تصاویر ماهواره‌ای از کشف دیواری شگفت انگیز در غرب ایران خبر دادند!

4
از 682 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تصاویر ماهواره‌ای از کشف دیواری شگفت انگیز در غرب ایران خبر دادند! +تصاویر
16 دی 1398 07:00
31

آمریکایی‌ها از طریق تصاویر ماهواره‌ای خبر کشف دیواری سنگی در غرب ایران را منتشر کرده‌اند که شبیه به دیوار رومی هادریان در انگلیس است. این دیوار حدود 115 کیلومتر طول دارد و در نزدیکی شهرستان سر پل ذهاب قرار گرفته است. با ما در لست سکند همراه باشید تا بیشتر با جزئیات این دیوار باستانی آشنا شویم.

سفال‌های موجود در اطراف دیوار حدوداً قدمتی بین قرن‌های چهارم پیش از میلاد تا قرن ششم میلادی دارند. همچنین بقایای سازه اصلی که اکنون ویران‌ شده‌ است در مکان‌هایی در امتداد دیوار قابل‌ مشاهده است. البته ممکن است مقداری از آن‌ها نیز بقایای ساختمان‌ها یا برج‌های کوچک بوده باشد.

آمریکایی ها از کشف دیواری شگفت انگیز در غرب ایران خبر دادند

اولین گروهی که تحقیقات مستند همراه با چاپ در ژورنالی علمی را در رابطه با این دیوار انجام دادند، گروهی باستان‌شناس از دانشگاه رازی کرمانشاه به سرپرستی سجاد علی بیگی بوده‌اند. طبق بررسی‌های آن‌ها مشخص‌ شده است که حدود یک‌ میلیون متر مکعب سنگ در این دیوار به‌ کار رفته است که این حجم از ساخت‌ و ساز به تعداد قابل‌ توجهی نیروی کار، مصالح و زمان نیاز داشته است.

دیوار رمزآلود

با توجه به اینکه از قبل آمار و اطلاعاتی در رابطه با این دیوار وجود نداشته است و بیشتر اطلاعات توسط باستان شناسان در محل دیوار به دست آمده است، آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند در رابطه با دلایل ساخت و کاربری این دیوار چیزی را کشف کند؛ بنابراین حتی از عرض و ارتفاع دقیق آن نیز در زمان ساخت و استفاده اطلاع دقیقی ندارند. ولی طبق فرضیه‌ها احتمالاً بهترین تخمین برای عرض دیوار 4 متر است و 3 متر برای ارتفاع آن نیز بهترین تخمین محسوب می‌شود.

آمریکایی ها از کشف دیواری شگفت انگیز در غرب ایران خبر دادند

طبق نظر باستان شناسان این احتمال وجود دارد که دیوار باستانی مرز یک حکومت باستانی را مشخص می‌کرده است یا شاید کاربرد دفاعی داشته است، حتی ممکن است کاربری آن نمادین بوده باشد. دوران ساخت و شکوفایی دیوار را نیز به حدود سلسله اشکانیان یا ساسانیان نسبت می‌دهند. طبق نظر آن‌ها با توجه به اینکه هر دو امپراتوری در غرب ایران قلعه‌هایی بزرگ به همراه شهرهایی متمدن و سیستم آبیاری ساخته‌اند، بنابراین این احتمال وجود دارد که دیوار کشف‌ شده که دیوار گوری نامیده شده است، به هریک از این امپراتوری‌ها نسبت داده شود.

البته بهتر است بدانیم، دیوار گوری که به‌تازگی اخبار کشف آن منتشر شده است، تنها دیوار باستانی بلند در ایران نیست، زیرا باستان شناسان سابق بر این ساختار مشابهی را در مناطق شمالی و شمال شرقی ایران که احتمالاً هدف دفاعی داشته است کشف کرده‌اند که این دیوار باستانی دیوار گرگان نام دارد.

منبع: livescience.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی