در مسکو راهنمای خودت باش

چطور بدون تور لیدر به مسکو سفر کنیم؟ +تصاویر

دوشنبه(روز دوم)21/5/98:

ساعت 7:30 از خواب بیدار شدیم ،میز صبحانه را چیدیم و با استفاده از فلاسکی که با خود همراه داشتیم از اتاق مشخص شده در هتل برای صرف چای ، آب جوش آوردیم.

*از آنجا که آب جوش به صورت رایگان داخل هر طبقه هتل موجود است ، از ایران با خود چای ، نسکافه و فلاسک آورده بودیم.

(عکس شماره23)

A: میز صبحانه روز اول

B:چیپس میوه

-میدان سرخ

-بنای یادبود شهدا گمنام

-کاخ کرملین

-موزه دولتی تاریخ روسیه

ساعت 8:30 راهی میدان سرخ شدیم.

برنامه امروز طبق برنامه ریزی بازدید از کاخ کرملین و موزه دولتی تاریخی روسیه بود.

حدود ساعت 9 به میدان سرخ رسیدیم. فکر می کردیم ورودی کاخ کرملین از داخل میدان سرخ است لذا وارد میدان شدیم و به دنبال درب ورودی کاخ می گشتیم تا اینکه با پرسیدن از گارد حفاظتی کاخ متوجه شدیم که درب ورود و بلیط فروشی کاخ کرملین در باغ الکساندر قرار دارد.

به سمت باغ الکساندر رفتیم. در همان ابتدای ورودی باغ الکساندر جایگاه یادبود شهدای گمنام جنگ جهانی دوم قرار داشت. که به صورت یک ستاره بزرگ گرانیتی که وسط آن شعله ی آتشی برافروخته بود که به یاد شهدا همیشه روشن بود.

دو طرف این بنا گارد سلطنتی قرار داشت و هرروز سه نفر کنار این بنا به احترام شهدا می ایستند و راس هر ساعت مراسم زیبای تعویض گارد انجام می شود.

نکته: قرار گرفتن بنای یادبود شهدا در سمت جلوی دیوار کاخ کرملین ، شعله ی همیشه روشن و قرار دادن گارد سلطنتی نشانه ی احترام بی اندازه دولت روسیه به شهدای این کشور است.

(عکس شماره24)

پس از بازدید از بنای یادبود شروع به گشت و گذار داخل باغ نمودیم و به سمت جلو حرکت کردیم که به یک ستون بزرگ از سنگ یکپارچه رسیدیم که روی آن نام 300 تزار حکاکی شده بود و در وسط باغ قرار داشت.

(عکس شماره25)

در پشت این ستون یک فضای غارمانند با ستون های کوتاه سفید رنگ به چشم میخورد و بالای آن یک جایگاه قرار داشت که با رفتن به آنجا منظره ی زیبای باغ از بالا قابل مشاهده بود.

(عکس شماره26)

چون برنامه بازدید از کاخ کرملین را داشتیم از باغ الکساندر سریع عبور کردیم و به سمت ورودی کاخ کرملین رفتیم. از دور انبوهی از جمعیت را دیدیم که صف طولانی خرید بلیط کاخ کرملین بودند.

نکته: در باغ الکساندر دور تر ورودی کاخ یک سالن شیشه ای قرار دارد که محل خرید بلیط کاخ کرملین است و بعد از خرید بلیط باید از درب ورودی وارد کاخ شد.

نکته: در همان قسمت بلیط فروشی، بلیط قسمت های مختلف کاخ فروخته می شود. ما قصد بازدید از کاخ کرملین و موزه جواهرات را داشتیم.

با مشاهده ی جمعیت زیادی که در صف طولانی خرید بلیط و هم در ورودی کاخ قرار داشتند تصمیم گرفتیم امروز از دیدن کاخ صرف نظر کنیم و روز دیگری ،زودتر برای خرید بلیط و بازدید از کاخ بیاییم.

نکته: اکثر بناهای مسکو روز دوشنبه تعطیل است ولی کاخ کرملین تعطیل نیست و شاید به همین علت امروز کاخ بسیار شلوغ بود.

پس از آن شروع به بازدید کامل و عکاسی در باغ الکساندر کردیم و از زیبایی آن استفاده کردیم. به آخر باغ که رسیدیم صف دیگری اما بسیار کوچک تر را دیدم که ورودی موزه تسلیحات کاخ کرملین بود.

(عکس شماره27)

(عکس شماره28)

پس از بازدید کامل از باغ ساعت 11:50 شده بود. به سمت محل ورودی کاخ بازگشتیم تا راس ساعت 12 بتوانیم مراسم تعویض گارد شهدا را ببینیم اما چند دقیقه دیر رسیدیم و مراسم شروع شده بود. جمعیت زیادی اطراف آن بنا را احاطه کرده بودند اما همان قسمتی هم که دیدم بسیار باشکوه بود. لذا تصمیم گرفتیم روز دیگری مجددا برای دیدن مراسم تعویض گارد به باغ الکساندر سربزنیم.

گرسنه بودیم و از آنجا که برنامه عصر پیاده روی طولانی ای داشت به هتل بازگشتیم و در همان نزدیکی ناهار خوردیم.

ساعت 12:45 به منطقه ایزمایلوو رسیدیم واز طریق برنامه google map ساندویچ subway نزدیک هتل را مسیریابی کردیم و برای صرف ناهار به آنجا رفتیم.

2عدد ساندویچ کوچک با قارچ و پنیر اضافه و یک لیوان نوشابه کوچک به قیمت 600 روبل سفارش دادیم که خوشمزه بود.

(عکس شماره29)

ساعت 13:30 برای استراحت به هتل بازگشتیم تا آماده برای برنامه عصر شویم.

-پارک گورکی

-گشت و گذار میدان سرخ (بطور کلی خیابان گردی)

از آنجا که اکثر بناهای مسکو تعطیل بود روز دوشنبه عصر به پارک گورکی رفتیم تا روز دیگری که در برنامه پارک گورکی قرارداشت خالی شود چراکه امروز از برنامه سفر خود عقب افتاده بودیم و باید این عقب افتادگی را جبران می کردیم.

ساعت 5:30 عصر از هتل خارج شدیم و با استفاده از مترو از هتل به ایستگاه oktyabrskaya (ایستگاه پارک گورکی) حرکت کردیم.

حدود ساعت 18:30 به حوالی پارک رسیدیم و با استفاده از Google map ورودی پارک گورکی را سرچ کردیم و به سمت آن حرکت کردیم.

در مسیر پارک یک کلیسا وجود داشت که به صورت اتفاقی از آن بازدید مختصری داشتیم . وارد کلیسا شدیم ؛ داخل کلیسا زیبا و بسیار آرام بود خانم مسئول کلیسا در حال مطالعه در گوشه ای از کلیسا حضور داشت. در حال بازدید بودیم که چند نفر برای عبادت و ادای احترام به حضرت مسیح وارد کلیسا شدند و پس از انجام عبادت از کلیسا خارج شدند . تمام زنانی که وارد کلیسا می شدند حجاب داشتند و وقتی از کلیسا خارج می شدند روسری خود را داخل کیف می گذاشتند ولی به احترام اماکن مذهبی و دینی اصول را رعایت می کردند.

(عکس شماره30)

(کلیسای مسیر پارک گورکی)

پس از اتمام بازدید از کلیسا به سمت پارک حرکت کردیم. در طی مسیر از روی پل رودخانه مسکو گذشتیم و مدتی را بالای پل ایستادیم و از بالا رودخانه ی مسکو را نظاره گر شدیم. داخل رودخانه قایق های گردشگری که در حال گشت و گذار بودند دیده می شدند و از دور مجسمه پتر کبیر و یکی دیگر از ساختمان های استالین به چشم می خورد.

(عکس شماره31)

(رودخانه مسکو در شب و تور قایق)

نکته:درب ورود پارک قبل از پل رودخانه مسکو قرار داشت اما ما باید ابتدا به صرافی میرفتیم پس از روی پل عبور کردیم تا ابتدا به صرافی که کمی بالاتر از پارک قرار داشت برسیم

به سمت پایین پل حرکت کردیم وبه صرافی رفتیم سپس با استفاده از زیر گذر به سمت مقابل رفته و از آن جا که کمی گرسنه بودیم از یک مغازه همان اطراف یک پیراشکی سیب زمینی به قیمت 80 روبل خریداری کردیم و به سمت پارک حرکت نمودیم و بعد از20 دقیقه پیاده روی در نهایت با سردر زیبای پارک گورکی مواجه شدیم.

(عکس32)

(سردر پارک گورگی)

جلوی درب ورودی پارک دوچرخه سواران و اسکیت سواران زیادی در حال تفریح بودند. وارد پارک شدیم ؛ پارک گورکی یک پارک تفریحی با فضای سبز زیبا و آب نمایی در وسط آن بود که مشرف به رودخانه مسکو قرار داشت.

(عکس33)

A: سردر پارک گورکی

B: تشک های بادی

C: آبنمای پارک

D:پارک در هنگام غروب

حدود ساعت 19 وارد پارک شدیم و تا ساعت 21 داخل پارک گردش کردیم و به عکاسی پرداختیم سپس به سمت رودخانه مسکو رفتیم و روی نیمکت های نزدیک رودخانه نشستیم و به رودخانه مسکو که آیینه ی  نورپردازی ساختمان های زیبای اطراف شده بود نگاه می کردیم. روبروی ما محل فروش بلیط تور های قایق به قیمت نفری 800 روبل بود و در کنار رودخانه ایستگاه های سوار شدن قایق ها قرار داشت که ما تمایلی به استفاده از تور قایق نداشتیم.

نکته: تور های قایق هم در روز و هم در شب برگزار می شود که با کشتی های کوچک روباز حدود 1 ساعت روی رودخانه مسکو گردش می کنند.

(عکس34)

A: تور قایق در رودخانه مسکو

B: نمای شب رودخانه

C:باجه فروش بلیط تور قایق

D:اسکله قایق های گردشی

(عکس35)

پس از آن حدود ساعت 10 با استفاده از مترو به سمت خیابان آربات رفتیم تا از این خیابان قدیمی در شب بازدید کرده باشیم.

ساعت 10:30 به خیابان آربات رسیدیم و شروع به قدم زدن کردیم. خیابانی با مغازه های  سوغات فروشی ، رستوران و کافه های فراوان ، که در این خیابان خانه پوشکین با رنگ آبی ومجسمه پوشکین و همسرش دیده می شد.  همین طور در انتهای این خیابان یکی دیگر از ساختمان های استالین که ساختمان وزارت امور خارجه روسیه بود قرار داشت.

نکته: داستان پوشکین و همسرش

الکساندر سِرگِیویچ پوشکین در ششم ژوئن ۱۷۹۹ در مسکو متولد شد ، او شاعر و نویسنده ی نامدار روسی، نمایشنامه نویس و بنیانگذار ادبیات نوین روس است. برای‌ مردم‌ روسیه‌ پوشکین‌ نه‌تنها بزرگترین‌ شاعر بلکه‌ پر آوازه‌ ترین‌ ادیب‌، بنیانگذار ادبیات‌ نوین‌ و کانون‌ فرهنگ‌ و ادبیات‌ روس‌است .او همه‌ انواع‌ عمده‌ نظم‌ ونثر روس‌، شامل‌ شعر های‌ بلند روایی‌، رمان‌ منظوم‌، اشعار غنایی‌، درام‌،و حتی‌ قصه‌ های‌ منظوم‌ پریان‌، شعر را آزموده‌ و در همه‌ آنها موفق‌ بوده‌ است‌. اولین اشعار منتشر شده از وی متعلق به ۱۵ سالگی اوست.بعد از ان به خاطر سخنرانی های تند و انتقادیش دررابطه با اصلاحات اجتماعی اورا مجبور به ترک مسکو کردند.پس از ان به مولداوی رفت و تحت تاثیر انقلاب یونان قرارگرفت و به فیلیکی اتریا پیوست. ( فیلیکی اتریا برای ازادسازی یونان از عثمانی فعالیت میکرد). در سال ۱۸۲۳ پوشکین بار دیگر تبعید شد. پوشکین در ۳۲ سالگی با ناتالیا گونچارووا ازدواج کرد و پس از ازدواجش ارتباطش با دربار افزایش یافت.چیزی که در ارتباط با دربار برای پوشکین خشم آور بود ، ستایش زیبایی همسرش توسط درباریان بود .در سال ۱۸۳۷ بدهی های پوشکین افزایش یافت و شایعاتی مبنی بر رابطه ی نامشروع همسرش با جرج دانتس اورا سرافکنده کرده بود.پوشکین برای حفظ غرور خود، جرج دانتس را در ۲۷ ژانویه ۱۸۳۷ به مبارزه با دوئل دعوت کرد. دوروز بعد پوشکین به دلیل جراحت شدید حاصل شده در این مبارزه در سنپترزبورگ درگذشت. امروزه تندیس زیبای برنزی پوشکین به همراه همسرش ناتالیا نیز در خیابان معروف آربات قدیم قرار دارد که همه ساله توسط گردشگران بسیاری مورد بازدید قرار می گیرد.

بالای اکثر مغازه های سوغات فروشی پرچم کشور های مختلف آویزان شده بود و دیدن پرچم ایران در یک کشور غریب بسیار حس لذت بخشی را القا می کرد.

(عکس شماره36)

(تصاویری از خیابان آربات)

پس از بازدید از خیابان آربات ساعت 11:15 جهت صرف شام وارد رستوران مک دونالد موجود در انتهای خیابان آربات شدیم.

برای شام 2 عدد بیگ مک ، 1 عدد نوشابه و 1 عدد سیب زمینی به قیمت 388 روبل سفارش دادیم که می شود گفت بهترین غذایی که در مسکو خوردیم همین همبرگر ها بود.

(عکس شماره37)

پس از صرف شام حدود ساعت 12 شب با استفاده از ایستگاه متروی انتهای خیابان آربات(smolenskaya) به سمت هتل حرکت کردیم تا برای روز بعد استراحت کنیم.

نکته: متروی روسیه مجهز به سیستم وای فای رایگان می باشد. اگر در مترو وای فای خود را روشن کنید و وارد مرورگر خود شوید و با وارد کردن شماره روسی خود می توانید به اینترنت متصل گردید و نکته ی مهم این که شما می توانید با داشتن یک شماره با چند دستگاه به اینترنت رایگان وصل شوید.

جمع بندی روز دوم:

مخارج برای 2 نفر:

(جدول شماره6)

اطلاعات مربوط به مناطق گردشگری روز دوم:

(جدول شماره7)

باغ الکساندر

یکی از دیدنی ترین باغ های مسکو باغ الکساندر است، باغی تماشایی با گل های رنگارنگ و چمنزارها که چشم اندازی جذاب از کاخ کرملین دارد و یکی از پر بازدید ترین جاذبه های مسکو است و در واقع بنای یادبودی برای پیروزی های روسیه و کسانی است که در دو جنگ جهانی و جنگ سال ۱۸۱۲ به همراه ناپلئون کشته شدند.

بعد از جنگ های ناپلئون، تزار الکساندر اول به یکی از معروف ترین معمارهای آن زمان دستور داد تا آن قسمت های شهر که توسط نیروهای فرانسوی ویران شده را بازسازی کند و البته باغی زیبا برای یادبود این جنگ بسازد .

قبل  از اینکه از ضلع شمالی وارد باغ شوید چشمتان به آرامگاه سرباز گمنامی می افتد که در سال ۱۹۴۱ کشته شده است. رهگذران زیادی بر روی این قبر گل می گذارند و در کنار آن هم یک مشعل همیشه روشن  به چشم می خورد.

در قسمت میانی این باغ یک غار زیرزمینی نیمه کاره ای هست که در زیر برج آرسنال ساخته شده و سنگ هایی که در تزئین غارها به چشم می خورد بقایای سنگ های  ساختمان های ویران شده در جریان تصرف مسکو توسط فرانسه هستند. در باغ الکساندر به هر طرف که نگاه می کنید یادبودی می بینید؛ دروازه آهنی و مشبک یادبود پیروزی های روسیه در برابر ناپلئون است. در جلوی این غارها یک ستون هرمی هست که در سال ۱۹۱۴ برپا شده و بر روی سنگ گرانیت آن اسامی تزارهای رومانوف حکاکی شده است.

مهمترین ویژگی باغ میانی برج کوتافیای کرملین است که نگاه ها را به خود جذب می کند، در واقع در باغ میانی چیزی که اول از همه نظرتان را جلب می کند همین برج بلند کاخ کرملین است. در روبروی این برج یکی دیگر از ورودی پارک است که مستقیم به سیستم مترو راه دارد.

بنای یادبود شهداگمنام

مقبره سرباز گمنام در باغ الکساندر و نزدیک به دیوار کرملین قرار گرفته است. روبه‌روی این یادمان، یک ستاره پنج پر در محوطه میدان وجود دارد که شعله جاویدان از وسط آن بیرون می‌آید. این محوطه خیلی بزرگ نیست و توسط دو سرباز محافظت می‌شود. در زمان جنگ مسکو در سال ۱۹۴۱، سربازان کشته شده در گوری جمعی نزدیک به «زلنوگراد» (Zelenograd) دفن شدند. این مکان علامتی از محل توقف آلمانی‌ها می‌باشد که قصد رسیدن به مسکو را داشتند. در دسامبر سال ۱۹۶۶، بقایای سربازان گمنام به دیوار کرملین منتقل گردید و در سال ۱۹۶۷ مقبره آن‌ها به روی عموم مردم بازگشایی شد. یادمان با شاخه‌ای از برگ بو تزئین شده و یک کلاه سربازی در بالای نشان آن به چشم می‌خورد.شاید هر کسی که از مسکو بازدید می‌کند، بخواهد جلوی مقبره سرباز گمنام توقفی کرده و شعله جاویدان را تماشا کند. بسیاری برای دیدن تعویض گارد به اینجا می‌آیند که رأس هر ساعت انجام می‌شود. در این زمان جمعیت زیادی روبه‌روی مقبره می‌ایستند و به محض تمام شدن مراسم متفرق می‌شوند. برای مردم روسیه این مکان جایی مقدس است. آن‌ها با فرزندان و نوه‌های خود به اینجا آمده تا روح کسانی که جان خود را در جنگ جهانی دوم برای آزادی کشور از دست دادند گرامی بدارند. اینجا بخشی از گذشته آن‌ها بوده و همواره می‌خواهند تاریخ و نیاکان ارزشمند خود را به خاطر داشته باشند.

پارک گورکی

این پارک در سال ۱۹۲۸ و با هدف تجلیل از ماکسیم گورکی نویسنده مشهور روسیه تاسیس شده و هدف آن ایجاد مکانی مناسب برای شهروندان مسکو برای استراحت، پیاده روی و … بود.

دروازه اصلی ورود به پارک: این پارک به عنوان یک جاذبه شهری در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی در روسیه ساخته شده و دروازه آن بسیار زیبا و دارای ویژگی های منحصر به فرد هنری است.  در ورودی پارک یک دروازه بسیار بزرگ که استادانه طراحی شده است و یک چرخ و فلک آسیب دیده که از دوران شوروی سابق باقی مانده به شما فرصتی ایده آل جهت انداختن عکس با پس زمینه متعلق به حکومت اتحاد جماهیر شوروی را می‌دهد.

اسکیت روی یخ : همه ساله در فصول سرد سال بخش عمده ای از پارک گورکی به میدان اسکیت روی یخ تبدیل می‌شود. در حقیقت مسئولان این پارک با کمک فناوری های مدرن و استفاده از فرصت طبیعی زمستان سرد و طولانی مسکو، این میدان اسکیت روی یخ را ایجاد کرده و به مدت ۵ ماه در طول سال مورد بهره برداری قرار می‌دهند.

رصدخانه پارک گورکی« Gorky Park’s Observatory» : نخستین مرکز رصدخانه‌ای پارک گورکی در سال ۱۹۲۹ میلادی تاسیس شد. این ساختمان در ابتدا بخشی از یک مجموعه ستاره شناسی محسوب می‌شد که امروزه تنها بخش باقی مانده از آن به شمار رفته و مابقی قسمت ها طی زمان طولانی تغییر کاربری داده و یا تخریب شدند. امروزه این رصدخانه دارای تجهیزات مدرن، یک گنبد جدید و تلسکوپ های ویژه ای است که بازدیدکنندگان می توانند با کمک آن ها به تماشای ستاره ها بپردازند.

خیابان آربات

دلایل زیادی وجود دارد که باعث هیجان انگیز شدن و دوست داشتنی کردن این خیابان می شود. شاید این خیابان بطور مطلق پر از بناهای یادبود تاریخی نباشد اما فضای بسیار سرزنده و متغیری دارد. از سال ۱۹۸۶ به بعد، خیابان آربات مسکو کامل مخصوص عابران پیاده شد و در نتیجه نقاشان و هنرمندان زیادی را جذب خود کرد. چه بومی این شهر باشید  چه بخواهید به عنوان یک توریست از این خیابان دیدن کنید، مطمئن باشید یک چیز بسیار جالب در آن پیدا خواهید کرد.

