عجایب گردشگری ایران - قسمت اول

4.4
از 16 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
عجایب گردشگری ایران! +تصاویر
05 تیر 1399 07:00
2

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم ایران جهانی است در یک مرز؛ آن هم جهانی پر از رمز و راز؛ از جاذبه‌های گردشگری تاریخی آن گرفته تا جاذبه‌های طبیعی بکر که برخی از ما حتی چیزی از آن‌ها نشنیده‌ایم. چه اهل ماجراجویی باشید چه کنجکاو و مشتاق یادگیری، این 20 جاذبه طبیعی و عجیب را برای سفر بعدی خود حتما به خاطر بسپارید. در قسمت اولی به معرفی و بررسی 10 گزینه میپردازیم و در قسمت بعدی 10 گزینه بعدی را معرفی و بررسی خواهیم کرد:

 

  1. دریاچه گنج تخت سلیمان

 دریاچه-گنج1.jpg

شاید از مرموز و خطرناک بودن دریاچه تخت سلیمان شنیده باشید اما همین مرموز بودن دریاچه، آن را تبدیل به یکی از جذابیت‌های گردشگری برای گردشگران خارجی و داخلی کرده است. مجموعه تخت سلیمان یکی از آثار تاریخی و باستانی ایران است که در 42 کیلومتری شمال شرقی شهر تکاب آذربایجان غربی و در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته است. در شمال غربی تخت سلیمان تپه‌ای قرار دارد که در قله آن حفره‌ای به عمق 100 متر دیده می‌شود. نام این حفره «زندان سلیمان» است. کوه بلندی که در شمال شرقی این تپه قرار دارد به "تخت بلقیس" معروف است. در قسمت میانی محوطه مجموعه تخت سلیمان «آتشکده آذر گشب» قرار دارد که بنا بر روایاتی محل تولد زرتشت بوده است. اما آنچه بیش از همه در این منطقه باستانی برای گردشگران جذاب و شگفت انگیز است، وجود دریاچه‌ای مرموز، مملو از گنجینه‌های ایران باستان و سایر نقاط دنیاست. این دریاچه هرچند بسیار زیبا و آرام است، اما با بی‌رحمی هر جنبنده‌ای را به خود می‌بلعد، تا جایی ‌که هنگام بازدید از این مکان متوجه تابلو‌های متعددی می‌شوید که علایم هشدار دهنده "شنا ممنوع" را در داخل این دریاچه نشان می‌دهند. در چند سال اخیر عده‌ای از مسافران این تابلو‌ها را نادیده گرفته و وارد دریاچه شده‌اند که نه تنها زنده برنگشتند، بلکه جسدشان هم پیدا نشده است. برخی‌ معتقدند حضرت سلیمان در این نقطه عصای خود را بر زمین کوبیده، چشمه‌ای جوشیده و دریاچه‌ای را پدید آورده است. تعریف علمی‌تری از این پدیده وجود دارد که بلعیده شدن هر جنبنده‌ای روی سطح آب را به گِل حاصل از خاکستر آتشفشان کف دریاچه نسبت می‌دهد. کوروش پادشاه هخامنشی، پس از غلبه بر پادشاه لیدیه، شاه شکست خورده را با خود به ایران آورد و در مکانی نزدیک همدان اقامت داد اما تمام خزانه و اشیاء قیمتی او را به عنوان نذر در آب این دریاچه انداخت. همچنین در دوره‌های متمادی که جنگ‌های بین ایرانیان و رومیان در می‌گرفت، ساکنان این مناطق اموال نفیس خود را به عنوان نذر به این دریاچه می‌ریختند. به طوری‌که گفته می‌شود وقتی در سال 36 قبل از میلاد مسیح، این مکان توسط سردار "رومی" به محاصره درآمد، نگهبانان آتشکده و معبد ناهید، اشیاء قیمتی و گنجینه اموال خود را به داخل این دریاچه ریخته‌اند. بنابراین با توجه به اینکه در هیچ دوره‌ای از تاریخ امکان دسترسی به عمق این دریاچه وجود نداشته، می‌توان امیدوار بود که مقدار زیادی از نذورات و گنجینه‌های ایران باستان و سایر ملل، همچنان در کف این دریاچه مرموز باقی مانده باشند.

 

  1. مهارلو دریاچه صورتی

 دریاچه-مهارلو-2-خبرآنلاین.jpg

منبع تصویر: خبرآنلاین

دریاچه مهارلو یک دریاچه نمک فصلی در ارتفاعات استان فارس است و در 15 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد. این دریاچه با وسعتی حدود 600 کیلومتر مربع، پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می‌شود. مهم ترین جانداران این تالاب پرنده‌هایی مانند فلامینگو، مرغابی و آنقوت هستند. رودخانه خوشک ، رودخانه ای فصلی است که از  شهر شیراز به این دریاچه سرازیر می شود و در جریان بارندگی شدید بیشتر سیلاب‌ها را به بستر دریاچه می‌آورد. آب دریاچه به طور معمول تا پایان تابستان تبخیر می شود و نمایی سفید از بستر دریاچه به نمایش می‌گذارد. در اواسط تابستان و با توجه به میزان بالای تبخیر و غلظت نمک، آب دریاچه متمایل صورتی مایل به قرمز می‌شود. این رنگ در اردیبهشت ماه کمی متغییر است و صورتی مایل به بنفش در معرض دید مسافران قرار می‌دهد. دریاچه مهارلو سرشار از پتاسیم و نمک‌های دیگر است اما رنگ صورتی دریاچه به دلیل حجم بالای جلبک‌های صورتی موجود در آن است. برخی معتقدند در حکومت‌های پیشین برای اعدام زندانیان محکوم به مرگ از این دریاچه استفاده و اجساد این افراد در این دریاچه رها ‌شده است. دریاچه مهارلو در مسیر بندرعباس قرار دارد و هنگام عبور از این گذرگاه پوشش متفاوت مردم محلی با چادرهای رنگی حریر و شلوارهای زری دوزی شده، نقش حنا با نقوش ایرانی و اسلامی بر دست و پا و نقاب‌های رنگی نظر مسافران را جلب می‌کند.

 

  1. جزیره هرمز، جزیره خاک و رنگ‌

 هرمز.jpg

جزیره هرمز یکی از سه جزیره کوچک در اطراف جزیره قشم است. ویژگی عجیب این جزیره خاک سرخ‌رنگ تپه‌های آن است. این جزیره بیضی شکل در واقع یک گنبد نمکی بزرگ در خلیج فارس است که 8 کیلومتر با بندر عباس فاصله دارد. مجاورت این جزیره با تنگه هرمز از نظر راهبردی و بازرگانی در طول تاریخ موقعیت ممتازی را برای آن فراهم کرده است. سطح جزیره هرمز از طبقات رسوبی و آتشفشانی تشکیل شده است. تپه‌های نمکی که قسمت اعظم جزیره را پوشانده‌اند از جنس نمک خوراکی هستند. بلندترین نقطه تپه‌های نمکی 186 متر از سطح دریا ارتفاع ارتفاع دارد و قطر بزرگ‌ترین تپه هشت کیلومتر است. گذشته از جذابیت خاک، دیدنی‌های جزیره نیز این منطقه را تبدیل به یک محل گردشگری عجیب کرده است. قلعه پرتغالی‌ها در شمالی‌ترین دماغه جزیره توسط یک دریانورد پرتغالی ساخته می‌شود که باور داشته اگر کشوری سه منطقه استراتژیک مالاگا، عدن و هرمز را در اختیار داشته باشد می‌تواند بر تجارت دنیا حاکم شود. قلعه پرتغالی‌ها دارای بخش‌های زیادی مثل سربازخانه، برج نگهبانی، کلیسا، آب انبار، زندان و سیاه‌چال، نوش‌خانه و تالار سخنرانی بوده است. ورودی قلعه پرتغالی‌ها، بازارچه‌ صنایع دستی هرمز قرار دارد که آثار زیبای سوزن‌دوزی، نقاب‌های زنانه و نقاشی روی شیشه که معمولا به دست هنرمند زنان جزیره درست شده‌اند. غار مراقبه، دره سکوت و الهه نمک فیروزه‌ای از دیگر جاذبه‌های جزیره‌اند که ویژگی‌های شگفت‌انگیز خود را مدیون نمک‌های جزیره هستند. نمک آلودگی‌های محیط و صداها را به خودش جذب می‌کند و همین ویژگی باعث شده هنگام پیمودن دره سکوت، سکوتی بی‌مانند را تجربه کنید.

