سفرنامه روسیه، مسکو شهر سرخ

شهری که نمی‌توان از ساختمان‌های عجیب و هزار رنگش چشم‌پوشی کرد! +‌تصاویر

قسمت دوم سفرنامه مسکو:

سه شنبه 12 شهریور 1398

امیدوارم از خواندن قسمت اول سفرنامه سنت پترزبورگ خسته نشده باشید .
در راه آهن سنت پترزبورگ مثل فرودگاه گیت بازرسی وجود داره با تمام قوانین روسیه ، اونجا خیلی شلوغه و ما باید با تشکیل صف و نظم مراعات عبور و مرور مردم را بکنیم ، مجددا کنار سکو و موقع سوار شدن به قطار پاسپورت های ما توسط یک خانمی که گویا از کارکنان قطار بود چک شد و به همراه چمدان ها سوار شدیم ، قطار مربوط به یکی از شرکت های خصوصی و خوب روسیه ، مدرن و سریع السیر بود. و قراره ۴ ساعته به مسکو برسه ، جای خیلی کوچکی برای چمدان ها گذاشته اند که معمولا پر میشه و مجبوری با هزار زحمت چمدان خودت  را بلند کنی و بالای سرت در جای مخصوص بزاری  فضایی کاملا مشابه  هواپیما ولی بزرگتر و جا دار تر ، هدفون رایگان و کتابچه در قطار میدهند و پذیرایی در آن رایگان نیست . هدفون برای این است که مانیتورهای قطار فیلم های مربوط به مکان های دیدنی روسیه را نشان می دهد و سرگرم کننده است . قطار اصلا مثل قطارهای ایران سر و صدا نداشت و ما حتی متوجه حرکت آن نشدیم . قطار کوپه نداره و واگن ها صندلی دارند که توی ایران میگیم قطار اتوبوسی .

تصویر بسته هدفون قطار:

مسیر 4 ساعته تماما سرسبز بود، سر وقت به ایستگاه قطار مسکو رسیدیم ،  منتظر بودیم اتوبوس ها برسند، بحث توقف طولانی و پارک اتوبوس ها خیلی مهمه چون جریمه سنگینی برای خودرو ها داره، پس باید کمی منتظر شد که اتوبوس برسه و همه خیلی زود سوار بشیم. مسافرت مسکو، راحت نیست کسی به شما در حمل چمدان ها کمک نخواهد کرد و حتی خودت باید چمدانت را داخل بار اتوبوس قرار بدهی. از ایستگاه قطار تا هتل یک ساعت فاصله بود. مسکو از تهران بزرگتره و پرجمعیت تره، شهر ترافیک زیادی داره و بهترین کار استفاده از مترو است. شبکه مترو بسیار پیشرفته است. هتل ما در شهرمسکو، ارت فامیلی مسکو بود.

تصویر هتل ما و پنجره اتاق ما که رو به خیابان بود :

هتل (2).jpg

بلاخره به هتل رسیدیم ، لیدر پاسپورت ها را به هتل داد و کارت اتاق ها را گرفت و مشکلی که ما داشتیم این بود که خانواده ما 5 نفربود و دوتا اتاق داشتیم ولی یک اتاق سه نفره در طبقه ۱۱ به ما دادن و یک اتاق دو نفره در طبقه ۶ ، هرچقدر هم گفتیم که اتاق ها پیش هم یا حداقل در یک طبقه باشد ، قبول نکردن گفتند اتاق های سه تخته همه طبقه ۱۱ هستش. لیدرهم هیچ کاری برای ما نکرد و از اونها حمایت کرد و با لفظ بدی گفت ما موظف هستیم به شما دوتا اتاق بدهیم، جای آن به شما ربطی نداره (اینه که میگم روی انتخاب لیدرها حساسیت داشته باشید). رستوران طبقه دوم بود، هتل ۴ تا آسانسور داشت، طبقه همکف فروشگاه، سوپر مارکت ، فست فود ، نانوایی ازبکی و مغازه های زیادی داشت. لابی بزرگ ، اینترنت عالی ، آبسردکن در همه طبقات بود ، اتاق ما ماکروویو و سینک ظرفشویی، سرویس قاشق و چنگال استیل و ...برای آشپزی هم داشت. قبلا گفتم توالت فرنگی ها کلا در روسیه بیده و شلنگ ندارن، آفتابه مسافرتی بهریز بخرید همراه ببرید (قابل نصب روی انواع بطری های پلاستیکی)، دمپایی هتلی هم مواظب باشید لیز نخورید. پنجره اتاق ما رو به خیابان و ریل قطار بود.

نظافت خوب انجام میشد همه جور شامپو و غیره هم وجود داشت. کتری برقی و سشوار هم داشت. بعد از ظهر یه روز هم دیدیم بالای سر اتاق ما سر و صدای بنایی میاد، چکش کاری و دریل کاری و ... زنگ زدم به لیدرمون گفتم سر و صدا اذیت میکنه نمیزاره استراحت کنیم. گفت خودتون زنگ بزنید رزروشن هتل، گفتم من زبان روسی بلد نیستم خواهشا شما بهشون بگو. دیگه نمی دونم آقای واحدی چکار کرد زنگ زد یا نزد و اصلا هم بعدا از من پیگیری نکرد و حتی نپرسید که مشکل ما برطرف شده یا نه، خلاصه خودمون دست بکار شدیم رفتیم به رزروشن هتل به زبان انگلیسی به رزروشن اطلاع دادیم جریان چیه و اونا یه خانم از هتل فرستادن درب اتاق ما برای بررسی و بهش توضیح دادیم متوجه شد و گفت تا 10 دقیقه دیگه مشکل رو حل میکنه و شکر خدا سر و صداهای بنایی دیگه قطع شد.
مکان هتل از مترو تقریبا 19 دقیقه پیاده روی داره و هتل از مرکز شهر که میدان سرخ باشه دوره. با مترو از هتل ۷ ایستگاه فاصله تا میدان سرخ هست، بلیط مترو هم ۵۰ روبل. قبلا هم گفتم با برنامه های خوب یاندکس مترو و یاندکس تاکسی و گوگل مپ می تونید راحت مسیر یابی کنید.

مرکز خرید متروپلیس :

Screenshot_2019-09-20 Время работы ТЦ Метрополис(2).jpg

مرکز خرید بزرگ و خوبی که گران قیمت هم هست از هتل پیاده 20 دقیقه فاصله داره به نام مترو پلیس، همه برندها را داره. در طبقه سوم رستوران ها و فست فود های معروف حضور دارن، طبقه منفی یک هم سوپر مارکت بزرگی داره. چیزی که برام جالب بود یه فروشگاه لوازم آرایشی هم بود که پول نقدی قبول نمی کرد و می گفت فقط با کارت اعتباری فروش دارن.
شب اول چون خیلی خسته بودیم استراحت کردیم و لیدرمون اعلام کرد فردا ساعت ۸ صبح صبحانه خورده آماده رفتن برای گشت شهری باشیم. چون ساعت کار ادارات روسیه از ۱۰ صبح شروع میشه و می خواستیم به ترافیک شهر نخوریم (کاشکی کارمند روسیه بودم ساعت کار ادارات 10صبح تا 16 است).

تصویر متروپلیس :

Screenshot_2019-09-20 Время работы ТЦ Метрополис(1).jpg

چهارشنبه 13 شهریور ماه 1398

صبح ساعت ۸.۳۰ سوار اتوبوس شدیم رفتیم برای گشت شهری که در برنامه تور بود.

بام مسکو یا تپه گنجشک ها

اول به بام مسکو یا تپه گنجشک ها رفتیم، اونجا یه نفر روس بود که آهنگ میزد و وقتی فهمید ما ایرانی هستیم اهنگ های شاد ایرانی برامون زد و گروه هم بهش انعام دادن.

