دریاچه عروس حلیمه جان؛ اطلاعات و راهنمای کامل سفر+ عکس

4.3
از 578 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
دریاچه عروس حلیمه جان کجاست؟ راهنمای کامل سفر و عکس
15 مهر 1401 08:00
41

دریاچه عروس حلیمه جان، یکی از جاهای دیدنی استان گیلان است که هر عاشق طبیعتی باید از آن بازدید کند. این دریاچه آبی، با آرامش بی‌نظیر و طبیعتی خارق‌العاده، به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در منطقه شناخته می‌شود. در این مطلب از لست‌سکند، به سراغ معرفی این دریاچه زیبا خواهیم پرداخت.

14.jpg

دریاچه عروس حلیمه جان کجاست؟

اگر نمی‌دانید که دریاچه عروس حلیمه جان کجاست باید بگوییم که این دریاچه در استان گیلان واقع شده است. اگر در جاده قزوین به رشت حرکت کنید، حدود نیم ساعت بعد از رودبار و یک ربع پس از تونکابن، روستای حیلمه جان قرار گرفته است. این روستا از توابع رحمت‌آباد است و درون آن دریاچه‌ای نسبتاً کوچک دارد که در حاشیه جنگل زندگی می‌کند. این دریاچه محل زندگی گونه‌های مختلف جانوری از جمله ماهی سفید، قورباغه‌ و لاک‌پشت‌ است.

موقعیت دریاچه عروس حلیمه جان روی نقشه

دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان
عکس دریاچه عروس حلیمه جان

ویژگی بارز دریاچه حلیمه جان

بعد از اینکه فهمیدیم دریاچه حلیمه جان کجاست، حالا نوبت می‌رسد به نکته جالب این دریاچه، یعنی آنچه که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. دریاچه عروس حلیمه جان دو رنگ است! هنگام آرام بودن هوا که عموماً پیش از ظهر این اتفاق می‌افتد، به رنگ سبز است، اما بعدازظهر و با کمی وزش باد به رنگ آبی در می‌آید.

علت تغییر رنگ دریاچه، وجود جلبک‌ها در آن است. درواقع جلبک‌ها در ساعات صبح، سطح دریاچه را می‌‎‌‌پوشانند و به‌همین دلیل رنگ دریاچه به رنگ سبز درمی‌آید. با وزش باد و کنار رفتن جلبک‌ها نیز دریاچه رنگ آبی به خود می‌گیرد و این باعث می‌شود تا دریاچه حلیمه جان دو رنگ داشته باشد.

Green Halimeh Jan By Amir.jpg
جلبک بستن سطح آب، دلیل سبز بودن رنگ دریاچه، عکس از امیر
Blue Halimeh Jan By Poua Darabi.jpg
کنار رفتن جلبک‌ها و آبی شدن سطح دریاچه، عکس از پویا دارابی

چرا نام این دریاچه، عروس است؟

 

یکی از علت‌های نام‌گذاری این دریاچه به نام عروس، همین کنار رفتن جلبک‌ها است. این دریاچه، پیش از این به نام حلیمه شناخته می‌شد، اما افراد محلی، کنار رفتن جلبک‌ها را به بالا زدن تور عروس تشبیه کرده‌اند و حالا آن را به نام چشمه عروس می‌شناسند. ماجرای نام‌گذاری دریاچه، یک روایت شفاهی از افراد محلی است.

دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان
منظره دریاچه عروس

امکانات رفاهی دریاچه عروس

ازآنجایی‌که دریاچه عروس رودبار هنوز به اندازه دیگر دریاچه‌ها و مرداب‌های منطقه شناخته شده نیست، به همین دلیل می‌توانید از داشتن آرامش در دل طبیعت و منطقه‌ای تمیز لذت ببرید. هرچند تداوم این پاکیزگی به عهده شما و دیگر مسافران آینده آن است.

در اطراف دریاچه برای استراحت و اتراق کردن، به‌سادگی می‌توانید جا پیدا کنید و بساط پیک‌نیک را روی زمین بیندازید. علاوه‌بر آن وجود اقامتگاه، هتل و ویلاهای مختلف، راه را برای اقامت‌های طولانی مدت باز کرده است. سوپرمارکت و رستوران هم در فاصله کمی از دریاچه عروس در دسترس شما هستند و سرویس بهداشتی نیز در اطراف دریاچه وجود دارد. البته اگر فقط برای بازدید از دریاچه عروس می‌خواهید به آنجا بروید، می‌توانید غذایتان را در بهترین رستوران‌های رشت هم بخورید.

