وان بهتر است یا ترابزون؛ مقایسه کامل 2 شهر محبوب

4.8
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مقایسه و بررسی وان و ترابزون در ترکیه
03 خرداد 1402 07:00
1

وان یا ترابزون؟ کدام‌یکی از این دو شهر برای سفر مناسب‌تر هستند؟ معمولاً پیش از هر سفر، زمان زیادی را صرف این می‌کنیم که بفهمیم کدام مقصد برای سفر ما جذاب‌تر است و چه ویژگی‌هایی دارد. این بررسی‌ها زمانی سخت‌تر می‌شوند که مجبور باشیم بین دو شهرِ شبیه به‌هم، فقط یک مقصد را انتخاب کنیم. اینکه بین وان یا ترابزون کدام شهر بهتر است، موضوع این مقاله است که در آن علاوه بر بررسی، نتیجه می‌گیریم که وان بهتر است یا ترابزون. هر شهر را از لحاظ مختلف سبک‌سنگین می‌کنیم و این بررسی، جاهای دیدنی، خوردوخوراک، آب‌وهوا، تفریحات، حمل‌ونقل و موارد دیگر را در برمی‌گیرد. به این ترتیب می‌توانید انتخاب خیلی هوشمندانه‌تری بین تورهای ترکیه داشته باشید.

وان بهتر است یا ترابزون؟

اینکه بین ترابزون یا وان کدام شهر را برای سفر انتخاب کنیم، کاملاً بستگی به نیاز و خواسته ما از سفر دارد. اگر هدفمان خریدکردن باشد، پیشنهاد ما بین وان یا ترابزون، شهر وان است. گرچه ترابزون هم مراکز خرید بسیاری دارد. در ادامه، علت انتخاب این گزینه را به شما می‌گوییم. اما اگر برای جاهای دیدنی بین وان یا ترابزون شک دارید، باید بگوییم که این دو شهر از این نظر تفاوت زیادی باهم ندارند. در مجموع، تفاوت‌ها اندک هستند، ولی ما هر ویژگی را جداگانه و موشکافانه بررسی کرده‌ایم تا انتخابتان راحت‌تر شود.

مقایسه وان و ترابزون از نظر موقعیت جغرافیایی

وان و ترابزون، هر دو از شهرهای توریستی ترکیه هستند که در موقعیت‌های جغرافیایی مختلفی جای گرفته‌اند. از نظر مساحت، شهر وان بزرگ‌تر از شهر ترابزون است. وان ترکیه در قسمت شرقی این کشور قرار گرفته و شهر ترابزون در بخش شمال شرقی ترکیه و در جنوب دریای سیاه واقع شده است. هر دوی این شهرها ریشه‌هایی تاریخی دارند و تمدن آن‌ها به سال‌ها پیش برمی‌گردد. هم در شهر وان و هم در شهر ترابزون، جاذبه‌ها در دسته‌بندی‌های مختلفی شامل خوراکی، مناظر طبیعی، جاهای باستانی و دیدنی و بخش‌های دیگر قرار می‌گیرند و تعداد درخور توجهی دارند.

lastsecond.ir-trabzon-or-van.jpg
نقشه شهرهای ترابزون و وان ترکیه روی نقشه

مقایسه وان و ترابزون از نظر آب‌وهوا

با اینکه این دو شهر در یک کشور هستند، مسافت به‌نسبت زیادی بین آن‌ها نیست؛ مثلاً فاصله‌ای که بین شهرهای شمالی تا جنوبی ایران برای طی‌کردن وجود دارد، بین وان تا ترابزون وجود ندارد. اما در مجموع، دمای هوا در شهرهای وان و ترابزون کمی با یکدیگر متفاوت است. در شهر وان، حداکثر دما در سال، به چیزی حدود 28 درجه می‌رسد و کمترین مقدار دما در سال هم تقریباً برابر با منفی 7 درجه است. در ترابزون، حداکثر دما در سال، چیزی حدود 26 درجه و کمترین میزان آن تقریباٌ 5 درجه است.

