اوپرت سمنان کجاست و چطور به آن سفر کنیم؟

4.4
از 273 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
باور کنید اینجا ایران است، مرز سوییس نیست! +تصاویر
07 مهر 1401 08:00
16

طبیعت ایران همیشه آماده شگفت زده کردن شماست! از دریاچه‌ای وسط کویر گرفته تا جنگل‌هایی با چندین میلیون سال قدمت، این بار هم سراغ یکی دیگر از این شگفتی‌ها به نام اوپرت می‌رویم، مرز کوهستان و جنگل!

بین استان سمنان و مازندران منطقه‌ای با طبیعتی بکر و خیره کننده انتظارتان را می‌کشد. دیواری از کوه که مسیر حرکت ابرها را سد می‌کند و به آن دیوار اوپرت گفته می‌شود. منطقه‌ایی ییلاقی برای مردم محلی که دام‌های خود را به چرا ببرند. خانه‌های روستایی، دشت‌های زیبا، کوه‌های پوشیده شده از علف، چمشه‌های جوشان با آب گوارا که در این منطقه به چشم می‌خورد از زیبایی‌های اوپرت سمنان است. در این مطلب از لست سکند از اوپرت سمنان برایتان می‌گوییم.

opert-mazandaran-03.jpg
تصویر هوایی منطقه

اوپرت کجاست؟

شاید با شنیدن نام این منطقه، اولین سوالی که برایتان پیش می‌آید این باشد که اوپرت کجاست؟ اینجا منطقه‌ای کوهستانی در مرز سمنان و مازندران است. این منطقه ییلاقی برای کسانی که اهل گردش در طبیعت هستند مناطق جذاب و گوناگونی دارد. شما هم از جاده فیروزکوه و هم سمنان می‌توانید به اوپرت بروید که در ادامه توضیح داده‌ایم. بنابراین می‌توان اوپرت را از جاذبه‌های جاده فیروزکوه محسوب کرد.

جاهای دیدنی جاده فیروزکوه

در سفر به این مطنقه درست پیش از آن که به مسیر دیواره‌های کوهستانی برسید، دره بزرگی را خواهید دید که پر از عطر گیاهان کوهستان به خصوص آویشن است. هر چند برخی با شناخت کافی از گیاهان دارویی در این منطقه به سراغ اورشمک، گوگ په، سيروک، زيره، اوک چو، صعلب و... هم می‌روند. این دره جای جذابی برای عکاسی است، اما به دلیل وجود خرس در منطقه، افراد محلی به شما گوشزد می‌کنند که جای مناسبی برای کمپ کردن نیست.

 

 

موقعیت اوپرت روی نقشه

اوپرت به چه معروف است؟

روستای اوپرت را به طور یقین می‌توان مرز بین جنگل و کویر دانست. به دلیل ارتفاع زیاد، ابرهای باران‌زا بیشتر در شمال دامنه متوقف می‌شوند و سمت شمالی دیواره همیشه پوشیده شده از گیاهان تازه بوده ولی سمت جنوبی به دلیل بارش کمتر بیشتر به سمت زردی می‌رود. در آخرین نقطه کوهستانی دیواری از کوه را خواهید دید که مسیر حرکت ابرها را سد می‌کند و پس از دریایی از ابر تا چشم کار می‌کند، جنگل‌های سبز سوادکوه را می‌بینید! نام این دیواره کوهستانی اوپرت است. منطقه‌ایی ییلاقی برای مردم محلی که دام‌های خود را به چرا ببرند.

عمده شهرت اوپرت سمنان به دیواره های کوهستانی آن است. این دیواره‌ها، صخره‌های سنگی بزرگی رو به مناطق جنگلی شمال کشور هستند. ارتفاع این کوهستان به اندازه‌ای بلند است که اجازه عبور ابرهای باران‌زا به سمت مناطق کویری سمنان را نمی‌دهند و در ازایش در این منطقه اقیانوسی از ابر را شاهد هستید.

opert-mazandaran-06.jpg
اوپرت، مرز سمنان و مازندران

تفریح در اوپرت

در این منطقه خبری از آنتن گوشی‌های موبایل نیست، پس بهترین فرصت برای دورهمی‌های دوستانه و دوری از فضای مجازی است. دورهمی‌های دور آتش (با توجه به هوای سرد آن)، لذت بردن از ستاره‌های آسمان که به دلیل دوری از آلودگی نوری بیش از پیش نمایان شده‌اند و قدم زدن و لذت بردن از طبیعت، مهم‌ترین تفریح های اوپرت سمنان هستند. شما می‌توانید به این لیست، کمپ کردن و آشپزی در طبیعت را هم اضافه کنید.

