سفر 4 روزه به جزیره زیبای کیش (بدون هتل)

این جزیره در ایران، بدون سرپناه هم زیباست! +تصاویر

با سلام به همگی دوستان و عوامل محترم لست سکند. هر زمانی که صحبت از مسافرت داخلی از جمله کیش به زبان میاد، خیلی از افراد تنها به یک جمله اکتفا میکنند. هزینه سفر به کیش اندازه هزینه سفر به ترکیه است. بنابراین به جای کیش به ترکیه سفر میکنیم. این جمله تقریباً صحت دارد ولی مگر میشود یک بار در زندگی از جزیره زیبای کیش بازدید نکرد؟

در دی ماه سال 97 به همراه همسرم هوای سفر به ذهنمون زد و از آنجایی که دوست صمیمی بنده و همسرش به واسطه شغلشان چندین سال در کیش ساکن هستند، تصمیم بر این شد که سفری کوتاه از تهران به کیش داشته باشیم. یک روز قبل از سفر، از سایت های مربوط به خرید بلیط هواپیما، پرواز شماره 7081 هواپیمایی کیش ایر در ساعت 17:15 دقیقه عصر (بوئینگ ام دی) و همچنین بلیط برگشت را ساعت 10 شب با پرواز شماره 2821 ایرباس هواپیمایی معراج (پنج شنبه تا یکشنبه) خریداری کردیم. قیمت پرواز رفت نفری 130 هزار تومان و قیمت پرواز برگشت نفری 170 هزار تومان شد. دقایق آخر اگر بلیط بخرید شانس ارزان شدن شدید بلیط نصیب شما خواد شد. هوای کیش در دی ماه بسیار بسیار عالی بوده و در روزها، گرم و در شب ها نسبتاً خنک و مطلوب (در حد سوییشرت نازک) می باشد. البته با نگاهی به پیش بینی هواشناسی از قبل، به این نکته دقت شود که سفر خود را در روزهای بارندگی کیش نیندازید. در این روزها تمامی تفریحات آبی لغو خواهند شد. از اواخر دی ماه سفر به کیش آرام آرام شدت گرفته و هر چه به سوی بهار پیش رفته، تعداد مسافرت و مسافران بسیار کثیر خواهد شد. مزیت سفر در ابتدای دی ماه به کیش، تخفیف فصلی لباس (در برخی از پاساژها) و نرخ ارزانتر پروازها می باشد.

روز اول سفر (پنج شنبه) :

بعد از کار و رسیدن به منزل به سرعت آماده شدیم تا به فرودگاه مهرآباد برسیم. ساعت 5:15 دقیقه عصر و بدون تاخیر هواپیما از تهران بلند شد و بعد از یک ساعت و ربع به فرودگاه کیش رسیدیم. در طول پرواز، یک میان وعده شامل آبمیوه، یک بسته پسته کوچک، کیک و بیسکویت و ... به مسافران ارائه شد. یک مساله جالب در پروازهای ایرانی وجود دارد که اکثر مردم از این قضیه اطلاع ندارند و به نظرم باید قدردانی شود. برای پروازهایی به فاصله زمانی مثلا یک الی سه ساعته (آن هم در تایمی غیر از صبحانه، ناهار و یا شام) پروازهای ایرانی میتوانند هیچ غذا و یا بسته ای به مسافران ندهند. اما این کار حتی برای پروازهای خیلی کوتاه (نیم ساعته) نیز انجام می گردد. این بسته های کوچک میان وعده غذایی درست است که ارزش مالی زیادی ندارند، اما در پروازهای داخلی اکثر کشورهای اروپایی و یا حتی آمریکایی، هیچ غذا و یا بسته ای به مسافران تعلق نمیگیرد و از این بابت بسیار خسیس هستند!

هواپیما بعد از فرود و طی مسیری کوتاه به ترمینال رسید. لحظه باز شدن درب هواپیما و قدم گذاشتن بر روی پله های خروجی آن، عطر فوق العاده دریا و گوش ماهی و هوای بسیار عالی کیش به بینی و صورتمان برخورد که هیچ وقت این حس خوب فراموشمان نمی شود. این عطر سال های گذشته در شمال ایران نیز حس میشد که متاسفانه مدت هاست از بین رفته است. بعد از تحویل گرفتن چمدان ها به همراهی رفیقمان به منزلشان رفته و پس از صرف شام و استراحتی کوتاه ساعت 9 شب برای تفریح و گشت و گذار شبانه بیرون رفتیم. از قبل لیستی از برخی مکان های تفریحی کیش تهیه کردیم و تصمیم گرفتیم تا جایی که میشود به این مکان ها سر بزنیم:

اسکله تفریحی، ساحل مرجان (زیباترین ساحل و دریا)، پارک آهوان (محل زندگی تعداد زیادی از آهو)، کشتی یونانی، خانه بومیان عرب، باغ پرندگان، شهر زیر زمینی کاریز، گذر هنرمندان، درخت سبز، کلبه هور، پارک آبی اوشن، قایق کف شیشه ای، پاراسل سواری، دوچرخه سواری و خرید از مراکز و مجتمع ها.

برای شروع اسکله تفریحی کیش را انتخاب کردیم. اسکله، محلی برای قدم زدن بر روی آب خلیج فارس است. قدم به قدم نیز صندلی هایی برای استراحت و دیدن مناظر تعبیه شده و جمعیت زیادی برای پیاده روی در آنجا حضور دارند. در هنگام طلوع آفتاب و همچنین صبح خیلی زود، تعداد زیادی از مردم به این مکان آمده و برای ماهی های دریا غذا (خرده نان و ...) میریزند. با این کار صحنه بی نظیری برای شما و خصوصا برای بچه ها خلق میشود. هزاران ماهی با تجمع در نقطه ای برای غذا خوردن جمع شده و لازم باشد همدیگر را نیز به کشتن می دهند (خخخ).

تصویر 1: نمایی از اسکله تفریحی کیش

برای تفریح در اسکله کیش، پیشنهاد استفاده از قایق تفریحی کف شیشه ای در شب را میدهم. قایق کف شیشه ای، قایق نسبتاً کوچکی است با تعداد صندلی های زیاد که کف آن از جنس شیشه بوده و دو باند بزرگ هم درون قایق وجود دارد. با پر شدن قایق از افراد و پوشیدن جلیقه های نجات، قایق با سرعت از اسکله فاصله گرفته و شروع به پخش موزیک ایرانی با صدای بلند میکند که لحظات خوبی را برای شما و همراهانتان به رقم می آورد. راننده قایق توضیحاتی را نیز در مورد این سفر کوتاه دریایی به شما میدهد تا در نقطه خاصی ایستاده و ناگهان چراغ های زیر پای شما توسط قایق در کف دریا روشن می گردد. موزیک قطع شده و قایق به آرامی بر روی آب حرکت میکند. با روشن شدن پروژکتور، طوطیا، خیار دریایی، مرجان و انواع ماهی ها را در آب خواهید دید که تجربه جالبی است. راننده توضیحات کاملی نیز در مورد انواع این جانداران به شما ارائه داده و هرگونه سوالی نیز پاسخ داده خواهد شد. اگر نیاز دارید که عکسی نیز به یادگاری بیندازید، راننده قایق با خوشرویی از شما خواهد گرفت. قایق مانند شروع، پس از حدود 1 ساعت دوباره با سرعت و با پخش آهنگ به سمت اسکله برگشته و در مجموع استفاده از این قایق را به دوستان عزیز توصیه میکنم. ساعت 1 شب بود و با توجه به خستگی زیاد (بیدار بودن از 6 صبح به واسطه کار) تصمیم برگشت به منزل را گرفتیم.

تصویر 2: نمایی از مرجان های کف دریا

روز دوم (جمعه) :

امروز صبح جمعه است. برای اولین بار با ماشین در خیابان های بسیار زیبا و تمیز کیش کمی چرخیدیم. خیابان هایی که در هیچ نقطه ای از ایران مشابه آن را نخواهید یافت. فرهنگ رانندگی در کیش بسیار عجیب و جالب است. خیابان های خلوت و نسبتا بدون ترافیک، بدون موتور بنزینی (فقط برقی)، بدون بوق، عبور و مرور در میادین و چهار راه ها با رعایت کامل حق تقدم! که موجب شگفتی شما خواهد شد. همگی مردم کیش نیز ملزم به رعایت این قوانین هستند و رانندگی بسیار لذت بخشی را تجربه خواهید کرد. رفیقم برای ما توضیح داد وقتی که قرار بود برای سکونت در کیش اقدام کنند، کلاس های آموزشی و جلسات متعددی برای آن ها برگزار شد تا فرهنگ زندگی در کیش و آموزش های لازم در همه موارد خصوصا رانندگی به آن ها داده شود تا بتوانند کارت شهروندی کیش (کیشوندی) را دریافت نمایند.

تصویر 3: نمایی از یکی از خیابان های کیش

در ابتدا امروز به پارک آهوان رفتیم. پارکی که در آن آهو های فراوانی زندگی میکنند و اگر شانس بیاورید، میتوانید از نزدیک آن ها را تماشا کنید. ما فقط 2 عدد، آن هم بچه آهو دیدیم. پارک جالبی نبود. خشک و بدون سرسبزی است. کمی هم از مرکز شهر دور است. سریع تصمیم بر این شد که برای ناهار به ساحل زیبای مرجان رفته و ناهار را در آلاچیق های آن بخوریم. ساحل مرجان نسبت به سایر سواحل کیش (ساحل سیمرغ، میرمهنا و ...) چشم نوازترین ساحل ماسه ای محسوب می گردد. محیط بسیار زیبایی برای عکس گرفتن با گل ها، نمادها، درختان نخل، مجسمه ها و حتی شنا در دریایی به رنگ سبز است. اگر از صبح به این مکان روید، میتوانید در آلاچیق های ساحلی جای خود را انتخاب کنید. در غیر این صورت شانس خالی بودن آلاچیق ها را از دست خواهید داد. در دی ماه با وجود هوای بسیار سرد تهران، من و دوستم از ساعت 11 صبح در آب گرم خلیج فارس تنی به آب زدیم و شنا در دریای آب شور را هم تجربه کردیم.

تصویر 4: نمایی از ساحل زیبای مرجان

تصویر 5: نمایی از ساحل زیبای مرجان

ظهر جمعه بود و کم کم بوی کباب از منقل اطرافیان بلند میشد. تصمیم گرفتیم ما هم از آب بیرون آمده و مقدمات آماده کردن ناهار را در کنار همسرانمان فراهم کنیم. بعد از صرف ناهار و استراحت در آلاچیق و با وجود آفتاب داغ، من و همسرم تصمیم گرفتیم که پاراسل سوار شویم. نکته ای که اینجا وجود دارد این است که حتما از قبل از سایت هایی نظیر کیش برگ، نت برگ یا تخفیفان یا امثال اینها بلیط با تخفیف خریداری نمایید. ما این قضیه را نمیدونستیم و هزینه برای ما کمی گران تمام شد. ولی حتما این تفریح به نسبت لاکچری را تجربه کنید. البته لازم به ذکر است که هزینه همین تفریح در مجاورت کیش یعنی کشور امارات (دبی)، 1 میلیون تومان به ازای هر نفر است ! ولی شما میتوانید با حدود 150 هزار تومان این تفریح را تجربه کنید. دقت شود که این قیمت بسته به فصل کاملا متغیر است. در فصل تابستان بسیار ارزانتر و در زمستان گران می گردد. شما ابتدا توسط مربی آموزش داده خواهید شد و به قایقی متصل هستید و توسط چتری که بالای سر خود دارید حدود 30 متر به هوا رفته و از بالای خلیج فارس، نظاره گر محیط اطراف خود خواهید بود. حس بسیار ترسناک ولی جالبی است. بخصوص برای زوج های جوان و اهل هیجان. زمان این بازی خیلی کوتاه است (در حدود 10 دقیقه) اما به نظرم آن را از دست ندهید. امکان اجاره جت اسکی نیز در ساحل وجود داشت که با توجه به رقم بسیار بالای آن (حدود 350 هزار تومان) از این تفریح پشیمان شدیم.

