مالزی بریم یا تایلند؛ مقایسه کامل برای سفر

3.9
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چرا مالزی و تایلند از محبوب ترین مقاصد جنوب شرق آسیا هستند؟
27 آبان 1401 08:00
1

مالزی یا تایلند؟ این سوال کسانی است که جنوب شرق آسیا را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می‌کنند و معمولا سلیقه خاصی دارند، اما باید این موضوع مهم را نیز در نظر داشته باشند که برای انتخاب بین کشورهای این منطقه، فاکتورهای مهمی دخیل هستند. حالا ممکن است موقع انتخاب مقصد بین چند کشور جذاب مردد باشید و ندانید کدام یک با سلیقه و بودجه شما سازگار است. در این مطلب قصد داریم این دو کشور را با هم مقایسه کنیم و شما را برای جواب به سوال مالزی بریم یا تایلند، راهنمایی کنیم. در این مطلب از لست سکند قصد داریم به مقایسه فاکتورهای مختلف این دو کشور بپردازیم. همراه ما باشید.

12.jpg

مالزی و تایلند را بشناسیم

کشور تایلند در جنوب شرقی قاره آسیا واقع شده و با کشورهای هند، اندونزی و ویتنام مرزهای دریایی مشترک دارد. تا سال 1939 تایلند با نام سیام شناخته می‌شد. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور شهر بانکوک است. زبان مکالمه مردم این کشور تایلندی (رسمی) و در مناطق توریستی مقداری انگلیسی است. در کشور تایلند دو رودخانه اصلی با نام‌های چائو فرایا و رودخانه مکونگ جاری هستند که این رودخانه‌ها برای آبیاری در کشاورزی تایلند بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند.

تایلند دومین مقصد گردشگری پربازدید در منطقه آسیا و اقیانوسیه با نزدیک به 30 میلیون گردشگر بین‌المللی است که با 57 میلیون ورودی گردشگر در سال 2015 از کشور چین پیشی گرفت. فرودگاه اصلی و بین‌المللی بانکوک فرودگاه سووارنابومی است. معمولا مسافران از ایران با تور شهرهای آن مانند تور پاتایا، بانکوک و پوکت به این کشور سفر می‌کنند.

lastsecond.ir-thailand or malesia.jpg
تایلند و زیبایی‌هایش

مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا است که بخشی از آن در یک شبه جزیره‌ و بخشی در یک سوم شمالی جزیره بورنئو واقع شده است. مالزی غربی (شبه جزیره‌ای) با تایلند مرز زمینی دارد. دو پل، مالزی را به جزیره سنگاپور متصل می‌کند به همین دلیل بسیاری از تورهای مالزی نیز به صورت ترکیبی با عنوان تور مالزی سنگاپور برگزار می‌شوند.

مالزی شرقی (بورنئو) با برونئی و اندونزی مرز مشترک دارد. کشور مالزی ترکیبی از دنیای مدرن و یک کشور در حال توسعه است. این کشور با سرمایه‌گذاری در صنایع با فناوری پیشرفته و ثروت متوسط ​​نفتی به یکی از ثروتمندترین کشورهای آسیای جنوب شرقی تبدیل شده است. مالزی، برای افراد علاقه‌مند به جنوب شرقی آسیا یک مقصد گردشگری محبوب است. در این کشور زیرساخت‌هایی با تکنولوژی پیشرفته وجود دارد و این موضوع از مالزی، یک مقصد مدرن همراه با جاذبه‌های طبیعی فراوان ساخته است. 

قیمت تورهای مالزی

lastsecond.ir-thailand or malaysia.jpg
مالزی کشوری با تکنولوژی پیشرفته

فاصله مالزی تا تایلند

به طور کلی مالزی و تایلند به هم نزدیک هستند و این دو کشور همسایه یکدیگر به‌شمار می‌آیند و باهم مرز مشترک نیز دارند. فاصله بین دو شهر کوالالامپور (پایتخت مالزی) و شهر بانکوک (پایتخت تایلند) 1470 کیلومتر است که اگر این فاصله را با ماشین طی کنید، تقریبا 20 ساعت طول خواهد کشید. با استفاده از خطوط هوایی با طی زمانی در حدود 2 ساعت به مقصد خود خواهید رسید. همچنین با استفاده از قطار و دو خط ریلی بین تایلند و مالزی، امکان سفر میان این دو کشور را خواهید داشت، البته باید توجه داشته باشید که این خطوط ریلی تنها بین شهرهای خاصی از دو کشور برقرار هستند.