یکی از معروفترین مکان های مسکو که می توانید در آن دنبال سوغاتی های خوب و خاص بگردید، همین خیابان است که در واقع یکی از اصلی ترین دلایل مراجعه ی توریست ها به آن هم همین است. از کاخ کرملین تا این خیابان با پای پیاده، فقط ۱۰ دقیقه زمان است و در نتیجه می توانید با یک تیر، دو نشان بزنید و بعد از بازدید از این خیابان، سری هم به کرملین بزنید و از آن دیدن کنید. از جمله سوغاتی هایی که در اینجا می توانید پیدا کنید، انواع عروسک های ماتروشکا (matreshkas) است که می توان گفت مشهورترین سوغاتی روسیه و شاید یکی از نمادهای این کشور باشد، کارهای دست ساز، روسری های روسی، پشم، کارهای ساخت چوب و… از دیگر سوغاتی ها است.

هر نوع رستورانی که فکر کنید را در این خیابان می توانید پیدا کنید از رستوران های روسی گرفته تا رستوران های قفقازی، ایتالیایی، ژاپنی و… از اواخر بهار تا اوایل پاییز این خیابان واقعا دیدنی می شود. می توانید در حالیکه در یکی از کافه های خیابانی آن نشسته اید، قهوه تان را میل کنید و حس یک روس قرن نوزدهمی را داشته باشید.

سه شنبه(روز سوم)22/5/98:

ساعت 8 صبح از خواب بیدار شدیم و بعد از صرف صبحانه ساعت 9 از هتل بیرون آمدیم.

برنامه امروز بازدید از باغ الکساندر،جایگاه شهدای گمنام ، کلیسای عیسی منجی و موزه پوشکین بود ولی از آنجا که روز گذشته از باغ الکساندر و بنای یادبود شهدا گمنام دیدن کرده بودیم مستقیم به سمت کلیسای عیسی منجی و موزه پوشکین رفتیم.

-کلیسا عیسی منجی

-موزه پوشکین

با استفاده از مترو به ایستگاه kropot kinskaya رفتیم و پس از 5 دقیقه پیاده روی ساعت 9:45 به کلیسای بزرگ عیسی منجی رسیدیم.

درب کلیسا بسته بود و زمانی که سوال کردیم گفتند ساعت 10 باز می شود.

نکته: بازدید کلیسای عیسی منجی رایگان بود.

پس از گذشت 10 دقیقه انتظار وارد کلیسا شدیم. داخل کلیسا بسیار زیبا بود و از تمام کلیسا هایی که تاکنون دیده بودیم جذاب تر جلوه میکرد. روی دیوارها و سقف ، نقاشی های بی نظیری رسم شده بود که هرچه به آن ها نگاه می کردیم چشمانمان خسته نمی شد.

عکس های مختلفی از حضرت مسیح ، حضرت مریم و حواریون داخل کلیسا قرار داشت و روبروی آن ها میزهایی پر از شمع های روشن بود که عبادت کنندگان از فروشگاه کوچک ابتدای کلیسا خریداری می نمودند و روبروی تندیس ها و تصویر ها روشن می کردند. به همین علت کلیسا پر از شمع های روشن شده بود.

نکته: قیمت هر شمع از 10 روبل تا 50 روبل بود که هرکسی می توانست بخرد و روشن کند.

نکته:عکاسی داخل کلیسا ممنوع است.

نکته: در همان مکان عکس ها و تندیس های زیبایی از حضرت مسیح و حضرت مریم به فروش می رسید.

پس از بازدید از کلیسا ساعت 10:45 خارج شدیم و تا ساعت 11 به عکاسی در اطراف کلیسا مشغول شدیم.

(عکس شماره38)

(نمای بیرونی کلیسای عیسی منجی)

پس از آن به سمت موزه پوشکین رفتیم که در طرف مقابل خیابان قرار داشت و با صف طولانی ورودی موزه روبرو شدیم. از ساعت 11:05 تا ساعت 12 داخل صف بودیم تا در نهایت وارد موزه شدیم. خانمی ما را به طبقه پایین موزه جهت خرید بلیط راهنمایی کرد.

طبقه پایین مجددا صف دیگری برای خرید وجود داشت که با 10 دقیقه انتظار دو عدد بلیط هر کدام به ارزش 600 روبل خریداری کردیم و سپس با راهنمایی ماموران موزه به طرف بالا هدایت شدیم.

نکته:در کنار محل خرید بلیط قسمتی جهت به امانت دادن وسایل اضافه مثل کیف و کاپشن قرار داشت تا با خیال آسوده از موزه دیدن کنیم.

نکته: در قسمت خرید بلیط راهنمای صوتی به زبان های مختلف به قیمت 400 روبل  موجود بود که متاسفانه زبان فارسی نداشت.

ساعت 12:30 بازدید ما از پوشکین شروع شد. موزه مملو از نقاشی ها و مجسمه های گوناگون بود.

(عکس شماره39)

(نمای بیرونی و داخلی موزه ی پوشکین)

نکته: اکثر نقاشی ها داخل موزه اصل بود ولی مجسمه ها بعضا اصل و بعضا با ابعاد واقعی شبیه سازی شده بودند که حتی ریز ترین جزئیات هم در فرآیند شبیه سازی اعمال شده بود. موزه به صورت سالن های تو در تو بود که از هر سالنی که وارد سالن بعدی می شدیم دنیای متفاوتی را مشاهده می کردیم ؛ یک سالن به سبک روم و مجسمه های رومی ، یک سالن به سبک مصر باستان ، یک سالن به سبک ایران و تمدن هخامنشیان و ایلامیان و... بود.

(عکس شماره40)

(سالن های داخل موزه پوشکین)

(عکس شماره41)

(آثار مصر باستان،آفریقا و ایران)

(عکس شماره42)

(نقاشی های موزه پوشکین)

در بین بازدید ها به یک ستون با عظمت برخوردیم که روی راهنمای آن نوشته شده بود:

Column capital from the audience hall of the palace of Darius in SUSA(Iran)

در واقع این سر ستون با ابهت از ستون کاخ تخت جمشید بود که اصل آن در موزه لوور پاریس و شبیه سازی آن با ابعاد واقعی در این موزه قرار داشت.

(عکس شماره43)

(شبیه سازی ستون کاخ تخت جمشید)

با نگاه کردن به این سازه ی با عظمت در هر ایرانی احساس غروری ایجاد می شد که بسیار لذت بخش بود. در سایر اتاق ها هم سنگ نوشته هایی با طرح هخامنشی و خط میخی از ایران قرار داشت که مشاهده ی آن یک حس غرور توام با تاسف ایجاد می کرد. غرور از داشتن اینچنین اصالت و تمدنی و تاسف از اینکه اینگونه آثار ملی مارا به غارت بردند و در موزه های کشور های دیگر قرار دادند و یا با هنر شبیه سازی از آثار، آن ها را قدر مینهند .

