سفری به پایتخت تاریخ و تمدن ایران (همدان)

اینجا پایتخت تاریخ و تمدن ایران است + تصاویر

همیشه دلیلی برای رفتن به سفر پیدا کنید درسته که ممکنه سفر باعث نشه توی زندگیتون بیشتر عمر کنید اما حتماً باعث میشه توی عمرتون بیشتر زندگی کنید.

عکاس و نویسنده: مرتضی حیدری

دوماه از آخرین سفرم (قزوین) گذشته بود که باز هم هوس سفر کردم! تقریباً به نیمی از استان­های ایران سفر رفتم ولی سفر به غرب ایران رو تجربه نکرده بودم، تصمیم گرفتم اینبار به استان­های همدان و کردستان سفر برم (که البته تو این سفرنامه فقط در مورد استان همدان نوشتم)، خوب یکی از مهمترین نکات تو هر سفر، انتخاب همسفر! با یکی از همکلاسی­های دوره کارشناسی (مهدی سجودی) صحبت کردم اون هم بدون هیچ معطلی قبول کرد که باهام همسفر بشه، سفرمون قرار بود صبح 15 مرداد از رشت شروع بشه، البته من محمودآبادی ­ام (مازندران) ولی چون همسفرم ساکن رشت بود قرار شد که من برم رشت و سفرمون رو از رشت شروع کنیم.

روز اول:

طبق برنامه ­ریزی بایستی تا ظهر به غار علیصدر می­رسیدیم برای همین باید صبح خیلی زود سفرمون رو شروع میکردیم که البته هردو به علت خستگی دیر از خواب بیدار شدیم، تقریباً ساعت 10:00 از رشت حرکت کردیم برای اینکه بادگیرهای منجیل رو از نزدیک ندیده بودم از مهدی خواستم تا اونجا هم کمی توقف داشته باشیم، ساعت 11:15 به منجیل رسیدیم، انقدر اونجا برامون لذت­بخش بود که حدوداً نیم ساعتی اونجا موندیم.

تصویر 1- سد و بادگیرهای منجیل

بعد از منجیل بدون فوت وقت به سمت غار علیصدر حرکت کردیم، علت انتخاب غار علیصدر به عنوان اولین جاذبه موقعیت جغرافیایی غار در استان همدان، برای رفتن به غار از مسیریاب ویز کمک گرفتیم، ویز خیلی خوب مسیر رو بهمون نشون داد.

تصویر 2- مسیر غار علیصدر

ساعت 16:50 به روستای علیصدر رسیدیم، هزینه پارکنیگ 3000 تومن بود؛ به خاطر عجله ­ای که داشتیم ناهار نخورده بودیم، برای همین مهدی گفت بریم ناهارمون رو بخوریم بعد بریم برای بازدید غار، دقیقاً روبروی ورودی شماره یک غار، رستورانی بود که رفتیم اونجا دو پرس چلوجوجه­ کباب سفارش دادیم، تو همین حین من تو اینترنت سرچ کردم تا زمان بازدید غار رو چک کنم برخلاف تصورم که فکر میکردم تا ساعت 20 غار بازه، اکثر سایتها ساعت بازدید رو تا ساعت 18 نوشته بودن!

تصویر شماره 3- ورودی شماره یک غار

بعد از ده دقیقه انتظار برای ناهار دیدیم دو پرس چلوکباب­ کوبیده آوردن! بعد از اطلاع به صاحب رستوران، عذرخواهی کرد و باز هم مجبور بودیم ده دقیقه منتظر بمونیم تا سفارشمون رو حاضر کنن، تو این فرصت از صاحب رستوران پرسیدم ساعت بازدید غار تا ساعت چنده؟ گفت گیشه بلیط تا ساعت 18 کار میکنن، با شنیدن این جمله خیالم راحت شد که وقت داریم برای دیدن غار، ساعت 17:20 به سمت گیشه حرکت کردیم که برخلاف انتظارم خیلی خلوت بود، به راحتی تونستیم بلیط بگیریم. در مورد بلیط اینو بگم که دو مسیر داره غار، مسیر عادی که 32000 تومنه و مسیر ویژه که 40000 تومنه که اکثراً هم بلیط مسیر ویژه رو تهیه میکنن.

تصویر شماره 4- گیشه بلیط

تصویر شماره 5- بلیط غار علیصدر

بعد از تهیه بلیط سریع به سمت غار حرکت کردیم از وضعیت گیشه بلیط میشد حدس زد که غار هم خلوت باشه.

تصویر شماره 6- ورودی ساختمان غار علیصدر

بعد از ورود به ساختمان، سمت چپ جلیقه نجات گرفتیم بعد از تحویل جلیقه و پوشیدنش سمت ورودی غار رفتیم که بلیطمون رو چک کردن.

تصویر شماره 7- داخل ساختمان غار علیصدر

بعد از کمی پیاده روی داخل غار (تو همین قسمت مسیر عادی و ویژه از هم جدا میشه) به مسیرآبی رسیدیم که باید سوار قایق میشدیم، برای طی مسیرآبی یه پدالو دونفره ست که یک قایقران داره و برای نفر دوم پدالو از یکی از بازدیدکننده ها کمک میخوان تا کنار قایقران بشینه و بهش کمک کنه! سعی کنید تا جایی که ممکنه اینکارو انجام ندادید چون این پدالو قراره سه تا قایق با ظرفیت 3 الی 4 نفر رو همراه خودش بکشه! فکر میکنم کار سختی باشه در ضمن امکان عکاسی و فیلمبرداری هم خیلی سخت میشه براتون، چون عمق آب بعضی جاها به 13 متر میرسه و اگه گوشی یا دوربینتون بیافته تو آب دیگه بدردتون نمیخوره! در ضمن در مورد جلیقه هم بهمون گفتن اگه کسی تو آب بیافته رو سطح آب شناور میمونه پس از این بابت خیالتون راحت باشه!

تصویر شماره 8- ورودی دهانه غار علیصدر

تصویر شماره 9- مسیر آبی غار علیصدر (من و مهدی)

تقریباً مسیرآبی 10 دقیقه طول کشید بعد از قایق­ سواری دوباره پیاده ­روی شروع میشه ابتدای مسیر همه بازدیدکننده ­ها رو نگه میدارن تا تعداد به حد نصاب رسید باید با تورلیدر غار این مسیر رو طی کنن، البته ناگفته نمونده که کلاً 100 متر با تورلیدر همراه شدیم بعد ازشون فاصله گرفتیم تا هم بتونیم تا خلوته همه جا رو ببینیم و هم اینکه زودتر بتونیم حرکت کنیم به سمت شهر همدان، طول مسیر پیاده ­روی 1200 متر بود، واقعاً زیباست چون با موبایل عکس گرفتم و معمولاً موبایل تو تاریکی خیلی خوب نمیتونه عکس بگیره، چندتا عکسی که کیفیت بهتری داره رو اینجا آپلود کردم.

تصویر شماره 10- مسیر پیاده ­روی غار علیصدر (1)

تصویر شماره 11- مسیر پیاده­ روی غار علیصدر (2)

بعد از مسیر پیاده ­روی مجدداً باید سوار قایق شدیم تا به سمت خروجی حرکت کنیم، بازدید از غار تقریباً یک ساعت و نیم طول کشید، بعد از بیرون اومدن از غار به سمت شهر همدان (فاصله 75 کیلومتر) حرکت کردیم، ساعت 19:50 به همدان رسیدیم چون جاذبه­ های توریستی معمولاً تا ساعت 20 باز هستن سریع به سمت آرامگاه باباطاهر عریان حرکت کردیم، بلیط آرامگاه باباطاهر نفری 2500 تومن بود.

تصویر شماره 12- آرامگاه باباطاهر عریان

آرامگاه هم تقریباً خلوت بود، 20 دقیقه تو محوطه آرامگاه بودیم و بعد از گرفتن عکس­های یادگاری از محوطه خارج شدیم، هوا تقریباً تاریک شده بود و باید زودتر خونه اجاره میکردیم، قبل از سفر میخواستم از طریق سایت اتاقک خونه رو رزرو کنم ولی به خاطر شرایط کنسلی سایت و چون ممکن بود برنامه سفرمون تغییر کنه ترجیح دادیم خونه رو رزرو نکنیم بعد از کمی گشتن و پرسیدن مبلغ اجاره از مردمی که کنار خیابون تابلوهای اجاره سوئیت دستشون بود متوجه شدیم قیمت­ها خیلی بیشتر از حدتصورمونه، چون دنبال خونه­ ای بودیم که هم کولر داشته باشه و هم پارکینگ! همونجا دوباره سایت اتاقک رو چک کردم که خونه رو رزرو کنم در کمال ناباوری همچنان خونه خالی بود (ساعت 20:30) و میشد رزرو کرد، درخواست رزرو دادم 20 دقیقه باید منتظر میموندیم تا صاحبخونه جواب بده. خیالم راحت بود از اینکه موافقت کنه 10 دقیقه نگذشته بود که از طرف اتاقک پیامک اومد میزبان درخواستتون رو رد کرد! با کلی خستگی نمیدونستیم باید چیکار کنیم، داشتیم به اجاره خونه فکر میکردیم که یهو دیدم با پیش شماره 0918 به گوشیم زنگ زدن، اول فکر کردم دوستان سنندجی دارن زنگ میزنن تا برای سفر سنندج باهامون هماهنگ کنن. صاحبخونه (آقای لاجوردی) باهام تماس گرفت تا بگه من درخواستتون رو رد نکردم نمیدونم چرا رد شد! اگه همدان هستید بیام دنبالتون تا بریم خونه رو ببنید خلاصه با چونه زدن تونستیم یه واحد آپارتمانشون رو به مبلغ 80000 تومن اجاره کنیم، با قیمت­هایی که داشتیم این مبلغ عالی بود. خلاصه روز اولمون با دیدن دو جاذبه استان همدان تموم شد و قرار شد صبح روز بعد بقیه جاذبه­ هایی که از قبل برنامه­ ریزی کرده بودیم رو ببینیم.

روز دوم:

صبح از شدت سرما خیلی زود بیدار شدیم، اول رفتیم پشت‌بوم آپارتمان تا شهر همدان رو از بالا ببینیم، البته به خاطر اینکه آپارتمان 3 طبقه بود خیلی هم شهر همدان از بالا معلوم نبود!

تصویر شماره 13- نمایی از شهر همدان

برای اینکه مشکل پارک کردن ماشین نداشته باشیم و بتونیم بهتر همدان رو ببینیم تصمیم گرفتیم بعضی از جاذبه ­ها رو پیاده بریم و بعضی ­هاشون هم که فاصله بیشتری دارن اسنپ بگیریم. اولین جاذبه ­ای که انتخاب کردیم آرامگاه ابوعلی­ سینا بود چون فاصله داشت با خونه ­ای که اجاره کردیم اسنپ گرفتیم (کرایه 4500 تومن)، فکر کنم اولین نفراتی بودیم که صبح وارد آرامگاه شدیم، ورودی آرامگاه نفری 3000 تومن بود.

تصویر شماره 14- آرامگاه ابوعلی سینا

بعد از گشتن و عکس گرفتن داشتیم از محوطه خارج میشدیم که یادمون اومد موزه پایین آرامگاه رو بازدید نکردیم، دوباره برگشتیم سمت موزه و اونجا رو هم بازدید کردیم. برای بازدید از آرامگاه ابوعلی سینا به نظرم نیم ساعت کافیه.

