در مسکو راهنمای خودت باش

چطور بدون تور لیدر به مسکو سفر کنیم؟ +تصاویر

پنج شنبه( روزپنجم) 24/5/98

برنامه ی روز پنجم از قبل کاخ تزاریت سینو و خیابان آربات بود اما از آنجا که بازدید از این اماکن قبلا صورت گرفته بود برنامه تغییر کرد.

برنامه ی صبح:

دانشگاه مسکو

تپه گنجشک ها

گورستان نوودیچی

ساعت هفت صبح از خواب بیدارشدیم و پس از صرف صبحانه ساعت۷:۴۵ هتل را به مقصد دانشگاه مسکو ترک کردیم.

با مسیریابی دو راه برای رفتن به دانشگاه مسکو وجود داشت:

۱-با استفاده از مترو به ایستگاه universt و سپس با استفاده از اتوبوس به سمت دانشگاه مسکو

۲-با استفاده از مترو به ایستگاه park pobedy و بعد از تعویض خط به ایستگاه lomonos رفته سپس ۱۵ دقیقه پیاده روی تا دانشگاه مسکو

ما راه دوم را انتخاب کردین و ساعت ۹:۱۵ به ایستگاه lomonos رسیدیم .

وقتی از ایستگاه مترو خارج شدیم وارد یک منطقه بسیار سرسبز و زیبا شده بودیم سپس با استفاده از گوگل مپ به سمت دانشگاه مسکو حرکت کردیم.

مسیر پیاده روی به سمت دانشگاه بسیار دل نواز و زیبا بود که ما مدتی در خیابان های آن به عکاسی پرداختیم و درنهایت ساعت ۹:۳۰ به دانشگاه مسکو رسیدیم .

(عکس شماره61)

(خیابان منتهی به دانشگاه مسکو و نمای ساختمان دانشگاه از دور)

(عکس شماره62)

نکته: بازدید از داخل دانشگاه مجاز نبود ولی اگر کارت دانشجویی به همراه داشتیم شاید میتوانستیم اجازه ورود بگیریم.

نکته: ما از درب ورود و خروج دانشجویان به دانشگاه رسیدیم ولی ورودی اصلی دانشگاه سمت مقابل آن قرار داشت که در روبروی ورودی اصلی یک حوض بزرگ بود. پس مجددا با استفاده از گوگل مپ به سمت درب اصلی رفتیم.

نکته: دانشگاه مسکو یکی از ساختمان های هفت خواهران استالین می باشد که شکوه و عظمت بی نظیری دارد و ترکیب این عظمت با طبیعتی زیبا واقعا تماشای است.

نکته :ساختمان های هفت خواهران استالین:

میراثی که به دستور جوزف استالین،برای تجلیل از دولت شوروی پس از جنگ جهانی دوم در سالهای 1948-1957در رقابت با آسمان خراش ایالت متحده آمریکا ساخته شد.بر اساس طراحی استالین کاخ شورا ها(مرکز سیاسی اجتماعی مسکو کل اتحاد جماهیر شوروی و نماد عظمت دوران سوسیالیسم)به عنوان ساختمان مرکزی قرار می گرفت و بر فراز سایر ساختمان ها یک چشم به نماد تمدن غرب به سمت ساختمان اصلی متمرکز می شدند که اصطلاحا در روسی به آنها "کیک عروسی" گفته می شود. استالین همچنین اصرار داشت که همه هفت خواهران داری مناری مخروطی شکل، به منظور متمایزشدن از همتایان آمریکایی خود باشند. همچنین هرکدام از ساختمان ها بروی یکی از تپه های مسکو قرار گیرد.اما ساختاری که به عنوان طرح "کاخ شوروی " و نشان دهنده عظمت و قدرت شوروی بوده هرگز ساخته نشد.رویای ساخت این کاخ با مرگ استالین خاموش شد و در حال حاضر کلیسای عیسی منجی جای آن را گرفته است.

هفت خواهران به شرح زیر است:

1)دانشگاه دولتی مسکو( در بلندترین نقطه مسکو-بروی تپه وارابیف واقع شده که شبیه ترین ساختمان به کاخ شوراها میباشد).

2)وزارت امور خارجه (درانتهای خیابان آربات قدیم)

3)وزارت حمل و نقل

4)هتل اوکراین

5)هتل لنینگراد

6)(بلوک آپارتمان) میدان کودریتسکایا

7)(بلوک آپارتمان)خبایان کاتلنیچسکایا.

هنگامی که به ورودی اصلی رسیدیم مدتی جهت استراحت روی چمن های روبروی دانشگاه نشستیم و فقط نظاره گر این همه زیبایی شدیم ؛ آنقدر از شهر بالا آمده بودیم که انگار به ابرها نزدیک  شده ایم و حرکت ابرها در آسمانِ بالای ساختمانِ با ابهت استالین بسیار شگفت انگیز بود.

درخت های تنومند، هوای عالی، ساختمانی باعظمت ، حوض بزرگ روبروی دانشگاه که همراه با گل های شاد و رنگارنگ ترکیب بینظیری را رقم زده بود.

(عکس شماره63)

(تصاویری از دانشگاه دولتی مسکو و طبیعت بی نظیر)

(عکس64)

پس از بازدید از دانشگاه و عکس گرفتن با این بنا از روبروی دانشگاه مسکو در امتداد حوض بزرگ به سمت پایین حرکت کردیم تا به تپه گنجشک ها که در واقع بالاترین نقطه شهر است برسیم.

نکته: تپه گنجشگ ها درست روبروی دانشگاه مسکو قرار دارد.

نکته: در اطراف حوض بزرگ دانشگاه نیم تنه بسیاری از دانشمندان معروف نصب شده است.

پس از ده دقیقه پیاده روی به تپه گنجشک ها ، بالاترین نقطه شهر رسیدیم.

از بالا دیدن مسکو بسیار لذت دارد و همه جا سبز و شفاف قابل روئیت می باشد.

نکته: در تپه گنجشک ها مردمانی با لباس های عروسکی حضور داشتند که با دریافت پول با شما عکس می گرفتند و بسیار جالب به نظر میرسید بخصوص برای بچه ها.

نکته: در تپه گنجشک ها دکه ی بستنی فروشی طبق معمول برای رفاه حال گردشگران قرارداشت. همچنین دوربین هایی تعبیه شده بود تا با آن ها شهر را مشاهده کرد.

نکته: ساختمان های استالین به قدری بلند و با عظمت هستند که وقتی از بالا به شهر مسکو نگاه میکنید میتوانید به راحتی در هر کجای شهر آن ها را پیداکنید.

نکته: اتوبوس های عمومی که در مسیر شماره یک ذکر کردم درست کنار تپه گنجشک ها ایستگاه داشت و اگر راه شماره یک را انتخاب میکردیم مستقیم کنار تپه گنجشک ها و روبرو درب اصلی دانشگاه میرسیدیم.

(عکس شماره65)

(تپه ی گنجشگ ها و نمای شهر مسکو از بالا)

بازدید از این دو مکان بی نظیر ساعت ۱۱ تمام شد و با گوگل مپ نزدیک ترین ایستگاه مترو را سرچ کردیم تا با مترو به صومعه نوودویچی برویم

نزدیک ترین ایستگاه مترو ایستگاه vorobyovygory بود که ۱۷ دقیقه پیاده روی داشت از آنجا که هوا خوب بود و مسیر به سمت ایستگاه از جنگل رد می شد ؛ پیاده بسمت ایستگاه مترو حرکت کردیم. مسیر پیاده روی بسیار عالی بود و در طول مسیر تله کابین هم وجود داشت که ما اگر از آن استفاده میکردیم شاید مسیرمان نزدیکتر می شد ولی ما به مسیر جنگلیمان ادامه دادیم و ساعت ۱۱:۳۰ به ایستگاه مترو vorobyovygory رسیدیم

(عکس شماره66)

A,B : مسیر جنگلی منتهی به ایستگاه مترو

C: ایستگاه مترو

D: تله کابین مسیر

سپس با استفاده از مترو به ایستگاه sportivnaya(ایستگاهی که نزدیک صومعه نوودویچی قرار داشت) رفتیم که پس از ده دقیقه به ایستگاه موردنظر رسیدیم . هنگام خروج از ایستگاه در حال چک کردن نقشه بودیم که یک خانم مسن با زبان روسی و اشاره از ما پرسید کجا میخواهید بروید و ما پاسخ دادیم صومعه نوودویچی و او با اشاره گفت پشت سر من بیایید . این خانم مهربان ۱۵ دقیقه پیاده تا درب ورود صومعه همراه ما آمد و سپس به مسیر خود بازگشت.

