سفرنامه روسیه، سنت پترزبورگ شهرتزارها

10-Russia-Blog cover (01-03-11).jpg

قست اول سفرنامه سنت پترزبورگ :

مقدمه و صحبتی با خوانندگان محترم

سلام . در ابتدا باید بگم من سفرنامه نویس حرفه ای نیستم و نمی تونم به خوبی دیگران سفرنامه بنویسم ، برای جایزه و این جور چیزها هم نمی نویسم در سایت خوب لست سکند سفرنامه های بی نظیری دیدم که توسط تور لیدرها ودیگران نوشته شده بود کسانی که در اینکار حرفه ای هستند ، و خیلی استفاده کردم و برایم خیلی مفید بود ، توصیه می کنم اگه سفری پیش رو دارید حتما همه این سفرنامه ها رو سر فرصت مطالعه کنید ، من سعی کردم چیزهایی رو بنویسم که کمتر مطرح شده باشه و تکرار مکررات نکرده باشم ، بسیاری از مطالبی که نوشتم صحبت ها و اطلاعاتی بود که از تور لیدر گروه گرفته ام و همچنین در اینترنت تحقیق کردم .سعی کردم از جاهای دیدنی کمتر عکس بزارم تا شوق دیدار شما در سفرکمتر نشه ،خوب بعضی جاها رو به دلایل مختلف نتونستم عکس تهیه کنم و مجبور شدم از اینترنت بردارم . به نظر من اگه با چشم خودتون دیدن اون مکان ها را شخصا تجربه کنید خیلی بهتره ، من اولین بار که رفتم مکه مدیر کاروان چشم های ما رو با دستمال بست همینطور دست همدیگه رو گرفته بودیم مثل کورها می رفتیم بعد یکجا ما را متوقف کرد گفت چشم بندها را باز کنید من یهو دیدم جلوی خانه خدا کعبه هستم و هیچ وقت اون حالت شادی و روحانی که بهم دست داد را فراموش نمی کنم.

سعی کردم سفرنامه را در دو قسمت به تفکیک شهر تهیه کنم امیدوارم این تجربه سفر تور روسیه من در سنتپرزبورگ و مسکو براتون مفید باشه و از نظرات یا انتقادات خوب خودتون منو مطلع کنید ،

جمعه ۸ شهریورماه 1398

من به اتفاق اعضای خانواده که جمعا 5 نفر بودیم روز جمعه ۸ شهریورماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۳ از فرودگاه امام خمینی پرواز هواپیمایی نوردویند به سمت سنپترزبورگ حرکت کردیم.(دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه امام بودیم. وزن چمدان ها برای بار بایستی بیشتر از ۲۰ کیلو نباشد ، بدون هیچ مشکل یا معطلی از گیت عبور کردیم) شرکت هواپیمایی روسی بود ، خلبان و خدمه پرواز همگی روسی بودند ، پذیرایی مناسبی به همراه ناهار در هواپیما به عمل آمد(بسته بندی غذا خوب و جالب  بود) ، مهماندارها به زبان انگلیسی حرف میزنند از شما می پرسند مرغ می خورید یا کباب که ما چیکن (مرغ) خواستیم . نوشیدنی آب میوه می پرسن آب سیب یا آب پرتقال یا لیموناد و در مورد نوشیدنی گرم هم می پرسند کافی یا چای . اگه بگید کافی سوال می کنند با شیر یا بدون شیر . ضمنا تور ما از شرکت الفبای سفردر تهران بود ، و اولین بار بود که این آژانس را تجربه می کردم . خانم پیرهادی کارهای قرارداد ما را انجام داده بودند و دفترچه راهنمای سفر را هم بهمون دادند  .

تصویر دفترچه راهنمای سفر به روسیه :

تصویر ناهار داخل هواپیمایی روسی نوردویند:

تلاش های من در تهران برای اطلاع از تورهای آپشنال و قیمت های آن به جایی نرسید و گفتند خبر ندارند ،تور لیدر در روسیه به شما خواهد گفت . قرار است ابتدا ۴ شب سنت پترزبورگ وبعد ۳ شب مسکو باشیم و روز جمعه ۱۵ شهریورماه به تهران برگردیم. ساعت ۱۷.۳۰ به وقت ایران رسیدیم فرودگاه سنت پترزبورگ (ساعت اونجا یکساعت و نیم از ایران عقبتره ) از آسمان و از پنجره هواپیما شهر را میدیدم بسیار سرسبز بود و انگار شهر را جنگلی از درختان احاطه کرده ، اتوبان ها را می دیدم که کمترین خسارت را به درختان زده اند ، دور تا دور اتوبان ها درخت بود ، از تهران به ما گفته بودن هوای روسیه ممکنه  یهو سرد بشه و بارندگی داشته باشیم پس در تمام فصول سال لباس گرم و چتر همراه داشته باشید .پیش خودم خوشحال بودم که از زمان حکومت آقای پوتین درهای روسیه به روی توریست ها باز شده و می توانیم به این کشور زیبا و پهناور مسافرت کنیم ، چون همانطور که می دانید در زمان های گذشته و دولت های کمونیستی به راحتی اجازه ورود و حتی خروج از شوروی به افراد داده نمی شد.

تصویر فرودگاه سنت پترزبورگ :

علی ایحال به راحتی و بدون مشکل پاسپورت ها توسط مامورین چک شده پس از مهر ورود به همراه برگه کوچک مهاجرت تحویل داده شد، حفظ و نگهداری این برگه ها خیلی مهمه و باید همیشه همراه و لای پاسپورت باشه، لطفا از پاسپورت و ویزا و این برگه اقامت عکس گرفته ودر گوشی خود داشته باشید. در صورت گم کردن این برگه مهاجرت کوچولو در بازگشت به ایران دچار مشکل می شوید و شاید دیگر نتوانید به روسیه سفر کنید، نکته بعدی که توی بعضی از سفرنامه ها اشاره شده بود که موقع ورود در فرودگاه قسمت کنترل گذرنامه پیش باجه پلیس های افسر زن نرویم چون گیر میدن و کند کار می کنن و مردها بهتر و سریعتر هستند، ولی برای ما اصلا اینطور نبود و اون افسر خانم خیلی سریع مدارک رو چک کرد و برگه اقامت رو صادر کرد، البته در تمام روسیه همه انگلیسی بلد نیستند و ما برای راحتی کار بهتره صفحه پاسپورت که ویزا به زبان روسی در آن درج شده را آماده و نشان بدهیم. پاسپورت های ما برعکس اونها باز میشه و ورق میخوره پس برای اینکه در وقت صرفه جویی بشه همانطوری که گفتم عمل کنید. در راه آهن هم همینکار را کردیم تا کارچک کردن مدارک سریعتر انجام بشه.

تصویر برگه مهاجرت:

چمدان های خود را دریافت کردیم و لیدر تور اقای واحدی اونجامنتظر مسافر ها بود، مسافرها رو شماره گذاری کرد ما گروه شماره ۸ شدیم. ضمنا یه خانمی از تور ما تنها سفر کرده بودن که از ما خواهش کرد در صورت امکان  با خانواده ما همراه بشن که تا اخر سفر ایشون با ما همراه بودن، توی فرودگاه لطفا پول چنج نکنید، ضرر می کنید. توی شهر بانک ها خیلی بهتره، صرافی ها کارمزد کم می کنن، سعی کنید دلارهای تاریخ جدید و تانخورده ببرید چون با قیمت بالاتری بر میدارن، در موقع سفر ما هر روبل روسیه ۱۷۱ تومن ایران بود و ما ابتدا ۲۰۰ دلار دادیم لیدرمون با قیمت نسبتا خوب ۱۳۰۰۰ روبل چنج کرد، خواستیم سیم کارت بخریم توی فرودگاه نمایندگی مگافون یا ام تی سی نبود، فقط یه شرکت دیگه بود، خیلی گرون میگفت در حدود۶۰۰ تا ۹۰۰ روبل. قرار شد فردا از شهر سیم کارت خوب و ارزانتری بخرم. برای خرید سیم کارت باید حتما اصل پاسپورت ارایه بدهید و ببینید چند روز می خواهید. 7 روزه هم دارند با اینترنت نامحدود. از اطلاعات فرودگاه آدرس نزدیک ترین نمایندگی سیم کارت به هتل رو پرسیدیم که خیلی کمک کرد و روی نقشه برامون علامتگذاری کرد و حتی روی صفحه مانیتور نشونمون داد.

