سفرنامه شیراز (نگین شهرهای توریستی ایران) - بخش سوم

سفرنامه شیراز (نگین شهرهای توریستی ایران) - بخش سوم

برای شب دعوت یکی از اقوام رستوران بسیار زیبا و سنتی منوچهری در جاده سپیدان بودیم. فضای این رستوران خیلی بزرگ و متنوع هست شاید حدودا 5 هکتار زمین این رستوران باشه که گوشه به گوشه اون رو به سبک های مختلف سنتی و روستایی و باغی و رستوران سرپوشیده مدرن طراحی کردن. برای هر سلیقه ای فکر کردن و در این فضای بزرگ محوطه سازی کردند تا هر نوع مشتری رو راضی نگه دارند.

قسمتی که برای ما رزرو شده بود یک پشت بام بود که کاملا به سبک پشت بام های قدیمی طراحی شده بود من که واقعا شیفته این سلیقه شدم. پشت بام در وسط باغ قرار داشت دورتا دورش رو درخت های بلند با شکوفه های سفید پوشونده بود از بالا هم که محوطه روستایی رستوران دیده میشد. این قسمت با فرش های گلیمی و بالشت های گرد بزرگ تجهیز شده بود. موسیقی زنده هم در هر بخش به صورت جداگانه در حال نواختن بود.

هوای عالی، مناظر زیبا، شام بینظیر، چای و قلیون در اون محوطه واقعا چسبید و یک شب فوق العاده رو در کنار عزیزانمون اونجا گذروندیم. قیمت غذاها در این رستوران به نسبت رستوران های دیگه تا حدودی بالاتر بود ولی هر پرسش واقعا برای دو نفر کافی بود. ما به پیشنهاد میزبان چلو و گردن سفارش دادیم که پرسی 45 هزارتومان بود. اگر وقت داشتیم که ظهر به این رستوران میرفتیم زیبایی این فضا مخصوصا برای عکس چند برابر میشد همچنین در بخش سنتی رستوران یک عالمه کبوتر و مرغ و خروس هست که میتونید بشون غذا بدید.

روز پنجم:

برای این روز با دایی ام که مدیر هتل پارس شیراز هستند هماهنگ کردم که از این هتل و امکانات اون دیدن کنیم. صبح ساعت 8 هتل بودیم و اول از بوفه صبحانه دیدن کردیم و صبحانه مفصلی خوردیم کیفیت و تنوع صبحانه خوب بود.

بوفه صبحانه هتل در رستوران گل سرخ

بعد از صرف صبحانه با خانم سرمهماندار به بخش بخش این هتل رفتیم. اول از رستوران های متنوع این هتل دیدن کردیم. هتل چمران 4 رستوران داره:1- رستوران گل سرخ که طبقه اول هست و غذاهای ایرانی و فرنگی به همراه موسیقی زنده ارئه میشه.

2- رستوران ایتالیایی که رو به روی رستوران گل سرخ هست و با اجرای موسیقی زنده با انواع غذاهای ایتالیایی از مهمان ها پذیرایی میکنه.

رستوران ایتالیایی هتل پارس

3- رستوران آفریقایی که به زودی قراره به رستوران ملل تبدیل بشه.

4- رستوران لوتوس که در آخرین طبقه این هتل قرار داره و شب ها به مهمان ها خدمات میده. این رستوران چشم انداز بسیار زیبایی از شهر شیراز در شب داره.

سپس به سمت مجتمع ورزشی که شامل استخر سرپوشیده،سونا خشک و سونا بخار، جکوزی و حوضچه آب سرد بود رفتیم. فضای این سالن به نسبت مناسب بود. استخر هتل هم فضا و اندازه خوبی داشت.

استخر هتل

در قسمت دیگه سالن ورزشی قرار داره که چند تا تردمیل در یک اتاق گذاشته بودند و قسمت دیگه سالنی که اتاق های حمام ترکی و ماساژ در اون قرار داشتند

اتاق حمام ترکی و ماساژ

سالن ورزش و سونا

بعد به سمت اتاق ها و سوییت های هتل رفتیم که اتاق هایی ساده با چیدمان معمولی و به نسبت قدیمی بودند ولی تمامی امکانات لازم برای یک اتاق هتل5 ستاره رو داشتند. این هتل از دو ساختمان تشکیل شده که یکی رو 3 سال پیش اضافه کردند که بیشتر اتاق های لوکس در ساختمان جدید قرار داره. از اتاق های سینگل و دابل و ترپل دیدن کردیم.

سوییت رویال هتل پارس, اتاق های دو و سه نفره هتل پارس

اندازه و بزرگی همه این اتاق ها واقعا مناسب بود. بعد به سمت سوییت رویال این هتل رفتیم که یک سوییت دوبلکس بود ولی برخلاف انتظارم اصلا برای دکوراسیون و تزیین این سوییت هزینه ای نشده بود فقط از لحاظ فضا و بزرگی مناسب بود. سوییت معمولی هم که به نوبه خودش خوب بود و امکانات کاملی برای مهمان ها داشت.

لابی هتل بسیار بزرگ و دلباز با چیدمان زیباست. در بخش انتهایی لابی خدماتی مثل : خدمات توریستی و گردشگری، بلیط هواپیما و زمینی، غرفه های فروش متعدد مثل ماکسیم، صنایع دستی،قالی فروشی، عکاسی، بدلیجات و ... و همچنین خدمات درمانی و آرایشگاه مردانه هم ارائه میشد

لابی هتل پارس

مزیت خیلی خوب دیگه که هتل پارس داره نزدیکی به تمام مراکز تاریخی شیراز هست و در قلب شیراز واقع شده.

بعد از بازدید از هتل به سمت مسجد نصیرالملک حرکت کردیم. این مسجد یکی از زیباترین مساجد ایران است و شهرتی جهانی داره. در همون بدو ورودمون به مسجد، تابلوی نشان تریپ ادوایزر رو به دیوار مسجد دیدیم که واقعا سوپرایز شدم. این نشان در سال 2014 به خاطر استقبال و بازخورد خیلی خوبی که از طرف توریست های جهان از این مسجد شده بود، از طرف سایت جهانی تریپ ادوایزر اهدا شده.

نشان تریپ ادوایزر مسجد نصیرالملک

مساحت این مسجد حدودا 3 هکتاره که در دوران قاجاریه ساخته شده و ساختش حدودا 12 سال طول کشیده.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک دو شبستان داره که یکی برای زمستان و دیگری برای تابستان استفاده میشده. شبستان زمستانی هفت در چوبی بزرگ داره که با شیشه های رنگی تزیین شده و نیمی از زیبایی این مسجد به خاطر انعکاس نور پنجره ها در داخل شبستان هست. به خاطر این رقص نور روی کاشی های آبی فیروزه ای براق و انعکاس طرح های زیبا، به این مسجد، مسجد صورتی هم میگن. سقف این شبستان روی دوازده ستون سنگی به نیت دوازده امام قرار گرفته. من قبلا عکس های این مسجد رو در اینترنت دیده بودم و منتظر دیدن تصاویر زیبا به صورت زنده بودم که متاسفانه به محض وارد شدنم کلی تو ذوقم خورد.

تمام زمین این مسجد رو با فرش های کهنه و رنگ و رو رفته و چهل تیکه پر کرده بودند و اون کاشی های فیروزه ای زیبا رو که انعکاس و زیبایی نور و رنگ پنجره هارو صد برابر میکرد با فرش هایی که حتی یک دست هم نبودند پوشونده بودند. حتی اگر برای حفاظت از این کاشی ها این کارو کردند هزار راه وجود داشت غیر از اینکه اینجوری زیر این فرش ها با این ظاهر و بی نظمی قایمشون کنن.

با همه این تفاسیر این مسجد هنوز زیبایی خودش رو حفظ کرده بود و کلی توریست خارجی داشتن از کاشی به کاشی، گوشه به گوشه، صحنه به صحنه این مسجد زیبا عکس میگرفتند و با چنان لذت و وجدی مجذوب درو دیوارش شده بودند که من خودم شرمنده شدم. به خاطر اینکه غیر از ما و دو سه تا خانم جوان دیگه بقیه توریست ها همه خارجی بودند و این ها هستند که قدر این دارایی های ما رو میدونند.

ایوان ها و سقف ایوان های مسجد نصیرالملک

شبستان تابستانی مسجد نصیرالملک و نمایشگاه عکس های خیرین قدیمی در آن

رقص رنگ و نور در مسجد زیبای صورتی

بعد از کلی عکس گرفتن و لذت بردن از شبستان زمستانی به شبستان تابستانی رفتیم. این شبستان خیلی ساده تر ساخته شده و خبری از اون همه نقش و نگار و رنگ در اون نیست. نمایشگاهی از تصاویر خیرین در دوران های مختلف شیراز در اون قرار داره.