lastsecond.ir-Penang-to-Padang-Besar-Train.jpg
مالزی تا تایلند با قطار

مالزی یا تایلند؟ مقایسه بهترین فصل سفر

برای یافتن پاسخ سوال مالزی بریم یا تایلند، یکی از فاکتورها بررسی آب و هوای این دو کشور است. با توجه به موقعیت جغرافیایی تقریبا مشابه، آب و هوای هر دو کشور گرم و مرطوب است و باران‌های دوره‌ای شدیدی در آن‌ها می‌بارد. آب‌وهوای فوق‌العاده این دو کشور زیبا، امکان بازدید از آن‌ها را در تمام طول سال فراهم می‌کند، اما باید خاطرنشان کرد که برخی از ماه‌ها برای سفر به این دو مقصد مناسب‌تر است. بهترین ماه‌های سفر به تایلند یا مالزی زمانی است که بارندگی در آن‌ها کمتر باشد و هوای خشک‌تری برای لذت بردن از مناظر به شما بدهد. اما در این زمینه، تفاوت بین تایلند و مالزی چیست؟

بهترین زمان سفر به تایلند

نوامبر تا اوایل آوریل (از آذر تا اواسط فروردین) بهترین زمان برای سفر به تایلند است. از آوریل تا ژوئن (فروردین تا اواسط خرداد)، هوا گرم‌تر و مرطوب‌تر می‌شود. جشن آبپاشی سونگکران فستیوال مشهوری است که در ماه آوریل در این کشور به صورت سراسری برگزار می‌شود و بسیاری از گردشگران را جذب خود می‌کند. دمای هوا از نوامبر تا مارس (از آذر تا اواسط فروردین) در حد متعادلی باقی می‌ماند و به شما فرصت می‌دهد تا بدون عرق کردن و اذیت شدن از گرمای زیاد به گشت‌وگذار در این کشور بپردازید.

در تایلند جزیره کو سامویی، کو فانگان و کو تائو، از اکتبر تا دسامبر(از اواسط آبان تا آذر) بیشترین بارندگی را دارند، پس برای بازدید از آن‌ها در این ماه‌ها لازم است چتر نیز به همراه داشته باشید. دو ماه آوریل و مه (از فروردین تا خرداد)، گرم‌ترین ماه‌های سال در کشور تایلند محسوب می‌شوند. در این بازه زمانی، روزها بسیار گرم و شب‌ها خنک هستند. پس اگر علاقه‌مند به سفر در فصل گرما نیستید از رفتن به این کشور صرف نظر کنید. ماه جولای (اواسط مرداد تا اواسط تیر) مرطوب‌ترین و پرباران‌ترین ماه کشور تایلند است و سفر در این زمان نیز مشکلات خاص خود را دارد.

بهترین زمان سفر به مالزی

بهترین ماه‌های سفر به مالزی در مناطق مختلف آن متفاوت است. آب و هوای ساحل غربی بین ماه‌های دسامبر و فوریه (اواسط آذر تا اواسط اسفند) برای گردشگران بسیار مطبوع است. این ماه‌ها از نظر میزان رطوبت، خشک‌تر هستند و برای دیدن مناظر و جاهای دیدنی مالزی مناسب به نظر می‌آید.

با این حال، اگر به سواحل شرقی کشور مالزی علاقه‌مند هستید، بازدید در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر (خرداد تا اواسط مهر) برای شما مناسب‌تر است، این ماه‌ها طبق استانداردهای کشور مالزی از نظر میزان رطوبت خشک هستند و بهترین تجربه از سفر به مالزی را در اختیار شما قرار خواهند داد. 

آب و هوای موسمی استوایی مالزی باعث می‌شود که حتی در خشک‌ترین فصل‌ها نیز بارش‌های کوتاهی وجود داشته باشد، بنابراین حتماً چتر به همراه داشته باشید. گفته می‌شود مالزی دو فصل اوج دارد، یکی در فصل زمستان (دسامبر، فوریه) و دیگری در فصل تابستان (ژوئن، آگوست). در این ماه‌ها به دلیل تعطیلات مدارس و شرایط آب و هوایی مساعد، این کشور مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، اما با این حال بستگی دارد که شما چه نوع آب و هوایی را برای سفر خود می‌پسندید. روزهای بارانی را دوست دارید یا آفتابی؟

lastsecond.ir-thailand-or-malaysia-2.jpg
هوای بارانی در مالزی و هوای بارانی در تایلند

مالزی یا تایلند؟ مقایسه تورها

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در پاسخ سوال مالزی یا تایلند، بررسی تورهای هوایی این دو مقصد است. به دلیل فاصله زیاد این دو کشور از ایران تورهایی که به این دو مقصد انجام می‌شوند تنها از طریق هوایی امکانپذیر هستند.