فراموش نکنیم که این منطقه یکی از چراگاه‌های سمنان محسوب می شود و به احتمال زیاد شما در مسیر یا در دامنه‌ها شاهد گله‌های بزرگ گوسفندان خواهید‌بود که در نوع خود جذاب است. از طرف دیگر اگر در زمان مناسب آنجا باشید، شانس دیدن عشایر سنگسر را هم دارید، حتی می‌توانید از این فرصت برای خرید محصولات محلی به‌ویژه شیر و گوشت تازه استفاده کنید.

opert-mazandaran-07.jpg
مرز بین سمنان و مازندران از عجیب ترین دیدنی های ایران

بهترین زمان سفر به اوپرت

اوپرت در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و شب‌های بسیاری سردی دارد. اگر قصد اقامت در اوپرت در خانه های روستایی را ندارید، تابستان و اواخر بهار را برای سفر به این نقطه می توانید انتخاب کنید. اما با توجه به باز بودن دشت‌ها باید بدانید که در ساعاتی از روز آفتابی سوزان در انتظار شماست. از طرف دیگر اگر قصد اصلی سفرتان دیدن اقیانوسی از ابر است، می‌توانید اوایل پاییز یا فروردین را برای سفر انتخاب کنید. 

امکانات رفاهی و اقامت در اوپرت

اوپرت یک منطقه کوهستانی و با فاصله از شهر است. بنابراین در صورت سفر به این منطقه، خودتان را برای رویایی با طبیعت آماده کنید. بخش طولانی از مسیر اوپرت، جاده آسفالت ندارد. از طرف دیگر دیواره‌های مرزی بین دو استان فاصله قابل توجهی (با توجه به وجود جاده خاکی) با روستا دارند و در واقع شما به مراتع نزدیک روستا می‌روید.

برای اقامت در اوپرت هم می‌توانید کمپ را انتخاب کنید و هم اقامتگاه بومگردی اوپرت. اقامتگاه بومگردی در ییلاق اوپرت حال و هوای ویژه خودش را دارد که امکانات کافی هم دارد اما اگر به کمپ عادت دارید با راهنمایی‌های مردم محلی یا افرادی که اقامت در اوپرت را تجربه کرده‌اند، می‌توانید منطقه مناسب را پیدا کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که در روستاهای  اطراف اوپرت هرچه نیاز دارید تهیه کنید، مخصوصا اگر برنامه شب مانی دارید هیزم تهیه کنید. اگر هم برنامه کمپ و شب مانی در منطقه را ندارید می‌توانید در روستای اوپرت اقامت کنید و در روز با وانت یا ماشین‌های مناسب با گشت همراه شوید و برای شب دوباره به اقامتگاه باز گردید. 

چطور به اوپرت بریم؟

اگر از تهران قصد سفر دارید، مسیر جاده فیروزکوه و خطیرکوه می‌تواند مسیر مناسبی باشد؛ مسیری که هم کوتاه‌تر است و هم زیباتر. اما این مسیر را به دلیل خوب نبودن وضعیت جاده نمی توان به همه مسافران پیشنهاد داد، هرچند مسیر جاده فیروزکوه به اوپرت یکی از زیباترین مسیرهای ایران محسوب می‌شود.

اما مسیر دوم مسیر شاهرود است، شما برای رسیدن به اوپرت ابتدا باید به مهدی شهر با دیدن تابلوی منطقه حفاظت شده پرور متوجه نزدیک شدن به این منطقه می شوید، در نهایت بعد از عبور از روستاهای کولیم، ملاده و سرخده به آنجا خواهید رسید.

اگر بخواهید از تهران به مرز سمنان و مازندران بروید، مسیری حدود 318 کیلومتر در پیش دارید که تقریبا 5 ساعت 15 دقیقه طول می‌کشد تا به مقصد برسید. بنابراین نمی‌توانید به عنوان یک مقصد یک روزه روی آن حساب کنید. بهتر است حداقل 2 روز در نظر بگیرید که خیلی خسته نشوید.

 

  جاذبه های در مسیر اوپرت

در صورتی که شما از مسیر فیروزکوه به سمت آنجا بروید، جاذبه‌هایی که در مسیرتان قرار می‌گیرد شامل  گردنه کدوک، راه‌آهن شمال، پل ورسک و غار اسپهبد خورشید می‌شود.

اما اگر جاده سمنان را برای این مقصد انتخاب کنید، می‌توانید در مسیر از شهمیرزاد و منطقه پرور دیدن کنید.

 

سخن آخر

این منطقه شگفت انگیز که مرز سمنان و مازندران است، مدت‌هاست که گردشگران کنجکاو بسیاری را به خودش جذب می‌کند. این گردشگران برای دیدن مناظر زیبا و چشم‌اندازهای بی‌نظیر اوپرت به این منطقه سفر می‌کنند. اگر شما هم تجربه سفر به اوپرت سمنان را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم از تجربیاتتان برایمان بگویید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند