معرفی 15 رسم و حقیقت جالب از ترکیه

3.3
از 18 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
باورها و دانستنی‌های عجیبی از ترکیه + ویدئو
14 اردیبهشت 1400 09:00
9

در این مطلب قرار است اشاره‌ای به 15 دانستی و رسم جالب از کشور ترکیه داشته باشیم. کشوری که با جمعیت 82 میلیون نفری در میان دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است و نقش راهبردی کلیدی ایفا می‌کند، این کشور علاوه بر جغرافیای منحصر به فرد، تاریخ و فرهنگی غنی دارد و با وجود اینکه غالب ساکنین آن‌ها را ترک‌های مسلمان تشکیل داده‌اند، تنوع فرهنگی بالایی در آن دیده می‌شود. 

جشن کریسمس و عید فطر

ترکیه یکی از کشورهای قدیمی‌ در جهان محسوب می‌شود که شاهد وقایع تاریخی بسیاری بوده است. یکی از جالب‌ترین مواردی که از دل تاریخ و موقعیت جغرافیایی این کشور نشأت می‎‌گیرد، مساجد و کلیساهای بسیاری هستند که در جای جای این کشور وجود دارد. ایا صوفیه یکی از مهم‌ترین سازه‌های ترکیه و استانبول است که تقابل و ردپای 2 دین بزرگ مسیحیت و اسلام در آن دیده می‌شود. البته امروزه نیز تاثیرات عقاید اسلامی و مسیحی در ترکیه وجود دارد. برای مثال از آنجایی که تقویم ترکیه میلادی است، عده‌ای کریسمس را جشن می‌گیرند و از آنجایی که ترکیه کشوری مسلمان محسوب می‌شود، عید فطر و عید قربان نیز از مهم‌ترین جشن‌های مذهبی این کشور به شمار می‌رود.

 

ایا صوفیه

طالع بینی یا فالگیری

طالع بینی که در زبان ترکی فال خوانده می‌شود، یکی از زیرشاخه‌های ستاره‌بینی به شمار می‌رود. در قرن 15 میلادی طالع بینان نقش موجهی در حکومت عثمانی داشتند و برای اموری مانند پیش بینی جنگ و آینده سیاسی کشور، توسط درباریان احضار می‌شدند. با وجود اینکه طالع بینان دیگر جایگاهی در تدابیر سیاسی کشور ندارند، کماکان در جاهای مختلفی از جمله کافه‌های ترکیه دیده می‌شوند. فال قهوه و فال تاروت از پر استفاده‌ترین روش‌های طالع بینی در ترکیه محسوب می‌شود.

 

طالع بینی

 

ذوب کردن سرب برای رفع چشم زخم

پیش از این درباره باورهای عجیب اروپا و باورهای خرافی آمریکا صحبت کرده بودیم. در ترکیه اعتقاد عمیقی به چشم زخم وجود دارد و بسیاری باور دارند که افراد حسود و بدخواه از طریق چشمان خود انرژی منفی به زندگیشان وارد می‌کنند و مسبب بداقبالی می‌شوند. از همین جهت استفاده از آویزهای چشم نظر در هر شکل و اندازه‌ای در ترکیه متداول بوده. اما یکی از عجیب‌ترین کارهایی که ترک‌ها برای رفع چشم زخم می‌کنند، ذوب کردن سرب است. به این صورت که فرد بخصوصی که در این کار مهارت دارد، وارد خانه می‌شود و روی صورت فرد مورد نظر سفره یا ملحفه‌ای می‌اندازد، سپس سربی را داغ کرده و داخل یک ظرف آب سرد رها می‌کند. گفته می‌شود با این کار زخم چشم و انرژی‌های منفی از بین می‌رود، هرچند به دلیل سمی بودن سرب و گازهای ناشی از این کار می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد.

 

ذوب کردن سرب برای رفع چشم زخم

 

طبل زنی در ماه رمضان

ماه رمضان، ماهی که قرآن کریم در آن نازل شد برای تمامی مسلمانان جهان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مسلمانان ترکیه نیز این قضیه مستثنی نیستند. یک رسمی که طی ماه رمضان در ترکیه برگزار می‌شود، رسم طبل زنی نام دارد که قدمت آن به دوران پیش از اختراع ساعت باز می‌گردد. از آنجایی که در ماه رمضان، مسلمانان تنها پیش از طلوع آفتاب حق خوردن و آشامیدن دارند، عده‌ای وارد کوچه و خیابان‌ها می‌شدند تا با صدای طبل مردم را از سحرگاه آگاه کنند. طبال‌ها مورد احترام قرار داشتند و مردم به آن‌ها انعام می‌داند و با غذاهای گرم ازشان پذیرایی می‌کردند. رسم طبل زنی امروزه در ترکیه کمرنگ‌تر‌ شده‌ است، اما کماکان می‌توان در شهرهای کوچک و روستاهای ترکیه آن‌ها ملاحظه کرد. همانند ترکیه، این رسم در ایران نیز دیده می‌شود.