مدت زمان پرواز بین تهران تا بانکوک (پایتخت کشور تایلند) در حدود 6 ساعت 30 دقیقه است و پروازها در فرودگاه بین المللی سووارنابومی بانکوک به زمین خواهند نشست. برای پرواز از تهران تا کوآلالامپور (پایتخت کشور مالزی) حدود 7 ساعت و 40 دقیقه را در پرواز خواهید گذراند. این پروازها شامل توقف در یکی از کشورهای قطر و تایلند خواهند بود و این موضوع به زمان سفر شما خواهد افزود. در نهایت تمامی پروازهای مالزی در فرودگاه بین‌المللی این شهر به زمین خواهند نشست. زمان پروازها به شرایط پرواز مانند آب و هوا و... بستگی دارد و متغییر هستند، اما در کل به دلیل قرار داشتن این دو کشور در موقعیت مکانی مشابه، بسیار نزدیک به هم خواهند بود.

تفاوت اصلی میان تورهای تایلند و مالزی در نحوه اخذ ویزا است. مالزی از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان است و ویزای آن هنگام ورود به این کشور در فرودگاه و در پاسپورت مسافران درج خواهد شد. این ویزا هزینه‌ای ندارد و فقط با داشتن گذرنامه معتبر ( با حداقل 7 ماه اعتبار) می‌توان از آن استفاده کرد. در مقابل، نحوه اخذ ویزای تایلند متفاوت است. برای اخذ ویزای این کشور باید با ارائه مدارک درخواستی به سفارت و پرداخت هزینه و صرف زمان اقدام کرد. این ویزا قبل از سفر در پاسپورت متقاضی درج خواهد شد.

با این حال، قیمت تورهای تایلند و مالزی تقریبا مشابه هستند. توجه داشته باشید که هزینه تور با توجه به زمان درخواست، درجه هتل و دیگر شرایط متفاوت است و در نهایت به تصمیم شما برای نحوه اجرای تور مالزی یا تایلند بستگی دارد.

تورهای تایلند به صورت 7 شب یا 15 شب انجام می‌شوند و تور کمتر از این مدت اقامت برای این مقصد وجود ندارد. این تورها معمولا علاوه بر تور بانکوک که پایتخت این کشور محسوب می‌شود، به مقصد شهرهایی مثل پوکت، پاتایا هم انجام می‌شود. تورهای ترکیبی تایلند که شامل اقامت در چند شهر این کشور هستند، معمولا گرانتر از تورهای تک مقصد هستند و اغلب به دلیل زیبایی شهر پوکت شامل تور پوکت هم می‌شوند. تورهای مالزی نیز گاهی اوقات به صورت تور مالزی‌سنگاپور، تور مالزی‌تایلند یا تور مالزی‌بالی ارائه می‌شوند که در این صورت، مدت اقامت در این این تورها کمتر از 7 شب نخواهد بود و قاعدتا از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

lastsecond.ir-thailand-or-malaysia-4.png
فرودگاه کوآلالامپور و فرودگاه بانکوک

مالزی یا تایلند؟ مقایسه هزینه سفر

واحد پول مالزی رینگت است و تورم کمی دارد. در کوآلالامپور می‌توانید هتل‌های ارزان پیدا کنید، در رستوران‌های ارزان‌قیمت غذا بخورید و از روش‌های حمل‌ونقل ارزان استفاده کنید تا به اطراف شهر یا شهرهای دیگر مالزی بروید. همه این موارد، به علاوه فرصت خرید مقرون‌به‌صرفه در مالزی، به این معنی است که سفر ارزان به مالزی امکان‌پذیر است و همه چیز به نحوه سفر شما بستگی دارد. در مقایسه با سنگاپور، در بسیاری از موارد، قیمت‌ها در مالزی بسیار کمتر است و در مقایسه با تایلند، قیمت‌ خدمات در برخی موارد کمی گران‌تر است. این موضوع به پیشرفته‌تر بودن این کشور نیز مربوط است.

واحد پول تایلند بات است و یکی از مقاصد گردشگری ارزان جهان محسوب می‌شود. به عقیده بسیاری، تایلند هنوز هم ارزان‌ترین مقصد برای سفر به جنوب شرق آسیا (به ویژه در مقایسه با سنگاپور و مالزی) محسوب می‌شود. در تایلند، می‌توانید در یک هتل چهار ستاره با قیمت 30 دلار برای هر شب اقامت کنید، یا در یک مهمان‌خانه زیبا که به وسیله افراد محلی اداره می‌شود، با قیمتی کمتر از 25 دلار برای هر شب اقامت کنید. می‌توانید در فودکورت‌ها و غرفه‌های خیابانی با قیمت ۱ دلار غذا بخورید، تی‌شرت‌هایی به قیمت ۲ دلار بخرید، یا با ۳۰ سنت با قایق در رودخانه چائو پرایا برای یک ساعت گردش کنید.

البته این را هم در نظر داشته باشید که این مقصد برای گردشگران خارجی ارزان محسوب می‌شود و برای ما ایرانی‌ها با توجه به متغییر بودن نرخ ارز، از مقاصد ارزان به شمار نمی‌آید، با این حال هزینه‌ها در این شهر هنوز هم مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. تاکسی‌های تایلند از ارزان‌ترین، تمیزترین و مطمئن‌ترین تاکسی‌ها در جهان هستند و وجود اتوبوس، سیستم قطارهای زیرزمینی یا سیستم قطار هوایی در بانکوک هزینه‌های حمل و نقل را کاهش خواهند داد. خلاصه این که اگر دنبال یک مقصد توریستی ارزان در جنوب شرقی آسیا هستید و به تایلند، سنگاپور یا مالزی فکر می‌کنید، بهترین گزینه برای ارزان‌ترین تعطیلات جنوب شرق آسیا، تایلند خواهد بود.

lastsecond.ir-thailand-or-malaysia-5.png
واحد پول مالزی و واحد پول تایلند

مالزی یا تایلند؟ مقایسه هتل و اقامت

خوشبختانه وب سایت لست‌سکند در بخش هتل‌ها، تقریبا تمامی هتل‌های این دو کشور را معرفی کرده است و البته نکته مهمی که اهمیت دارد این است که شما می‌توانید نظرات سایر کاربرانی که در کشورهای مالزی یا تایلند در این هتل‌ها اقامت داشته‌اند را بخوانید و حتی امتیازی که آن‌ها به این محل‌های اقامتی داده‌اند را نیز مشاهده کنید تا بتوانید تصمیم بهتری برای انتخاب آن‌ها بگیرید. با این حال در این مطلب نیز نگاهی اجمالی به هتل‌های این دو کشور محبوب میان گردشگران ایرانی می‌اندازیم و آن‌ها را با هم مقایسه خواهیم کرد.

هر دو کشور تایلند یا مالزی گزینه‌های متعددی از استراحتگاه‌ها و هتل‌ها را به گردشگران ارائه می‌دهند. بهترین هتل‌ها و استراحتگاه‌های تایلند بیش از 700 دلار قیمت دارند. اما هنوز هم می‌توان یک هتل مناسب را در بانکوک با قیمت 120 دلار پیدا کرد. مالزی هتل‌های بسیار عالی با هزینه‌های مشابه تایلند دارد. البته قیمت هتل‌ها در هر دو کشور در فصول شلوغ گردشگری متغییر است و گاهی افزایش چشمگیری می‌یابد.

باید خاطر‌نشان کرد که هر دو کشور تایلند یا مالزی در تمام طول سال مکان‌های توریستی لذت بخشی هستند، اما ممکن است هتل‌ها در فصل شلوغ و با مراجعه تعداد گردشگران، قیمت خدمات خود را افزایش دهند. در مالزی هتل‌های لوکس بیشتری وجود دارند. این نکته را هم به یاد داشته باشید، مسافرانی که می‌خواهند به تایلند یا مالزی سفر کنند، نباید انتظار داشته باشند که یک هتل 3 ستاره در مالزی خدمات و کیفیتی مانند یک هتل 3 ستاره تایلند داشته باشد. در جواب سوال هتل‌های تایلند بهتر است یا مالزی، نظر ما این است که تایلند در زمینه کیفیت و تنوع از مالزی پیشی می‌گیرد.

شرایط هتل‌ها در مالزی

می‌توانید اقامتگاه‌های منحصر به فرد بوم‌گردی را در جزایر کوچک استوایی این کشور پیدا کنید و هتل‌های بتنی با طراحی‌های بی‌نظیر را در سراسر مالزی بیابید. مجموعه اقامتگاه‌های ساحلی این کشور در حال بهبود است اما در مقابل قیمت و کیفیت هتل‌های تایلند هنوز هم جای کار دارد. برای یک تجربه خوب از یک هتل در مالزی، باید به سراغ هتل‌های چهار و پنج ستاره بروید.

شرایط هتل‌ها در تایلند

به دلیل رونق صنعت گردشگری، رقابت بین هتل‌های تایلند بسیار شدید است. این امر همراه با حس خوب طراحی عجیب، بومی و استانداردهای بالای خدمات، باعث می‌شود تایلند از نظر کیفیت و ارزش هتل، امتیاز بیشتری نسبت به مالزی بگیرد. یک هتل 3 ستاره در تایلند را اغلب می‌توان با یک هتل 4 ستاره در اروپا یا آمریکا مقایسه کرد. شما می‌توانید به راحتی با هر بودجه‌ای محل اقامت پیدا کنید و حتی در ارزان‌ترین خانه‌های ییلاقی ساحلی می‌توانید معماری و طراحی جذابی را مشاهده کنید.

lastsecond.ir-thailand-or-malaysia-6.png
هتل‌های مالزی و هتل‌های تایلند

مالزی یا تایلند؟ مقایسه حمل و نقل 

استفاده از حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش هزینه‌های سفر در مالزی یا تایلند است. در هر کشور، وسایل حمل و نقل عمومی‌ای توسط گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد که هم از نظر دسترسی آسان باشند و هم قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشند.

