سفری خاطره‌انگیز به آنتالیا، نگین مدیترانه

3.8
سفری خاطره‌انگیز به آنتالیا، نگین مدیترانه

سلام بر دوستان عزیز...

این دومین سفرنامه ای هست که من در سایت لست سکند برای شما عاشقان سفر قرار میدم.امیدوارم که بتونه مفید باشه. برای تعطیلات نوروز من و همسرم تصمیم گرفتیم برای سفر برنامه ریزی کنیم. ما از اوایل بهمن شروع به گشتن برای تور نوروز کردیم و گزینه های مثل تور مالزی و تایلند پیش رومون بود.ولی با نزدیک شدن به نوروز قیمت تور 32,33 تومنی متاسفانه رفت روی 47,48 تومن بنابراین ما تصمیم گرفتیم که آنتالیا رو انتخاب کنیم.

تور آنتالیا رو از سایت لست سکند  به قیمت نفری 25 میلیون خریداری کردیم. که پروازایرانی، هتل پنج ستاره یو آل سنستیو پریمیوم در منطقه بلک همراه با ترنسفر فرودگاهی رو شامل میشد. پرواز با هواپیمای ایران ایر روز ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ شب بود که در فرودگاه کوچک دالامان می‌نشست. حدود سه  ساعت ونیم طول پرواز بود که با شام آزمون پذیرایی شد و بعد از رسیدن به فرودگاه با اتوبوس تور به سمت آنتالیا حرکت کردیم که حدود 4,5 ساعت شد که بسیار خسته کننده بود.

اگه براتون مقدوره باشه اختلاف قیمت پرواز ایرانی و خارجی و بدید خیلی بهتره که با پرواز خارجی تور انتخاب کنید چون هیچ پرواز ایرانی مستقیم به خود آنتالیا نمی‌رود. منطقه بلک (Belek) حدودا در 45 کیلومتری شرق آنتالیا واقع شده است و لاکچری بودن و لوکس بودن را تمام و عیار برای توریستان معنا می کند. بعضی از بهترین هتل های لوکس آنتالیا در این شهر کوچک اقامتگاهی واقع شده اند. پس کسانی که عاشق معماری های فوق العاده لوکس با سنگ های مرمرین و یا عاشق ساختمان های مدرن با تزئینات ترکیه ای، اسپا و گلف هستند، باید بدون تامل هتل های بلک را برای اقامت در آنتالیا انتخاب کنند.

ساعت حدود 9:30 صبح بود که به هتل رسیدیم که به دست هر کدام یک دستبند مخصوص هتل رو بستند و اجازه دادن از صبحانه استفاده کنیم. صبحانه هم کامل بود(شامل انواع مختلف پنیر،کره،مربا،سوسیس،کالباس، چند نمونه میوه،سالاد میوه،پنکیک،طبخ املت و انواع تخم مرغ،آب میوه،چند مدل نان و سیمیت...)وکیک های بسیار شگفت انگیز داشت (برای عاشقان شیرینی و نوشیدنی از هر نوع ، هتل سنستیو پریمیوم بهشته)

IMG_20230318_191404.jpgIMG_20230318_191349.jpgIMG_20230319_190126.jpg
لابی هتل بسیار بزرگ و تمیز و شیک بود که یک قسمت برای سرو نوشیدنی بود که هر چقدر میخواستید از انواع نوشیدنی و شربت سفارش میدادید و یک قسمت کافی شاپ بود که تا ساعت ۶ بعدظهر باز بود و انواع کیک و کلوچه و قهوه و چای داشت و قهوه و هات چاکلت در هر تایمی که میخواستید می‌تونستی از دستگاه بگیرید.
اتاق به ما در طبقه همکف دادند که بسیار تمییز و دلباز بود و بالکن هم رو به حیاط و استخر(خالی از آب) داشت.(کلان همه ایرانی ها رو در طبقه اول ساکن کردن،ما اولش از تبعیضی که قائل شده بودند پیش خودمون ناراحت شدیم ولی با چند موردی که از هموطنان عزیز دیدیم،متوجه شدیم که شاید از نظر مدیریتی درست باشه،یکی از موارد این بود که شب ساعت ۲ هموطنان عزیز ما از بیرون تشریف میاوردند و با داد و بیداد و صدای بلند تو راهرو هتل که بقیه اتاق ها بودند باهم صحبت میکردند و مزاحم استراحت مسافرهای دیگه میشدند.

