در مسکو راهنمای خودت باش

51-Russia-Blog cover (01-03-17).jpg

بنام خدایی که خاک آفرید کزان خاک، انسان پاک آفرید

سلام خدمت همراهان همیشگی سایت لست سکند
از آن جا که من قبل از هر سفری به این سایت کامل و جامع جهت نقد و بررسی هتل ها، قیمت تورها و مطالعه سفرنامه ها مراجعه می کنم لذا تصمیم گرفتم سفرنامه خود را جهت مطالعه سایر افراد داخل سایت قرار دهم.
مقدمه سفر:
بعد از سفر سال گذشته به کشور زیبای ترکیه تصمیم گرفتیم سال جاری به کشور روسیه سفر کنیم.
بعد از تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدیم که شهر مسکو و سنت پترزبورگ هردو بسیار زیبا هستند و تورهای روسیه ترکیبی ۳ روز مسکو و ۴ روز سنت پترزبورگ برای هیچ کدام کافی نیست لذا برآن شدیم که سال جاری به مسکو و سال بعد به سنت پترزبورگ سفر کنیم.
سال گذشته آژانس مسافرتی در یزد به ما پیشنهاد داده بود که اگر چند ماهی هتل و پرواز را زودتر رزرو کنیم بسیار از لحاظ قیمت مناسب تر می شود به‌همین دلیل از اسفند سال ۹۷ به دنبال قیمت های پرواز ، هتل و اقامت بودیم تا در نهایت از هتل های موجود از لحاظ موقعیت، قیمت و کیفیت ، هتل های مجموعه ی izmailovo را انتخاب کردیم و از بین ایرلاین های موجود، پرواز ماهان را به علت قیمت مناسب تر انتخاب نمودیم.
نکته: مجموعه هتل های izmailovo شامل چند هتل بنام های آلفا ، بتا، گاما و vega است ؛که ما هتل بتا‌را به علت مناسب تر بودن قیمت و برآورده کردن نیاز هایمان انتخاب کردیم.
نکته: از آنجایی که برنامه گردش ما در مسکو گسترده بود و بیشتر زمانمان را بیرون ازهتل بودیم به‌همین دلیل هتل مناسب تر از لحاظ قیمت را انتخاب نمودیم.
نکته: تفاوت قیمت هتل با صبحانه و بدون صبحانه در هتل izmailovo beta حدود ۲ میلیون تومان بود که از نظر ما صرفه اقتصادی نداشت پس هتل را به صورت «فقط اتاق با کنسلی رایگان» رزرو کردیم و برای کاهش هزینه ها ، صبحانه را از ایران با خودمان بردیم. (در آینده در این باره توضیح‌خواهم داد)
توصیه: در سفرنامه های قبلی که خوانده بودیم و طبق تحقیقاتی که از گذشته انجام داده شده بود، نوشته بودند که در منوی صبحانه هتل آلفا قسمت حلال را جدا کرده اند( البته در منوی شام که یکبار ما از سلف هتل بتا استفاده کردیم این جور چیزی را ندیدیم و غذا غیر حلال و حلال در کنار هم بدون اطلاع قرار داشت). اما قابل ذکر است که در سفرنامه های قبلی از تنوع و کیفیت صبحانه های هتل ایزمایلوو تعریف های بسیاری نوشته شده بود لذا بسته به سلیقه شخصی میتوانید رزرو با صبحانه یا بدون صبحانه را انجام دهید.
در نهایت پس از تحقیقات ، هتل ، پرواز و‌ ویزا بصورت زیر رزرو شد:

(جدول شماره ۱)

خلاصه تاریخ روسیه:

تاریخ پیدایش کشور روسیه به سده 14 میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که شهر مسکو به عنوان پایتخت تاجران انتخاب شده بود، ایوان مخوف نخستین فردی بود که بر مسکو حکومت می‌کرد؛ اما پس از چندی رومانُف‌ها کنترل کامل را در دست گرفتند و تقریباً 300 سال بر سرزمین‌های روسیه حکمرانی کردند. از جمله مهم‌ترین پادشاهان رومانف که تغییرات و اصلاحات زیادی برای تبدیل شدن کشور روسیه به یک ابر قدرت انجام دادند، می‌توان به پتر کبیر و کاترین کبیر اشاره نمود.

در اوایل قرن بیستم، نارضایتی‌های زیادی بر اثر اوضاع نابسامان کشور شکل گرفت به طوری که شکست از ارتش ژاپن و همچنین جنگ جهانی اول، به این اعتراضات دامن زد. سرانجام در سال 1917 میلادی، با رهبری لنین، انقلابی شکل گرفت که موجب براندازی حکومت پادشاهی این کشور شد.

مدت زیادی از حکومت لنین نمی‌گذشت که لنین، با متحدان خود بر سر قدرت به جنگ پرداخت و سرانجام در سال 1924 میلادی، استالین، رهبری حزب کمونیست شوروی را در دست گرفت. از مهم‌ترین اقدامات استالین، صنعتی کردن کشور روسیه بود اما این رهبر، منتقد پذیر نبود و بسیاری از احزاب سیاسی را نابود کرد به طوری که در آن سال‌ها زندان‌های روسیه و شهرهای مهم این کشور مملو از زندانیان سیاسی بودند.

از مهم‌ترین وقایع تاریخی در این دوران در روسیه، هجوم کشور آلمان به خاک این کشور بود که در این درگیری‌ها، 27 میلیون شهروند شوروی جان خود را از دست دادند. در جنگ جهانی دوم، کشور روسیه یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های خود را در تاریخ این کشور جشن گرفت و بیشتر مناطق اروپای شرقی را تحت کنترل خود درآورد؛ به همین دلیل حکومت شوروی در آن سال‌ها به قدرت زیادی دست یافت. استالین تا سال 1953 میلادی بر روسیه کنونی حکومت می‌کرد و طی این سال‌ها، حکومت شوروی را به یکی از ابر قدرت‌های دنیا تبدیل کرد. او برای به دست آوردن این قدرت عظیم، شهروندان ملت خود را به فنا سپرد.

پس از استالین، این خروشچف بود که کنترل اوضاع را در دست گرفت. اما این شخص، مخالف سرسخت استالین بود و سعی داشت ویژگی‌های اخلاقی بی‌رحمانه استالین را به مردم و دولتمردان آن زمان نشان دهد. علی رغم این دیدگاه، خروشچف از لحاظ سیاسی تفاوت چندانی با استالین نداشت. خروشچف هم قیام مردم کشورهای اروپای شرقی را سرکوب می‌کرد؛ بالاخره و در سال 1964 میلادی، این شخص بر اثر یک کودتای سیاسی برکنار شد و برژنف جانشین وی شد. در این زمان اوضاع مالی و اقتصادی مردم بدتر شد و هم چنان سرکوب‌های سیاسی ادامه یافت.

پس از مدتی مشکلات اقتصادی و سیاسی بر اثر جنگ با کشور افغانستان بیش‌تر از قبل افزایش پیدا کرد. در نهایت فردی به نام گورباچف توانست فضای سیاسی، اقتصادی و صنعتی روسیه را کمی توسعه دهد. پس از او، ولادیمیر پوتین، قدرت روسیه را به دست گرفت و تا امروز هم رئیس جمهور این کشور است.