ساعت 2:45 ظهر بازدید از موزه به اتمام رسید.

پس از آن برای صرف ناهار بیرون آمدیم و از آنجا که چند روز بود پیتزا نخورده بودیم. در google map به دنبال پیتزا فروشی ها با برند های جهانی گشتیم که در دسترس ترین پیتزا فروشی، برند دومینوز در خیابان آربات بود. پس به آنجا رفتیم که هم ناهار بخوریم و هم این خیابان را بار دیگر در روز ببینیم.

ساعت 3:15 با متروبه خیابان آربات رسیدیم و بعد از قدم زدن در این خیابان ساعت 3:45 پیتزا Dominos راپیدا کردیم.

در حین سفارش صندوق دار به زبان فارسی به ما گفت: «ایرانی هستید؟»

صندوقدار تاجیک بود که با زبان فارسی صحبت می کرد و چون میدانست ما مسلمان هستیم به ما کمک کرد پیتزایی انتخاب کنیم که گوشت خوک نداشته باشد.

یک پیتزا بزرگ مارگاریتا به قیمت 339 روبل و یک پیتزا رویال کوچک به قیمت 330 روبل سفارش دادیم. همچنین در کنار غذا سیب زمینی و نوشابه هم خواستیم که مبلغ آن ها 99 روبل بود و در مجموع کل وعده ناهار ما 773 روبل شد.

(عکس شماره44)

بعد از صرف ناهار ساعت 16:15 با مترو به سمت هتل بازگشتیم.

-میدان سرخ

نکته: برنامه عصرموزه هوافضا ، پارک وودنخا و خیابان آربات بود ولی از آنجا که بسیار خسته شده بودیم و از ساعت بازدید موزه گذشته بود بازدید از موزه هوا فضا را به روز دیگری موکول کردیم و شب را به بازدید از میدان سرخ و عکاسی پرداختیم.

توصیه: میدان سرخ در شب بی نهایت زیباست، هرزمان که وقتی اضافه داشتید آن وقت را در میدان سرخ بگذرانید که بعدا افسوسش را نخورید.

ساعت 19:45 هتل را به مقصد میدان سرخ ترک کردیم و با تمام بناهای بی نظیر داخل میدان عکس گرفتیم که عکس های بسیار زیبایی شد.

ساعت 11 شب به هتل بازگشتیم و از آنجا که ناهار مفصلی خورده بودیم و شب میلی به غذا نداشتیم. از همان خوراکی هایی که از ایران آورده بودیم به عنوان شام خوردیم و سپس خوابیدیم تا برای برنامه ی فردا آماده شویم.

(فیلم شماره2)

جمع بندی روز سوم:

مخارج برای دو نفر:

(جدول شماره8)

مناطق گردشگری:

(جدول شماره9)

کلیسا عیسی منجی

کلیسای جامع عیسی منجی در مسکو را شاید بتوان بزرگ‌ترین کلیسای ارتدوکسی جهان دانست. ساختمان ظاهر بسیار باشکوهی دارد اما قدمتش آنقدر که به نظر می‌رسد زیاد نیست. این بنا در سال ۲۰۰۰ بعد از آن‌ که سازه اصلی توسط استالین تخریب شد مورد بازسازی قرار گرفت. ایده این کلیسا در اوایل قرن ۱۹ عملی شد. زمانی که آخرین سربازان ناپلئون مسکو را ترک می‌کردند، تزار الکساندر اول، بیانیه‌ای را در تاریخ ۲۵ دسامبر سال ۱۸۱۲ امضا کرد که طی آن هدف خود برای ساخت یک کلیسای جامع وقف عیسی منجی را اعلام می‌کرد. این کلیسای جامع برای نشان دادن سپاسگزاری از مشیت الهی برای نجات روسیه از سایه‌های تاریک و برای یادبودی از قربانیان کشور بنا گردید.

ساخت کلیسا در سال ۱۸۳۹ شروع شده و تا سال ۱۸۶۰ نیز ادامه داشت. تکمیل نقاشی‌های دیواری داخل بنا توسط بهترین نقاش‌های روسیه به مدت ۲۰ سال به طول انجامید. مراسم تاج‌گذاری الکساندر سوم در ۲۶ می سال ۱۸۸۳ و «پیش درآمد ۱۸۱۲» اثر چایکوفسکی هر دو در این بنا برگزار و اجرا شدند. بعد از انقلاب، محوطه برجسته کلیسای جامع به وسیله حکومت شوروی تخریب شد. آن‌ها می‌خواستند کلیسا را با یک یادمان سوسیالیستی به نام کاخ شوروی عوض کنند. ساخت این بنا در سال ۱۹۳۷ آغاز گردید اما در سال ۱۹۴۱ با حمله ارتش نازی به اتحاد شوروی در جنگ جهانی دوم پروژه متوقف شد. این کاخ هرگز به اتمام نرسید.

با پایان دوران حکمرانی شوروی، کلیسای ارتدوکسی روسیه این اجازه را گرفت تا مجدداً ساختمان کلیسای عیسی منجی را در سال ۱۹۹۰ بسازد. بعد از تأسیس یک بنیاد برای این منظور و جمع‌آوری کمک هزینه در سال ۱۹۹۴ ساخت به طور جدی ادامه پیدا کرد و در سال ۱۹۹۶ کلیسای پایینی ساخته شد. کل مجموعه کلیسای عیسی منجی در ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۰ به اتمام رسید.

موزه پوشکین

از لحاظ غنایی، موزه پوشکین یکی از پربارترین موزه های هنرهای اروپایی است که در کشور روسیه وجود دارد. این موزه که به دستور تزار وقت روسیه یعنی آلکساندر سوم ساخته شد، ساختش تنها ۱۴ سال طول کشید.

این موزه شاهد ۳ نوع دولت و حکومت در روسیه در طول یک قرن بوده است. اگر بخواهیم این سیر تاریخی جالب این موزه را مرور کنیم می بینیم که، ساخت موزه ی پوشکین به دستور آلکساندر سوم در سال ۱۸۹۸ میلادی و با نظارت و طراحی دو معمار مشهور یعنی رومن کلین و ولادمیر شوخوف آغاز شده و ساخت آن در سال ۱۹۱۲ میلادی به پایان رسیده.

در هنگام افتتاح این موزه به افتخار تزار به آن نام موزه ی آلکساندر سوم را دادند. دوره ی تاریخی دوم این موزه با انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ میلادی آغاز می گردد. زمانی که خانوده ی رومانوف از حکومت بر روسیه خلع می شوند، این موزه از سال ۱۹۲۳ تا سال ۱۹۲۷ میلادی؛ موزه هنر دانشگاه مسکو نام گذاری شد.

البته این نام هم برای این دانشگاه همیشگی نبود زیرا در نهایت، در سال ۱۹۳۷ میلادی دولت وقت روسیه تصمیم گرفت تا به مناسبت صدمین سالگرد درگذشت آلکساندر پوشکین که یک شاعر و نویسنده ی معروف روسی در سبک رومانیتیسم بود، به نام او یعنی موزه پوشکین نام گذاری نمایند. درباره ی پوشکین لازم است بدانید که او را به عنوان بنیانگذار ادبیات روسی می شناسند و حتی هستند کسانی که او را بزرگ ترین شاعر زیبان روسی بدانند.