تپه گنجشک ها یا بام مسکو یکی از اصلی‌ترین دیدنی‌های شهر به شمار رفته و در جنوب غرب مسکو قرار دارد. اینجا تپه‌ای درکنار رودخانه «مسکوا» بوده و یکی از «هفت تپه مسکو» محسوب می‌شود.در نیمه دوم قرن ۲۰ دانشگاه بسیار معروف مسکو (MSU) بر روی این تپه ساخته شد. این بنا در زمان خود بلندترین ساختمان اروپا به شمار می‌رفت. روبه‌روی دانشگاه، یک سکو ساختند که از روی آن می‌توان مناظر زیبای شهر مسکو را تماشا کرد. در سال ۱۹۵۳ سکوی پرش بلند اسکی را در این مکان برپا کرده و کمی بعد خط مترو نیز به اینجا کشیده شد.

درست روبه‌روی پارک تپه گنجشک می‌توانید مجموعه المپیک  لوژنیکی (Luzhniki) با بزرگ‌ترین استادیوم در روسیه و اروپا را ببینید. این مکان فقط برای ورزش‌های مختلف استفاده نمی‌شود بلکه برای رویدادهای فرهنگی و اجراهای موسیقی نیز از آن بهره می‌گیرند. در سال ۱۹۸۰، مسابقات المپیک تابستانی در اینجا برگزار شد. ستارگان موسیقی غرب مانند مایکل جکسون وغیره در اینجا اجرا داشته‌اند .

با ایستادن بر روی سکوی دیدبانی تپه گنجشک ها تقریباً تمام مسکوی مرکزی در مقابلتان قرار می‌گیرد: استادیوم لوژنیکی، گنبدهای صومعه نوودویچی کلیساهای کرملین، کلیسای جامع مسیح منجی، و ساختمان‌های بلند استالین موسوم به جعبه‌ها. مجموعه ورزشی المپیک لوژنیکی  یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌ها در روسیه و اروپاست که به همراه استادیوم زیبایش در سمت راست این تپه قرارگرفته‌اند. مهمترین بناهای روی تپه دانشگاه دولتی مسکو و کلیسای تثلیث هستند. دانشگاه دولتی مسکو زمانی بلندترین ساختمان اروپا نیز به شمار می‌رفت. به عنوان نمادی از برتری علم و دانش بر تمامی زمینه‌های دیگر، به دستور استالین این دانشگاه در بلندترین نقطه‌ی شهر ساخته شد.

برای رسیدن به تپه می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه Vorobyovy Gory پیاده شوید.

تپه (2).png

دانشگاه دولتی مسکو یکی از هفت خواهران :

به گزارش ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه "MSU"،  "دانشگاه دولتی لومونُسُـف مسکو" (Lomonosov Moscow State University) از مهم‌ترین دانشگاه‌های روسیه است که در سال ۱۷۵۵ میلادی توسط "میخائیل لومونسف"، نویسنده و دانشمند روسی در شهر مسکو تاسیس شد.

نام  لومونسوف در سال ۱۹۴۰ برای بزرگداشت بنیانگذار آن به این نام نهاده شد.

تاکنون ۱۳ نفر از محققان وابسته به این دانشگاه برنده جایزه نوبل ، ۶ نفر برنده مدال ریاضی فیلدز و ۱ نفر نیز برنده جایزه "تورینگ" که جایزه نوبل علوم کامپیوتر است، شدند. افراد مشهور زیادی از این دانشگاه فارغ‌ التحصیل شده‌اند که از این بین می‌توان به "آنتون چخوف" اشاره کرد.

این دانشگاه به عنوان مرتفع ترین بنای تحصیلی در دنیا شناخته می‌شود. بنای اصلی دانشگاه بلندترین سازه در اروپا تا سال ۱۹۹۰ میلادی بود. این ساختمان ۲۴۰ متر ارتفاع و ۳۶ طبقه دارد. در زیر این برج چهار بال قرار دارد که در مجموع ۳۳ کیلومتر راهرو و ۵ هزار اتاق را در خود جای داده است و دارای امکانات بسیار از قبیل: موزه، کتابخانه، سالن کنسرت، تئاتر، دفاتر امور اداری دانشگاه، شعبه‌های بانک‌های گوناگون، استخر، رستوران‌های بزرگ و کوچک، دفتر پست، ایستگاه پلیس و پناهگاه ضد بمب است. البته فقط چهار دانشکده در ساختمان اصلی فعالیت دارند و دیگر دانشکده‌ها در ساختمان‌های پراکنده در دیگر نقاط شهر برگزار می‌گردد. ستاره‌ای قرمز و  بزرگ در نوک برج قرار دارد که حدود ۱۲ تن وزن دارد.

تصویر دانشگاه دولتی روسیه از دور :

تپه (4).png

ما این ساختمان را از دور دیدیم.

ساختمان های هفت خواهران استالین :

این ساختمان ها به دستور جوزف استالین، برای تجلیل از دولت شوروی پس از جنگ جهانی دوم در سالهای 1948-1957در رقابت با آسمان خراش ایالت متحده آمریکا ساخته شد. بر اساس طراحی استالین کاخ شورا ها(مرکز سیاسی اجتماعی مسکو کل اتحاد جماهیر شوروی و نماد عظمت دوران سوسیالیسم) به عنوان ساختمان مرکزی قرار می گرفت و بر فراز سایر ساختمان ها یک چشم به نماد تمدن غرب به سمت ساختمان اصلی متمرکز می شدند که اصطلاحا در روسی به آنها "کیک عروسی" گفته می شود.

استالین همچنین اصرار داشت که همه هفت خواهران داری مناری مخروطی شکل، به منظور متمایزشدن از همتایان آمریکایی خود باشند. همچنین هرکدام از ساختمان ها بروی یکی از تپه های مسکو قرار گیرد.اما ساختاری که به عنوان طرح "کاخ شوروی " و نشان دهنده عظمت و قدرت شوروی بوده هرگز ساخته نشد. رویای ساخت این کاخ با مرگ استالین خاموش شد و در حال حاضر کلیسای عیسی منجی جای آن را گرفته است.

هفت خواهران به شرح زیر است:

1) دانشگاه دولتی مسکو( در بلندترین نقطه مسکو-بروی تپه وارابیف واقع شده که شبیه ترین ساختمان به کاخ شوراها میباشد).

2) وزارت امور خارجه (درانتهای خیابان آربات قدیم)

3) وزارت حمل و نقل

4) هتل اوکراین

5) هتل لنینگراد

6) (بلوک آپارتمان) میدان کودریتسکایا

7) (بلوک آپارتمان)خبایان کاتلنیچسکایا

تصویر ساختمان وزارت امور خارجه :

وزارت امورخارجه مسکو.jpg

پارک پیروزی مسکو :

ما برای بازدید از پارک پیروزی از اتوبوس پیاده شدیم و کمی در پارک گردش کردیم و عکس گرفتیم و به صحبت های لیدرتور در مورد تاریخ این پارک گوش دادیم . برای رفتن به موزه داخل پارک نیاز به تهیه بلیط است و تور ما وقتی برای اینکار نداشت.

به‌ خاطرپیروزی بزرگ ارتش شوروی بر المان نازی در جنگ جهانی دوم  این پارک به‌صورت نمادین در شهر مسکو ساخته‌ شده است که تداعی‌کننده این پیروزی بزرگ و سرنوشت‌ساز است. در این پارک که با نام پارک پیروزی (Victory Park) شناخته می‌شود. بسیاری از تزئینات و موضوعات ارائه‌ شده به‌ طور مستقیم به موضوع جنگ جهانی دوم و به‌ شکل خاص به نبرد بین روسیه (شوروی) و نیروهای آلمان نازی اختصاص دارد. در حقیقت بخش‌های مختلف پارک پیروزی هر یک بازتاب‌ کننده‌ی بخشی از وقایع تاریخی و واقعی رخ‌ داده در طول جنگ هستند که شما با قدم زدن در گوشه و کنار این پارک می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.زمستان روسیه دوبار این کشور را نجات داده است ابتدا در زمان ناپلئون و دیگری در زمان هیتلر .