اقدامات قبل از سفر:
بعد از رزرو هتل و پرواز شروع به تحقیقات درباره شهر مسکو کردم تا هنگام ‌ورود به این شهر با اطلاع کامل به گردش بپردازیم.
نکاتی که در تحقیقات درباره شهر مسکو به دست آمد به شرح زیر است :
۱.مکان های بازدیدی ، قیمت بلیط ورودی اماکن گردشی ، آدرس ، نحوه دسترسی با حمل و نقل عمومی ، متوسط زمان بازدید ، روز های تعطیل ، ساعات  کاری و...( اطلاعات مربوط به هرکدام از مکان های‌گردشگری را در بخش جمع بندی هر روز قرار داده ام.)

نکته: از آنجا که ساعات کاری و روز های تعطیل هر مکان در فصل های مختلف متغیر است ؛برای پیدا کردن ساعت کاری و روز های تعطیل کافیست در Google نام مکان را به لاتین سرچ کنید تا اطلاعات مربوط به آن مکان در اختیار شما قرار گیرد.

نکته: در سرچ گوگل حتی زمان شلوغی و خلوتی بازدید از آن مکان را می توانید ببینید.

(عکس شماره 1)

نکته: از آنجایی که ما تصمیم داشتیم خودمان در شهر مسکو ( بدون تورهای‌داخل شهری) به گردش بپردازیم و برای کاهش هزینه ها قرار بود از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنیم ؛ آگاهی از سیستم حمل و نقل عمومی، تاکسی و اتوبوس برای ما لازم بود.
۲.تهیه نقشه مکان های گردشگری بر اساس موقعیت.
۳.تهیه نقشه مترو و نام گذاری ایستگاه هایی که منتهی به مکان های گردشگری می باشد.
۴.اطلاعات درباره کارت مترو، که از موارد موجود troika card سه روزه را انتخاب کردیم.
نکته: برای سفر با مترو چند روش وجود داشت:
A. سفر با ژتون تک سفره: هر سفر ۵۵ روبل
B. کارت troika که برای مترو و اتوبوس قابل استفاده می باشد(قرمز رنگ) که برای مدت ۲۴ ساعت بدون محدودیت سفر ۲۱۰ روبل و ۳ روزه بدون محدودیت سفر ۴۰۰ روبل بود. که بر اساس سفرهای زیادی که ما داشتیم؛ troika card  سه روزه را از قبل انتخاب کردیم تا در اولین ایستگاه مترو خریداری کنیم.
نکته: ایستگاه های‌مترو مسکو از زیباترین ایستگاه های مترو جهان است لذا دیدن آنها واقعا خالی از لطف نیست و جزيی از برنامه گردشگری محسوب میشود.

نکته: گستردگی مترو مسکو به حدی زیاد است که انگار مسکو در دو طبقه ساخته شده است.
*لیست ایستگاه های مترو که ارزش دیدن دارند:

(عکس شماره2)

نکته: کارت های مترو در سایت متروی موسکو انواع دیگری هم نوشته شده بود ولی هنگام خرید از دستگاه داخل ایستگاه فقط همان ۱ روزه و ۳ روزه قرمزرنگ را مشاهدی کردیم.
سایت اطلاعات کارت ‌ترویکا:  www.mos.ru

۵.با مراجعه به سایت های روسی و اطلاع از قیمت خوراکی در روسیه تصمیم گرفتیم علاوه بر صبحانه مقداری تنقلات هم با خود به روسیه ببریم. پس شروع به خرید صبحانه و تنقلات کردیم( شکلات صبحانه، کره بادام زمینی، کورن فلکس، شیرکاکائو ، حلوا ارده، نان سوخاری، بیسکوئیت ، کیک، هات چاکلت، نسکافه ، آبمیوه، چیپس ، کمپوت میوه و میوه خشک) که جمعا ۲۵۰ هزار تومان بابت آن ها پرداخت نمودیم.
نکته: در هتل izmailovo beta در هر طبقه یک اتاق وجود داشت که آب خنک و آب جوش به صورت رایگان در اختیار مسافرین قرار می گرفت به همین دلیل ما از ایران یک فلاسک کوچک ۲ نفره ، چای نپتون ، هات چاکلت و نسکافه با خود بردیم تا از آن استفاده کنیم.
۶.اپلیکیشین های کاربردی که حتما باید از قبل روی گوشی نصب کنید و روش استفاده از آنها را یاد بگیرید تا در مسکو از آن ها به راحتی استفاده کنید.
ترتیب بر اساس‌ اولویت نوشته شده است:

google map جهت مسیریابی
 yandex metroجهت اطلاع از خطوط مترو
Uberجهت کرایه تاکسی اینترنتی
yandex taxiجهت کرایه تاکسی اینترنتی
google translateجهت ترجمه زبان فارسی به روسی و یا سایر زبان ها.

6.اطلاع از انواع سیم کارت و قیمت ، چراکه خرید سیم کارت و اینترنت همراه در روسیه بسیار مهم است.
نکته: لاین های اینترنت معتبر داخل روسیه beeline و   MTC است
7.نوشتن برنامه روزانه
نکته: هرچند امکان دارد کل برنامه ای که نوشتید در طول سفر تغییر کند ولی از آنجا که شما تسلط کافی بر اماکن دارید نوشتن یک پیش فرض برای مدیریت روزانه شما بسیار کمک کننده است.
لیست امور به صورت خلاصه:

(جدول شماره2)

(عکس برنامه ها و تحقیقات قبل از سفر)

شنبه(روز قبل از سفر)19/5/98
پس از انجام اقدامات قبل سفر و بستن چمدان ها ، مدارک را به همراه یک سری کپی از تمام آن ها برداشتیم و از آنجا که پرواز رفت از تهران ساعت ۷:۳۰ صبح بود و تصمیم داشتیم ساعت ۴:۳۰ در فرودگاه حاضر شویم لذا ساعت ۱۷:۳۰ از یزد به سمت تهران حرکت کردیم.

یکشنبه(روز اول)20/5/98
ساعت ۲:۴۵ به فرودگاه امام خمینی رسیدیم و طبق معمول به پارکینگ شماره ۳ جهت پارک خودرو رفتیم. ورودی پارکینگ ۳٬۵۰۰ تومان و به ازای هر روز ۲۰٬۰۰۰ تومان بود(هنگام خروج باید پول پرداخت کنیم).
از آن جایی که برای رخ داد های احتمالی در راه، زودتر از زمان مورد نیاز از یزد به سمت تهران حرکت کرده بودیم و زود به فرودگاه رسیدیم تصمیم گرفتیم تا ساعت ۴ داخل ماشین استراحت کنیم و سپس به سمت سالن فرودگاه برویم.
پس از استراحت ساعت ۴ صبح توسط اتوبوس های رایگان فرودگاه از پارکینگ به سمت سالن فرودگاه رفتیم.
ساعت ۴:۳۰ صبح وارد سالن فرودگاه شدیم ، چمدان هارا تحویل‌دادیم و امورات همیشگی فرودگاهی را انجام داده و منتظر پرواز شدیم.
پرواز‌ با ۱۰ دقیقه تاخیر‌ ساعت ۷:۴۰ صبح به وقت تهران انجام شد. طول مدت پرواز ۳:۴۰ بود. داخل هواپیما صبحانه را صرف کردیم که از لحاظ کیفیت و کمیت نسبت به پرواز های قبلی که از ایرلاین ماهان داشتیم بسیار پایین تر بود.

نکته: در زمان سفر ما به شهر مسکو اختلاف ساعت با ایران 1/5 ساعت بود.

(عکس شماره3)

A,B : صبحانه و تنقلات که از ایران خریداری کرده بودیم

C: صبحانه پرواز

پس از یک ‌پرواز خوب ساعت ۹:۵۰ دقیقه به وقت مسکو به مقصد رسیدیم.
در هنگام رسیدن به مقصد زمانی که از پنجره هواپیما پایین را می دیدیم ؛ بر خلاف ابتدای سفر که فقط زمین های بی آب و علف مشاهده می شد؛ تماما جنگل و مراتع سرسبز به چشم می آمد.

(عکس شماره4)

A: از فراز آسمان ایران

B : حین پرواز

C,D : از فراز آسمان روسیه

مادامی که از هواپیما وارد سالن فرودگاه شدیم با اینکه هنوز در محیط بسته بودیم اما به شدت تغییر آب و هوا و سردی مسکو حس می شد.
زمانی که به gate های بررسی پاسپورت رسیدیم، پس از ایستادن داخل صف نوبت ما شد و مامور چک‌‌ کردن پاسپورت از من دو سوال پرسید:
1.from iran?
2.The first time?
 جواب هردو سوال yes بود که منجر شد به این پاسخ:
Please wait!!!!!
و این گونه شدکه من نتوانستم از قسمت چک پاسپورت عبور کنم و بسیار دچار استرس شدم.
نفر بعدی همسرم بود برای او هم همین اتفاق افتاد و پاسپورت های ما تحویل یک پلیس فرودگاه جهت چک مجدد، داده شد و به ما گفتند روی صندلی منتظر بمانید بدون اینکه بگویند چه اتفاقی افتاده است؟! و ما مضطرب از اینکه مشکل چیست!
پس از گذشت 30 دقیقه با حدود 30 ایرانی دیگر مشابه ما رفتار شد و منتظر شدیم تا نتیجه اعلام شود پس از گذشت 45 دقیقه یک خانم آمد و از هر کدام از ما سوالاتی را می پرسید!

از ما سوالات زیر پرسیده شد:

1.قصدتان از سفر به روسیه چیست؟

2.چقدر پول به همراه دارید؟

3.از چه شهر هایی قصد بازدید دارید؟

4.بلیط پرواز برگشت و واچر هتل را چک کردند

سپس دوباره برای چک واچر هتل و صحت اطلاعات پرواز برگشت ،رفت؛ و بعد از حدود 20 دقیقه بازگشت و مارا به همراه سایر افرادی که پشت گیت مانده بودیم به طبقه پایین فرودگاه راهنمایی کرد و در آنجا مجددا پاسپورت ها چک شد. در تمام گیت های ورودی از مسافران امضا گرفته شد و در نهایت یک برگه تحت عنوان Migration card به ما دادند و گفته شد باید هنگام بازگشت حتما این برگه را تحویل بدهیم و بسیار مهم است.

پس از عبور از گیت های کنترل پاسپورت به قسمت تحویل چمدان ها رفتیم.

وبعد از برداشتن چمدان ها اولین کار این بود که مقداری پول change کنیم تا بتوانیم داخل فرودگاه سیم کارت خریداری کنیم و در اولین ایستگاه مترو، کارت Troika بگیریم.

مقابل جایی که چمدان ها را تحویل گرفتیم یک صرافی قرار داشت که هر یک دلار را 45 روبل change می کرد که بسیار نرخ پایینی بود لذا از اطرافیان پرسیدیم آیا صرافی دیگری هم در فرودگاه وجود دارد؟ که گفتند نزدیک خروجی در طبقه همکف فرودگاه یک صرافی دیگر قرار دارد. صرافی نزدیک خروجی فرودگاه هر یک دلار را 64 روبل می خرید و قیمت قابل قبولی بود درنتیجه 50 یورو change کردیم. روبروی صرافی جایگاه های فروش سیم کارت وجود داشت داشتیم به آن ها نگاه می کردیم که یک خانم با زبان شیرین فارسی گفت : (سلام،سیم کارت می خواهید؟) پس ما به سمتش حرکت کردیم چراکه هم زبان بودن ، در هنگام خرید خیلی مهم است.

خانم تاجیکی بود و باجه فروش سیم کارت beeline را داشت و با زبان فارسی شرایط سیم کارت ها ، خدمات ، نوع اینترنت و... را برای ما توضیح داد و ما باتوجه به نیازمان یک سیم کارت از آن خانم خریداری کردیم و خودش سیم کارت مارا فعال کرد که در طول سفر هم بسیار راضی بودیم.

(جدول شماره3)

(عکس شماره5)

A: باجه فروش beeline

B: قیمت سیم کارت

نکته: جهت اطلاع از شماره روسی خود و فعال شدن اینترنت باید کد *110*10# را شماره گیری بفرمایید.

بعد از خرید سیم کارت ساعت 12:15 مجددا با راهنمایی یک مرد تاجیکی از یکی خروجی های فرودگاه خارج شدیم که برای رفتن به ایستگاه های اتوبوس راحت تر باشیم .

نکته: در روسیه مردمان مهربان تاجیکستانی فراوان هستند و در قسمت های مختلف به شما کمک می کنند.

توصیه: حتما خرید سیم کارت را در همان فرودگاه انجام دهید که به محض خروج از فرودگاه برای مسیریابی به اینترنت دسترسی داشته باشید.

توصیه: برای change کردن پول از صرافی نزدیک خروجی فرودگاه استفاده کنید زیرا با صرافی محل تحویل گرفتن بار ها خیلی تفاوت قیمت دارد.

پس از خروج از فرودگاه از لذت بخش بودن منظره و هوا هرچقدر بنویسم کم است، هوا بسیار عالی و خیابانی پر درخت و سرسبز به ما خوش آمد می گفت.

۲۰۰ متر جلوتر ایستگاه اتوبوس دیده می شد و در امتداد مسیر به سمت ایستگاه اتوبوس حرکت کردیم، در سمت راست ما یک پارک جنگلی قرارداشت  که نمی شد از آن چشم برداشت  .

پس از ۱ دقیقه پیاده روی در این فضای لذت بخش به ایستگاه اتوبوس رسیدیم ،بالای ایستگاه اتوبوس نام خط هایی که به  آن می آمدند نوشته شده بود.

(عکس شماره6)

A: نمای فرودگاه Vnukovo

B: خیابان منتهی به ایستگاه اتوبوس

C: پارک جنگلی کنار خیابان

D: ایستگاه اتوبوس و نام خط هایی که به آن می آمدند

با کمک برنامه google map نام خطی که از فرودگاه vnukovo به ایستگاه مترو Yugo zapadnaya می رفت را پیدا کردیم که به شرح زیر بود:

1. ۶ دقیقه پیاده روی تا ایستگاه اتوبوس»»خط ۶۱۱»»ایستگاه yugo zapadnaya

قیمت ۵۵ روبل ، ساعتی که اتوبوس می آمد و مدت زمان مسیرکه ۵۴ دقیقه طول میکشید

1. ده دقیقه پیاده روی تا ایستگاه اتوبوس

خط۹۱۱»» از ایستگاه اتوبوس Vnukovo به ایستگاه salargevo سپس با خط M1 مترو از ایستگاه salargevo به yugo zapadnaya ‌قیمت ۱۱۰ روبل

از آنجا که خط ۶۱۱ مستقیم و ارزان تر بود منتظر خط ۶۱۱ ماندیم ولی چندتا اتوبوس خط ۶۱۱ آمد اما ازهرکدام پرسیدیم  yugo zapadnaya? با اشاره میگفتند نه!

پس  شروع به پرسیدن از خط ۹۱۱ کردیم و باز هم با همین برخورد مواجه شدیم.

