جاهای دیدنی قم و اطرافش؛ از حرم تا طبیعت بکر

4.2
از 15 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
قم و جاذبه‌های از همه رنگ!
07 فروردین 1402 07:00
0

 قم را همگی به عنوان شهری مذهبی می‌شناسیم؛ اما آیا می‌دانستید که جاهای دیدنی قم تا چه اندازه متنوع و زیاد هستند؟ اگر بگوییم ممکن است برای بازدید از دیدنی های قم، حداقل 3 روز زمان لازم دارید، باور می‌کنید؟ این بار در این مطلب مجله لست سکند از جاذبه های قم می‌گوییم تا اگر بار دیگر گذرتان به این استان افتاد، نگاهی تازه از زاویه جدیدی به آن داشته باشید. 

حتماً شما هم به خوبی می‌دانید که قم دومین شهر مقدس ایران پس از مشهد است و بسیاری از کسانی که قصد زیارت دارند، در صورتی که شانس خرید تور مشهد را نداشته باشند، حتماً انتخاب بعدی‌شان قم است. به همین دلیل، ما در این مطلب ابتدا از جاذبه‌های مذهبی و سپس تاریخی و طبیعی قم برایتان خواهیم گفت. 

 جاهای دیدنی قم در بافت شهری

قم به غیر از جاذبه‌های مذهبی، مانند هر شهر تاریخی دیگری پر از جاهای دیدنی است، هرچند که تعداد این دست از جاهای دیدنی قم زیاد نیست و شما اگر اهل دیدن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی باشید در مدت کوتاهی می‌توانید مهم‌ترین دیدنی های قم را ببنید. به همین دلیل هم ما در این بخش صرفاً از آن دسته از جاذبه‌هایی می‌گوییم که در بافت شهر قم قرار گرفته‌اند. 

بازار قم

بازارها قلب تپنده شهرهای ایرانی محسوب می‌شوند و بازار قم نیز از این قاعده مستثنی نیست. بازار به دو بخش تقسیم شده است. بخش قدیمی بازار که به دوره صفویه بازمی‌گردد (حدود 6 قرن پیش) و بیشتر مکانی برای دست‌فروشان است، در حالی‌که بخش جدید بازار در قرن نوزدهم گسترش‌یافته است. تیمچه که بیشتر شامل مغازه‌های فرش‌فروشی است با سه گنبد بزرگ، مزین شده به چراغ‌ها جهت روشنایی و تهویه، یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های بازار از نظر معماری است.

  • آدرس بازار قمخیابان طالقانی، در نزدیکی حرم حضرت معصومه (ع)
  • ساعت کار بازار قم: 9صبح تا 7عصر
  • قیمت بلیط بازار قم: رایگان 

موقعیت دقیق بازار قم

بازار قم
بازار از جاهای دیدنی قم
بازار قم
بازار یک جای دیدنی قم برای علاقه مندان به خرید

 میدان آستانه

میدان آستانه با داشتن منظره دیدنی از حرم حضرت معصومه، فضای عمومی بزرگ پوشیده شده‌ای با سنگ‌های مرمر است. این میدان در هنگام عصر، وقتی‌که به‌واسطه چراغ‌های مرقد روشن می‌شود و روحانیون، طلاب، زوار و خانواده‌ها برای صحبت یا گردش دور هم جمع می‌شوند، بسیار دیدنی است. مشهورترین شیرینی شهر قم نیز سوهان است که یک شیرینی ترد، کره‌ای و تافی مانند هست که با پسته تزیین‌شده است. اینجا یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید از مغازه‌های سوغات فروشی و خوردن یک لیوان چای داغ با سوهان و تماشای مردم است.

  • آدرس میدان آستانهامیرکبیر، پل زائر، پل بازار، آستانه
  • ساعت کار میدان آستانه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط میدان آستانه: رایگان

موقعیت دقیق بازار قم 

میدان آستانه
میدان آستانه از مکان های دیدنی قم در شهر

 باغ گنبد سبز

در باغ گنبد سبز سه آرامگاه برج مانند قرن سیزدهمی وجود دارد که برای اعضای خانواده صفی ساخته‌شده است که در قرن چهاردهم قم را اداره می‌کرد. دو گنبد فیروزه‌ای مخروطی و یک گنبد مدور، از بیرون 12 وجهی و از داخل 8 وجهی هستند. طرح‌های پیچیده آجری، خوش‌نویسی کوفی و ثلث، تنها بخشی از تشابهات این گنبدها با گنبد سلطانیه در زنجان است، آن‌ها معتقد بودند که در ساخت این بناها از گنبد سلطانیه الهام گرفته‌اند.

  • آدرس باغ گنبد سبزبلوار شهید روحانی، جنب گلزار شهدا، باغ گنبد سبز
  • ساعت بازدید از باغ گنبد سبز: 8 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط گنبد سبز: 4 هزار تومان

 

موقعیت دقیق باغ گنبد سبز

باغ گنبد سبز
باغ گنبد سبز از جاهای دیدنی قم
باغ گنبد سبز
نمای داخلی باغ گنبد سبز

 خانه تاریخی یزدان پناه

تاریخچه خانه یزدان پناه، به بعد از دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد. این خانه 120 ساله بر اساس تغییر دما در طول سال به قسمت‌های مختلف تقسیم‌شده است. ستون‌ها استادانه طراحی‌شده، پنجره‌ها و بادگیرها در مقابل ساختمان آجری گِلی سربرافراشته‌اند. اینجا مکانی فراخ و دنج برای لذت بردن از یک غذای ایرانی است، مخصوصاً دیزی و کباب که پس‌ از آن، چای آماده‌شده، روی یک آتش زغالی سرو می‌شود.

  • آدرس خانه تاریخی یزدان پناه: خيابان ١٩ دی(باجك) ،كوچه ١١
  • ساعت کار خانه تاریخی یزدان پناه:  12 ظهر تا 4 بعدازظهر و 8 تا 12 شب
  • قیمت بلیط خانه تاریخی یزدان پناه: 3 هزار تومان 

موقعیت دقیق خانه یزدان پناه

خانه تاریخی یزدان پناه
خانه و رستوران یزدان پناه 
خانه تاریخی یزدان پناه
خانه یزدان پناه از جاهای دیدنی قم

حمام حاج عسکر 

 حمام‌ها از جمله جاهای دیدنی شهرها هستند که بیشتر مواقع به عنوان موزه‌های مردم‌شناسی استفاده می‌شوند؛ اما حمام حاج عسکر قم یک تفاوت عمده دارد و آن هم اینکه این حمام با وجود قدمتی ۲۰۰ساله، همچنان فعال است و آقایان حتی ممکن است شانس استحمام در این جای دیدنی قم را هم داشته باشند. اما با توجه به نظرات و گفته‌های مسافرانی که پیش از این به قم سفر کرده‌اند. بازدید از حمام تنها برای آقایان امکان پذیر است.

  • آدرس حمام عسکرچهارراه بازار، شمال راسته بازار
  • ساعت کار حمام عسکر: 7:30 صبح تا 9 شب
  • قیمت بلیط حمام عسکر: رایگان (در هرصورتی که قصد استحمام نداشته باشید.)

 

 

موقعیت دقیق حمام عسکر

hajaskar-lasrtsecond.jpg
نمای داخلی حمام حاج عسکر از مکان های دیدنی قم

مساجد و مراکز مذهبی قم

 شهر قم بدون شک از مهم‌ترین مراکز مذهبی ایران است. هر چند که قدمت تاریخی قم حتی به پیش از اسلام می‌رسد؛ اما با توجه به دفن حضرت معصومه خواهر تنی امام رضا علیه‌السلام در این شهر و پس از آن، وجود حوزه‌های علمیه و مدارس معروف، این شهر را به مرکزی برای علاقه‌مندان به علوم دینی تبدیل کرد. قم محل سکونت اغلب مراجع تقلید ایران بوده است و حوزه علمیه آن بزرگ‌ترین حوزه علمیه ایران است.

اهمیت قم از لحاظ مرجعیت دینی کشور باعث شده بسیاری از علما این شهر را برای سکونت انتخاب کنند و امروز در این شهر مقبره بسیاری از علمای شیعه یافت می‌شود. برخی دیگر از بزرگان دوره صفویه و قاجار هم وصیت می‌کردند تا در حرم حضرت معصومه دفن شوند. حالا که از نقش پررنگ قم در گردشگری مذهبی ایران گفتیم، بهتر است سراغ مهم‌ترین جاهای دیدنی قم در این حوزه برویم.

حرم حضرت معصومه (علیه‌السلام)

در میان جاهای دیدنی قم  که رنگ و بویی از مذهب دارد، قطعاً اولین جایی که باید به آن اشاره کرد، حرم حضرت معصومه است. این حرم به دلیل اینکه مدفن حضرت فاطمه معصومه خواهر امام رضا بوده است، در میان مردم اهمیت پیدا کرده است. حضرت معصومه تنها 17 روز در شهر قم زندگی کرده‌اند و در واقع هنگام سفر به مرو در اثر بیماری از دنیا رفته‌اند. پس از اینکه آن حضرت از دنیا رفتند، موسی بن خزرج از بزرگان قم باغی به نام بابلان را وقت او کرد و این محل امروز تبدیل به حرم حضرت معصومه شده است.

این حرم به عنوان دومین بقعه ارزشمند به لحاظ معنوی در ایران، بخش‌های گوناگونی دارد از جمله کتابخانه، صحن، شبستان و... همه این بخش‌ها دارای تزئینات قابل توجهی هستند. رسیدگی به این حرم از زمان سلجوقی آغاز شد؛ اما در عهده صفوی این رسیدگی به اوج رسید. به‌طوری‌که گنبد بارگاه در آن زمان به این حرم اضافه شد؛ اما شاید معروف‌ترین قسمتی که درمورد آن شنیده باشید، ایوان طلا باشد. این ایوان مربوط به صحن عتیق است که در زمان فتحعلی‌شاه طلاکاری شده و به انواع تزئینات مزین شده است. علاوه بر صحن‌ها و ایوان‌های گوناگون این حرم، چندین مسجد هم در محوطه آن فرار گرفته‌اند ازجمله مسجد مطهری، طباطبایی و بالاسر.

نکته قابل توجه دیگر که برای گروهی از مردم جاذبه محسوب می‌شود، مقبره شخصیت‌هایی است که در این حرم دفن شده‌اند. همان‌طور که گفتیم، قم برای جامعه شیعه سال‌هاست که اهمیت ویژه‌ای دارد و به همین دلیل، بسیاری از علما وصیت می‌کنند در حرم حضرت معصومه دفن شوند. البته در این بین، شخصیت‌های تأثیرگذار دیگری هم در تاریخ بوده‌اند که امروز می‌توان قبرشان را در حرم حضرت معصومه پیدا کرد. از میان علمایی که در این حرم دفن هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علما و فقها: آیت‌الله بروجردی، علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت، قطب‌الدین راوندی، اسماعیل دولابی، صافی گلپایگانی، میرزا مهدی آشتیانی، آیت‌الله حائری یزدی، صافی گلپایگانی، میرزا مهدی آشتیانی، آیت‌الله فانی، علی دوانی.

شخصیتهای معروف: شهید مطهری، شهید مفتح، شیخ فضل‌الله نوری، پروین اعتصامی، یوسف اعتصامی، علی‌اصغر اتابک، مظفرالدین‌شاه قاجار، محمدشاه قاجار، صادق خلخالی، حسینعلی منتظری، آیت‌الله مدنی، شاه‌عباس دوم صفوی، شاه سلیمان صفوی، محمدصادق طباطبایی، قوام‌السلطنه، مهدعلیا..

  •  آدرس حرم حضرت معصومه: قم، خیابان ارم
  • ساعت کار حرم حضرت معصومه: 24 ساعته
  • قیمت بلیت حرم حضرت معصومه: رایگان 

موقعیت دقیق حرم حضرت معصومه

eivan talaqom.jpg
ایوان طلا حرم حضرت معصومه
lastsecond-qomshrine.jpg
حرم حضرت معصومه از جاذبه های قم

مسجد جمکران 

 مسجد جمکران مسجدی با حدود هزار سال قدمت است که به امام زمان عجل‌الله و تعالی فرج الشریف منسوب شده است. در گذشته به دلیل ارتباط مسجد جمکران با امام زمان، به آن مسجد قدمگاه هم می‌گفتند؛ اما چون این مسجد در منطقه جمکران شهر قم قرار گرفته است، به نام مسجد جمکران شهرت پیدا کرده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید روستای جمکران که امروز بخشی از شهر قم شده است. در گذشته هم اهمیت داشته و در برخی کتاب‌های تاریخ نام آن آمده است؛ اما در 200 سال اخیر با افزایش توجه‌ها به شهر قم به عنوان یک شهر زیارتی مسجد جمکران  هم اهمیت ویژه‌ای برای شیعیان پیدا کرده است. 

  • آدرس مسجد جمکران: انتهای بلوار پیامبر اعظم 
  • ساعت بازدید از مسجد جمکران: 24 ساعته
  • قیمت بلیط مسجد جمکران: رایگان

 

موقعیت دقیق مسجد جمکران

jamkaran.jpg
مسجد جمکران در جاهای دیدنی قم

مدرسه فیضیه 

احتمالاً نام مدرسه فیضیه، این جای دیدنی قم را به دلیل وقایع تاریخی و سیاسی آن شنیده باشید؛ اما باید بدانید که این مدرسه، قدمتی بیشتر از سده اخیر دارد. بنای مدرسه فیضیه در قرن سیزدهم در مجاورت حرم حضرت معصومه ساخته شد. البته در این محل، مدرسه دیگری با نام آستانه وجود داشت که فیضیه جایگزین آن شد. هرچند که این مدرسه همیشه به واسطه واعظان مشهور و مدرسان بزرگ قم در بین مردم شهرت داشت؛ اما پس از واقعه سال 42 به شکل دیگری نامش را در تاریخ ثبت کرد.

  • آدرس مدرسه فیضیه : جنب حرم حضرت معصومه، میدان آستانه، مدرسه فیضیه 
  • ساعت کار مدرسه فیضیه: این مدرسه هنوز هم فعالیت دارد ساعت‌های فعالیت متفاوتی را شامل می‌شود.
  • قیمت بلیط مدرسه فیضیه: رایگان

 

 

موقعیت دقیق مدرسه فیضیه

feyzieh-lastsecond.jpg
مدرسه فیضیه از جاهای دیدنی قم

 مسجد جامع قم

مسجد جامع قم شاید قدیمی‌ترین مسجد این شهر باشد و به نظر می‌رسد که بنای این مسجد به دوره سلجوقیان بازگردد. این مورد از جاهای دیدنی قم مساحتی حدود 6 هزار دارد و مانند سایر مساجد تاریخی ایران از بخش‌های مختلفی از جمله صحن، ایوان و شبستان تشکیل شده است. معماری و تزئینات این مسجد از جمله مقرنس کاری‌ها و کاشی‌ کاری‌های ایوان قدیمی آن بسیار بی‌بدیل است و اگر شما علاقه‌مند به معماری، به خصوص معماری ایرانی، باشید توجهتان را جلب خواهد کرد.

  • آدرس مسجد جامع قم: بزرگراه عمار یاسر، خیابان آذر، نزدیک دروازه‌ی ری
  • ساعت کار مسجد جامع قم: 8 صبح تا 17 عصر
  • قیمت بلیط مسجد جامع قم: رایگان

 

موقعیت دقیق مسجد جامع 

lastsecond-masjed jame.jpg
مسجدجامع قم از دیدنی های قم

 موزه آستان قدس قم 

موزه آستان قدس قم، یکی از جاهای دیدنی قم است که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً در سفر به این شهر از آن دیدن کنید. پیش از آنکه این موزه تأسیس شود، بسیاری از آثار تاریخی و هنری به حرم اهدا شده بوند یا از ابتدا متعلق به حرم بودند. به‌طوری‌که پارچه‌های روی ضریح یا کاشی کاری‌های خاص هر کدام در گوشه‌ای از حرم انباشته می‌شدند؛ اما در سال 1314 موزه‌ای توسط وزارت معارف وقت تأسیس شد.

موزه آستان قدس که به نام موزه فاطمی هم در میان مردم شناخته می‌شود، از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده است. از جمله این بخش‌ها می‌توان به بخش پارچه‌بافی، سنگ‌های قیمتی، سکه، قرآن‌های خطی، تابلوهای تذهیب، منبت‌کاری، خاتم‌کاری، سفالگری، سکه، شیشه گری، تمبر و فلز اشاره کرد.

  • آدرس موزه آستان قدس قم: جنب در شماره یک حرم حضرت معصومه
  • ساعت بازدید موزه آستان قدس قم: 8صبح تا7 بعدازظهر
  • قیمت بلیط آستان قدس قم: 10 هزارتومان

موقعیت دقیق موزه آستان قدس

موزه فاطمی.jpg
موزه آستان قدس فاطمی از جاهای دیدنی قم

 جاهای دیدنی تاریخی اطراف قم

 خیلی از افراد به دلیل کوچک بودن استان قم تصور می‌کنند که جاهای دیدنی قم محدود به شهر و حرم است؛ اما این‌طور نیست. جاهای دیدنی قم گسترده‌تر از آن چیزی است که شما تصور می‌کنید. چه در حوزه بناها و مکان‌های تاریخی و چه در حوزه جاذبه‌های طبیعی این استان می‌تواند نظر گردشگران را به سادگی جلب کند. در ادامه مطلب، به صورت اختصاصی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی قم می‌گوییم که در محدوده شهر نیست؛ اما با توجه به قدمت یا اهمیتشان، ارزش آن را دارد که حتماً سری به آن‌ها بزنید.

کاروانسرای دیرگچین

کاروانسرای دیرگچین از قدیمی‌ترین و احتمالاً بزرگ‌ترین کاروانسراهای ایران است. این کاروانسرا در دوران ساسانی ساخته شد و بخش‌های زیاد و امکانات مختلفی را برای تجار و مسافرانی که در آن زمان به این کاروانسرا می‌آمدند، فراهم کرده بود. دیر گچین 44 حجره دارد و علت شهرتش به دیر گچین این بوده است که می‌گویند در زمان‌های گذشته، این مکان گنبدی گچی داشته است. این بنا هر چند سال‌ها یا شاید چند قرن باشد که کاربری خود را از دست‌ داده، اما این روزها میزبان انواع برنامه‌های هنری است و از طرف دیگر، به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای که آلودگی نوری کمتری از شهرها دارد، مورد توجه علاقه‌مندان نجوم قرار می‌گیرد. به‌ویژه در تاریخ‌هایی که بارش شهابی هست، مانند بارش برساووشی، گروه‌های زیادی برای دیدن شهاب‌باران به این کاروانسرا می‌آیند.

  • آدرس کاروانسرای دیرگچین کیلومتر ۷۰ اتوبان قم‌گرمسار، روستای علی آباد
  • ساعت کار کاروان‌سرای دیرگچین: 9 صبح تا 8 شب
  • قیمتن بلیط کاروانسرای دیرگچین: 10 هزار تومان

 

موقعیت دقیق کاروانسرای دیرگچین

lastsecodn-deirgachin.jpeg
کاروانسرای دیرگچین از دیدنی های قم در اطراف شهر

کاروانسرای منظریه 

یکی دیگر از کاروانسراهای دیدنی در شهرستان قم، کاروانسرای منظریه است. این کاروانسرا ساختش به دوره قاجار بازمی‌گردد و در ابتدای راه ساوه قرار گرفته است. در زمان اوج رونق این کاروانسرا، به دلیل محل قرار گیری برای بازرگانان، اهمیت ویژه‌ای داشته است؛ اما امروز به دلیل نزدیکی به دریاچه نمک برای علاقه‌مندان به طبیعت جالب است. کاروانسرای منظریه 60 حجره در اواخر دهه هفتاد شمسی ثبت ملی شد. 

  • آدرس کاروانسرای منظریه: قم، جاده ساوه
  • ساعت بازدید کاروانسرای منظریه: 9 صبح تا 5 بعد ازظهر 
  • قیمت بلیط کاروانسرای منظریه: رایگان

 

موقعیت دقیق کاروانسرای منظریه

lastsecond-manzarie.jpg
حیاط کاروانسرای منظریه از جاهای دیدنی قم 

کاروانسرای پاسنگان 

در عصر صفوی، کاروانسراهای زیادی در کشور ساخته شد و تقریباً در هر نقطه‌ای از ایران یک کاروانسرای شاه عباس می‌توانید پیدا کنید. شهر قم هم از این قاعده مستثنی نیست و در زمان صفویان کاروانسرای پاسنگان در قم ساخته شد. این کاروانسرا در دوره‌ای تبدیل به ژاندارمری شد و سال‌ها بعد با مرمت و بازسازی، به عنوان یک اقامتگاه به کار خود ادامه داد. امروز این کاروانسرا محل خوبی برای برنامه رصد، پرنده‌نگری و انواع جشنواره‌ها است.

  • آدرس کاروان‌سرای پاسنگانکیلومتر ۲۰ جاده قدیم قم‌کاشان، دهستان جنت‌آباد، روستای زنبورک
  • ساعت کار کاروان‌سرای پاسنگان: 24 ساعته
  • قیمت بلیط کاروان‌سرای پاسنگان: در صورتی که قصد اقامت نداشته باشید، رایگان است.

 

موقعیت دقیق کاروانسرای پاسنگان

lastsecond-pasangan.jpg
کاروانسرای پاسنگان جاهای دیدنی اطراف قم

 کاروانسرای سنگی و قلعه گلی محمد آباد

 در روستای محمد آباد قم، دو اثر ثبت ملی وجود دارد که کاروان‌سرا  مربوط به دوران سلجوقی و قلعه گلی قدمتش به دوران اشکانی می‌رسد. کاروانسرای سنگی به لحاظ مساحت و وسعت، قابل توجه است و چند هکتار را به خودش اختصاص داده است. هر چند که به نسبت دیگر کاروانسراهای این شهرستان چندان آباد نیست؛ اما ارزش تاریخی این کاروانسرا و قلعه به قدری است که آن را به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم تبدیل کرده است. 

  • آدرس کاروان‌سرای سنگی و قلعه گلی محمد آبادآزادراه قم،جاده کاج، قلعه گلی محمدآباد
  • ساعت بازدید از کاروان‌سرای سنگی و قلعه گلی محمد آباد: 24  ساعته
  • قیمت بلیط کاروان‌سرای سنگی و قلعه گلی محمد آباد: رایگان

 

موقعیت دقیق کاروانسرای سنگی محمدآباد

2447447_658.jpg
کاروانسرای پاسنگان یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف قم  

 خانه ملاصدرا

 محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی یا صدرالمتالهین که اغلب ما با نام ملاصدرا او را میشناسیم، در زندگی پر فراز و نشیبش بارها مجبور به تغییر محل زندگی شد. در شهرهای بسیاری سکونت داشت یکی از این مکان‌ها کهک قم بوده است که او حدود 15 سال در آنجا زندگی می‌کرد. خانه ملاصدرا در انتهای بافت سنتی کهک و در باغی قرار گرفته است. این خانه، مانند سایر خانه‌های تاریخی ایران پر از تزئینات و گچبری‌های جذاب و خاص است. 