تصویر شماره 15- ورودی موزه آرامگاه ابوعلی سینا

بعد از بازدید از آرامگاه، جاذبه بعدی که میخواستیم ببینیم برج قربان بود، چون فاصله برج به آرامگاه نزدیک بود (850 متر) پیاده رفتیم، ساعت تقریباً 9:15 دقیقه بود ولی درب آرامگاه بسته بود! از باغبونی که داخل محوطه مشغول آبیاری بود خواستیم تا درب رو باز کنه، با روی خوش درب رو برامون باز کرد، ما برای بازدید هزینه­ ای پرداخت نکردیم نمیدونم هزینه ­ای داره یا نه حداقل از ما که پولی نگرفت! برای بازدید از این جاذبه هم 15 دقیقه کافیه.

تصویر شماره 16- برج قربان

از برج قربان تا مجسمه شیرسنگی 1 کیلومتر فاصله ­ست، برای همین برای رفتن به مجسمه شیرسنگی هم تصمیم گرفتیم پیاده بریم. لازم به ذکر که بازدید از این مجسمه نیاز به بلیط نداره، وسط میدون شیرسنگی قرار داره. برای بازدید از این جاذبه 10 دقیقه کافیه مگر اینکه بخواید روی نیمکت های اطراف این مجسمه استراحت کنید.

تصویر شماره 17- مجسمه شیرسنگی

حالا دیگه نوبت به یکی از مهمترین جاذبه ­های همدان یعنی تپه هگمتانه (با قدمت 3هزار سال) رسیده بود، از شیرسنگی تا تپه هگمتانه رو اسنپ گرفتیم (کرایه 4000 تومن)، تقریباً ساعت 10:30 اونجا بودیم. هزینه ورودی تپه هگمتانه نفری 3000 تومنه.

تصویر شماره 18- بلیط تپه هگمتانه

بعد از ورود متوجه شدیم که علف­های هرز محوطه رو آتیش زدن، با توجه به اینکه دارن تلاش میکنن تا به ثبت جهانی برسونن، این روش (آتیش زدن) مطمئناً مانع اینکار میشه! تو تصویر شماره 19 میتونید وضعیت رو ببنید.

تصویر شماره 19- بخشی از تپه هگمتانه

زمانی که رفته بودیم چندتا کارگر مشغول آماده کردن کاهگل بودن برای بازسازی تپه.

تصویر شماره 20- آماده کردن کاهگل برای بازسازی

بعد به سمت شهر باستانی هگمتانه حرکت کردیم که برای حفظش دورتادورش رو مسقف کرده بودن.

تصویر شماره 21- شهر تاریخی هگمتانه

بعد به سمت موزه هگمتانه رفتیم، اگه بخواید کامل این موزه رو ببینید به نظرم حداقل یک ساعت برای بازدید باید در نظر بگیرید، چندتا عکس از این موزه رو هم آپلود کردم.

تصویر شماره 22- موزه هگمتانه (1)

تصویر شماره 23- موزه هگمتانه (2)

تصویر شماره 24- موزه هگمتانه (3)

تصویر شماره 25- موزه هگمتانه (4)

بعد از بازدید از موزه، به سمت دو کلیسای موجود در این محوطه رفتیم، چون این دو کلیسا داخل محوطه قرار دارن برای همین هزینه بازدید جداگانه ندارن و نیازی به تهیه بلیط نیست. اول رفتیم سمت کلیسای حضرت مریم که مربوط به دوره قاجاریه­ ست.

تصویر شماره 26- نمای بیرون کلیسای حضرت مریم

تصویر شماره 27- نمای داخل کلیسای حضرت مریم

بعد رفتیم سمت کلیسای گریگوری استفان که فاصله خیلی کمی داره با کلیسای قبلی، به نظرم از کلیسای قبلی زیباتر و البته قدیمی­ترِ.