بعد از ۲۰ دقیقه انتظار مجددا به google map مراجعه کردیم و متوجه شدیم که ایستگاه اتوبوس را اشتباه ایستاده ایم و باید تا انتهای خیابان برویم و از چهارراه به سمت راست بپیچیم تا به ایستگاه اتوبوس دیگری برسیم وقتی به آن ایستگاه اتوبوس رسیدیم منتظرماندیم تا اتوبوس بیاید در همان زمان یک‌ ون آمد که با نفری ۱۰۰ روبل به ایستگاه مترو Yugo zapadanya می رفت و ما خوشحال سوار شدیم.

توصیه: مردم روسیه خیلی کم با زبان انگلیسی آشنا هستند لذا از این که راننده اتوبوس ها منظور مارا نمی فهمیدند و یا واقعا به سمت ایستگاه مترو نمی رفتند شک وجود داشت. اما شما این نکته را در نظر داشته باشید که  برنامه google translate در بعضی مکان ها به شما کمک خواهد کردتا بتوانید منظورتان را به زبان روسی به افراد بفهمانید.

نکته: ون هایی که به سمت ایستگاه مترو می رفتند جز شرکت های خصوصی بودند و کارت troika در آن ها کاربردی نداشت و فقط نقد دریافت می کردند.

پس از سوار شدن حدود ۳۰ دقیقه در راه بودیم و یک چشم انداز کلی از شهر مسکو از پنجره ون مشاهده کردیم.

انگار مسکو یک جنگل است که داخل آن یک شهر مدرن پنهان شده است. همه جا سبز و‌زیبا بود، خیابان ها تمیز و جالب تر این که تعدادماشین داخل خیابان بسیار ، اما خبری از ترافیک ‌نبود!

محو تماشا بودیم که راننده بلند گفت Yugo zapadnaya station!

(عکس شماره7)

A: ایستگاه مترو

B,D : نمایی از شهر مسکو

C : ونی که به ایستگاه مترو می رفت.

کرایه را حساب کردیم ‌و پیاده شدیم. هوا بسیار تمیز و دل انگیز بود انگار ریه های ما از این هوای لذت بخش به وجد آمده بود و واقعا معنای راحت نفس کشیدن را با وجودمان حس می کردیم.

ساعت12:30 بودکه به ایستگاه مترو رسیدیم؛ به محض پیاده شدن یک تونل شیشه ای با علامت بزرگ M قرمز به نشانه ی مترو دیدیم ووارد آن شدیم. پله برقی نداشت و قسمت سخت مسیر حمل چمدان محسوب می شد.

پس از رسیدن به قسمت ورودی مترو ایست بازرسی چمدان وجود داشت که چمدان هارا زیر دستگاه قرار دادیم و مسئول مترو عبورمان راتایید کرد سپس    چشممان به دستگاه خرید کارت مترو افتاد؛ به سمت آن رفتیم و از منوی دستگاه ۲ تا کارت Troika سه روزه، بدون محدودیت سفر هرکدام به قیمت ۴۳۸ روبل خریدیم و با استفاده از آن وارد قسمت ورودی مترو‌شدیم.

(عکس شماره8)

A: انتخاب دکمه EN بالای صفحه

B : انتخاب گزینه Tickets for a fixed number of days

C: انتخاب 1 روزه یا 3 روزه بودن کارت

D : پرداخت پول

نکته: ۱ کارت troika برای ۲ نفر کاربرد ندارد و برای هر نفر باید کارت جداگانه تهیه شود.

نکته: هرباری که روی دستگاه ورود کارت را برای بازشدن درب می‌زنید تاریخ و ساعت انقضای کارت را برای شما می زند و‌دقیقا ۳ روزکامل اعتبار دارد.

نکته: درسفرنامه های قبلی خوانده بودم که کارت troika ۴۵۰ روبل است و زمانی که اصل کارت را پس بدهیم ۵۰ روبل برگردانده میشود ولی در سفر ما این روال تغییر کرده بود و کارت پس از انقضا دور انداخته می شد.

ایستگاه مترو معمولی بود و ما هنوز نشانه ای از زیبایی های مترو‌مسکو را ندیده بودیم.

۱دقیقه منتظر نمانده بودیم که مترو آمد ، چیزی که تعجب مارا برانگیخت مترو ای که آمد دارای واگن های بسیار قدیمی بود!! که اصلا باشهر مدرنی مثل مسکو همخوانی نداشت! خطی که ما سوار شدیم خط M1 بود از ایستکاه Yugo zapadnaya به ایستگاه biblioteka-imenilenina رفتیم و از آن ایستگاه وارد خط M3 شدیم و از ایستگاه Arbatskaya به سمت ایستگاه partizanskaya رفتیم. مترویی که آمد کمی پیشرفته شده بود و واگن هایی شبیه مترو تهران داشت از اینجا فهمیدیم هرچه خط مترو جدید تر می شودامکانات واگن ها و مدرنی آن ها هم بهتر  می شود .

(عکس شماره9)

(مسیر ایستگاه yugo zapadanaya به ایستگاه partizanaskaya)

در محل تعویض خط ایستگاه Arbatskaya بودکه با یکی از زیباترین ایستگاه های مترو جهان مواجه شدیم؛ واقعا زیبا بود؛و به نظر من جمله ی « ایستگاه های مترو مسکو خود هم چون موزه هایی در دل شهر هستند» بسیار برازنده توصیف است.

نکته: ۲ ایستگاه مترو نزدیک هتل های ایزمایلوو قرار دارد و بسته به مسیر می توان از هرکدام از ایستگاه ها استفاده کرد.

1. partizanskaya
  2. izmaylovskaya

نکته: خطوط مترو M1 و M3 از واگن های قدیمی و‌پرسروصدا بود ولی هرچه خطوط‌ جدید تر میشد واگن های مترو راحت تر، با فناوری پیشرفته تر و صدای بسیار کمتر بود.

پس از پیاده شدن از مترو باز هم هنگام خروج از ایستگاه پله برقی وجود نداشت و حمل چمدان را سخت می کرد! ولی چاره ای نبود.!

همین که درب خروج را باز کردیم ؛ هوایی خنک و‌مطلوب که به نظر بسیار دل انگیز تر از سایر قسمت هایی که از آن ها گذر داشتیم  نصیبمان شد.

به اطراف که نگاه کردیم بسیار سرسبز و تمیز بود ، انگار وارد سرزمین عجایب شده بودیم ، تنفس هوا به قدری مطلوب بود که انگار‌اکسیژن هوا بجای بیست درصد ۱۰۰٪ بود!!

از همان جلوی خروجی مترو وقتی یک نگاه ۳۶۰ درجه به اطراف انداختیم هتل ایزمایلوو آلفا را دیدیم و به سمت آن حرکت کردیم چراکه تمام هتل های ایزمایلوو در یک محوطه هستند. کمی جلوتر که رفتیم هتل ایزمایلوو بتا هم نمایان شد.

نکته: هتل های ایزمایلوو هتل های بلندی هستند و به راحتی از‌دور قابل مشاهده می باشند.

نکته: موقعیت هتل های ایزمایلوو در جنگل های ایزمایلوو و نزدیک دریاچه است که وقتی از ایستگاه مترو خارج شوید اگر به سمت چپ حرکت کنید هتل های ایزمایلوو است و اگر به سمت راست حرکت کنید به دریاچه و محوطه زیبای آن می رسید.

نکته: از آنجا که کار با برنامه Yandex metro وGoogle map بسیار آسان است؛ در سفرنامه جهت خلاصه نویسی مسیر هارا بصورت دقیق ذکر نکردم تا مطلب تکراری و خسته کننده نشود.