این موزه دارای یکی از با ارزش ترین کلکسیون های موجود در سراسر اروپاست و غنای آن کاملا زبانزد است. اما بهترین کلکسیونی که در این موزه به نمایش عموم تا به حال درآمده است، مجموعه ی نقاشی است که از نقاشان تاثیرگذار و دارای سبکی همچون: ون گوک، بیسارو، ساندرو بوتیچلی، رافائل، پابلو پیکاسو، رامبرانت، رنوآر، لوکاس کراناخ پیتر و بسیاری از دیگر نقاشان به نام اروپایی می باشد.

در این موزه علاوه بر نقاشی های تاثیرگذار از نقاشان معروف، انواع اشیا معروف و قیمتی از وسیله های شخصی افراد سلطنتی و یا شخصیت های معروف گرفته تا وسیله های دست ساز فلزی و چوبی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است. موزه پوشکین در مسکو یکی از کلکسیونرهای بزرگ و مطرح در بین موزه هایی که دارای آثار مصر باستان و همچنین یونان هستند نیز محسوب می شود زیرا این موزه یکی از بزرگ ترین سالن ها و غنی ترین مجموعه ها را برای نمایش آثار بازمانده از این دو تمدن کهن را دارا می باشد.

چهارشنبه(روزچهارم)23/5/98:

برنامه صبح روز چهارم از قبل گورستان نوودویچی و دانشگاه مسکو بود ولی از آن جا که برنامه را جابجا کرده بودم برنامه امروز هم تغییر کرد.

-بازدید از کاخ کرملین

از آنجا که صف خرید بلیط از کاخ کرملین بسیار شلوغ می شد؛ ساعت 7 صبح از خواب بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه بلافاصله به میدان سرخ رفتیم.

ساعت 8:15 به میدان سرخ رسیدیم ،ورودی و باجه فروش بلیط کاخ ، داخل پارک الکساندر بود. در میانه های باغ یک سالن بزرگ شیشه ای قرار داشت.  که از ساعت 8:30 با اینکه هنوز بلیط فروشی آغاز نشده بود صفی برای خرید بلیط مقابل آن تشکیل شده بود ، ماهم داخل صف ایستادیم و ساعت 8:45 باجه بلیط فروشی آغاز به کار کرد و تا ساعت 10 طول کشید تا توانستیم بلیط کاخ کرملین را تهیه کنیم.

توصیه: برای خرید بلیط کاخ حتما زود بروید تا کمتر وقت خود را در صف بگذرانید چراکه هرچه دیر تر بروید صف فروش بلیط شلوغ تر می شود.

نکته: در درب ورودی بلیط فروشی فقط یک صف وجود داشت ولی وقتی داخل سالن شدیم دیدیم دو صف وجود دارد یک صف جهت خرید بلیط موزه تسلیحات و یک صف برای محوطه کاخ کرملین(میدان کلیساها ، شاه زنگ و باغ کرملین) بود. که ما داخل صف محوطه کاخ شدیم و 2 بلیط برای هر نفر به قیمت 700 روبل خریداری کردیم.

نکته: موزه جواهرات کاخ کرملین هم صف جداگانه ای داشت و ساعت 1 باجه بلیط آن باز می شد و قیمت برای هر نفر 500 روبل بود.

نکته: محل فروش بلیط موزه تسلیحات، موزه جواهرات و محوطه کاخ کرملین همه در همان سالن شیشه ای واقع در باغ الکساندر قرار دارد.

نکته: شماره باجه خرید بلیط قسمت های مختلف کاخ روی تابلو ها یی بزرگ نوشته شده بود.

(عکس شماره45)

A: سالن شیشه ای فروش بلیط در باغ الکساندر

B: صف خرید بلیط

C: تابلوی راهنمای شماره باجه فروش بلیط قسمت های مختلف

D: قیمت و انواع بلیط محوطه کاخ

(عکس شماره46)

(راهنما و قیمت  فروش بلیط موزه جواهرات)

(عکس شماره47)

(نمای ورودی کاخ کرملین از باغ الکساندر)

پس از خرید بلیط بدون معطلی وارد کاخ شدیم و بازدید ما از کاخ ساعت 10:15 شروع شد.

نکته: محل ورود به کاخ تقریبا روبروی محل فروش بلیط بود که کاملا مشخص است.

از درب ورود کاخ یک کاتالوگ به ما دادند که قسمت های مختلف کاخ کرملین با شماره گذاری مشخص شده بود و در کنار آن ها توضیحاتی به زبان روسی و انگلیسی درباره بنا قرار داشت.

نکته: کاخ کرملین راهنمای صوتی داشت که متاسفانه باز هم زبان فارسی موجود نبود.

پس از ورود ، مستقیم به سمت میدان کلیسا رفتیم. در مسیر ابتدا از شاه زنگ بازدید کردیم. سپس برج ناقوس ها را دیدم که یک بنا با بیش از 20 ناقوس است و سپس 3 کلیسا با گنبد های طلایی کنار هم قرار داشت که داخل آن ها را هم بازدید کردیم.(توضیحات مربوط به کلیسا ها در قسمت تاریخچه ی سفرنامه قرار دارد)

سپس داخل باغ کرملین شدیم و به قدم زدن در باغ پرداختیم و در نهایت ساعت 12:30 بازدید ما از کاخ به اتمام رسید و از دربی که داخل میدان سرخ باز می شد، خارج شدیم .

(عکس شماره48)

A: برجک ورودی کاخ کرملین

B: شاه توپ

C: شاه زنگ

D: ساختمان های داخل کاخ کرملین

(عکس شاره49)

(کلیسای مقدس عید تبشیرو نمای داخلی)

(عکس شماره50)

1. روبه رودخانه مسکو
  2. رو به میدان سرخ
  3. رو به باغ الکساندر

پس از اتمام بازدید از کاخ کرملین از آنجا که خسته بودیم برای ناهار به هتل برگشتیم و از KFC روبروی ایستگاه مترو partizanskaya غذا تهیه کردیم.

ساعت 1 به رستوران رسیدیم و جهت سفارش غذا رفتیم ولی از شانس ما منوی انگلیسی نداشت و صندوقدار هم علاوه بر بلد نبودن زبان انگلیسی مقداری هم از دنیا پرت بود. باسختی فراوان و با زبان اشاره یک سطل بزرگ سوخاری ،یک ساندویچ سوخاری ، نوشابه و سیب زمینی سفارش دادیم و منتظر شدیم. وقتی سفارش آماده شد با کمال تعجب 4 سطل سوخاری ،یک ساندویچ و 1نوشابه دیدیم که با سفارش ما کاملا متفاوت بود و ما متوجه شدیم کلا صندوقدار منظور مارا اشتباه فهمیده و به جای یک سطل سوخاری 400 روبلی ، 4 سطل سوخاری 400 روبلی گذاشته است.