حتی یک شب ما خواب بودیم ساعت ۳ بود در اتاق مارو زدند و ما هراسون از خواب پریدیم و دیدیم دوستان در اتاق هارو برای خنده و شیطنت نصف شب میزنن فرار میکنند یا اینکه خانمی با یکی از کارکنان هتل بحث شدیدی کرد ساعت ۱۲ شب بود و چون این آقا گفت تایم کاری من تموم شده و دیگه سرویس ارائه داده نمیشه واین تقصیر هتل و اون کارمند نبود چون آژانس تور را به عنوان یو آل به ما فروخته بود ولی هتل در قسمت پذیرش خود نوشته بود آل و این مورد آژانس تقصیر کار بود نه اون کارمند...بگذریم)

در اون فصل استخر روباز قابل استفاده نبود ولی استخر داخل ساختمان بسیار خوب و تمییز و خلوت و قابل استفاده بود.یک قسمت هم شما با دادن کارت اتاق می‌تونستی حوله تمییز تحویل بگیرید سالن ماساژ هم داشت. در قسمت زیر زمین هتل دوتا فروشگاه برای سوغات خریدن وجود داشت و وسیله های بامزه ای داشت پیشنهاد میکنم حتما سر بزنید.قیمت ها با بیرون تقریباً یکی بود من تعدادی حوله های دست با تصاویر آنتالیا برای سوغاتی خریدم.توصیه میکنم مگنت برای یخچال بانماد همان شهر تو هرسفر به عنوان یادگاری خریداری کنید و هرروز با دیدنش یاد خاطرات خوب سفرتون بیوفتید.

IMG_20230318_115119.jpgIMG_20230318_105704.jpgIMG_20230318_105610.jpgIMG_20230318_152817.jpgIMG_20230318_115051.jpg
لیدر ما که آقای جوانی بودند اومدند و به ما تورهای مختلف از جمله کشتی و گشت شهر آنتالیا رو پیشنهاد دادند که ما از ایشون تور نخریدیم. و همچنین یکسری اطلاعات کاملن غلط به ما دادند مثل اینکه اگه شما خودتون برید در شهر تو خیابون شمارو مورد حمله با چاقو قرار میدن! تاکسی سوار بشید شما رو می‌دزدند و یکسری حرف هایی که انگار  بچه ۵ ساله رو از همه چی داری میترسونی به ما زدند.
از تهران به ما گفته شده بود که خود هتل برای سال نو برنامه شاد داره ولی ایشون منکر میشد می‌گفت در هتل هیچ دیجی و موسیقی ای به هیچ عنوان نیست. ساعت ۱۰ شب در طبقه پایین هتل برنامه بود و اولین نفر خود لیدر عزیز در وسط مشغول حرکات موزون بودند من خیلی دوست داشتم برم بهش بگم جناب الان شما تو خواب دارید این برنامه اجرا میکنید؟
خوب حالا از لیدر میگذریم میریم سراغ برنامه هامون
روز دوم ما با همسفرامون با یک ون حرکت کردیم سمت بازار بلک، قیمت تاکسی رو حتما با راننده طی کنید،کلا در آنتالیا قیمت تاکسی خیلی گرونه و به دلار و یورو به شما قیمت میدند. یک راه 10دقیقه ای رفت و برگشت با چونه زدن از ما که شش نفر بودیم مبلغ 200دلار گرفتند. بازار بلک هم بسیار اجناس گرون و بی کیفیتی داشت فقط از ال سی، کوتون و برندهای ترک میشد خرید کرد ولی برای دیدن منطقه بلک و اون آبشار مصنوعی کوچیک ارزش رفتن داشت.