 

  1. تندیس‌های عجیب خالد نبی

 خالدنبی1.jpg

 قبرستان خالد نبی در شهر گنبد به سنگ‌ قبرهایش مشهورش است. این قبرستان در ارتفاعات کوهستانی استان گلستان، کمی با فاصله از زیارتگاه خالد نبی، روی یکی از تپه‌های بی‌شمار این منطقه، تندیس‌های سنگی زیادی را به شکل پراکنده در کنار خود جمع کرده است. 
از ورودی زیارتگاه تا رسیدن به قبرستان خالد نبی حدوداً پانزده‌ دقیقه‌ای را باید از مسیری شیب‌دار و پله‌دار عبور کنید و خود را به دشتی بسیار سرسبز و زیبا برسانید. در کنار قبرستان خالد نبی، علاوه بر زیارتگاه خالد نبی، زیارتگاه‌ها و یا بقعه‌هایی به نام چوپان آتا و عالم بابا نیز وجود دارد. در قبرستان خالد نبی، 3 نوع سنگ قبر وجود دارد. نوع اول، سنگ قبرهای استوانه‌ای بلند با وزنی زیاد، نوع دوم، سنگ قبرهای صلیبی شکل با صورتی دونیم‌کره و نوع سوم که تعدادشان از بقیه کمتر است به شکل شاخ قوچ هستند. اما آنچه بیش از هر چیز قبرستان خالد نبی را تبدیل به یک مکان شگفت‌انگیز و باور نکردنی می‌کند شکل تندیس‌ها یا همان سنگ قبرها است. سنگ قبرهای مردان و زنان باتوجه به جنسیتشان فرق می‌کند و نمادی از جنسیت آن‌هاست. بهترین زمان سفر به قبرستان خالد نبی، بهار است چون در سایر ایام سال یا آ‌ب‌وهوای این منطقه بسیار سرد است یا بسیار گرم، پس برای لذت بردن از تماشای تپه‌ ماهورهای سرسبز اطراف قبرستان خالد نبی تنها تا اواخر اردیبهشت وقت دارید.

 

  1. تالاب ارواح نوشهر

 ارواح1.jpg

تالاب ارواح دریاچه ای به نام ممرز است که در ملاکلای نوشهر در مازندران قرار دارد. در میان این دریاچه درخت های کهنسالی دیده می‌شوند که با وجود آب دریاچه و بارش باران خشک شده‌اند. به همین دلیل نام این دریاچه را تالاب ارواح نامیده‌اند. این تالاب با ۷۰۰ متر طول و ۳۰۰ متر عرض یکی از جاذبه های طبیعی مرموز و از عجایب ایران محسوب می‌شود. در بیشتر  روزهای سال این منطقه با مه و صدای حیوانات وحشی در هم آمیخته است و همین مساله سبب شده درختان خشکیده در میان دریاچه صحنه‌ وهم‌آلودی ایجاد کنند و لقب «دریاچه ارواح» به آن داده شود. جالب است بدانید که ممرز نامی یک نوع درخت بومی منطقه است با ارتفاع ۱۵ تا ۲۵ متر، تنه ای شیاردار و پوست صاف و مایل به رنگ سبز خاکستری که سالیان سال در دل دریاچه ریشه داشتند و به دلیل مجاورت دائم با آب اکنون پوسیده‌اند. طول دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است. به دلیل بکر بودن این منطقه، هنگام ورود باید مواظب حیوانات وحشی باشید.