پارک پیروزی در سال ۱۹۹۵ میلادی و هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم افتتاح شد. انتخاب این محل برای ساخت پارک پیروزی، هوشمندانه بوده و این محل دقیقاً جایی است که روزگاری پیش‌تر ناپلئون بناپارت امپراطور فرانسه جهت دریافت کلید شهر مسکو پس از شکست دادن روسیه، تشریفات خاصی را برگزار کرده بود. البته ناپلئون در شرایطی شهر را تصرف کرد که روسیه سیاست زمین سوخته را اجرا کرده و با عقب‌ نشینی در برابر ارتش فرانسه، مزارع، روستاها و شهر مسکو را به آتش کشیده و شهری خالی از آذوقه و سکنه توسط ناپلئون فتح شد.

این پارک به‌طور دقیق دارای ۱۴۱۸ آب‌نمای مختلف است که به تعداد روزهای جنگ جهانی دوم برای روسیه اشاره دارد. یک ستون هرمی ویژه در مرکز پارک قرار دارد که ۱۵۰ متر ارتفاع داشته و بر فراز آن مجسمه الهه پیروزی در اساطیر یونان باستان یعنی نایک (Nike) دیده می‌شود. گفته میشه فلز این ستون از آب کردن کلاه خود سربازان کشته شده در جنگ ساخته شده است .

پارک پیروزی.png

پارک پیروزی (2).png

طاق پیروزی یا دروازه پیروزی مسکو:

ناپلئون در سال ۱۸۱۲ پس از پیروزی های پی در پی حمله ی گسترده ای را به روسیه ترتیب داد، اما سربازهای وی در خاک روسیه میان برف و یخ درمانده شده و مجبور به عقب نشینی شدند. البته ولیعهد سوئد نیز که خود یک فرانسوی و از ژنرال های سابق ناپلئون بود در ترتیب دادن این شکست نقش ویژه ای ایفا کرد. وی بود که سزار را متقاعد کرد تا در دشت های برفی سپاه ناپلئون را محاصره کنند

در کنار پارک پیروزی و به نشانه پیروزی روسیه بر لشکر ناپلئون بنا پارت این بنا ساخته شده است. این طاق درست  روبه روی ایستگاه مترو park pobedy در شهر مسکو و در کنار پارک پیروزی میباشد که در سال 1958 بنا شده است. مجسمه هایی هم که بر روی طاق مشاهده میکنید همگی نشانه هایی از پیروزی و فتح می باشد.

طاق (2).png

طاق پیروزی.jpg

ما این بنا را از داخل اتوبوس در گشت شهری دیدیم .

میدان سرخ مسکو:

میدانی واقعا زیبا و بزرگ بود و جمعیت زیادی در حال دیدن آن بودند. عظمت خاصی دارد. میدان سرخ نام میدانی مشهور در مرکز شهر مسکو، پایتخت روسیه است. میدان مربعی شکل سرخ با وسعت ۷۳ هزار مترمربع و با یادگار‌هایی از دوران مختلف روسیه اکنون به یکی از جذابترین و مشهورترین مکان‌های گردشگری این کشور تبدیل شده است. بسیاری از خیابان‌های اصلی مسکو به این میدان منتهی می‌شوند. کلیسای جامع سنت باسیل، موزه دولتی تاریخ روسیه، آرامگاه لنین، آرامگاه سرباز گمنام ، دیوار کرملین، کلیسای کازان و مرکز تجاری گوم درمیدان سرخ قرار دارند. همچنین کاخ کرملین، اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور روسیه در نزدیکی این میدان واقع شده‌است.

میدان سرخ نقطه مرکزی شهر مسکو به حساب می‌آید، چراکه طراحی و معماری شهری به صورت دایره و حول مرکز یک نقطه گسترش یافته که همین میدان است. علاوه بر جاذبه گردشگری، میدان سرخ محل اجرای کنسرت‌های بسیار بزرگ است و خوانندگانی همچون تتو (گروه موسیقی), شکیرا، پل مک‌کارتنی، راجر واترز، رد هات چیلی پپرز و دیگر خوانندگان در این میدان کنسرت برگزار کرده‌اند. سرخ در اینجا به معنی قرمز نیست بلکه به معنی زیباست .

رژه روز پیروزی که یکی از مهمترین جشن‌های ملی روسیه محسوب می‌شود، هرساله در این میدان، با شکوه خاصی برگزار می‌گردد. این میدان و معماری بناهای آن به عنوان یک سایت میراث جهانی از طرف یونسکو محافظت می‌شود. (ضمنا ما اون شاه توپ و گلوله اش و شاه زنگ ناقوس شکسته و نقطه صفر مرکزی را هم ندیدیم و لیدر هم چیزی در موردش نگفت)

میدان سرخ.jpg

آرامگاه سرباز گمنام:

آرامگاه سرباز گمنام در باغ الکساندریا پارک الکساندر  و نزدیک به دیوار کرملین قرار گرفته است. روبه‌روی این یادمان، یک ستاره پنج پر در محوطه میدان وجود دارد که شعله جاویدان از وسط آن بیرون می‌آید. این محوطه خیلی بزرگ نیست و توسط دو سرباز محافظت می‌شود. در جنگ جهانی دوم و زمان جنگ مسکو در سال ۱۹۴۱، سربازان کشته شده در گوری جمعی نزدیک به «زلنوگراد» دفن شدند. این مکان علامتی از محل توقف آلمانی‌ها می‌باشد که قصد رسیدن به مسکو را داشتند. در دسامبر سال ۱۹۶۶، بقایای سربازان گمنام به دیوار کرملین منتقل گردید و در سال ۱۹۶۷ مقبره آن‌ها به روی عموم مردم بازگشایی شد. یادمان با شاخه‌ای از برگ بو تزئین شده و یک کلاه سربازی در بالای نشان آن به چشم می‌خورد.

ضمنا هر سرباز نظامی روسیه رو که می دیدم ناخوداگاه یاد سریال چرنوبیل می افتادم که چقدر گذشت و فداکاری کردن تا از یک فاجعه جهانی جلوگیری کنن. ضمنا درفروردین سال 1396 آقای روحانی رئیس جمهور محترم نیزجهت ادای احترام در این  آرامگاه حضور یافتند . توریست های زیادی از کشورهای مختلف با لباس نظامی در اینجا بودند و عکس می گرفتند.

مجسمه مارشال ژوکوف :

گِئورگی کُنستانتینوویچ ژوکوف (ژوکف) (زادهٔ ۱ دسامبر ۱۸۹۶ - درگذشتهٔ ۱۸ ژوئن ۱۹۷۴)، معروف به «مارشال ژوکوف»، فرمانده نظامی و سیاست‌مدار اتحاد جماهیر شوروی بود. بسیاری او را موفق‌ترین فرمانده زمینیِ جنگ جهانی دوم می‌دانند. شهر برلین به دست او گشوده شد. نیروهای او نخست رایشتاگ را به‌دست آوردند و شکست آلمان نازی را اعلام کردند. پس از آن، ژوکوف به‌عنوان ژنرال پیروز در شهر مسکو رژه پیروزی رفت.

پس از جنگ، مغضوب استالین قرار گرفت و استالین او را به مأموریت‌های بی‌ارزشی که درخور او نبود فرستاد. با به قدرت رسیدن نیکیتا خروشچف، ژوکوف، که به او در حذف لاورنتی بریا کمک کرده‌بود، دوباره به ساختار قدرت بازگشت.

مجسمه ژوکوف درست در کنار پارک الکساندروفسکی و روبه روی موزه ی ملی و تاریخ روسیه و میدان سرخ درمسکو قرار دارد و در زیر پای مجسمه مارشال عقاب نازی ها میباشد به نماد شکست نازی ها توسط این شخص.