حمل و نقل عمومی در تایلند

حمل و نقل در تایلند بسیار متنوع است. برای سفرهای طولانی و بین‌شهری، اتوبوس‌ها بهترین گزینه هستند. خدمات ریلی کم‌سرعت در تایلند معمولا مورد استفاده گردشگران قرار نمی‌گیرد، اگر چه برنامه‌هایی برای گسترش خدمات با خطوط راه‌آهن سریع‌السیر به چندین منطقه اصلی تایلند در حال انجام است. در بانکوک، استفاده از مترو و خطوط ریلی درون شهری نیز رواج دارد و یکی از روش‌های جا‌به‌جایی ارزان در شهر است.

در کشور تایلند برای سفرهای کوتاه و درون شهری استفاده موتور سیکلت بسیار رایج است. تاکسی‌های عمومی موتور سیکلتی (توک توک) در بانکوک، پاتایا و سایر شهرهای بزرگ تایلند ارزان‌ترین راه برای حمل‌و‌نقل در شهرها هستند که هم به تعداد زیادی یافت می‌شوند و هم در کاهش هزینه‌های سفر بسیار موثر هستند.

حمل و نقل عمومی در مالزی

اما سیستم حمل‌و‌نقل در مالزی از دوران استعمار بریتانیا شروع به توسعه کرد و شبکه حمل‌ونقل این کشور اکنون متنوع و بسیار توسعه یافته است. جاده‌های مالزی بسیار پیشرفته هستند و بزرگراه اصلی این کشور بیش از 800 کیلومتر امتداد دارد و از سنگاپور به مرز تایلند می‌رسد. روش‌های اصلی حمل و نقل در شبه جزیره مالزی شامل اتوبوس، قطار، اتومبیل و موتور سیکلت است. مهمترین وسیله حمل‌ونقل که البته قیمت ارزانی هم دارد، مترو است. متروهای کشور مالزی پیشرفته و سریع هستند و گردشگران این کشور را با هزینه‌ای اندک به مقصد مورد نظرشان می‌رساند.

lastsecond.ir-thailand-or-malaysia-7.png
حمل و نقل در مالزی و حمل‌ونقل در تایلند

مالزی یا تایلند؟ مقایسه جاذبه‌ها

هر دو کشور تایلند یا مالزی در جنوب شرقی آسیا، انواع جاذبه‌های گردشگری دیدنی را در خود جای داده‌اند. هر دو مملو از سواحل و جزایر گرمسیری هستند و به شما این امکان را می‌دهند که از آب و هوای گرم، مناظر خیره کننده و تفریحات آبی لذت ببرید. علاوه بر این، هر دو کشور مالزی یا تایلند، خانه بزرگترین مجسمه های جهان هستند که از جاذبه‌های دیدنی آن‌ها به شمار می‌آیند.

برخی از مکان‌های دیدنی در مالزی عبارتند از برج‌های پتروناس در کوالالامپور، پارک ملی تامان نگارا، پارک ملی باکو، ارتفاعات کامرون و غارهای باتو. همچنین می‌توانید در یک استراحتگاه ساحلی (مالزی دارای تعداد زیادی هتل ساحلی است)، اقامت و در آب زلال دریا به غواصی یا شنا کنید. نکته جالب در مورد سواحل مالزی این است که این سواحل آرام‌تر و خلوت‌تر از سواحل تایلند هستند. در مالزی می‌توانید در جزیره پنانگ از زیبایی طبیعت لذت ببرید و در غرفه‌های غذای خیابانی، غذاهای محبوب مانند کاری مرغ و ناسی کندر را امتحان کنید.

اگر عاشق سواحل هستید و بین انتخاب تایلند یا مالزی برای سفر مردد شده‌اید، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تایلند سواحل زیباتر، متنوع‌تر اما شلوغ‌تری را در اختیار دارد. این کشور به دلیل وجود چندین جزیره کوچک که زیباترین جزیره های تایلند به شمار می‌آیند، شناخته شده است. تفریحات و جاهای دیدنی پاتایا، یکی از شهرهای توریستی تایلند، آنقدر متنوع است که بسیاری از گردشگران این کشور در سفر خود به این شهر سری می‌زنند و چند شبی را در آن سپری می‌کنند. تایلند همچنین مملو از جاذبه‌های گردشگری باشکوه و مشهور است. معابد متعدد و بی‌نظیر تایلند از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این کشور هستند. البته جاهای دیدنی بانکوک تنها به این موارد ختم نمی‌شوند. طبیعت زیبا، مراکز خرید و بازارهای متعدد از جمله جاذبه‌هایی هستند که در  سفر به تایلند حتما باید از آن‌ها بازدید کنید.