تصویر شماره 28- نمای بیرون کلیسای گریگوری استفان

تصویر شماره 29- نمای داخل کلیسای گریگوری استفان

بعد از خارج شدن از محوطه هگمتانه تصمیم گرفتیم بریم سمت گنبد علویان که 800 متر فاصله داره ولی چون خسته بودیم و میخواستیم زودتر برسیم خونه کمی استراحت کنیم و بعد خونه رو تحویل بدیم، برای همین این مسیر رو هم اسنپ گرفتیم (کرایه 3000 تومن). ورودی گنبد علویان برای هر نفر 2500 تومنه.

تصویر شماره 30- گنبد علویان

وقتی وارد گنبد میشید روبرو یه محرابی میبینید که پله میخوره میتونید برید زیرزمین که مزار دوتن از خاندان علویان اونجاست.

تصویر شماره 31- مزار خاندان علویان

سمت چپ گنبد، موزه مردم­ شناسی قرار داره. برای گنبد علویان و موزه مردم شناسی حداقل باید نیم ساعت زمان بازدید در نظر بگیرید.

تصویر شماره 32- موزه مردم ­شناسی

تصویر شماره 33- موزه مردم شناسی

بعد از بازدید از گنبد علویان رفتیم سمت خونه و یک ساعت استراحت کردیم رأس ساعت 13 قرار بود خونه رو تحویل بدیم، بعد از تحویل رفتیم رستوران تا ناهارمون رو بخوریم و دو جاذبه ­ای که مدنظرمون بود رو ببینیم.

با ماشین رفتیم سمت بازارسنتی همدان تا تو بازار یه گشتی بزنیم از دو نفر که در مورد بازار پرسیدیم گفتن بازار ظهر بسته­ ست! خیلی عجیب بود برامون که چرا بازار مرکز استان رو ظهر میبندن! دیگه برای اینکه وقتمون گرفته نشه مستقیم رفتیم سمت گنج­نامه.

موقعیت گنج­نامه جنوب­ غرب شهر همدان میشه، که دو سنگ­ نوشته باستانی مربوط به خشایارشاه و داریوش اونجاست و نزدیکی این سنگ ­نوشته ­ها آبشار گنج­نامه­ ست که بعد از غار علیصدر شلوغ­ترین جایی بود که رفتیم. برای بازدید از سنگ ­نوشته ­ها و همچنین آبشار نیازی به تهیه بلیط نیست؛ به علت شلوغ بودن گنجنامه مجبورید ماشین رو داخل پارکینگ محوطه پارک کنید که موقع برگشت هزینه رو میگیرن (براساس مدت زمان پارک)، از ما 3500 تومن گرفتن.

تصویر شماره 34- سنگ ­نوشته ­های باستانی گنج­نامه

تصویر شماره 35- آبشار گنج­نامه

نزدیک به این جاذبه­ ها، دهکده توریستی گنج­نامه رو ساختن که داخل این دهکده؛ تله­ کابین، سورتمه ریلی، غار آکواریوم، بانجی ­جامپینگ و... هست میتونید با تهیه بلیط برای هرکدوم، از این جاذبه ­ها هم لذت ببرید.

خوب ما تقریباً به مدت دو روز همدان رو گشتیم و بعد به سمت سنندج حرکت کردیم، اگه شما زمان بیشتری دارید میتونید این جاذبه ­ها رو هم بازدید کنید:

مسجد جامع همدان

آرامگاه استر و مردخای (حتماً باید زن و شوهر باشید تا اجازه ورود بدن)

حمام قلعه همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان

همدان میتونه یکی از مقاصد خوب برای سفرهای دو، سه روز باشه اگه تا به حال به همدان سفر نکردید حتماً پیشنهاد میکنم تو برنامتون قرار بدید، اگه مشکلی برای مرخصی ندارید آخرهفته سفر نرید چون هم هزینه سفرتون بالا میره و به خاطر ازدحام جمعیت خیلی بهتون خوش نمیگذره!