مارشال ژوکوف.jpeg

تصویر مارشال :

بازار گوم (GUM Shopping Center)

مرکز خرید گوم را دیدیم ، توی صف رفتیم  بستنی قیفی معروف اونجا رو هم خوردیم از بس توی سفرنامه ها نوشته بودن اینجا بستنی بخورید ، (ترسیدیم اگه بستنی نخوریم کتک بخوریم) . ضمنا قیمت بستنی قیفی 100 روبل بود . زبان روسی بلد نبودیم که بگیم چه مزه ای می خواهیم اونا هم برای ما ماکت بستنی قیفی با رنگ های مختلف درست کرده بودن با دست اشاره می کردیم این رنگی بده، بستنی ها را به همراه دستمال کاغذی مخصوص ارایه می کنند که آرم برند بازار گوم روی آن می باشد .خیلی ها با ژست خاصی از بستنی (دستمال کاغذی باید حتما دور بستنی باشه وگرنه باطله ) در دستشون عکس می گرفتند . من که دیدم کلاس کار خیلی بالاست، کلا جوادبازی درآوردم توی میدان سرخ همه جا بستنی به دست عکس گرفتم.

امروزه می توان از این مجتمع  با قدمتی بالغ بر 100 سال به عنوان مرکز خریدی پیشرو در مسکو و یکی از ساختمان های نمادین این شهر نام برد. نقطه عطفی در بین مراکز خرید مسکو که مانند نگینی در بین انگشتر میدان سرخ می درخشد.

فضای داخلی گوم بسیار باشکوه و به صورت سه طبقه با یک سقف شیشه ای ستودنی طراحی شده، در وسط این مجتمع یک آبشار زیبا قرار دارد که می توان در آن عکس هایی جادویی را ثبت کرد و قرارهایی به یادماندنی را رقم زد.

این مرکز خرید کافه ها، رستوران ها و گالری های متعددی را در دل خود جای داده و در مسکو از آن به عنوان یک مرکز فرهنگی نیز یاد می شود. فروشگاه های لوکس این مجتمع جایگاه برندهای برتر جهانی و گران ترین لباس های دنیاست. به طور کلی این مجموعه با ارزش تاریخی و تجاری بسیار بالا نه تنها محبوب ترین مرکز خرید شهر بلکه یکی از بزرگترین جاذبه های  توریستی مسکو به شمار می رود.

قیمت غذا در رستوران های گوم گران است (ما فقط به اندازه رد شدن از بازار و خرید بستنی وقت داشتیم و بیشتر از این لیدر اجازه نداد).

صف بستنی در گوم :

گوم (2).jpg

ژست عکس با بستنی.jpg

مقبره لنین

شانس آوردیم اون روز اجازه بازدید ازجسد مومیایی لنین را دادن چون معمولا دوشنبه ها و جمعه بسته است. البته باید توی صف بایستیم ، ایست بازرسی داره. مومیایی لنین بصورت خوابیده داخل محفظه شیشه ای خالی از هر گونه باکتری قرار داره. اتاق کاملا تاریک فقط نور قرمز مانند داخل محفظه شیشه ای بدون وجود هرگونه باکتری وجود داره. نمیدونم مجسمه لنین بود یا مومیایی لنین چون خیلی طبیعی بود انگارواقعا خوابیده. نوشته شده که جسد لنین مومیایی شده ولی اسرار نحوه مومیایی کردن هنوز فاش نشده و گفته اند این جسد برای قرن ها سالم خواهد ماند. نباید سر و صدا کرد و اجازه عکس برداری هم نداریم. منم از تصویر اینترنت استفاده کردم. سربازها آنجا هستند اتاق تاریک و باید خیلی با احترام رفتار کرد. این لنین از یه لحاظ برای من خیلی عزیزه چون گفته بود باید عهدنامه های گلستان و ترکمنچای ملغی بشه و فکر کنم همین حرفش باعث شد خیلی ها در روسیه با اون دشمن بشن  و حتی به جان ایشون سوقصد هم شد.

لنین پس از پیروزی انقلاب روسیه در ۱۶ دسامبر۱۹۱۷ (۲۵ آذر ۱۲۹۶) اعلامیه‌ای خطاب به مسلمانان روسیه و مشرق زمین منتشر کرد «... ما اعلام می‌کنیم که عهدنامه سری راجع به تقسیم ایران محو و پاره گردید و همین که عملیات جنگی خاتمه یافت قشون روس از ایران خارج می‌شود و حق تعیین مقدرات ایران به دست ایرانیان تأمین خواهد گردید».

یکی از رویدادهای مهم در قرن گذشته، انقلاب اکتبرروسیه است در ایران برخی از روشنفکران متجدد که کشور را با شرایطی آشفته و بحران زده روبرو می‌دیدند، با شور و شوق از تحولات همسایه شمالی استقبال کردند. برخی از نویسندگان و گویندگان در مدح اکتبر و رهبر آن شعر و خطابه سرودند ازجمله میرزاده عشقی و محمدتقی بهار و بسیاری از مبارزان مردم دوست مانند حیدرخان عمواوغلی، احسان‌الله خان، میرزا کوچک خان جنگلی و شیخ محمد خیابانی تحت تأثیر جنبش بلشویک‌ها، به هواداری از حکومت شورایی پرداختند

صف بازرسی جهت بازدید از مومیایی لنین :

کاخ کرملین :

(ما داخل کاخ کرملین نرفتیم چون اجازه بازدید ندادند فقط دیوارهای سرخ که مانند دژی دور کاخ را احاطه کرده بود را دیدیم .)

ارگ کرملین مسکو یک قلعه تاریخی است که به صورت مجتمع در قلب شهر مسکو ساخته شده و (از جنوب) بر رودخانه مسکوا، (از شرق) بر میدان سرخ و (از غرب) به باغ الکساندر مشرف است. بنای این کاخ در سال ۱۴۸۷ به پایان رسید.

ارگ کرملین از چهار قصر، چهار کلیسا و دیوار کرملین به همراهی برج‌های کرملین تشکیل یافته‌است. کاخ آن به منظور اسکان رئیس جمهور روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاخ بزرگ کرملین در سال 1849 شکل کنونی را کسب کرد. کاخ جدید به طول 125 متر بود و دارای 700 اتاق از جمله آپارتمان‎های شخصی خانواده شخص اول کشور بود.

در سال 1961 عمارت جدیدی به کرملین اضافه شد- کاخ کنگره ‎ها. از کاخ کنگره‎ ها برای اهداف گوناگون استفاده می‎کنند. برای اجرای نمایش‎ های تئاتری و جشن‎ های عمومی.

سالن بزرگ آن برای 6 هزار نفر درنظر گرفته شده است. وسایل صوتی برای ترجمه بیش از 29 زبان در این کاخ نصب شده اند. بالشوی تئاتر، باله و اپرا روی صحنه کاخ کنگره‎ها به نمایش می ‎گذارد.

این کاخ دارای 800 اتاق جداگانه از جمله سالن‎ها، رخت‎کن، راهرو و اتاق‎های اختصاصی برای اعضای شخص اول مملکت، اتاق مطبوعات و اتاق‎هایی برای خدمه فنی است. برای ساخت این کاخ فقط 16 ماه وقت صرف شد و جایزه لنین به طراحان و معماران آن تعلق گرفت.

کرملین جایی است که تمام راه‎های روسیه به آنجا ختم می‎شود. در اینجا ایوان مخوف و استالین حکومت کردند، ناپلئون از کرملین آتش‎گرفتن مسکو را تماشا کرد، لنین دیکتاتوری پرولتاریا را شکل داد، گورباچف مبتکر پروسترویکا (دگرگون‎سازی) بود، یلتسین سعی کرد اصلاحات را به انجام برساند و ولادیمیر پوتین در راه به انجام رساندن اصلاحات و قراردادن روسیه در ردیف 10 کشور پیشرفته جهان تلاش میکند.

