بهترین و خوشمزه ترین غذاهای فرانسه

4.7
از 22 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
با معروف ترین و بهترین غذاهای فرانسه آشنا شوید
28 خرداد 1402 08:00
3

امتحان کردن بهترین غذاهای فرانسه، می‌تواند تجربه سفرتان به این کشور را فراموش نشدنی‌تر کند. همان‌طور که فرانسوی‌ها در معماری، موسیقی، نقاشی و فیلم‌سازی هنرشان را به رخ مردم جهان می‌کشند، غذاهای پاریس و همچنین غذای محلی فرانسه هم این فرصت را به آن‌ها داده‌اند تا چهره‌ای دیگر از فرهنگشان را به هنرمندانه‌ترین شکل، برای مردم و گردشگران به نمایش بگذارند.

در این متن با چندتا از بهترین غذاهای فرانسه، معروف‌ترین و محبوب‌ترین‌شان آشنا می‌شویم و مواد اولیه آن‌ها و نحوه پخت‌شان را بررسی می‌کنیم. به این ترتیب می‌دانید که اگر با تور فرانسه به این کشور رفتید، چه غذاهایی را سفارش بدهید.

بهترین غذاهای فرانسه کدام‌اند؟

غذاهای معروف فرانسه، فراوانند و هر منطقه، غذای مربوط به خودش را دارد؛ اما در مجموع، بیشتر آن‌ها را می‌توانید در شهرها و مناطق مختلف این کشور پیدا کنید. بهترین غذاهای فرانسه شامل: سوپ پیاز، گوشت گاو بوگیونیو، رتتویی، کرپ، حلزون، ککووا و چندین غذای دیگر است. نکته مثبت اینجاست که محبوبیت این غذاها به‌گونه‌ای است که دیگر تفاوت چندانی میان غذاهای معروف پاریس و جاهای دیگر وجود ندارد و همگی جزو بهترین غذاهای فرانسه هستند و در اکثر رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

کک او ون (Coq au vin)

این غذا را به‌عنوان یکی از غذاهای نمادین و همین‌طور به‌عنوان یکی از بهترین غذاهای فرانسه می‌شناسند. برخی از منابع ادعا می‌کنند که تاریخچه این غذا مربوط به زمان جولیو سزار و اتفاقی است که در آن زمان افتاده است. عده‌ای باور دارند که به‌منظور توهین و بی‌احترامی به سزار، یک خروس برایش می‌فرستند، سزار هم در پاسخ این حرکت، فرستندگان خروس را به شام دعوت می‌کند و همان خروس را به‌عنوان غذای اصلی سر میز می‌گذارند؛ البته باید بدانید که این تاریخچه، به‌طور قطعی تأیید نشده است. برخی دیگر، کک او ون را حاصل تلاش آشپزی به نام جولیو چایلد (Julio Child) می‌دانند.

کک او ون را معمولاً با گوشت مرغ یا خروس درست می‌کنند و در کنار آن چیزهای دیگری مانند سیر، پیاز، بیکن، قارچ و سبزیجات هم می‌آید. گوشت مرغ یا خروس را برای چندین ساعت آب‌پز می‌کنند و آن را با شراب قرمز سرو می‌کنند. نتیجه شبیه به یک خورشت می‌شود که معمولاً همراه با سیب‌زمینی یا پاستا برایتان می‌آورند. اگر به حلال‌بودن غذایی که می‌خورید، اهمیت می‌دهید، باید بدانید که غذا کاملاً در شراب قرمز غوطه می‌خورد و بیکنی که در کنارش می‌گذارند، از گوشت خوک است. به هر ترتیب، این غذا، یکی از غذاهای نمادین و محبوب در میان فرانسوی‌ها است.

lastsecond.ir-best-dishes-in-paris-coq-au-vin.jpg
کک او ون، از بهترین غذاهای فرانسه

سوپ پیاز (Onion Soup)

سوپ پیاز از غذاهای معروف پاریس و همچنین از بهترین غذاهای فرانسه است. این سوپ، تقریباً از قرن 18 تا به امروز، همچنان پرطرفدار و محبوب باقی مانده است. سوپ پیاز را در ابتدا بیشتر کشاورزان درست می‌کردند؛ اما به‌مرور زمان، طعم خوب و لذیذ سوپ، آن را بسیار محبوب و پرطرفدار می‌کند.