ناهار بسیار زیاد بود! 2 سطل سوخاری و ساندویچ را خوردیم و 2 سطل باقی مانده را برای شام بردیم. ناهار امروز مجموعا برای 2 نفر 1200 روبل شد.

برنامه عصر:

برنامه عصر روز چهارم طبق برنامه ریزی از قبل ، بازدید از موزه جنگ 360 درجه یا همان موزه پیروزی بود اما برنامه عصر هم تغییر کرد.

-کاخ تزاریت سینو

طبق تحقیقات بازدید از کاخ تزاریت در روز چهارشنبه 14 آگوست رایگان بود برنامه را تغییر دادیم و به کاخ تزاریت رفتیم.

نکته: بازدید کاخ تزاریت سینو در سومین چهارشنبه هرماه رایگان است.

ساعت 3 از هتل خارج شدیم. مهلت کارت Troika به پایان رسیده بود و مجددا دو کارت 3 روزه هرکدام به مبلغ 438 روبل خریداری نمودیم و سپس با استفاده از مترو به کاخ تزایت(ایستگاه orekhovo) رفتیم.

(عکس شماره52)

(دستگاه خرید کارت مترو)

ساعت 4:15 به کاخ رسیدیم. ورودی کاخ تقریبا روبروی ایستگاه مترو بود.

برای رسیدن به کاخ باید از یک جنگل زیبا عبور می کردیم. وارد جنگل شدیم و در روبرویمان یک تابلو بزرگ از راهنمای پارک جنگلی نصب شده بود اما خیلی برای ما کمک کننده نبود.

نکته: داخل کاخ ماشین برقی وجود داشت که با قیمت ساعتی 100 روبل قابل اجاره بود. ولی ما ترجیح دادیم خودمان در این بهشت قدم بزنیم.

با استفاده از برنامه ی Google map مکان کاخ را جستجو کردیم و به سمت آن راهی شدیم. از یک جاده باریک که از وسط جنگل با درختان بلند سربه فلک کشیده عبور می کرد باید طی مسیر می کردیم. در حال لذت بردن از این مسیر زیبا بودیم که صدای آهنگی مارا به خود جذب کرد. به سمت صدای آهنگ حرکت کردیم . به یک محوطه دایره ای بزرگ رسیدیم که چندین زوج مسن در حال رقص دو نفره بودند و دربین آنها فرد جوانی حضور نداشت و انگار این مکان مخصوص سالمندان بود. تعجب ما از این همه انرژی موجود در این زوج های سپید مو بود که انگار در این جنگل به دوران جوانی بازگشته و به نوجوانان 16 ساله ای تبدیل شده بودند که تازه مزه عشق را می چشند!.

(عکس شماره53)

(مسیر جنگلی به سمت کاخ، ماشین برقی جهت گشت و گذار و نقشه راهنمای ورودی کاخ)

پس از تماشای این زوج های بی نظیر به مسیرمان در جنگل ادامه دادیم و در طی مسیر علاوه بر طبیعت زیبا از حضور حیواناتی نظیر پرندگان زیبا و سنجاب های بازیگوش لذت بردیم.

(عکس شماره54)

پس از عبور از این جنگل ناگهان وارد دنیای دیگری شدیم که به جای درختان تنومند کاخ های بلند و زمین های چمنزار زیبا وجود داشت. حیاط کاخ بسیار بزرگ بود که از هرطرف قابلیت بازدید داشت ولی ما مسیری را که از زیر یک پل زیبا رد می شد ادامه دادیم.

نکته: داخل کاخ دیدن تازه عروس و داماد هایی که برای عکس ازدواج خود به این مکان فوق العاده آمده بودند خالی از لطف نبود.

(عکس شماره55)

(کاخ های محوطه ی تزاریت سینو)

(عکس شماره56)

پس از عبور از زیر پل مجددا فضا رنگ عوض کرد و کاخ های باشکوه ناپدید شدند و جای خودرا به یک دریاچه بزرگ با درختانی زیبا و جزیره ای در دل آن دادند.

قدم زنان به سمت دریاچه رفتیم. هرجایی دست مهربانی برای غذا دادن به پرندگان بود، اردک های دریاچه آنجا تجمع می کردند. مدتی را در کنار دریاچه روی نیمکت به استراحت پرداختیم؛ و از آرامش و سکوت در کنار این طبیعت زیبا نهایت استفاده را بردیم.

داخل دریاچه قایق های پدالی و پارویی در حال گشت و گذار بودند ولی از آنجا که ما خیلی خسته بودیم تصمیم گرفتیم همان کنار دریاچه بنشینیم و با خوراکی هایی که در کیف داشتیم از خودمان پذیرایی کنیم.

(عکس شماره57)

(دریاچه ی زیبای محوطه کاخ)

(عکس شماره58)

(عکس شماره59)

نکته: در طول باغ برای رفاه حال گردشگران چرخ های کوچکی وجود داشت که بستنی میفروختند.

حدود ساعت 7:30 بازدید ما از این مجموعه به اتمام رسید و از خروجی پارک که در کنار دریاچه بود خارج شدیم وبه سمت نزدیک ترین ایستگاه مترو (tsarit syno)حرکت کردیم. در طی مسیر یک خانم مسن در حال فروختن میوه های جنگلی بود که ما یک بسته Rosetberry به قیمت 250 روبل از او خریدیم و پس از حدود 10 دقیقه پیاده روی به ایستگاه متروtsaritsyno رسیدیم و به سمت هتل حرکت کردیم.

(عکس شماره60)

ساعت 9 شب به هتل رسیدیم و جهت رسیدن به برنامه فردا به استراحت پرداختیم.

(فیلم شماره3)

(فیلم شماره4)

جمع بندی روز چهارم:

مخارج برای دو نفر:

(جدول شماره10)

مناطق گردشگری:

(جدول شماره11)

کاخ کرملین:

کاخ کرملین بزرگ‌‌ترین کاخ سلطنتی روسیه که با نام قلب مسکو نیز شناخته می‌شود یکی از زیباترین کاخ‌های جهان است. این کاخ بیش از ۶۰۰ سال است میزبان سلاطین، تزارها و حالا گردشگرانی است که از سرتاسر جهان می‌آیند تا شکوه و زیبایی آن را از نزدیک تماشا کنند

ارگ کرملین مسکو (روسی: Московский Кремль) یک قلعه تاریخی است که به صورت مجتمع در قلب شهر مسکو ساخته شده و (از جنوب) بر رودخانه مسکوا، (از شرق) بر میدان سرخ و (از غرب) به باغ الکساندر مشرف است. بنای این کاخ در سال ۱۴۸۷ به پایان رسید و شامل تعدادی کاخ و کلیسا است. نام مشهور این کاخ کرملین است (که به زبان روسی به معنای دژ است). این کاخ از چهار قصر، چهار کلیسا و دیوار کرملین به همراهی برج‌های کرملین تشکیل شده‌ است. از این کاخ به منظور اسکان رئیس‌جمهور روسیه استفاده می‌شود.