کلیسای عیسی منجی یا مسیح منجی

را بازدید کردیم کلیسای ارتدکس است و آقایان با شلوارک را راه نمیدن ، خانم های دامن کوتاه را هم راه نمی دهند ، باید روسری داشته باشند ،سر و صدا و عکس برداری اونجا هم ممنوعه ، لطفا شمع نیت دیگران را دست نزنید و خاموش هم نکنید.

داستان این کلیسا به این صورت است  که در سال ۱۸۱۲ مردم روسیه به خاطر شکست ناپلئون در جنگ و به شکرانه اینکه حضرت مسیح شهر را از دست دشمن نجات داده انرا ساختند ،در سال ۱۹۲۰ جوزف استالین به علت عقاید کمونیستی دستور تخریب آنرا صادر میکنه ، و حتی هزار مترمربع دیواره های سنگ مرمری این کلیسا را می برن در ایستگاههای مترو مسکو استفاده می کنند ،  در واقع این کلیسا در سال ۲۰۰۰ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مجددا ساخته و بازسازی شده است ،و بیش از یک میلیون نفر از شهروندان روسیه کمک مالی برای ساخت آن کردند ،این کلیسا بلندترین کلیسای ارتدکس جهان با ارتفاع بیش  ۱۰۳متر است ،کلیسای مسیح منجی مسکو به طرز باورنکردنی ای بزرگ  و باشکوه است به طوری که ظرفیت نگهداری ۱۰۰۰۰ نفر را همزمان دارد

کلیسای مسیح منجی موزه ای هم دارد که در این موزه می توانید تصاویر و نقاشی هایی از قبل موزه و زمانی که اتحادیه ی جماهیر شوروی، استخر آبی در آن جا ساخت ببینید. همچنین بنای یادبود مردمی که استالین می خواست آن را در محل کلیسا بسازد هم به چشم می خورد.

کلیسای سنت باسیل

در مورد کلیسای سنت باسیل هم روایت زیاد داریم که با کمی اختلاف مشابه داستان معمار سنمار خودمون. سنمار رو از بالای قصر پرت کردن پایین و کشته شد، ولی این یکی رو به دست ایوان مخوف کور کردن.
اما کلیسای سنت باسیل به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی روسیه، به دستور «ایوان چهارم» مشهور به "ایوان مخوف" به عنوان نمادی از فتح خانات قزان (دولت تاتار قرون وسطایی) و برای تشکر به خاطر شکست قوم سپاهیان جنگجوی مغول ساخته شد.
اگرچه در برخی منابع سال ساخت این بنای تاریخی، 1561 میلادی عنوان شده است، اما تاریخ دقیقی درباره زمان ساخت این کلیسا توسط مورخان روس ثبت نشده و همین امر باعث می‌شود برای تخمین زمان ساخت این کلیسا از چوب و سنگ، به داستان‌ها متوسل شویم. طبق افسانه ای گفته می‌شود ایوان مخوف، چنان تحت تأثیر معماری این کلیسا قرار گرفت که دستور داد تا چشم‌های معمار آن، پوستنیک یاکلووف را کور کنند تا دیگر نتواند بنایی به این زیبایی طراحی کند، تا روزی رقیب این سازه نگردد.
حالا ایوان مخوف کی بود ؟

ایوان مخوف

ایوان چهارم واسیلیویچ  (زاده ۲۵ اوت ۱۵۳۰ مسکو - مرگ ۱۸ مارس ۱۵۸۴ میلادی مسکو)، یکی از تزاران امپراتوری روسیه بود. به خاطر جنایات بی‌بدیلش در کشور روسیه به او لقب «ایوان مخوف» داده‌اند. وی بسیار ظالم و بی‌رحم بود از اواسط سلطنتش به دلیل خیانت بسیاری از بویارها «نجبای روسیه» دچار بدبینی شد و دست به قتل و کشتار زد. ایوان چهارم ۱۲۰۰۰ نفر از بویارها را از بین برد و زمین‌های آن‌ها را تصاحب کرد. او پس از کشتار هزاران بویار دستور داد اهالی شهر نووگورد در شمال مسکو که شورش کرده بودند را در رودخانه غرق کنند. جنون مرگبار او تا جایی پیش رفت که پسر بزرگش را به ضرب چوبدستی کشت. اما به عظمت و اقتدار روسیه کمک زیادی کرد. ایوان چهارم، در سال ۱۵۴۷ میلادی و در ۱۶ سالگی به سلطنت رسید .او می‌خواست کشورش را از زیر سایه اشغال مغولها که موجب عقب ماندگی روسیه شده بود بیرون آورده و به سطح کشورهای غربی برساند. اما تا زمان مرگش موفق نشد روسیه را به یک کشور پیشرفته تبدیل کند. ایوان چهارم در چندین نبرد تاتارهای ولگا را شکست داد وشهرهای قازان و آستراخان را به خاک روسیه ضمیمه کرد.او سپس گروهی از قزاقها را به جنگ خان سیبری فرستاد و با شکست او سیبری نیز به خاک روسیه پیوست. با این حال، ایوان چهارم از خان تاتار کریمه شکست سختی خورد و خان تاتار کریمه بی‌وقفه قلمروی او و حتی شهر مسکو را مورد تهدید قرار می‌داد. ایوان در تلاش‌هایش برای گشودن دروازه‌های غرب و دریای بالتیک به روی روسیه نیز با ناکامی مواجه شد. از دیگر وقایع دوران پادشاهی ایوان ایجاد تشکیلات پلیس مخفی به نام اپریچنینا بود که مدت هفت سال میان سال‌های ۱۵۶۵ تا ۱۵۷۲ دوام داشت و نهایتاً توسط خود وی منحل شد.

تصویر ایوان مخوف :

خوب حالا بر می گردم به بقیه سفرنامه، در مسکو چیزی که از نظر شهرداری و ساخت و سازها جلب نظر میکرد این بود که برای زیبایی شهر ساختمان های در حال ساخت موظف بودن شکل و نمای ساختمان را روی پارچه های بزرگ در ابعاد واقعی پرینت رنگی کنن و روی نما بزنن هم زیباست و هم شما متوجه می شوید وقتی این ساختمان ساخته شود این شکلی می شود.

تصویر ساخت و سازهای روسیه :

مجسمه پترکبیر :

مجسمه 98 متری پتر کبیر درمحل تلاقی رودخانه مسکوا و کانال وودو اوتوودنی در مرکز مسکو قرار دارد. این مجسمه یادبود توسط معمار و مجسمه‌ساز شهیر گرجی سهراب تسرتلی و به افتخار سیصدمین سالگرد تاسیس ناوگان دریایی روسیه توسط پتر کبیر، ساخته شد. کار ساخت هشتمین مجسمه بلند دنیا در سال 1997 به پایان رسید. در این مجسمه هزار تنی، بیش از 600 تن فولاد، برنز و مس به کار رفته است. این مجسمه لقب زشت ترین مجسمه را به خودش اختصاص داده است.

شایع است که مجسمه به تقلید از طرح اولیه در نظر گرفته شده برای جشن پانصدمین سالگرد سفر کریستف کلمب به آمریکا در سال 1992 طراحی و ساخته شد. و زمانی که پروژه در آمریکا به فروش نرفته، با تغییراتی به یک مجسمه با موضوع روسی تبدیل شده. تسرتلی این داستان را انکار می‌کند.