نکته: برای کار با برنامه Yandex metro کافیست ایستگاه مبدا و مقصد را وارد کنید که لیست ایستگاه های متروی مکان های گردشگری را در سفرنامه قرار داده ام.

ساعت 2:30 به لابی هتل رسیدیم و حدود ۳۰ دقیقه برای checkin منتظر ماندیم (با اینکه پذیرش خیلی هم شلوغ نبود). از پذیرش خواستیم یک اتاق در طبقه بالا با view رو به دریاچه به ما بدهد و او هم سری به نشانه ی تایید تکان داد و سپس کارت اتاق وشماره اتاق را به ماتحویل  داد. اتاق ما در طبقه ۲۳ بود اتاق شماره ی ۳۳ (که روی کارت این گونه درج شده بود ۲۳۳۳) ساعت ۳ وارد اتاق شدیم، اتاق تمیز و قابل قبول با یک پنجره نسبتا بزرگ بود؛ ما با عجله به سمت آن رفتیم و از بالا محوطه اطراف هتل را نظاره گر‌ شدیم، انگار واقعا مسکو یک جنگل بزرگ است و ما هم وسط‌ این جنگل در یک هتل اقامت داریم.

تجهیزات داخل اتاق برای دونفر:

1. چهار حوله استحمام
  2. ۲ حوله کوچک
  3. سشوار
  4. لوازم بهداشتی شستشو
  5. یخچال
  6. تلویزیون
  7.  صندوق امانات(safty bax)
  8. چوب لباسی و‌کمد لباس
  9. میزصبحانه

نکته: سرویس بهداشتی هم طبق معمول آب برای شستشو نداشت!

(عکس شماره10)

(عکس شماره11)

(نما های داخلی و خارجی هتل)

نکته: ساعت 12:15از فرودگاه خارج شدیم و ساعت 2:30به هتل رسیدیم که حدود ۲ ساعت مسیر طول کشید.

با توجه به برنامه ای که از قبل ریخته بودیم و برنامه گردشی که در عصر را داشتیم فقط چمدان را بازکردیم ؛ خوراکی ها را داخل یخچال چیدیم  و استراحت کردیم تا برای برنامه عصر آماده باشیم .

برنامه عصر:

-میدان سرخ

-کلیسا سنت باسیل

-کلیسا کازان

-پاساژ گوم

ساعت 16:30 از هتل جهت رفتن به میدان سرخ خارج شدیم و از ایستگاه partizanskaya به ایستگاه میدان سرخ (ploschad revolyutsii) رفتیم.

نکته: از هتل تا ایستگاه مترو partizanskaya حدود 7 دقیقه پیاده راه است.

نکته: طول مسیر ایستگاه partizanskaya تا ایستگاه میدان سرخ 15 دقیقه میباشد.

وقتی از ایستگاه مترو خارج شدیم تازه با مسکویی مواجه شدیم که در عکس ها دیده و وصفش را شنیده بودیم ؛ خیابان ها سنگ فرش و ساختمان های زیبا. پس از خروج از ایستگاه مترو طبق معمول کبوتر های به انتظار نشسته را دیدیم که ترکیبی از شهرسازی زیبا ، هوای پاک و پرنده ها بسیار دل انگیز بود.

به سمت چپ حرکت کردیم که به دروازه ایربیا(ورودی میدان سرخ) برسیم و در مسیر حرکت هیچ صحبتی صورت نمی گرفت انگار مغزمان اصلا اجازه صحبت نمی داد و میخواست تمام انرژی و تمرکزش روی مشاهده باشد! ماهم فقط محو زیبایی بودیم ؛ گویا میخواستیم تصویر سنگ به سنگ ساختمان ها را در ذهن خود حجاری کنیم.

اولین بنایی که دیدیم یک ساختمان نارنجی رنگ با شکوه بود که چسبیده به آن دروازه ایربیا قرار داشت و در طرف دیگر دروازه ایربیا یک ساختمان قرمز رنگ زیبا وجود داشت که موزه دولتی ، تاریخی روسیه بود. مدتی  از دور ایستادیم و ورودی ایربیا را نظاره گر شدیم ؛ سپس به سمت دروازه حرکت کردیم مقابل دوازه انبوهی از جمعیت مشاهده می شد که بخاطر مکان نقطه صفر مسکو بود .

نقطه صفر مسکو مکانی است که موقعیت و فاصله های تمام اماکن و قسمت های شهر مسکو نسبت به این نقطه سنجیده می شود و اکنون به علت یک اعتقاد بومی و محلی به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

اعتقاد مردم محلی: اگر کسی روی نشان نقطه صفر بایستد و آرزویی کند و سکه ای را به پشت سر پرتاب کند و آن سکه داخل دایره برنزی بیوفتد ، آرزوی وی برآورده شده و متبرک می شود.

تجمع مردم به این علت بود که به ترتیب روی نشان می ایستادند و طبق اعتقاد مردم محلی سکه پرتاب می کردند و جالب تر اینکه ساعت های خلوتی که ما برای عکس گرفتن به میدان سرخ می رفتیم افرادی را می دیدیم که در حال جمع کردن سکه هایی هستند که در اطراف دایره برنزی افتاده بود.

(عکس شماره12)

A: موزه دولتی تاریخی روسیه

B: موزه جنگ1812

C: نقطه صفر مسکو

D: زنان و مردان با لباس های سنتی روسی

E: دروازه ایربیا

(عکس شماره13)

از دروازه ایربیا وارد میدان شدیم و زیبایی میدان سرخ را دیدیم ولی نه مثل عکس ها! (قسمت های زیادی از میدان به دلیل آماده سازی یک کارناوال نظامی در تاریخ 23 آگوست  حصار کشی شده بود و ماموران دولت روسیه درحال محوطه سازی و چیدمان سکوها و صندلی ها بودند؛ که  آن یک پارچگی میدان سرخ قابل مشاهده نبود اما همچنان زیبا بود). از آن جا که زمان زیادی نداشتیم و کلیسای سنت باسیل تا ساعت 6 بیشتر باز نبود ، سریع خودمان را به کلیسای سنت باسیل که از همان دور گنبد های رنگارنگ آن چشم نوازی می کرد؛رساندیم.

کلیسای سنت باسیل روبروی دروازه ایربیا و درست در سمت مخالف آن قرار داشت. هرچه به کلیسای سنت باسیل نزدیک تر می شدیم ، زیبایی و درخشش رنگ ها بیشتر در نگاهمان جولان می داد و بیشتر نماد مسکو را درک می کردیم ؛و این که چرا همه مسکو را به سنت باسیل می شناسند؟

اطراف کلیسای سنت باسیل از همه ی بخش های دیگر میدان سرخ شلوغ تر بود. باجه بلیط کلیسا در همان طرف کلیسا که رو به میدان سرخ است قرار داشت . از پشت مجسمه سربازان از طریق پله ها به درب ورودی کلیسا نزدیک شدیم و وقتی روبروی درب کلیسا ایستادیم باجه بلیط در سمت چپمان قرار داشت . به باجه رفتیم که بلیط تهیه کنیم بلیط ها برای هر نفر 1000 روبل بود.و پس از این که ما بلیط خریداری کردیم بلیط تمام شد. و درست نفر پشت سرما در صف نتوانست بلیط بخرد!!!

(عکس شماره14)

A: باجه فروش بلیط

B : درب ورودی کلیسا

C: درب خروجی کلیسا

D: مجسمه دو سرباز

(عکس شماره15)

نکته:در سفر نامه های قبلی بلیط کلیسا 250 روبل ذکر شده بود ولی اکنون نفری 1000 روبل است ، البته این مبلغ برای گردشگران خارجی بود و برای خود شهروندان روسیه همان250 روبل میباشد.

