زیباترین روستاهای فرانسه؛ 10 روستای دیدنی

4.4
از 22 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
زیباترین روستاهای دنیا در زیباترین کشور! +تصاویر
21 خرداد 1402 08:00
3

زیبایی کم‌نظیر شهر پاریس به گونه‌ای است که به هر کسی پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک‌بار به آنجا سفر کند؛ اما فرانسه شهرها و نقاط گردشگری بسیاری دارد و روستاهای فرانسه جزو دیدنی‌ترین جاذبه‌های این کشور هستند. به همین علت است که اگر در سفر به فرانسه فقط به پاریس بروید، انگار مرتکب یک گناه نابخشودنی شده‌اید. به‌طور ویژه، روستاهای فرانسوی آنچنان زیبا و چشم‌نواز هستند که انگار از میان داستان‌های عاشقانه بیرون آمده‌اند. از روستاهایی به سبک قرون وسطا گرفته تا روستاهایی هنرمندانه که دیدن تصاویر آن‌ها شما را برای سفر به فرانسه حسابی تشویق می‌کنند. فرانسه تعداد بسیار زیادی روستای زیبا و گردشگرپذیر دارد و برای همین، ما در این مطلب، 10 مورد از زیباترین روستاهای فرانسه را به شما معرفی خواهیم کرد.

زیباترین و دیدنی ترین روستاهای فرانسه

روستاهای فرانسه هم مانند بسیاری از شهرهای این کشور، زیبا و جذاب هستند و خیلی‌ها را مسحور می‌کنند. در این مطلب، تعدادی از بهترین روستاهای فرانسه شامل اگیسام، کغینت، اسینون، استا، گغد و چند جای دیگر را معرفی می‌کنیم و جاذبه‌هایشان را عنوان می‌کنیم. به این صورت شما می‌توانید پیش از رفتن به کشور فرانسه، برای بازدیدهایتان برنامه‌ریزی کنید، مگر اینکه با تور فرانسه به این کشور بروید که در آن صورت بیشتر قسمت‌های سفر از قبل چیده شده‌اند.

۱. روستای اگیسام فرانسه (Eguisheim)

روستای اگیسام، از زیباترین روستاهای فرانسه است که در منطقه آلسیس (Alsace) قرار گرفته است و نزدیک به شهرهای کلمار و استراسبورگ و همچنین مرز آلمان است. پس اگر با تور اروپا سفر می‌کنید و آلمان و فرانسه در برنامه تور شما قرار دارد، احتمالاً این روستا را ببینید. اگیسام بسیار خوش‌منظره است و انگار از افسانه خارج شده است، البته یکی از حقایق جالبی که در ارتباط با این روستا وجود دارد، این است که اگیسام، الهام‌بخش طراحی «روستای بل» در فیلم دیو و دلبر از شرکت دیزنی بوده است.

این روستا یک انتخاب عالی برای افرادی است که به خانه‌های سنتی و منظره‌های عاشقانه اروپایی علاقه دارند. این روستا به تنهایی همه منظره‌های فریبنده شهرهای کوچک فرانسوی را یکجا دارد. کوچه‌های سنگ‌فرش باریک با خانه‌‌هایی که تیرک‌هایی چوبی در ظاهرشان نمایان است، درخت‌های انگور چنگ‌زده بر دیوارها، تعدادی رستوران و فروشگاه‌هایی که پنیر، گوشت و صنایع‌دستی می‌فروشند. همه این‌‌ها را کنار بگذارید، منظره باغ‌های روستا و زمین‌های کشاورزی، جداگانه هر آنچه را که از یک روستای فرانسوی انتظار دارید، برآورده می‌کنند. روستای اگیسام در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یکی از زیباترین روستاهای فرانسه انتخاب شد.

موقعیت دقیق روستای اگیسام روی نقشه

Eguisheim
بخش‌هایی از روستای اگیسام از دیدنی ترین روستاهای فرانسه
Eguisheim
خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده روستای اگیسام

۲. روستای سن سیغک لاپوپی فرانسه (Saint-cirq Lapopie)

این روستا جزو زیباترین روستاهای فرانسه است که در جنوب غربی مرکز فرانسه جای گرفته و جاذبه های بسیاری دارد. روستای سان سیغک لاپوپی روی صخره‌ای واقع شده که نزدیک رودخانه لت (Lot) قرار دارد. تاریخ بناگذاری روستا به قرون وسطا برمی‌گردد و بیشتر خانه‌هایی که در آن می‌بینید، مربوط به قرن 13 و 16 هستند. قلعه‌های تاریخی آن هم گواهی بر این ادعا است و می‌توانید خرابه‌ها و بازمانده‌هایی از سه قلعه تاریخی در قسمت بالایی این صخره مشاهده کنید. اگر تصمیم گرفتید به این منطقه سفر کنید، زمان بیشتری را در نظر بگیرید، چون زیبایی وصف‌ناپذیری منتظر شما است که باید برای دیدنش حسابی وقت بگذارید.

