سفرنامه جزیره کیش

سفرنامه جزیره کیش
03 خرداد 1390 15:48

ااز دیرباز همیشه انسانها در حال سفر بوده اند و مقوله سفر، شاید یکی از ارکان اصلی در طی مسیر زندگی هر شخصی باشد. عناوینی مانند سفر، هجرت، کوچ و ... شاید در ظاهر امر، به معنای جابجایی از نقطه ای به نقطه ای دیگر باشند اما در معنا، تفاوت های بسیاری در انواع مختلف جابجایی ها وجود داشته و حتی اغلب ممکن است زندگی گذشته، حال و آینده انسان را تحت تأثیر خود قرار دهد. در ادبیات دیرین ما هم، تأکید زیادی به این مقوله شده و بزرگان همیشه انسانها را به سفر تشویق کرده اند. مثلهای زیادی هم در این باب گفته شده و نسل به نسل، به همه ما رسیده است. مثلا گفته شده، بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی و یا اینکه باید در سفر رفیق را شناخت یا اینکه حتی بیان شده اگر خواستار تحول در خود، در نوع زندگی و یا در شرایط موجود خود هستید، سفر کنید.

در اینجا بحث بنده فقط در خصوص نوع تفریحی یک سفر خوب هست. هر کدام از ما هر از گاهی برای آزاد شدن از غل و زنجیر، تشویشها، مشکلات و گرفتاریهای روزمره و زندگی امروزی، نیاز به رفتن به یک سفر مخصوصا برای تفریح و استراحت داریم. خوشبختانه در کشوری زندگی می کنیم که جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار زیادی در اون وجود داره و همین وضعیت به علاوه داشتن چهار فصل کامل، شرایط اقلیمی، فرهنگ ها و آداب و رسوم و دیگر موارد در نقاط مختلف کشور، باعث شده که شاید خیلی از اوقات، واقعا نیازی نباشه که برای دیدن نوع خاصی از طبیعت یا شرایط اقلیمی خاص، به کشور دیگه ای سفر کنیم. از جزیره زیبای کیش به عنوان یکی از بهترین مکانها مخصوصا برای آرامش اعصاب و آزادسازی فکر و روح انسان نام برده میشه. من به اکثر نقاط ایران سفر کردم ولی مسافرت به این جزیره واقعا به عنوان یکی از تمایزت این سفرها به حساب میاد. به همین دلیل بود که در انتهای فروردین ماه سال 1390، برای سومین بار به اونجا رفتم. طبق اطلاعات آب و هوایی قبلی و تجربه چند سال زندگی در جنوب، حدس می زدم که هوا باید نسبتا گرم باشه و مثل فصل زمستان شاید نتونم از آب و هوای خوب اونجا بهره کافی رو ببرم. ولی امسال شاید بعد از چندین سال، یکی از بهترین شرایط آب و هوایی در کیش حکمفرما بود. در طی چهار روزی که اونجا اقامت داشتم، تقریبا نصف اون مدت بارون خیلی زیبایی بارید که به هیچ عنوان اذیت کننده یا مزاحم گشت و گذار آدم نبود. بومی های جزیره می گفتند که این شرایط خیلی به ندرت در اون موقع از سال اتفاق می افته و شاید این شانس ما بوده که در اون زمان مسافرت کردیم. به دلیل تجربه هایی که قبلا گفتم، به نظر من بهترین زمان مسافرت، اگر فقط به منظور رفتن به بازارها و مراکز خرید نباشه و بخواهید حتما تفریح خوبی داشته باشید، از اوایل آذر تا انتهای فروردین می تونه باشه. حتما توصیه می کنم به دلیل شلوغی زیاد، سخت بودن تهیه بلیط و محل اقامت و بالا بودن هزینه تقریبا همه چیز، سعی کنید تعطیلات نوروز به اونجا سفر نکنید. من دو بار قبلی که رفتم، فصل زمستان بود و مثل همین دفعه آخر، واقعا لذت بردم. قبل از عزیمت به جزیره کیش، باید بدونید که به کجا دارید سفر می کنید. جزیره کیش فقط محلی برای خرید و تجارت نیست. اونجا یکی از مکانهای بسیار خوب در داخل کشور برای تفریح و گردش هم به حساب میاد و دیدن و استفاده از جاذبه های طبیعی این جزیره، شاید بیشتر از هر نوع پاساژ یا بازاری ارزش داشته باشه. بهمین خاطر هست که من، رفتن به اونجا رو همیشه به رفتن به جایی مثل دبی ترجیح دادم. اگر به دبی سفر کرده باشید، حتما می دونید که همه چیز مصنوعیه. آنچنان طبیعت جالبی رو نمیشه دید. و فقط ساختمانهای بلند، اتوموبیلها، هتلها و پاساژهای لوکس هستند که می تونن آدم رو جذب کنن که البته اونها هم فقط برای مدت خیلی محدودی شاید ارزش داشته باشن و خیلی زود یکنواخت میشن.

از شهرهای مختلف ایران، پروازهای زیادی به کیش برقراره و شاید حتی مثل تهران، چندین پرواز در شبانه روز، به کیش اختصاص داشته باشه. بطور کلی برای سفر به جزیره کیش به سه طریق میشه اقدام کرد. اول اینکه از تورهای مختلف استفاده کنید که خود متولی تور، کارهایی مثل تهیه بلیط، هتل و گردش رو برنامه ریزی می کنه. یا اینکه خودتون بلیط هواپیما رو تهیه کنید و هتل رو هم رزرو کنید که من بیشتر، این نوع سفر رو ترجیح میدم البته به شرطی که در تعطیلات نوروز نباشه چون تهیه بلیط و هتل همونطور که قبلا گفتم در اون زمان بسیار سخته. حتی بعضی هتلها مثل هتل کیش ایر و یا هتل ارم، خودشون خط هوایی هم دارن و فقط کافیه به دفاتر اونها مراجعه کنید و درخواست بدید. مثلا دفتر ارم نزدیک میدان انقلاب تهران قرار داره که همونجا می تونید هماهنگی هتل و بلیط رو انجام بدید و با خیال راحت سفر کنید. برای استفاده از تورهای گردشی داخل جزیره هم می تونید یا در هنگام ثبت نام اولیه، اونها رو از آژانس درخواست کنید و یا وقتی وارد جزیره شدید، در همه جا از فرودگاه گرفته تا اماکن تفریحی یا مراکز خرید، تبلیغات تور کیش خیلی زیاده و به دلخواه خودتون می تونید انتخاب کنید. سومین طریقه سفر به جزیره کیش از راه زمینیه که البته خیلی کمتر استقبال میشه چون تقریبا به هیچ شهر بزرگی نزدیک نیست و خیلی ها هم مسیر اون رو بلد نیستند. فقط کافیه بگم یا از طریق بندرعباس و یا شیراز باید ابتدا به بندر لنگه برید و بعد از اون، در جاده بوشهر، در حدود 70 کیلومتری بندرلنگه و تقریبا 10 کیلومتری بندر چارک، یک تابلوی مسیر انحرافی وجود داره که بندر آفتاب رو نشون میده. از اون بندر می تونید با قایق یا کشتی تندرو به کیش برید و یا اینکه حتی اگر علاقمند بودید، می تونید اتوموبیل شخصی رو کاپوتاژ کنید و با همون به کیش برید. هزینه کاپوتاژ در سال گذشته حدودا 60000 تومان بود البته اگر الان اضافه نشده باشه. ولی به نظر من می صرفه. چون شما خیالتون راحته که همه جا راحت میرید و هرچقدر که دلتون خواست می مونید یا حتی اگر خریدهای زیادی داشتید، همه اونها رو تو ماشین میگذارید و دیگه غصه تحمل این همه بار رو نخواهید داشت. این رو به اون دلیل گفتم که هزینه تاکسی در کیش تقریبا بالاست. هر چند که باید بگم در این جزیره به غیر از تاکسی، مینی بوس هم به تعداد خیلی زیاد وجود داره و اصلا از این بابت نگران نباشید. کرایه تاکسی در نقاط خیلی نزدیک به هم، حدودا 2000 تومان میشه که البته اگر خواستید به جایی مقداری دورتر برید، 4000 تومان یا حتی بیشتر می گیرن که البته این قیمت فقط برای مسیر رفت و بدون توقف حساب میشه. البته اتوموبیلها و تاکسی های اونجا مدلهای جدید از انواع اتوموبیل هستند(به دلیل ارزانتر بودن به دلیل عدم وجود گمرکی به اندازه بقیه نقاط داخل کشور)، و شاید از این نظر جالب باشه. کرایه مینی بوس هم، 350 تومان هست که فقط محدوده داخل شهری و حداکثر تا بازار معروف به عربها رو پوشش میدن و به بقیه نقاط نمیرن که مجبور هستید به هر حال از تاکسی استفاده کنید. من در سفر جدیدم، با هواپیما به اونجا رفتم. یک فرودگاه نسبتا کوچک و جمع و جور داره که به محض اینکه از اونجا بیرون بیاید، تاکسی ها منتظر هستند. من در هیچ توری ثبت نام نکردم و خودم مستقیما تهیه بلیط و رزرو هتل رو انجام دادم. بعضی از هتلها، کار رزرو اینترنتی رو هم انجام میدم ولی من اکیدا توصیه می کنم که اگر به هر صورتی رزرو کردید، حتی تلفنی هم هماهنگ کنید یا اینکه کل رزرو رو به صورت تلفنی انجام بدید. وقتی وارد فرودگاه شدم، برای اینکه مشکل گرفتن تاکسی برای رفتن به نقاط دیدنی رو حل کنم، به یکی از دفاتر گردشگری که در خود فرودگاه بودند مراجعه کردم و درخواست اتوموبیل کرایه دادم. باید بگم که در کیش مراکز زیادی وجود دارن که اتوموبیل بدون راننده کرایه میدن. اگر برنامه دارید که همه جای کیش رو کامل بگردید، حتما توصیه می کنم که از اونها استفاده کنیدچون در غیر اینصورت هزینه هاتون خیلی بالا میره.

این نوع اتوموبیلها از انواع مختلف هستند و بسته به بضاعت و یا علاقه می تونید هرکدوم رو که خواستید انتخاب کنید. کرایه اتوموبیل، برای هر 24 ساعت انجام میشه و هر زمان که تحویل گرفتید، 24 ساعت بعد باید تحویل بدید. خوبیش اینه که هر جا که خواستید، اتوموبیل رو به شما تحویل میدن و هرجایی هم که اعلام کردید، اون رو از شما تحویل می گیرن. این اتوموبیلها، از مدلهای معمولی مثل تویوتا کمری 2002، مزدا 323 یا هوندای معمولی شروع میشه(با قیمت 35000 تومان) و تا جدیدترین مدلهای ماشینهای آمریکایی با کرایه حتی تا 350000 تومان برای 24 ساعت شامل میشه. مدارکی که نیاز دارن، گواهینامه، چک و یک مبلغ بیعانه هست که مبلغ چک، کاملا بستگی به نوع اتوموبیل داره(تقریبا 10،000،000تومان به بالا) و بیعانه هم عموما یک مبلغ ثابت و تقریبا در حد 200،000تومان میشه. من از یک تویوتا کمری 2002 به مبلغ 35000 تومان استفاده کردم. برای اون، یک چک به مبلغ 10،000،000تومان دادم که بعد از 24 ساعت، اون چک رو بهم برگردوندند(بعد از رویت ماشین و عدم وجود آسیب دیدگی) و بیعانه رو هم به این دلیل می گیرند که اگر بعدا جریمه ای اومد، از اون کم می کنند. اگر هم جریمه ای نبود، عینا به حساب شما واریز میشه. بیعانه من هم دقیقا بعد از یک هفته بطور کامل برگشت داده شد. من با این ماشین، حداقل دو دور کامل دور جزیره گشتم و هرچقدر خواستم در مکانهای تفریحی اون مثل کلبه هور یا کشتی یونانی موندم بدون اینکه نگران کمبود وقت باشم. اگر می خواستم همین برنامه رو با تاکسی انجام بدم، واقعا بیشتر از این در می اومد و البته همه خریدهای اصلی رو هم وقتی ماشین داشتم انجام دادم تا خیالم از این بابت راحت باشه. مطلب قبلی رو از این بابت گفتم که تورهای داخلی، مدت زمان مشخص و محدودی رو به گشت و دیدار نقاط دیدنی اختصاص میدن و اگر دوباره خواستید به اونجا برید، باید با هزینه شخصی برید و شاید لذت کافی رو نبرید.

تویوتا کرایه شده در جزیره

من اون ماشین رو برای ظهر روز بعد در مرکز شهر سفارش دادم و قرار شد که حتما قبل از اونهم مجددا هماهنگی کنم که همینکار هم انجام شد و در رأس ساعت همونجایی که خواسته بودم، ماشین تحویل شد. فقط اگر خواستید اونجا از وسیله نقلیه شخصی یا کرایه استفاده کنید، حتما قوانین اونجا باید کاملا رعایت بشه مثل: 1. رعایت محدوده سرعت در داخل شهر حداکثر با سرعت 50 کیلومتر در ساعت و بیرون شهر حداکثر با سرعت 80 کیلومتر در ساعت، 2. بوق زدن کاملا ممنوعه، 3. دنده عقب رفتن کاملا ممنوعه، 4. در هنگام ورود به میدان حق تقدم کامل با ورود از سمت راسته، 5. بستن کمربند و رعایت تعداد سرنشین هم اجباریه. این قوانین بطور کامل در اونجا رعایت میشه و تقریبا در همه جا دوربینهای مخصوصی وجود داره که اگر کسی مرتکب خلاف شد، سریعا ثبت می کنن. بخاطر همین موارد، رانندگی در اونجا برای کسانی مثل ما که عموما عادت به اینطور رانندگی نداریم خیلی سخته!

از تمام این موارد که بگذریم، در وهله اول باید از مراکز خرید صحبت کنم. تعداد اونها در کیش بسیار زیاده و از پاساژهای خیلی بزرگ و شیک تا بازارهای کوچک رو شامل میشه. تمرکز جمعیت، هتلها و و پاساژها عموما در سمت شمالی جزیره قرار داره و اکثریت قریب به اتفاق اونها بسیار نزدیک بهم قرار دارن بطوریکه می تونید پیاده به بیشتر اونها سربزنید. مراکز خریدی مثل پردیس 1 و 2، پانیذ، مرکز تجارت بین المللی، زیتون، اورانوس و مریم تقریبا در نزدیکی هم و در یک مسیر قرار دارن که پیاده میشه به همه اونها رفت. اما مراکزی مثل بازار عربها یا پاساژ خلیج فارس رو حتما باید با یک وسیله نقلیه برید. در کنار پاساژ پردیس 2، یک مرکز خرید کوچک به نام فجر در کنار یک بوفه ساندویچ هایدا وجود داره که تقریبا هرچی دلتون بخواد اونجا پیدا میشه. پیشنهاد می کنم حتما به اونجا سری بزنید چون از نظر قیمت هم مناسبه و حتما از اونجا دست پر بیرون میاید. بازار عربها و بازارهای مریم و زیتون، از نظر قیمت مناسبترند ولی تنوع جنس زیادی ندارند. در بقیه پاساژها، حتما اول همه جا رو بگردید و خوب جنسها و قیمتهای اونها رو برانداز کنید و در آخر تصمیم بگیرید که چه خریدی انجام بدید. محل اقامت ما در یک ساختمان در محله صدف بود. در نزدیکی اون محله، یک مرکز خرید به نام مروارید وجود داره که اونهم بزرگ و شیکه. ولی برای خرید حتما باید دقت کافی رو داشته باشید تا یک وقت جنس معمولی با قیمت بالا گیرتون نیاد. در خیابانهای کیش، تقریبا هرجه که بایستید، تاکسی یا مینی بوس گیرتون میاد پس خیالتون از بابت رفتن به این مراکز خرید راحت باشه. آخرین مرکز خریدی رو که فراموش کردم اسم ببرم، پاساژ مرجانه. این پاساژ کمی با مراکز خرید دیگه فاصله داره و باید با وسیله نقلیه به اونجا برید. ولی اونجا هم مناسبه و بهتر از اون، اینه که یک ساحل قشنگ با پارک ساحلی، آلاچیق و اسکله سنگی داره که به رفتنش می ارزه. یک سری دانشگاه بین المللی وابسته به دانشگاههای داخلی هم دقیقا در کنار همین پاساژ قرار گرفتن. اکثر مراکز خرید، صبحها بعد از ساعت 9 یا حتی 10 شروع بکار می کنند. یک سری از اونها ظهر حدود ساعت 13:30 تعطیل می کنن و عصر از ساعت 16 یا 17 به بعد مجددا شروع بکار می کنند ولی یک سری دیگه بطور یکسره باز هستند. بعضی از اونها مثل پردیس یا پانیذ ساعت 22:30 تعطیل می کنن ولی یک سری دیگه مثل هایپر مارکت یا بازار زیتون، تا ساعت 24 باز هستند. تقریبا در تمام مراکز خرید، قرعه کشی هر روزه وجود داره که در هنگام خرید، باید حتما کارت قرعه کشی رو از اونها دریافت کنید. آخر همون شب هم قرعه کشی انجام میشه.

بعد از این بخش بهتره که از گردش و تفریح در کیش صحبت کنم. در سراسر پیرامون جزیره، جاده ای به نام جاده جهان وجود داره که یک جاده ساحلیه. رانندگی در این جزیره بسیار لذت بخشه و در بیشتر بخشها، دریا دقیقا در کنار شماست. اگر از بخش مرکزی جزیره که اکثریت مراکز خرید و هتلها در اونجا هستند و اکثر مسافرها در اونجا اقامت دارند شروع کنیم، ابتدا نزدیک ترین جا، بولینگ مریمه. یک ساختمان زیبا با معماری تقریبا سنتی. این ساختمان، تقریبا دو طبقه بزرگ داره. در طبقه اول، بولینگ و شهربازی قرار داره که در همونجا با خرید ژتون می تونید از این امکانات استفاده کنید. اگر خواستید از بولینگ استفاده کنید بهتره که چند نفر باشید چون به عنوان تک نفره یک مقدار گرون در میاد. دیگه اینکه با چند نفر واقعا خوش میگذره. در بخش شهربازی، هم بازیهای مخصوص بچه ها و هم مخصوص بزرگترها وجود داره. در طبقه دوم هم، بیلیارد و رستوران وجود داره و با توجه به تعداد زیاد میزهای بیلیارد، اگر برای استفاده از اونجا برنامه ای داشتید، تقریبا خیالتون راحت باشه که جای مناسب گیرتون میاد. این ساختمان بولینگ مریم، تقریبا روبروی بازار زیتون قرار داره.

ساختمان بولینگ مریم

این مراکز خرید طوری قرار گرفتن که همگی اونها تقریبا در یک طرف یک بلوار زیبا هستن و در طرف دیگه، یک پیاده روی بسیار زیبا قرار داره که برای پیاده روی مخصوصا در شب بسیار عالیه. در این مسیر، مجسمه نیم تنه بسیاری از مشاهیر ایران با معرفی اونها قرار داره که بسیار مفید و جالبه.

تقریبا در روبروی بازار زیتون، یک بلوار وجود داره که به سمت دریا میره. در اون بلوار بولینگ مریم قرار داره. اگر همون بلوار رو ادامه بدید، به اسکله تفریحی می رسید. یک اسکله چوبی بزرگ که مقدار زیادی در دل دریا پیش رفته. قدم زدن بر روی این اسکله هم بسیار لذت بخشه و حتی می تونید روی اون ماهیگیری کنید. در روبروی این اسکله می تونید کوههای ساحل مقابل که همون بندر آفتاب هست رو ببینید. مخصوصا اگه تازه باران زده باشه و هوای خیلی تمیز باشه، در این قسمت، منظره دریای فیروزه ای و کوههای مقابلش بسیار زیبا خواهند بود. این اسکله دارای شاخه هایی هم هست که در برخی از اونها، کشتی های کوچک تفریحی وجود داره که یک ساعت مسافرها رو به تفریح در اطراف جزیره می برن و روی اونها، موسیقی اجرا میشه. بعضی از اونها، دارای کف شیشه ای هستند که می تونید کف دریا رو ببینید. البته سوار شدن به اونها، در شبها هم جالبه. نکته جالب توجه برای من این بود که هر سه دفعه ای که من به اون جزیره رفتم، همیشه روی این اسکله باد گاهی اوقات حتی شدیدی می وزید.

در جهت شرقی این اسکله و در کنار ساحل، یک ساختمان کوچک قرار داره که مربوط به سینمای چهار بعدیه. بلیط اون نفری 5000 تومانه ولی برای یک بار رفتن می ارزه. از یک عینک مخصوص برای دیدن فیلم باید استفاده کرد. صندلیها رو به صورت سکویی و پله کانی تعبیه کرده اند. این صندلیها قابلیت لرزش یا تکان خوردن دارند. در هنگام تماشای فیلم، اگر صحنه ای مثل زمین خوردن تصادف، برخورد و ... داشت، این صندلیها هم تکان می خورند تا حس فیلم به انسان دست بده. خود فیلم هم به صورت سه بعدی پخش میشه. در کنار اسکله، رستورانهای خوبی هم در فضای باز وجود داره.