تصویر 6: پاراسل تفریحی (عکس از اینترنت)

تصویر 7: جت اسکی در دریا

تصمیم بر این بود که روز جمعه را فقط به تفریح پرداخته و از فردا (شنبه) به مراکز خرید سر بزنیم. بنابراین با هماهنگی دوستم و با توجه به زمان 1 ساعته تا غروب آفتاب، به سمت کشتی یونانی حرکت کردیم تا غروب آفتاب معروف آن را به تماشا بپردازیم. جزیره کیش شهر کوچکی است و تمامی جاذبه های گردشی آن نزدیک به هم بوده و اگر ماشین داشته باشید یا آن را اجاره کنید، به راحتی و به سرعت می توانید به همه مکان ها سر بزنید. به محض ورود به کنار صخره های مجاور کشتی یونانی، جمعیت زیادی از توریست ها اعم از ایرانی و خارجی موج میزد و همگی در حال گرفتن عکس با این کشتی بودند. علت شلوغی بیش از حد این است که تمامی تورهای گردشگری در ساعت غروب آفتاب برای تماشای این کشتی برنامه ریزی میکنند. کشتی بشدت فرسوده شده که به گفته دوستم، از حدود 6 سال پیش تا به امروز اوضاع آن بدتر شده است و پتانسیل شکسته شدن از وسط را نیز داشته و هر ساعتی امکان دارد از هم پاشیده شود و دیگر چیزی از شکل و شمایل این کشتی تاریخی باقی نماند. البته از این قضیه بی اطلاع هستم که آیا امکان مرمت (تا حد سرپا بودن) و حفظ این اثر وجود دارد یا خیر؟! تعدادی شتر نیز در نزدیکی کشتی یونانی وجود داشت که اگر مایل به سوار شدن بودید با پرداخت مبلغی میتوان این حس را نیز تجربه نمود. لحظه بلند شدن و نشستن شتر بشدت جذاب بوده و حس پرتاب از روی ارتفاع را خواهید داشت.

تصویر 8: نمایی از کشتی یونانی

بعد از حدود 1 ساعت، آرام آرام همگی این مکان را ترک کردیم و با توجه به کارت تخفیفی که دوستم داشت، به سمت بولینگ مریم (مجتمع معروفی است) حرکت کردیم تا برای اولین بار تجربه بازی بولینگ را نیز داشته باشیم. بازی جالبی است ولی برای خانم ها کمی توپ سنگین بود. در مجموع لحظات خوشی برای ما رقم خورد. با این که اولین بار بود این بازی را انجام میدادم، ولی پا به پای دوستم که خودش را حرفه ای میدانست پیش رفتم و البته در آخر باختم ! 2 ساعتی را در اینجا مشغول بودیم. جای همگی دوستان خالی.

برای ناهار و یا شام در بیرون از منزل، جای خاصی مد نظر ما نبود و هرجایی که احساس گرسنگی میکردیم و یا رستورانی که ظاهر خوبی داشت واردش میشدیم. بنابراین در مورد رستوران ها و یا فست فودهای کیش توضیحی نخواهم داد. در برخی از سفرنامه ها و در اکثر سایت ها در این مورد توضیحات کافی وجود دارد و میتوان هرگونه اطلاعاتی که لازم بود بدست آورد.

بعد از خوردن شام و احساس خستگی تصمیم بر این شد که به خانه برگردیم. بعد از رسیدن به منزل و کمی استراحت، دوستم پیشنهادی داد که مورد استقبال همه واقع شد. دوچرخه سواری دور جزیره ! با توجه به خنک تر شدن هوا در شب تصمیم بر آن شد که دوچرخه سواری کنیم. زیرا در طی روز با توجه به شدت گرما و رکاب زدن زیر آفتاب، واقعا بیش از ده دقیقه نمیتوان این کار را انجام داد. ساعت 11 شب بود ! دوباره با انرژی به سمت ساحل مرجان حرکت کردیم. در هوای فوق العاده مطلوب، عده ای را دیدیم که در حال موتور سواری هستند. موتورهای دو نفره کوچک برقی و کاملاً بی صدا. به دوستم گفتم بیا موتور کرایه کنیم. چون خیلی باحال تر و راحت تر از دوچرخه است. اینجوری میشه تمام جزیره را هم تماشا کرد. دوستم گفت خیلی از مسافرهایی که تجربه موتور سواری ندارند، و با توجه به ظاهر کوچک موتور احساس میکنند که رانندگی با آن بسیار راحت بوده ولی دچار حادثه میشوند و بعضاً دست و پای خود را شکسته و تجربه تلخی را برای خود و خانواده در مسافرت به وجود می آورند. خصوصاً دختر خانم های عزیز. پس به این نکته واقف باشید و اگر تجربه کافی ندارید، سوار نشوید. هیچ تفاوتی با دوچرخه سواری ندارد. اگر دوچرخه سواری بلد هستید، به راحتی می توانید از این موتور کوچک برقی استفاده کنید که حس بی نظیری دور جزیره کیش در هوای مطلوب شب و سکوت دور ساحل برای شما رقم خواهد زد. یکی از بهترین تجربه های کیش همین قسمت موتور سواری برای من و همسرم بود. یک ساعت کرایه آن 60 هزار تومان شد. تخفیف گرفتیم. سعی کنید چانه بزنید. ما پس از یک ساعت چرخیدن، موتور خود را تعویض کرده (باطری خالی می شود) و با پرداخت مجدد 30 هزار تومان، نیم ساعت دیگر نیز آن را کرایه کردیم. ساعت 1 شب بود و همه جا تاریک، صدای زیبای دریا، خلوت، موتور سکوت و بی صدا، باد ملایم و نسیم خنک دی ماه، دور جزیره. بی نظیر بود.