تفریحات و جاهای دیدنی تایلند

lastsecond.ir-thailand-or-malaysia-10.png
جاذبه های مالزی و جاذبه های تایلند

مالزی یا تایلند؟ مقایسه خوراک

شکمگردی یکی از لذت بخش‌ترین بخش‌های سفر به تایلند یا مالزی است، چراکه می‌توان در مدت زمانی کوتاه با فرهنگ غذایی یک کشور آشنا شد. پس در این بخش، مختصری در مورد غذا و فرهنگ غذایی این دو کشور محبوب می‌گوییم.

غذا در مالزی

در مالزی به دلیل وجود فرهگ‌های متفاوت، تنوع غذایی خوبی مشاهده می‌شود. جامعه بردبار مالزی مدت‌هاست که تأثیرات چند قومیتی را پذیرفته است و غذاهای مالزیایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تأثیرات آشپزی چینی، هندی، تایلندی، عربی و مالایی بر فرهنگ غذایی مالزی، ذائقه‌ها را مجذوب خود می‌کند.

همچنین در مالزی به راحتی می‌‌توانید غذاهای حلال را تهیه کنید، زیرا جمعیت مسلمان این کشور از غذاهای حلال استفاده می‌کنند. فقط آشپزی مالزیایی منحصربه‌فرد نیست. فرهنگ غذا خوردن در بازارهای پر جنب‌وجوش خیابانی در شب، کافه‌ها، دکه‌های ماماک و دستفروش‌ها نیز در شکل‌دهی غذای خیابانی مالزی نقش داشته است. به طور کلی در سفر به مالزی شاهد چندین مرکز غذایی خواهید بود که در زیر به معرفی آن‌ها پرداختیم.

  • غرفه‌های هاوکر: دکه دستفروش نامی است که به یک دستفروش خیابانی داده می‌شود که غذاهای مختلف خیابانی را برای عابران سرو می‌کند. غرفه‌های هاوکر، کوچک و به راحتی قابل حمل هستند، چه در کنار جاده باشید، چه در شهر یا روستا، این غرفه‌ها را خواهید دید. کیفیت و هزینه مناسب غذاهای دستفروشان به این معنی است که غذا خوردن در خارج از منزل، در فرهنگ مالزی بسیار محبوب است.
  • مراکز هاوکر: مراکز هاوکر مجموعه‌ای از غرفه‌های هاوکر است که به‌صورت فودکورت در کنار هم قرار گرفته‌اند. این مراکز معمولاً یک محل نشیمن مرکزی دارند. گاهی اوقات موسیقی خیابانی نیز به این مجموعه اضافه می‌شود و یک فضای سرگرم کننده ایجاد می‌کند. چیزی که غرفه‌های هاوکر را منحصربه‌فرد می‌کند این است که می‌توانید مجموعه‌ای از غذاها را از چندین غرفه انتخاب کنید.

  • مامک‌ها: Mamak’s یک وسیله منحصربه‌فرد مالزیایی است و در خیابان‌های اکثر شهرهای بزرگ مالزی پیدا می‌شود. این غرفه‌های کوچک محلی برای تجمع، گپ و معاشرت هنگام لذت بردن از یک نوشیدنی یا غذا است. روتی کانای با دال، ناسی لماک و می گورنگ از میان‌وعده‌های معمولی هستند که در این غرفه‌ها به فروش می‌رسند. غرفه‌های ماماک که بخش عمده‌ای از صحنه زندگی شبانه مالزی است، شبانه روز باز هستند و میز و صندلی‌های پلاستیکی کوچکی را برای استفاده مشتریان در اطرافشان دارند.

  • بازارهای شبانه: بازارهای شبانه یک اتفاق رایج در سراسر مالزی است که تا حدودی به دلیل جشن‌های حوالی ماه رمضان ایجاد شده است. علاوه بر این، مالزیایی‌ها معمولاً ترجیح می‌دهند بعد از غروب آفتاب که هوا خنک‌تر است، بیرون بروند. در این بازارها، می‌توانید مجموعه وسیع‌تری از گزینه‌های غذایی جنوب شرق آسیا را امتحان کنید.

lastsecond.ir-thailand or malaysia 11.webp
نمونه‌ای از غرفه‌های غذاهای خیابانی در مالزی

غذا در تایلند

در فرهنگ تایلندی و در زندگی روزمره، برنج غذای اصلی تایلند در هر وعده غذایی است. در مرکز و جنوب تایلند برنج سفید می‌خورند و در شمال و شمال شرق، مردم برنج چسبنده می‌خورند. برنج با انواع غذاها از جمله سس، مخلفات، سوپ و سالاد همراه است. چه در بیرون از منزل غذا بخورید و چه در خانه، غذاها همزمان روی میز غذا سرو می‌شوند. در فرهنگ تایلندی، قاعده کلی این است که تعدادی غذا سفارش داده و آن را با دیگر افراد به اشتراک بگذارید. سرو رسمی غذا، یکی دیگر از جنبه‌های مهم فرهنگ تایلندی است، آن‌ها غذایشان را با بشقاب‌های تزئین شده سرو می‌کنند.