همان‌طور که از اسم این سوپ مشخص است، ماده غذایی اصلی این سوپ، پیاز است و کاراملی شدنش طعم ویژه‌ای به آن می‌دهد. آب گوشت گاو و پنیر آب‌شده روی سوپ و در کنار آن‌ها نان برشته، فستیوال طعم‌های این سوپ را کامل می‌کنند. روند آماده‌کردن سوپ طولانی است و به همین خاطر، مواد اولیه غذا، کاملاً طعم خودشان را به سوپ پیاز می‌دهند و آن را خوشمزه می‌کنند. این سوپ، در همه فصول سال و مخصوصاً در هوای سرد بسیار می‌چسبد.

lastsecond.ir-best-dishes-in-paris-onion-soup.jpg
سوپ پیاز، غذای معروف پاریس و فرانسه

حلزون (Escargot)

می‌توانیم حلزون را به‌عنوان غذای محلی فرانسه بشناسیم؛ اما گفتنی است که داستان‌های متفاوتی درباره چگونگی محبوب‌شدنش میان فرانسوی‌ها وجود دارد. برخی از رومانیایی‌ها معتقدند که این غذا را آن‌ها به فرانسوی‌ها معرفی کرده‌اند و برخی دیگر اعتقاد دارند که حلزون، به‌عنوان پیش‌غذا در یک مهمانی به میزبانی لویی چهاردهم به مهمانان داده شد و از همان‌جا آن را امضایی در غذاهای فرانسوی می‌دانند. البته داستان‌های دیگری هم درباره این غذا وجود دارد و موضوع فقط به همین دو داستان ختم نمی‌شود.

این غذا را با جعفری، کره، سیر و بعضی اوقات با سبزیجات دیگر می‌پزند. حلزون را معمولاً در صدفش می‌پزند و شما با یک سیخ یا وسیله‌ای مانند آن، محتوای درون صدف را خارج و میل می‌کنید. همراه با این غذا، سس‌های مختلفی می‌دهند و حتی حلزون را بعضاً به غذاهای دیگر هم اضافه می‌کنند. گفتنی است که حلزون را بیشتر به‌عنوان پیش‌غذا می‌شناسند، گرچه طعم و محتوایش می‌تواند آن را به غذایی کامل تبدیل کند. با همه این سس‌ها و طعم‌های افزودنی دیگر، همچنان خیلی‌ها حلزون را جزو خوشمزه ترین غذاهای فرانسه نمی‌دانند.

lastsecond.ir-best-dishes-in-paris-Escargot.jpg
حلزون، یک غذای محلی فرانسه

گوشت گاو بوگینیو (Beef Bourguignon)

این غذا سبکی خورشتی دارد و در اصل مربوط به شرق فرانسه می‌شود و زمانی یکی از غذاهای اصلی کشاورزان بوده است. تصور کنید که  امروزه، این غذای محلی فرانسه به یکی از اصلی‌ترین غذاهای این کشور تبدیل شده و جزو غذاهای معروف پاریس است. گوشت گاو بورگینیو هم مانند کک او ون، مراحل آماده شدنش را در شراب طی می‌کند. به این صورت که آن را برای چندین ساعت یا حتی برای دو روز، در شراب قرمز می‌خوابانند تا بافتی نرم پیدا کند و سپس آن را با قارچ، سیر، بیکن و پیاز می‌پزند یا آب‌پز می‌کنند. در نتیجه این غذا با اینکه جزو بهترین غذاهای فرانسه است، بین غذاهای حلال قرار نمی‌گیرد.

در تکمیل توضیحات غذا، باید بگوییم که معمولاً در کنار گوشت گاو بوگینیو، سبزیجات فصلی، سیب‌زمینی و نان سرو می‌شود. بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند که گوشت گاو بوگینیو را در خواستگاهش، یعنی یکی از زیباترین روستاهای فرانسه در شرق این کشور میل کنند.

lastsecond.ir-best-dishes-in-paris-Beef-Bourguignon.jpg
نمایی از غذای محلی فرانسه، گوشت گاو بوگینیو

کیش لورن (Quiche Lorraine)

از شناخته‌شده‌ترین و بهترین غذاهای فرانسه، کیش لورن است. اصالت این غذا مربوط به بخش شرقی فرانسه و نزدیک به مرز آلمان است و از منطقه‌ای با عنوان لورن (Lorraine) می‌آید که از زیباترین جاهای دیدنی فرانسه محسوب می‌شود. این غذا، هم به‌عنوان غذای اصلی و هم به‌عنوان پیش‌غذا استفاده می‌شود و آن را برای صبحانه، نهار یا شام می‌خورند.