بزرگ‌‌ترین کلیسای کرملین مسکو، کلیسای جامع اوسپنسکی است که طی سال‎های ۱۴۷۵ تا ۱۴۷۹ ساخته شده و تزارها در آن‌جا تاج‌گذاری می‎کردند. ابتدا دیوار آجری کرملین در کنار رودخانه مسکو بنا شد، زیرا تاتارها اغلب از آن‌جا حمله می‎کردند. تمام عملیات ساختمانی ۱۰ سال به طول انجامید. کرملین جدید را روی کرملین قدیم که از سنگ سفید بود بنا کردند. دیوارهای قبلی را در حد امکان باقی گذاشتند، فقط دور آن‌ها را دیوارهای آجری کشیده و آن‌ها را بلندتر، ضخیم‎تر و محکم‎تر کردند. کاخ بزرگ کرملین در سال ۱۸۴۹ شکل کنونی را کسب کرد. کاخ جدید به طول ۱۲۵ متر بود و دارای ۷۰۰ اتاق از جمله آپارتمان‎های شخصی خانواده شخص اول کشور بود.

مهم ترین و بااهمیت ترین کلیسای مسکو که در قرن پانزدهم در میدان کرملین مسکو ساخته شده، کلیسای دورمیشن است. از این کلیسا با نام دیگری هم یاد می شود: Cathedral of the Assumption. در محوطه کرملین مسکو می توانید نمای کلیسا را ببینید که با اقتدار نشان دهنده عظمت این مجموعه است. در طول تاریخ، بسیاری از مراسم های عروسی و مراسم های تاج گذاری تزارها در این کلیسا برگزار شده اند. در نمای داخلی کلیسا، با نقاشی های فرسکو و عناصر تزئینی روبرو می شوید که تنها برای این بنا طراحی شده اند.

یکی از آثار تاریخی کلیسای رحمت، شخصیت مقدس ولادیمیر مربوط به قرن های یازدهم و دوازدهم است که هم اکنون در گالری ترتیاکوف (Tretyakov Gallery) نگهداری می شود. تاج پادشاهی ایوان مخوف را در این کلیسا می توانید ببینید.

کلیسای خصوصی ارتدکس خانواده سلطنتی، کلیسای مقدس عید تبشیر است. این کلیسا، به اتاق های خصوصی تزار متصل بوده و نماهای بی نظیری شامل گنبدهای طلایی دارد. برای رفتن به این کلیسا، کافیست که به میدان کلیسای محوطه کرملین مسکو بروید. ایوان مخوف بنای قدیمی کلیسا را با بنای جدیدی جایگزین نمود. هنگامی که با همسر چهارم خود، ازدواج نمود، از انجام اعمال ارتدکسی در کلیسا منع شد. به همین دلیل این کلیسا را مختص به خود بازسازی کرد.

در میان بناهای روسیه، اگر به دیدن کلیسای فرشته مقرب بروید، می توانید نشانه هایی از معماری ایتالیایی را در نماهای آن ببینید. درون نماهای داخلی هم می توانید نقاشی های دیدنی از تاریخ مسکو را که بر روی سقف و دیوارها کشیده شده اند، ببینید. پرتره شاهزادگان روسی بر روی دیوارها و نقاشی فرشته میکائیل که به صورت افسانه ای کشیده شده اند، را از دست ندهید.

یکی دیگر از مکان هایی که درون کلیسای فرشته مقرب و در محوطه کرملین مسکو می توانید از آن دیدن کنید، آرامگاه شاهزادگان روسی است. به طور مثال، مقبره ایوان پسر ایوان مخوف در این کلیسا قرار دارد. ایوان مخوف در پی دعوایی که با پسرش (ایوان) داشت، او را به قتل رساند. نقاشی این ماجرا هم بر روی دیوارهای این بنا توسط ایلیا رپین (Ilya Repin) کشیده شده است.

برای ۶۰۰ سال در طول تاریخ، از برج بزرگ ناقوس ایوان استفاده می شد. این بنا و برج به دستور بوریس گودونوف ساخته شد؛ به طوری که بلندترین بنا در مسکو باشد. همانطور هم شد. چرا که تا قرن نوزدهم میلادی هیچ بنایی را در این شهر نمی یافتید که از این برج بلندتر باشد. از این برج هم برای دیده بانی و هم به عنوان برج ناقوس استفاده می شد. ۲۱ ناقوس به صورت معلق در این برج نصب شده که برای به حرکت در آوردن آن ها، نیاز به فعالیت ۲۴ نفر خواهد بود.

در بیرون برج بزرگ ناقوس ایوان، با ناقوس بزرگ ترک خورده ای روبرو می شوید که حدود ۱۱ تن وزن دارد. در هنگام ساخت آن در قرن هجدهم و در پی حادثه ای ترک برداشت. بیشتر گردشگرانی که به دیدن محوطه کرملین مسکو می آیند، برای خوش شانسی، سکه ای را از لای ترک ناقوس به درون آن می اندازند.

کاخ tsaritsyno

پارک تساریتسنو (Tsaritsyno Park)، پارک و موزه تساریتسنو در سال 1984 در مکانی  به همین نام، در مسکو، کشور روسیه تاسیس شد. املاک موجود در منطقه که مربوط به تزاریانا ، خواهر تزار بوریس بوده است در اواخر قرن شانزدهم  ساخته شده و در قرن هفدهم بر آن اضافه شد. در سال 1775 ، این املاک  توسط ملکه کاترین کبیر خریداری شد و آن را به نام فعلی خود  "تزاریان" تغییر نام داد. در سالهای 1776 تا 1785 ، معمار نامی باسیل باژنو ، کاخ جدیدی را به دستور ملکه کاترین بدان اضافه کرد.

اما یک سال بعد، درسال 1786 ملکه دستور داد که کاخ را به دلیل اینکه طرح دلخواه وی نیست تخریب کنند و در سال 1797 کار ساخت یک کاخ جدید را به معماری دیگر سپرد که با مرگ وی، ساخت کاخ ناتمام باقی ماند. در حال حاضر این کاخ و باغهای اطراف آن که پوشیده شده از انواع درخت ها و سروهای بلند قامت است به موزه تبدیل شده اند که بعلت پهناور بودن ان مجموعه، بدان لقب "پارک" را داده اند.

گذرگاه‌های درون مجموعه تساریتسنو، طاقدار و پل‌ها و چشمه‌ها نیز در ماه‌های آوریل تا اکتبر موزیکالند. زیبایی تزاریتزا سبب شده پس از بازسازی‌های سال 2005، این محل به پاتوقی برای مسکوگردها و اهالی مسکو شود، جایی که تابستان‌ها می‌توان ساعت‌ها در آن قدم زد و زمستان‌ها در آبگیرهایش که تبدیل به زمین یخ می‌شوند اسکیت سواری کرد. مجموعه تزاریتزا که زمانی بزرگترین ملک اشرافی مسکو بود اکنون به عنوان موزه مورد بازدید علاقمندان تاریخ و فرهنگ روسیه است و غنی‌ترین مجموعه‌های صنایع دستی خلاخلاما یا همان ظروف چوبی زراندود با نقش و نگار گل و گیاه در آن نگهداری می‌شود.