دماهایی که پیش‌تر آوردیم، میانگین دمایی بودند و ممکن است گاهی دما بالاتر یا پایین‌تر از آن‌ها هم ثبت شود. معمولاً هر گردشگر برای مسافرت، دمای مقصد را پیش از سفر بررسی می‌کند تا با آمادگی، مسافرتش را به‌انجام برساند. در این بخش، بهترین زمان سفر به وان و ترابزون را آورده‌ایم تا بتوانید حول‌وحوش زمان مناسب برای رفتن به این دو شهر را در نظر بگیرید و سپس تجربه سفرتان به این نقاط را آغاز کنید.

بهترین زمان سفر به وان، از اواسط ژوئن تا اواسط سپتامبر است که تقریباً برابر با اوایل تیر تا اواخر شهریور است. این زمان برای ترابزون کمی متفاوت می‎‌شود، به‌طوری که بهترین زمان سفر به ترابزون، تقریباً از خردادماه شروع می‌شود و تا تقریباً اواسط مهر ادامه پیدا می‌کند. توجه کنید که زمان‌ها با در نظر گرفتن این مطرح شده‌اند که بتوانید به‌راحتی و با کمترین دغدغه فعالیت‌های خارج از خانه و محیط بیرونی را انجام دهید.

lastsecond.ir-trabzon-or-van-van.jpg
نمایی از دریاچه وان در شهر وان ترکیه
lastsecond.ir-trabzon-or-van-trabzon.jpg
نمایی از شهر ترابزون ترکیه

مقایسه تور وان و ترابزون

ترکیه یکی از بهترین مقصدهای سفر برای ما ایرانی‌هاست. جاذبه‌ها و جاهای دیدنی این کشور، در شهرهای مختلفش پراکنده شده‌اند و به‌همین خاطر، تقریباً برای اکثر شهرهای ترکیه، تور مخصوصی وجود دارد. به‌قول منصور ضابطیان اگر دست‌وپای سفر دارید، خودتان می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی، به شهرهای مختلف بروید و از جاذبه‌هایشان بازدید کنید؛ اما اگر نمی‌خواهید یا به هر دلیلی نمی‌توانید این کار را انجام دهید، تور وان و تور ترابزون، گزینه‌های مناسبی برای شما هستند.

اگر بخواهیم تورهای وان و ترابزون را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که تورهای وان، تعداد و تنوع بسیار زیادی را در مقایسه با تورهای ترابزون دارند. از آنجایی که شهر وان هم در مسافت نزدیک‌تری به ایران قرار دارد، معمولاً با هزینه‌های کمتری می‌توانید تورهای وان را تهیه کنید. این نکته را هم باید اضافه کنیم که هم تور وان و هم تور ترابزون، به‌صورت زمینی هم برگزار می‌شوند. اینکه بودجه شما چقدر است و می‌خواهید چه مقدار هزینه کنید، کاملاً برعهده خودتان است.

lastsecond.ir-trabzon-or-van-tour-to-turkey.jpg
ترکیه و تورهای متنوعش

مقایسه وان و ترابزون از نظر جاهای دیدنی

هر دو شهر، از نظر جاذبه و جاهای دیدنی، حرف‌هایی برای گفتن دارند. برخلاف تصور بسیاری از افراد، تعداد این جاذبه‌ها بسیار درخور توجه هستند و می‌توانیم آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلفی جای دهیم. جاهای دیدنی وان، شامل جاهای تاریخی مانند قلعه‌ها، ارگ سلطنتی، کلیسا و مساجد می‌شود و جاذبه‌های طبیعی‌اش شامل آبشار، جزیره و برخی از نقاط دیگر مانند دریاچه می‌شود. در این میان باید اضافه کنیم که در وان ترکیه، موزه هم وجود دارد که در آن مصنوعات دوران تاریخی مختلف را به‌نمایش گذاشته‌اند. بسته به سلیقه‌تان می‌توانید از آن هم بازدید کنید. با مقایسه جاهای دیدنی وان با سایر شهرهای ترکیه، امکان تصمیم‌گیری برایتان راحت‌تر می‌شود.