تصویر راهنمایی اطلاعات فرودگاه برای پیداکردن نمایندگی فروش سیم کارت در شهر :

اتوبوس ها منتظر ما بودن ، راننده روس بود و دست به چمدان ها نمیزد، خودمان چمدانها را توی بار گذاشتیم، البته همه افراد تور به هم کمک می کردند.  کلاس راننده های روس خیلی بالاست از قرار معلوم تحصیل کرده هم هستند. روس ها کارهای کارگری را واگذار کرده اند به کشور های دیگه مثل ازبک ها. خلاصه سوار اتوبوس شدیم، لیدر سفارش کرد فرهنگ انعام دادن و ... به راننده فراموش نشه. یه ظرف مخصوص هم راننده گذاشته بود کنار فرمون برای انعام. چرخی در شهر زدیم، لیدر توضیحات خوبی از شهر و بناها داد، لیدرمون بیشتر علاقه داشت در مورد تاریخ وفرهنگ و آداب و رسوم روسیه توضیح بده.  تورمون تور شاد و بزن و برقص هم نبود، میگفت تجربه ۱۲ ساله اقامت در روسیه را داره، خیلی آن تایم بود می گفت قوانین اینجا سخته اگه اتوبوس توقف زیادی داشت باشه پلیس جریمه میکنه وبرای ما استرس ایجاد میکرد. زمان بازدید کمی میداد، حس همکاری و همیاری زیادی هم نداشت، خلاصه ایشون گفت روسیه به شدت زن سالاری است، مردها بیشتر دنبال تفریحات هستن، اقتصاد خانواده توسط زن ها اداره میشه. بچه ها اکثرا توسط پدر بزرگ و مادر بزرگ ها نگهداری میشن ،خانه ها کوچک و گاها دو یا سه خانواده بطور مشترک در یک واحد زندگی می کنند و چون بیشتر بیرون از خانه هستند اکثرا برای خواب از خانه استفاده می کنن. در مورد شب های سفید روسیه توضیح داد. در کشور روسیه هر سال در اوایل فصل تابستان، پدیده ای اتفاق می افتد که به شب های سفید روسیه مشهور است. اگر چه این پدیده ی خارق العاده در چند شهر این کشور اتفاق می افتد اما قطعا در شهر سن پترزبورگ، زیبایی ای باورنکردنی و متفاوت از بقیه ی شهرها دارد .
اگر خواستید به شهر سن پترزبورگ سفر کنید، سعی کنید این سفرتان را به فصل تابستان و اوایل آن تقریبا ۲۱ خرداد تا ۱۱ تیرماه (۱۱ ماه ژوئن تا ۲ جولای) موکول کنید تا بتوانید از یکی از زیباترین جلوه های طبیعی طبیعت، لذت ببرید. در این پدیده ی منحصر بفرد، شب ها هم آسمان روشن است و یا حالت گرگ و میش دارد و این موضوع به این دلیل است که به علت وسعت مدار عرضی، طلوع و غروب خورشید به اندازه ای به هم نزدیک می شوند که خورشید دیگر نمی تواند در افق برود و در نتیجه شب ها روشن می مانند.
چند جا هم اتوبوس توقف داشت عکس هم گرفتیم، رودخانه نوا را دیدیم و یک کشتی بادبانی قدیمی را هم کنار ساحل دیدیم فکر کنم تبدیل به رستوران شده بود. یک ناو جنگی را هم در کنار ساحل شهر دیدیم که متوقف بود، جایی را هم دیدیم که مثل دانشگاه جنگ یا موزه جنگ بود و پر از تانک و توپ بود.

تصویر شهر و رودخانه نوا :

تصویر کشتی قدیمی :

تصویر ناوجنگی :

کنار رودخانه نوا ، چند تا خانم و آقا بودن با لباس های روسی قدیمی که در قبال پول با شما عکس میگیرن. چون قیمت زیاد می گفتن ما باهاشون عکس ننداختیم. تقریبا همه جا این جور ادمها هستند، جالب اینکه فارسی هم بلدند و از بس تقلب کرده بودن در کاخ پیترهوف مجبور شده بودن نرخ عکاسی را  روی اعلامیه چاپ کنن. اینجا کسی مفت و مجانی برای کسی کار نمیکنه و سرویس و خدمات نمیده! همه پول میخوان، اول قیمت ها رو با طرفتون طی کنید وگرنه شاید کارتون به پلیس بکشه و مواظب کیف پولتون هم باشید که دزد های حرفه ای توی شهرزیادند. در شهر مقررات رو رعایت کنید وگرنه جریمه زیاد داره و پلیس های اونجا هم الحمدالله شیتله بگیر. سیگار کشیدن در شهر و اماکن عمومی ممنوع. رد شدن از خیابان فقط از روی خط کشی عابر پیاده، خوردن مشروب در ملاعام توی خیابان ممنوع، حمل علنی شیشه مشروبات در شهر ممنوع، (باید بزاری تو کیسه سیاه یا پاکت )، سن افراد و ساعت خوردن نوشیدنی در شهرها دقیقا مشخص شده. بعضی شهر ها تا 10 شب و بعضی شهرها تا 11 شب. شانس ما خیلی خوب، چون هوا خیلی خوب بود( ۲۴ درجه). رفتیم به سمت  هتل ۴ ستاره خودمان (امپریال ارت )، که نقد و بررسی این هتل را در جای خودش نوشته ام ما دو اتاق داشتیم دو تخته و سه تخته .

تصویر هتل امپریال ارت :

اتاق همه جور امکانات معمول و لازم را داشت، اینترنت خوب در اتاق ، سشوار ، کتری برقی ، سیف باکس ، و غیره  اما فقط توالت فرنگی ها شلنگ نداره، بیده هم نداره ( باکو رفته بودم از این لحاظ خیلی باکلاس تر از روسیه است تمام توالت فرنگی های باکو در شهر و هتل بیده داشت ) خوشبختانه ما آفتابه مسافرتی با خودمان برده بودیم. دمپایی پلاستیکی برای دستشویی هم آورده بودیم. دمپایی های هتل خیلی لیز هستند .

تصویر آفتابه مسافرتی قابل نصب بر روی انواع بطری های پلاستیکی .

هتل فقط یه آسانسور کوچک داره و ۵ طبقه ، معلوم نیست اگه خراب بشه تکلیف چیه دیوارها نازک و مقوایی ،کف موکت که بوی بدی میداد.  ما طبقه پنجم بودیم فشار آب کم بود ، توی سنت پترزبورگ زیاد به هتل ها نمیشه اطمینان کرد که عالی باشن ، چون اکثرا خانه های قدیمی بوده و تبدیل به هتل کردن و همه مشکلات خاص خودش را داره ، محل هتل خیلی خوبه از نظر دسترسی به جاهای مهم ، لابی هتل خیلی کوچیکه (در قسمت نقد هتل ها مفصل شرح داده ام ). هتل پر بود از چینی های پیر و بازنشسته که به خرج دولت چین  اومده بودن مسافرت، خیلی هم سر و صدا می کردن . حالا شما تصور کن ازدحام جمعیت پشت درب یه دونه آسانسور . شب لیدر برنامه تور کشتی سواری و شام داشت نفری ۵۰ دلار ما نرفتیم خیلی گران بود ، چه خبره ؟!( قیمت کشتی از ساعت 12 شب به بعد 1000 روبل است که میشه 170 هزارتومن به پول ایران حالا شام بیف استراگانف و کرایه یه قدم ماشین رو چند حساب کردن که نفری 50 دلار یعنی حدود 600 هزارتومن گفتن ؟!)البته اعضای گروه میگفتن عدم استفاده از تورهای آپشنال باعث رنجش لیدر هم شده است.

قرار شد فردا ساعت ۹ صبح طبقه دوم هتل صبحانه خورده راس ساعت یک ربع به ۱۰ حرکت کنیم برای گشت شهری، شب رو بیکار نموندیم رفتیم پیاده روی برای دیدن خیابان نوسکی وصرف شام. اسکله کشتی نزدیک هتل بود، از یه خانمی که بلیط می فروخت و انگلیسی هم بلد بود قیمت را پرسیدیم نفری ۷۰۰ روبل برای روز ، ولی شب ها به خاطر دیدن بازشدن پل ها از ساعت 12 شب به بعد نفری 1000 روبل است . زمان حرکت کشتی ها هم یکساعت به یکساعت است. در ضمن بچه های محصل تخفیف دارند پس پاسپورت بچه ها را ببرید  قرار شد فردا شب بریم کشتی سواری.

تصویر اطلاعات اسکله کشتی نزدیک هتل :

خیابان نوسکی خیلی زیبا بود هر گوشه هنرمندان ، نقاش ها ، خواننده ها و نوازنده ها مشغول نمایش بودن و شهر شب ها زنده است.(عکس نگذاشتم تا هر وقت تشریف بردید با چشمان خودتون ببینید )نقاش ها با انواع سبک ها نقاشی می کنند بعضی ها با اسپری رنگ خلق اثر می کنند و بعضی ها هم هستند که تصویر صورت شما را در تابلو می کشند .

تصویر نوازندگان خیابان نوسکی :

مغازه مگافون را دیدیم داخل  رفتیم برای خرید سیم کارت متاسفانه پاسپورت داخل هتل بود و همراهمون نبود(حتی عکس از پاسپورت هم قبول نمیکنند ، فقط اصل پاسپورت) نتونستیم سیم کارت بخریم. برای شام رفتیم مک دونالد اصلا منوی انگلیسی نداشت و همه چیز مکانیزه و سیستمی بود منصرف شدیم ، رفتیم برگر کینگ خوشبختانه منوی انگلیسی داشت ، چیز برگر و همبرگر گرفتیم با نوشابه جمعا شد ۲۲۹ روبل. جالب اینه که قیمت نوشابه پپسی لیوانی بیشتر از همبرگرا شد ولی عوضش نامحدود بود و به تو یه لیوان میدادند و هر چقدر و هرچند بار که میخواستی پرش میکردی ، طعم های مختلفی هم داشت. چیز برگر ۷۰ روبل، همبرگر ۶۶ روبل، حجم ساندویچ خیلی کم بود (صد رحمت به ایران )، و اما بحث مهم پپسی کولا ، کوکاکولا اونجا از ساندویچ گرونتره  ۹۴ روبل و بعضی جاها نوشابه قوطی ۱۰۰ روبل هم فروخته میشد.  پس توی سفارش غذا و فست فود حواستون به قیمت نوشابه باشه. جالبه سس کچاب رایگان نبود، اگه اضافه می خواستی پولی بود، کلا به پول ایران ۴۰ هزارتومن دو تا ساندویچ کوچولو و نوشابه برای ما تموم شد که باز هم از ایران ارزونتره.

تصویر فاکتور شام همبرگر در برگر کینگ :

توی خیابان نوسکی همه جور فروشگاه و رستوران وجود داره ، اگه دنبال رستوران حلال هستید باید توی اینترنت و گوگل مپ سرچ کنید تا راحت پیدا کنید . نزدیک هتل ما یه رستوران ازبکی بود توی محله ازبک ها که زبان فارسی بلد بودن، شاورما و سوپ و همه چیزی داشتن اسمش ، Bistro 24 hours بود که شبانه روز بازه.

تصویر رستوران ازبکی bistro در نزدیکی هتل :

ضمنا اگر با تور به مسافرت تشریف می برید حتما قبلا در مورد لیدر تور تحقیق کنید. چون معمولا مسافرا از لیدر ناراضی هستن و کاری هم از دست شما برنمیاد و کسی هم رسیدگی نمیکنه، من دیدم لیدرهایی  که بلانسبت لیدرما حتی جواب سلام نمی دادن و احترام حالیشون نبود. البته لیدرما مودب و خیلی باسواد بود. یادمه چند سال پیش توی یه مسافرت دیگه انقدر لیدرمون خوب بود که براش پول جمع کردیم انعام خوبی بهش دادیم. واما چند نکته:

• خانم ها نگران حجاب نباشن در روسیه کسی مزاحم خانم های با حجاب نمیشه و براشون تفاوتی وجود نداره و جلب توجه هم نمیکنه .
    * قیمت تور های آپشنال به دلار حساب و دریافت میشه معمولا از 50 دلار به بالا است و تخفیف هم نمیدن میگن قیمت ها مقطوع شرکته و چیزی تو جیب لیدر ها نمیره. دیگه شرکت نگاه نمیکنه شما فرزند محصل داری و رایگانه. برای همه بلیط میگیره. من هزینه رفتن به کاخ پیترهوف و کاخ کاترین را نوشتم خودتون ببینید لیدرها حداقل سه برابر پول بیشتر میگیرن(پول خود لیدر ، پول راننده اتوبوس ، کرایه اتوبوس از صبح تا عصر، پول غذا ، پول ورودیه و ...) به نظر من بهتره خودتون با استفاده از نقشه و نرم افراز های موبایل گردش کنید چون یک سوم قیمت براتون تموم میشه، کنترل زمان هم دست خودتونه .
    * در مورد گشت های شهری که به عهده تور هستش باید بدونید که هیچ ورودیه ای رو لیدر پرداخت نمیکنه و اگر بخواهید باید خودتون پرداخت کنید، فقط در شهر مسکو برای بازدید از مترو، پول بلیط مترو را لیدر پرداخت میکنه
    * بازهم تاکید می کنم نرم افزارهای موبایل ، نقشه مترو ، نقشه شهر (که همشون پسوند یاندکس دارندyandex ) را داشته باشید و اگه سیم کارت خریدید توجه کنید چند روز در روسیه هستید و اعتبار سیم کارت چند روزه است و ایا تمام شهرهای روسیه تحت پوشش هستند و اینترنت نامحدود داشته باشه. طریقه شماره گیری در روسیه را از قبل مطالعه کنید.
  • تصویر نحوه شماره گیری تلفن در روسیه :

شنبه 9 شهریور 1398
صبح هماهنگ شده بود ساعت ۹رستوران هتل برای صبحانه در اختیار ما باشه و لشگرچینی ها نباشن، طبق برنامه تور ساعت ۱۰صبح حرکت کردیم برای گشت شهری، مکان های زیادی را بصورت فشرده بازدید کردیم. که در ذیل می نویسم ضمنا هتل کاتالوگ شهر را هم داشت  ولی به زبان چینی بود . کاتالوگ زبان انگلیسی ازشون درخواست کردیم نداشتند مثل اینکه چینی ها در هتل اهمیت بیشتری داشتند .

تصویر بروشور گردشگری هتل به زبان چینی :

کلیسای کازان ارتدکس ، ( بانوی نگهدارنده شهر کازان که در واقع همان حضرت مریم است)

کلیسای کازان در قلب شهر سنت پترزبورگ واقع شده و چشم اندازی عالی رو به خیابان مرکزی شهر یعنی خیابان نوسکی دارد. هزینه ورودی به کلیسا رایگان است

.امپراطور پل، خواستار ساخت بنایی همانند سنت باسیلیکای روم در روسیه بود . این پادشاه، امید داشت که بتواند سنت پترزبورگ را به رم شمال جهان تبدیل نماید. یک مرکز قدرت مذهبی که بتواند تصمیم های مهم در این زمینه را بگیرد. در همین راستا هم می خواست که بنای کلیسای کازان سنت پترزبورگ دقیقا شبیه به فوروم رومی در واتیکان باشد

برای بازدید از درون کلیسا تمام زنان باید موهای خود را کامل بپوشانند. در کلیساهای ارتدوکس زنان در هنگام عبادت و ورود به کلیسا روسری می پوشند. ارتفاع گنبد کلیسا کازان سنت پترزبورگ ۷۱٫۶ متر بلندی و ۱۷ متر قطر دارد که در اطرافش نقاشی های منحصر به فردی دیده می شود.

تصویر کلیسای کازان:

کلیسای سنت ایزاک

سنت ایزاک (اسحاق )به عنوان بزرگترین کلیسای ارتدکس سنت پترزبورگ و جهان نیز شناخته شده و چهارمین کلیسای بزرگ در جهان می باشد. تزار الکساندر اول دستور داد تا این کلیسا ساخته شود . پایه های این کلیسا با نصب ۲۵ هزار شمع در زمین های باتلاقی سنت پترزبورگ پایدار شد است . دیوارهای بیرونی این کلیسا با سنگ های صورتی و خاکستری و ۱۱۲ ستون گرانیت قرمز رنگ نصب گردید. گنبد این کلیسای بی نظیر روسیه از طلای خالص ساخته شده و ۱۲ مجسمه فرشته آن را تزیین کرده اند. هزینه ساخت این کلیسای جامع مبلغ باورنکردنی یک میلیون روبل طلایی بود. زمانی که اتحاد جماهیر شوروی روسیه را در دست گرفت این کلیسای جامع را به عنوان موزه مذهبی قرار داد. پس از سقوط کمونیسم نیز این مکان همچنان به صورت یک موزه باقی ماند اما عبادت نیز در آن صورت گرفت.

تصویر کلیسای سنت ایزاک:

قلعه پترو پاول وجزیره زایاچی

این قلعه که نخستین هسته شکل گیری سنت پترزبورگ است  را بازدید داشتیم هر یک از این بناها اهمیت و ارزش تاریخی فوق العاده بالایی دارند.

کلیسای پتر مقدس یا پتروپاول جزیره زایچی

تصویر کلیسای پترمقدس:

تصویر کلیسای پتر مقدس:

کلیسای مذکور از آن جهت حائز اهمیت بسیار است که تنها بنای سبک گوتیک شهر سنت پترزبورگ محسوب می گردد و در عین حال بلندترین بنای این شهر به بلندی ۱۲۲ متر که تقریباً از بیشتر نوار ساحلی رودخانه نوا و شهر تاریخی سنت پترزبورگ این بنا قابل رویت است. این بنا آرامگاه اکثریت شاهان سلسله رومانوف می باشد به عبارتی آرامگاه خانوادگی این خاندان تزاری می باشد.
قلعه پتروپاول چندین دروازه دارد که مخوف ترین این دروازه ها در جانب رود نوا ساخته شده که به دروازه مرگ شهرت دارد .این دروازه مشهور به آن بود که هر متهمی اگر از زیر آن رد می شد می دانستند که آن روز حکم اعدام او با گیوتین صادر شده است.

