استانبول از کابوس تا رویا (جوانان بخوانند)!

از کابوس تا رویا در همسایگی ایران! +(جوان‌ها بخوانند.)

سلام
این اولین سفرنامه من هست که مینویسم و عذر میخوام اگر کم و کاستی داره ؛ به زبان عامیانه مینویسم تا ساده و روان باشه.
در تیر 97 با نوسانات بازار ارز تصمیم گرفتیم تا به مسافرت بریم چون الان که دارم مینویسم واقعا دیگه نمیشه با این قیمت دلار رفت. با مشورت همسفرامون تنها گزینه ارزان و بصرفه ای که پیش رومون بود استانبول بود ولی من نمیدونم به چه علت از ترکیه و بخصوص استانبول خوشم نمیومد.
با سرچ ساده توی گوگل از مکان های دیدنی استانبول چیزایی که میومد موزه ، کلیسا ، مسجد و بازار بود که اصلا برای منی که عاشق سفرهای هیجان انگیز بودم مناسب نبود ، البته توی جمع 8 نفره ما که همه جوون بودیم همه با من موافق بودن ولی ما همه ی کارامون درست شده بود و پول رو هم پرداخت کرده بودیم ؛ این سفر میتونست به بدترین سفر زندگیم تبدیل بشه و هرروز حسرت بخورم که چرا یذره بیشتر پول ندادم تا برم یه جایی که پر از تفریحه مثل پوکت.

یه نکته ی کلیدی همینجا بهتون بگم : مهم نیست کجا و با کی مسافرت میرید، مهم اینه خودتون کاری کنید که بهتون خوش بگذره!!

یک هفته مونده بود به سفر و من هرروز ناراحت ازینکه چرا وقتی از جایی خوشم نمیاد دارم بزور میرم ؟ تو همین احوال بودم که مادرم زنگ زد و گفت یه کاری کنید بهتون خوش بگذره ! مثل این فیلما یهو تو فکر رفتم گفتم به خودم  باید این سفر رو به بهترین سفر خودمو همسفرام تبدیل کنم. از همون شب شروع کردم سفرنامه های سایت لست سکند رو خوندن و از توی هرکدوم مطالب و مکان های جذاب رو درآوردن . واقعا باورم نمیشد اینهمه جای خوب و جذاب بتونم از استانبول پیدا کنم. زنگ زدم همه ی همسفرا جمع شدن خونه ی ما ، وقتی لیست رو خوندم واقعا قیافه هاشون دیدنی بود از اونهمه دیدنی !!از هر کدومشون 3تا گزینه میخواستم انتخاب کنه تا آخر هر گزینه ای که بیشترین رای رو اورد انتخاب کنم .خلاصه نشستم دونه به دونه به تفکیک و ساعت به ساعت یه برنامه ی خوب چیدم .
برنامه:
روز اول ؛چون شب میرسیم استفاده از امکانات هتل
روز دوم؛ استقلال گردی و تور تنگه بسفر
روز سوم؛پارک آبی اکوا دلفین
روز چهارم؛ خرید و رستوران گردی

سفر ما 4روز و 3 شب بود که خیلی برای اونهمه برنامه باحال کم بود ولی گلچین کردم، مشکل دیگه ما دوری هتلمون از میدون تکسیم بود (خیلی دور بود) که نقشه مترو استانبول رو دانلود کردم تا همراهمون باشه و برنامه اوبر هم نصب کردم تا در صورت نیاز به مشکل نخوریم. من تمامی مسیرهای پیاده روی ، اطراف هتل و مکان هایی که باید میرفتیم رو با google street view دیدم تا مکان ها و مسیر برام آشنا باشن ، شمام حتما قبل از مسافرت همینکار رو انجام بدید چون واقعا باعث احساس آرامشه وقتی جائیکه میرید رو قبلا دیده باشید.

پرواز ما ساعت 21 با هواپیمایی قشم ایر بود که با تاخیر 2 ساعته پرواز کرد که ما از همون اول نذاشتیم انرژی منفی روی سفرمون تاثیر بذاره و با این موضوع کلی شوخی کردیم. شام زرشک پلو با مرغ یا شوید پلو با گوشت بصورت انتخابی بود ولی جدا از ظاهرش خوشمزه بود، یه دعوا هم توی هواپیما داشتیم که خداروشکر حل شد.