تصویر 9: نمایی از جاده مخصوص دوچرخه سواری و موتور سواری (در روز)

تصویر 10: نمایی از جاده مخصوص موتور سواری کنار دریا (در روز)

روز سوم (شنبه) :

به پیشنهاد همسر دوستم، و با توجه به تجربه ایشان در خرید، از صبح به مجتمع مروارید برای خرید رفتیم. مجتمعی یک طبقه و نسبتا متوسط از لحاظ وسعت، ولی با قیمت های بسیار خوب. در دی ماه 97 نرخ شلوارهای جین (مردانه و زنانه) آنجا از 25 هزار تومان تا 40 هزار تومان (آف 50%) با کیفیت فوق العاده عالی و همچنین نرخ پیراهن های مردانه حدود 30 هزار تومان تا 48 هزار تومان بود که به نسبت تهران یک سوم الی یک پنجم تلقی میشد. مشابه آن در تهران از 90 هزار تومان تا 170 هزار تومان بود. دنبال لباس های مجلسی زنانه در این چنین بازارهایی نباید بود. قیمت تیشرت (زنانه و مردانه) در آنجا از 10 هزار تومان تا 25 هزار تومان بود. تیشرت هایی با جنس نخ و ظاهری بسیار شیک و حتی با سبک های دریایی و ساحلی. کاپشن هایی با جنس برزنت و شیک در حدود 60 هزار تومان تا نهایت 90 هزار تومان به راحتی قابل خریداری بود و ... اگر به خوبی بازار را بگردید، میتوانید اجناسی خوب با قیمت مناسب پیدا کنید. مطمئناً الان قیمت ها بسیار بالاتر بوده (به عنوان مثال طبق استعلام شلوار جین هم اکنون 90 هزار تومان است) ولی باز از تهران خیلی خیلی ارزانتر خواهد بود.

بعد از حدود 3 ساعتی خرید کردن من و همسرم، برای صرف ناهار (اکبر جوجه معروف) به روبروی همین مجتمع رفتیم. رستوران های بسیار زیادی روبروی مجتمع مروارید واقع شده اند که میتوانید بر روی صندلی های بیرون از رستوران در مجاورت خیابان نیز بنشینید و غذا را میل نمایید. خیابان های کیش با وجود نخل های متعدد چهره زیبایی به شهر میبخشند.

تصویر 11: تاکسی لندنی کیش

بعد از ناهار به سمت شهر زیرزمینی کاریز حرکت کرده تا از این اثر تاریخی دیدن کنیم. بلیط نفری 40 هزار تومان بود و اطلاعی از وجود تخفیف برای این مکان ندارم. برای کسانی که به معماری و باستان شناسی علاقه دارند، این مکان بسیار جذاب تر است. لایه های مرجانی بسیار بزرگ فشرده شده روی هم در زیر زمین معرف میلیون ها سال قدمت کیش است. فسیل جانوران از جمله لاکپشت، نقش نگاره های دیوار، وسایلی از قبیل دوک، کوزه، نیزه، ظروف و ... در آنجا یافت شده که نشان از زندگانی در چندین هزار سال پیش در این مکان میدهد. در حین قدم زدن در این شهر زیرزمینی، علاوه بر تابلوهای راهنما، از طریق بلندگو اطلاعات قسمت ها به طور کامل پخش می گردد. وسایل تزیینی، کافه و محلی برای عکس گرفتن نیز برای مهمانان در نظر گرفته شده است.