 

  1. باغ سنگی سیرجان درویش خان

 Baghe_Sangi.jpg

باغ سنگی  در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کرمان به شمار می‌آید. این باغ متعلق به درویش خان اسفندیارپور بوده ‌است. درویش خان اسفندیارپور، مردی کر و لال بوده است که با خانواده‌اش در ۴۰ کیلومتری سیرجان زندگی به دامداری و کشاورزی مشغول بوده است اما در سال ۱۳۴۰ طی اصلاحات ارضی درویش خان زمین‌هایش را از دست می‌دهد و برای بیان اعتراض دست از باغداری برمی‌دارد، تا جایی که تمام درختان زمین خشک می شوند. سپس به همه شاخه‌های درخت‌های میوه سنگ آویزان می‌کند و از آن‌ها مانند درختان میوه حقیقی مراقبت می‌کند. بیشتر سنگ‌های این باغ، دارای سوراخ‌هایی هستند که شاخه‌های خشک از آن‌ها رد شده‌اند. به جز سنگ، چیزهای دیگری مانند لاستیک، آینه‌های شکسته و فنر هم به درخت‌های خشک آویزان شده است. باغ سنگی به یکی از جاذبه‌های دیدنی استان کرمان و شهر سیرجان تبدیل شده است اما درویش خان پس از ۹۰ سال زندگی در ۱۹ فروردین سال ۱۳۸۶ درمی‌گذرد و پیکرش در محل باغ سنگی بلورد سیرجان به خاک سپرده می‌شود.

 

  1. جنگل جیغ

 Jangale_Jigh.jpg

جنگل جیغ در روستای سر برج مشهد، یکی از مکان‌های ترسناک ایران شناخته می‌شود که هرکسی جرات رفتن به آنجا را ندارد و بسیاری از کسانی که قصد رفتن به این جنگل را دارند در میان راه پشیمان شده و بازمی‌گردند. این جنگل منظره‌ای بسیار زیبا دارد اما در عین زیبایی با تاریک شدن هوا صداهایی شبیه به جیغ یک زن به گوش می‌رسد. به گفته برخی از اهالی قدیمی این جنگل نفرین‌ شده است و در تاریکی شب اجنه و ارواح در آن رفت‌وآمد می‌کنند. برخی دیگر نیز عقیده دارند با وزش باد در جنگل و تکان خوردن شاخ و برگ درختان این صدا به وجود می‌آید اما صدای شنیده‌ شده از این جنگل هیچ شباهتی به صدای باد و شاخ و برگ‌ها ندارد. در سال‌های پیش کارشناسانی در این جنگل به تحقیق و بررسی پرداختند و متوجه شدند که صداهای شنیده‌ شده تنها متعلق به‌نوعی جیر جیرک است که با تاریک شدن هوا در تنه درختان پنهان ‌شده و به‌صورت گروهی شروع به تولید صدا می‌کنند. دلیل علمی این صدا چیزی‌ غیر از این نیست.

 

  1. کویر ریگ جن

 Rig-e_Jen.jpg

کویر ریگ جن انارک که به مثلث برمودای ایران معروف است سومین ریگ زار بزرگ ایران در منطقه‌ی کویر مرکزی ایران است. سکوت کویر همیشه پر از رمز و راز بوده و هر فرد کنجکاو و ماجراجویی را دعوت می‌کند. این کویر مرموز مکان بسیار مناسبی برای گردشگرانی است که به کسب تجربه ترس و هیجان علاقه دارند و در عین حال کنجکاوند از رمز و رموز آن سر در بیاورند. کویر ریگ جن با سایر مناطق کویری که برای گشت و گذار و دیدن عموم افراد و پرداختن به تفریحاتی مانند ماشین سواری در کویر فراهم شده کاملا تفاوت دارد و تنها برای طبیعت گردان و کویرنوردان حرفه ای مناسب است.