سمت شرقی اسکله تفریحی کیش

سمت شرقی اسکله تفریحی

اگر از همین قسمت ادامه بدید، به یک فضای نسبتا بازتر می رسید که چند ایستگاه تحویل دوچرخه کرایه در اونجا وجود داره. دو نوع دوچرخه کرایه داده میشه. یکی دوچرخه های تکی که کرایه هر کدوم 3000 تومان برای هر ساعته که بعضی از اونها، یک سبد کوچک دارن که دارای چرخ مستقله و برای قرار دادن بچه های خردسال و یا اسباب و وسایله و نوع دیگه هم دوچرخه دو نفره است که کرایه اون، 4000 تومان برای یک ساعته. در کنار جاده ساحلی کیش، یک جاده آسفالته کوچک برای دوچرخه سواری وجود داره که دوچرخه سواری در این جاده مخصوصا در شب بسیار لذت بخشه. در همون بخش کنار ساحل، تفریحات مختلفی مثل جت اسکی، موج سواری، سوار شدن به انواع قایق و ... وجود داره که من خودم از جت اسکی استفاده کردم که فوق العاده بود. استفاده از جت اسکی در نقاط مختلف از ساعتی 100،000 تا 120،000 تومان وجود داره که من از جت اسکی استفاده کردم که برای یک ربع استفاده، تقریبا 25000 تومان در اومد ولی واقعا به لذتش می ارزید. مکان تفریحی دیگه، پارک دلفینهاست که به نظر من برای یکبار تجربه مفید و جالبه. البته من چند سال قبل به اونجا رفتم و هزینه اون، نفری 25000 تومان بود ولی امسال که پرس و جو کردم، دیدم هزینش واقعا خیلی بیشتر شده بود. این پارک تقریبا نزدیک بازار مرجان و کنار پارک پرندگان قرار داره.

به غیر از این مکانهای تفریحی، یک سری رستوران هم وجود دارن که تقریبا هر شب، برنامه های موسیقی زنده برگزار می کنن که به همراه شام این برنامه ها اجرا میشن. بطور متوسط اگه با شام درخواست داده باشید، تقریبا اکثر این مکانها، نفری 30000 تومان هزینه در بر داره. یک سری کشتی تفریحی هم وجود داره که روی اونها هم برنامه شام، موسیقی زنده، کف شیشه ای برای دیدن حیوانات و گیاهان دریایی و ... وجود داره. برای تهیه بلیط استفاده از اکثر این مکانها یا لوازم تفریحی که گفتم، هم می تونید به همون محلی که اونها وجود دارن به طور مستقیم مراجعه کنید و هم می تونید تقریبا در تمام مراکز خرید و یادر فرودگاه که گیشه های زیادی برای اونها وجود دارن، بلیط تهیه کنید.

یکی از گیشه های تبلیغاتی فروش بلیط کیش

یکی از گیشه های تبلیغاتی فروش بلیط

نمونه قیمت مراجعه به مکانهای تفریحی مختلف و استفاده از اونها

بعد از تموم اینها، باید حتما از فضاها و نقاط دیدنی جزیره صحبت کنم. زیبایی در کنار آرامش، دو کلمه ای هستند که توصیف کننده واقعی این مکانها هستند. وقتی که از بخش اصلی جزیره، به سمت غرب حرکت کنید، در کنار جاده اصلی، تابلوی شهر زیر زمینی کاریز رو می بینید. به علت گرم بودن محیط جزیره، در زیر زمین، حجره ها و راهروهای زیادی ایجاد کردن که یک محیط خنک و بینهایت زیبا به وجود آورده. تقریبا من در هیچ جای دیگه ای، این نوع محیط زندگی رو ندیده بودم. این راهروها، شاخه های مختلفی هم دارند که محیط اونجا رو بزرگتر و زیباتر کرده. در بعضی از بخشها، تخت گذاشتن تا مسافرها بتونن در اونجا پذیرایی بشن و از محیط لذت بیشتری ببرن. در مسیر این راهروها، مسیر آبراههای زیرزمینی هم وجود داره که اونها هم به طراوت بیشتر این مکان کمک می کنند. هزینه بازدید از اونجا، نفری 10000 تومانه که برای دیدن می ارزه.

