کاپالی چارشی یا بازار بزرگ استانبول + آدرس و معرفی

4.4
از 49 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کاپالی چارشی یا بازار بزرگ استانبول را چطور بگردیم؟
05 اردیبهشت 1402 07:00
0

کاپالی چارشی استانبول یکی از مهم‌ترین مراکز خرید در استانبول است و مقصد بسیاری از مسافران استانبول است. از آنجایی که شرایط خرید کردن در این کشور برای خیلی از مسافران ایرانی و حتی خارجی بسیار مناسب است، یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار، خرید از بازار کاپالی چارشی استانبول است. استانبول معمولاً همه ساله جزو 10 شهر برتر برای خرید کردن شناخته می‌شود، از این‌رو مسافران بسیاری همراه تور استانبول می‌شوند تا هم استانبول را ببینند و هم تجربه خرید کردن در این شهر را به دست آورند.

در ادامه، بازار کاپالی چارشی در استانبول را به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم. تاریخچه بازار، فروشگاه‌هایی که در آن فعالیت می‌کنند، بخش‌های مختلفش و موارد دیگر را هم عنوان کرده‌ایم. بازار بزرگ استانبول، سابقه پربازدیدترین بازار را در سال 2011 کسب کرده. همچنین از نظر قدمت و وسعت، بسیار درخور توجه است و با دانستن این اطلاعات، احتمالاً شگفت‌زده می‌شوید. این مقاله از لست‌سکند، راهنمای جامعی از خرید در بازار کاپالی چارشی و آشنایی بیشتر با آن است. غیر از معرفی دسته‌بندی فروشگاه‌ها، آدرس و نحوه دسترسی به این بازار را هم شرح داده‌ایم و جزئیات را به‌صورت کامل آورده‌ایم.

800px-Ворота_Beyazıt_.jpg
درب اصلی بازار کاپالی چارشی

تاریخچه کاپالی چارشی (Kapalı Çarşı)

کاپالی چارشی که به ترکی Kapalı Çarşı و به انگلیسی Kapali Carsi نوشته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده در دنیا است. اینجا از بهترین مراکز خرید استانبول هم به‌حساب می‌آید. البته نباید فراموش کنیم که به بازار کاپالی چارشی در استانبول، گرند بازار (Grand Bazaar) هم می‌گویند. ‏معنای کاپالی چارشی به ترکی، همان بازار سرپوشیده است. در منابع مختلف، اینجا را با مساحت‌های متفاوتی آورده‌اند؛ طی بررسی‌های ما، مساحت بازار کاپالی چارشی حداقل 30 هزار متر مربع است. به بیانی دقیق‌تر، مساحت این بازار، بیش از 30 هزار مترمربع است که به‌مرور و در زمان‌های مختلف قسمت‌هایی به آن افزوده شده است. از نکات جالب درباره بازار، این است که در طی این سالیان، کاپالی چارشی حوادث مختلفی را هم به خود دیده است. آتش‌سوزی، زلزله و حوادثی دیگر، اما هربار مرمت و احیا شده است.

این بازار 500 ساله در اواسط قرن 15 و در زمان سلطان فاتح عثمانی ساخته شده است. بازار کاپالی چارشی تنها به‌عنوان یک بازار ساده نبوده و اهداف دیگری هم برای ساختنش در پی داشته‌اند. برای مثال، بخشی از بازار کاپالی چارشی استانبول کاربری خزانه داشته است. این بازار برای پیشبرد اهداف اقتصادی، سازماندهی آن‌ها و حفظ هویت محصولاتشان و موارد دیگر بوده است. جمع این‌ها، باعث شده بود که بازار بزرگ استانبول به‌عنوان نمادی از قدرت عثمانی‌ها شناخته شود. هوای دل‌پذیر اردیبهشت، عامل مثبت دیگری است که شما را برای گردش در این بازار مجاب می‌کند، چراکه هوای داخل بازار آن قدر گرم نیست که نتوانید از آن بازدید کنید. البته در روزهای دیگر سال هم تهویه اینجا مناسب است. اگر با تور استانبول اردیبهشت سفر می‌کنید، از این بازار غافل نشوید.