نکته: مردم روسیه مردمانی آرام که به نظر ذاتا خوش قلب و مهربان بودند ولی در رفتار خون گرم و صمیمی نبودند.

ساعت ۱۲ وارد صومعه شدیم و از باجه بلیط خریدیم.

درهنگام خرید دو نوع بلیط وجود داشت یکی برای مردم عادی به قیمت ۳۰۰ روبل و یکی برای student به قیمت ۱۰۰ روبل وقتی من به خانم فروشنده گفتم دانشجو هستیم ولی مدارک دانشجویی را همراه نداریم قبول کرد و دو بلیط ۱۰۰ روبلی به ما داد. ساعت ۱۲:۱۵ بازدید ما از مجموعه شروع شد. گورستان نوودویچی بصورت یک باغ سرسبز و بزرگ بود که داخل آن قبر افراد مختلفی از جمله فرماندهان جنگ جهانی وجود داشت. در انتها باغ هم یک کلیسا برای بازدید و عبادت ساخته شده بود که پس از بازدید از کلیسا و گورستان ساعت۱۲:۴۵ بیرون آمدیم و به سمت ایستگاه sportivnaya حرکت کردیم.

(عکس شماره67)

(گورستان نوودویچی، کلیسای داخل آن و قیمت بلیط)

با استفاده از مترو به هتل بازگشتیم و برای ناهار از شعبه burger king نزدیک هتل ناهار خوردیم. برای ناهار دوعددهمبرگر ، دو کولا و یک سیب زمینی مخصوص جمعا به قیمت ۸۱۰ روبل سفارش دادیم. پس از صرف ناهار از همان شعبه ی برگر کینگ دو عدد بستنی قیفی هرکدام به قیمت ۲۰ روبل سفارش دادیم و به سمت هتل حرکت کردیم.

(عکس شماره68)

ساعت۱۴:۳۰ به هتل رسیدیم و جهت آمادگی برنامه عصر استراحت کردیم.

برنامه عصر:

پارک وودنخا

موزه هوا و فضا

ساعت ۵ عصر از هتل به مقصد موزه هوا و فضا خارج شدیم.

موزه تا ساعت هفت بیشتر باز نبود پس از ایستگاه  izmailovskayaبه ایستگاه botanichesky sad رفتیم و سپس با تعویض خط مترو به سمت ایستگاه VDNKh ( ایستگاه نزدیک موزه هوا و فضا) حرکت کردیم.

نکته: در ایستگاه izmailovskaya شیرینی فروشی های وسوسه برانگیزی وجود دارد که ما از آن ها یک کیک عسل به قیمت ۸۰ روبل خریدیم.

(عکس شماره69)

نکته: ایستگاه izmailovskaya در مسیر خط شماره 14(از جدیدترین خطوط مترو مسکو) قرار داشت. که بسیار مجهز تر و پیشرفته تر از مترو های خطوط قدیمی مسکو می باشد.

(عکس شماره70)

A,B: واگن مترو خط14

C,D : واگن مترو خط6

ساعت ۱۷:۳۰ به موزه رسیدیم.

نکته: وقتی از ایستگاه مترو وودنخا خارج شدید اگر یک نگاه به اطراف بیندازید المان بزرگ موزه که شبیه به موشک در حال پرتاب است را میبیند و کافی است به سمت آن بروید.

هنگامی که به ورودی موزه رسیدیم یک اعلامیه روی درب دیدیم که نوشته شد بود موزه در روز ۱۵ آگوست تا ساعت شش بیشتر باز نیست لذا ما نتوانستیم از موزه دیدن کنیم چون حداقل یک ساعت قبل از زمان تعطیل شدن باید بلیط تهیه کرد.

وقتی از نگهبان علت را جویا شدیم گفت امروز به علت یک مراسم خاص موزه زودتر تعطیل می شود و ماهم چاره ای نداشتیم که روز دیگری جهت بازدید از موزه مراجعه کنیم به همین دلیل به پارک وودنخا که در چند قدمی موزه هوافضا بود رفتیم. که ساعت 7 خودمان را به هتل برسانیم تا از منوی سلف شام هتل اندکی غذا های روسی هم تست کنیم.

به سمت پارک حرکت کردیم. در مسیر پارک قبل از ورود یک گروه موسیقی خیابانی در حال اجرای برنامه ای جذاب بودند و ماهم مدتی از هنرنمایی آن ها لذت بردیم.

پس از آن وارد پارک شدیم. داخل پارک بسیار دل انگیز و سرسبز، با گل های رنگارنگ بود و در مرکز آن یک آب نمای بزرگ قرار داشت. در اطراف هم ساختمان های بزرگ و باشکوهی با علامت« داس و چکش» که نماد شوروی است به چشم می آمد.

مردم مسکو برای استراحت تشک های بادی جذابی داشتند که روی چمن ها و زیر درختان انداخته و در حال مطالعه در فضای دل انگیز پارک بودند.

(عکس شماره71)

A,D: ورودی کاخ وودنخا

B: ماکت های تبلیغاتی جهت عکاسی

C: زمین تمرین اسکیت.

E: استیج برنامه موسیقی

(عکس شماره72)

(نماهایی از داخل پارک وودنخا و آب نمای آن)

پس از بازدید از پارک در سمت مقابل جایی که وارد شدیم، یک درب دیگر قرار داشت که در طی این مسیر تجمع تعداد زیادی از افراد را دیدیم. به سمت آن ها حرکت کردیم که متوجه شدیم یک شبکه تلویزیونی در حال پرکردن یک مسابقه است که ماهم مدتی ایستادیم و به تماشا پرداخیتم.

در نهایت ساعت 7 از خروجی پارک خارج شدیم و با استفاده از Google map سرچ کردیم تا به نزدیک ترین ایستگاه مترو برسیم ولی نزدیک ترین ایستگاه VDNKH بود و ما باید مجددا طول پارک را طی می کردیم. از آنجا که ایستگاه اتوبوس نزدیک بود لذا با استفاده از اتوبوس به مسیر خودمان را ادامه دادیم.

نکته: کارت Troika قابلیت استفاده برای اتوبوس را هم دارد.

با کمک برنامه Google map به سمت ایستگاه اتوبوس خط 533 رفتیم و داخل این برنامه مکان حال حاضر اتوبوس مشخص بود و نوشته شده بود که تا 5 دقیقه دیگر به ایستگاه می رسد که واقعا هم همینجور بود. این نظم و گستردگی سیستم حمل و نقل عمومی مسکو بسیار قابل تقدیر است.

(عکس شماره73)

(تصاویری شهر مسکو از پنجره اتوبوس)

پس با خط 533 به ایستگاه مترو botani chesky sad رفتیم و ازآنجا با تعویض خط مترو به ایستگاه  Izmaylovskaya حرکت کردیم.

حدود ساعت 7:45 به هتل رسیدیم و جهت صرف شام روسی به رستوران هتل که در طبقه 1 قرار داشت رفتیم.

قیمت شام به صورت سلف سرویس نفری 700 روبل بود که پس از پرداخت مبلغ وارد سالن رستوران شدیم، میزی را انتخاب کردیم و برای انتخاب غذا سروقت میز سلف رفتیم. داخل رستوران بوی خوبی نمی آمد و دربِ ظرف هرکدام از غذا را که باز می کردیم غذا ها چنگی به دل نمی زد.

