سفر آخر هفته ای به شمال

چشیدن طعم آب و هوایی اروپایی، در خط سبز ایران زمین! +تصاویر

با خوندن سفرنامه یکی از دوستان تصمیم گرفتیم آخر هفته یه سفر کوتاه به شمال داشته باشیم. صبح روز پنجشنبه ساعت 6:30 صبح  با ماشین شخصی از تهران راهی شمال شدیم . اتوبان خلوت بود و بعد از گذشت سه ساعت رسیدیم به رودبار(شهر زیتون).

با یه سرچ از گوگل و خوندن نظرات مردم  برای خرید زیتون پرورده، فروشگاه مسعود رو انتخاب کردیم که واقعا هم کیفیتش عالی بود.(فک کنم یه ظرف کوچیک شد 16000 تومان)

اولین مقصدی که در نظر داشتیم برای خوردن صبحانه توقف کنیم دریاچه عروس بود.دریاچه عروس (یاحلیمه جان) 30 کیلومتر بعد از رودبار قرار داره.بسیار جای زیبا و دیدنی هست.من از خونه چنتا لقمه درست کرده بودم برای اینکه خیلی وقت از دست ندیم و کنار دریاچه میل کردیم.

بعد از صرف صبحانه و گرفتن عکس ،دریاچه رو به سمت رشت ترک کردیم.مقصد بعدی ما موزه میراث روستایی بود.بعد از سپری کردن 30کیلومتر رسیدیم .

موزه میراث روستایی گیلان موزه‌ای در پارک جنگلی سروان رشته که مساحتش حدود 260 هکتاره. بناهای ۹ روستای اصیل استان که نمادهای معماری اصیل گیلان در آن‌ها نمایان است واچینی شده که واقعا جای جالبیه.من نمونش رو در جایی ندیده بودم. هم ایده جالبی داشته هم واقعا خوب عملی شده.bورودی نفری 3000 تومان .

جلوی در موزه هم پارکینگ برای ماشین ها هست که البته رایگانه. با توجه به گرمی هوا و شرجی بودن ما فقط تونستیم دو ساعت بگردیم.

تقریبا همه جای موزه رو دیدیم اما اگه بخاین بطور کامل بازدید کنید بنظرم حداقل 4 ساعتی زمان نیازه.و توصیه میکنم به علت خاکی و گلی بودن مسیر ها حتما کفش مناسب پا کنید. برای استراحت ما در کافه ای وسط موزه یه سرویس چای سفارش دادیم که تو اون فضا خیلی میچسبه.

دیگه ساعت 1:30 ظهر بود که از موزه به سمت رشت حرکت کردیم. برای صرف ناهار رستوران معروف شورکولی رو انتخاب کردیم. بعد از اسم نوشتن در لیست انتظار و حدود نیم ساعت معطلی رفتیم داخل رستوران. با توجه به تعاریف مردم در اینترنت کباب ترش و جوجه ترش سفارش دادیم که گفته بودن کبابهاش جزبهترین غذاهاشه. غذا خیلی معمولی بود، گوشت کباب ترش بسیار سفت بود اماجوجه ترش خوب بود. من غذای شمالی خوشمزه خیلی خوردم و واقعا اینجا غذاش حرفی برای گفتن نداشت. قبلا رستوران محرم رشت غذا خورده بودیم و خیلی بهتر ازاینجا بود(هزینه رستوران 114000تومان).

ما برای این سفرمون هیچ پلنی نداشتیم فقط میخواستیم همینجور به جاهای مختلف بریم و بگردیم. ساعت 3 بعد از ظهر بود تصمیم گرفتیم یک شب رشت اقامت کنیم. با یه جستجوی مختصر در نت فهمیدیم هتل تمیز و مناسب با قیمت خوب تو رشت وجود نداره. حتی یه هتل رو هم رفتیم از نزدیک دیدیم که واقعا افتضاح بود و قیمت یک شبش 360 هزار تومن که اصلا نمی ارزید. گفتیم بریم سمت فومن هتل معین که حدود یک ساعت فاصله داشت و رشت رو به سمت فومن ترک کردیم. در مسیر یه هندونه هم خریدیم تا عصری برای خنک شدن بخوریم. رسیدیم هتل معین متاسفانه  از شانس بدمون هتل جا نداشت و تصمیم گرفتیم بریم ماسوله و گفتیم دیگه اونجا حتما جا پیدا میشه. ماسوله 30 کیلومتر با هتل معین فاصله داشت.مسیر بسیار زیبایی داشت و هرچی به ماسوله نزدیکتر میشدیم هوا خنک تر میشد. تو مسیر من مشغول پیدا کردن جای مناسب بودم. یه چند جایی زنگ زدم قیمتها شبی 250 کمتر نبود برای یه شب دونفر.

خلاصه با یکی از این شماره ها قرار بازدید گذاشتیم. به محض رسیدن ماشین رو پارک کردیم و وارد ماسوله یعنی همون بازارش شدیم. حدود ده دقیقه داخل بازار رفتیم و اون اقا خونه رو نشونمون داد.خونه دقیقا در قلب ماسوله بود.شش تخته بود .خیلی تمیز و عالی نبود اما برای یه شب اقامت خوب بود.(با کلی چونه شبی 180000 تومان گرفتیم)

نمای بیرونی خونه

نمای داخلی خونه

خوبی تابستون اینه روزها طولانیه و فرصت کافی به مسافر میده تا از روز استفاده کامل رو ببره. بعد از استراحتی کوتاه و خوردن هندونه خوشمزه، تصمیم گرفتیم بریم و ماسوله رو بگردیم. روی همه پشت بومها میرفتیم و عکس میگرفتیم و واقعا منظره رو به جنگل زیبایی داشت. یه تیکه مه بالای کوه ها بود.و در اخر قدم زنان رفتیم به سمت ابشار و از دور شهر رو دیدیم. تقریبا دم دمای غروب بود و چراغ ها داشت روشن میشد ک جلوه جالبی داشت. برای شام هم تصمیم گرفتیم به نوشیدن یه دمنوش اکتفا کنیم. در یکی از کافه ها سرویس دمنوش سفارش دادیم و واقعا هم چسبید.(مبلغ 20000 تومان).

البته از یه شیرینی فروشی معروف داخل بازار شیرینی خریدیم و با دمنوش میل کردیم (اسم شیرینی فروشی مهناز بود).

و دیگه شب ساعت 10 بود برگشتیم خونه و خوابیدیم.بدین ترتیب اولین روز سفرمون تموم شد.

و اما نظر شخصی من در مورد ماسوله...شهری کوچک، زنده و زیباست اما متاسفانه خیلی تمیز نیست...کافه و رستورانها تمیز نبودن...مثلا کافه ای که ما دمنوش سفارش دادیم سرویس قشنگی نداشت ، قوری  زرد شده  قدیمی و کهنه بانعلبکی های لب پر. یا تمام خونه ها پر از مسافربود. وقتی قدم میزدیم همش سروصدای مسافرا از خونه ها میامد... و یا تراس ها پراز لباسهای شسته شده آویزان شده مسافراس که جلوه جالبی نداشت ... و در مورد محل اقامت هم که اصلا تمیز نیست وبه نسبت، قیمتش برای دونفر بالاست. بنظرم ماسوله برای شب مانی خوب نیست در حد یه گشت نیمروزی کافیه.و نکته آخردر مورد بار بردن حواستون باشه اشتباه ما رو نکنید ما کلی وسیله (لباس و ملحفه وهندونه سنگین) از ماشین مسیر ده دقیقه ای رو بردیم تا خونه و موقع برگشت هم همین طور. بعدا متوجه شدیم افرادی هستن که با فرغون وسایلتون رو جابجا میکنن البته با مبلغی.

صبح تصمیم گرفتیم خونه رو تحویل بدیم و برای صرف صبحانه برگردیم سمت فومن.

نمای زیبای جنگل از پنجره خونه در صبح

تا وسایل رو جمع کنیم و اقای صاحبخونه بیان و کلید رو تحویل بگیرن یکم طول کشید.ساعت تقریبا 10 صبح بود که ماسوله رو به سمت فومن ترک کردیم.تصمیم داشتیم اول صبحانه رو در ماسوله بخوریم اما واقعا جای دلچسبی پیدا نکردیم.

بعد از حدود یک ساعت رسیدیم به فومن. از قبل درمورد کلوچه فروشی خوب تحقیق کرده بودم و از یه جای معروف و عالی کلوچه فومن خریدیم و از بازار روزش هم تخم مرغ و کره و نون تازه و گوجه .خلاصه در اطراف فومن یه مزرعه پیدا کردیم

و زیر سایه درخت یه صبحانه عالی خوردیم.

بعد از صرف صبحانه تصمیم گرفتیم بریم سمت انزلی ...البته نه خود انزلی بلکه اکواریومش که تبلیغشو دیده بودیم.حدود 60 کیلومتری تا فومن فاصله داشت. اکواریوم انزلی بسیاربسیار جای زیبایی بود.تمیز و مدرن مشابه دوبی و ترکیه و شاید بهتر.

بعد از بازدید آکواریوم به سمت لاهیجان حرکت کردیم.تصمیم داشتیم برای یه شب دیگه هم بمونیم و گفتیم لاهیجان به نسبت رشت هتل های تمیز تری داره.تقریبا ساعت 3:30 بعد از ظهر بود که رسیدیم لاهیجان ، حسابی گرسنه بودیم و برای ناهار رستوران مهتاب رو انتخاب کردیم.

فضای داخلی رستوران سنتی و زیبا بود.اما متاسفانه ماهی سفارش دادیم که خیلی معمولی بود و دو نوع غذای شمالی که خوشمزه بود اما خیلی خیلی چرب(اناربیج و ترشی تره)(قیمت هم 180000تومان). بعد از صرف ناهار رفتیم سمت دریاچه ای که وسط شهر لاهیجان بود.خواستیم دور دریاچه قدم بزنیم که متاسفانه افتاب تند و گرمای زیاد این امکان رو نداد.خلاصه تصمیم گرفتیم بریم خرید سوغاتی و همه میدونن که چای لاهیجان خیلی معروفه .چای رفاه یه شعبه نزدیک دریاچه داشت که ما ازونجا چای ارگانیک و سبز خریدیم.بعد از خرید رفتیم سمت تله کابین لاهیجان.تقریبا عصر بود که رفتیم با تله کابین بالا.خیلی جالب بود که هوا اون بالا بسیار بسیار خنک بود.روی نیمکتی در جوار مزارع چای نشستیم و کلی لذت بردیم.

بعد از سپری کردن دو روز پربار ،تصمیم گرفتیم دیگه برگردیم خونه. ساعت 8 عصر لاهیجان رو به سمت تهران ترک کردیم. مسیر برگشت خیلی خیلی زیبا بود و منظره غروب افتاب خیلی دلنشین بود.