ناگفته نماند که در این روستا ورکشاپ‌هایی مربوط به صنعت، گالری‌های هنری، رستوران، کلیسای تاریخی و دیدنی‌های بسیاری وجود دارد. از مرکز تاریخی روستا که بگذریم، پیشنهاد می‌کنیم که از خیابان اصلی مسیرتان را برنامه‌ریزی کنید تا منظره‌های زیبایی را که می‌توانید از این خیابان مشاهده کنید، از دست ندهید.

موقعیت دقیق روستای سان سیغک لاپوپی روی نقشه

Saint-cirq Lapopie
نمایی زیبا از ترکیب طبیعت و بناهای تاریخی روستا
Saint-cirq Lapopie
روستای سان سیغک لاپوپی و رودخانه لت فرانسه

۳. روستای کغینت فرانسه (Kerhinet)

سقف‌های کاه‌پوشیده با ساختاری سنگی و وجودنداشتن خودرو، نشان می‌دهند که روستای کِغینِت چقدر مهم و البته زیبا است. درواقع این روستا، موزه‌ای در فضای باز محسوب می‌شود که علاوه بر کلبه‌های جذاب، قسمت‌های دیگری مثل کوره‌های پخت نان هم دارد که برای بسیاری از گردشگران بسیار جالب توجه هستند. خانه‌های سنگی و سقف‌هایی به سبک معماری خاص قدیمی، تصاویر منحصربه‌فردی در اینجا می‌سازند.

در این روستا که نقطه شروعی برای بازدید و گردش در پارک ملی بریر است، می‌توانید سوغاتی‌های جالبی از صنایع‌دستی مثل جواهرات، مجسمه یا نمک و همین‌طور محصولات غذایی مانند سرکه و خوراکی‌های دیگری تهیه کنید. در این روستا تورهای طبیعت‌گردی مختلفی هم اجرا می‌شود که اگر تمایل داشته باشید در آن‌ها شرکت کنید، تجربه متفاوتی را برای خودتان رقم می‌زنید. شما حتی می‌توانید دوچرخه کرایه کنید و توسط آن از روستا و طبیعت اطرافش دیدن کنید. از ویژگی‌های این روستا، امکان اقامت در کلبه‌های آن برای چند شب و شرکت در نمایشگاه‌هایش است.

موقعیت دقیق روستای کغینت روی نقشه

Kerhinet
خانه‌های کغینت از روستاهای زیبای فرانسه
Kerhinet
کلبه‌ها و فضای جذاب روستا

۴. روستای اسینون فرانسه (Assignan)

مناطق جنوبی فرانسه به اندازه پاریس در رسانه‌ها مطرح هستند. از این مناطق می‌توانیم به شهرهای کن و سن-تروپه اشاره کنیم که توجه بسیاری را در سال‌های اخیر به خود جلب کرده‌اند. سواحل جنوبی فرانسه هم لبریز از زیبایی و شگفتی هستند. روستای اسینون هم در همین منطقه واقع شده و یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای فرانسه را در اطراف خود دارد.

باغ‌های اطراف روستا که بیشترشان باغ انگور هستند، در فصل‌های بهار و تابستان همه‌‌جا را سرسبز و رنگین می‌کنند. با کرایه یک دوچرخه می‌توانید از این منظره لذت ببرید. رستوران‌های ارگانیک یا به‌اصطلاح رستوران‌های از مزرعه به میز (farm-to-table) این روستا هم شهرت دارند، چون غذاهای سنتی و با بهترین کیفیت در آن‌ها ارائه می‌شود.

موقعیت دقیق روستای اسینون روی نقشه

Assignan
کوچه‌های زیبا و سنگ‌فرش‌شده روستای اسینون
Assignan
نمای داخل یکی از رستوران‌های روستای اسینون

۵. روستای نوی سوغ سغا فرانسه (Noyers-sur-Serein)

در اولین نگاه به این روستا، به یاد فیلم‌های تاریخی می‌افتید که داستان‌های صدها سال قبل اروپایی را در خود دارند. خانه‌هایی بازمانده از دوران قرون وسطا با همان سبک معماری نیمه‌چوبی و سنگی و با سقف‌هایی شیب‌دار. روستای نوی سوغ سغا در کنار رود سغا واقع شده و مزارع و باغ‌های اطراف آن پر از آب هستند. قدمت روستا به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و تغییرات خیلی زیادی در آن رخ نداده است.