IMG_20230319_135239.jpgIMG_20230319_133732.jpgIMG_20230319_133826.jpg
شب سال نو هم که در هتل برنامه داشت و شب شادی برامون بود. خوب از غذاها بگم که روز اول و دوم شما براتون جذابه ولی از روزهای بعد دیگه دوست نخواهید داشت. غذا ها شامل کوفته ترکی (که اصلاً مزه کوفته که در رستوران های استانبول یا شهرهای دیگه خوردیم نمی‌داد و خیلی بی کیفیت بود) همبرگر،بوقلمون سرخ شده،برنج،ماهی بخارپز ، چند مدل پیده،سیب زمینی سرخ شده ،استیک و انواع نوشیدنی ،دسرهای خوشمزه (من دو روز آخر شام و ناهار فقط کیک و شیرینی می‌خوردم) میشد.
روز سوم ما با مینی بوس به اوتلت دیپو آنتالیا رفتیم که نفری ۲۷لیر شد و حدود ۴۵دقیقه تو راه بودیم. اوتلت دیپو برای یکبار رفتن خوبه ال سی و کوتون قیمتاش خوب بود و میشد خرید کرد ناهار مک دونالد همبرگر بیگ مک به مبلغ ۱۸۵ لیر سفارش دادیم. خیلی خوشمزه بود. برگشتنی هم چون خیلی خسته بودیم با تاکسی به مبلغ ۸۰۰ لیربرای چهار نفر به هتل برگشتیم (خیلی گرون بود و کمرمون شکست).
روبروی هتل یک مغازه بود که تورهای گردشگری می‌فروخت که یک آقای تاجیکستانی بود و قیمت های منطقی به ما پیشنهاد داد.ما تور گشت شهری که شامل آبشار دودن(دوتا آبشار در دو جای مختلف) منطقه قدیمی کاله ایچی (یا کالیچی)،کشتی سواری و ناهار رایگان میشد. تور به مبلغ نفری ۵۰ دلار خریداری کردیم. صبح ترنسفر به دنبالمون اومد با یک ون بنز بسیار شیک تا لارا رفتیم و از اونجا سوار اتوبوس تور شدیم که مسافر از هتل های مختلف حضور داشتند و همه خارجی بودند.

تور بسیار مرتب و عالی برگزار شد همه سر وقتی که لیدر میداد دم اتوبوس بودند بنابراین هیچ تایمی از ما هدر نرفت. حتمن در سفر به آنتالیا به آبشار دودن برید بهشت روی زمینه،از هوا نگم براتون بسیارررر عالی،همه به ما می‌گفتند چرا عید انتخاب کردید آنتالیا سرده، ولی ما بسیار خوشحال بودیم از انتخابمون به چند دلیل هوااای بسیار عالی و خنک روزها (مشابه اردیبهشت شمال خودمون)، خلوت بودن مراکز دیدنی و لذت بردن تمام و کمال از دیدنی ها، مناسب بودن قیمت تور در این فصل.
اول از همه به  یکی از آبشارهای دودن رفتیم که در انتهای رودخانه ای به همین نام قرار دارد و آب از ارتفاع زیادی به دریای مدیترانه میریخت که بسیار دلفریب و زیبا بود.بعد از آن به آبشار اصلی دودن رفتیم که فوق العاده محوطه ای زیبا و سرسبزی داشت با مسیر پیاده روی سنگفرش در امتداد رودخانه. آبشار دودن در پشت غاری قرار دارد که این غار دارای نام آرزوها یا غار دلیک ماگارسی (Dilek Magarasi) است. زمانی که وارد غار شدید یک غارنوردی ۴۰ متر در پیش رویتان است. می توانید از درون این غار چشم اندازهای بی نظیری از آب آبشار را تماشا کنید.خیلی حیرت انگیز بود با هوایی خنک و مرطوب. حتمن حتمن پیشنهاد میکنم برید.

