه جهانی دارند و بی دلیل نیست که یکی از جاذبه‌های باکو به حساب می‌آیند. نقش‌ها و رنگ‌ها آنقدر خیال‌انگیزند که چشم آدم را خیره و دهان آدم را باز نگه می‌دارند. مجموعه بی‌نظیری از فرش‌ها و قالی‌های دستباف آذری در این موزه نگهداری می‌شود که می‌تواند چند ساعت مبهوتتان کند. این موزه قبلا در ساختمان دیگری بود . از سال ۲۰۱۴ به ساختمان جدیدی منتقل شده که طراحی‌اش شبیه یک فرش لوله‌شده است. اینجا چیزهای زیادی هم در مورد تاریخچه فرش آذری و ایرانی یاد می‌گیرید. اين موزه، قبلا موزه‌ی لنين نام داشت، اما در حال حاضر تبديل به موزه‌‍‌ی فرش بسيار زيبايی شده و نشان‌دهنده‌ی تاريخچه‌ی فرش در آذربايجان است. در اين موزه بيش از هزار عدد قاليچه دست‌بافت و كمياب و زيبای آذری، ‌ايرانی و داغستانی نگه‌داری می‌شود. اگر بخواهيد می‌توانيد با پرداخت مقداری اضافه‌تر، يك راهنما بگيريد و از او بخواهید تا درباره‌ طرح، سمبل‌های استفاده شده و تاريخچه‌ی فرش‌ها توضيحاتی را به شما بدهد.

پارک مفاخر

این پارک هم یکی از مراکز تفریحی باکو است و هم یکی از دیدنی‌های باکو. اینجا در اصل یک قبرستان شهری است که با درخت‌ها و گل‌ها و فضای سبزی که برایش درست کرده‌اند تبدیل به پارک شده است. تعداد زیادی از مهم‌ترین و بانفوذترین شخصیت‌های آذری از رییس‌جمهورها تا دانشمندها و هنرمندان در این قبرستان دفن شده‌اند: حیدرعلی‌اف، رییس‌جمهور محبوب آذربایجان؛ عظیم عظیم‌زاده، نقاش؛ رشید بهبودف، خواننده مشهور اپرا؛ لیلا بدیربیلی، بازیگر؛ المیرا غفورف، وزیر امور خارجه و خیلی‌های دیگر که تعدادشان به ۲۰۰ نفر می‌رسید. این قبرستان در سال ۱۹۴۸ ساخته شده و یکی از مکان‌های مورداحترام آذری‌ها است.

پارک مفاخر.jpg

مرکز فرهنگی حیدرعلی‌اف

این سازه حیرت‌انگیز مدرن‌ترین دیدنی باکو است؛ اثر معماری برجسته‌ای از زاها حدید طراح و معمار مشهور که با فرم دهی به اشکال انتزاعی، موج‌های جالب و انحناهای چشم‌نواز ایجاد کرده. این طرح از روی امضای شخص حیدرعلی اف ساخته شده است .طراحی فوق‌العاده بنا در کنار رنگ سفید و شفافش، باعث شده خیلی‌ها فقط برای دیدن نمای ساختمان به اینجا بیایند. یادتان باشد، قبل از ورود به ساختمان، دوربینتان را بردارید و از زاویه‌های مختلف از نماهای بیرونی بنا عکس بگیرید. داخل مرکز هم نمایشگاه دائمی از لوازم، هدایا، اتومبیل‌ها و لباس‌های حیدرعلی‌اف، رییس جمهور محبوب آذربایجان می‌بینید. در این مرکز، کنسرت و برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلف برگزار می‌شود.

WmX9bofKNIW7cclj-1534324265523 (2).jpg

میدان فانتین

میدان فانتین یکی از شادترین مکان‌های دیدنی باکو است که پاتوق خرید، پیاده‌روی، گپ زدن و غذا خوردن باکویی‌ها محسوب می‌شود. به خصوص اگر همراه بچه‌ها در باکو باشید، حسابی خوش می‌گذرانند. در یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های روباز میدان بنشینید و همینطور که مردم را تماشا می‌کنید، کباب بخورید و چای بنوشید. چرخی میان مغازه‌ها و فروشگاه‌های محلی دور میدان بزنید، خرید کنید و با فروشنده‌ها گپ بزنید. شب‌ها نورپردازی فواره‌ها و سر و صدای بازی بچه‌ها و حرف زدن محلی‌ها میدان را جذاب‌تر می‌کند.

سوژه‌های خوبی هم برای عکاسی دارید: نمای بیرونی موزه نظامی گنجوی که با مجسمه‌های زیبا تزئین شده و مجسمه برنزی زن جوان آذری با چتر بیرون رستوران مک‌دونالد.

خیابان تارگویی

یکی از خیابان های معروف شهر باکو که حتما باید از آن دیدن کنید، خیابان تارگویی است.نام خیابان تارگویی به خیابان نظامی تغییرکرده است و مجسمه بزرگی از نظامی درآن قرار داده شده که نماد این خیابان میباشد.ابتدای این خیابان از میدان فواره ها ( که تاریخ ساخت آن به زمان شوروی سابق برمیگردد) و انتهای آن به خیابان رشید بهبودوف مشرف میشود.