در انتهای حیاط باز با یک شاهکار معماری دیگه روبه رو شدیم که ایوان زیبای مسجد هست این ایوان چنان با هنرمندی و ظرافتی کاشی کاری و مقرنس کاری شده که واقعا خیره کنندس.

ایوان مسجد

این روز سفر ما به شیراز به پایان رسید و دو روز بعدی که اضافه می کنم مربوط به سفرم در اردیبهشت 94 به شیراز است.

روز ششم:

مدتها بود که دوست داشتم برای یک بار هم که شده به آبشار مارگون برم و از نزدیک این آبشار زیبا رو ببینیم. با بچه های فامیل برنامه گذاشتیم و صبح ساعت 7 اول رفتیم یه قابلمه بزرگ آش سبزی معروف شیراز رو گرفتیم که واقعا عالیه و بتون پیشنهاد میکنم که حتما میل کنید، بعد به سمت جاده سپیدان حرکت کردیم.

در بین مسیر از پولاد کف هم گذشتیم که زمستون ها خیلی طرفدار داره و برای تفریحات و ورزش های زمستونی حسابی شلوغ میشه. بعد از یک ساعت و نیم رانندگی در یک جاده کاملا اتوبانی و سرسبز و زیبا به ورودی آبشار مارگون رسیدیم. ابتدا از یک جاده خاکی و باریک و کوهستانی رد شدیم تا نهایتا نزدیک این آبشار رسیدیم. ماشین ها رو همونجا در پارکینگ پارک کردیم و پیاده از مسیری که کاملا پله کانی بود حدودا نیم ساعتی بالا رفتیم.

مناظر و برکه های زیبای اطراف آبشار

خوشبختانه مسیری که برای آبشار درست کردند خیلی راحته و حتی افراد سن بالا هم برای بالا اومدن مشکل نداشتن.

هر چی بالاتر میرفتیم مناظر زیباتر میشدند و صدای آبشار واضح تر. تا اینکه نهایتا به این آبشار زیبا رسیدیم. آبشار مارگون جزء آبشارهای بلندی هست که نحوه دسترسی اش بر خلاف آبشارهای هم ترازش خیلی راحته و نیازی به کوه نوردی و عبور از راه های سخت نیست. اول به یک برکه خیلی زیبا رسیدیم که با انبوهی از درخت ها محصور شده بود و بعد از گذشتن از آب خیلی خنک این برکه ها، به آبشار رسیدیم.

برکه های قبل از آبشار

آبشار زیبای مارگون

روز هفتم:

تور بازدید از تخت جمشید رو با تور لیدری پسرخاله عزیزم راه انداختیم چون برای بازدید از این بنای تاریخی نیاز به کسی داشتیم که اطلاعات کاملی از کاخ ها و تاریخ این بنا داشته باشه تا عظمت و زیبایی این بنا رو بیشتر درک کنیم. از وقتی رسیدیم مبهوت این همه عظمت و شکوه این بنا شده بودم. پسر خاله ام هم با آب و تاب کامل در مورد ستون به ستون تخت جمشید توضیح میداد.

نمایی از تخت جمشید

تخت جمشید چهار کاخ اصلی داره که قدیمی ترین این کاخ ها کاخ آپاداناست که به دستور داریوش ساخته شده و 30 سال ساختش طول کشیده و از جمله مهمترین این کاخ ها به حساب میومده.

سنگ تراشه دروازه ملل

کاخ دوم کاخ تچر است که همزمان با آپادانا ساخته شده و به خاطر جنس سنگ های بسیار صیقلی که در اون به کار رفته شده بود به تالار آیینه معروف بوده که به عنوان محل زندگی شاه استفاده میشده.

کاخ تچر

کاخ سوم صد ستون است که به دستور خشایار شا در مدت 20 سال ساخته شده و بزرگترین کاخ تخت جمشید به حساب میاد

یکی از ستون های زیبا و با ابهت تخت جمشید

از کاخ های دیگر میتوان به کاخ خشایارشا، کاخ مرکزی، کاخ اندرونی و حرمسرا و کاخ خزانه نام برد.

ساخت و ساز در تخت جمشید حدودا 200 سال طول کشیده و تا پایان سلطنت هخامنشی ها ادامه داشته و هیچ وقت هم به پایان نرسیده.