هتل اقامت ما رتاج رویال هتل 5ستاره واقعا عالی بود کاملا نزدیک فرودگاه آتاتورک قرار داشت و تنها عیب اون دوری از میدان تکسیمه. وقتی با رسپشن هتل صحبت کردم فهمیدم مشتری ایرانی خیلی کم به این هتل میاد و بخاطر همین بسیار از ما پذیرایی کردن تا براشون تبلیغ کنیم پیش هموطنانمون ، که واقعا جای تبلیغ هم داشت ؛ صبحانه ی بسیار متنوع و عالی و تازه که هرروز تغییر میکرد و  نون تازه هرروز میپختن ؛ اتاق های بسیار تمیز و با امکانات کامل و تهویه بسیار خوب ؛ باشگاه بدنسازی و استخر بزرگ و حمام ترکی رایگان

با ترنسفر خیلی سریع به هتل رسیدیم و بدون معطلی اتاق ها رو بهمون تحویل دادن فقط هنوزم دلیل این رو نفهمیدم که چرا 2 تا از اتاق هارو توی طبقه سوم دادن و 2تای دیگه رو طبقه چهارم ! اتاق ها تمیز و خوب بودن و از همه مهمتر تهویه بسیار عالی داشتن. مسئولین هتل به 3 زبان ترکی، انگلیسی و عربی کاملا مسلط هستن و 1نفر از اونها از دوستان افغانی هست که کمی فارسی بلده و دوستانی که ترکی یا انگلیسی بلد نیستند میتونن ازش کمک بگیرن. وقتی کامل مستقر شدیم رفتیم از امکانات هتل استفاده کردیم،استخر بزرگی داره که دقیقا مطابق عکسشه و خیلی خلوته ، حموم ترکی قشنگی هم  داره که رایگانه و اما باشگاه بدنسازیش که برای من واقعا سورپرایز بود و یه مربی با اخلاق و خوشتیپ ایرانی هم داشت که خیلی بهمون خوش گذشت.

با خوردن صبحانه ی عالی روزمون رو شروع کردیم و برای رفتن به میدان تکسیم آماده شدیم.پایینه هتل یه کافه ی خیلی خوشگل بود که فکر کنم جای معروفیه چون همیشه شلوغ بود و به گفته ی دوستی که اونجا بود افراد معروف مثل بازیگرا و خواننده ها اونجا زیاد میومدن، قلیون های قشنگ و خاصی هم برای استفاده داشت به قیمت 35 لیر.
برای رفتن به مترو روبروی هتل سوار دلموش شدیم که نفری 2 لیر بود، دلموش مورد استفاده اکثر مردم ترکیه هست اونم بخاطر قیمت مناسبش. وقتی خواستید پیاده بشید باید بگید boora piyada . روبروی مترو کیرازلی پیاده شدیم و از دستگاه استانبول کارت خریدیم به قیمت 6لیر و 40 لیر شارژش کردیم، در ایستگاه ینی کاپی پیاده شدیم و خط عوض کردیم و در میدان تکسیم پیاده شدیم (در مترو استانبول برای عوض کردن خط باید دوباره کارت بزنید)

خیلی حس خوبی داشت میدان تکسیم و استقلال اصلا حس غربت نداشت چون پر از ایرانی بود . دور میدون ماشین های ضد شورش بود که کمی ظاهر اونجارو غیر عادی کرده بود ولی از زیبایی های اونجا کم نمیشد.
 با گشت و گذار توی استقلال ایرانی ها میان جلو و بهتون پیشنهاد تورها رو میدن که ما از همشون قیمت گرفتیم و بهترین رو برای تور تنگه بسفر انتخاب کردیم ولی مشکل ما این بود که هتلمون بخاطر دور بودن کسی ترانسفر نمیفرستاد ولی آخر با چونه زدن اوکی شد، نفری 80 لیر کشتی vip با شام ، 8نوع پیش غذا ، نوشیدنی ، موسیقی ایرانی و برنامه های شاد
وقتی خیالمون از اوکی شدن برنامه شب راحت شد طبق گفته یکی از سفرنامه ها بسمت مک دونالد رفتیم تا بستنی 1لیری معروفشو بخوریم، وقتی رسیدیم دیدیم شده 1.5 لیر که خیلی کوچیکم بود برای مایی که تهران بستنی قیفی نیم متری روبروی پارک ملت میخوریم ولی در کل خوشمزه بود.

بعد از کلی گردش توی استقلال و دیدن بستنی فروشایی که مردم رو سرکار میزاشتن برگشتیم به هتل تا آماده ی رفتن به تور تنگه بسفر بشیم که دیدیم توی هتل عروسیه و مارو هم دعوت کردن ولی متاسفانه چون باید میرفتیم کشتی نشد.
ساعت 8 ترنسفر اومد دنبالمون که مردی باحال به اسم اردوغان بود که کلی باهاش دوست شدیم ولی انقدر تند میرفت که یاد ایران افتادم و توی رانندگی خیلی عصبی بود!وقتی به اسکله امین اونو رسیدیم کلی کشتی های مختلف اونجا بود که همشون برای اجرای برنامه داشتن خودشون رو آماده میکردن و یکیشون اگر اشتباه نکنم برنامه عروسی داشت که بنظرم خیلی حرکت قشنگیه. وقتی وارد کشتی شدیم سریع پذیرایی کردن و در کل سرویس دهی خوبی داشتن ؛ برنامه های خیلی جذاب و متنوع داشتن که از گفتنشون بخاطر قوانین سایت معذورم. پیش غذا ها از غذای اصلی بهتر بودن و غذای اصلی خیلی حجم کمی داشت و سرد بود.

منظره های بینظیر تنگه بسفر توی شب جوریه که واقعا خیره کنندست مخصوصا کاخ دلما باغچه با اون نورپردازی معرکه که آدم فکر میکنه توی گذشته اینجا چجوری بوده و چه اتفاقات مهمی توش افتاده ، وقتی رسیدیم زیر پل بغاز گفتن که ترک ها بهش پل آرزوها هم میگن و ماهم کلی آرزو کردیم، شمام اگر رفتید آرزو کنید وضع اقتصادی بهتر بشه تا همه بتونن سفر کنن .

تورهای پارک آبی که روز قبل توی استقلال به ما پیشنهاد میدادند 50 دلار بود ولی من از ایران همه ی اطلاعات پارک آبی رو  از سایتشون به آدرس park.aquaclubdolphin.com چک کرده بودم و میدونستم ترنسفرهای رایگانشون نزدیک هتل ما در میدان باجیلار ساعت 9 صبح کنار ال سی وایکیکی وایمیستن، ماهم سرموقع رسیدیم و سوار شدیم و جالبیش این بود همه توی مینی بوس به ما خوشامد گفتن که کلی کیف کردیم ازین فرهنگ جذب توریستشون! وقتی رسیدیم به پارک آبی صف بلیط خلوت بود و قیمت بلیط آقایون 60لیر و خانم ها 45 لیر بود که خندم میگرفت 50 دلار فروشنده های تور کجا و 60 لیر کجا؟؟ (آدرس ترنسفرهای پارک آبی رو براتون گذاشتم تا شمام بتونید راحت و ارزون لذت ببرید)

وقتی وارد شدیم رفتیم یه دستبند گرفتیم و 50 لیر شارژ کردیم و 5لیر هم برای دستبند میگیرن که موقع برگشت هم 5لیر رو برمیگردونن بهتون هم هرچقدر که باقی مونده باشه توی دستبند، فقط حتما دستبند بگیرید چون با دستبند میشه اونجا خرید کرد و شما حق ندارید حتی آب با خودتون ببرید . واقعا جای زیبا و بزرگی بود با کلی استخر بزرگ و سرسره های مختلف و محل جداگونه کودکان ، رستورانهای زیادی هم بود که غذاهای خوبی داشتن ولی خب معلومه که گرونتر از بیرونه! ساعت 3 هم اعلام کردن که فستیوال کف هست خیلی خوب بود فقط مواظب باشید کف توی چشماتون نره چون بشدت میسوزونه. توی بلیط هایی که با ترنسفر صبح اومده بودیم داده بودند زده بود ساعت 17 دم در باشید که برگرده ؛وقتی خارج میشید ترنسفرها سمت راست پشت ستون ها وایمستن و دقیقا راس ساعت حرکت میکنن پس مواظب باشید جا نمونید!
همونجا که سوار شده بودیم پیادمون کردن و با سوار شدن دلموشی که روش نوشته بود Evren Mahallesi روبروی هتل پیاده شدیم. سعی کنید روزی که پارک آبی توی برنامه هاتون هست شبش استراحت کنید چون واقعا خسته میشید و برای روزهای دیگه انرژی کم میارید.

امروز روز خرید بود اونم فقط بخاطر خانم های جمع،چون اگر به ما بود امروز رو میرفتیم شهربازی ولی متاسفانه قول داده بودیم روز آخر مخصوص خرید باشه اونم چه خریدی با این ارزش پول . من با تحقیقاتی که کردم یه جای جذاب و قشنگ پیدا کردم هم واسه خرید هم رستوران گردی به اسم مرکز خرید ونیزیا که شکل ونیز ایتالیا درست کردن و وسطش قایق رد میشه که واقعا خوشگله. برای رفتن به اینجا باید سوار مترو بشید و توی ایستگاه توپکاپی پیاده بشید از مترو بیرون میاید و تابلو زده بسمت تراموا حدود 100 قدم که برید میرسید به تراموا سوار میشید و ونیزیا پیاده میشید البته قبلا اسم ایستگاهش متریس بود ولی شده ونیزیا.
زیر زمین ونیزیا هم یه دنیا دیگست که ما دیر پیداش کردیم و وقتی فهمیدیم که از پله برقی ال سی وایکیکی رفتیم پایین و دیدیم چقدر بزرگه و قشنگ.