خیابان نظامی  یا همان تارگویی قدیم ، خیابانی سنگ فرش شده و زیبا با معماری مدرن و اروپایی با سنگ های مرمر و سنگ خارا میباشد که یکی از بهترین و زیباترین محله های باکو میباشد. نورپردازیهای هنرمندانه جذابیت این خیابان را بیشتر کرده است و حال و هوای دیگری به آن بخشیده که از قدم زدن در آن بسیار لذت خواهید برد.شهرت جهانی این خیابان همچو خیابان های نیویورک و پاریس و خیابان استقلال در استانبول ترکیه است. به همین جهت تمام توریست ها و گردشگران باکو، از این خیابان بازدید میکنند و همچو یک جاذبه ی گردشگری بسیار مورد توجه است. این خیابان در تمام طول روز و تا پاسی از شب مملو از جمعیت است قدم زدن در خیابان تارگویی (نظامی) هم فال است و هم تماشا که پیشنهاد میکنیم آن را از دست ندهید.

موزه ادبیات نظامی گنجوی.jpg

مسجد بی‌بی هیبت

مسجد بی‌بی هیبت، آرامگاه دختر امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم (ع)می‌باشد، که از دست آزار و اذیت خلفا، به باکو فرار کرده بود. همچنین آرامگاه نوه ششم امام جعفر صادق (ع)نیز در این مکان مقدس مدفون شده است. بر روی سنگ قبر، امامزادگان نسب وی خواهر امام رضا (ع) حک شده است. نویسنده مشهور فرانسوی، الکساندر دوما نیز از این مسجد در خاطرات خود به هنگام سفر به باکو یاد کرده است. این مسجد در دوران کمونیستی که به موازات تخریب اماکن مذهبی همراه بود، توسط بلشویک‌ها تخریب گردید. در سال ۱۹۹۴، پس از کسب استقلال جمهوری آذربایجان، حیدر علی اف، رئیس جمهور سابق این کشور دستور مرمت و بازسازی مسجد بی‌بی هیبت را در همان مکان تخریب شده با یک ساختمان و بنای جدید داد.که بنای جدید مسجد در تاریخ ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۷ با حضور حیدر علی اف افتتاح شد.مسجد بازسازی شده با حکم ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۵ سالن‌های جدید و بزرگی برای رفاه و آسایش زائران ساخته شد

مرکز خرید گنجلیک :

مرکز خرید گنجلیک باکو بزرگترین مرکز خرید کشور آذربایجان با وسعت ۵۰.۰۰۰ متر مربع است که در شمال مرکز باکو واقع در منطقه گنجلیک در نزدیکی ایستگاه مترو ساخته شده است. این مرکز دارای دو طبقه پارکینگ در زیرزمین و ۵ طبقه فوقانی است. مرکز گنجلیک عرضه کننده انواع برند های پوشاک ترکیه و دیگر برندهای مطرح دنیا است. دو طبقه فوقانی دارای سینما, شهربازی٬ بولینگ٬ انواع رستوران و کافی شاپ می باشد.

ganjlik-shopping-mall (2).jpg

مرکز خرید ۲۸ (۲۸Mall)

آدرس: جمهوری آذربایجان – باکو Fuzuli St، Baku، Azerbaijan

مرکز خرید پارک بلوار (Park Bulvar Mall)

یه مرکز خرید بزرگ و خیلی شیک که وسط پارک ساحلی بلوار و روبروی هتل هیلتون قرار دارد. در این مرکز خرید می توانید انواع برندهای معروف دنیا را تهیه کنید.

آدرس: جمهوری آذربایجان – باکو Neftçilər Prospekti، Bakı، Azerbaijan

مرکز خرید مترو پارک :

مترو پارک یکی از بهترین مراکز خرید شهر باکو شمرده می شود و ظاهر متفاوت و معماری جذابش نیز بر اهمیت آن می افزاید. با ورود به این مرکز خرید، با ۷ طبقه مختلف رو به رو می شوید و انواع فروشگاه های پوشاک، کیف و کفش، جواهرات، لوازم آرایشی، لوازم دیجیتال و ... را در آن خواهید دید. البته تمام جذابیت مترو پارک در معماری متفاوت و فروشگاه های متنوعش خلاصه نمی شود و بخش های تفریحی چون شهربازی و سینمای مجهز، شما و کودکان تان را به قدر کافی سرگرم می کند. همچنین در این مکان، تعدادی کافه و رستوران وجود دارد که می توان خستگی یک روز خرید را در این مکان ها رفع کرد.

مرکز خرید پورت باکو :

پورت باکو مجتمعی سه طبقه است که در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و در کل فضایی در حدود ۳۲,۰۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است. در این فضای وسیع، طیف متنوعی از حدود ۳۰۰ برند شناخته شده دنیا وجود دارند که در بخش هایی چون مد و لباس و لوازم آرایشی مشغول فعالیت هستند. همچنین در این مرکز خرید می توان ساعات خوشمزه ای را در کافه ها و رستوران های مختلفش تجربه کرد.

(عکس از اینترنت)

مرکز خرید صدرک  ‌(Sadarak Shopping Center)

در این مرکز خرید می توانید انواع پوشاک ترک، چینی و تایلندی را با قیمت های مناسبت پیدا کنید.

آدرس: جمهوری آذربایجان – باکو Təsərüfat Bazarı yolu، Bakı AZ۱۰۶۳، Azerbaijan

(عکس از اینترنت)

در خاتمه تشکر می کنم که وقت گذاشتید و این مطالب را مطالعه نمودید .

عکس دسته جمعی گروه تور ما ، نفرات  اول از سمت راست و چپ لیدرها هستند .