با ورود به این روستا از طریق یکی از دروازه‌هایش، انگار در زمان سفر می‌کنید و می‌توانید نحوه معماری و شهرسازی را در آن زمان به خوبی مشاهده کنید. بازدید از کلیسا، بقایای قلعه‌ها، میدان‌ها و خیابان‌های سنگ‌فرش شده و حدود 78 بنای تاریخی، همگی قسمت‌های مختلفی از این شهر را تشکیل می‌دهند. اینجا یکی از زیباترین روستاهای فرانسه است که می‌توانید در کافه‌هایش کمی استراحت کنید و از فروشگاه‌های اندکی که دارد، خرید کنید.

موقعیت دقیق روستای نوی سوغ سغا روی نقشه

Noyers sur Serein
نمای داخلی از روستای نوی سوغ سغا
Noyers sur Serein
برخی از خانه‌های سنگی و نیمه‌چوبی این روستا

۶. روستای استا فرانسه (Estaing)

این روستا یک کارت پستال تجمیع شده از قلعه‌ای قرون وسطایی، خانه‌های چندطبقه، تپه‌های پر درخت، کوهستان، دره و رودخانه‌‌ای در کنار روستا است. یک گردش و پیاده‌روی در میان این روستا، روح انسان را جلا می‌دهد. پل سنگی روستا یکی از میراث جهانی ثبت شده در یونسکو است که بین قرن 15 یا 16 آن را ساخته‌اند. از دیگر جاذبه‌های روستا می‌توانیم به قلعه آن اشاره کنیم که برخی منابع ادعا می‌کنند که در قرن 11 ساخته شده و برخی دیگر مدعی ساخته‌شدن آن در قرن 15 هستند. در هر صورت، بنای آن ترکیبی از سبک رنسانس، گوتیک و رومی است و جذابیت دل‌نشینی دارد.

استا، تنها به‌دلایلی که گفتیم جزو دیدنی ترین روستاهای فرانسه قرار نمی‌گیرد. تابستان‌ها در روز چهارشنبه هر هفته در این روستا نمایش برگزار می‌کنند و روز پانزدهم آگوست هر سال، روستا را با شمع نورانی می‌کنند که آن را بسیار دیدنی می‌کند. مجموع این برنامه‌ها و فعالیت‌ها، روستای استا را به یکی از زیباترین روستاهای فرانسه بدل کرده است.

موقعیت دقیق روستای استا روی نقشه

Estaing
نمایی از روستای استا از دیدنی ترین روستاهای فرانسه
Estaing
بافت برخی از بناها و ساختمان‌ها در استا

۷. روستای غوشفوق آن تغ فرانسه (Rochefort-en-Terre)

این روستا تقریباً در غرب فرانسه واقع شده است و جالب است بدانید که اینجا به‌خاطر موقعیت مکانی‌اش، زمانی به‌عنوان سنگر استفاده می‌شده است. زیبایی روستا برای افرادی که اولین بار به آنجا سفر کرده‌اند به شکل عجیبی مبهوت‌کننده است. خانه‌هایی سنگی با گلدان‌های شمعدانی زیر پنجره‌ها و کوچه‌های سنگ‌فرش شده. به هر گوشه آن نگاه کنید گل‌ها و بوته‌هایی با شکوفه‌های رنگی می‌بینید.

کلیسای تاریخی که احتمال ساختش به قرن 12 مربوط است، قلعه‌ای که احتمالاً برای قرون وسطا است و همین‌طور بناهای قرن 16 و 17 از جمله جاذبه‌های این روستا هستند. گفتنی است که در این روستا نمایشگاه‌هایی مربوط به قرون وسطا هم برگزار می‌شود و علاوه بر آن، کنسرت‌های تابستانه هم در این روستا اجرا می‌شود.

موقعیت دقیق روستای غوش فوق آن تغ روی نقشه

Rochefort-en-Terre
نمایی از یکی از زیباترین روستاهای فرانسه
Rochefort-en-Terre
روستای غوش فوق آن تغ، از دیدنی ترین روستاهای فرانسه

8. روستای ویلوفغانش سوغ مغ فرانسه (Villefranche-sur-Mer)