داشتیم با اکراه به غذا ها نگاه می کردیم که یک گارسون تاجیکی به کمک ما آمد و گفت که کدام غذا ها از گوشت خوک است که ما آن ها را نخوریم. ماهم از غذا های حلال مقداری برداشتیم و به میز بازگشتیم.

از طمع نامطلوب و بی مزگی غذا ها هرچه برایتان ننویسم بهتر است. بهرحال با کمک نمک و ادویه و آبلیمو مقداری از غذا ها را خوردیم ولی اصلا به ذائقه ما سازگار نبود. تنها چیزی که مقداری بهتر از بقیه بود سوپ بورش بود که از جمله غذا های معروف روسیه است.

پس از تجربه نه چندان خوب غذا ها به سراغ سالاد رفته که آن هاهم تعریفی نداشت و در نهایت به سمت دسر ها رفتیم. دسر ها مقداری بهتر و خوشمزه تر بود(البته اصلا به پای شیرینی های ایرانی نمی رسید.) و از سر ناچاری چون پول داده بودیم تا توانستیم دسر خوردیم!

(عکس شماره74)

نکته: قبل از سفر به روسیه نام غذا های معروف روسی را نوشته بودیم تا امتحان کنیم ولی پس از صرف شام هتل از تست سایر غذا ها منصرف شدیم چراکه با ذائقه ما سازگار نبود اما برای علاقه مندان نام چند غذای معروف روسی را ذکر می کنم:

1.بلینی: پنکیک های نازکی که با گندم سیاه طبخ می شود و طعم شیری دارد.

2.پیروگ: نوعی کیک پای که با شیرینی جات پر می شود و پوسته ی پیراشکی مانندش خیلی زیبا تزئین شده است.

3.چبورک: نوعی پیراشکی مثلثی که داخل آن را با گوشت چرخ کرده ، ادویه و پنیر پر می کنند و بعد آن را در روغن داغ و زیاد سرخ می کنند.

4.شاوارما: شاورما ی روسی با نوع ترکی و لبنانی اندکی تفاوت دارد و از گوشت کبابی خرد شده پیاز و نان تهیه می شود.

5.بیف استراگانوف: شامل تکه های بریده شده ی گوشت که پس از پخت در فر با پیاز و روغن تفت می دهند و به آن قارچ و سیب زمینی اضافه می کنند و بر روی این مواد خامه ی غلیط شده یا ماست ترش می ریزند.

6.بورش: یک سوپ روسی که با چغندر پخته می شود. رنگ بنفشی دارد و حاوی گوشت گاو و کلم می باشد.

نکته: برای پیدا کردن غذا هایی که به ذائقه ی ما نزدیک باشد می توانید به رستوران های گرجی بروید که در محوطه ی هتل های ایزمایلوو یکی از این رستوران ها وجود داشت اما به علت قیمت خیلی زیاد آن ها ما از خوردن این غذا ها صرف نظر کردیم.

(عکس75)

(رستوران گرجی و محوطه هتل های ایزمایلوو)

پس از صرف شام هتل با تشکر از گارسون تاجیک رستوران را ترک کردیم. ساعت حدود 9:15 بود و ازآنجا که زمان داشتیم تصمیم گرفتیم ادامه ی شب را به میدان سرخ، میدان مانژ و خیابان Nikolskaya بپردازیم. تا ساعت 12 شب در میدان سرخ و اطراف آن قدم زدیم و از فضای دوست داشتنی آنجا با آن همه رنگ های گوناگون و طراوت گل های زیبا استفاده کردیم وسپس به سمت هتل بازگشتیم.

(عکس شماره76)

(نمای سنت باسیل در شب)

(عکس شماره77)

(نمای خیابان nikolskaya در شب)

در راه هتل از مرکز خرید نزدیک هتل یک پاکت شیر به قیمت 70 روبل برای صبحانه خریدیم و به هتل بازگشتیم.

(فیلم شماره5)

جمع بندی روز پنجم:

مخارج برای دو نفر:

(جدول شماره12)

(جدول شماره13)

دانشگاه دولتی مسکو

دانشگاه مسکو در شمار یکی از زیباترین، بهترین و با عظمت‌ترین دانشگاه‌های جهان از لحاظ معماری، به شمار می‌آید. این دانشگاه ابتدا در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۷۷۵، با همت میخائیل واسیلویچ لومونسف در ساختمان نه چندان بزرگی در میدان سرخ تأسیس شد. این نخستین دانشگاه کشور روسیه بود.

ساختمان اصلی دانشگاه مسکو که به سبک معماری گوتیک و باروک ساخته شده است، یکی از هفت آسمان‌خراشی است که در اواخر دوران ژوزف استالین (سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۳) به دستور او در مسکو ساخته شدند.

تپه گنجشک ها

یکی از مناطق مرتفع در مسکو، تپه های گنجشک مسکو است که در کنار حاشیه رودخانه مسکو قرار گرفته است. در بالای تپه و در ارتفاع ۸۵ متری از رودخانه پایین دست، تراسی وجود دارد که نمای کلی شهر را به زیبایی و به تمامی ارائه می دهد. این منطقه الهام بخش بسیاری از شاعران و نویسندگان روسی بوده است. در گذشته، گردشگرانی که وارد شهر می شدند، برای دیدن کل شهر، به بالای تپه می رفتند.

تراسی که بر روی این تپه ها ساخته اند، حدود ۸۰ متر از سطح دریا بالاتر بوده و نمای بسیار خوبی از شهر را به گردشگران و توریست ها ارائه می دهد. خط افق مسکو از اینجا به خوبی مشخص است. محل این تراس، در پارک جایی است که جشن های بسیاری در آن برگزار می شود.

دوچرخه سواران و ماشین سواران حرفه ای در این مکان، برای خودنمایی و نشان داده مهارت خود به دور هم جمع می شوند. از روی تراس می توانید ساختمان های مهم مرکز شهر مسکو را تشخیص دهید.

صومعه نوودویچی

احتمالاً مشهورترین صومعه مسکو است. برخلاف دیگر صومعه‌های مسکو این صومعه از سده هفدهم تاکنون دست‌نخورده باقی‌مانده‌است. در سال ۲۰۰۴ این صومعه به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو در روسیه ثبت شد.

از مشهورترین افرای که در گورستان نوودویچی دفن شده‌اند می‌توان به آنتون چخوف، نیکلای گوگول، پطر کروپوتکین، نیکیتا سرگیویچ خروشچف، سرگئی پروکفیف، دمیتری شوستاکوویچ، کنستانتین استانیسلاوسکی و بوریس یلتسین اشاره کرد. این صومعه در گذشته پذیرای بسیاری از بانوان درباری و اشراف زادگان روس بود که برای مجازات جرمی که مرتکب شده بودند.باید تارک دنیا می شدند و باقی عمر خود را مانند راهبه در صومعه می گذراندند.

بانوانی مانند عروس ایوان مخوف، آخرین تزار سلسسله روریک روسیه و خواهر ناتنی پطرکبیر اولین امپراطور روسیه ، همسر اول پطرکبیر و دیگر بانوان اشراف زاده .

جمعه( روز ششم)۹۸/۵/۲۵

روزششم ازقبل برنامه خلوت بود تا عقب افتادگی ها طی برنامه، زمان برای جبران داشته باشند لذا برنامه جدیدی برای روز ششم ریخته شد.

برنامه صبح:

-میدان سرخ

-موزه جنگ ۳۶۰ درجه( جنگ جهانی دوم)

ساعت ۸:۱۵ از خواب بیدارشدیم ولی از آن جاکه موزه های مسکو ساعت ۱۰ صبح باز میشوند ؛ قرارشد جهت عکاسی ابتدا به میدان سرخ برویم ولی وقتی آب و هوا را چک کردیم و از پنجره اتاق نگاهی به بیرون انداختیم به علت بارانی بودن هوا برنامه میدان سرخ منتفی شد .

پس از صرف صبحانه ساعت ۹:۱۵ هتل را به مقصد موزه جنگ ترک کردیم.

موزه جنگ نزدیک ایستگاه park pobedy قرارداشت که با مترو به سمت آن رفتیم .