  • آدرس خانه ملاصدرا:  غرب روستای کهک، محله حمام چال، بلوار ولیعصر
  • ساعت بازدید از خانه ملاصدرا: 9 صبح تا 7 بعدازظهر
  • قیمت بلیط خان ملاصدرا: 4 هزارتومان

 

موقعیت دقیق خانه ملاصدرا 

lastsecond-molasadra.jpg
خانه تاریخی ملاصدرا از جاهای دیدنی قم 

 قلعه قمرود

منطقه قمرود، یکی از مناطق تاریخی استان قم است، قلعه قمرود که یکی از این جاهای دیدنی اطراف قم است که اگر علاقه  به تاریخ داشته باشید، قطعاً دیدنش برای شما جذاب است. در واقع قمرود نه یک قلعه، بلکه دو قلعه دارد که یکی مربوط به دوران صفوی و دیگری مربوط به دوران اشکانی بوده است. متأسفانه بیشتر این بنا امروز تخریب شده؛ اما هنوز دیوارها و ستون‌های آن باقیمانده که می‌توان از آن دیدن کرد.

  •  آدرس قلعه قمرود: شهرستان قم، بخش مرکزی، دهستان قمرود، روستای قمرود
  • ساعت بازدید از قلعه قمرود: 24  ساعته
  •  قیمت بلیط قلعه قمرود: رایگان

 

 موقعیت دقیق قلعه قمرود

ghomrud.jpg
قلعه قمرود در منطقه قمرود از دیدنی های قم

میل علی آباد

 میل علی‌آباد یا برج علی‌آباد که قدمتش به دوران سلجوقیان می‌رسد، زمانی به عنوان راهنمایی برای مسافران در جاده استفاده می‌شده است. این میل امروز به عنوان یک اثر ملی  ثبت شده است. این مورد از جاذبه های قم در مسیر کاروان‌هایی از سمت کاشان به قم می‌آمدند، قرار داشت و از طرف دیگر، در زمان‌های جنگ به عنوان یک برج دیده‌بانی از آن استفاده می‌کردند.

  • آدرس میل علی آباد۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قم، جاده قدیم قم - ری
  • ساعت بازدید از میل علی آباد: 24 ساعته
  • قیمت بلیط میل علی آباد: رایگان

موقعیت دقیق میل علی آباد

lastsecond-mil aliabad.jpg
میل علی آباد از جاذبه های قم 

منطقه درویش قلی

منطقه درویش قلی در واقع یک تپه تاریخی است که باستان‌شناسان آثار زندگی مردم را در هزاره سوم پیش از میلاد در آن پیدا کرده‌اند. یک نکته جالب درباره تاریخ این مکان این است که با وجود چنین سابقه‌ای، این سکونتگاه تاریخی به نظر می‌رسد چیزی حدود هزار سال خالی از سکونت بوده است که هنوز دلیل این اتفاق مشخص نیست! تپه قلی درویش که در نزدیکی شهر قم قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی اطراف قم محسوب می شود، جزو آثار ثبت ملی ایران است.

  • آدرس تپه قلی درویش: ابتدای جاده قدیم قم به کاشان، ورودی بزرگراه جدید جمکران به قم
  • ساعت بازدید تپه قلی درویش: 9 صبح تا 10 شب
  • قیمت بلیط تپه قلی درویش: 4 هزار تومان

موقعیت دقیق تپه درویش قلی

gholidarvish-lastsecond.jpg
تپه درویش قلی جای دیدنی قم 

 جاهای دیدنی طبیعی قم 

قم جدا از همه جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، به لحاظ جاذبه‌های طبیعی هم غنی است و بسیاری از افراد برای استفاده از این طبیعت جذاب، راهی سفر به قم می‌شوند. هر چند که هنوز هم این استان جذاب و طبیعت خاصش از نظر بسیاری از گردشگران پنهان مانده است جاهای دیدنی بسیاری برای کشف دارد، به همین دلیل هم ما در ادامه، از جاذبه‌های طبیعی قم برای شما خواهیم گفت.

دریاچه نمک قم

دریاچه کاملاً ویران‌شده نمک، در 100 کیلومتری شرق قم واقع شده است. تنها یک کیلومتر مربع از این دریاچه 1800 کیلومترمربعی که از یک دریا در عهد چهارم زمین‌شناسی باقیمانده، در حال حاضر با آب پوشیده شده است. بازدیدکنندگان با قدم زدن روی دریاچه نمک، سبب شکسته شدن لایه ضخیمی از نمک سفید می‌شوند. این دریاچه ساکت و ماورای زمینی را می‌توان از اتوبان اصفهان‌قم مشاهده کرد و با ترک شهر به سمت کاشان و اصفهان نیز می‌توان شاهد منظره کامل این دریاچه بود.