حکایاتی که در مورد کویر ریگ جن بر سر زبان ها افتاده از سخن اهالی روستاها و حتی شهرهای اطراف این کویر نشأت می گیرد. روایت‌های مردم حاکی از اتفاقات بی‌دلیل و وحشتناکی است که موجب ترس و وهم در دل شنونده عادی می‌شود. اتفاقی مثل گم شدن فرزندی در کویر یا دیوانه و لال شدن فردی که از کویر بازگشته. اکنون برای برخی از این رخدادها دلایل منطقی مانند همان باتلاق‌های خطرناک پیدا شده که مفقود شدن افراد و حتی اجساد آن‌ها را توجیه می‌کند. صداهای عجیب زیادی در کویر ریگ جن به گوش می رسد اما این صداها ناشی از وزش باد بر تپه‌های ماسه‌ای در قسمت جنوبی کویر است که به دلیل عدم وجود پوشش گیاهی مناسب ایجاد می‌شود. یکی از این صداها که به «گریه سنگ»شهرت دارد نتیجه پدیده طبیعی اختلاف دما در شب و روز است و در کویر ریگ جن به قدری زیاد است که موجب انبساط و انقباض سنگ‌ها، خرد شدن آن‌ها و ایجاد صدایی می‌شود که از آن به عنوان گریه سنگ یاد می‌شود.

 

  1. کال جنی طبس

 Kaal_Jenni.jpg

کال جنی دره‌ای بسیار قدیمی با دره‌ها و فرسایش‌های زیبا و وهم‌انگیز است. این دره که در نزد بومیان به دره جن‌ها معروف است در شهر طبس قرار دارد. کال جنی از دو بخش کال و جنی تشکیل شده است. کال به دره یا مسیر ایجاد شده به وسیله سیلاب‌ها و جریان آب گفته می‌شود زیرا ساکنان روستاها این محل را ترسناک و محل حضور جن‌ها می‌دانسته‌اند. نقش و نگارهای روی دیواره‌های حاکی از فرسایش و حضور سیلاب در طول هزاران سال است. شاید در گذشته رودخانه‌ای خروشان از اینجا می‌گذشته است.

 

  1. سنگ نبشته بیستون

 Bistoon.jpg

بیستون در استان کرمانشاه در گذشته بغستون نام داشته به معنی جایگاه بغ، آن هم به دلیل اعتقاد روحانیون زرتشتی به این منطقه بوده که آن را نماد بغ(خدا) می‌دانسته اند. بعدها در اثر کثرت استعمال و گذشت ایام به بیستون تغییر لفظ داده است. نقش بیستون پیروزی داریوش یکم را بر گوماته مغ و 9 شورشی نشان می‌دهد. نماد فروهر در حال پرواز بالای این نقش برجسته دیده می‌شود. داریوش دست راستش را به نشانه ستایش اهورامزدا بالا برده و پای چپش را بر سینه گئوماتا که زیر پای او افتاده قرار داده است. شورشیان که دستهایشان از پشت و گردنشان با ریسمان به هم بسته شده ‌است پشت سر هم در برابر داریوش ایستاده‌اند. بیستون در سی کیلومتری شرق کرمانشاه در ارتفاع صد متری بر سینه کوه صخره‌ای بیستون، یکی از مهم‌ترین اسناد دوره هخامنشی و مربوط به داریوش بزرگ است. این کتیبه درواقع فتح نامه‌ای است که وقایع اولین سال‌های سلطنت داریوش و فتوحاتی را که در جریان سرکوب اغتشاشات و شورش‌های داخلی نصیب او شده، بازگو می‌کند.

 

در قسمت دوم این مطلب، عجایب گردشگری دیگر ایران را به شما معرفی خواهیم کرد، ولی پیش از آن می‌خواهیم نظر شما را هم بداینم. به نظر شما چه جاذبه‌های گردشگری دیگری در این دسته قرار می‌گیرند؟

 

توجه: لطفا اگر نام عکاسان تصاویری که در مطلب کار شده را می‌دانید و یا تصاویر متعلق به شماست، ما را در جریان قرار دهید تا نام شما به عنوان صاحب اثر در کنار تصاویر ثبت شود. 


تهیه و تالیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.