IMG_20230321_095505.jpgIMG_20230321_094920.jpgIMG_20230321_094920.jpgIMG_20230321_095505.jpgIMG_20230321_120035.jpgIMG_20230321_120421.jpgIMG_20230321_121334.jpgIMG_20230321_122826.jpgIMG_20230321_123038.jpgIMG_20230323_152442.jpg

منطقه کاله ایچی (یا کالیچی)  قسمتی از شهر باستانی آنتالیا هست که قدمت آن به زمان امپراتوری روم شرقی برمیگردد بسیار بسیار زیباست و در جای جای این شهر میتوانید آثاری بجا مانده از این تمدن باستانی را ببینید،بندری که در کنار این منطقه واقع شده ، از اماکن جذاب و دیدنی به شمار می رود و هر روز شاهد صدها توریست می باشد و از جمله بندرهای معروف و خوب ترکیه است ، در این بندر فروشگاه ها ، رستوران ها و کافه هایی هستند که می توانید به آن ها مراجعه نمایید ، همچنین از امکانات ورزشی این جا که شامل قایقرانی و قایق های بادبانی است ، استفاده کنید.

ما آنقدر این منطقه رو دوست داشتیم و با وجود دور بودن از هتل یکبار دیگه هم اومدیم. در کاله ایچی ساختمان های قدیمی که بازسازی شده بود با ترکیب بوی بهارنارنج و کوچه پس کوچه های باریک و خوشگل،دروازه قدیمی و با ابهت هادریان(دروازه هادریان یا اوچ کاپیلار، دورازه ورودی شهر قدیمی کالیچی است و در اصل آنتالیای قدیم و جدید را از یکدیگر جدا می‌کند. این دروازه بخشی از یک دیوار بزرگ است که در گذشته دورتادور شهر کشیده شده بود. هادریان تنها دروازه باقی‌مانده از دوران امپراتوری روم در شهر آنتالیا است که به مناسبت ورود هادریانوس در سال 13 پس از میلاد مسیح ساخته شد. برخی افسانه‌ها حاکی از آن است که ملکه سبا برای دیدار با حضرت سلیمان وارد این دروازه شده و برای چند روزی در کاخ آسپندوس اقامت داشته است.)همه همه،چشم های شما رو با قسمتی از زیبایی های این دنیا آشنا می‌کردند.

یک موزه اسباب بازی نیز در این منطقه وجود داره که از جاهای دیدنی آنتالیا هست و اگه علاقه داشته باشید ، خاطره انگیز و بازدید اون هم رایگان هست میزبان مجموعه‌ای از اسباب‌بازی‌هایی است که به دهه‌های ۱۸۶۰ تا ۱۹۹۰ تعلق دارند. قدیمی‌ترین اسباب‌بازی‌های این موزه حدود دو قرن عمر دارد.

در بندر ما برای رفع خستگی در یکی از کافه ها نشستیم و که یکی از کارکنانشون یه آقای هموطن بودند و ما با دوستان سفارش پیتزا دادیم که بسیار خوشمزه بود هنوز که هنوز مزه اش و یادمه تو اون هوای لطیف و ابری ، بودن با دوستان و خوردن یک پیتزا معرکه چیزیه که تا آخر عمر به یادتون میمونه.

IMG_20230323_153951.jpgIMG_20230323_154208.jpgIMG_20230323_155310.jpgIMG_20230323_155124.jpg

در قسمتی از این شهر قدیمی بندرگاهی هست که کشتی های تفریحی مدل کشتی دزدان دریایی کارائیب تزئین شده که در نوع خودش بسیار جالب هست. در بندرگاه یک آسانسور هست که شمارو بروی تراسی با منظره ای فوق العاده از دریا مدیترانه پیاده میکند که قاب بینظیری برای عکاسی و فیلمبرداری هست.