  • آدرس دریاچه نمک62 کیلومتری قم و 85 کیلومتری جنوب تهران
  • ساعت کار دریاچه نمک: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دریاچه نمک: رایگان

موقعیت دقیق دریاچه نمک قم

دریاچه نمک
دریاچه نمک یکی از مکان های دیدنی قم

دریاچه حوض سلطان

مشهورترین دریاچه قم دریاچه حوض سلطان است. این دریاچه، بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران هم هست که اگر کمی علاقه و تبحر در عکاسی داشته باشید، می‌توانید تصاویری فراموش نشدنی را با دوربینتان شکار کنید. این دریاچه، یک دریاچه نمک است و به همین دلیل بسیاری از افراد آن را با دریاچه نمک قم اشتباه می‌گیرند. اما باید بدانید که حوض سلطان و دریاچه نمک دو دریاچه کاملاً متفاوت هستند. یکی از جذابیت‌های ویژه این دریاچه که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، تغییر رنگ آن به قرمز در برخی فصول سال به دلیل وجود نوع خاصی از جلبک در آن است. 

  • آدرس دریاچه حوض سلطان: 40 کیلومتری شمال قم
  • ساعت بازدید از دریاچه حوض سلطان: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دریاچه حوض سلطان: رایگان

دریاچه نمک و حوض سلطان چه فرقی دارند؟

 

موقعیت دقیق دریاچه حوض سلطان

lastsecond-hozsoltan.jpg
دریاچه حوض سلطان از دیدنی های قم

 منطقه کهک

کهک احتمالاً در میان کسانی که پیش از این به قم رفته‌اند، صاحب طرفداران بسیاری است. این منطقه زیبا برخلاف اقلیم خشک و کویری قم، آب و هوایی معتدل دارد و همین هم گردشگران را به این منطقه کشانده است. اما دیدنی های قم در این منطقه چیست؟ اولین جاذبه‌ای که باید به آن اشاره کنیم، غار کهک است. غاری آهکی با ستون‌های بلند. جاذبه دیگر کهک اما منطقه‌ای وسیع و بزرگ با طبیعتی خارق‌العاده است که با توجه به گونه‌های مختلفی از حیوانات که در آن زندگی می‌کنند، سال‌هاست به عنوان یک منطقه شکار ممنوع شناخته می‌شود.

  • آدرس منطقه کهک: ۳۰ کيلومترى جنوب قم 
  • ساعت کار منطقه کهک: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط منطقه کهک: رایگان

موقعیت دقیق روستای کهک 

kohak-cavelastsecond.jpg
غار کهک از خاص‌ترین مکان های دیدنی قم

گنبد نمکی قم

این بار با یک جاذبه‌ای 60 میلیون‌ساله طرف هستید! گنبد نمکی قم تنها گنبد نمکی متقارن جهان و یکی از بهترین جاهای دیدنی قم است. اگر علاقه‌مند به صحنه‌های خاصی هستید که طبیعت برای شما می‌سازد، دیدن گنبد نمکی را فراموش نکنید. در این مکان بر اثر گرمای زیاد، گاهی بلور نمکی با اشکال متفاوت ساخته می‌شوند که هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. 

  • آدرس گنبد نمکی20 کیلومتری غرب قم 
  • ساعت کار گنبد نمکی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط گنبد نمکی: رایگان

موقعیت دقیق گنبد نمکی 

gonbad-namak-lastsecond.jpg
گنبد نمکی یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف قم

خلجستان

خلجستان هم از آن دسته مکان های دیدنی قم است که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. خلجستان نام ییلاقی در نزدیکی روستای دستجرد قم است. باغ سرسبز و آب و هوای نسبتاً خنک آن می‌تواند راه فرار خوبی از گرمای جاده قم باشد. به ویژه اگر بخواهید تجربه خوبی از طبیعت داشته باشید، می‌توانید در این منطقه به سراغ درخت ۱۵۰۰ساله روستای دستجرد بروید. با فاصله کمی در این بخش، می‌توانید سری هم به تنگه قاهان بزنید که این روزها شهرت بسیاری پیدا کرده و جای خوبی برای حس کردن خنکی در روزهای گرم تابستان است.

  • آدرس خلجستان25 کیلومتری روستای دستجرد قم 
  • ساعت کار خلجستان: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط خلجستان: رایگان

 

موقعیت دقیق خلجستان 

ghahan-lastsecond.jpg
تنگه قاهان از جاذبه های قم در خلجستان

 سد کبار 

یکی دیگر از «ترین‌های» قم، سد کبار است. قدیمی‌ترین سد قوسی جهان با 700 سال قدمت که هنوز هم پابرجاست! این سد در طول قرن‌ها وظیفه آب‌رسانی برای کشاورزی و آشامیدن اهالی را داشته است. سد کبار در نزدیکی زنبورک از توابع جنت‌آباد قرار دارد و به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به دیدن این سد رفتید، حتماً در نزدیکی آن سری هم به کاروانسرای پاسنگان بزنید. 