در ارتباط با ترابزون هم باید بگوییم که جاذبه‌هایش در دسته‌بندی وسیعی قرار می‌گیرند که زیرمجموعه‌هایش شامل بازار، خانه‌های تاریخی مثل خانه آتاتورک، صومعه‌هایی مثل صومعه سوملا که نقاشی‌هایی دیواری از قرن 18 دارند، مساجد، کاخ‌ها، موزه‌ها، دریاچه، غار و بخش‌های دیگر است. پیشنهاد می‌کنیم که برای تصمیم‌گیری بهتر، جاهای دیدنی ترابزون را هم بررسی کنید و سپس بین وان یا ترابزون، بهترین مقصد را برای سفرتان انتخاب کنید. با انجام این مقایسه، درمی‌یابید که وان بهتر است یا ترابزون، اما در نظر بگیرید که این مقایسه، فقط مربوط به جاهای دیدنی‌شان می‌شود. در غیر این صورت، هرکدام از این شهرها برای هدف خاص و ویژه‌ای مناسب هستند و اکتفا کردن به بررسی جاهای دیدنی‌شان، برای برنامه‌ریزی یک سفر کامل، مناسب و کافی نیست.

lastsecond.ir-trabzon-or-van-lake.jpg
نمایی از دریاچه وان ترکیه
lastsecond.ir-trabzon-or-van-sumon.jpg
صومعه سوملا در ترابزون

مقایسه وان و ترابزون از نظر حمل‌ونقل عمومی

متأسفانه در هیچ‌کدام از این شهرها تا به امروز، سیستم حمل‌ونقل با مترو وجود ندارد و شما برای جابه‌جا شدن باید از وسیله‌های نقلیه دیگر استفاده کنید. برای مثال در شهر وان ترکیه می‌توانید از وسایلی مانند تاکسی، دلموش (ون) و اتوبوس استفاده کنید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که هزینه حمل‌ونقل در ترابزون کمی بیشتر از هزینه آن در وان است. گفتنی است که وان هم تقریباً همین حالت را دارد. برای جابه‌جایی در این شهر، باید از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی، دلموش و مینی‌بوس استفاده کنید.

  • هزینه تاکسی در وان: ورودی 6 لیر، به‌ازای هر یک کیلومتر 11 لیر، به‌ازای هر یک ساعت 60 لیر

  • هزینه تاکسی در ترابزون: ورودی 12:50 لیر، به‌ازای هر یک کیلومتر 12 لیر، به‌ازای هر یک ساعت 97.50 لیر

lastsecond.ir-trabzon-or-van-delmosh.jpg
نمونه‌ای از دلموش‌های ترکیه

مقایسه وان و ترابزون از نظر اقامت

چه به وان بریم یا ترابزون، نیازی نیست که برای اقامت نگران باشیم. در هر دوی این شهرها به تعداد کافی هتل و اقامتگاه وجود دارد که بتوانید اسکان کنید. نکته مهم این است که به‌موقع برای رزرو اقامتگاه اقدام کنید تا ظرفیت خالی برای هتل‌ها و اقامتگاه‌ها باقی مانده و تعدادشان به‌گونه‌ای باشد که بتوانید اتاق‌های مختلفی را بررسی کنید. شما می‌توانید اتاق‌ها را با قیمت‌های مختلفی پیدا کنید، اما معمولاٌ شروع این قیمت‌ها چه برای ترابزون و چه برای وان، از حدود 20 لیر است. توجه کنید که برخی از هتل‌ها به‌عنوان یک امتیاز، امکان لغو اقامت هم به شما می‌دهند. بهترین هتل های وان، معمولاً در مرکز شهر و کنار ساحل هستند و کمتر پراکنده شده‌اند؛ اما هتل‌ها و اقامتگاه‌های ترابزون، در قسمت‌های مختلف شهر پراکنده شده‌اند.

lastsecond.ir-trabzon-or-van-hotels.jpg
برخی از هتل‌های ترکیه و امکانات گوناگون‌شان

مقایسه وان و ترابزون از نظر رستوران‌گردی

یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در ترکیه، صبحانه است و ترک‌ها به این موضوع خیلی اهمیت می‌دهند. این درجه اهمیت برای صبحانه، در شهر وان چندبرابر است و ارزش ویژه‌ای دارد. در سال 2014 رکورد شلوغ‌ترین میز صبحانه در شهر وان شکسته شد. طی این رکوردشکنی، 51793 نفر از صبحانه‌خوردن لذت بردند و این لحظه ثبت شد. در وان ترکیه می‌توانید رستوران‌های بسیاری پیدا کنید که غذاهای ترکی، محلی، آسیایی، مدیترانه‌ای و انواع دیگر آن را برای مشتریان خودشان آماده می‌کنند. برای صرف غذا می‌توانید به بهترین رستوران های وان ترکیه بروید و غذاهای آن‌ها استفاده کنید.