در مسیرمترو از ایستگاه kievskayaعبور میکردیم و از آنجا که ایستگاه قطار aeroexpress فرودگاه در این مکان قرار داشت ؛ جهت اطلاع از ساعت و قیمت بلیط قطار برای روز بازگشت به فرودگاه در این ایستگاه پیاده شدیم.

نکته: ایستگاه kievskaya یکی از ایستگاه های زیبا شهر مسکو می باشد که ارزش دیدن را دارد.

پرواز بازگشت ما ساعت ۱۱ صبح به وقت مسکو بود که ما باید ساعت هشت صبح به فرودگاه می رسیدیم و سه راه برای رفتن به فرودگاه موجود بود:

۱- مترو و اتوبوس: که مانند مسیر آمدنمان از فرودگاه به هتل، مسیربرگشت راهم برویم به این صورت که با مترو تا ایستگاه yugo zapadnayaرفته و ادامه مسیر را با اتوبوس یا ون تا فرودگاه برویم که حدود یک ساعت و نیم راه بود اما از آنجا که ریسک تاخیر و دیر رسیدن به پرواز راداشت درجستجو روش های دیگر رفتیم.

نکته: مترو مسکو ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱ بامداد قابل استفاده میباشد.

۲-قطار aeroexpress که از ایستگاه kievskaya مستقیم به سمت فرودگاه  Vnukovo حرکت می کند و به نظر گزینه مناسبی بود.

۳- با برنامه yandex.taxi( مثل برنامه اسنپ خودمان) از هتل تا فرودگاه را تاکسی بگیریم که مسیر ما حدود ۱۰۰۰ روبل می شد.

پس از خارج شدن از ایستگاه متروkievskaya از مردم ایستگاه قطار فرودگاه راپرسیدیم که درهمان نزدیکی بود  و وارد آن شدیم.

بعد از پرس و جو و خواندن کاتالوگ ها و تابلوها به این نتیجه رسیدیم که قطار فرودگاه از ساعت هفت صبح راس هرساعت به سمت فرودگاه حرکت میکند و قیمت آن برای دونفر ۸۵۰ روبل می باشد. البته چون مردم روسیه به زبان انگلیسی تسلطی ندارند اطلاعات دقیقی دستگیرمان نشد ولی باتوجه به قیمتش ، تاکسی بسیار بصرفه تر بود و گزینه قطار هم برای بازگشت فرودگاه حذف شد سپس به ایستگاه kievskaya بازگشتیم و به سمت موزه جنگ ادامه مسیر دادیم.

ساعت۱۰:۵۰ به ایستگاه park pobedy رسیدیم و پس از خارج شدن از آن یک نگاهی به اطرافمان کردیم و اِلمان بزرگ موزه جنگ را دیدیم و به سمت آن حرکت کردیم.

پس از ده دقیقه پیاده روی به اِلمان بزرگ موزه جنگ که ارتفاع ۱۴۱ متر دارد رسیدیم که این المان بیاد شهدا بناشده بود و دولت روسیه هر روز سبدی از گل های طبیعی به یادشان در کنار این اِلمان قرار میداد.

(عکس شماره78)

A,D: اِلمان موزه جنگ

B: طاق پیروزی در مسیر موزه جنگ

C: ساعت ساخته شده با گل ها در مسیر

سپس از درب ورودی وارد موزه شدیم و دو عدد بلیط هرکدام به قیمت ۴۰۰ روبل خریداری کردیم .

نکته: در مسکو دانش آموزان و دانشجویان برای بازدید از اماکن آموزشی و موزه ها اهمیت ویژه ایی دارند و اگر شما مدارکی دال بر دانشجو بودن به همراه دارید از تخفیف هایی برخوردار می شوید ولی از آنجا که ما مدارکی به همراه نداشتیم بلیط عادی خریدیم اما اگر کارت دانشجوییمان را همراه داشتیم نفری صد روبل تخفیف میگرفتیم.

پس از خرید بلیط ، قسمتی جهت تحویل وسایل اضافه ی همراهمان نظیر کیف، کوله پشتی، چتر و کاپشن قرارداشت ؛تا بعد از تحویل وسایل بتوانیم با خیال راحت به بازدید از موزه بپردازیم. روبرو محل تحویلِ وسایل قسمت کوچکی جهت خرید سوغات و اسباب بازی وجو داشت. همچنین قبل از ورود به موزه یک عدد کافی شاپ هم برای پذیرایی از گردشگران موجود بود. وارد سالن بازدید شدیم در ابتدای ورود مانیتورهای کوچکی قرارداشت که فیلم هایی واقعی از جنگ را نشان می دادند و در پایین هرمانیتور توضیح آن واقعه درج شده بود ؛ که دیدن این صحنه بسیار جالب بود.

(عکس شماره79)

A: ورودی موزه ، شعله روشن و سبد گل به یاد شهدا

B: محل تحویل وسایل اضافه

C: سینمای کوچک داخل موزه با پخش فیلم هایی از صحنه های جنگ

D: تبلیغات روسی علیه دولت نازی

سپس ویترین هایی از وسایل جنگ جهانی، وسایل و لباس های سربازان ، ابزار جنگی ، ظروف غذا ، تبلیغات و لباس ارتش وجود داشت .

در کنار این ویترین ها مانیتور های بزرگی قرار داشت که روی آن ها عکس یک سرباز بود و وقتی شما روی علامت پا( روی زمین مقابل مانیتور) می ایستادید این سرباز شروع به صحبت کردن با شما می کرد و با اینکه زبانش را نمی فهمیدیم دلمان نمی آمد از علامت کنار برویم و صحبتش را قطع کنیم که این یکی از قسمت های جذاب موزه بود. قسمت جالب دیگر موزه شش اتاقی بودند که در هرکدام صحنه هایی از جنگ به صورت نقاشی و ماکت بازسازی شده بود و صداهایی واقعی از جنگ جهانی دوم در آن پخش می شد که کاملا تداعی کننده صحنه های نبرد بود.

همچنین داخل هراتاق ویترینی از یادگاری های جنگ قرار داشت . در انتها سالن طبقه اول یک تالار وجود داشت که در وسط آن مجسمه ایی از یک زن که سربازی شهید شده در آغوش دارد به یاد مادران ، خواهران و همسرانی که عزیزان خود را در جنگ از دست داده بودند نصب شده بود و به سقف تالار ۲٫۷۰۰٫۰۰۰ قطره کریستال به نماد اشک این داغداران آویزان کرده بودند.

(عکس شماره80)

A:تالار زن داغدار

B: مانیتور سرباز سخنگو و علامت مکان ایستادن

طبقه بالا موزه سالن اجتماعات و کنفرانس بود که در زمان بازدید ما یکی از مدارس را به بازدید از موزه آورده بودند که آنها را با جنگ و وقایع آن آشنا کنند در انتها برنامه هم رقص گروهی و مفرحی برای شاد شدن دانش آموزان تدارک دیده بودند. به سمت طبقه ی بالای سالن اجتماعات رفتیم .درست روبروی پله یک درب بزرگ باشکوه قرارداشت که قسمت اصلی موزه محسوب می شد.

(عکس شماره81)

A: ورودی تالار سرباز پیروز

B: سالن اجتماعات موزه

این درب به یک تالار بزرگ دایره ای با سقف مدور باز می شد که وسط آن مجسمه یک سرباز پیروز قرار داشت و روی دیوار های آن نام تمام شهیدان جنگ جهانی دوم با رنگ طلایی حکاکی شده بود.

(عکس شماره82)

(مجسمه سرباز پیروز و حکاکی نام شهدا روی دیوار)

سقف مدور(۳۶۰ درجه) این تالار برای پخش صحنه هایی از جنگ جهانی طراحی شده است ولی متاسفانه زمان حضور ما چیزی پخش نشد که هنگام خروج متوجه شدیم در ساعت های خاصی پخش می شود و اگر هنگام ورود به موزه به مانیتورهای قسمت باجه بلیط بیشتر توجه می کردیم شاید به زمان پخش می رسیدیم. از تالار سرباز پیروز که خارج شدیم خانه ها و خیابان هایی ویران شده از جنگ باز سازی شده بود که بسیاری از وسایلی که در بازسازی قرار داده بودند ابزار واقعی به جا مانده از جنگ بود.

(عکس شماره83)

(شبیه سازی خانه های ویران شده در جنگ جهانی)

(عکس شماره84)

A,B: شبیه سازی خیابان های ویران شده در جنگ

C:برنامه دانش آموزان در سالن اجتماعات موزه

(عکس شماره85)

A,B: عکس از کنفرانس چرچیل و استالین در تهران

C:مانیتور نشان دهنده ی زمان پخش فیلم در تالار سرباز پیروز(ساعت:12،15،18 )

بازدید ما از این موزه ی بی‌ نهایت عالی ساعت ۱۳:۴۵ تمام شد ، از موزه خارج شدیم و به سمت ایستگاه park pobedyحرکت کردیم و از آن جا که صبح روبروی ایستگاه kievskaya شعبه مک دونالد را دیده بودیم جهت صرف ناهار در این ایستگاه پیاده شدیم. برای ناهار دو عدد بیگ مک ، دوعدد سیب زمینی و دوعدد کولابزرگ جمعا به قیمت ۴۳۰ روبل سفارش دادیم و ساعت ۱۴:۴۵ از ایستگاه kievskaya به سمت هتل حرکت کردیم.

(عکس شماره86)

نکته: در رستوران های مک دونالد، برگر کینگ و کی اف سی مانیتور های هوشمند جهت سفارش غذا وجود داشت که اگر ویزا کارت داشتیم می توانستیم به راحتی از طریق این دستگاه سفارش خود را ثبت کنیم. ولی به دلیل اینکه بانک های کشور ما به ویزا کارت متصل نیستند  لذا در سفر جور دیگری از این مانیتور ها استفاده کردیم. به این صورت که سفارش خود را در آن ثبت می نمودیم و از صفحه ی سفارش با گوشی عکس می گرفتیم و در هنگام سفارش آن را به صندوقدار نشان می دادیم.(با این روش بسیار سفارش دادن راحت شده بود.)

(عکس شماره87)

ساعت ۱۵:۱۵ به هتل رسیدیم و برای برنامه عصر استراحت کردیم.

برنامه عصر:

‏-out let village

-میدان سرخ

ساعت ۱۸:۳۰ هتل را به مقصد outlet village ترک کردیم و با استفاده از مترو از ایستگاه  partizanskayaبه ایستگاه kuruskayaرفته و بعد تعویض خط به ایستگاه taganskayaحرکت کردیم و پس از تعویض خط مجدد به خط بنفش به ایستگاه kotelinikiرفتیم. زمانی که از ایستگاه مترو خارج شدیم ون هایی زیادی موجود بود که ما بدنبال ونی که روی ان نوشته باشد outlet villageگشتیم بعد از چند دقیقه ونی که با آرم بنفش نوشته بود outlet village را پیدا کردیم و با پرداخت نفری ۴۰ روبل سوار شدیم و بعد از چند دقیقه ون پر شد و به سمت outlet حرکت کرد.

حدود نیم ساعت با ون راه بود و ساعت ۸ شب به outlet رسیدیم.

(عکس شماره88)

A: ون مرکز خرید

B: ورودی مرکز خرید

C: نمای مرکز خرید از دور

‏ Outlet village یک مرکز خرید می باشد که به سبک یک دهکده بناشده است .مغازه های آن تک طبقه و بارنگ های شاد ساخته شده ومانند یک دهکده ، کوچه ها و میدان هایی کوچکی داشت که دور تا دور آن مغازه های رنگارنگ با انواع لوازم خرید و گل های متنوع موجود بود.

(عکس شماره89)

(تصاویری از مرکز خرید village)

(عکس شماره90)

(تصاویری از فروشگاه های مرکز خرید)

(عکس91)

(گل های شاد مرکز خرید)

پس از یک ساعت گردش در این دهکده ی خریدی زیبا ساعت ۹ شب به سمت خروج رفتیم و با استفاده از همان ون ها و پرداخت نفری ۴۰ روبل به ایستگاه  kotelinikiبازگشتیم چون خسته و گرسنه  بودیم درکنار همان ایستگاه شعبه مک دونالد قرار داشت وما همان جا شام خوردیم. برای شام دوعدد رویال برگر ، یک عدد ساندویچ کباب، یک عدد سیب زمینی و دوعدد کوکا به قیمت ۸۱۰ روبل سفارش دادیم و پس از صرف شام با استفاده از مترو به سمت میدان سرخ رفتیم.

(عکس شماره92)

نکته: رستوران مک دونالد در مسکو نسبت به KFC و Burger king طعم بهتر و قیمت مناسب تری داشت.

ساعت ۱۰:۳۰ شب به میدان سرخ رسیدیم و‌ قدم زنان از این میدان لذت بردیم. روی نیمکت های روبروی کلیسا سنت باسیل نشستیم و تنقلاتی که همراهمان بود را میل کردیم سپس به خیابان nikolskaya رفتیم و پس از قدم زدن در این خیابان ساعت  12:30از درب ورودی مترو که در آن خیابان قرار داشت به سمت هتل بازگشتیم تا برای فردا استراحت کنیم.

(عکس شماره93)

(نمایی از میدان سرخ در شب)

نکته: ایستگاه ploshchad revolyutsii دو درب خروج به میدان سرخ دارد یکی از طرف خیابان nikolskayaو دیگری از طرف باغ الکساندر و دروازه ایربیا.

(فیلم شماره6)

جمع بندی روز ششم:

جمع مخارج برای 2 نفر

(جدول شماره14)

(جدول شماره15)

موزه جنگ جهانی دوم

مجموعه موزه جنگ جهانی دوم و پارک پیروزی با مساحت 135 هکتار یکی از بزرگترین مجموعه های یادبود در روسیه و جهان است که به پیروزی در جنگ جهانی دوم اختصاص داده شده است.

در سال 1942 در طی جنگ جهانی دوم، ایده ساخت مجموعه ای به یادبود این جنگ بزرگ میهنی، ارائه شد. در سال 1947 پس از پایان جنگ، جامعه معماران شوروی سابق قصد برگزاری مسابقه ای برای دریافت بهترین طرح برای اجرای این پروژه را داشتند که ژوزف استالین رهبر وقت کشور مانع انجام این کار شد. در نهایت پس از گذشت هشت سال طرح به تصویب رسید . در سال 1958 سنگ یادبودی در این مکان که تپه « پوکلننایا» نام دارد، قرار داده شد.

بر روی این سنگ نوشته شده بود:

در این مکان یادبودی برای گرامیداشت پیروزی مردم اتحاد جماهیر شوروی در جنگ بزرگ میهنی طی سالهای 1945- 1941 بنا خواهد شد.

موزه جنگ جهانی دوم مجموعه منحصر بفردی به یادبود شجاعت و دلاوری سربازان ارتش سرخ شوروی در جنگ جهانی دوم به شمار می رود. در این موزه مراسم علمی، فرهنگی و آموزشی برگزار می شود و شامل سالن های متعددی از جمله :

*   سالن اشک مادر

*   سالن افتخار

*   مجموعه ای از سالن های دایوراما از برخی نبردهای کشور در این جنگ است.

در این سالن ها، تصویر و ماکت نبردها به زیبایی تمام با یکدیگر تلفیق شده اند

Out let village:

‎مرکز اوت‌لت ویلیج در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد و یکی از جدیدترین مراکز تجاری شهر برای خریدی ارزان و به‌صرفه است. با بنایی یک طبقه و پارکینگی به ظرفیت ۱۵۰۰ خودرو، ویلیج اولین اوت‌لت فکتوری در منطقه‌ی شهری لیون است. این مجموعه ۲۵ هزار متر مربع وسعت دارد و شامل ۱۲۰ فروشگاه‌ از لوکس‌ترین و برترین برندهای دنیا می‌شود. بنای زیبای این مجموعه، کاری از معمار ایتالیایی، جیانی رانولو است. در مرکز اوت‌لت ویلیج برندهای لوکس مثل ورساچه، دیور، شنل و... محصولات فصل گذشته‌ی خود را با تخفیف‌های ۳۰ تا ۷۰ درصد عرضه می‌کنند.