(ما این مجسمه را در گشت شهری و از داخل اتوبوس دیدیم)

موقع برگشت به هتل از داخل اتوبوس آسمان خراش های مسکو را هم دیدیم . از جمله برج مرکوری

برج مرکوری و آسمان خراش های مسکو:

بلندترین برج غیرمسکونی اروپا و روسیه، برج مخابراتی «آستانکینو» (Ostankino) است در مسکو با ارتفاع ۵۴۰ متر. بلندترین برج مسکونی اروپا و روسیه، «برج مرکوری» (Mercury) است در مسکو با ارتفاع حدود ۳۴۰ متر که ۳۴ مین برج مسکونی دنیا محسوب می شود. «برج مرکوری» در کنار چندین آسمان خراش دیگر، در کنار رودخانه مسکو و در مجموعه ای تجاری، اداری، مسکونی به نام «Moscow City» واقع شده است.

اسمان خراش (2).jpgاسمان خراش.jpg

مجسمه داستایوفسکی  :

در موقع گشتن در شهر از داخل اتوبوس در یکی از چهارراه های نزدیک میدان سرخ مجسمه داستایوفسکی را دیدیم مجسمه (فیودور داستایوفسکی نویسنده مشهور روس ) فکر کنم مقابل کتابخانه دولتی روسیه در مسکو بود .

فیودور میخایلاویچ دوستایِوسکی (زادهٔ  ۱۸۲۱ - درگذشتهٔ ۱۸۸۱) نویسندهٔ مشهور و تأثیرگذار اهل روسیه بود. ویژگی منحصر به فرد آثار وی روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت‌های داستان است. سوررئالیست‌ها مانیفست خود را بر اساس نوشته‌های داستایفسکی ارائه کرده‌اند.اکثر داستان‌های وی همچون شخصیت خودش سرگذشت مردمی‌ست عصیان زده، بیمار و روان‌پریش. او ابتدا برای امرار معاش به کار ترجمه پرداخت و آثاری چون اورژنی گرانده اثر بالزاک و دون کارلوس اثر فریدریش شیلر را ترجمه کرد. از کتاب های وی می توان به جنایت و مکافات، برادران کارامازوف اشاره نمود.

تصویر داستایوفسکی :

داستایوف<span class= />داستایوفسکی.png

گشت اول شهری ما به اتمام رسید وتقریبا ساعت 14 با اتوبوس به هتل برگشتیم .
ظهر هم ناهار به عهده تور بود(ما در مسکو دو گشت شهری داشتیم با یک ناهار و در سنت پترزبورگ یک گشت شهری و یک ناهار ) اومدیم رستوران هتل غذا سلف سرویس بود سینی به دست ولی فقط اجازه انتخاب یک غذای گرم داشتیم. مخلفات ازاد بود ، غذای روسیه کلا به مذاق یا مزاج ما خوب نیست، گوشت خوک هم هست اگه اشپز یادش باشه شما مسلمانی بهت میگه که این گوشت خوکه.

عصر بعد استراحت رفتیم برای فروشگاه مترو پلیس، بارون اندکی می اومد چتر برده بودیم. دخترم دنبال آلبوم گروه کره ای بی‌تی‌اس بود که اصلا تو روسیه فکر کنم آلبوم وجود نداره.  همش کتاب فروشی است و بیشتر اهل مطالعه کتاب هستن (ضمنا ما از برنامه های تور اپشنال مثل سالن اپرا و رقص قو و ... به قیمت نفری ۶۰ دلار استفاده نکردیم).
شام همانجا در متروپلیس  از فست فود ( بلک استار برگر) غذا خوردیم.از مک دونالد خسته شده بودیم قیمت همبرگر ۹5 روبل و نوشابه کولا 80 روبل بود. همبرگر کم بود ولی خیلی خوشمزه بود.

شب خسته و کوفته پیاده برگشتیم هتل ، لازم به ذکره سعی کنید شبها دیروقت تنها و پیاده بیرون نباشید . پیش خودتون نگید ساعت ۱۱ و ۱۲ شب پیاده میرم یا میام هتل ، نمی خوام بگم امنیت نیست ، اتفاقا تمام شهر دوربین داره و همه چی کنترل میشه . درسته که شبها از ساعت ۱۰ شب به بعد مشروب فروختن ممنوعه ولی خوب توی مسکو اعتیاد به مشروب زیاده.

پنج شنبه 14 شهریور ماه 1398

بازدید از مترو مسکو

صبح ساعت ۱۰ صبحانه خورده راهی گشت مترو گردی شدیم که جز برنامه های تور بود. پیاده راهی نزدیک ترین ایستگاه مترو شدیم. یعنی در حدود 20 دقیقه پیاده روی که برای افراد مسن سخته مخصوصا پله های مترو . از مترو و ایستگاه های زیبای آن بازدید کردیم. برای گم نشدن همه باید به لیدر تور توجه کنن که بفهمن چند ایستگاه دیگه باید از مترو پیاده بشن. البته برای ما مشخص نشده بود که اگر گم شدیم، زودتر یا دیرتراز قطار پیاده شدیم تکلیف چیه ؟ قطارها قدیمی است ولی سرعت خوبی داره، سر وقت میان. می تونی حتی ساعت خودت رو با حرکت قطار تنظیم کنی ، فرهنگ بسیار خوب روس ها اینه که برای خانم ها و افراد مسن بلند میشن و جای خودشونو بهتون میدن ، و اگه کسی توجه نکنه دیگران بهش تذکر میدن که طرف بلند شه و اجازه بده افراد مسن بشینن. حتی خانم ها برای مردهای مسن بلند میشن که اونا بشینن.

در ایستگاههای مسکو مخازن بزرگ و فلزی وجود دارد که برای خنثی کردن بمب می باشد و هرکسی به بسته ای مشکوک باشد که شاید بمب باشد آنرا درون این مخزن می اندازد .
نکته بعدی سرعت نسبتا بیشتر پله برقی هاست که باید مواظب و دقت بیشتری داشته باشید ، فکر می کنم ۴۰ متر طول داشته باشن. البته جاهایی هم مترو پله داره که افراد کهنسال و اونهایی که درد پا و زانو دارن باید مراقب باشن که ممکنه کندی حرکت اونا باعث بشه از گروه عقب بمونن.  پس از قبل با تورلیدرتون هماهنگ کنید. ایستگاههای مترو مسکو برخلاف ایران اینطوریه که شما در سکو وسط قرار میگیرید و به دو طرف راست و چپ ارتباط دارید یک طرف شما قطار رفت است و طرف دیگر شما قطار برگشت پس باید مواظب بود که اشتباه سوار نشد.

مواظب گوشی و کیف پول خودتون هم باشید که دزد ها همه جا هستن و در کمین. سال ها تجربه و برنامه ریزی کردن برای جیب بری، توی پله برقی ها سمت راست بیاستید و سمت چپ را برای کسانی که عجله دارن باز بزارید که رد بشن.
برای سوار شدن مترو هم کنار سمت چپ یا راست درب ها بیاستیم و لاین وسط را برای پیاده شدن مسافر ها خالی بزاریم، اول اجازه بدهیم مسافرها پیاده بشن و بعد ما سوار بشیم.

متر.jpegمترو (2).jpg

مجسمه های مترو

مجسمه های زیادی توی مترو روسیه هست و هر ایستگاه معماری و زیبایی خاص خودش را دارد. مجسمه ها هر کدام تفسیری دارند که بهتره مطالعه کنید یا از لیدر بپرسید اگه سواد داشته باشه براتون توضیح میده. مثلا مجسمه یک مادر بود با نوزاد در بغل، تفسیر این بود که مادر دارد فرزندش را تقدیم کشور روسیه می کند. نقاشی های زیبایی هم در ایستگاههای مترو وجود دارد .
خرافات در مترو هم وجود داشت. مردم دست می کشن به مجسمه ها ، مثلا قنداق یک اسلحه. مردم دست میکشن به پوزه یک سگ. دست میکشن به مرغ و خروس و...
می گفتند خوش شانسی  میاره، مترو شهر مسکو مجسمه‌ هایی از جنس برنز وجود دارد که مردم معتقدند اگر به بینی براق این مجسمه دست بزنند برایشان خوش‌شانسی می‌آورد. مشابه همین در سن‌پترزبورگ در کنار پلی که از نزدیکی قلعه پتروپاول قرار دارد، مجسمه خرگوشی دیده می‌شود با سکه زدن به آن برای خودتان شانس جمع می‌کنید.
مجسمه یه خروس و مرغ بود هر دختری شوهر می خواست دست می کشید به خروس و هر پسری زن می خواست دست می کشید به مرغ کلا خنده بازاری شده بود اونجا.