 

طبل زنی در ماه رمضان

 

حقایق جالبی از ترکیه

  • آیا می‌دانید لئوناردو داوینچی در ساخت پل گالاتا نقش داشته است؟ در بین سال‌های 1502 و 1503، سلطان بایزید دوم از لئوناردو داوینچی تقاضای طراحی پلی را می‌کند که گولدن هورن را به منطقه‌ای در شمال استانبول امروزی متصل کند. داوینچی نیز با قواعد هندسی، طرح بزرگ‌ترین پل جهان در آن زمان را پیاده‌سازی کرد. اما سلطان بایزد دوم آن طرح را نپذیرفت!
  • ترکیه بزرگ‌ترین تولید کننده فندق در جهان است و بیش از 72 درصد از قندق‌های جهان از این کشور تامین می‌شود.
  • نه به طور قطعی، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیش از 11.000 سال پیش کشاورزی نخستین بار در جنوب مرکزی ترکیه شکل گرفت و آغاز شد.
  • با وجود این که در ترکیه هیچ شتر بومی وجود ندارد، آن‌ها فستیوالی مرسوم به کشتی گرفتن شترها دارند. این فستیوال قدمتی 2000 ساله دارد. در این مبارزه شترها با قالیچه، زین و زنگ‌هایی که معمولا از ایران و افغانستان آورده می‌شد، آراسته می‌شدند و  با پوزه‌ای بسته به مبارزه می‌پرداختند.

حقایق جالبی از ترکیه

 

  • سن نیکولاس یا سانتا کلاز که در در ایران با نام بابانوئل شناخته می‌شود، در واقع یک سرکشیش مسیحی بوده که در یکی از شهرهای مهم ترکیه واقع در سواحل مدیترانه زندگی می‌کرده. یکی از ویژگی‌های این کشیک، توجه ویژه‌‌ای بود که به قشر فقیر جامعه داشت و افسانه‌های هدایای بابانوئل نیز مرتبط با همین موضوع است.
  • یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای جهان در ترکیه واقع شده است که بازار بزرگ یا کاپالی چارشی نام دارد. بازار بزرگ دارای 64 خیابان و 4000 مغازه است که روزانه 400.000 نفر از آن بازدید می‌کنند.
  • تونل (Tünel) دومین راه آهن زیرزمینی در جهان است. به طور دقیق‌تر پس از متروی لندن، تونل ترکیه که در سال 1875 میلادی تاسیس شد، قدیمی‌ترین در تاریخ است. ریل‌های این مسیر محله بی‌اغلو را کارکوی متصل می‌کند.

 

Tünel.jpg

 

  • با وجود اینکه منشا حقیقی گل لاله نامعلوم است، شکی در علاقه عثمانی‌ها به گل لاله و معرفی کردن این گل به اروپایی‌‌ها وجود ندارد. گفته می‌شود یک سفیر فلاندری (بلژیکی‌های هلندی زبان) طی ملاقات با سلطان سلیمان با گل لاله آشنا شد و در قرن 16 گل لاله را در هلند معرفی کرد.
  • یکی از حقایق جالب ترکیه این است که 3 درصد کشور در قاره اروپا واقع شده است. منطقه اروپایی و آسیایی ترکیه در شهر استانبول قرار گرفته که از حد فاصل این دو بخش توسط رود بسفور مشخص است.
  • کلیسای گروتو سن پیتر یکی از اولین کلیساهای ساخته‌ شده توسط مسیحیان است که در شهر انتاکیه ترکیه دیده می‌شود. گفته شده که سایمون پیتر (شمعون)، یکی از حواریون حضرت عیسی این کلیسا را ساخته است.
  • در ترکیه بیش از 30 زبان زنده وجود دارد که یکی از عجیب‌ترین آن‌‌ها زبان kuş dili است که به زبان پرندگان شهرت دارد. اهالی روستای کوشکوی به این زبان صحبت می‌کنند.

 

در آخر پیشنهاد می‌کنیم در مطلبی دیگر درباره 9 مکان عجیب و پنهان شده در ترکیه مطالعه کنید.

 

تالیف: لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.