lastsecond.ir-kapali-carsi-istanbul-old-pic.jpg
عکسی قدیمی از بازار کاپالی چارشی
kapalicarsi.jpg
راهروهایی با حال و هوای قدیمی در کاپالی چارشی

بخش‌های مختلف کاپالی چارشی

همان‌طور که گفتیم، اینجا یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در دنیاست. بازار کاپالی چارشی در قسمت اروپایی استانبول و در منطقه فاتح قرار گرفته که یکی از معروفترین محله های استانبول است. مرکز خرید کاپالی چارشی بیش از 60 خیابان سرپوشیده و بیش از 3500 مغازه و فروشگاه را در خود جای داده ‏است. با توجه به وجود این تعداد از فروشگاه در بازار، احتمالاً چیزی وجود نداشته باشد که بخواهید و نتوانید آن را پیدا کنید. البته به این نکته هم توجه کنید که در هر فروشگاهی می‌توانید تخفیف بگیرید. بنابراین اگر کالای کم‌یابی پیدا کردید، با اینکه تعداد فروشگاه‌ها با این‌جور وسایل کم است، اما همچنان شانس پیدا کردن همان کالا با قیمت کمتر را دارید.

با توجه به اینکه بازار کاپالی چارشی در امتداد مسیر جاهای دیدنی استانبول از جمله مساجد سلطان احمد و ایاصوفیه قرار ‏دارد، بازدیدکننده‌های بسیاری به این بازار بزرگ جذب می‌شوند. از طرفی دیگر، در صورتی که علاقه‌مند به خرید کالاهای دستی و لوازم سنتی و نمادهای استانبول هستید یا به ‏خرید پوشاک عمده علاقه دارید، کوچه‌های این مرکز خرید، ایده‌آل شما خواهند بود.

اگر کسی به تقسیم‌بندی و نقشه ‏این مرکز خرید دقت نکند، نمی‌تواند چیزی را که به‌دنبالش است به‌راحتی و با قیمتی مناسب بیابد. در تقسیم‌بندی این مرکز ‏خرید، فروشگاه‌ها با دسته‌بندی‌های مختلف در قسمت‌های گوناگونی وجود دارند. معمولاً افرادی که بودجه کافی برای خرید کنار نگذاشته‌اند و با تور اقساطی استانبول سفر کرده‌اند، از این بازار که قیمت‌های مناسبی دارد، استقبال می‌کنند.

lastsecond.ir-kapali-carsi-istanbul-surreal-pic.jpg
نمایی از فضای بیرونی و بالایی بازار؛ عکس سمت چپ از Aydın Büyüktaş
lastsecond.ir-kapali-carsi-istanbul-maps.jpg
تصویری از نقشه بازار کاپالی چارشی

تنوع فروشگاه‌های بازار کاپالی چارشی

در بازار سرپوشیده کاپالی چارشی استانبول می‌توانید فروشگاه قالی، منسوجات، ظرف‌وظروف، عتیقه، جواهرات، آرایشگاه، صرافی و کلی فروشگاه دیگر را پیدا کنید و هرآنچه که نیاز دارید، تهیه کنید. تنوع فروشگاه‌های این بازار به‌خوبی می‌تواند نمود فرهنگ ترکیه‌ای‌ها را در زمینه‌های مختلف نشان دهد. از سبک محصولات گرفته تا معماری، می‌توانید ردپایی از فرهنگ را ببینید و لمس کنید. برخی از قسمت‌های بازار به‌قدری زیبا و دل‌ربا هستند که با عکاسی در آن‌ها، می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای را ثبت کنید. برای رفتن به این بازار، بیش از 20 ورودی مختلف وجود دارد که ورودی اصلی آن Beyazit Gata است.

در این بازار حتی چندین مسافرخانه هم وجود دارد. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید و به این شکل برای تهیه سوغاتی، به عجله نمی‌افتید. رستوران‌های مختلفی هم در بازار کاپالی چارشی وجود دارند که پیشنهاد می‌کنیم برای برنامه‌ریزی بهتر، پیش از رفتن به تور ترکیه از قیمت غذا در ترکیه اطلاعات لازم را به‌دست آورید. اگر شکم‌گردی‌تان را صرفاً با رفتن به یک کافه کنترل می‌کنید، این بازار کافه‌های مختلفی هم دارد. صد البته که در قسمت‌های دیگر شهر می‌توانید تجربه کافه‌گردی در بهترین کافه های استانبول را داشته باشید.

