10 اتفاق خوب در سالی که گذشت

5
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
خبرهای خوب در سالی پر از خبرهای ناگوار
14 دی 1399 10:00
0

سال 2020، سال عجیبی بود. با گسترش همه‌گیری و درگیر شدنِ دنیا با ویروس کرونا، تقریبا تمام جنبه‌های زندگی ما تحت تاثیر قرار گرفت. از دست دادن عزیزان و آسیب‌های اقتصادی از یک طرف، قرنطینه و ترس از ابتلا از طرف دیگر، شکل زندگی ما را تغییر داده‌اند. مشکلاتی که با آن مواجه شدیم کم نبود؛ آسیب‌هایی که دیدیم هم کم نبود. به نظر می‌رسد که سال 2020 هرگز از حافظۀ جمعی ما پاک نخواهد شد. در این دوران، هر کدام از ما با روشی سعی کردیم با تلخی‌های اطرافمان کنار بیاییم. همه به دنبال راهی بودیم و هستیم که در ما امید به آینده ایجاد کند. مسلم است در دورانی که از هر طرف خبرهای بد به گوش می‌رسد، ارزش خبرها و اتفاقات خوب چند برابر ‌شود. در این مطلب 10 اتفاق خوبی که دنیا را شاد کرد با شما به اشتراک می‌گذاریم، با ما همراه باشید.

آتش سوزی استرالیا

افزایش جمعیت گوریل‌های کوهستانی در اوگاندا

شنیدن خبر تولد چندین گوریل در اوگاندا یکی از اتفاقات خوب سال بود. به دلیل تغییرات اقلیمی و از بین رفتن سکونت‌گاه جانوران، آسیب‌های زیادی به گونه‌های مختلف وارد شد. هر سال تعداد بیشتری از گونه‌های جانوری در خطر انقراض قرار می‌گیرند. امّا در سپتامبر امسال، سازمان حفاظت از محیط زیست اوگاندا اعلام کرد که 7 گوریل در سکونت‌گاه‌های مختلف گوریل‌های این کشور متولد شده‌اند. فقط 5 گوریل در پارک ملی بویندی به دنیا آمده‌اند. این درحالی است که آمار تولد گوریل‌ها تا امروز یک یا دو تولد در سال بوده است.

سال‌هاست که گروه‌های مختلف برای حفظ این گونۀ جانوری در اوگاندا فعالیت می‌کنند. نتیجۀ تمام این فعالیت‌ها باعث شد که در سال 2018، گوریل‌های کوهستانی در دسته‌بندی جهانی از "به شدت در معرض خطر" به "درمعرض خطر" تغییر وضعیت دهند. تولد این 7 گوریل می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر برای این گونه باشد و با تداوم آن، احتمالا می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور آنها را از لیست حیوانات در معرض خطر نیز خارج کرد.

گوریل

بازسازی کلیسای نوتردام

در آپریل 2019، آتش‌سوزی در کلیسای نوتردام دنیا را بهت‌زده کرد. درحالی‌که وضعیت آتش‌سوزی لحظه به لحظه گزارش می‌شد، کلیسای نوتردام پیش چشم میلیون‌ها نفر از سراسر جهان در آتش سوخت. بلافاصله بعد از خاموش شدن آتش، موضوع مرمّت و بازسازی آن مطرح شد. کارشناسان و متخصّصان دور هم جمع شدند و اعلام کردند که بازسازی این بنای باشکوه زمان‌بر و به شدت پرهزینه خواهد بود. نوامبر گذشته، تیم بازسازی، خبر از پیشرفت پروژه داد و گفت که 200 تن داربست ذوب شده از بنای آسیب دیده برداشته شده است. این داربست‌ها در زمان آتش‌سوزی در بنا وجود داشتند و به آن متصل شده بودند. پس در قدم اول باید داربست‌ها را بدون آسیب بیشتر به بنا برمی‌داشتند. طبق پیش بینی‌ها، بازسازی کامل کلیسا تا سال 2024 طول خواهد کشید.  