تصویر دروازه مرگ :

منبع عکس اینترنت

قلعه پتر و پاول اولین ساختمان و اثر معماری شهر سنت پترزبورگ می باشد و به منظور کنترل رودخانه ی نوا و دسترسی به دریای بالتیک احداث گردید. به همین دلیل پترکبیر این قلعه را در جزیره ی زایاچی احداث نمود.

تصویر ورودی قلعه پترو پاول :

تصویر جزیره زایچی و قلعه پتر و پاول :

ساختمان ضرابخانه:
از ساختمان های مهم دیگر در محوطه­ ی قلعه­ ی پتر و پاول می­توان به ضرابخانه­ ی روسیه اشاره کرد. این ضرابخانه از دوران قدیم تا حال، مسئول ضرب مسکوکات و انتشار اسکناس روسیه می­باشد.

تصویر تابلوی راهنمای قلعه :

زندان باستیل
از ساختمان­های دیگر قلعه پتر و پاول، زندان می­ باشد که به زندان باستیل روسیه معروف است. یکی از زندان­ های آن ولیعهد الکسی پسر پتر کبیر بود  او به خاطر اعتراض به هوس بازی پدر و ازدواجش با کاترین خدمتکار و تبعید مادرش ، توسط پدرش زندانی و نهایتا توسط پدر کشته می شود . (پتر خیلی هوسباز بوده ) و به زندانیانی دیگر مثل داستایوسکی، برادر بزرگ لنین، گورکی و … می­توان اشاره نمود.

زندان باستیل زندانی سیاسی در دوران حکومت تزاری بوده و مخالفین سرشناسی در این زندان نگهداری و به طرز بسیار فجیعی شکنجه شده اند و روش های شکنجه در این زندان مخوف در تاریخ ماندگار شده و از قساوت تزارها نسبت به مخالفین سیاسی خود بسیار نوشته شده است.

مجسمه خرگوش ها
جزیره خرگوش یا همان جزیره زایچی جایی است که بسیاری از جاذبه‌ها و دیدنی‌های مهم روسیه را در دل خود جای داده است. قلعه پتر و پاول که در بالا نوشتم داخل این جزیره قرار دارد . این جزیره که جزیره‌ای دست‌ساز شناخته می‌شود شکلی شش ضلعی دارد و نقشه آن شبیه خرگوش است و بسیاری از توریست‌ها از داخل اتوبوس‌های دریایی به آن نگاه می‌کنند. دو مجسمه خرگوش بر روی پایه‌های پل کنار جزیره خرگوش‌ها قرار گرفته‌اند تا به گردشگران خوش‌آمد بگویند. علاوه بر آن مردم محلی و گردشگران در کنار این مجسمه‌ها به سمت خرگوش‌ها سکه پرتاب می‌کنند و اعتقاد خرافی دارند اگر سکه بر روی سکوی خرگوش بیفتد آرزویشان بر آورده می‌شود.

تصویر مجسمه خرگوش:
مجسمه پتر کبیر

جالب اینکه روس ها خیلی خرافاتی هستند (دست ما ایرانی ها رو از پشت بستن )، مثلا همین مجسمه برنزی پتر کبیر رسم دارن دست بکشن به دست های این مجسمه ، از بس دست مالیدن رنگ دست های مجسمه رفته. پتر گویا واقعا دومتر قد داشته و برای خودش غولی بوده ولی این مجسمه زمانی ساخته شده که پتر در دوران بیماری بوده و عضلات وی تحلیل رفته انگشتانش دراز و استخوانی شده اند ، در تاریخ اومده ایشون در جوانی بسیار عیاش تشریف داشته و به علت ارتباطات جنسی زیاد دچار بیماری شده و همین بیماری باعث مرگ او شده است و من چون ازش بدم می اومد باهاش عکس نگرفتم . پتردر مورد کشور ایران عزیزم شکر زیادی خورده و وصیت کرده بودن که روسیه باید ایران را فتح کند تا به ابهای گرم دنیا دسترسی پیدا کند و نوادگان این ملعون و شاهان و ملکه های بعدی هم در پی اجرای این وصیت نامه بودن، منجمله خانم کاترین کبیر عیاش. از ایرانی ها انتظار داشتم از قبل کمی معلومات عمومی داشته باشن و خیلی با افتخار و خوشحال با پتر عکس نگیرن و حرکات خرافی روس ها را هم تقلید نکنن.

تصویر مجسمه برنزی پتر کبیر:

تصویر متن وصیتنامه پترکبیر:

واما پتر کبیرکیست ؟
پتر کبیر یا پتر یکم (۹ ژوئن ۱۶۷۲–۸ فوریه ۱۷۲۵)، تزار روسیه بود که در ده‌ سالگی به حکومت رسید. او مشهورترین تزار روسیه است. او توانست، روسیه را با اصلاحات و کشورگشایی به یک ابرقدرت اروپایی تبدیل کند. پس از آنکه خواهرش سوفی او را برای جلوگیری از به سلطنت رسیدن به یکی از دهات مجاور مسکو تبعید کرد، بالاخره در سال ۱۶۸۹ با جمعی از یاران خود به مسکو حمله کرد و خواهرش سوفی یا سوفیا را به زندان افکند و خود به جای او به سلطنت نشست . (چون اسم کاترین خانم، سوفیا بود و همنام این خانم بود و این خانم هم یاد و خاطره اش در دربار منفور بود مجبورش کردن بعد از ازدواج اسمش را عوض کند و بشود کاترین کبیر)

تصویر پترکبیر:

مراسم شلیک توپ و رژه
ضمنا هر روز داخل قلعه راس ساعت ۱۲ نظامی های ارتش توپ شلیک می کنن و رژه نظامی میرن. پس سعی کنید ساعت ۱۲ داخل قلعه باشید تا این مراسم رو ببینید، صدای توپ ها (همزمان دو توپ شلیک میشه ) خیلی شدیده گوشاتونو‌ بگیرید.

تصویر لحظه شلیک توپ ها :

تصویر رژه سربازان بعد از شلیک توپ :

بعد از آن از قلعه خارج شدیم و با اتوبوس تور رفتیم به یک فروشگاه که عروسک ماتروشکا روسی ( در مورد فلسفه این عروسک خودتون مطالعه کنید ) و کهربا ، نقره جات ، بشقاب های عکس دار ، تخم مرغ های سلطنتی مخصوص عید پاک ( فلسفه این تخم مرغ ها را هم مطالعه کنید )، روسری و غیره داشت . ضمنا طبقه دومش هم توالت تمیزی وجود دارد. من پیشنهاد نمی کنم اونجا خرید کنید چون اگه توی شهر بگردید ارزانتر هم پیدا می کنید . من عادت دارم هر کشوری که میرم نماد اون کشور را می خرم و اهنربا داره می چسبونم به در یخچالم .

تصویر عروسک ماتروشکا :

(منبع عکس اینترنت)

ظهر ناهاربه عهده تور بود ما را بردن یه رستوران که نزدیک کلیسا بود غذای روسی دادن سیب زمینی ، بادمجان ، کدو ، سوپ ، کتلت مرغ. اما سوپ معروف چغندر یا همون سوپ( بورش )رو ندادن بخوریم. غذا برای ما ایرانی ها که بخور هستیم تعریفی نداشت و اصلا خوب نبود. از شرکت الفبای سفر انتظار بیشتری داشتیم. کلا روس ها عاشق سیب زمینی هستند روزی 10 کیلو مصرف خوراک دارن برخلاف ما که برنج خور هستیم. فکر کنم اگه مسلمان بشن خدا اون دنیا تو بهشت بهشون چند تا مزرعه سیب زمینی و چیپس بده !

عصر برگشتیم هتل ، باز هم هیچ کس  تور اپشنال نگرفت و فکر کنم باعث ناراحتی هم شد. بعدها لیدرمون توضیح داد اینها نرخ شرکت مسافرتی است و او دخل و تصرفی در آن ندارد. به نظر من خودتون با تاکسی یاندکس ( اسنپ روسیه )یا مترو و اتوبوس بروید گردش هزینه تون یک سوم قیمت تور لیدرها تموم میشه و از طرفی دائم استرس محدودیت زمان بازدید و گردش ندارید و نگران گم شدن از جمع نیستید. نگرانی جا ماندن از سرویس اتوبوس هم ندارید، هرجا دوست دارید بگردید، استراحت کنید و کاملا ازاد هستید.
عصر بود ما رفتیم سیم کارت MTC خریدیم ۳۰۰ روبل دارای اینترنت نامحدود و اعتباریک هفته ای و پوشش در تمام روسیه. یادتون نره برگه خرید را از فروشنده بگیرید.

تصویر کاغذ خرید و سند سیم کارت اعتباری :

ضمنا این فروشگاه که ما رفتیم فروشنده کرواتی بود و دست به سیاه و سفید نمیزد ما پیش خودمون گفتیم این الان خودش سیم کارتو برامون جا میندازه و فعال میکنه. دیدیم خیر مثل مدیرکل ها یه امضا گرفت و سیم کارت رو تحویل داد. سعی کنید با تلفن کم صحبت کنید چون شارژ اعتباری اون خیلی سریع تموم میشه. ما بیشتر برای اینترنت می خواستیم که شکرخدا سرعتش خوب بود و نامحدود. تمام نرم افزار های لازم رو دانلود و نصب کردم  مثل  یاندکس تاکسی، مترجم گوگل، گوگل مپ، یاندکس مترو و نقشه های شهر. یه برنامه خیلی خوبی هم هست برای گوشی بنام ویزیت پترزبورگ visit petersburg کاتالوگ اون برنامه را هتل به ما داده بود نصب کردیم خیلی خوبه همه جاهای دیدنی را می تونید توش پیدا کنید.

تصویر برنامه های گوشی من :

Screenshot_۲۰۱۹۰۹۰۹-۰۰۲۸۳۴_One UI Home.jpg

تصویر کاتالوگ برنامه  گوشی به نام ویزیت پترزبورگ :

عصر ساعت ۱۹ رفتیم کشتی سواری به قیمت هر نفر ۷۰۰ روبل، محصل ها کمتره. پاسپورت بچه ها را ببرید  ورودیه ها برای بچه های محصل زیر 16 سال  600 روبل است. دختر من کلاس دهم دبیرستان بود تخفیف بهش خورد. توی خود بلیط شرایط نوشته شده. همراهان من چون عادت نداشتن نیمه شب بیدار بمانن و ازطرفی از امنیت شهر در نیمه شب ها برای برگشتن به هتل مطمئن نبودن همان ساعت 19 برای کشتی سواری را قبول کردند(قبلا توضیح دادم کشتی از ساعت 12 شب به بعد 1000 روبل است ). در مورد کاخ پترهوف و کاترین بچه های محصل رایگانه پس پاسپورت ببرید نشون بدید تا سن اونها رو بفهمن.

تصویر بلیط کشتی :

رودخانه نوا

شهرسنت پترزبورگ از 44 جزیره تشکیل شده که بوسیله پل هایی به هم وصل شده اند و به شهر جزیره ها معروفه. رودخانه نوا از بین این جزایر عبور میکنه. رودخانه در زمستان یخ میزنه که قطر یخ ها به 4 الی 5 متر هم میرسه . حتی روی یخها آتش هم روشن میکن.  با سوراخ کردن یخ ها در زمستان ماهیگیری هم انجام می دهند.

زمانیکه پترکبیر شهر را با الهام از آمستردام و ونیز بنا نهاد تاکید کرد که هیچ پلی بر روی رودخانه نوا ساخته نشود تا عبور و مرور در شهر توسط قایق صورت گیرد. تمامی این پلها بعد از پترکبیر ساخته شده اند امروز این شهر با داشتن 539 پل رکورددار جهان است و بسیاری از این پلهای منحصربفرد و زیبا شهر را به یک موزه رو باز تبدیل کرده اند.

از این پل ها تنها22 عددشان متحرکند و در شب از وسط باز می‌شود تا کشتی‌های تجاری از بینشان بگذرند. زمان باز شدن پلها از 1:30 شب تا 5 صبح است. اگر به هر دلیلی شما از جزیره خود بیرون باشید و تا قبل از این زمان به جزیره برنگردید، چاره‌ای ندارید جر اینکه پشت جزیره تان در انتظار بسته شدن مجدد پل در ساعت 5 صبح بمانید زیرا به‌هیچ دلیلی پل‌ها را نمی‌بندند.

تصویر رودخانه نوا و پلهای بازشونده در شب :

تصویر دیگری از پل :

(منبع عکس اینترنت)

در کشتی  دور خودمون پتو پیچیدیم چون سرد بود دریا. یک ساعت در رودخانه بودیم و گردش می کردیم.

مسجد جامع سنت پترزبورگ هم از رودخانه نوا قابل مشاهده بود و برعکس اینکه می گویند مساجد اهل سنت یک مناره یا گل دسته دارن، ولی این مسجد دو مناره دارد.

تصویر مسجد جامع اهل سنت:

عکاس هم توی کشتی بود عکس می گرفت و براتون ظاهر میکرد که پولی بود. کشتی دو قسمت سر پوشیده و رو باز داره و برای ما قیمتش فرقی نمیکرد. کشتی شما رو برمی گردونه همونجا که سوار شدید. اسکله کشتی به فاصل 5 دقیقه پیاده از هتل بود .
شب مجددا پیاده رفتیم گردش در خیابان نوسکی، از یک کتابفروشی بزرگ بازدید کردیم که در طبقه همکف ساختمان زیبای سینجر واقع شده بود (همون چرخ خیاطی معروف سینجر) برای دخترم دنبال آلبوم بی‌تی‌اس بودم که نداشت. کلا همه چیز آنلاین شده و آلبوم سی دی یا دی وی دی پیدا نمیشه.

یکشنبه 10 شهریور 1398
صبح ساعت ۱۰ یاندکس تاکسی گرفتیم رفتیم برای دیدن کاخ پترهوف ، رزروشن هتل همکاری نکرد گفت ما فقط با تاکسی آژانس ها و تور کار می کنیم و با یاندکس کار نمی کنیم. تعدادمون زیاد شد چون یه اقا و خانم محترم مشهدی به جمعمون اضافه شد مجبور شدیم ون یاندکس بگیریم.  توی تنظیمات یاندکس تاکسی، امکان کرایه ون هم وجود داره. از شانس خوب ما راننده آذری زبان(علی آقا) با ون قهوه ای بی ام و اومد و ما 8 نفره سوارشدیم که طبق قانون روسیه یک نفر مسافر اضافه داشتیم و ممکن بود پلیس راننده را جریمه کنه برای همین کرایه بیشتر دادیم.  کلا 9۰۰روبل برای 8 نفر، راننده کل مسیر را آهنگ ترکی گذاشت البته برای پخش موزیک از ما اجازه گرفت. 40دقیقه طول کشید چون مسافت در حدود 30 کیلومتره، بقیه بچه های تور می خواستن برن موزه آرمیتاژ ، ما رو که دیدن رفتیم کاخ اونا هم موزه را کنسل کردن همه اومدن پترهوف.

کاخ پترهوف

مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌های مُجَلل مربوط به دودمان رومانوف است که به فرمان پتر کبیر و در پاسخ به ساخت کاخ ورسای توسط لوئی چهاردهم بنا شده‌اند اصل بنا در سال ۱۷۰۹ ساخته شده، اما پتر کبیر پس از بازدید از دربار سلطنتی در سال ۱۷۱۷ به فکر گسترش آن افتاد. مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌های پترهوف به عنوان بخشی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. کاخ پترهوف در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بنا شده‌است. باغ کاخ پترهوف در سده‌های ۱۷ و ۱۸ میلادی، گسترش یافت. این باغ در ضلع جنوبی سواحل خلیج فنلاند و در منطقه‌ی فدرال سنت پترزبورگ واقع شده‌است. مجموعهٔ پترهوف به دو بخش باغ بالا و باغ پایین تقسیم شده که کاخ اصلی، در بین این دو باغ قرار گرفته است. تندیس‌های برنزی منحصر به‌فرد و آب‌نماهای طبقاتی و پله‌ای محوطهٔ کاخ اصلی از دیدنی‌ترین بخش‌های کاخ پترهوف هستند. آب‌نماهای کاخ پترهوف بدون نیاز به پمپ کار می‌کنند. برای ایجاد این سامانهٔ تأمین آب، مجموعه‌ای از کانال‌ها به طول ۶۳ کیلومتر در باغ این کاخ تدارک دیده شده‌است من باشم اسم اینجا را میزارم کاخ فواره ها.

گیشه فروش بلیط باغ بالا در کاخ پترهوف :

تصویر بلیط کاخ پترهوف :

تصویر کاخ پترهوف با نمایی از فواره ها و خلیج فلاند :

تصویر دیگری از کاخ پترهوف :

تصویر دیگری از کاخ پترهوف:

برای باغ بالا ورودی نداره و رایگانه اما برای کاخ و باغهای پایین و خلیج فلاند ورودیه 900 روبل بود. محصلین همانطور که قبلا گفتم رایگان بود. اگه دانش آموز همراهتون هست پاسپورت ببرید نشون بدید بلیط تخفیف داره. ضمنا نقشه و کاتالوگ قصر را بهتون میدن که برای راهنمایی خیلی خوبه. محوطه خیلی بزرگ و قشنگ و سرسبزبود فواره های زیادی داره. تا لب ساحل خلیج فلاند هم رفتیم، جالبه بیشتر بچه ها و مردم اینجا چشم های آبی دارن و بور هم هستند یه پسر بچه روس کنار ساحل اینجا دیدیم که چشم های رنگی زیبایی داشت ازش عکس یادگاری گرفتم.