  • آدرس سد کبار: 24  کیلومتری قم در جاده قم به کاشان
  • ساعت کار سد کبار: 24 ساعته
  • قیمت بلیط سد کبار: رایگان

 

موقعیت دقیق سد کبار

kebar.jpg
سد کبار از جاهای دیدنی اطراف قم 

 غار وشنو

غار وشنو از جمله جاهای دیدنی قم است که نسبتاً در میان مردم شهرت دارد و بسیاری از گردشگران اسم آن را پیش از این شنیده‌اند. در واقع وشنو و چند غار دیگر در همان نزدیکی چال غار هستند. قدمت این غار به پیش از تاریخ باستان بازمی‌گردد. در منطقه چال غار وشنو 21 معدن قدیمی وجود دارد که در آن یافته‌هایی از 3 هزار سال پیش میلاد وجود دارد! البته که این موارد جدای از دیدنی‌های طبیعی غار وشنو است خود غار فضای وسیعی با استالاگمیت‌های زیبایی دارد که برای غارنوردان خیلی جذاب است.

  • آدرس غار وشنو: جاده قم-کهک
  • ساعت کار غار وشنو: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط غار وشنو: رایگان

 

موقعیت دقیق وشنو

veshnavah-cave-2-1280x720 (1).jpg
غار وشنو از بهترین جاذبه های قم

تالاب بهشت معصومه 

در 20 کیلومتری حوض سلطان و شمال شهر قم، تالابی دائمی به نام بهشت معصومه وجود دارد. وسعت این تالاب به 5 هکتار می‌رسد و برخلاف سایر تالاب‌های قم، این جای دیدنی قم در سراسر سال آب دارد.  جالب است بدانید که این تالاب هم در برخی از زمان‌های سال شاهد حضور پرندگان مهاجر می‌شود. 

  • آدرس تالاب بهشت معصومه: سه کیلومتر جاده تهران قم
  • ساعت کار تالاب بهشت معصومه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط تالاب بهشت معصومه: رایگان 

 

موقعیت دقیق تالاب بهشت معصومه

Masoume-Behesht-Lagoon.jpg
تالاب بهشت معصومه در حوالی قم

 پلنگ دره

پلنگ دره که نامش را هم از پلنگ‌هایی که در همان نواحی زندگی می‌کردند هدیه گرفته، در اصل یک منطقه حفاظت شده است که در 50 کیلومتری قم قرار دارد. این منطقه، داراری غنی‌ترین پوشش گیاهی در استان است. اگر دوست دارید پلنگ دره را در زیباترین حالت خوددش ببینید، بهتر است در بهار سری به آن بزنید.

  • آدرس پلنگ دره: 50 کیلومتری شهرقم
  • ساعت کار پلنگ دره: 24 ساعته
  • قیمت بلیط پلنگ دره: رایگان

 

موقعیت دقیق پلنگ دره

DSC_5103.jpg
نمایی از طبیعت پلنگ دره قم

کوه خضرنبی

این بار به سراغ یکی از مکان های دیدنی قم با حس و حال مذهبی می‌رویم که روی یک کوه قرار گرفته است! درست روی بالاترین نقطه کوه جمکران یا همان خضر نبی، مسجدی قرار دارد که برای بسیاری از گردشگران، یکی از جاهای دیدنی متفاوت قم محسوب می‌شود. شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چرا نام این کوه خضر نبی است؟ آن‌طور که در روایت‌ها آمده، این کوه زمانی محل عبادت حضرت خضر بوده و به همین دلیل اهالی به آن کوه خضر نبی می‌گویند.

ارتفاع کوه خضر نبی نزدیک به 1100 متر است؛ اما اگر قصد بازدید از آن را دارید نگران نباشید، تمام طول مسیر پله ساخته شده است و چندان بالا رفتن از آن سخت نیست؛ اما باید توجه داشته باشید که اگر زانو درد دارید یا پیاده‌روی طولانی و بالا رفتن از پله برای شما سخت است، از دیدن این جاذبه صرف نظر کنید.

  • آدرس کوه خضر نبی: ۶ کیلومتری جنوب شهر قم
  • ساعت بازدید از کوه خضر نبی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط کوه خضر نبی: رایگان

موقعیت دقیق کوه خضر نبی

khezrnabi-lastsecond.jpg
مسجد کوه خضر نبی قم

 سخن پایانی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تا امروز به قم به عنوان صرفاً یک مقصد زیارتی نگاه کردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در این نگاه، تجدید نظر کنید. این بار این مقصد را به عنوان جایی برای کشف شدن در نظر بگیرید؛ از آثار تاریخی و مراکز مذهبی که بالاتر نام بردیم لذت ببرید و پا به طبیعت کمتر شناخته شده این استان بگذارید. قم استان کوچکی است؛ اما به‌واسطه همین جاذبه، جای خوبی برای گشت‌وگذار است و حالا نوبت شماست تا تصمیم بگیرید که در سفر به این استان، زمان خودتان را چگونه بگذرانید.

 

 تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.