کیش لورن، تارتی است که از مخلوط خامه، تخم‌مرغ، شیر، جوزهندی، پنیر، پیاز و بیکن درست می‌شود و معمولاً به آن کمی طعم دودی می‌دهند. این غذا در دهه 1950 در امریکا بسیار محبوب و فراگیر شد. جالب است بدانید که حتی روز ملی کیش لورن هم داریم که برابر با بیستم مارس است.

lastsecond.ir-best-dishes-in-paris-quiche.jpg
کیش لورن از غذاهای معروف پاریس

سوفله شکلات (Chocolate soufflé)

سفر شما به فرانسه کامل نمی‌شود، مگر اینکه سوفله شکلات را امتحان کنید! سوفله شکلات دسری است که از اوایل قرن 18 تا به امروز طرفدارانش را دارد و تقریباً در بیشتر منوها از سراسر جهان می‌توانید آن را ببینید. عبارت سوفله از واژه فرانسوی Souffler به معنای دمیدن یا در حال ترکیدن می‌آید و همین اسم، نشان از چگونگی بافت این دسر دارد. پوسته‌ای نازک، ترد و شکننده که درون آن با شکلات پر شده است. مخصوصاً شکلات‌های فرانسوی که برخی از آن‌ها از بهترین انواع شکلات در دنیا هستند.

الزاماً شکلات‌هایی که در سوفله‌های شکلات استفاده می‌کنند، همگی شیرین نیستند. پس اگر این مسئله برای شما مهم است، می‌توانید قبل از سفارش، این موضوع را پرس‌وجو کنید. پیشنهاد می‌کنیم که سوفله شکلات را وقتی میل کنید که گرم است و از فِر بیرون می‌آورند تا لذتی دوچندان ببرید.

lastsecond.ir-best-dishes-in-paris-chocolate.jpg
سوفله شکلات از خوشمزه ترین خوراکی های فرانسه

کرپ (Crepes)

کِرِپ، از غذاهای خیابانی فرانسه و همچنین یکی از بهترین غذاهای خیابانی پاریس است که در رستوران‌ها هم می‌توانید آن را سفارش دهید. کرپ درواقع همان پنکیک امریکایی است، با این تفاوت که لایه بسیار نازک‌تری نسبت به پنکیک دارد. کرپ را بیشتر به‌جای دسر یا برای صبحانه می‌خورند و آن را با مواد غذایی مختلفی ترکیب می‌کنند. از جمله مواد غذایی مختلفی که با کرپ‌ها ترکیب می‌کنند، مارمالاد، سس شکلات، خامه، میوه، تخم‌مرغ، بیکن، پنیر و خیلی از ترکیبات دیگر است. اصالت این دسر را بیشتر برای شمال فرانسه می‌دانند. اگر برای هر بخش از بودجه سفرتان با تور اقساطی برنامه‌ریزی کردید، کرپ به‌نسبت گزینه‌ای اقتصادی است و مقرون‌به‌صرفه است.

lastsecond.ir-best-dishes-in-paris-crepes.jpg
کرپ همراه با میوه‌های مختلف

رتتویی (Ratatouille)

بعد از پخش انیمیشن جذاب «رتتویی» در سال 2007، این نام در ذهن خیلی‌ها ثبت شد و بسیاری از افراد، غذایی را که درون انیمیشن می‌پختند، به‌عنوان غذای معروف پاریس می‌شناختند؛ در حالی که رتتویی فقط یکی از خوشمزه ترین غذاهای فرانسه است و تعداد غذاهای خوشمزه فرانسه بسیار بیشتر است. برخی از منابع تاریخی، اصالت این غذا را مربوط به شهر نیس فرانسه و پیدایشش را مربوط به قرن 1700 می‌دانند.

از هرچه بگذریم، باید محتوای رتتویی را نام ببریم و بررسی کنیم. این غذا شامل گوجه، فلفل‌دلمه‌ای، بادمجان، پیاز، سیر و کدو است که همگی‌شان به‌صورت لایه‌لایه در ظرف چیده و پخته می‌شوند. برای کامل‌کردن این غذا، از سبزیجات هم استفاده می‌کنند؛ برخی از آشپزها از سبزیجات کنسروی و آماده استفاده می‌کنند و برخی دیگر معتقدند که باید سبزی تازه به این غذا بیفزایند یا از قبل سبزیجاتش را بپزند.

رتتویی را می‌توانید به‌عنوان پیش‌غذا، وعده اصلی یا حتی در کنار و همراه با یک وعده اصلی دیگر بخورید. با توجه به مواد اولیه‌ای که در رتتویی استفاده می‌کنند، این غذا برای گیاه‌خواران یک گزینه جذاب است. اگر هم گیاه‌خوار نیستید، ترکیب این غذا با گوشت گریل یا برشته‌شده بسیار خواستنی است.

lastsecond.ir-best-dishes-in-paris-Ratatouille.jpg
رتتویی از بهترین غذاهای فرانسه

کوک موسیو و کوک مادام (Croque-Monsieur and Croque-Madame)

کوک موسیو و کوک مادام، دو ساندویچ سنتی هستند که پایه و اساس مواد اولیه‌شان یکی است و تنها در یک ماده خوراکی متفاوت هستند. کوک موسیو تشکیل شده از کره، نان تست، ژامبون سرخ یا گریل‌شده، خردل و پنیر است، کوک مادام هم همین ترکیب را دارد و علاوه بر تمامی این مواد، یک تخم‌مرغ سرخ‌شده هم روی آن قرار می‌گیرد. کوک موسیو و کوک مادام، ابتدا تُست می‌شوند و سپس آن‌ها را می‌خورند.