تصویر پسر بچه زیبای روس با چشمان آبی :

ماشین های مخصوص بازدید باغ هم وجود داره که 15 دقیقه ای همه باغها را میبره . اونجا پر بود از دکه های ساندویچ فروشی که همه یه برند بودن . ما اونجا هات داگ خوردیم دانه ای  ۲۰۰ روبل ، تا ساعت ۱۶ اونجا بودیم، از قبل قرار گذاشته بودیم برای برگشتن به هتل زنگ زدیم علی اقا اومد ما رو برگردوند ۱۰۰۰ روبل دیگه کرایه دادیم.

تصویر دکه های فروش هات داگ :

‏‪‏اومدیم سنت پترزبورگ هتل وسایل رو گذاشتیم داخل اتاق و چون گرسنه بودیم رفتیم ناهار به همون  رستوران ازبک ها که قبلا گفتم نزدیک هتل ماست و شاورما خوردیم. که همان دونر مرغ بود با مخلفات داخل نان لواش ، نفری 120 روبل و نوشابه 60روبل البته بصورت پرسی هم دارن که مخلفات و سالاد هم داره که قیمتش 150 روبل است. اسم رستوران: bistro

تصویر منو رستوران ازبکی :

تصویر شاورما پرسی با مخلفات :

بعد رفتیم نمایندگی شکلات آلنکا در خیابان نوسکی، همون شکلات های معروف که عکس یه دختر بچه با روسری روشه. دو تا نمایندگی توی نوسکی داره .اینم سایتشه (www.alenka.ru) توی نمایندگی قیمت از فروشگاه ها ارزونتره یکی بخر دو تا ببر هم بود. توی مسکو این شکلات ها گرونتره. برای سوغاتی خرید کردیم. شکلات های بزرگ 125روبل. متوسطها 80 و 75 روبل

تصویر نمایندگی فروش شکلات و کاکائو النکا در خیابان نوسکی :

کلیسای ناجی خون ریخته شده

مجددا شب پیاده رفتیم برای دیدن کلیسای ناجی خون ریخته شده (که البته اسامی دیگری هم دارد )، چون تور به علت کمبود وقت و ترس از جریمه پلیس برای توقف اتوبوس، نشونمون نداد و گفت به علت تعمیرات بسته است.

سبک معماری این کلیسای زیبا روسی قرون وسطایی است و شبیه کلیسای سنت باسیل مسکو می باشد. کلیسای ناجی خون ریخته شده دارای 7500 مترمربع موزاییک است، که بعد از کلیسای جامع سنت لوئیس با 7700 مترمربع، بیشترین میزان موزاییک در دنیا را داراست. در جریان انقلاب 1917 روسیه، کلیسا مورد چپاول قرار گرفت.

در جریان جنگ جهانی دوم، و در روزهای تلخ "محاصره سنت پترزبورگ" توسط ارتش نازی آلمان، از این کلیسا به‌عنوان محلی برای جمع‌آوری اجساد کسانی که در جنگ و یا از شدت گرسنگی و بیماری کشته‌شده بودند استفاده می‌شد. بعد از اتمام جنگ از کلیسای ناجی خون ریخته شده به‌عنوان انبار سبزیجات استفاده شد که موجب پیدایش لقب طعنه‌آمیز "ناجی سیب‌زمینی‌ها" شد.

سرانجام در آگوست سال 1997 این کلیسا مجدداً بازگشایی شد، اما نه به‌عنوان مکانی برای عبادت؛ کلیسای ناجی خون ریخته شده به موزه‌ای از موزاییک‌های زیبا تبدیل شده بود.

تصویر کلیسای ناجی در شب :

تصویر کلیسای در حال بازسازی ناجی از روی کشتی :

برگشتنی توی یه خیابان که درست مقابل فروشگاه سه طبقه لباس زارا بود یه استریپ بار مخصوص تفریحات شبانه آقایان دیدیم که در روسیه اینجور اماکن زیاد پیدا میشه. روسیه قوانین و مقررات خاص خودش را داره ولی خوب خیلی از اقایان کنجکاو هستند و دایم سوال می کنن وباید براشون تور لیدر شب استخدام کرد؟!

تصویر فروشگاه zara :

فردا موزه هرمیتاژ بسته است، مجبوریم بریم کاخ کاترین، در شهر پوشکین یا همان دهکده تزارها.

دوشنبه 11 شهریور1398
صبح ساعت ۱۰ یاندکس تاکسی مینی ون گرفتیم ( البته همه اینکارها را من انجام میدادم چون من سیم کارت روسیه خریده بودم ) که وقتی اومد دیدیم 6  نفره بود، دو نفر همسفر مشهدی ما متاسفانه جا نشدن بعدا با بقیه گروه جداگانه آمدن، ماشین فولکس واگن تمیزی بود وراننده روسی، رفتیم کاخ تابستانی کاترین در شهرزیبای پوشکین. در واقع اینجا اقامتگاه تابستانی تزارها بوده است و بعد از انقلاب این مکان با فرمان لنین ملی اعلام شده و به موزه تبدیل گردیده است. این خانم کاترین با کاترین کبیر فرق داره. ایشون کاترین اول همسر پترکبیر هستن. ولی کاترین کبیر در واقع کاترین دوم هستند. که البته ایشون هم چیزهایی به این کاخ اضافه کرده اند. پس به ترتیب ملکه کاترین اول، ملکه الیزابت، ملکه کاترین دوم کبیر در ساخت بنای فعلی نقش داشتن و هرکدام طرفدار سبک خاصی از معماری بودند.

کاخ کاترین یا دهکده تزارها

بیرون کاخ چند نفر نظامی مشغول کوک کردن سازهایشان بودن و با ورود دسته های مختلف توریست ها ساز آن کشورها را می نواختند، ضمنا مجسمه پوشکین شاعر معروف و شهید روسیه متولد ۱۷۹۹ بیرون کاخ قرار داشت در محوطه ای که گویا اولین مدرسه تیزهوشان بوده که پوشکین به آن ورود و تحصیل کرده است و کنارش هم ساختمان کلیسایی وجود داشت. ورودیه اولیه باغ به مبلغ 150 روبل را پرداخت کردیم. وارد باغ شدیم دیدیم مردم داخل باغ صف کشیدن و دو تا مامور هم اونجا ایستادن برای کنترل و نظم صف (عکسشونو گذاشتم )پرسیدیم صف چیه ؟گفتند صف بازدید از داخل کاخ هستش که ورودیه جداگانه داره، رفتیم توی صف بازدید برای کاخ اصلی دوساعت توی اون صف بودیم، رفتیم داخل کاخ اونجا مجددا نفری ۱۰۰۰روبل دادیم برای بازدید از داخل کاخ، قبلا گفتم بازدید برای دانش آموزان رایگانه.  اگه دانش آموز همراهتون هست پاسپورتش را ببرید نشون بدید. ضمنا نقشه و کاتالوگ قصر را بهتون میدن که برای راهنمایی خیلی خوبه. کاخ خیلی قشنگ و مجلل بود، پلاستیک کاور کردیم روی کفش ها، همه چیز از طلا بود. دراتاق کهربا حق عکس برداری نداشتیم. متاسفانه نتونستم به همین علت عکس تهیه کنم. از اینترنت عکس کذاشتم. داستان این اتاق کهربا را حتما مطالعه کنید خیلی جالبه . چون این اتاق اصلی و قدیمی کهربا نیست و در واقع از روی عکس های اتاق قدیمی شبیه آن بازسازی شده حتما داخل کاخ را بازدید کنید عکس فرح پهلوی هم اونجا بود.
بعد رفتیم برای بازدید باغ یا پارک کاترین  و بناهای زیبای داخل باغ ، کلیسا و ...همگی خیلی قشنگ و زیبا بود و دریاچه مصنوعی و چندین بنای زیبای دیگر. این کاخ در اصل یک عمارت دو طبقه ساده و هدیه پتر کبیر به همسرش کاترین اول در سال 1717 بود. کاخ کاترین شکوه و جلال خود را به دختر آنها، امپراتریس الیزابت مدیون است که تابستان‌ها را در این کاخ می‌گذراند.

تصویر باجه فروش بلیط باغ کاترین :

تصویر بروشور راهنمای باغ کاترین :

تصویر بلیط ورودی :

تصویر بلیط ورودی:

کاترین یکم (سیندرلای روسی )

اوهمسر دوم پتر کبیر  و ولیعهد و ملکه روسیه بود و قدرتمندترین همسر تزار در تاریخ روسیه به حساب می آمد و اولین زن قدرتمند روسیه بود که حکومت میکرد.

پس از درگذشت پتر کبیر با پشتیبانی نظامی ژنرال مِنچیکوف ( منشیکوف )به عنوان تنها «تزار و امپراتور روسیه» تاجگذاری کرد و دو سال بر امپراتوری روسیه فرمانروایی کرد.