کلیسا نوتردام

 

ماچوپیچویِ پرو، اولین شهر بدون کربن

خوشبختانه، گفتگو دربارۀ سفر به شکل پایدار در سال‌های اخیر مهم‌تر شده و افراد بیشتری متوجه شده‌اند که برای نجات زمین باید اقدامات جدی‌تری انجام داد. امسال کشور پرو از پروژه‌ای رونمایی کرد که می‌تواند ماچوپیچو را به اولین شهر بدون کربن دنیا تبدیل کند. هدف درواقع کاهش میزان کربن دی‌اکسید تولیدی در این شهر و رساندن آن به صفر است. براساس این برنامه، تا سال 2030 این کشور می‌تواند  45 درصد گاز تولیدی را کاهش داده و تا سال 2050 به شهری بدون کربن برسد. به علاوه، این کشور لیستی از جاذبه‌های طبیعی آماده کرده که گردشگران می‌توانند با کمترین آسیب از آنها بازدید کنند.  

پرو

امکانات جدید گردشگری در آکروپلیس آتن

لذت بردن از مکان‌های تاریخی و طبیعی، حقی است که نباید از کسی گرفته شود. امّا زمانی که امکانات کافی برای بازدید از مکانی وجود نداشته باشد، عملا این حق سلب شده است. متاسفانه، در بسیاری از مکان‌های تاریخی و طبیعی، امکاناتی برای افرادی که دارای ناتوانی حرکتی هستند درنظر گرفته نشده است. همین امر باعث می‌شود، این گروه از گردشگران نتوانند بسیاری از جاذبه‌ها را بازدید کنند. امّا امسال در آکروپلیس آتن اتفاق خوبی رقم خورد. مسئولین این مکان جذاب تاریخی اعلام کردند که در حال ساخت آسانسور جدید برای این مجموعه هستند و مسیرهای رفت و آمد را نیز تغییر می‌دهند تا برای همه مناسب باشد. نخست وزیر یونان، این خبر را در روز جهانی معلولین، اعلام کرد. برای رسیدن به آکروپلیس باید از شیب نسبتا تندی عبور کرد که برای همه ممکن نیست. به همین دلیل، آسانسوری در بخش شمالی ساخته خواهد شد. به علاوه، مسیرهای عبورِ سیمانی، که سال 1960 ساخته شده بودند، برداشته و مسیرهای سنگی پهن‌تری جایگزین می‌شوند.

آتن

تماس تصویری با مارماهیها

ژاپن همیشه در صدر برنامه‌های جالب و بامزه است و امسال نیز دنیا شاهد یک حرکت جذاب دیگر از این کشور بود. به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، تعداد بازدیدکنندگان در آکواریوم سومیدای توکیو به شدت کاهش پیدا کرد. و این باعث شد که مارماهی‌های این آکواریوم بیشتر از قبل حساس و خجالتی شوند. به طور کلی، مارماهی موجودی خجالتی است که در شن‌های کف پنهان شده و تنها زمانی بیرون می‌آید که احساس راحتی و امنیت کند. به دلیل کاهش رفت و آمد در آکواریوم، مارماهی‌ها خجالتی‌تر شدند و حتی زمانی که کارمندان آکواریوم را می‌دیدند، زیر شن‌ها پنهان می‌شدند. مسئولین آکواریوم برای حل این مشکل از مردم خواستند از طریق تماس تصویری با مارماهی‌ها ارتباط برقرار کنند، به امید اینکه این حیوانات بامزه دوباره اجتماعی شوند.

مارماهی

کوچک‌ترین صاریغ دنیا از آتشسوزی استرالیا نجات پیدا کرد

صاریغ کوتوله یکی از جانوران بومی استرالیاست که وزن آن کمتر از 10 گرم است. در پی آتش‌سوزیِ جنگل‌های استرالیا در ابتدای سال 2020، نگرانی‌ها درباره‌ی وضعیت این گونه شدت گرفت. بسیاری معتقد بودند که احتمال منتقرض شدن آنها وجود دارد. در این آتش‌سوزی تقریبا 88 درصد گونه‌های جانوری این منطقه از بین رفتند. از زمان آتش‌سوزی، سازمان‌های حفاظت از محیط زیست در استرالیا کوشیدند تا با بررسی باقی‌مانده جنگل، پناه‌گاهی برای حیوانات و گیاهان نجات‌یافته باشند. به همین دلیل، آنها 20 نقطه مختلف را بررسی و 20 گونه جانوری و گیاهی بومی را پیدا کردند. یکی از این جانوران، صاریغ کوتوله بود. پیدا کردن این جانور باعث شد امیدها برای احتمال منقرض نشدن این حیوان بالا رود. اما برای نجات آنها از انقراض، مطمئنا تلاش زیادی لازم است.