مترو (3).jpg

مترو (4).jpg

مترو (5).jpg

(منبع عکس اینترنت)

خیابان آربات قدیم :

بعدش رفتیم برای دیدن خیابان اربات قدیم (آربات جدید هم داریم ولی ما وقت نکردیم برویم ). خانه و مجسمه پوشکین و همسر زیبایش خانم ناتالی.
خیابان اربات مخصوص پیاده روی است و مثل خیابان استقلال استانبول اجازه تردد به خودروها رو نمیدن خیابان آربات از قدیمی ترین و معروفترین خیابان این شهر محسوب می شود. امروزه اهمیت این خیابان، هم رده ی میدان سرخ و تئاتر بولشوی و حتی کلیسای سنت باسیل است از سال ۱۹۸۶ به بعد، خیابان آربات مسکو کامل مخصوص عابران پیاده شد و در نتیجه نقاشان و هنرمندان زیادی را جذب خود کرد. کف خیابان سنگ فرشه پراز  فروشگاه برای خرید سوغاتی، رستوران و دستفروش های هنرمند .

از خیابان آربات تا کارملین، پیاده ۱۰ دقیقه راه است.

نزدیکترین ایستگاه مترو، Smolenskaya و Smolenskaya هستند که در خط سوم متروی این شهر قرار دارند. این خیابان به طول ۱ کیلومتر است و بین این ۲ ایستگاه کشیده شده است. خانه پوشکین در این خیابان است و مجسمه او همسر زیبایش ناتالی درست روبروی خانه پوشکین می باشد. ما اینجا عکس دسته جمعی گرفتیم .

تصویر خیابان آربات قدیم :

خانه پوشکین :

الکساندر سِرگِیویچ پوشکین شاعر و نویسندهٔ روسی سبک رومانتیسیسم است. او در ۶ ژوئن ۱۷۹۹ در شهر مسکو چشم به جهان گشود و در ۱۰ فوریه ۱۸۳۷ در سن پترزبورگ درگذشت.

پوشکین بنیان‌گذار ادبیات روسی مدرن به حساب می‌آید و برخی او را بزرگ‌ترین شاعر زبان روسی می‌دانند.
بطور خلاصه پوشکین نویسنده و شاعر انتقادی بوده و سال ها در تبعید بسر می برده است و حکومت وقت روسیه سعی داشته او را بدون سر و صدا از بین ببره ، پس با نقشه قبلی به یک افسر ورزیده و تیرانداز فرانسوی ماموریت میدن که خودشو به خانم ناتالی همسر خیلی زیبای پوشکین نزدیک کنه و ابراز عشق کنه ،شایعات رابطه نامشروع این دو نفر در شهر پخش میشه و طبق رسوم اون زمان پوشکین برای دفاع از شرفش با اون افسر مجبور به دوئل نابرابر میشه ، دوئل قلم بدست با افسر تفنگ بدست، که نتیجه از قبل معلوم بود ، پوشکین با اصابت گلوله به شکمش بعد از دو روز کشته میشه ، کشته هم نمی شد به علت عمل دوئل که غیرقانونی بود و جرم داشت محاکمه می شد.

حالا سوال براتون پیش میاد چی به سر خانم ناتالی خیلی زیبا میاد ، ایشون بعد مرگ پوشکین دو دفعه ازدواج میکنه ‌و صاحب فرزندانی میشه ، ولی نامردی نمیکنه و همسر اون افسر فرانسوی قاتل نمیشه! داستان دوئل پوشکین را هم پیشنهاد می کنم خودتان مطالعه کنید! ضمنا پوشکین مترجم آثار سعدی به زبان روسی است

استاد دانشگاه علوم طبیعی و آکادمی پتروفسکی روسیه با اشاره به علاقه وافر و تاثیر پذیری پوشکین شاعر نامدار روسی از سعدی گفته که : (بدون اغراق می توان گفت که پوشکین مترجم آثار سعدی به زبان روسی بوده است).

منزل پوشکین :

مجسمه پوشکین و خانم ناتالی

تالار بولشوی

در روسیه تالار های تئاتر زیادی وجود داره تالار بولشوی در مسکو یکی از مشهورترین تالارهای جهان برای اجرای هنرهای “باله” و “اپرا” در جهان می باشد و اغلب بزرگان موسیقی را در طول تاریخ به خود دیده است. با توجه به این که روسیه یکی از بزرگترین کشورهای جهان است و تاریخی بسیار کهن و تمدنی باستانی دارد، طبیعی است که در زمینه هنرهای نمایشی حرف های بسیار برای گفتن داشته باشد.

تصویر بولشوی :

از جمله بهترین باله ها می توان به رقص باله دریاچه قو، باله زیبای خفته، باله فندق شکن اشاره نمود که همگی آثار پیوتر ایلیچ چایکوفسکی موسیقیدان و آهنگساز بزرگ روسی است. چایکوفسکی درسال ۱۸۹۳ درسن ۵۳ سالگی در شهر سن پترزبورگ درگذشت. دلیل رسمی مرگ وی ابتلا به وبا که احتمالاً از طریق نوشیدن آب از یک لیوان آلوده منتقل شده بود، اعلام شد.

ولی چون من خاطره گروگانگیری در تئاتر روسیه را در ذهن داشتم و از طرفی علاقه مند به اپرا هم نبودم از تور آپشنال اون استفاده نکردم.

کشتی هتل رادیسون رویال (سلطنتی ) مسکو:

این تور جز برنامه های آپشنال بود که ما شرکت نکردیم فکر کنم هزینه ای بیش 60 دلار به همراه شام  برای هر نفر بود. این کشتی در واقع یه رستوران در حال حرکت هست. از این مقدار پول شام آن بالغ بر 1800 روبل می شود (310هزارتومن ایران )که البته کسانی که شرکت کرده بودند گفتند غذا خوب بوده اما چیزی در مورد نسبت قیمت به کیفیت نگفتند. الان هر تورلیدری که این سفرنامه منو ببینه میگه اقا شما همش پول و هزینه مهمه و نمی خواهی برای لذت بردن و اهمیت به فرهنگ و تاریخ کشورها دلار خرج کنی و بهره کافی از مسافرت نمی بری و هزارتا تهمت و افترا دیگه.

ولی من دوست ندارم پول بیخود و زیادی خرج برنامه های شرکت کنم قیمت های اونا خیلی بالاست ترجیح میدم خودم تحقیق کنم و خودم بروم جاهای دیدنی را ببینم و تجربه کنم .حالا تور لیدر ها می خواد خوششون بیاد یا بدشون بیاد .

هتل رادیسون رویال 10 کشتی لوکس توریستی در اختیار دارد که هر یک به ارائه ی خدمات گردشگری و تفریحی برای توریست ها مشغولند. شما می توانید با تور دو ساعته ی کشتی های رادیسون رویال از شهر دیدن کنید. تماشای دیدنی های مسکو چون کاخ کرملین و یا کلیسای سنت باسیل از عرشه ی کشتی رادیسون رویال و همین طور درون کشتی دیوارهای شیشه ای این امکان را به شما می دهد تا به تماشای نمایش و رقص بپردازید. بهترین زمان برای سفر با کشتی لوکس رادیسول رویال، غروب مسکو خواهد بود، زمانی که روی آب ها شناور بوده و می توانید به تماشای غروب خورشید نیز بنشینید. با این کشتی امکان این را پیدا می کنید که رودخانه ی مسکو را درنوردیده و زیبایی های بی حد و حصر شهر مسکو را از این کشتی و از روی آب مشاهده کنید.