بلیط هارا تحویل دادیم و ساعت 17:15 وارد کلیسا شدیم ، داخل کلیسا نیمه تاریک و قدیمی بود . دیوار ها نقاشی شده و مجسمه های متعددی داخل آن قرار داشت و یک اتاق بسیار زیبا موجود بود که به نظر اتاق عبادت می آمد ؛ روی دیوار پر از نقاشی و عکس اشخاص مختلف بود که لیست اسامی افراد و راهنمای نقاشی ها به زبان روسی نوشته شده بود.

نکته: ما برای فهمیدن این نوشته ها از سرویس camera translate که جزئی از Google translate است استفاده کردیم به این صورت که زبان مبدا را روی روسی و زبان مقصد را فارسی تنظیم کردیم و دوربین برنامه را روی نوشته ها می گرفتیم که تمام نوشته ها را به زبان فارسی تبدیل می کرد که البته یک مقدار نا همخوانی هم داشت ولی مفهوم نوشته ،روشن بود.

پس از بازدید از طبقه پایین از پله ها به سمت بالا رفتیم . در طبقه ی بالا هم همانند پایین دیوار های قدیمی ونقاشی شده بود و باز هم یک اتاق زیبا و بزرگ تر نسبت به سایر اتاق ها وجود داشت که داخل آن یک تندیس بسیار بزرگ نمایان بود. سپس به داخل برجک ها رفتیم و از پنجره های تعبیه شده از بالا، میدان سرخ و اطراف آن را نظاره گر شدیم.  سپس به سمت مسیر خروج حرکت کردیم و در این مسیر غرفه ای جهت خرید صنایع دستی و سوغات قرار داشت که به نظرباقیمت های بالایی اجناس خود را می فروخت.

(عکس شماره16)

(نماهایی از داخل کلیسای سنت باسیل)

در نهایت ساعت 18 ،پس از 45 دقیقه بازدید از داخل کلیسای سنت باسیل خارج شدیم و به سمت کلیسای کازان که در ابتدای میدان سرخ قرار داشت حرکت کردیم . بازدید ازکازان رایگان می باشد ولی بعلت نامعلومی تا مدت زمان اقامت ما در روسیه تعطیل بود.

در مسیر حرکت به سمت کلیسای کازان از کنار پاساژ گوم عبور کردیم و در بین کلیسای کازان و پاساژ گوم خیابان  nikolskaya قرار داشت که منتهی به محله ی kaity gorod (قدیمی تریم محله مسکو) می شد که با سلیقه ی بی نظیری نورپردازی شده بود. پس ما شروع به قدم زدن در این خیابان کردیم که به راستی زیباترین خیابانی بود که تا به حال می دیدیم.

از یک طرف معماری بی نظیر پاساژ گوم به همراه گُلکاری فوق العاده و نورپردازی زیبا و از طرف دیگر کلیسای کازان و کافه رستوران های دنج ، زیبایی این خیابان را دو چندان میکرد زمانی هم که به بالای سرنگاه می کردی هزاران گوی نورانی نورافشانی می کردند.

به دلیل روشنی هوا درخشش نورپردازی این خیابان بی نظیر هنوز به اوج نرسیده بود.

(عکس شماره17)

A:کلیسای سنت باسیل

B:کاخ کرملین

C:پاساژ گوم

D:کلیسای کازان

(عکس شماره18)

A: اجاره کبوتر جهت عکاسی

B:خیابان nikolskaya

از آنجا که ما گرسنه بودیم با کمک برنامه Google map نزدیک ترین KFC را سرچ کردیم و ساعت 19 پس از 20 دقیقه پیاده روی به آن رسیدیم.

یک ساندویچ مرغ سوخاری، یک فیله اسپایسی ،یک سیب زمینی و نوشابه به قیمت 394 روبل سفارش دادیم.

(عکس شماره19)

پس از خروج از kfc با اینکه توان راه رفتن نداشتیم ولی نمی توانستیم از میدان سرخ  دل بکنیم در google map نزدیک ترین ایستگاه مترو را سرچ کردیم که 4 دقیقه تا آنجا فاصله داشت پس عاقلانه بود که با وجود داشتن کارت بدون محدودیت سفر troika با مترو به میدان سرخ برگردیم که همین کار را هم کردیم.

به میدان سرخ بازگشتیم، ساعت حدود 8 شب بود ولی هوا هنوز کاملا تاریک نشده بود و حالت دم دم های غروب را داشت ، تصمیم گرفتیم از پاساژ گوم دیدن کنیم. وارد خیابان Nikoloskaya شدیم(همان خیابان نورانی و درخشان) در این خیابان افرادی را دیدیم که با دریافت پول به کسانی که میخواستند ؛ کبوتر های زیبا ، جغد و عقاب جهت عکس گرفتن اجاره می دادند؛ که به نظر جالب می آمد.

از درب پاساژ گوم که داخل خیابان Nikoloskaya بود وارد شدیم ، پاساژ بسیار بسیار زیبا بود؛  مغازه های شیک همراه با دکوراسیون فوق العاده وجود داشت و درتمام طول راهرو های پاساژ گلکاری و درخت کاری شده بود که فضای داخلی مرکز خرید را بسیار زیبا و دلنشین کرده بود.

به طرف بالا که نگاه می کردیم سقف تمام شیشه ای پاساژ بسیار جلوه خاصی به زیبایی این مرکز خرید داده بود و از نرده های طبقه دوم تماما گلدان های گل آویزان بود.

از همین راهرو کمی که جلوتر آمدیم بستنی فروشی معروف گوم را دیدیم که بستنی قیفی با طعم های مختلف داشت و چند نفری درصف خرید بستنی بودند.

وسوسه بستنی ماراهم گرفت و درصف ایستادیم ؛ یک بستنی شکلاتی به قیمت 100 روبل خریداری کردیم . بستنی کوچک و واقعا خوشمزه بود.

پس از صرف بستنی شروع به قدم زدن داخل پاساژ کردیم و به یک میدان کوچک وسط پاساژ رسیدیم که یک آب نمای زیبا با گلکاری فوق العاده ای در آن قرار داشت. دور تا دور این میدان و داخل راهرو ها صندلی هایی جهت استراحت موجود بود که مدتی روی آن ها استراحت کردیم و با دقت بیشتری از فضای داخل پاساژ لذت بردیم.

پاساژ گوم تا ساعت 10 بیشتر باز نبود و ماهم تا ساعت 10 داخل پاساژ گردش کردیم.

(عکس شماره20)

(نمای داخلی پاساژ گوم و بستنی معروف آن)

در نهایت از خروجی خیابان Ulitsa llinka که نزدیک کلیسای سنت باسیل بود بیرون آمدیم و در نمای شب محو زیبایی و نورپردازی کلیسای سنت باسیل شدیم. درشب زیبایی میدان سرخ با نورپردازی خارق العاده اش صدچندان شده بود.

قدم زنان به سمت خیابان nikolskaya حرکت کردیم ؛ تا درشب گوی های نورانی را ببینیم و ترکیب نور،شهرسازی زیبا و گلکاری محشر این خیابان را مجددا نظاره گر شویم و از ایستگاه مترو ی انتهای این خیابان به هتل بازگردیم.