در تایلند، غذاهای سبک با ترکیبات معطر قوی و مخلوطی از مزه‌های ترش، شیرین، شور، تلخ و تند رایج هستند. ماهی و صدف از غذاهای محبوب در فرهنگ تایلند هستند. ادویه «کاری» نیز در سراسر کشور مصرف می‌شود، اما انواع منطقه‌ای آن نیز وجود دارد. کاریِ تایلندی با آنچه در هند سرو می‌شود، بسیار متفاوت است. غذاهای شمال و شمال شرقی کشور تایلند بسیار شبیه به غذاهای لائوس است و از گوشت بیشتری تشکیل شده است. دسر در فرهنگ تایلندی شامل میوه‌های تازه و کیک‌های برنجی رنگارنگ است. 

تایلند یکی از متنوع‌ترین غذای خیابانی در جهان را دارد. اگر در امتداد خیابان قدم بزنید، غرفه‌های غذا همه جا و همیشه در نزدیکی شما خواهد بود، زیرا مردم تایلند دوست دارند در هر جایی که هستند و در هر ساعت از شبانه روز، از غذا خوردن لذت ببرند و این کار را با اشتیاق واقعی انجام می‌دهند. غذاهای خیابانی در تایلند، طیف وسیعی از وعده‌های غذایی آماده، سوپ‌ها، میان‌وعده‌های گوشتی یا غذاهای دریایی، میوه‌های عجیب و غریب و نوشیدنی‌های محلی را گرد هم می‌آورند که توسط فروشندگان در غرفه‌های مواد غذایی واقع در هر طرف خیابان یا بازار در سراسر کشور فروخته می‌شوند.

تنوع بی‌پایان غذاها و طعم‌ غذاهای خیابانی تایلندی شگفت‌انگیز است. با اینکه شاید با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار نباشد، اما در این همه تنوع مطمئنا غذای مورد علاقه خود را پیدا خواهید کرد. لذت بردن از غذاهای خیابانی تایلندی در یک بازار در فضای باز یا در یک بازار شناور، یک برنامه سفر محبوب برای بازدیدکنندگان این کشور است. همچنین غرفه‌های کوچکی که در داخل بازارها قرار گرفته‌اند، انواع غذاهای خیابانی، از جمله سیخ‌های میگو یا ماهی مرکب پخته شده، صدف‌ها و گوشت گاو در سیخ‌های چوبی را به فروش می‌رسانند. سایر فروشندگان سوپ رشته، تنقلات شیرین و دسر را عرضه می‌کنند. علاقه به بازار در فضای باز، ریشه در فرهنگ تایلند دارد، زیرا هر جا بازاری وجود دارد، غذا نیز برای خوردن وجود دارد.

lastsecond.ir-thailand-or-malaysia12.png
انواع غذاهای تایلندی
lastsecond.ir-thailand-or-malaysia10.png
غذاهای خیابانی در مالزی و غذاهای خیابانی در تایلند

مالزی یا تایلند؟ مقایسه زندگی شبانه 

یکی دیگر از فاکتورهای انتخاب بین مالزی یا تایلند برای سفر، اطلاع از نحوه زندگی شبانه این مقاصد است. کوالالامپور به عنوان یکی از زیباترین شهرهای آسیا و شهری که هرگز نمی‌خوابد، شلوغ‌ترین شهر مالزی شناخته می‌شود. زندگی شبانه در کوالالامپور پس از غروب آفتاب، زمانی که کافه‌ها با موسیقی زنده شروع به فعالیت می‌کنند، شروع می‌شود. مراکز تفریحی تا پاسی از شب فعال هستند و گردشگران در کنار افراد محلی می‌توانند از ساعات پایانی روزشان لذت ببرند. اگر به دنبال شب‌هایی شاد هستید، در مالزی می‌توانید به آن‌چه می‌خواهید برسید. البته باید در نظر داشته باشید در مناطق خاصی از شهرها این زندگی شبانه جریان خواهد داشت. بازارهای شبانه مالزی و دکه غذاهای خیابانی نیز از مکان‌هایی هستند که می‌توانید در آن‌ها تجربه‌ای بی‌نظیر از شب‌های سفرتان داشته باشید. 