در بعضی دستور غذاها، برخی از ترکیباتی که گفتیم، ممکن است تفاوت داشته باشند. علاوه بر این، برخی از آشپزها سس بشامل هم به این ترکیب اضافه می‌کنند و برخی این کار را انجام نمی‌دهند. این غذا را معمولاً برای صبحانه یا به‌عنوان میان‌وعده در کافه‌ها می‌خورند. با توجه به ترکیبات و نوع پخت این ساندویچ، می‌توانیم آن را جزو غذاهای خیابانی فرانسه و پاریس هم بدانیم. برای این غذا، نیاز نیست پول زیادی خرج کنید و یکی از راه های سفر ارزان به پاریس، استفاده از این‌جور غذاها است.

lastsecond.ir-best-dishes-in-paris-Croque-Monsieur.jpg
کوک موسیو از خوشمزه ترین غذاهای فرانسه

بویبس (Bouillabaisse)

بویِبِس را هم به‌عنوان یک نوع خورشت و هم به‌عنوان یک نوع سوپ می‌شناسند. البته ظاهر این غذا به شکلی است که شاید شما هم نتوانید تشخیص دهید که خورشت است یا سوپ. اولین بار این غذا توسط یک ماهیگیر مدیترانه‌ای ابداع شد و امروزه هم یکی از بهترین غذاهای فرانسه و یک غذای سنتی محسوب می‌شود. معمولاً بویبس را با انواع ماهی، صدف یا خرچنگ و حتی ترکیبی از آن‌ها درست می‌کنند.

روش پختن غذا به‌صورتی است که ابتدا ماده اصلی مانند ماهی را می‌جوشانند، سپس مواد اولیه دیگر را به آن اضافه می‌کنند و دوباره برای چند ساعت آن‌ها را می‌پزند. مواد غذایی دیگری که در بویبس استفاده می‌کنند، شامل: گوجه‌فرنگی، تره‌فرنگی، پیاز، سیر، پرتقال خشک‌شده، زعفران و مواد دیگر است.

باید به این نکته توجه کنید که در هر رستورانی، ممکن است که این مواد تغییر کنند و روش دیگری را برای آماده کردن این غذا داشته باشند. توجه کنید که برخی از آشپزها برای آماده‌کردن این غذا از شراب سفید استفاده می‌کنند، پس اگر با این موضوع مشکل دارید، حتماً آن را با آشپز یا کارکنان رستوران در میان بگذارید.

lastsecond.ir-best-dishes-in-paris-Bouillabaisse.jpg
بویبس یکی از غذاهای معروف پاریس

سفر به فرانسه و پاریس

شما با روش‌های مختلفی می‌توانید به فرانسه و پایتخت آن پاریس سفر کنید و از راحت‌ترین راه‌هایی که دارید، سفر با تور پاریس است. برگزارکنندگان تور، بنابر تجربه‌هایی که طی سال‌های گوناگون فعالیت‌شان کسب کرده‌اند، کشور فرانسه و شهر پاریس و دیگر نقاط این سرزمین را خیلی بهتر می‌شناسند و برنامه‌هایی که می‌چینند، متناسب با زمان، بودجه و فصل است. از آنجایی‌که خیلی از ما، مدام به کشورهای خارجی سفر نمی‌کنیم و برای این‌گونه سفرها باید بودجه درخور توجهی کنار بگذاریم، انتخاب تور اروپا می‌تواند فرایند راحت‌تری را پیش روی ما بگذارد. پس پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در جریان جزئیات تورها قرار بگیرید، به صفحه تورهای لست‌سکند مراجعه کنید.

سخن آخر

شما می‌توانید بهترین غذاهای فرانسه را در جای‌جای این کشور و مخصوصاً در پاریس میل کنید و نمی‌توانیم بگوییم که غذاهای پاریس کاملاً با غذاهای فرانسه متفاوت هستند. با استفاده از راهنمای سفر به پاریس می‌توانید به‌سادگی به قسمت‌های مختلف این شهر بروید و در کنار چشیدن طعم بهترین غذاهای فرانسه، گشت‌وگذاری کامل را در میان جاذبه‌های این نقطه از دنیا تجربه کنید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!