به محض رسیدن به ورودی خیابان از شدت زیبایی لحظه ای توقف داشتیم و فقط با چشمان متحیر و گرد شده نظاره گر این همه زیبایی شدیم. انگار مغزمان دستور داده بود بایست و تا آنجا که امکان دارد از این زیبایی لذت ببر!

دورتادور پاساژ گوم گل کاری بی نظیری بود که هرچه نگاه میکردیم گل های رنگارنگ و زیبا میدیدم اما در خیابان Nikoloskaya ترکیب گل و نور شگفت انگیز بود. به سمت جلو حرکت کردیم در وسط خیابان تک نوازنده ای ؛آهنگ بسیار زیبایی مینواخت و جمعیت انبوهی را به سمت خود جذب کرده بود و ماهم با تمام خستگی محو تماشایی تک نوازنده شدیم. پس از یک ربع لذت بردن از هنر این هنرمند به سمت ایستگاه مترو رفتیم .ساعت حدود 11 شب شده بود و با مترو به هتل بازگشتیم.

(عکس شماره 21)

A:آبنمای وسط پاساژ گوم

B:خیابان nikolskaya درشب

در اطراف هتل ما سوپر مارکت های 24 ساعته ، رستوران و مغازه های بسیاری بودند که خدمات 24 ساعته در اختیار گردشگران قرار می داند.

از مارکت برای صبحانه یک عدد شیر به قیمت 120 روبل و یک بطری آب معدنی بزرگ به قیمت 75 روبل خریداری کردیم و به هتل جهت استراحت بازگشتیم.

(عکس شماره22)

A:نمای هتل درشب

B:مارکت 24 ساعته نزدیک هتل

C:راهرو هتل

D:قیمت منو رستوران هتل

نکته: در جلوی دروازه ایربیا میدان سرخ و خیابان Nikoloskayaزنانی با لباس های زیبای سنتی روسی، و دامن های بزرگ و پرپف با کلاه هایی زیبا و موهایی فرخورده و مردانی با لباس های سنتی روسی یا لباس های ارتش روسیه در جنگ جهانی حضور داشتند که با دریافت پول شما می توانید با آن ها عکس بگیرید. ما هم تصمیم داشتیم با آن ها عکس بگیریم که این کار را به روز های آخر موکول کردیم اما چون در روز های آخر هوا بارانی بود و خبری از این افراد با لباس سنتی نبود. درنتیجه اگر تصمیم به انجام کاری در سفر دارید همان لحظه انجام دهید که بعدا افسوس نخورید به قول ضرب المثل خودمان کار امروز را به فردا مسپارید.
توصیه: هرروز قبل از خروج از هتل آب و هوا را چک کنید که اگر لازم است لباس گرم و چتر به همراه خود بردارید تا غافل گیر آب و هوای متغیر مسکو نشوید.

نکته: موقعیت مکانی دقیق میدان سرخ:

وقتی از ایستگاه مترو ploshchad revolyutsii خارج می شوید اگر به سمت راست بروید رستورانی روسی و به نظر خوب و دنج قرار دارد و اگر به سمت چپ حرکت کنید به ورودی میدان سرخ می رسید که ابتدا ساختمان نارنجی رنگی (موزه جنگ 1812) را می بینید و پس از آن دروازه ایربیا قرار دارد و سپس ساختمان قرمز( موزه دولتی تاریخی روسیه) را مشاهده می کنید.

درست جلوی دروازه ی ایربیا نقطه صفر مسکو قرار دارد

اگر روبروی دروازه ایربیا بایستید:

سمت راست: یک باغ بزرگ وجود دارد که باغ الکساندر است. داخل این باغ ورودی کاخ کرملین برای گردشگران ، مقبره ی شهدای گمنام و گارد سلطنتی قرار دارد و انتهای این پارک بزرگ به یک میدان می رسید که نزدیک موزه ی پوشکین، کلیسای عیسی منجی وپل عشاق است.

سمت جلو:

دروازه ایربیا و ورودی به میدان سرخ
بین موزه دولتی تاریخی روسیه و کاخ کرملین یک خیابان کشیده شده است که مقبره لنین در آن قرار دارد و یکی دیگر از ورودی های میدان سرخ است .

پشت سر: میدان مانژ که به شکل نیم کره ای با آب نمای زیبا که در شب با نورپردازی زیبا تر هم می شود و کمی بالاتر از سطح میدان سرخ قرار دارد ویک منظره ی زیبا برای عکاسی با موزه دولتی و دروازه ایربیا است.

پس از ورود به میدان سرخ :

روبرو: کلیسای سنت باسیل

سمت راست: دیوار کاخ کرملین و مقبره لنین

سمت چپ: کلیسای کازان ، پاساژ گوم و خیابان nikolskaya

نکته: دو ایستگاه مترو نزدیک میدان سرخ قرار دارد یکی در خیابان nikolskaya و یکی هم ایستگاه مترو خارج از میدان سرخ که من آدرس ها را بر مبنای این ایستگاه بیان کردم.

نکته: نزدیک میدان سرخ 2 رستوران kfc قرار دارد که یکی در خیابان nikolskaya ویکی ابتدای پارک الکساندرمیباشد.

پایان روز اول.

(جدول شماره5)

تاریخچه اماکن روز اول:

کلیسای سنت باسیل:

ساختمان اصلی کلیسای سنت باسیل مسکو در واقع به دستور یکی از تزارهای روسیه به نام ایوان د تریبل (ایوان وحشتناک) ساخته شد. ساخت چنین کلیسای رنگارنگ و جذابی که ممکن است شما را به یاد شیرینی های رنگارنگ بیندازد، از سال ۱۵۵۵ شروع شد و تا سال ۱۵۶۱ ادامه یافت. دستور ساخت این کلیسا به جهت پیروزی خانات کازان داده شد.

بر طبق افسانه ها و داستان هایی که پیرامون این کلیسا و معمارهای آن وجود دارد، گفته می شود که دو معمار این کلیسا که نام یکی از آن ها پوستنیک یاکولوف (Postnik Yakovlev) بود، توسط سزار روسیه کور شدند. تا دیگر نتوانند بنایی به زیبایی و رنگارنگی کلیسای سنت باسیل مسکو بسازند و این بنا هیچ گونه رقیبی در دنیا نداشته باشد و منحصر به فرد باقی بماند.

هر چند که این داستان حقیقت ندارد و در طول تاریخ دوباره این معمار را می ببینیم که در ساخت دیگر بناهای معروف مسکو مشارکت دارد. همچنان که در کتاب های تاریخی روسیه آمده است که یاکولوف برای ساخت کاخ کرملین کازان دعوت شد و در ساخت و ساز آن هم در سال های بعد همکاری و مشارکت داشت.

یکی از داستان های دیگری که پیرامون این کلیسا وجود دارد، مربوط به زمان استالین است. هنگامی که استالین تصمیم می گیرد تا اطراف میدان سرخ را گسترش دهد تا رژه روندگان بتوانند به راحتی در این مکان حرکت کنند، تصمیم به تخریب کلیسای سنت باسیل مسکو گرفت.

در همین زمان، معمار Pyotr Baranovsky پیغامی به استالین فرستاد و در آن گفت که ترجیح می دهد به جای تخریب چنین اثر باارزشی او را بکشد. هر چند که این معمار به خاطر چنین نامه ای، به ۵ سال زندان محکوم شد اما همین حرکت باعث تغییر نگرش دولت شد. پس از آن به کلیسای سنت باسیل آسیبی وارد نشد و از تخریب به دور ماند.