کاخ هدیش

در بین حدودا 3000 هزار نقش برجسته حکاکی شده روی سنگ ها هیچ نشانی از جنگ و خشونت و اسیران جنگی نیست و تماما نشان دهنده مهروزی و دوستی هستند که اغلب آنها شاخه های گل لوتوس رو در دست دارند. همچنین نکته قابل توجه دیگه بر روی این سنگ تراشه ها اینه که هیچ تصویری از بدن یا صورت زنان به خاطر اعتقادات و ارزشی که برای زنان قائل بودند حکاکی نشده.

دورنمایی از تخت جمشید

یه خبره خیلی خوبی که شنیدم این بود که به تازگی باستان شناس ها دارن کانال های زیرزمینی تخت جمشید رو هم مرمت میکنند تا از حالا به بعد گردشگران نه تنها از بناهای سطح تخت جمشید بلکه از 6 متر زیر تخت جمشید هم که کانال های آبیاری و تونل هاست دیدن کنند.

نمایی از مناظر روبه روی تخت جمشید

بعد از بازدید از تخت جمشید به سمت نقش رستم حرکت کردیم که حدودا 5 کیلومتر فاصله این دو بناست.

دور نمایی از نقش رستم و مقبره های حفر شده در دل کوه

در این جا مقبره داریوش اول و سه پادشاه هخامنشی دیگه قرار داره.در کنار مقبره داریوش مقبره پسر او خشیارشا قرار دارد.اردشیر اول و داریوش دوم پسر و نوه خشیارشا نیز دو مقبره دیگر در این محل ساخته اند. در هر یک از این گور دخمه های هخامنشی از سه تا نه قبر قرار دارد که خانواده شاهی در آنجا دفن شدند.

مقبره خشایارشا

نکته جالب توجه اینکه نقشه مقبره داریوش دقیقا برابر با نقشه کاخ تچر تخت جمشید است که محل زندگی داریوش و خانواده اش بوده. از آنجا که آنها عقیده داشتند که پس از روز رستاخیز مردگان از خواب بر میخیزند ،مقبره شاه را همانند کاخ محل زندگیش ساخته اند تا پس از رستاخیز احساس غربت نکند .داستان جالبی که برای این مقبره هست اینه که داریوش پدر و مادر خودش را برای بازدید از مقبره دعوت میکنه و طناب بالابری که آن دو را به درون مقبره میبرده پاره شده و پس از سقوط جان خودشون رو از دست میدن. داریوش بعد از این حادثه دستور میده مسببین این سهل انگاری و یا شاید دسیسه اعدام بشن.

در کنار این مقبره ها سنگ تراشه های با ارزشی از فتوحات شاهان هخامنشی قرار داره. که توضیح کامل هر کدام از این سنگ تراشه ها برای بازدید کننده ها روی لوح هایی قرار داده شده.

صحنه پیروزی شاپور اول بر امپراطور روم در نقش رستم

و در مقابل همه اینها هم شاهکار ساخت بشر در 500 سال قبل از میلاد مسیح یعنی کعبه زرتشت یا کرنای خانه قرار دارد. این مکان بسیار مقدس و با ارزش بوده. کتاب مقدس و اسناد حکومتی در این کعبه نگهداری میشده و همچنین به عنوان بهترین، دقیقترین و کاملترین تقویم افتابی در سراسر جهان شناخته شده. زرتشتیان با استفاده از این بنا می توانستند بسیاری از مناسبت ها و جشن های سال را روز به روز دنبال کنند و از زمان دقیق آنها آگاه بشن. این بنا سی پله داره که در هر روزآفتاب بر روی یکی از این پله ها تابیده میشد و سی روز ماه را بر این اساس تشخیص میدادند.

کرنای خانه یا کعبه زرتشت

نکته جالب توجه برای ساخت این کعبه اینه که دانشمندان و ستاره شناس های ما 500 سال قبل از میلاد مسیح چنین علمی رو داشتن و بر اساس کروی بودن زمین و گردش زمین به دور خورشید، تونستند چنین بنای باارزش و دقیقی رو بسازن در حالی که در چهارصد سال اخیر این موضوع در اروپا کشف شده و واقعا حس غرور میکردم و ارزش این بنا رو بیش از پیش درک میکردم.