و اما تایلند، بر هیچ کس پوشیده نیست که زندگی شبانه تایلند در سراسر جهان معروف است. تایلند مملو از رستوران‌ها و کافه‌های شبانه، خیابان‌های سرزنده، بازارهای شبانه و غذاهای خیابانی است. در هر ساعتی از شب می‌توانید به خیابان‌های معروف شهر محل اقامتتان سر بزنید و از برنامه‌های شاد و تماشای جمعیت همراه با موسیقی خیابانی لذت ببرید.

lastsecond.ir-thailand-or-malaysia-11.webp
شب‌های مالزی و شب‌های تایلند

مالزی یا تایلند؟ مقایسه مراکز خرید

هر دو کشور مالزی یا تایلند، مراکز خرید پیشرفته، محلی و بازارهای خیابانی متعددی دارند، اما نکته‌ای که باید در این گزینه در نظر گرفت این است که خرید در تایلند به طور کلی از نظر قیمت مناسب‌تر است. بازارهای تایلند در کنار کالاهای اصل و فروشگاه‌های بین‌المللی، کانون عرضه کالاهای تقلبی هستند. در نظراتی که توسط مسافران در سایت‌های بین‌المللی ثبت شده است، تجربه خرید آن‌ها در سفر به بانکوک به مراتب بهتر از کوآلالامپور بوده است.

در کوآلالامپور مراکز خرید مدرن بیشتر و فروشندگان تمایل بیشتری به کمک‌رسانی دارند، اکثر آن‌ها به زبان انگلیسی مسلط هستند و اندکی بهتر آموزش دیده‌اند. یکی دیگر از موارد این است که در بازارهای مالزی (که اکثرا مراکز خرید مدرن هستند)، اقلام باکیفیت‌تری را به خصوص در زمینه کفش و کیف، خواهید یافت، اما در بازارهای تایلند (که بیشتر محلی هستند)، تنوع کالاها بیشتر است. در نهایت همه چیز بستگی به هدف خرید شما دارد. اینکه مالزی را پیروز این مقایسه بدانید یا تایلند، چیزی است که کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. 

lastsecond.ir-thailand-or-malaysia-14.png
مراکز خرید مالزی و مراکز خرید تایلند

مقایسه تایلند و مالزی از نظر سفر خانوادگی

به طور کلی به دلیل پیشرفته‌تر بودن کشور مالزی، این مقصد مورد توجه مسافرانی قرار می‌گیرد که قصد سفر خانوادگی به جنوب شرق آسیا را دارند. در این مورد مالزی از نظر امکانات، آرامش، محیط مخصوص خانواده‌ها و غذاهای متناسب با ذائقه ایرانی، از تایلند پیشی می‌گیرد. البته باز هم جواب این سوال بستگی به قصد شما از سفر دارد. 

رزرو تورهای مالزی یا تایلند در لست‌سکند

اکنون اگر پاسخ سوال خود را یافتید و به دنبال سفر به مالزی یا تایلند هستید، بهترین راه سفر به این دو کشور، رزرو تور است. با مراجعه به صفحه تور تایلند لست سکند می‌توانید انواع تورهای این کشور که شامل تورهای شهرهای آن مثل پاتایا یا بانکوک و ... هستند را بررسی کرده و با استفاده از فیلترهای گوناگون گزینه مناسب خود را رزرو کنید.

تور مالزی نیز شامل تورهای ترکیبی و تورهای ساده است که با مراجعه به صفحه تور مالزی لست سکند می‌توانید از شرایط آن‌ها مطلع شوید. تورهای ترکیبی معمولا شامل دو یا سه شهر هستند و تورهای ساده مانند تور کوآلالامپور، سفر به یک شهر و اقامت بلند مدت در آن را در نظر گرفته‌اند. 

سخن آخر

اکنون شاید با خواندن این مطلب یافتن پاسخ برای سوال مالزی یا تایلند، کمی آسان‌تر شده باشد، اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت که سفر به هر کشوری ویژگی‌های خاص خودش را دارد و تجربه‌های ارزشمندی را رقم خواهد زد. اینکه سلیقه، نحوه سفر، بودجه و علایق شخصی تا حد زیادی در انتخاب مقصد مورد نظر میان مالزی یا تایلند تا میزان زیادی تاثیرگذار است بر کسی پوشیده نیست. با این حال، اکنون با اطلاع از خصوصیات و ویژگی‌های هر کشور، تصمیمی متناسب با هدف سفرتان خواهید گرفت. اگر به هر دو کشور سفر کردید، می‌توانید در قسمت نظرات کاربران دیگر را نیز در یافتن پاسخ برای سوال «مالزی بریم یا تایلند» راهنمایی کنید. 

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!