در ترابزون علاوه بر غذاهای محلی و ترکی، می‌توانید انواع و اقسام نان‌های محلی و ترکی را هم ببینید و پیشنهاد می‌کنیم که آن‌ها را امتحان کنید. در مجموع نمی‌توانیم فرق زیادی را بین وعده‌های غذایی در وان و ترابزون در نظر بگیریم. بیشترین تفاوت، در غذاهای محلی است؛ اما می‌توانید غذاهای سنتی ترکیه را در هر دوی این شهرها پیدا کنید.

lastsecond.ir-trabzon-or-van-breakfast.jpg
صبحانه‌ای که باعث ثبت رکورد گینس شد
lastsecond.ir-trabzon-or-van-foods.jpg
منظره‌های زیبای ترابزون برای صرف وعده‌های غذایی

مقایسه وان و ترابزون از نظر تفریحات و جاهای دیدنی

دو شهر وان و ترابزون، هر دو در کنار آب هستند، یکی در کنار دریاچه وان و دیگری در کنار دریای سیاه. به‌همین‌خاطر هم می‌توانیم بگوییم که هر دوی آن‌ها تفریحات آبی مثل قایق‌سواری و ماهی‌گیری دارند. از نظر طبیعی هم این دو شهر جاذبه‌های مختلفی را در خود جای داده‌اند که اگر اهل تفریح در طبیعت باشید، چه وان، چه ترابزون، مقاصد خوبی برای شما هستند. با یک مقایسه کلی، شهر وان و شهر ترابزون از نظر تفریحی خیلی تفاوت چندانی باهم ندارند.

lastsecond.ir-trabzon-or-van-entertainment.jpg
تفریحات آبی در ترابزون و وان ترکیه

مقایسه وان و ترکیه از نظر مراکز خرید

برای خرید وان بهتر است یا ترابزون؟ خیلی از کسانی که به وان می‌روند، بیشتر قصد خرید‌کردن دارند. فاصله نسبتاً کم این شهر تا ایران و تنوع مراکز خرید وان، بعضی از دلایلی هستند که تعداد زیادی از ایرانیان را به سفر به این شهر مجاب می‌کنند. حتی عده‌ای هستند که صرفاً برای خریدکردن به وان می‌روند، نه برای تفریح و گشت‌وگذار. این دسته از افراد، پیش از سفرشان، ارزانترین مراکز خرید وان ترکیه را شناسایی و سپس حرکت می‌کنند. نکته جالبی که در ارتباط با مراکز خرید وجود دارد، این است که در بعضی از فروشگاه‌ها، مغازه‌دارها می‌توانند کم فارسی صحبت کنند و حتی بعضی‌هایشان دستگاه کارتخوان برای کارت‌های اعتباری ایرانی دارند. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به وان می‌روید، علاوه بر خریدکردن، از جاهای دیدنی و جاذبه‌هایش هم بازدید کنید.

ترابزون، مانند وان نیست، نه اینکه تعداد فروشگاه‌ها و مراکز خریدش کم باشند یا قیمت‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ای داشته باشند، بلکه آن تب‌وتابی که در وان ترکیه برای خرید وجود دارد، در ترابزون کمتر است. از ترابزون ترکیه بیشتر به‌خاطر جاهای دیدنی و آب‌وهوایی که دارد، استقبال می‌کنند. در نتیجه، از نظر خریدکردن، شهر وان مقصد مناسب‌تری برای گردشگران است.

lastsecond.ir-trabzon-or-van-bazaar.jpg
برخی از بازارهای ترکیه

سخن آخر

حالا بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام شهر را می‌خواهید انتخاب کنید. وان یا ترابزون خیلی فرق زیادی باهم ندارند و شما می‌توانید به‌سادگی با در نظر گرفتن چند ویژگی، مناسب‌ترین شهر را برای سفرتان پیدا کنید. قطعاً اگر شهرها متفاوت بودند، انتخاب راحت‌تر می‌شد، اما ترابزون و وان، خیلی شبیه به‌هم هستند، به همین خاطر است که سعی کردیم با این مطب، راهنمایی‌تان کنیم تا بهترین تجربه از این سفر را داشته باشید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!