شنبه( روز هفتم)=روزآخر۹۸/۵/۲۶

برنامه ی صبح:

-میدان سرخ و عکاسی

-دیدن مراسم تعویض گارد شهدای گمنام

-موزه هوا و فضا

ساعت ۷ صبح از خواب بیدارشدیم و بعد از صرف صبحانه به سمت میدان سرخ حرکت کردیم.

حدود ساعت ۸:۳۰ صبح به میدان سرخ رسیدیم و چون صبح ها تا قبل از ساعت نه صبح و شب ها حدود ساعت ۱۱ شب به بعد میدان سرخ خلوت تر است شروع به عکاسی با ساختمان های زیبای ورودی میدان کردیم.

ساعت ۸:۵۵ دقیقه به سمت باغ الکساندر رفتیم تا راس ساعت نه صبح مراسم تعویض گارد شهدای گمنام را ببینیم. مراسم ساعت ۸:۵۷ دقیقه با رژه ی بسیار هماهنگ و زیبای سربازان شروع شد و راس ساعت نه صبح گارد عوض شد. از زیبایی این مراسم هرچه بنویسم کم است وصف این همه احترام برای شهدا واقعا لذت بخش است .

خاکسپاری شهدا درست در قلب مسکو مجاور دیوار کاخ ریاست جمهوری در یکی از زیباترین باغ های مسکو( باغ الکساندر)، شعله ی همیشه روشن به یاد این شهدا که نشان گر زنده بودن آن ها برای دولت و ملت شان است و قرار دادن سه گارد درباری به نشانه ی احترام که تعویض این گارد علاوه بر نشان دادن اهمیت این شهدا برای دولتشان و کشورشان اکنون به یک جاذبه ی توریستی بی نظیر تبدیل شده است و سبب می شود از تمام دنیا به دیدن آن بیایند نمونه ایی از احترام کشور به شهداست.

پس از مشاهده مراسم زیبای تعویض گارد مدتی در میدان سرخ گشت زدیم و ساعت ۱۰:۳۰ به سمت موزه هوا وفضاحرکت کردیم.

نکته: موزه هوا و فضا در ایستگاه vdnkh قراردارد که روش رفتن به آن را قبلا شرح داده ام.

حدود ساعت ۱۱ صبح به موزه هواوفضارسیدیم و دو عدد بلیط هرکدام به قیمت ۲۵۰ روبل خریداری کردیم و وارد موزه شدیم. موزه هوا وفضا درواقع به یاد یوری گاگارین و سایر فضانوردان و مسئولان فضایی بناشده است.

نکته : یوری گاگارین:

یوری الکسی‌یویچ گاگارین (به روسی: Юрий Алексеевич Гагарин) فضانورد روسی و متولد ۹ مارس ۱۹۳۴ میلادی (۱۸ اسفند ۱۳۱۲)، نخستین فضانورد جهان بود. یوری گاگارین در روز ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی (۲۳ فروردین ۱۳۴۰) توسط فضاپیمای وُستوک-۱ به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور بطور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز گشت.

در سال ۱۹۶۰ جستجوی وسیعی برای یافتن فرد مناسب برای مأموریت فضایی آغاز شد و پس از جستجو و آزمایشات فراوان دو نفر به عنوان آخرین انتخاب ها باقی ماندند: یوری گاگارین و گرمان تیتوف. به نظر می رسد علت انتخاب گاگارین و برتری او به تیتوف شخصیت ویژه او بود. گاگارین مردی خوش مشرب و متواضع بود. با وجود قد کوتاه ۱۵۷ سانتیمتریش در میهمانی ها و مراسم رسمی بسیار به چشم می آمد. اما تیتوف برعکس فردی گوشه گیر و ساکت بود.

سرانجام در ساعت نه و هفت دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱۲ آوریل ۱۹۶۱میلادی (۲۳ فروردین ۱۳۴۰ خورشیدی) به وقت مسکو، یوری گاگارین از پایگاه فضایی بایکونور سوار بر موشک فضاپیمای وستوک۱ اولین انسانی شد که مرز فضا را گشود و قدم به دنیایی اسرارآمیز نهاد. یوری گاگارین، سرنشین خوشبخت این فضاپیمای تاریخی اولین بشری بود که به فضا سفر کرد.

(عکس شماره94)

A: نماد موزه هوافضا از دور

B: قیمت انواع بلیط های موزه

داخل موزه ویترین هایی از یادگاری های فضانوردان، عکس های مراسم ها و مراحل آماده سازی و تست های آمادگی بدنی فضانوردان قرارداشت.

(عکس  شماره95)

A: عکس یوری گاگارین و دخترش

B: عکس یوری گاگارین و فرزندان

C: عکس اولین زن فضانورد(والنتینا ترشکووا)

D: عکس مراحل آماده سازی بدنی فضانورد

جالب تر از همه لباس فضانوردی و سفینه یوری گاگارین بود که وقتی از نزدیک به آن نگاه میکردیم به شجاعت گاگارین و همراهیانش پی میبردیم.

(عکس شماره96)

(لباس و سفینه ی یوری گاگارین)

داخل موزه سینماهای کوچکی قرارداشت که انواع فیلم هایی از گاگارین ،مراحل ساخت سفینه و موشک ، آماده سازی تجهیزات و غیره را به نمایش می گذاشت . در سایرقسمت های موزه ماکت یا ساختار واقعی سایر تجهیزات فضایی قرار داده شده بود و همچنین شبیه سازی محل بازگشت گاگارین در منطقه دور افتاده نیز از زیبایی ها موزه بشمار می رفت.

(عکس شماره97)

A,B,C :شبیه سازی داخل انواع سفینه فضایی

D: شبیه سازی محل فرود گاگارین

(عکس99)

( تصاویری دیگر از موزه هوافضا)

ساعت ۱۲:۴۵ بازدید ما از موزه هوا و فضا به اتمام رسید و به کمک گوگل مپ نزدیک ترین شعبه مک دونالد را که کنار ایستگاه VDNKhدر یک مرکز خرید کوچک قرار داشت را سرچ کردیم و به سمت آن رفتیم. برای ناهار دوعدد بیگ مک، دوعدد کولا، دوعدد سیب زمینی و یک دسر گیلاس جمعا به قیمت ۵۳۰ روبل سفارش دادیم پس از صرف ناهار داخل مرکز خرید گشتی زدیم .

(عکس شماره100)

داخل مرکز خرید چند مغازه خرید سوغات ازجمله ماتروشکا قرارداشت که به نظر قیمت ها مناسب بود ولی از آن جا که برنامه عصر مجموعه ایزمایلوکرملین بود و طبق تحقیقات مرکز سوغات با قیمت مناسب محسوب می شد سوغات نخریدیم و من فقط یک دسته کلید ماتروشکا به قیمت ۳۰ روبل خریدم و سپس جهت استراحت به هتل بازگشتیم.