  • امکانات رفاهی دریاچه عروس: اقامتگاه‌های مختلف، ویلا، هتل، رستوران، مجمتمع گردشگری، زمین ورزش و سرویس بهداشتی
دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان
عکس دریاچه عروس حلیمه جان

تفریحات دریاچه عروس رودبار

اینکه چه تفریحی می‌توانید در اطراف این دریاچه داشته باشید، بستگی به این دارد که در چه زمانی به آن منطقه سفر می‌کنید. پرنده‌نگری یکی از تفریحات مناسب دریاچه عروس است. با کمی شانس در بعضی از فصول سال امکان قایق‌سواری هم در آن فراهم می‌شود. همچنین دریاچه یکی از لوکیشن‌های محبوب برای عکاسی عروس است.

اگر کمی از دریاچه حلیمه جان رودبار دور شوید، لذت پیاده‌روی در جنگل نصیبتان خواهد شد. اگر دوست داشته باشید و هوا مساعد باشد، اطراف دریاچه عروس، محل مناسبی برای دوچرخه‌سواری و لذت بردن از شالیزارها و مزارع چای است.

با وجود اینکه انواع آبزیان را در این دریاچه می‌توان یافت، به‌دلیل برهم نزدن اکوسیستم دریاچه شما اجازه ماهیگیری در آن را ندارید. اگر به قصد ماهیگیری به این منطقه می‌روید، می‌توانید از بخش‌هایی از روخانه سفید در همان نزدیکی استفاده کنید.

  • تفریحات دریاچه عروس حلیمه جان: قایق‌سواری، پیاده‌روی در طبیعت، دوچرخه‌سواری و عکاسی
دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان
قایق سواری در دریاچه عروس

اقامت در روستای حلیمه جان

دریاچه حلیمه جان رودبار از آن دست جاذبه‌هایی است که می‌توانید ظرف چند ساعت یا حتی یک نصف روز آن را ببینید؛ اما اگر قصد شب ماندن و اقامت دارید، باید بگوییم که در روستای حلیمه جان و اطرافش حداقل 13 اقامتگاه بومگردی وجود دارد. همچنین برخی از افراد محلی، اتاق‌های خود را برای اقامت در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

حالا که بهتر می‌دانیم دریاچه حلیمه جان رودبار کجاست، می توانیم بگوییم که اطراف دریاچه برای کسانی که علاقه به کمپینگ دارند، محل مناسبی برای برپایی چادر است. اگر قصد چادر زدن در این منطقه را دارید، چند نکته را مدنظر قرار دهید:

  • فضای دریاچه به‌گونه‌ای است که حشرات فراوانی در اطراف آن هستند و ممکن است برای شما مزاحمت ایجاد کنند.
  • حتماً مواد خوراکی خود و همچنین زباله‌های حاوی مواد خوراکی را درون ظرف یا کیسه بسته نگهداری کنید، بوی خوراکی ممکن است باعث نزدیک شدن حیواناتی مانند سگ، شغال و روباه به چادر شما شود.
  • اگر اهل گوش دادن به موسیقی هستید، به آرامش طبیعت و اطرافیان احترام بگذارید و از پخش موسیقی با صدای بلند بپرهیزید.

چک لیست وسایل کمپینگ

آب و هوای حلیمه جان

حلیمه جان رودبار در به دلیل شرایط جغرافیای خاصش، در هر فصل آب و هوای خاص خود را دارد که در این مطلب به آن می‌پردازیم تا با توجه به سلیقه آب و هوایی خود، بهترین فصل را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.

