23 مرداد 1391 14:35

من در اردیبهشت سال 91 به ترکیه سفر کردم و حدود 16 روز در آنجا اقامت داشتم ابتدا من با هواپیما به استانبول سفر کردم و بدلیل آزمون از استانبول به ازمیر سفر کردم سفر جالبی بود چون بالاخره یک کشور خارجی بود با یک زبان متفاوت و چون من به زبان ترکی تسلط داشتم توانستم در ترکیه به خوبی ارتباط برقرار کنم فقط تفاوت های اندکی بین ترکی استانبولی و ترکی آذری وجود دارد.

سفرنامه ازمیر

از لحاظ فرهنگ مردم ترکیه بسیار مردم خون گرم و بافرهنگی هستند و اگر ببینند کسی در کشورشان غریب است سعی می کنند با تمام وجود کمک کنند البته با اینکه در کشور بسیار گرانی زندگی می کنند ولی همیشه خوشحال و خندان هستند. من در ابتدا به فرودگاه استانبول رفتم و چون قرار بود مستقیم به ازمیر بروم چند ساعتی را در فرودگاه سپری کردم درابتدا فرودگاه استانبول بسیار چشم نواز بود و طراحی و معماری قابل توجهی داشت.

مشاهده لیست قیمت تورهای ازمیر

البته من فکر می کنم به دلیل موقعیت استراتژیک این فرودگاه و ورود و خروج فراوان مسافران زیبایی فرودگاه قابل پیشبینی بود در ابتدا سیستم حمل و نقل مکانیزه مسافر برای من قابل توجه بود چون که از همان لحظه خروج از هواپیما ریل های برقی از همان درب ورودی تا قسمت مرکزی فرودگاه مسافرین را همراه می کرد البته جدای از مسافت طولانی درب های ورودی هواپیما تا مرکز فرودگاه این نکته من را به یاد فرهنگ مردم ترکیه انداخت که چقدر دولت به آسایش مسافرین فکر می کند و از این روش های خدماتی استفاده می کند. اولین نکته جالب که من برخورد کردم نحوه صحبت کردن انها بود چون که بالاخره هر فرد به کشور و محیط کشور خویش عادت کرده و شنیدن صحبت مخالف با زبان مادری قدری باعث تعجب انسان میشود.

سفرنامه ازمیر

هنگامیکه که من به مرکز فرودگاه رسیدم فروشگاه های فریشاپ خودنمایی می کرد هرکدام اجناس متفاوتی داشتند و اکثرا از مارک های مشهور و قابل اطمینان بودند البته اکثر این فروشگاه ها بیشتر شکلات ،عطروادکلن ارائه می کردند و در قسمت های عطر و ادکلن هر محصول قابلیت تست هم داشت البته نکته جالب دیگر هم ماشین حساب بود که در دست تمام فروشنده ها بود و فقط در حال تبدیل دلار ویا یورو بودند البته در حالت عادی تمام قیمت های این فروشگاه ها بر روی یورو قرار داشت و این هم بدیل قرارگیری ترکیه در منطقه اروپاست.

بعد از گذشت چند ساعت به قسمت پرواز های داخلی رفتم و ترکیه را به قصد ازمیر ترک کردم البته نمی توان گفت که استانبول را اصلا مشاهدا نکردم چون که بالاخره از داخل هواپیما هنگامی که هواپیما از استانبول پرواز می کرد می شد که از بالا معماری و محیط استانبول را مشاهده کرد از بالا اینطور که مشاهده کردم استانبول یک شهر بسیار زیباست که دارای نظم بسیار بالا در ساختمان سازی می باشد.

هنگامیکه به ازمیر رسیدم آب و هوای بسیار خوبی داشت و همچنین آلودگی هم تقریبا وجود نداشت چون که حدود 99 درصد مردم از خودروهای جدید و مدرن استفاده می کنند و همین امر باعث پاک ماندن هوای ازمیر می شود.

سفرنامه ازمیر

بعد از طی مسیری به مترو رسیدم و نکته جالبی که بود در زمانبندی توقف مترو بود چون که من به مترو های ایران عادت کرده بودم و اصلا نمی دانستم که درهای مترو بسیار سریع بسته می شود حدودا 4 تا 5 ثانیه و این برای من جالب بود نکته مهم دیگر هم که کلا در ترکیه مهم است کارت های کنت هست در ترکیه هیچ گاه از وجه نقد برای مترو،اتوبوس ویا کشتی های کوچک استفاده نمی شود و این هم نکته جالبی بود که تمام پرداخت ها توسط یک کارت انجام میشود و تمام مردم بالجبار از این کارت ها استفاده می کنند و هیچ گاه از پول نقد برای حمل و نقل شهری استفاده نمی کنند

کلا در ترکیه مردم به زمان اهمیت زیادی می دهند . یکی از مواردی که بسیار برایم جالب بود غروب آفتاب بود و منظره ای که بر روی دریا ایجاد می کرد و به همین دلیل بود که حدود 99 درصد آپارتمان ها دارای بالکن بودند و تمام مردم هر روز صبحانه هایشان را با تماشای منظره زیبا میل می کردند که همین امر هم باعث شاد شدن روحیه مردم می شد .