قیمت تور ترکیه چقدر است؟

grand-bazaar.jpg
فروشگاه‌های مختلف گرند بازار استانبول
lastsecond.ir-kapali-carsi-istanbul-shops.jpg
جذابیت‌های فروشگاه‌های بازار بزرگ استانبول

تعداد عجیب بازدیدکننده‌های بازار بزرگ استانبول

این مرکز خرید، روزانه تا بیش از 500 هزار نفر بازدیدکننده دارد. همچنین این مرکز خرید در سال ‏‏2011 در لیست پربازدیدترین بازارهای دنیا، مقام اول را داشت. در آن سال، بیش از 91 میلیون و 250 هزار نفر از این بازار ‏بازدید کرده بودند. بازار کاپالی چارشی و کوچه‌های اطرافش، برای خرید عمده شرایط بسیار خوبی دارند. گردشگران می‌توانند وسایل و لوازمی را که به‌صورت عمده نیاز دارند، از این فروشگاه‌ها تهیه کنند. بهترین کار برای اینکه از شلوغی بپرهیزید، این است که از بومیان آنجا زمان خلوتی بازار را جویا شوید و سپس به چارشی بازار استانبول بروید. اگر تور استانبول 4 شب و 5 روز را برای سفر انتخاب کرده باشید، حتماً می‌توانید از داشتن زمان کافی برای پرس‌وجو و رفتن در روز و موقع مناسب، اطمینان حاصل کنید.

lastsecond.ir-kapali-carsi-istanbul-crowded.jpg
جمعیت بازار کاپالی چارشی

آدرس، نحوه دسترسی و ساعت کاری کاپالی چارشی

حال، کاپالی چارشی کجاست و آدرس بازار کاپالی چارشی استانبول چیست؟ در حالت کلی برای رفتن به مراکز خرید، باید به تابلوهای راهنمای نصب شده در دیوار مترو یا کف سالن توجه و آن‌ها را دنبال کنید. ما برای رسیدن به بازار بزرگ استانبول، ‏خط 2 متروHaciosman ‎‏ را دنبال می‌کنیم. این بازار در منطقه فاتح و در محله امینونو قرار گرفته است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این بازار، ایستگاه مترو Vezneciler است.

اگر میدان تکسیم باشید، باید ابتدا با خط ‏F1‎‏ فونیکولور به کاباتاش بروید. پس از خروج از ایستگاه کاباتاش، سوار تراموای خط‏T1 ‎‏ شوید، در ایستگاه‏Beyazit KapaliCarsi ‎‏ ‏پیاده شوید و حالا می‌توانید به بازار بروید. برای استفاده راحت‌تر از امکانات و وسایل نقلیه عمومی، می‌توانید از استانبول کارت استفاده کنید.

برای دسترسی به بازار با استفاده از اتوبوس، باید از طریق اتوبوس‌های ‎61B‎، ‏‎90B‎، 97 خودتان را به آنجا برسانید. استفاده از تاکسی هم که امری بدیهی است. اما به این نکته توجه کنید که هزینه استفاده از تاکسی در استانبول برای شما بسیار زیاد است.

  • ساعات کار مرکز خرید کاپالی چارشی: هر روز از 08:30 تا 22:00

موقعیت دقیق بازار کاپالی چارشی روی نقشه

grand_bazaar001_ba_x_mob.jpg
نمایی از بالای بازار بزرگ استانبول

سخن آخر

بازارها، محل‌های خوبی برای شناخت بهتر فرهنگ و آداب‌ورسوم هر شهر و کشور هستند. بازار کاپالی چارشی نمونه خوبی از بازارهایی است که در آن زندگی جریان دارد. با توجه به قدمت و ابعاد این بازار، می‌توانید علاوه بر یک خرید کامل و جامع، اطلاعات جالبی هم از معماری، نحوه تعامل و گفتگو و رفتار مردم استانبول ترکیه هم به‌دست آورید. اگر تور استانبول 5 شب و 6 روز را برای رفتن به استانبول انتخاب کنید، می‌توانید به‌راحتی بازدید از این بازار را هم برنامه‌ریزی کنید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!