  • آب و هوای حلیمه جان در فصل بهار: شاید بتوان بهترین آب و هوای حلیمه جان را در همین فصل بهار بدانیم که همه چیز معتدل است. در این فصل نه گرمای هوا قرار است شما را اذیت کند و نه با سرما ممکن است بلرزید. درضمن با طبیعت زیبای بهاری این منطقه نیز آشنا خواهید شد.
  • آب و هوای حلیمه جان در فصل تابستان: در این فصل با بالا رفتن رطوب و دما، به دلیل شرایط خاص منطقه، با آب و هوایی شرجی مواجه خواهید شد؛ بنابراین اگر طاقت گرما و شرجی بودن هوا را ندارید، بهتر است فصل دیگری را برای بازدید از این منطقه پیدا کنید. 
  • آب و هوای حلیمه جان در فصل پاییز: پاییز هم از آن فصل‌های معتدل سال است که قرار نیست با گرما یا سرمای بیش از حد اذیت شوید. این فصل در کنار بهار، یکی دیگر از بهترین فصول بازید از این منطقه است. طبیعت پاییزی این منطقه هم زیبایی خاص خودش را دارد که برای گردشگران می‌تواند جالب توجه باشد.
  • آب و هوای حلیمه جان در فصل زمستان: در این فصل نیز احتمال دارد به‌علت بارندگی باران، نتوانید درست‌وحسابی به کمپینگ بپردازید. به‌هرحال اگر تمایل دارید تا در این فصل به دریاچه حلیمه جان رودبار سفر کنید، بهتر است لباس گرم همراه خود داشته باشید. البته خبری از سرمای شدید هوا نخواهد بود و لباس گرم به قدر کافی کفایت خواهد کرد.

بهترین زمان سفر به دریاچه عروس

بهترین فصل سفر به روستای حلیمه جان از اواسط فصل بهار یعنی از ابتدای اردیبهشت ماه تا اواخر فصل تابستان است. البته که روستای حلیمه جان، بهترین پاییز را برای شما رقم می زند و شاهد پاییزی تن طلایی خواهید بود. معمولاً به‌علت شرایط جوی و مسیرهای گل‌آلود و لغزنده، بهتر است از سفر به این روستا در فصول سرد سال صرف نظر کنید.

دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان
عکس دریاچه عروس حلیمه جان

مسیر دسترسی به دریاچه عروس

حالا که تقریباً همه‌چیز این روستا رو متوجه شدید و تصمیم گرفته‌اید که به این روستا سفری داشته باشید، بهتر است به‌طور دقیق‌تر بفهمیم حلیمه جان کجاست. برای رفتن به روستای حلیمه جان از تهران، بهترین مسیر آزادراه قزوین‌رشت است. آزادراه را به سمت منجیل و رودبار طی کنید تا به توتکابن برسید، بعد از آن تابلوی روستای حلیمه جان را می‌بینید و وارد خروجی روستای حلیمه جان می‌شوید (روستا در فاصله کمتر از 10 دقیقه از اتوبان است.) برای محوطه دریاچه عروس، پارکینگ خودرو در نظر گرفته شده که هزینه ورودی آن 10 هزار تومان است.

  • فاصله دریاچه عروس حلیمه جان از تهران: حدود 300 کیلومتر (سه ساعت و نیم)
  • فاصله دریاچه عروس حلیمه جان از رشت: از مسیر آزادراه 42 کیلومتر (45 دقیقه)
  • فاصله دریاچه عروس حلیمه جان از رودبار: حدود 30 کیلومتر (نیم ساعت)

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد داشتید بعد از دریاچه عروس در آن اطراف باز هم بگردید، منطقه دیدنی استخرگاه که در ارتفاعات قرار دارد، ییلاقات سلانسر، روستای داماش با هوایی سرد و بی‌نظیر، دامنه کوه درفک و... را هم ببینید.

موقعیت دقیق دریاچه عروس روی نقشه

دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان
منظره اطراف دریاچه عروس رودبار
دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان
دریاچه عروس در رودبار گیلان

سخن آخر

اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه با خانواده سفر می‌کنید و باید به فکر راحتی و رفاه آن‌ها هم باشید، یا تصمیم به سفر با فرزند خردسال و افراد سالمند را دارید، دریاچه عروس رودبار می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. در این مطلب تلاش کردیم تا عمده اطلاعات لازم برای سفر به این نقطه در اختیار شما قرارداده شود. حالا زمان آن رسیده که شما هم به آنجا بروید و نظرتان را برای ما بنویسید.