تصویر 12: نمایی از شهر زیر زمینی کاریز

بعد از چند ساعتی گشت درون این شهر زیر زمینی، به سمت درخت سبز یا درخت آرزوها رفتیم. درختی با ریشه های بسیار بزرگ و با سنی بسیار بالا در حدود 500 سال که بسیار معروف بوده و تقریبا تمامی کسانی که به کیش آمده اند از این درخت بازدید میکنند. در اطراف این درخت نیز باغی وجود دارد که پر از گل های قرمز رنگ بوده و برای عکس گرفتن جالب است.

تصویر 13: نمایی از درخت سبز کیش

در ادامه به سمت کلبه هور رفتیم. قبل از رسیدن به این مکان، از کنار هتل دریایی ترنج گذشتیم. خانه هایی مشابه کشور مالدیو بر روی آب مشاهده می شوند که جهت اقامت توریست ها بنا شده اند. بسیار زیبا و رویایی است البته با قیمتی بالا! کلبه هور مکانی چسبیده به دریا است با صخره های سنگی که آب پس از برخورد به آن چندین متر با شتاب بالا رفته و خوراک عکس گرفتن در آن لحظه است. در یکی از آهنگ های گروه سون (دیره) قسمت اوج آهنگ هم در همین مکان در کیش فیلمبرداری شده است. می توانید بر روی صخره ها بنشینید، استراحت کنید، به تماشای دریا بپردازید و درون آن ماهی های رنگی زیبا را ببینید و یا حتی درون آب شنا کنید.

تصویر 14: نمایی از اقامتگاه روی آب  (عکس از اینترنت)

تصویر 15: نمایی از کلبه هور

تصویر 16: نمای دریا از بالای کلبه هور

غروب بود. تصمیم گرفتیم بعد از اینجا به خانه بومیان عرب برویم. وارد محله ای قدیمی از بافت معماری جنوب ایران شدیم که درب یک خانه ای باز بوده و پس از پرداخت ورودی، وارد آن می شویم. خانه ای سنتی با چاهی در مرکز آن و اتاق هایی در اطراف (زنانه، مردانه، اتاق کودک و اتاق میهمان)، انبار، آشپرخانه، اندرونی و ... گشتی درون اتاق های آن زدیم و از وسایل سنتی موجود در آن بازدید کردیم. قهوه های عربی با لیوان های کوچک و خرماهای عربی در حیاط آن خانه بین گردشگران پخش میکردند که بسیار لذیذ و خوشمزه بود. هر چقدر هم میخواستیم برای ما آماده میکردند. اتاقی نیز برای خرید سوغاتی، تزئینات زیبا با مروارید، قهوه، خرما و انواع شیرینی عربی وجود داشت. شب شده بود و قرار شد به دو مجتمع معروف پردیس 1 و پردیس 2 برویم. مجتمع پردیس 2 قیمت های بسیار گرانتری نسبت به پردیس 1 دارد. زیرا کلیه اجناس این مکان مارک بوده و هم ردیف با قیمت های تهران است. در پردیس 1 هم کمی خرید کردیم از جمله نمایندگی عطر اجمل که قیمت عطرهای آن یک سوم ارزانتر از تهران و حتی دیجیکالا بود. بعد از صرف شام و گذراندن این روز شلوغ به منزل برگشتیم.

