نگارستان، باغ کهنسال و باشکوه تهران

3.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
معرفی باغی کهنسال و باشکوه در تهران + تصاویر
27 آبان 1399 09:55
0

 هنوز هم می شود در هیاهوی خیابان های تهران، یک خانه قدیمی و با صفا پیدا کرد و چند ساعتی را به دور از آلودگی گذراند. خانه های بزرگی که ردی از تاریخ هستند، در حیات و سرسرای آن ها می توان قدم زد و به همه داستان هایی که در این باغ گذشته است فکر کرد .در میدان بهارستان باغی وجود دارد که به محض ورود به باغ و دیدن نیلوفرهای آبی شلوغی روزهای تهران را فراموش می کنید.

باغ نگارستان

زمانی که میدان بهارستان شمال شهر تهران محسوب می شد فتحعلی شاه دستور به ساخت باغ نگارستان می دهد، بود.در این باغ، بنایی به شکل هشت گوش با شاه‌نشین‌هایی به سبک دوره زندیه ساخته و با گچبری‌های زیبایی تزیین شد تا نظر شاه را جلب کند. دو عمارت زیبا و مجلل دیگر هم به نام قلمدان و دلگشا به دست هنرمندان آن زمان ساخته شد. استاد عبدا... خان و استاد آقاجانی اصفهانی معماران این باغ بوده‌اند.

باغ نگارستان

اتاق‌هایی با درهای چوبی و دو تالار بزرگ در طرفین ساختمان مرکزی این باغ وجود‌داشته و تالارهای آن‌ها با آئینه‌کاری‌های ظریف، نقوش مطلا، درهای ارسی و تزئینات و اشیا گران‌بها تزیین شده‌بود. بر دیوارهای هر تالار تابلوهای نفیسی از استادان مشهوری چون میرزابابا نقاش‌باشی، استاد میرزاجانی نقاش و استاد مهرعلی‌آقا نقاش نصب است و به خاطر وجود همین آثار بر این مجموعه نام نگارستان نهاده‌اند. تابلوهای نقاشی تصاویر فتحعلی‌شاه و شاه‌زادگان و درباریان را نشان می‌داد که بر دیوارهای تالار این کاخ به تصویر کشیده ‌شده‌بودند.

کاخ نگارستان

کاخ نگارستان از اقامتگاه هاى محبوب فتحعلى شاه، بود. این کاخ که بر اساس پلان باز ساخته شده بود، شامل سه ساختمان جداگانه، یعنى یک کوشک گنبددار، یک اتاق پذیرایى هشت ضلعى و یک اندرونى به شکل سازه اى مستطیلى که دور تا دور حیاط اندرونى قرار داشت، همه ى این ساختمان ها درون باغى از درختان تبریزى و گل سرخ قرار داشتند

کاخ نگارستان

کاخ نگارستان

کاخ نگارستان

کاخ نگارستان

کاخ نگارستان

کاخ نگارستان

کاخ نگارستان

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.