قیمت بلیط کشتی فکر کنم در حدود 1000 روبل باشد .

چندنکته قابل ذکر

_روسیه زن سالاریه و زنها خیلی مهم هستند .
_زنها حقوق برابر با مردها دارن در تمام اعلان ها این حقوق رعایت شده حتی در تمامی  تصاویر و مجسمه ها درکنار مردان ، زنان حضور دارند .
_زنها کار میکن و فرهنگ خوب کارکردن دارن، من دخترای زیبا و زیادی توی سنت پترزبورگ دیدم کنار خیابان دستفروشی یا سوت بلبلی می فروختن
_زن ها و شوهر ها به کار میرن و بچه ها در خانه توسط پدر و مادر بزرگ ها نگهداری و بزرگ میشن
_قوانین اخذ اقامت از طریق ازدواج سخت شده
_هتل های مسکو خیلی بهتر از سنت پترزبورگه، اونجا بناهای قدیمی و تاریخیه ولی در مسکو هتل ها نوساز هستند
_ گاها در یک واحد آپارتمان ۸۰ متری  دوتا خانواده توش زندگی می کنن و دستشویی و حمام و آشپزخانه بینشون اشتراکیه .

_ خیلی به ظاهر و سر و وضعشون اهمیت میدن و شیک و مرتب  بیرون از خانه می آیند .(شایددرآمد کمی هم داشته باشند )
_ مثل ما غذا زیاد نمی خورن، بیشتر سیب زمینی می خورن. برخلاف ما که زیاد برنج می خوریم
_زبان انگلیسی زیاد بلد نیستن، مترجم گوگل خیلی بدرد خوره اونجا
_برق اونجا مثل ایرانه تبدیل نمی خواد برای شارژر موبایل
_ مردم اونجا  اهل سلام و علیک با غریبه ها نیستن و غرور خاصی دارن
_توالت های سطح شهر پولی هستن
_ هواشناسی رو چک کنید لباس گرم و چتر همراه داشته باشید. در روسیه ممکنه به یکباره باران بگیره .
_ بیرون میروید کارت هتل رو همراه داشته باشید که اگه راه را گم کردید، آدرس داشتن خیلی بدرد میخوره، می تونید به راننده تاکسی نشون بدید که شما رو ببره هتل

تصویرکارت هتل :

ساعت ۱۳ دوباره با مترو برگشتیم به سمت هتل و ما برای خرید و صرف ناهار رفتیم به همون مرکز خرید مترو پلیس، همسفر ما یک خانمی بود که میخواست برای شوهرش کاپشن بخره. روسیه پوشاک گرم مخصوص زمستان زیاده به پول ایران از 800 هزارتومن به بالا کاپشن پاییزه وجود داشت . خرید ها انجام شد ، ناهار کی‌اف‌سی مرغ سوخاری خوردیم. خوشمزه بود به همان قیمت هایی که قبلا در سفرنامه سنت پترزبورگ گفتم. موقع برگشتن از متروپلیس یاندکس تاکسی گرفتیم برای رفتن به هتل ، حدود ۱۴۵ روبل.

Screenshot_2019-09-20 Время работы ТЦ Метрополис.jpg
از سوپر مارکت هتل شیر و ماست و ...خرید کردیم.
چمدان ها را بستیم، استراحت کردیم ، چون نیمه شب ساعت ۲ باید حرکت کنیم به سمت فرودگاه مسکو ساعت ۶ صبح پرواز داریم به تهران.

جمعه 15 شهریورماه 1398

توی لابی راس ساعت با چمدان ها منتظر لیدرمون بودیم. لیدر یه تور دیگه زود اومده بود و داشت پاسپورت ها رو تحویل مسافرها میداد. دیدیم آقای واحدی در گروه واتس اپ پیام میدن چمدونها رو بیاریم توی اتوبوس و پکیج صبحانه بگیریم و ... حالا اکه کسی گوشی یا واتس اپ نداشت تکلیف چیه؟ بلاخره ایشون تشریف آوردن توی اتوبوس پاسپورت ها را گرفتیم. هتل برامون صبحانه پکیج کرده بود با خودمان ببریم فرودگاه. برگه های اقامت مهمه گم نشه داخل پاسپورت ها باشه چون توی فرودگاه ازمون پس میگیرن. فرودگاه شرمیتوا نزدیک هتل بود تقریبا ۳۰ دقیقه با ماشین طول کشید.
لیدرمون توضیح لازم در مورد فرودگاه را دادن از همه بابت سفر تشکر کردن و از کم و کسری ها عذرخواهی نمودند، توجه کنید قبل از تحویل بار و ایجاد دردسر برای سایرین و اتلاف وقت خود و دیگران، ترازو در فرودگاه هست چمدان ها را از قبل وزن کنید. هر نفر یک چمدان و وزن چمدان بیشتر از ۲۰ کیلو نباشه وگرنه باید پول اضافه بار بدید. یکی از همسفرای ما سگ خریده بود، ۹ میلیون تومن، خیلی کوچولو بود سگه. توی ایران باید گمرکی بده ولی فکر کنم توی ایران این سگه دوبرابر قیمت داشته باشه!
اب معدنی حق بردن به هواپیما ندارید. اگه تو چمدون باشه باید دوباره در بیارید و برگردید تا دوباره بازرسی بشید.
پاور بانک یا فندک باید داخل چمدان باشه داخل ساک دستی نمیشه ببرید. ممکنه بگن گاز فندک را هم خالی کنید هول نشید طرف داره به روسی چی میگه . کفش های خانم ها اگه خیلی ضخیم و ارتفاع داشته باشه باید از پاهای مبارک در بیاری، از زیر دستگاه رد می کنن  روبل های اضافی خودتونو توی فروگاه تبدیل به دلار کنید چون توی ایران ضرر می کنید! دلار هم سعی کنید تاریخ قدیمی بهتون ندن،  توی فرودگاه مکان های پیشرفته با امکانات لازم مخصوص خواب راحت درست کردن ۵۰۰ روبل هزینه داره.

تصویر فرودگاه :

تصویر محل های مخصوص استراحت یا خواب در فرودگاه :

به شماره گیت و پرواز و صندلی توجه کنید. نمی دونم چطور شد که ما دیگه لیدرمون را ندیدیم و  وقت نشد از هم خداحافظی کنیم ، سر ساعت سوار هواپیما شدیم. پذیرایی لازم داخل هواپیما شدیم (مشابه همون قبل که توی سفرنامه سنت پترزبورگ نوشتم ) البته همه مسافرها خواب بودن.(اول ابمیوه میارن براتون بعد غذا و اخرسر هم کافی یا چایی).

تصویر بسته غذایی هواپیما:

۴ ساعته رسیدیم فرودگاه امام خمینی تهران. همسر اون خانم (همراه ما در سفر) اومده بودن فرودگاه استقبال ایشون با هم اشنا شدیم. از همسفرمون و همسرشون خداحافظی کردیم و به سمت پارکینگ فرودگاه حرکت کردیم. ماشین ما از هفته گذشته در پارکینگ بود ، ۱۶۰ هزارتومن هزینه پارکینگ ما برای این یک هفته شد. درخاتمه باید بگم سفر 7 روزه یا 8 روزه با این وضع ساعات پروازی برای روسیه کمه و باید حداقل 10 روز باشد .مثلا ما اصلا وقت نشد به موزه فضانوردی مسکو برویم.  5 شب سنت پترزبورگ و 4 شب مسکو کفایت می کند .سنت پترزبورگ به نظر من خیلی زیباتر از مسکو است .

ممنون که وقت گذاشتید و مطالعه کردید .