استانبول شهر زیبایی های بی پایان - سفر ارزان ولی باکیفیت

اینجا شهر سنگفرش‌های خاطره‌انگیز و خانه‌های رنگارنگ همسایه است! +تصاویر

سلام دوستان لست سکندی امیدوارم با این سفرنامه بتونم به سفر با کیفیت و ارزانتر شما کمک کنم.

بعد از تصمیم خانواده مبنی بر سفر به استانبولِ زیبا برای دریافت پاسپورت اقدام کردیم که 4 روز طول کشید و حدودا نفری 400 تومن هزینش شد و به دستمون رسید و به کمک یکی از سایتهای معتبر تور استانبول 4 شب و 5 روز با پرواز قشم ایر انتخاب کردیم،قیمت تور هم نفری 3015000 با ترانسفر رفت و برگشت فرودگاهی شد ، که متاسفانه ساعت پروازش طوری بود که ما هم روز اول هم روز آخر رو از دست دادیم.پرواز رفت ساعت 18:30 با 40 دقیقه تاخیر و برگشت ساعت 17:40 .ازونجایی که استانبول و تهران حدود 1 ساعت و 35 دقیقه تفاوت زمانی دارن باید حواستون رو خیلی جمع کنین که بعد از رسیدن به مقصد برنامه هاتونو با ساعت استانبول تنظیم کنید.البته اینم بگم ما از اول دنبال تور ارزان استانبول بودیم ولی برای اینکه ساعت بهتری پرواز می داشتیم باید حدود 700 هزار تومن بیشتر هزینه میکردیم.

متاسفانه پروسه کاری فرودگاه امام و قطعی فیبر نوریش باعش شد پرواز رفت پر استرسی رو داشته باشیم.برای همین حتما 3 ساعت زودتر تو فرودگاه باشید.

تور لیدر ما "آقای محسن" راس ساعت در فرودگاه با پلاکارد " مسافرین ایرانی " حاضر بود و ما رو سریع به محل هتل رسوند.به خاطر اینکه ما نمیخواستیم خیلی گمراه و سردرگم شیم با علم بر اینکه هزینه گشت با تور خیلی گرونتره ازینکه خودمون بخوایم بریم،  3 گردش ِخوب رو به کمک محسن انتخاب کردیم.

هتل ما هتلی سه ستاره به نام ویزون بود . در عمل خیلیی بیشتر از یک هتل سه ستاره ما رو راضی کرد.بسیاار تمیز،زیبا،با پرسنل خیلی خوش قلب که مسلط به چند زبان هم بودن و در قسمت ثروتمند نشین استانبول (عثمان بی - نیشانتاشی) قرار داشت که مزیتش سکوت و آرامشش و دور بودن از تکسیم از معایبش بود.این هتل تا مترو 4 دقیقه پیاده روی تا تکسیم هم 20 دقیقه پیاده روی داشت.با مترو از هتل تا تکسیم هم 7 دقیقه زمان میبرد.باید بگم که تو اکثر هتلهای استانبول مسواک و خمیر دندان وجود نداره سعی کنید از ایران ببرید با خودتون.و مسئله دیگه اینکه این هتل نسبت به چیزی که عکس میبیند کوچکتره ولی از خوبیاش کم نمی کنه :)

(عکس از اینترنت)

تا استقرار ما تو هتل ساعت حدود 12 شب شد ولی شلوغی شهر به خاطر پیروزی تیم بشیکتاش باعث شد طاقت نیاریم و همون ساعت قدم زنان مسیر 20 دقیقه ای رو تا تکسیم بیایم.شام هم کباب ترکی خوردیم.کباب ترکی و انواع برگراش دور میدون تکسیم حدود 12 لیر تا 25 لیر بودن.پرسنلشون هم خیلیییی مهربون بودن.

صبح ساعت 9 لیدر "خانم ثمین" اومدن دنبالمون و قرار شد به کمک تور ، گشت اروپا آسیا رو که شامل بازدید از کلیسای آرتاکوی ،تنگه بسفر، ساحل ببک (که صحنه فیلمبرداری خیلی از سریالهای ترکی هستش )،سفارت مصر ،پل بوغاز،گشت در تپه چاملیجا (بام استانبول) ، برگشت از تنگه با کشتی ، و بازدید از دو مرکز تجاری بود با هزینه 20 دلار داشته باشیم.یه گشت خیلیییی خوب و دوست داشتنی از زیباترین قسمتهای شهر استانبول.با اینکه صبح بارون بسیار شدیدی بارید و خیلییی سرد و بادی بود،هممون رو هم نگران و ناراحت کرده بود ولی بعد یک ساعت آسمون آبی و هوا گرم شد و مزید بر علت شد که روز خوبی رو برامون بسازه.