پترکبیر در منزل ژنرال منشیکوف با خدمتکاری زیبا و لوند که گویا آشپزبوده به نام مارتا (یکاترینا) آشنا می شود و به قدری از این زن عامی خوشش آمد که روز بعد او را به کاخ سلطنتی برد و با وجود داشتن همسر قانونی، مارتا را به عنوان معشوقه خود در کاخ سلطنتی نگاه داشت. عیاشی‌های پتر و بدرفتاری او با همسر قانونی‌اش، پسرش الکسی را که ولیعهد روسیه بود در مقابل او قرار داد، ولی پتر به خاطر مارتا، الکسی را از ولیعهدی خلع و به زندان باستیل افکند و او را زیر شکنجه کشت.(بی رحمی و فساد تا چه حد که به خاطر یک معشوقه پسرش را کشت  و مادرش (زن قانونی خود) را به صومعه تبعید کرد(این داستان رسم تبعید کردن زنها به صومعه را هم مطالعه کنید). مارتا شش دختر از پتر به دنیا آورد که چهارتای آنان در زمان حیات پتر درگذشتند و فقط آنا و الیزابت تا زمان مرگ پدر زنده بودند. پتر پس از طلاق از همسر اول خود، رسماً با مارتا ازدواج کرد و او را با نام کاترین ملقب ساخت. در سال ۱۷۲۴ ملکه کاترین را ولیعهد و شریک امپراتوری خود و امپراتریس فرمانروا روسیه کرد و تاجگذاری کاترین در روز ۷ مه ۱۷۲۴ انجام شد و این مراسم بسیار باشکوه گرفته شد در روی سر کاترین همان روز تاجی بسیار بزرگ و بروی آن ۴۵۰۰ هزار جواهر زیبا و ارزشمند بود و وسط آن یاقوتی به بزرگی تخم مرغ بود و با لباس سلطنتی و عصای پادشاهی در دستانش تاجگذاری کرد و به مدت ۷ ماه با پتر مشترکا بر روسیه حکومت کرد. و پس از مرگ پتر، در سال ۸ فوریه ۱۷۲۵ امپراتریس کاترین با نام تزاریس کاترین یکم تنها امپراتریس و تزاریس فرمانروا روسیه بر تخت سلطنت نشست و تا زمان مرگ بر روسیه حکومت کرد.

با توجه به پرتره ها و خاطرات همعصران، وی زن زیبایی نبود. سفرای خارجی در گزارش های خود رفتار بدور از نزاکت و سلیقه بدش در لباس پوشیدن را به باد مسخره می گرفتند. چه چیزی در وی، تزار را شیفته او کرد؟ بر خلاف زیبارویان ظریف و اشرافی، او « یک زن واقعی ارتشی» بود . پتر را در لشگرکشی ها همراهی می کرد، هر گز نق نمی زد و گله و شکایت نمی کرد. کاترین برای تزار، همسر، دوست، همفکر و گاهی مشاور او بود. اما پایان سعادت بار « تا آخر خوشبخت و شاد در کنار هم زندگی کردن» نصیب آنها نشد. پتر که مسن تر از او بود، در سال های آخر عمر زیاد بیمار می شد و کاترین که زنی پرشور و آتشین بود به او خیانت کرد. کمی قبل از مرگ، پاییز سال ۱۷۲۴ میلادی، پتر از خیانت زنش آگاه شد که معشوقه یک جوان خارجی بود. تزار خشمگین دستور داد سر جوان را ببرند. تعریف می کنند که گویا پتر سر او را داخل بانکه پر از الکل کرد و آن را در اتاق خواب کاترین گذاشت.

معلوم نیست سرنوشت «سیندرلا» چگونه رقم می خورد، اما او شانس آورد و پتر اول قبل از آنکه فرصت کند وصیتنامه خود را تغییر بدهد، جان سپرد. بین گروه های درباری مبارزه بر سر قدرت اوج گرفت. منشیکوف، عاشق سابق او و افسران گارد از نامزدی کاترین حمایت کردند. بدین ترتیب خدمتکار و معشوقه سربازان، امپراطریس روسیه بزرگ شد.

تصویرکاترین اول :

کاترین اول.jpg

تصویر الیزابت :

تصویر کاترین دوم (کاترین کبیر):

کاترین دوم یا کاترین کبیر
در مورد خانم کاترین کبیر متولد ۱۷۲۹ میلادی کمی توضیح بدهم بد نیست، اسم ایشون سوفیا که بعدا تبدیل شدبه کاترین دوم و علیه شوهرش تزار پتر سوم نوه پتر کبیر(پسر آنا وملکه  الیزابت خاله اش بود. الیزابت، کاترین دوم را برای پترسوم خواهرزاده اش خواستگاری کرد) که می گن کمی عقب مانده بوده کودتا کرد و نهایتاسر شوهر رو زیر آب کرد (سه تا فرزند داشته) و خودش ملکه و قدرت مطلق شد، بیشتر از ۳۴ سال حکومت کرد بیشتر ازهر پادشاهی حتی پتر کبیر، تا اخر عمر یعنی ۶۷ سالگی ازدواج نکرد ولی تا دلت بخواد معشوقه داشت که تعداد انها نزدیک به ۴۰ نفر می شود.

چندتا فیلم سینمایی هم در این خصوص ساخته شده. قراره در سال 2019 سریال کاترین کبیر ساخته بشه که هنرپیشه های معروفی در آن بازی کرده اند .

تصویر قیلم کاترین کبیر 1934

تصویر فیلم کاترین کبیر 1968

ضمنا فرانسوی ها به خاطر دشمنی برای مرگ کاترین شایعه ساختن، ولی در اصل ایشون سکته کردن ، روزی ۱۵ ساعت سخت کار میکرد و جنگ های زیادی کرد وسعت روسیه را گسترش داد. حتی بیشتر از پترکبیرروسیه قدرتمندشد. علاقه زیاد به تجملات داشت، حکومت کاترین کبیر اوج اصلاحات بزرگ و اوج پیشرفت اقتصادی و موفقیت سیاسی و پیروزی های نظامی و اوج عصر طلایی تاریخ روسیه به حساب می آید. اشرافی گری را به حد اعلا رساند و ازادی ها را سرکوب کرد ملت فقیر و گرسنه بودند.  دوران او به دوران سیاه معروف است، قیمت یک رعیت تا پایان عمر نوکری برای ارباب ۵ روبل بود ولی قیمت یک گاو ۴۰ روبل، درباری مملو از فساد و فحشا سلطنتی.

در زمان نادرشاه افشار روسیه جرات جنگ با ایران را نداشت ولی بعد از مرگ نادرشاه این خانم گرجستان را از ایران گرفت و عامل اصلی جنگ های ایران و روسیه همین خانم هستند. پس از مرگش آقا محمدخان قاجار با شجاعت و جنگی بسیار ماهرانه و بی رحمانه  دوباره گرجستان و تفلیس  را از تزارروسیه پس گرفت و درس عبرتی به انها داد که بعدها در زمان فتحعلیشاه قاجار همگی به باد فنا رفت.

بماند که در کشوری بودم که هر پادشاهش چشم داشتی به خاک وطن عزیزم ایران داشت و مساحتی تقریبا برابر مساحت فعلی کشورم را تصرف کرده بودند ، فقط در بین انها شخص لنین خیلی مرد بود که گفته بود عهدنامه های گلستان و ترکمنچای بایستی ملغی شود.
کنار دریاچه مصنوعی باغ کاترین روی نیمکت ها نشستیم و به گنجشک ها و کبوتر ها غذا دادیم. گنجشک ها خیلی گرسنه بودن اگه کاخ کاترین تشریف بردید و اگه دوست داشتید با خودتون خرده نان یا ارزن و گندمی چیزی ببرید بهشون غذا بدید. بیشتر از ۲۰۰ ، ۳۰۰ تا گنجشک دور ما ریخته بودن که بهشون نان خرده می دادم. تازه سر و کله کفتر چاهی ها هم پیدا شد که اونها هم از من غذا می خواستن.

تصویر غذا دادن به گنجشک های باغ کاترین :

ساعت ۱۷ خسته برگشتیم شهر و به هتل ، ساعت ۱۸ رفتیم خیابان نوسکی  به کی‌اف‌سی غذا مرغ سوخاری خوردیم قیمت ها خیلی مناسب بود ساندویچ مرغ سوخاری 120 روبل و نوشابه 80 روبل .  از اونجا رفتیم داروخانه یک سری دارو و کرم و پماد می خواستیم قیمت ها خیلی مناسب بود . مثلا خمیردندان  کلگیت بزرگ 70 روبل و متوسط 50 روبل بود .