اگر دوست دارید که یک روز کامل را در یکی از زیباترین سواحل فرانسه بگذرانید، یکی از بهترین گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید، ساحل شنی و طلایی ویلوفغانش سوغ مِغ است. در این روستا، خانه‌هایی رنگارنگ وجود دارند و یک عبادتگاه مربوط به قرن 14 هم در این روستا هست با نقاشی‌های دیواری‌اش، بازدید از آن خالی از لطف نیست. در این روستا می‌توانید کلی رستوران ببینید که در هرکدام از آن‌ها غذاهای تازه دریایی و محلی ارائه می‌شوند و می‌توانید دلی از عزا دربیاورید. در نقطه مقابل این روستا هم جایی وجود دارد که به «بورلی هیلز فرانسه» معروف است و در آن ویلاهای مولتی میلیون دلاری خودنمایی می‌کنند. در صورتی که در حال حرکت بین موناکو و نیس فرانسه هستید، استراحت در این روستا هم می‌تواند بسیار جذاب و خاطره‌انگیز باشد. 

موقعیت دقیق روستای ویلوفغانش سوغ مغ روی نقشه

lastsecond.ir-adorable-french-villages-Villefranche-sur-Mer.jpg
نمایی از خانه‌های روستای زیبای ویلوفغانش سوغ مغ

9. روستای سان ژان پیه دو پوغت فرانسه (Saint-Jean-Pied-de-Port)

در قرن دوازدهم، پادشاه وقت، دژی را در بالای تپه می‌سازد و پس از آن روستا به مرور در اطراف دژ شکل می‌گیرد و توسعه پیدا می‌کند. این روستا که از بهترین روستاهای فرانسه است، زمانی مرکز بازرگانی پررونق، سنگر نظامی و مکانی مذهبی بوده است. در این روستا می‌توانید یک قلعه نظامی مربوط به قرن 17، حصاری مربوط به قرن 13 و زندانی را مشاهده کنید که برای قرن 14 است. البته زندانی که نام بردیم، امروزه به موزه تبدیل شده است. یک کلیسا با سبک معماری گوتیک هم در اینجا دیده می‌شود.

موقعیت دقیق روستای سان ژان پیه دو پوغت روی نقشه

lastsecond.ir-adorable-french-villages-Villefranche-sur-Mer-dio.jpg
نمایی از روستای سان ژان پیه دو پوغت

10. روستای گغد فرانسه (Gordes)

روستای گُغد روستای روی تپه قرار گرفته و با درختان بلوط، زمین‌های گندم و انگور محاصره شده است. درون گغد که از زیباترین روستاهای فرانسه هم هست، باریکه‌راه‌هایی وجود دارد که با خانه‌های سنگی زیباتر شده‌اند. در اینجا می‌توانید کارخانه روغن زیتونی را ببینید که متعلق به قرن 16 است و علاوه بر آن، روستا موزه هم دارد و از جذابیت‌هایش می‌توانیم به برگزاری جشنواره‌ها و کنسرت‌های تابستانه اشاره کنیم. روستای گغد، خانه بسیاری از هنرمندان هم بوده و فاصله‌اش تا یکی از زیباترین جاهای دیدنی فرانسه، یعنی پاریس، با قطار حدود 2 ساعت و 30 دقیقه است.

موقعیت دقیق روستای گغد روی نقشه

lastsecond.ir-adorable-french-villages-Villefranche-sur-Mer-gordes.jpg
دورنمایی از روستای گغد

سفر به فرانسه

اگر با تور پاریس و فرانسه سفر می‌کنید، برنامه‌ریزی‌تان برای رفتن به روستاها سخت‌تر می‌شود و باید مسافت بین محل اقامتتان و جاذبه را به آن اضافه کنید و با انجام این محاسبات تازه باید حرکت کند. با این حال اگر خودتان سفر می‌کنید، می‌توانید برنامه‌ریزی راحت‌تری انجام بدهید و با استفاده از راه های سفر ارزان به پاریس، علاوه بر سفری کم‌هزینه‌تر، تجربه‌های جالب‌تری هم کسب کنید. با استفاده از تورهای موجود در سایت لست‌سکند، هم می‌توانید قیمت و خدمات را با هم مقایسه کنید و هم تور مدنظرتان را بخرید.

سخن آخر

در این مطلب، زیباترین روستاهای فرانسه را برای شما شرح دادیم. اینکه کدام‌یک از آن‌‎ها را برای گشت‌وگذار انتخاب کنید، کاملاً بستگی به سلیقه‌تان دارد. از قلعه‌های قرون وسطا و حصار قدیمی برخی روستاها، جذابیت هر کدام از آن‌ها برای افراد مختلف، اهمیت متفاوتی دارد. بنابراین این شمایید که تصمیم می‌گیرید که کدام‌یک از دیدنی ترین روستاهای فرانسه برای قدم‌زدن و وقت صرف‌کردن مناسب‌تر هستند.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!