تو این گشت شما میتونید کلی عروس داماد ببینید که برای فیلمبرداری میان تو این مناطق.

این تور ناهار نداشت و ما مجبور بودیم از رستورانی تو چاملیجا ناهار بخوریم که غذاش متاسفانه با کیفیت پایین و قیمت بالا بود.اگه تصمیم داشتین این تور رو انتخاب کنید حتما یه ساندویچ از خونه بیارید.مثلا کوفته برگری که تو مک دونالد با کیفیت خیلییی بالا سرو میشه 16 لیر اینجا 22 لیر بود با کیفیت خیلییی بد.

برای شب هم برنامه کشتی رو با همون تور داشتیم . این کشتی همراه بود با موزیک زنده و همراه شام و میز دسر خوشمزه ،سرو نوشیدنی ها تا 11 شب و عبور کشتی از 44 درصد آثار باستانی شهر ..این تور واقعا عالی بود زیبایی های آثار باستانی استانبول و پل ها در شب واقعا این تفریح و لذت بخش میکرد. هزینه این تور هم 30 دلار بود.

برای روز سوم ما گشت از جزایر پرنسس رو به همراه کالسکه سواری و ناهار داشتیم.که هزینش 40 دلار بود.لیدر تور این روزمون "آقای کیا راد " صبح اومدن دنبالمون و به اسکله رفتیم و به همراه 4 تور دیگه به هم ملحق شدیم و سوار یه کشتی خیلی بزرگ شدیم تا از 3 جزیره زیبای کینالی آدا ،هیبلی آدا ، بویوک آدا دیدن کنیم .

ما از دریای مارمارا راه افتادیم.بعد حدود 45 دقیقه به جزیره اول جزیره کینالی آدا رسیدیم که بسیار زیبا بود.این جزیره کاملا شبیه یه رویای سفید بود.با کوچه های پر از گل ، سکوت و آرامش

بعد حدود 10 دقیقه به جزیره دوم هیبلی آدا رسیدیم که به نظرم جنگلی تر و شبیه شمال ایران بودش .تو همین جزیره کالسکه سواری هم کردیم.

و بعد از حدود 10 دقیقه به جزیره سوم بویوک آدا رسیدیم (بویوک :بزرگ - آدا :جزیره)که بیشترین توقف رو تو این جزیره داشتیم.بعد از صرف ناهار که به پیشنهاد تور لیدر و انتخاب خانواده یه نوع ماهی محلی بدون استخوان و کوفته بود که هر دو بسیااااااار خوشمزه بودن،حدود 45 دقیقه ای کوچه پس کوچه های این جزیره زیبا رو قدم زدیم .البته هم دوچرخه هم کالسکه بود که ترجیح ما پیاده روی و عکاسی از مناظر و خونه های زیبای این جزیره بود.

تو گشت و گذار ازین جزیره متوجه شدیم که یه قلعه و بام بسیار زیبا با فاصله 1 ساعتی از اسکله با شیب زیاد به سمت کوه وجود داره که متاسفانه به خاطر نداشتن وقت کافی فرصت نشد دیدن کنیم.

تو این جزیره بازارچه های خیلی خوبی هست که خوردنی و کلاه و لباس میفروشن که خیلی قیمتشون مناسبه مثلا کلاهی که تو استانبول 45 لیر بود اونجا میشد با 20 لیر خرید.

هزینه کالسکه 150 لیر بودش که اگه خانواده دو نفره هستین حتما از قبل با دو نفر هماهنگ کنین که هزینش کم بشه و دوچرخه هم ساعتی 20 لیر هستش که باید مدرک شناسایی باهاتون باشه.

یه شب هم از فرط خستگی رفتیم به حافظ مصطفی دور میدون تکسیم که چای بنوشیم متوجه شدیم که از برندهای خیلی قدیمی و معتبر باسلق و باقلوا در استانبول هستش.باقلوا و باسلقش به کنار هر چقدر از طعم چایی هاش بگم کم گفتم.پرسنلشون هم فارسی متوجه میشدند و بسیارررر شوخ طبع و دوست داشتی بودن.داشتن وای فای رایگان این مرکز هم از مزیتاش بود هم میتونستیم اینجا عکسامونو تو اینستاگرام آپلود کنیم هم هر وقت همدیگرو گم میکردیم اینجا اینترنتش خیلی کمکمون میکرد.(امیدوارم متوجه این سواستفاده ما نشن و اینترنتشون رو قطع نکنن :) )

البته اینم بگم قیمت این باقلواهای خوشمزه بسیار بالاست.شما برای یک کیلو باقلوا باید حدود 150 لیر به بالا پول بدید .ولی باسلق رو میتونین از بسته های 500 گرمی به مبلغ 20 لیر تا به بالا خریداری کرد.هر چقدر خوشمزه تر و پر مغزتر گرونتر.