تصویر 17: خانه بومیان عرب کیش (تخت دختر خانواده)

روز چهارم (یکشنبه) :

صبح امروز را به بازار عرب ها رفتیم. بازاری نسبتاً سنتی تر و با قیمت های بسیار مناسب. روبروی این بازار نیز پاساژی به اسم دیپلمات وجود دارد که اجناس ارزانی را میتوان در آنجا خریداری کرد. بعد از کمی خرید کردن به سمت یک هایپر رفته (اسمش را یادم نیست) تا کمی شکلات و نسکافه و ... بخریم. به طور کلی به هر بازاری که رفتین، شکلات را از نمایندگی های "سبلان کیش" خریداری نمایید. قیمت های به مراتب ارزانتری را در این نمایندگی خواهید یافت. بعد از کلی شکلات خریدن و نداشتن فرصت زیاد، ظهر حدود ساعت 2 به منزل رفته و ناهار را در آنجا خوردیم. دیگر فرصتی برای گشت و گذار در کیش نداشتیم. آرام آرام به جمع کردن وسایل پرداختیم تا حدود ساعت 8 شب به فرودگاه برویم.

مکان های تفریحی بسیار زیادی در کیش وجود داشتند که با توجه به نداشتن زمان، فرصت بازدید از آن ها وجود نداشت. از جمله غواصی کردن در دریا، پارک آبی اوشن، جت اسکی، گذر هنرمندان (بلواری که مجسمه های مشاهیر ایران در آن وجود دارند)، پارک دلفین ها (که فقط مناسب کودکان است)، تور کشتی، جنگ های شبانه و ... البته هدف من و همسرم بیشتر خرید کردن در کیش بود ولی به واسطه حضور دوستانمان و وجود خودرو، سعی کردیم اکثر جاذبه های زیبای کیش را نیز ببینیم.

ساعت 9 شب از دوستانمون خداحافظی کردیم. هواپیما در ساعت 10 شب بدون تاخیر از کیش بلند شد و بلافاصله بر فراز خلیج فارس به پرواز در آمد و من و همسرم با خودمان تصمیم گرفتیم که هر ساله برای خرید به جزیره کیش زیبا برگردیم...

چند نکته در مورد سفر به کیش وجود دارد.

• حتما از بلیطهای تخفیف دار دریایی و پارک آبی استفاده کنید.
  • پارک آبی کیش به گفته دوستان و اقوام مسلماً به خوبی پارک آبی دبی (وایلدوادی) نیست، ولی از لحاظ هیجان و تفریح بهتر از پارک های آبی هتل های آنتالیا است. فضای زیبایی نیز درون پارک وجود دارد. اطلاعات در مورد سانس آقایان و خانم ها نیز در سایت www.oceanwaterpark.com نوشته شده است.
  • داخل پارک آبی هیچ نوشیدنی و خوراکی نمیتوان برد و باید دستبند خود را شارژ کرده و هرچیزی که آنجا خریدید از شارژ دستبند کم خواهد شد (قیمت داخل پارک بیشتر از بیرون می باشد).
  • اگر در هتل اقامت دارید، اکثر هتل های کیش شاتل رایگان به پارک آبی (رفت و برگشت) دارند. تاکسی نگیرید !
  • حتی المقدور آنجا ماشین اجاره کنید. چون کرایه تاکسی در کیش نسبتا گران است.
  • اگر برایتان مقدور است به جای هتل، سوییت های شهرک صدف را رزرو کنید. مکان بسیار زیبایی برای اقامت است.
  • سر در ورودی هتل داریوش نیز بسیار زیبا است. می توانید آنجا عکس های خوبی بگیرید.
  • کشتی و جنگ های شبانه را با توجه به محدودیت ظرفیت از قبل رزرو کنید. اما برای سایر تفریحات نیازی نیست که از قبل بلیط خریداری شود.
  • هر زمانی که حس کردید آماده تفریح هستید، بلیط را خریداری کنید. چون در برخی از مواقع، لیدرهای عزیز و هتل ها اصرار دارند که در لحظه اول ورود به کیش، تمامی بلیط ها را به شما بفروشند. ممکن است وقت کم آورده یا به مکان مورد نظر به هر دلیلی نرسید و بلیط شما می سوزد (چون زمان و تاریخ از قبل روی بلیط ها مشخص است).

صحبت آخر : جزیره زیبای کیش پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری دارد. با وجود منابع بسیار زیاد و همچنین جایگاه این جزیره به مراتب قدرت تبدیل شدن به شهرهایی همچون دبی را دارا است. امیدوارم این جزیره زیبا با مدیریت صحیح و قویتر مسئولان به این مهم نائل شود. همیشه خوش و سلامت باشید و دائم در سفر.