نمایی از شهر زیرزمینی کاریز کیش

نمایی از شهر زیرزمینی کاریز

نماهایی از راهروهای شهر زیرزمینی کاریز کیش

نماهایی از راهروهای شهر زیرزمینی کاریز

قبل از رسیدن به این شهر زیرزمینی، اگر به سمت راست(شمال جزیره) حرکت کنید، به یک جاده زیبای کوچک ساحلی می رسید که دقیقا در سمت چپ اون، شهر تاریخی حریره قرار داره. اون یک شهر بسیار قدیمیه که خبر از یک تمدن کهن در گذشته های بسیار دور در جزیره میده. عمارت اعیانی و حمام، تقریبا دو تا از تنها ساختمانهای باقیمانده هستند.

نمایی از عمارت اعیانی کیش

نمای جانبی عمارت اعیانی

نمایی از حمام شهر تاریخی حریره کیش

نمایی از حمام شهر تاریخی حریره

دقیقا روبروی این مکانها و در جهت مقابل خیابان، بندر ساحلی قرار داره که دیوارهای اون هنوز باقی موندن و با شرحی که روی تابلو وجود داره میشه نوع زندگی و موقعیت اجتماعی مردم اون زمان رو فهمید.

بندر شهر تاریخی حریره کیش

بندر شهر تاریخی حریره

تابلوی شیشه ای مشخصات بندرگاه کیش

تابلوی شیشه ای مشخصات بندرگاه

اگر از همینجا در جاده ساحلی، به سمت غرب جزیره ادامه مسیر بدید، در نقطه شمال غربی جزیره که به شکل یک دماغه هست، به مکانی به نام کلبه هور می رسید. شاید اسم این مکان از قدیم روی اون گذاشته شده ولی در اونجا نباید دنبال آثار خاصی بگردید. چیزی که در اونجا جلب توجه می کنه، آرامش وصف ناپذیر، تخت سنگهای مرجانی که روی خشکی و دریا قرار دارن، آب بسیار زلال و شفاف و ماهی های رنگارنگ هست که آدم رو مجاب می کنه تا دقایقی در اونجا توقف کنه و از دیدن این همه جاذبه های طبیعی لذت ببره.

موقعیت های مختلف منطقه کلبه هور کیش

موقعیت های مختلف منطقه کلبه هور

سنگهای مرجانی در منطقه ساحلی کیش

سنگهای مرجانی در منطقه ساحلی

برای مشاهده سفرنامه به صورت کامل اینجا کلیک کنید

اگر جاده کنار کلبه هور رو به سمت غرب جزیره بازهم ادامه بدید، به محل به گل نشستن کشتی یونانی می رسید. غروب آفتاب در این بخش از جزیره از قدیم الایام معروف بوده. اخیرا در اونجا فضای سبز به همراه آلاچیق های زیادی ایجاد کردن ولی به هر حال مکان تقریبا شلوغیه. این کشتی یونانی، یک کشتی قدیمیه که از چندین سال پیش در اونجا به گل نشسته و دیگه به حال خودش رها شده. اونجا یک تابلوی بزرگ نصب کردن و اطلاعات اون رو کامل ارائه دادن.

کشتی یونانی به گل نشسته کیش

کشتی یونانی به گل نشسته

تابلوی مشخصات کشتی یونانی کیش

تابلوی مشخصات کشتی یونانی

فضای سبز و آلاچیق های ساحل کشتی یونانی کیش

فضای سبز و آلاچیق های ساحل کشتی یونانی

بعد از این قسمت، می تونید با ماشین، همین مسیر رو که به جاده جهان معروف هست ادامه بدید که به این ترتیب، یک دور کامل می تونید جزیره رو بگردید. فقط بازهم توصیه من اینه که اگر خودتون راننده هستید حتما به اون قوانینی که گفتم دقت کنید تا خدای نکرده جریمه نشید.

به هر حال امیدوارم اگر برای دفعه اولی هست که به اون جزیره سفر می کنید، حتما مواردی که گفتم رو در ذهن داشته باشید تا حسابی بهتون خوش بگذره و اگر برای چندمین بار هست که مسافر اونجا هستید، حتما سعی کنید که تلفیقی از استفاده از مراکز خرید و بازدید کامل از اماکن دیدنی و تفریحی رو در کنار هم داشته باشید چون این سفر فقط با تلفیق تمام اینها با هم کامل میشه.