تصویر باجه اتوماتیک سفارش غذا در کی اف سی :

بعدش رفتیم به یه سوپر مارکت مقداری خرید کردیم  .حرکت کردیم به سمت میدان کاخ

میدان کاخ وستون الکساندر

میدان کاخ یا میدان قصر، قلب تپنده و تاریخی شهر سن پترزبورگ را تشکیل می‌دهد و دور تا دور آن را مجلل‌ترین ساختمان‌های تاریخی سن پترزبورگ فرا گرفته‌اند. این میدان مرکز تجمعات ، اعتراضات و اعتصاب ها بوده و هست . در طول انقلاب های گذشته بسیاری از مردم در این میدان به گلوله بسته شده و کشته شده اند . بسیاری از کنسرت ها در این میدان برگزار می شود . ساختمان های دورتا دور آن هرکدام تاریخچه ای دارن که بهتراست مطالعه کنید . از جمله ساختمان کاخ زمستانی و موزه هرمیتاژ ،ساختمان سران ارتش امپراتوری که الان تبدیل به ادارات دولتی شده است. طاق معروف میدان، ساختملن گارد های سلطنتی، باغ و اداره نیروی دریایی و...

تصویر میدان کاخ و طاق آن :

تصویر درشکه های میدان کاخ :

تصویر دیگری از درشکه ها :

ستون الکساندر

ستونی است که به یاد پیروزی روسیه بر ارتش ناپلئون بناپارت فرانسوی ساخته شده است و جالب اینکه معمارش فرانسوی بوده است. این ستون در حدود ۴۷ متر ارتفاع دارد و در بالای آن فرشته‌ای که گفته می‌شود چهره‌اش شبیه به امپراتور «الکساندر اول» طراحی شده قرار دارد. وزن این یادمان بیش از ۶ تن بوده و برای نصب آن از هیچ جرثقیلی استفاده نشده است.

تصویر ستون الکساندر :

موزه آرمیتاژ(هرمیتاژ)

موزه ارمیتاژ Hermitage که در زبان فارسی به آرمیتاژ و یا هرمیتاژ مشهور شده جزو 5 موزه برتر جهان است و دومین موزه بزرگ جهان است. بیش از 3 میلیون اثر هنری در آن نگهداری می شود. سنگ بنای اولیه موزه هرمیتاژ یا ارمیتاژ به الیزابت اول بر می گردد اما شاید بتوان گفت روس ها بیشتر آثار هنری خریداری شده موزه هرمیتاژ را مدیون همت کاترین کبیر هستند. او در سال 1764 میلادی اقدام به خرید بیش از 200 نقاشی مشهور اروپا کرد.این موزه متشکل از چندین کاخ است . هرمیتاژ تا سال 1917 صرفا کاخ سکونتی ملکه و تزارها بود و بعد از انقلاب روسیه به فرمان لنین به عنوان موزه انتخاب شد. کاترین تمام آثار هنری مورد نظرش را در نگارخانه خود به نام گوشه عزلت یا تنهایی"My Hermitage " جمع کرد؛ به طوری که تنها افراد محدودی می توانستند از آثار هنری دیدن کنند. جالب است که کاترین در نامه خود می نویسند متاسفم که فقط من و موش های کاخ می توانیم این زیبایی را ببینیم و درک کنیم. حالا چرا اسم گوشه عزلت ؟ چون  همانطوری که گفتم با شوهرش اختلاف داشت و معمولا اینجا گوشه گیری می کرد . بعد از کاترین کبیر نوبت به ملکه الیزابت می رسد. الیزابت علاقه زیادی به معماری داشت. او همچنین جهت محافظت از تابلوهای نگارخانه ارمتیاژ دستور می دهد تعدادی گربه آموزش دیده را در گنجینه رها کنند تا موش ها نتوانند به آثار آسیب بزنند!!

این موزه سه طبقه است و طبقه دوم مهمترین و شلوغ ترین قسمت آن می باشد . اگه قسمت شد تشریف بردید از طبقه دوم شروع کنید . طبقه سوم هم برای ما ایرانی ها خیلی مهم و جالب است . قیمت بلیط آن 700 روبل است .و برای محصلین رایگان می باشد . متاسفانه ما وقت نشد داخل موزه را ببینیم چون موزه بسته بود .گفته میشه  دیدن کل موزه بیش از 10  روز زمان می برد .پیشنهاد می کنم قبل از بازدید در مورد این موزه در اینترنت مطالعه کنید . خیلی مطالب خوبی هست و اینجا فرصت نیست من بنویسم .

تصویر سایت موزه هرمیتاژ:

تصویر نمای بیرونی موزه هرمیتاژ از میدان کاخ :

به میدان کاخ  و ساختمان زیبای موزه هرمیتاژیا آرمیتاژ  رسیدیم ضمنا موزه روزهای دوشنبه بسته است و ما فقط رفتیم بیرون ساختمان زیبای آنرا ببینیم .  میدان کاخ خیلی زیباست و در واقع مرکز شهرمی باشد نوازنده ها و خواننده ها مشغول هنرنمایی بودن و مردم روی زمین نشسته یا دراز کشیده بودند و خیابان و سنگفرش میدان خیلی تمیز بود .آنجا درشکه هایی بود به سبک قدیم که می توانستی باآن دوری در میدان کاخ بزنی و عکسی بگیری .  از اونجا برگشتیم هتل ، قراره فردا ساعت ۱۳ حرکت کنیم به سمت راه آهن و ساعت ۱۵ با قطار میرویم به مسکو.

رقص باله دریاچه قوها

البته ما شرکت نکردیم چون علاقه ای نداشتیم .ولی جز تورهای آپشنال آزاد بالای 60 دلار می باشد . از قیمت دقیق آن هم اطلاعی ندارم . (اگه لیدرها سفرنامه منو بخونن حتما میگن این آقا فقط پول و کاهش هزینه براش مهم بوده و فرهنگ و هنر براش اهمیت نداشته و از تور های آپشنال استفاده نکرده که دلار خرج نکنه )
اگر علاقمند به فرهنگ و تاریخ باشید، باید بدانید جاذبه‌ها و دیدنی های روسیه محدود به کلیساها و کاخ‌های باشکوه نیست و می‌توانید در تور روسیه به تماشای تئاتر و رقص‌های ملی و محلی هم بروید و لذتی دوچندان را تجربه کنید.
باله، رقصی صحنه‌ای است که ریشه‌اش به دوران رنسانس ایتالیا باز می‌گردد. این رقص در فرانسه و روسیه بود که شکل امروزی خود را یافت. باله در روسیه زمانی گسترش یافت که تزارهای روسیه می‌خواستند فرهنگ اروپایی را به کشورشان وارد کنند. تئاتر بالشوی مسکو و باله مارینسکی سنت پترزبورگ از مهم‌ترین مراکز رقص باله در روسیه به شمار می‌آیند. شاهکار رقص باله دریاچه قو مشهورترین و در عین حال پرنمایش‌ترین باله جهان است که موسیقیدان سرشناس روسی پیوتر ایلیچ چایکوفسکی آن را در سال 1877 نوشت و به قولی آن را از لابلای افسانه‌های کهن جهان بیرون کشیده و جان تازه‌ای بخشیده، ( حتما داستان و افسانه قوهای دریاچه و جادوگر و غیره را بخوانید تا متوجه نمایش بشوید) موسیقیدانی که باله زیبای خفته و فندق شکن را نیز در کارنامه هنری خود به ثبت رسانیده است. رقص باله دریاچه قو در سالن‌های مختلف شهر سن پترزبورگ نظیر سالن تئاتر مارینسکی توسط بهترین بالرین‌های جهان برگزار می‌شود.در ضمن فیلم سینمایی هم در این مورد ساخته شده که اشاره به همین رقص باله دارد .

فکرکنم سی دی آلبوم موسیقی باله دریاچه قو ، این اثر هنری از طریق دیجی کالا قابل تهیه است .

تصویر تالار مارینسکی :

سه شنبه 12شهریورماه 1398

صبح وقت ازاد داشتیم اما فرصت نمیشد بریم موزه هرمیتاژ پس رفتیم برای خرید شکلات و برگشتیم هتل  وسایلمان را جمع آوری کردیم.  اتاق ها را تحویل دادیم. بدترین ساعت برای سفر به مسکو بود عملا یک روز ما از بین می رفت. به لیدر اعتراض کردیم چرا ساعت دیگری را بلیط قرار نگرفته ولی خودتون بهتر می دونید که فایده ای نداره . ساعت ۱۳ حرکت کردیم به سمت راه آهن سنت پترزبورگ ، من واگن ۸ صندلی ۲۰ بودم و بلیط ها از قبل توسط تور خریداری و در کانال واتس آپ به ما اعلام شده بود. چون تقریبا یکساعت زودتر به راه آهن رسیده بودیم با پیشنهاد تور همگی رفتیم به یک مرکز خرید خیلی خوب که درست کنار ساختمان راه آهن سنت پترزبورگ بود همه جور برند و رستوران و فست فود و سینما هم داشت فکرکنم اسمش گالریا شاپینگ بود .