نکته: ماتریوشکا(Matryoshka) که گاهی آن را حتی ماتروشکا هم می خوانند، عروسک روسی است که در هر کجای دنیا آن را به هرکسی هدیه دهید بدون معطلی خواهد فهمید که این عروسک متعلق به کدام کشور است و شما آن را از کجا آورده اید! واژه ی ماتریوشکا برگرفته از اسم‌ های روسی ماتریونا(Matryona) و ماتریوشا(Matriosha) است که برای دختران روس به کار می ‌رود. حرف ک در ماتروشکا، به عنوان صفت تصغیر به کار می رود. به این ترتیب ماتریوشکا به عنوان مادر کوچک یا ماتریوشای کوچک معنا می شود. این عروسک ها در ابتدا اسباب بازی کودکان بوده اند اما قدمت تاریخی آن ها و پیشینه ی بیش از ۱۰۰ ساله ی این عروسک ها و فرم هنری آن ها که می توان از آن برای دکور استفاده کرد، سبب شده است که ماتریوشکا چیزی فراتر از یک اسباب بازی برای مردم روسیه باشد. این عروسک بامزه و زیبا، تنها یک عدد عروسک نیست بلکه در درون آن چندین و چند عروسک دیگر با شکل و شمایل مخصوص به خودشان و همچنین پیامی مجزا قرار گرفته است. در واقع به این عروسک ها که به آن ها عروسک های تو دری نیز گفته می شود، مجموعه ‌ای از عروسک های کوچک ‌شونده قرار گرفته است که به ترتیب داخل دیگری قرار می‌ گیرد. این عروسک های توخالی و از درون تهی روسی از چوب درخت زیرفون که به آن چوب کُپ نیز می گویند، ساخته شده است. بزرگ ترین ماتریوشکا که در دل آن ماتریوشکاهای کوچک قرار گرفته اند، در واقع استعاره ای از یک مادر باردار است که ماتریوشکا یا به معنای دیگر نوزادی در شکم خود دارد و این تسلسل ادامه پیدا می کند. ماتریوشکا تبدیل به نماد باروری و مادرانگی در روسیه شده است و از اهمیت جایگاه مادر در فرهنگ مردم روسیه حکایت می کند.

عکس ماتروشکا.jpg

(عکس ماتروشکا)

مسیر برگشت: از ایستگاه VDNKhبه ایستگاه botanichesky sadرفتیم با تعویض خط مترو از نارنجی به صورتی به سمت ایستگاه izmaylovskayaحرکت کردیم.

حدود ساعت ۱۴:۴۵ به هتل رسیدیم تا برای اماده شدن برنامه ی عصر استراحت کنیم.

برنامه ی عصر:

-مجموعه ایزمایلوکرملین

-محله  kaity gorod(از محله های قدیمی و نزدیک میدان سرخ)

-متروگردی

ساعت ۱۷:۳۰ هتل را به قصد بازدید از مجموعه ایزمایلوکرملین ترک کردیم.

تا مجموعه ایزمایلو کرملین ده دقیقه بیشتر پیاد راه نبود.

این مجموعه زیبا با ساختمان ها و کاخ های کوچک چوبی ساخته شده بود که دورتادور آن مغازه های چوبی کوچکی جهت فروش انواع سوغات مسکو نظیر ماتروشکا وجود داشت.

داخل این مجموعه چند رستوران و کبابی های مختلفی نیز مشغول به فعالیت بودند که بو و شکل کبابشان به نظر بسیار خوشمزه می آمد پس اگر هوس کباب ایرانی کردید مجموعه کرملین میتواند گزینه مناسبی باشد.

(عکس شماره101)

(مجموعه کرملین ایزمایلوو)

(عکس شماره102)

(تصاویری از کاخ کرملین ایزمایلوو و کبابی آن)

در وسط حیاط این مجموعه مدل های لباس درحال ژست گرفتن و عکاسان در حال عکاسی  از آن ها بودند که دیدن عکاسی مدلینگ برای ما جالب بود.

(عکس شماره103)

A:ورودی یک سوغات فروشی

B: درخت عشاق مملو از قفل

C: داخل سوغات فروشی

D: عکاسی مدلینگ

پس از یک ساعت گشت و گذار داخل مجموعه متوجه شدیم قیمت ماتروشکا در این محل بسیار گران تر از مرکز خرید کوچک نزدیک ایستگاه مترو وودنخا بود پس تصمیم گرفتیم به ودنخا برویم و پس از خرید سوغات به بقیه گردشمان ادامه دهیم.

به سمت ایستگاه izmaylovskayaحرکت کردیم از آن جا که کارت troikaسه روزه امروز ساعت ۱۴ به اتمام رسیده بود. پس در ایستگاه مترو دو عدد کارت مترو یک روزه به قیمت هرکدام ۲۳۰ روبل خریدیم و به ایستگاه وودنخا رفتیم.

حدود ساعت ۱۹:۱۵ به مرکز خرید کوچک ودنخا رسیدیم و تعدادی ماتروشکا برای سوغات به قیمت ۵۰۰ روبل خریداری کردیم سپس با استفاده از مترو به ایستگاه kaity gorodرفتیم تا درخیابان های این محله قدیمی مسکو قدمی بزنیم و پیاده به سمت میدان سرخ برویم.

حدود ساعت ۲۰:۳۰ به محله kaity gorodرسیدیم و وارد این محله ی قدیمی زیبا با ساختمان های سنتی شدیم.

(عکس شماره104)

(تصاویری از محله kaity gorod)

با استفاده از گوگل مپ مسیر میدان سرخ را پیش گرفتیم تا ضمن عبور از این خیابان های دلنشین به میدان سرخ هم برویم.

حدود ساعت ۹ شب از ابتدای خیابان nikolskaya وارد شدیم ؛ واز آن جا که گرسنه بودیم از KFC داخل همان خیابان شام تهیه کردیم.

برای شام دو ساندویچ مرغ سوخاری، یک عدد کولا و یک دسر kitkatجمعا به قیمت ۴۷۰ روبل سفارش دادیم و پس از صرف شام وارد میدان سرخ شدیم و سعی کردیم تا آن جا که میتوانیم برای بار آخر از این میدان بی نظیر لذت ببریم و با آن خداحافظی کنیم.

(عکس شماره105)

در این میان یک سری هم به پاساژ گوم زدیم و از مغازه های آن برای بار آخر دیدن کردیم که بسیار دلنشین بود بخصوص وقتی وارد یک مغازه بسیار بزرگ هایپرمارکت شدیم که هرچه که دلتان میخواست از انواع خوراکی در آن موجود بود.

(عکس شماره 106)

(تصاویری از هایپرمارکت پاساژ گوم و آب نمای وسط پاساژ)

(عکس شماره107)

(بستنی فروشی معروف گوم و نمایی از پاساژ)

(عکس شماره 108)

(عکس شماره109)

(گل های اطراف پاساژ گوم)

(عکس شماره110)

(پاساژ گوم در شب)

ساعت ۱۰:۳۰ از میدان سرخ خداحافظی کردیم و تصمیم گرفتیم یک ساعتی رابه متروگردی در روز آخر بپردازیم.

نکته : از آن جا که ایستگاه های مترو مسکو خودشان موزه ایی محسوب می شوند دیدن آن ها هم یک برنامه تفریحی به حساب می آید.

لیست ایستگاه های معروف را از قبل تهیه کرده بودم که تعدادی از آن ها را طی گردش های قبلی دیده بودیم چند عددی در مسیر خط5  موجود بود که تصمیم گرفتیم به دیدن آن ها برویم.

سوار مترو شدیم و از ایستگاه میدان سرخ به ایستگاه kuruskaya رفتیم و در آنجا خط آبی را با خط دایره ی قهوه ایی تعویض نمودیم و تصمیم گرفتیم یک دور کامل با خط شماره5 دور بزنیم و به ایستگاه های زیبا که رسیدیم پیاده شویم و ببینم و مجددا متروی بعدی را سوارشویم و به مسیرمان ادامه دهیم.

(عکس شماره111)

(عکس شماره112)

(تصاویری از ایستگاه های مترو مسکو)

حدود یک ساعت و ربع متروگردی ما طول کشید و بسیار جذاب بود سپس به ایستگاه kuruskaya برگشتیم و پس از تعویض خط قهوه ایی به آبی به سمت هتل بازگشتیم.

ساعت ۱۲:۱۵ به هتل رسیدیم تمام وسایل و چمدان ها رابستیم تا برای  check out فردا صبح آماده باشیم و سپس خوابیدیم.

نکته: از تمام آن چمدانِ خوراکی و تنقلاتی که باخود به مسکو برده بودیم فقط چند عدد نسکافه و کمی بیسکوییت اضافه آمده بود که آنها رادر کوله پشتی گذاشتم تا در فرودگاه بخوریم.

هربار که بیرون میرفتیم من دوعدد آبمیوه و کلوچه باخود برمیداشتم تا هرگاه خسته شدیم بخوریم و ظهرها که به هتل بازمیگشتیم برای رفع خستگی یک عدد کمپوت میوه خنک میخوردیم که بسیار عالی بود.