دورنمایی از مقبره ها و کعبه زرتشت در نقش رستم

سفرنامه شیراز من در اینجا به پایان رسید و امیدوارم برای کسانی که قصد رفتن به این شهر زیبا رو داشته باشند مفید باشه.

توصیه های ضروری:

1- برای بازدید از بناهای تاریخی حتما دقت کنید قبلش ساعات بازدید رو بپرسید. هرکدوم از بناها ساعات بازدید متفاوتی دارند. که با توجه به اینکه این ساعات مدام در حال تغییره از نوشتنشون خودداری کردم.

2- بلیط ورودی تمامی اماکن مورد بازدید 2000 تومان برای ایرانی ها و بین 15 تا 25 هزار تومان برای خارجی ها بود.

3- برای بازدید از هر بنایی که میرفتیم معمولا بروشور یا کاتالوگی نداشتند و وقتی درخواست میکردیم از تو کمدهاشون بهمون میدادند. علت رو که جویا شدم گفتن به مردم که میدیم بدون اینکه بخونن توی محوطه میندازن و ما هم دیگه به همه نمیدیم مگر اینکه ازمون بخوان. بتون توصیه میکنم که از همون بدو ورودتون کاتالوگ ها و نقشه های توریستی و کتابچه های گردشگری رو از راهنمای گردشگری که توی میدان ارگ زند هست کامل بگیرید و هر اطلاعاتی که خواستید از راهنمایی که اونجا هست بخوایید.

4- شیراز همه نوع مهمانسرا، مسافرخانه و هتل با هر نوع کیفیتی که مدنظرتون باشه داره و بیشترشون هم اطراف همون ارگ زند و دروازه قران و خیابان کریم خان زند هستند. در صورتی که دسته جمعی هم بخوایید برید میتونید از باغ های خصوصی که در شیراز اجاره داده میشه و امکانات خوبی هم دارن استفاده کنید.

5- متاسفانه در خیابان کریم خان زند که یکی از پر رفت و آمد ترین خیابان های توریستی شهر هست و تمامی توریست های خارجی و داخلی برای بازدید از بناهای تاریخی از این خیابان رد میشن به خاطر دو بیمارستان دولتی نمازی و سعدی، همراهان و بیماران خیلی زیادی در وسط بلوار از ابتدا تا انتها زیرانداز و وسایلشون رو پهن کردن و نشستن که واقعا ظاهر بد و نامناسبی برای مهمترین خیابان شهر درست کردند. ای کاش مسئولین فکری به حال این بیماران و همراهاشون میکردند و یک مکان مناسب در اختیارشون میذاشتن تا با همچین صحنه ای در وسط شهر رو به رو نشیم.

6- برای تمام مکان های گردشگری و تاریخی شیراز به صورت دسته جمعی و گروهی تورهای مختلفی از طرف آژانس ها و هتل های شیراز برگذار میشه که میتونید از اونها استفاده کنید. همراه هر تور هم یک تور لیدر هست که به طور جامع و کامل در مورد بناهای مورد بازدید توضیحات لازم رو ارائه میده. قیمت هاشون هم مناسب بود مثلا من تور تخت جمشید و نقش رستم و پاسارگاد رو که از صبح تا بعد از ظهر بود به همراه نهار و پذیرایی میان وعده با ترانسفر رفت و برگشت پرسیدم نفری چهل هزار تومان بود.

7- خوشبختانه در این سفر که رفته بودم تعداد توریست های خارجی خیلی بیشتر شده بود و برخلاف گذشته اینبار توریست های جوان با تعداد قابل توجه اضافه شده بودند که واقعا جای امیدواریه و با کمی رسیدگی و فراهم کردن موقعیت های مناسب توریست های بیشتری رو میتونیم جذب کنیم.

8- سعی کنید مکان هایی دیدنی رو که نزدیک به هم هستند با هم بازدید کنید تا در ترافیک شهر گرفتار نشید و وقتتون رو بهتر مدیریت کنید.

9- مراکز تاریخی و تفریحی شیراز غیر از جاهایی که در سفرنامه ام بشون اشاره کردم خیلی زیادهستند و ما سعی کردیم از پرطرفدارترین و معروفترین این بناها دیدن کنیم تا در یک سفر 7 روزه بهترین جاهارو در لیست داشته باشیم.

در انتها به خاطر وقتی که برای مطالعه گذاشتید تشکر میکنم و اگر سوالی بود خوشحال میشم که در خدمتتون باشم.