همه ی برندهای معروف توی ونیزیا هستن مثل کوتون ، ال سی وایکیکی، پولو، اچ اند ام و... که نصفشون out let هستن که قیمتای خیلی مناسبی داشتن .
بعد از خرید همگی گشنمون شده بود من از یکی از سفرنامه ها که به جرات میگم اکثر رستوران های ترکیه رو رفته بود خوندم که بهترین اسکندرکباب دنیارو بای دونر داره که با تحقیق فهمیدم توی ونیزیا شعبه داره، رفتیم و اسکندرکباب متوسط اسپایسی سفارش دادیم به قیمت 26 لیر و به توصیه دوستان کره آب شده گفتیم روش ریختن ، واقعا یکی از خوشمزه ترین غذاهایی بود که تا حالا خورده بودم آخه چجوری گوشت انقدر نرم و آبدار و لذیذ میشه که توی دهن آب میشه؟ با اون کره ی آب شده ای هم که روش ریخته بودن دیگه حجت رو تمام کرده بودن واسه غذا

با کلی خرید برگشتیم هتل و چمدونامون رو جمع کردیم تحویل هتل دادیم تا وقتی ترنسفر برای فرودگاه بیاد یه دوری نزدیکای هتل بزنیم. یه کافه سنتی اون ور خیابون هتل دیدیم که محلی ها نشسته بودن و چایی میخوردن ما هم چایی گرفتیم ولی چشمم به لیمونادی که توی مغازه بود افتاد ازشون پرسیدم گفتن لیموناد خونگیه و اگر دوست نداشتید پولشو ندید به همین بهانه نشستیم و با صاحب کافه کلی گپ زدیم و فهمیدیم 1بار برای کار تبریز اومده و خیلی دوست داشته ایرانو وقتی حرف میزد رفته بودم توی فکر که ای کاش ایرانه ما با اون همه قشنگی که به جرات هیچ جای دنیا مثلش رو نداره چرا اینقدر توریست کمه و اونایی هم که میان فقط میرن تخت جمشید و اصفهان و بازار تهران؟ تو این زمونه که کل کشورا دارن از صنعت توریسم پول در میارن مام باید به فکر باشیم!

خلاصه ما بخاطر کوتاه بودن سفر نتونستیم جاهای بیشتری بریم ولی این مکانها رو بهتون پیشنهاد میکنم که حتما برید:

1-تورهای تنگه بسفر: سعی کنید بگردید و بهترین قیمت رو پیدا کنید، هرچی کشتی شلوغتر باشه بیشتر خوش میگذره؛خیلی توی قیمت چونه بزنید.

2-پارک آبی آکوا دلفین: خودتون با ترنسفر برید که خیلی اینجوری ارزونتر تموم میشه.

3-شهربازی ویالند(اسفانبول): قبلا اسمش ویالند بود ولی جدیدا شده اسفانبول که یه چیزی مثل دیزنی لنده فقط یه مقدار به پول ما گرونه ، اینم با ترنسفر خودش برید که توی میدون تکسیم صبحا ساعت 10 وایمیستن روبروی ساختمان AKM .

4-آکواریوم فلوریا: پایین فرودگاه آتاتورکه و خیلی جای قشنگیه میتونید با کوسه ها شنا کنید و ته هیجانه و ترنسفرش میدون تکسیم صبحا از ساعت 10 وایمیسته .

5-مرکز خرید ونیزیا: از استانبول برید ونیز ایتالیا!

6-جزیره بیوک آدا: جزیره قشنگیه اگر وقت کردید برید ،میتونید تورهاشو بخرید یا به اسکله کاباتش برید ازونجا سوار کشتی بشید فقط وقتی به جزیره رفتید حتما کالسکه اجاره کنید چون مسیرتون سربالایی هست و اجاره دوچرخه باعث میشه خیلی خسته بشید ، راستی قیمت رستوراناش از جاهای دیگه بالاتره .

به امید روزی که وضعیت اقتصادی همه بقدری خوب بشه که بتونن سفر رو جزوی از زندگیشون قرار بدن.
این سفرنامه برای افرادیه که دنبال تفریح هستند ، بازم عذرخواهی میکنم بابت کم و کاستی سفرنامه.