در جلوی کلیسای سنت باسیل مسکو و قسمت پله های ورودی در باغ کلیسا، یک مجسمه نمادین قرار داده شده است. در مقابل کلیسا، در باغ یک مجسمه برنزی به افتخار دیمیتری پوچرسکی (Dmitry Pozharsky) و کوزما مینین (Kuzma Minin) است. این دو نفر برای ارتشی که به جنگ لهستانی های شورشی می رفت داوطلب پیدا می کردند. در طول شورش ها (بین سال های ۱۵۹۸ و ۱۶۱۳) علیه مهاجمان لهستانی گرد هم آمده بودند و با یکدیگر می جنگیدند.

از سال ۱۹۲۹ کلیسا را به یک موزه تبدیل نمودند که تنها در بعضی از روزهای مذهبی، مراسم روحانی و عبادی در آن به عنوان کلیسا برگزار می شود.

کلیسای کازان:

در ضلع شمال شرقی میدان سرخ ، کلیسای کوچک اما جذاب کازان خودنمایی می کند کلیسایی که در قرن ۱۷ به یاد دفاع در مقابل مهاجمان لهستان تاسیس شد.

شاهزاده دمیتری پوژارسکی که این موفقیت را مدیون کمک های غیبی بانوی مقدس کازان می دانست با هزینه شخصی کلیسای چوبی کازان را در میدان سرخ بنا کرد. حدود ۷ سال گذشت تا اینکه در اتفاقی این کلیسای کوچک در آتش سوزی از بین رفت. تزار میخائیل یکم دستور داد که به جای آن یک کلیسای آجری ساخته شود.

در سال های بعدی هم نوسازی های دیگری رویش انجام شد به طوری که دیگر چیزی از کلیسای اولیه نمانده بود.

اما عمر کلیسای نوسازی شده چندان طولانی نبود چون سه سال بعد در سال ۱۹۳۶ شوروی تصمیم گرفت میدان سرخ را برای انجام رژه های نظامی آماده کند، در همین زمان بود که استالین دستور داد که هر چه کلیسا در میدان سرخ وجود دارد باید از بین برود! با وجود مخالفت های بارانوسکی این کلیسا خراب شد اما بعد از سقوط شوروی کلیسای کازان اولین کلیسایی بود که به طور کامل دوباره ساخته شد و در ساخت آن از اندازه ها و عکس های کلیسای اولیه استفاده شد تا کلیسا شبیه کلیسای اولیه شود.

پاساژ گوم

با گذر از درهای ورودی، ساختمانی سه طبقه را خواهید دید که با پل هایی به یک دیگر متصل شده اند و سقفش را سازه ای شیشه ای پوشانده است. در میان مرکز خرید آبنمایی جذاب را می بینید که به عنوان محلی مشهور برای سلفی و دیدار با دوستان شناخته می شود. پس از گشتی در اطراف آبنما و تماشای سقف گوم، حالا به سراغ فروشگاه های متنوعش بروید. باید بدانید نزدیک 150 فروشگاه بزرگ و کوچک را زیر سقف گوم می یابید که بهترین برندهای دنیا از لوکس تا مناسب در میان‌شان جای دارند. اگر هم قصد خرید پوشاک و لوازم مد و ... را ندارید، سری به سینمای مجموعه و یا خواربار فروشی خاطره انگیز گوم بزنید. در مجموع مرکز خرید گوم به قدری جذابیت دارد که در بازدیدی یک ساعته یا چند ساعته، می تواند سر شما را گرم کند.

میدان سرخ

در روسیه قدیم نامی که بر این میدان گذاشته بودند، به معنی «زیبا» بود. در واقع کلمه Red (سرخ) در زبان روسی به معنی زیباست. پس نام میدان سرخ مسکو در واقع میدان زیبا است.

قرار بود که میدان سرخ مسکو ابتدا مکانی برای خرید باشد. چرا که در کنار منطقه تجاری بازرگانی به نام کیتای گورود (Kitay Gorod) ساخته شده بود. همچنین این میدان تبدیل به مکانی شد که مردم و ساکنین کرملین تصمیم گرفتند تا در این میدان جمع شوند.

یکی از اتفاق هایی که در این میدان در روزگاران گذشته می افتاد، اعدام های افراطی سربازان قزاقی در اینجا بود. از دو شخصیتی که در این میدان و در طول تاریخ اعدام شدند می توان به استپان رازین (Stepan Razin) در سال ۱۶۷۱ میلادی و استرلتسی (the Streltsy) در سال ۱۶۹۸ بود.

میدان سرخ مسکو در ۱۰۰ سال گذشته چندان تغییر نکرده است. کاخ کرملین، کلیسای جامع سنت باسیل، موزه تاریخ کشور و GUM (فروشگاه جذاب و معروف جهان)، همگی در قرن بیستم و در جریان جنگ ها، نابود نشده اند.

اولین دروازه ساخته شده در میدان سرخ مسکو در سال ۱۶۸۰ نابود شد و از بین رفت. چرا که در آن زمان، استالین تصور می کرد، این دروازه مانع از رژه و پیاده روی نظامیان در میدان سرخ مسکو می شود. این جاذبه مسکو هم اکنون و در روزگار حاضر (حدود سال های ۱۹۹۵) دوباره به این میدان برگردانده شد. ماکتی از این دروازه را در این سال در میدان ساختند تا گردشگران تصوری واضح از تاریخ و جاذبه های اطراف میدان سرخ داشته باشند. با عبور از این دروازه، می توانید به درون کلیسای روشن ایوریان ویرجین مقدس بروید. این کلیسای کوچک در  اواخر قرن ۱۸ ساخته شد تا مکانی برای خاکسپاری شخصی به همین نام باشد و به نوعی می توان آن را همانند حرم های ائمه در ایران دانست. مردم روسیه و مسکو برای عبادت به این کلیسای روشن می روند.

نقطه صفر مسکو:

اصطلاح نقطه ی صفر به این معناست که در بسیاری از کشورها نقطه ای را انتخاب می کنند و از آن سایر فاصله ها و کیلومترها را مورد محاسبه قرار می دهند. در این میان برخی از نقاط صفر دارای شهرت بسیار زیادی می باشند. نقطه ی صفر مسکو یکی از این نقاط معروف است که مبنای سنجش بسیاری از فواصل و کیلومترها در مسکو می باشد.

نقطه ی صفر در زمانی که سنت پترزبورگ پایتخت روسیه بود، در این شهر قرار داشت اما پس از این که این شهر جای خود را به مسکو داد، تصمیم بر این شد که این نقطه را جا به جا کرده و به پایتخت جدید یعنی مسکو انتقال دهند. البته در راه این انتقال، نشان برنزی گم شد تا این که آن را سال ها بعد در یک انبار در راه مسکو پیدا کردند.

جالب است بدانید که مردم محلی در مسکو اعتقاد دارند که اگر سکه ای بر روی این نقطه پرتاب کنند آرزویشان برآورده می شود. البته نباید نیت بدی داشته باشید چون موجبات دردسر نفراتی که می خواهند سکه های شما را جمع کنند را به اعتقاد محلی ها فراهم می آورید.

موزه دولتی تاریخ روسیه

در موزه دولتی تاریخ روسیه (The State Historical Museum) اشیایی را به نمایش گذاشته اند که متعلق به قبیله هایی است که پیش از میلاد زندگی می کردند و در مناطقی می زیستند که امروزه جزو قلمرو کشور روسیه است. اگر به آداب و رسوم قبیله های کهن و مردم شناسی علاقه مند هستید، این موزه می تواند برای تان سرگرم کننده و جالب باشد. آثار نفیس و جذاب بسیاری در این مکان نگهداری می شود.