صاریغ

انتخاب دوست‌داشتنی‌ترین شهردار دنیا

سیاست به هیچ وجه دنیایی نیست که با واژۀ بامزه توصیف شود، اما بی‌شک سگ‌ها موجودات دوست‌داشتنی و بامزه‌ای هستند. به همین دلیل است که شهر کوچکی در جنوب کالیفرنیا به نام ایدیلواید، تصمیم گرفته یک گلدن رتریور را به مقام شهرداری انتصاب کند. در سال 2012، یک مؤسسۀ حمایت از حیوانات، انتخاباتی برگزار کرد که تمام کاندیداها از میان حیوانات انتخاب شده بودند. در نهایت، یک گلدن رتریور به نام ماکسیموس اول با اختلاف پیروز انتخابات شد. متأسفانه شهردار ماکسیموس اول در دورۀ دوم فعالیتش درگذشت. جستجوی وسیعی برای پیدا کردن جانشین شهردار انجام شد. با توجه به اینکه شهردار فعلی از همان نژاد بود، برای این کار انتخاب و به یاد شهردار سابق ماکسیموس دوم نامیده شد. شهردار فعلی بیش از 50 هزار دنبال‌کننده اینستاگرامی دارد و حداقل 15 بار در روز شهروندان خواستار ملاقات با او می‌شوند.  

گلدن رتریور

باغ لالهای که نوید امید می‌دهد

مزرعۀ پرورش لاله‌ای در هلند با همکاری یک شرکت گردشگری، از اوایل سال تصمیم گرفتند تا پیامی شادی‌بخش و امیدوارکننده به مردم دنیا دهند. آنها می‌خواستند با این کار، به تمام کسانی که می‌خواهند از کشورشان بازدید کنند اما به دلیل شرایط نمی‌توانند، نشان دهند که به فکر آنها هستند. تیم طراحی این مزرعه با چیدمان گل‌ها یک جمله نوشتند که میگوید: "سال بعد شما را میبینیم". انجام این کار تقریبا 5 ساعت زمان برده و به شکل دستی و توسط افراد انجام شده است.

هلند

امیلی هرینگتون در 24 ساعت ال کاپیتان را صعود کرد

دستاوردهای بزرگ، حتی اگر انفرادی باشند، برای همۀ ما امید و شادی به همراه می‌آورند. در نوامبر امسال، امیلی هرینگتون، اولین زن و چهارمین دیواره‌نوردی شد که در کمتر از 24 ساعت توانسته مسیر گلدن گیت (Golden Gate) در دیوارۀ ال‌کاپیتان را صعود کند. ال‌کاپیتان یک دیواره‌ی 914 متری در پارک ملی یوسومیت است و یکی از مهم‌ترین مقاصد دیواره‌نوردی جهان به حساب می‌آید. امیلی هرینگتون مسیر گلدن گیت را در 21 ساعت و 13 دقیقه به پایان رساند. تامی کالدول، برد گبرایت و الکس هانولد دیگر صخره‌نوردانی هستند که این دیواره را در کمتر از 24 ساعت صعود کرده‌اند. هرینگتون سال گذشته هم برای صعود این مسیر تلاش کرد که ناموفق بود. صعود این دیواره برای صخره‌نوردان با تجربه بین 4 تا 6 روز زمان می‌برد.

امیلی هرینگتون

حفاظت از محیط زیست بیش از پیش شناخته شد

 امسال بیش از سال‌های گذشته افراد به انتخاب‌های پایدار روی آورده‌اند. اگر درسال‌های گذشته، هنگام سفر ابتدا به مقصد و ترندهای سفر فکر می‌کردند، امسال مهم‌ترین چیز سفر به مکان‌هایی است که امکان بازدید پایدار را فراهم می‌کنند. همین مسأله باعث شده که سفرهای سازگار با محیط‌زیست در رأس خواسته‌های گردشگران باشد. مقاصد گردشگری نیز، برای تأمین این نیاز گردشگران و برای حفاظت از کشورهای خودشان به برنامه‌ریزی در این زمینه پرداخته‌اند.

محیط زیست

با اینکه سال 2020 سال بسیار بدی برای همۀ ما و سرشار از اتفاقات ناگوار بود، اما خبرهای خوبی هم از گوشه و کنار دنیا شنیده‌ایم. اگر شما هم خبرهای خوب مشابه این لیست شنیدید، حتما با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: Lonely Planet