سوار قایق تفریحی شدیم و مناظر بسیار زیبا و حیرت انگیز و جزیره موش آنتالیا که از میان دریا بیرون آمده بود رو تماشا کردیم.از طرف تور ما را به یک رستوران ترکی که بسیار غذای خوشمزه و لذیذی داشت بردند و ما مجدد خودمون کباب آدنا سفارش دادیم حسابی گشنه بودیم و یک پرس غذا جوابگو نبود.

روز بعدی از جلوی درب هتل مینی بوس سوار شدیم و به لند آف لجندز که شامل هتل، پارک آبی،مرکز خرید میشد رفتیم. (پارک آبی لند آو لجندز آنتالیا یا همان سرزمین افسانه ها، یک پارک تفریحی بزرگ است که در نزدیکی بِلِک، حدود ۱ کیلومتر دورتر از ساحل واقع شده. این پارک محبوب ترین پارک موضوعی در آنتالیا است)حتمن حتمن به این منطقه سر بزنید چون بسیار زیباست و برخلاف شکوه و عظمتش قیمتهای خیلی مناسبی داره و خرید هم از برندهای ترک میتونید انجام بدید.

شام هم در برگر کینگ همین مرکز خرید خوردیم. بعضی از روزهای هفته شوهای خیلی قشنگی هم بر روی دریاچه این مکان زیبا اجرا میشه و اگر روزهای تابستان به این جا بیاید از پارک آبی بسیار بزرگ هم با خرید بلیط میتونید استفاده کنید. من میتونستم ساعت ها روی نیمکت بشینم و به قصر سیندرلا و نور پردازی شگفت انگیزش نگاه کنم.لطفا شما هم بگید که با دیدن عکس نورپردازی مثل من شگفت زده شدید.بگیداااا...

در این سفر تعدادی از بهترین روزهای زندگی من رقم خورد:

۱_دیدن آبشار زیبا دودن
۲_دیدن منطقه زیبا کاله ایچی با مناظر حیرت انگیز از دریا
۳_ بازدید از منطقه زیبا لند آف لجندز و هوای بینظیر که همراه با نم بارون دل هر عشق سفری رو میبرد.

صبح روز آخر ما تا ساعت ۴ وقت داشتیم با تحویل دادن اتاق به سمت فروشگاه کارفور رفتیم و برای گربه های ملوسمون که یک هفته بود ندیده بودیمشون ودلمون براشون یه ذره شده بود غذا خریدیم.قیمت غذا برای حیوانات در این فروشگاه ها ارزونتر هست.اگر شکلات یا وسایل بهداشتی مثل شامپو و ماسک مو هم نیاز داشته باشید از این فروشگاه تهیه کنید که قیمت مناسب تری دارد.بعد از خرید تو ایستگاه منتظر مینی بوس شدیم حدود نیم ساعت منتظر بودیم و هوا بسیار تمیز بود و آفتاب یک مقدار اذیت میکرد.

روز پرواز برگشت بسیار روز سختی برای ما بود ترانسفر ساعت ۴ عصر بدنبالمون اومد و در هر منطقه بدنبال مسافرین می‌رفت خیلی ما رو معطل کرد.در بین راه اتوبوس برای شام توقف کرد ما از رستوران یک کباب ترکی گرفتیم ۱۹۰ لیر که اصلاً ارزش نداشت خیلی کم و چرب بود. ساعت پروازمون ۳ شب بود ببینید چند ساعت معطلی شدیم! خلاصه ساعت ۱۲ بود که رسیدیم به فرودگاه دالامان که صد رحمت به ایستگاه راه آهن و ترمینال جنوب خودمون. تمام صندلی ها فلزی قدیمی حتی نمیشد روش نشست. پرواز برگشت خیلی سخت بود و اذیت شدیم. دیگه آخر سفر بد اخلاق شدم همش بدی هارو میگم.بعد سه ساعت و نیم به فرودگاه امام خمینی رسیدیم. سفر ۷ روزه ماهم به پایان رسید و ما با کلی خاطره و تجربه خوب برگشتیم تهران....