البته نمی توان گفت که مردم ترکیه بدلیل اینکه گرانترین بنزین دنیا را دارند کمتر از خودرو های خود استفاده می کنند بلکه روز به روز افزایش خودرو ها باعث ایجاد ترافیک های شدید در مراکز پرتردد می شود و در نتیجه گرانی بنزین هم مردم را متوقف نمی کند .(تصویر شماره 11) اگر از لحاظ قیمت محصولات پر مصرف بخواهیم ترکیه را با ایران مقایشه کنیم به این نتیجه می رسیم که هیچ تفاوتی وجود ندارد و تقریبا قیمت ها یکسان است ولی نکته ای که مطرح می شود بحث کیفیت است که می توان گفت کیفیت محصولات در ترکیه حدود چهار برابر بیشتر از کیفیت همان محصولات در ایران است. یکی از مناطق زیبای ازمیر منطقه konak است که می توان گفت که ندیدن این منطقه از ازمیر مثل ندیدن کل ترکیه است این منطقه کلا با تمام مناطق دیگر ازمیر تفاوت های بسیار زیادی دارد

سفرنامه ازمیر

و گویی انسان به وارد شهر دیگری شده است در این منطقه بناهای زیبا با معماری خیره کننده در کنار دریای زیبا یک هماهنگی جالبی ایجاد کرده که البته یکی از اتفاق های عجیب این سفر در اینجا اتفاق افتاد و ان هم بارش باران بود از همان لحظه که وارد این منطقه شدم ابرهای این منطقه گویی شوخی قدیمی با من دارند و هر چند دقیقه یکبار بارش باران شروع و سپس قطع می شد و این امر حدودا هفت هشت بار تکرار شد. در این منطقه کشتی های بسیاری در کنار دریا آرمیده اند و گویی چندین سال است که در انجا ترک شدن . در ترکیه به کشتی های کوچک واپور می گویند که حدودا برای رفتن از یک قسمت ازمیر به جهت مخالف آن حدود 15 دقیقه زمان سپری میشود و با کنت کارت حدود یک یا دو لیر هزینه دارد که آن هم از طریق کنت کارت پرداخت میشود.

البته از لحاظ فست فود در ترکیه برگر کینگ از طعم بهتری نسبت به مک دونالد برخوردار است که ممکن است در ابتدا گمان شود مک دونالد بهتر است در صورتی که اینطور نیست ولی از لحاظ قیمت غذاها به محل شان بستگی دارند که مثلا غذا ها در فرودگاه ها تا 3 برابر قیمت عادی قیمت دارند. اگر از این مسائل بگذریم در همین منطقه در میدان کناک یکی از نماد های ازمیر قرار دارد که آن هم برج ساعت است که دارای معماری خیره کننده ای است و با هربار نگاه کردن من بیشتر به تزئینات خارجی ساختمان خیره می شدم البته زیبایی این برج به همین جا ختم نمی شود و وجود هزاران کبوتر هم در کنار این بنا جالب است و در کنار این بنا دستفروش هایی قرار دارند که دانه های خوراکی میفروشند و با ریختن این دانه ها حدود 10- 20 عدد از کبوتر ها را به خود جلب می کند.

در همین منطقه بود که موردی باعث تعجب من شد و آن هم بانک ملت بود که بودنش در اینجا در این منطقه زیبا بسیار جالب توجه بود در کنار این مساله جالب توجه باز هم یک مورد عجیب را دیدم و آن هم یک بنای تاریخی زیبا بود که در نگاه اول توجهی به نوشته روی ان نکردم و هنگامیکه داشتم رد میشدم دیدم که به فارسی نوشته بورسه سرای و خیلی برایم جالب بود که همچین بنایی به این زیبایی با نوشته ی فارسی آمیخته شده البته من فکر می کنم که آن نوشته ترکی که زیر آن نوشته بودند بعدا گذاشته شده بود زیرا به نظر می آمد بعدا آن نوشته را در آن قسمت قرار دادند از لحاظ معماری به نظر من بسیار شبیه به بنایی است که در حسن آباد وجود دارد چون از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به بورسه سرای است.

همانطور که گفتم موازی بودن این بناها با دریا باعث شده که تعداد زیادی توریست را جذب کند و این امر سبب شده که تعداد زیادی رستوران های کوچک در کنار دریا ایجاد شود و باعث ایجاد محیط زیبایی شده است

البته در اینجا هم بازار فالگیران داغ است هنگامیکه من داشتم از کنار این رستوران ها رد میشدم مردی با اثرار فراوان من را برای خریدن فال اجبار میکرد ولی من قبول نکردم و راستش هم نفهمیدیم که می خواهد با آن خرگوش های زیبا که برروی وسائلش گذاشته چگونه می خواهد فال بگیرد.

در آخر هم باید بگویم که یکی از جالب ترین اتفاقات عمرم در کنار ساحل اتفاق افتاد یک روز که به کنار ساحل رفته بودم تا از منظره زیبای آن لذت ببرم ناگهان درون آب عروس دریایی را مشاهده کردم که بسیار خارق العاده بود آنها بسیار آرام حرکت می کردند و بسیار زیبا بودند خوشبختانه دوربینم را همراه داشتم و توانستم از این اتفاق بسیار جالب فیلم برداری کنم.

در نهایت سفر من به ترکیه بسیار خوب تمام شد که بی شک خاطره خوبی برای من بود.

نویسنده : عطا کیانوش

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.