یه غذای خوشمزه دیگه که میتونید تو استقلال پیدا کنید این فروشگاهه که سبزیجات و گوشتی های خوشمزه رو تو سیب زمینی و پنیر براتون سرو میکنه،به قیمت 20 لیر ،البته ما مخلفات رو نخواستیم تو سیب زمینی بریزه و تو یه ظرف به مبلغ 16 لیر گرفتیم که 2 نفر رو کامل سیر می کرد.

یه جای دیدنی استانبول هم انتهای خیابون استقلاله که معمولا کمتر اونجا میرن. "برج گالاتای" با کافه های زیبا و دوست داشتنی اطرافش و موزه ای که از شانس ما باز نبود.برای رسیدن به این مسیر باید تا انتهای خیابون استقلال برید و به سمت چپ خیابون باریک سنگ فرش شده برید تا برسید بهش.

روز چهارم هم گشت شهری از فروشگاههای شهر و ناهار داشتیم که این تور کاملا رایگان بود ولی به توصیه های مسافرینِ دیگه تو هتل ما به این تور نرفتیم به جاش رفتیم پارک آبی دلفین.برای رسیدن به این پارک سوار متروی تکسیم شدیم.دور میدون تکسیم از جلوی فروشگاه "گارانتی" پله ها رو پایین رفتیم و سوار اتوبوس e76 شدیم که قیمتش نفری 5 لیر بود . مسافت 1 ساعته تا "باهچه شهیر " که محل پارک آبی هستش رو با دوستان ایرانی که پیدا کردیم گذروندیم.به انتهای مسیر ِ ایستگاه که رسیدیم مسیر 6 دقیقه ای تا پمپ بنزین و مسیر 4 دقیقه ای به سمت چپ تا پارک آبی رو پیاده رفتیم.

پارک آبی هم برای خانومها 45 لیر و برای آقایون 55 لیر هستش و در روزهای تعطیل (شنبه و یکشنبه ) 10 لیر بیشتر میشه.

استانبول شهر رنگ و بو و عشقه،از کوچه های باریک و سنگ فرشش گرفته تا تکسیمِ پر از شور ، خیابان استقلال پر از آواز میتونه براتون سفری به یاد موندنی بسازه...

از مواردی که باید بگم:

1-باید بگم فرودگاه جدید استانبول خیلی بزرگه ولی پروسه انجام کارها خیلی سریع انجام میشه ،ولی با این حال حتما اونجا هم 3 ساعت زودتر تو فرودگاه باشین.

2-و اینکه ما همراه اول و ایرانسل داشتیم.همراه اولو که به خاطر هزینه هاش خاموش کردیم ایرانسل هم با توجه به پیامهایی که میداد کلی شارژ کردیم ولی نه اینترنتش فعال شد نه میشد تماس گرفت.الکی هزینه نکنید.ترک سل همه حدودا 350 هزار تومان در میاد اعتبارش هم یکی دو ماهه،که به نظرم برای سفر 5 روزه به صرفه نبود.

3-در مورد مترو کارت ما فقط دو روز آخر ازش استفاده کردیم، از تو خود مترو خریداری کردیم به مبلغ 5 لیر ،گرفتن و شارژ کردنش خیلی آسونه کلا 2 دقیقه هم طول نمیکشه. همونجا دستگاهشو که دیدین میتونید از هر کی خواستین بپرسین و خیلی خوب بهتون راهنمایی میکنن.

4-هر تور عکاس داره با خودش که ازتون کلی عکسای خوشکل میگیره و پایان تور میتونید انتخاب کنید حدود هر کدوم 20 تا 25 لیر برای چاپ میگیرن و فایل اصلی عکسا هم میتونید با توافق قیمتی ازشون دریافت کنید.

5- سعی کنید قسمت اعظم پولی که میبرید دلار و مقدار کمی لیر باشه،برای تبدیل هم از مغازه هایی با اسم دیویز استفاده کنید که معتبره ،همه جا هست، کمیسیون هم نمیگیره.

6-قیمت تورهای دیگه که ما استفاده نکردیم هم به شرح:

اکواریوم سلیمانیه و موزه پاناروما و مقبره خرم سلطان --- 40 دلار

تور تاریخی کاخ توپکاپی لوکیشنهای سریال حریم سلطان و ایاصوفیه و ...  ---- 80 دلار

یالووا ،باغ وحش وکاخ اتاترک ،تپه ترمالو اب گرم و ... ---- 65دلار

بورسا اسکله اسکی حصار و شهر یالوا و بورسا و خرید از پالو مارک  و تله کایین و ... -----65 دلار