(عکس شماره113)

(نمونه هایی از وسایل رفت و آمد مردم مسکو)

(فیلم شماره7)

جمع بندی روز هفتم:

جمع بندی مخارج برای دو نفر:

(جدول شماره16)

(جدول شماره17)

محله kaity gorod

کیتای —گورود یکی از قدیمی ترین محله های مسکوست که حدود 500 سال پیش ظاهر شد. در آن زمان پایتخت روسیه یک منطقه مسکونی کوچک بود که از کرملین و خانه های مسکونی اطراف آن تشکیل شده بود. پس از آن دیوار دفاعی بدور آن کشیده شد تا از حملات دشمنان در امان بماند. این محوطه تحت حفاظت « کیتای گورود» نامیده شد. دیواری که 400 سال این محله را احاطه کرده بود در سال های 1930 میلادی در زمان « بازسازی کبیر» بر طبق نقشه های استالین برداشته شد. فقط بخش کوچکی از دژ دفاعی باقی ماند که آن را می توان در میدان انقلاب دید.

بمرور زمان خانه های چوبی « کیتای — گورود» با خانه های سنگی جا عوض کردند. اواسط قرن 16 اولین چاپخانه روسیه در آنجا افتتاح شد. ساختمان آن بارها بازسازی شد و تا زمان حاضر باقی مانده است. در نزدیکی آن یک یادبود جالب دیگر باقی مانده است — ضرابخانه که از قرن 17 سکه های طلا و نقره ضرب می کرد.

در آستانه قرون 20-19 محله « کیتای — گورود» یک محله معتبر و مرکز کاری مسکو شد. بورس، بانکها و انجمن سهامداران در آنجا پدیدار شد. خیابان ها از دکان های بیشمار پاک شدند و ساختمان بزرگی در نزدیکی میدان سرخ در اختیار بازرگانان گذاشته شد. اکنون در آنجا بزرگترین فروشگاه روسیه « گوم» قرار دارد که چندی پیش 120- مین سالگرد خود را برگزار کرد.

از زمان اتحاد شوروی « کیتای — گورود» به یکی از محلات معتبر مسکو مبدل شد و ادارات اصلی دولتی در آنجا قرار دارد. هم اکنون کیتای — گورود مرکز تفریحی پایتخت روسیه نیز هست. شب و روز زندگی در کیتای — گورود در حال جوشش است» تعداد ادارات ودفاتر ، رستوران ها و مغازه ها و کلوب ها فوق العاده زیاد است. در آنجا می توان گردش و تفریح و کار کرد.

موزه هوا وفضا:

در موزه یادبود فضانوردی (Memorial Museum of Cosmonautics) اشیایی را در معرض نمایش قرار داده اند که به اکتشاف های فضانوردان مربوط می شود. روسیه از دیرباز از نظر علوم هوافضا از ابرقدرت های جهان بوده است؛ به همین دلیل در این موزه تلاش شده تا مدل ها و ابزارهایی که برای کشف دنیای ماورایی آسمان ها استفاده شده در معرض دید عموم قرار بگیرند. اگر به علوم فضایی علاقه مند هستید بازدید از این موزه را از دست ندهید، زیرا مجموعه های بسیار نفیس و منحصر به فردی در این موزه وجود دارد.

اگر به مسکو سفر کنید و به خیابان Prospekt Mira بروید، خواهید دید که این بنای یادبود بسیار زیبا به شکل یک موشک در حال پرتاب ساخته شده است و بیشتر حجم آن را شبیه سازی زبانه های آتشی که در هنگام پرتاب موشک از انتهای آن به بیرون زبانه می کشند، تشکیل می دهد. از آن جایی که علوم هوا و فضا برای روس ها اهمیت بسیاری داشته و دارد، در اطراف بنای یادبود فتح فضا مسکو نیز موزه، خیابان ها و یادبودهای مختلفی وجود دارد که اسمشان به آسمان و فضا ربط پیدا می کند و حتی برخی از آن ها مستقیما با این یادبود ارتباط دارند.

منزل شخصی سرگئی کورولیوف که یکی از بزرگ ترین دانشمندان فضایی روسیه در زمان شوروی بوده است و در حال حاضر تبدیل به موزه شده است نیز تنها چند خیابان از این موزه بالاتر است.

یکشنبه(روز هشتم)= روزفرودگاه27/5/98

پرواز بازگشت ما به ایران ساعت ۱۱ صبح به وقت مسکو بود و ما باید ساعت هشت صبح به فرودگاه می رسیدیم پس صبح ساعت ۶:۳۰ از خواب بیدارشدیم و با استفاده از برنامه yandex taxi یک تاکسی برای مقصد فرودگاه vnukovo به قیمت ۹۹۰ روبل درخواست دادیم سپس باقی مانده وسایل راجمع کردیم و برای بار آخر از بالا شهرمسکو که شدیدا بارانی و مه آلود بود رانظاره گرشدیم و سپس به لابی جهت  check outرفتیم.

(عکس شماره114)

(هوای بارانی از پنجره اتاق)

‏ Checkoutپنج دقیقه بیشتر طول نکشید و چون هوا شدیدا بارانی بود با برنامه yandex taxi موقعیت تاکسی رزرو شده را چک می کردیم تا زمانی که به هتل نزدیک شد از لابی بیرون برویم.

حدود ساعت ۷:۱۵ صبح تاکسی رسید و ما سریع سوارشدیم و به سمت فرودگاه حرکت کردیم.

حدود ساعت ۸ صبح به فرودگاه رسیدیم و پس از انجام کارهای اولیه جهت گرفتن کارت پرواز اقدام کردیم که ایرلاین ماهان یک خانم فارسی زبان را برای کمک به ایرانیان برای دریافت کارت پرواز قرار داده بود.

پس از دریافت کارت پرواز با ۳۰۰ روبل باقی مانده یک عدد همبرگر کوچک Burger king به قیمت ۲۵۰ روبل خریداری کردیم و ۵۰ روبل باقی مانده را باخود به یادگار به ایران آوردیم.

(عکس شماره115)

A,B: همبرگر فرودگاه

C,D: کپسول هتل داخل فرودگاه و قیمت

پرواز راس ساعت ۱۱ انجام شد و پرواز خوبی بود و ایرلاین ماهان جهت پذیرایی از مسافران برای ناهار چلوگوشت و چلومرغ تدارک دیده بود که نسبتا کیفیت خوبی داشت.

پس از یک پرواز خوب ساعت ۱۶:۱۵ به وقت ایران به فرودگاه امام رسیدیم و وارد کشور عزیزمان شدیم .

نکته: پس از یک هفته آب و هوای عالی مسکو با نهایت گرمی ۲۵ درجه هوای داغ و ۳۸ درجه تهران بسیار بیشتر به چشم می آمد. ولی وطن جای دیگریست و هر کجا باشی خاکش تورا با جان به سمت خود می کشد.

گر به دوری سفر از تو جدا خواهم ماند          شرم بادم که همان سعدی کوته نظرم

به قدم رفتم و ناچار به سر بازآیم                   گر به دامن نرسد چنگ قضا و قدرم

از قفا سیر نگشتم من بدبخت هنوز                می‌روم وز سر حسرت به قفا می‌نگرم

«سعدی شیرازی»

جمع بندی مخارج فرودگاه:

(جدول شماره18)

جمع بندی کل سفر 8 روزه به مسکو:

4 توصیه اصلی: 1. برداشتن لباس گرم وچتر فراموش نشود. 2.نصب برنامه های کابردی مورد نیاز. 3.خرید سیم کارت و اینترنت همراه. 4. به همراه داشتن پرینت بلیط برگشت و واچر هتل در هنگام ورود به مسکو جهت بررسی ویزا

(جدول شماره19)

(جدول شماره20)

کمال سپاس و قدردانی را از خوانندگان محترم دارم که وقت ارزشمند خود را صرف خواندن این سفرنامه نمودند. امیدوارم برای تمامی عزیزان مفید واقع شده باشد و سفر های خوبی پیش رو داشته باشید.