عجایب گردشگری ایران - قسمت دوم

4.7
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
عجیب‎ ترین جاذبه ‌های گردشگری ایران! +تصاویر
17 تیر 1399 07:00
0

در قسمت قبلی 10 جاذبه از عجایب گردشگری ایران را به شما معرفی کردیم. از آنجایی که در کشور ما از این عجایب بسیار وجود دارد، بر آن شدیم تا قسمت دوم این مطلب را نیز تولید کرده و این عجایب را با شما به اشتراک بگذاریم. همراه لست‌سکند باشید تا با سری دوم از معرفی عجایب گردشگری ایران آشنا شوید.

 

  1. چشمه‌های باداب سورت

 Badaabe_Surt.jpg

باداب سورت چشمه‌های پلکانی بینظیری در اطراف ساری است شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است و بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت شده است. چشمه‌های باداب سورت شامل دو چشمه می‌شود. چشمه پر آب آن بسیار شور است، یه قدری که در فصل زمستان یخ نمی‌زند. این چشمه استخری عمیق به قطر 15 متر دارد و در تابستان برای آب تنی استفاده می‌شود. آب این چشمه جهت درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و سردرد میگرن مفید است. چشمه دوم که در شمال غربی این چشمه قرار دارد ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است و اکسید آهن را از قعر صخره‌ها به زمین می‌آورد. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها در شیب پایین دست کوهستانی خود طبقات و حوضچه های پلکانی منحصر و بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز را در اندازه‌های مختلف به وجود آورده است. ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل هایی با درختان سوزنی برگ، گیاهان بوته ای، درختچه‌ها و درّه‌ها در اطراف این چشمه‌ها مناظر چشم نوازی ایجاد کرده است. 

 

  1. کلوت های شهداد کرمان گرم ترین نقطه زمین

 Kalut.jpg

یکی از جاذبه‌های کم‌نظیر طبیعی ایران کلوت‌های شهداد هستند. برخی، منظره کلوت‌های شهداد را چشم‌اندازی ماورایی و فرا زمینی توصیف می‌کنند. این منطقه با عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین شناخته شده است و بخشی از دشت لوت را دربر می‌گیرد که نامش در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. کلوت‌های شهداد در گستره‌ای 11 هزار کیلومترمربعی شکل گرفته‌اند و برخی این منطقه را شهر افسانه‌ای کلوت‌ها می‌نامند. این پدیده طبیعی حدود 20 هزار سال قبل در اثر فرسایش آبی و بادى، ایجاد شده است. شهداد منطقه ای کویری است و باید در فصول خنک و به ویژه پاییز به آن سفر کنید. هترین فصل سفر به شهداد، پاییز است و هوا رو به اعتدال می رود. زمستان شب‌های به شدت سردی در این فصل انتطار شما را می‌کشد؛ اما در اواخر اسفند گردشگران دوباره روانه کویر می‌شوند.

 

  1. جنگل‌های سرخدار هیرکانی

 SORKHDAR.jpg

درباره «پیرترین جنگل دنیا»، «یادگاری از اولین دوره جنگل روی زمین» یا «بازمانده‌ای از عصر یخبندان» چیزی شنیده‌اید؟ این‌ها همه عنوان‌هایی هستند که به جنگل‌های هیرکانی نسبت داده می‌شوند؛ جنگلی که برای دنیا اهمیت بسیاری دارد. جنگل‌های سرخدار میراث کهن کشور ما هستند؛ درختانی بادوام و همیشه سبز متعلق به دوران سوم زمین شناسی و قبل از عصر یخبندان است که می‌توان گفت ۱۹۰ میلیون سال بر روی زمین دوام آورده‌اند. پوست تنه این درخت سرخ است و احتمالا به همین علت چنین نامی را برای آن انتخاب کرده‌اند. چوب درون آن نیز به رنگ قرمز شاه بلوطی، قهوه ‌ای روشن و چوب بیرونی گاهی متمایل به زرد است. برگ های سوزنی آن نیز در مقابل حشرات بسیار مقاومند. سرخدارها معمولا بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر می‌کنند اما برخی گونه‌ها می‌توانند بیشتر هم عمر کنند. تعیین سن درختان سرخدار مشکل است زیرا داخل تنه خالی می‌شود و شمردن حلقه‌ها دشوار. علاوه بر این درختان سرخدار می‌توانند در شرایط نامطلوب، رشد خود را قرن‌ها متوقف کنند تا اینکه دوباره شرایط مهیا شود و سپس دوباره به زندگی باز گردند و رشد خود را از سر گیرند. در این سال‌ها حلقه و ضخامتی به تنه درخت اضافه نمی شود. جنگل‌های سرخدار در ارتفاعات گرگان، جنگل‌‌های نهارخوران تا جنگل‌‌های سوادکوه و در دره‌‌ها و پرتگاه‌‌های گیلان، مازندران و گرگان همراه با سایر گونه‌‌های جنگلی یافت می‌‌شوند. مهم‌ترین رویشـگاه طبیعی جنگل سـرخدار در ایـران در دره زرین‌گل شهرسـتان علی آباد کتول، اسـتان گلستان قرار دارد. سرخدار در زمین‌‌های سنگلاخی و پرشیب که به خوبی زهکشی شده و موادآلی بالا داشته باشد، می ‌روید.

 

  1. گنبد نمکی طغرود

 GONBAD_NAMAK.jpg

کوه نمک قم در ۱۵ کیلومتری جاده قم به سمت جعفریه قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی استان قم است. تاریخ زمین ‌شناسی گنبد نمکی قم به شصت میلیون سال قبل می‌رسد. گنبد نمکی طغرود که تنها گنبد نمکی متقارن جهان است، با داشتن دریاچه‌ای کوچک در دل خود پدیده‌ای طبیعی و نادر به شمار می رود. در این گنبد، بلورهای نمک به شکل تیغه‌های مشخص و کنگره‌دار درآمده‌اند و مناظر زیبایی را خلق کرده‌اند. این گنبد خیلی بزرگ است و گستردگی شمالی آن تا طول سه کیلومتر ادامه دارد. وجود دریاچه نمک در میان گنبد نکته قابل توجه دیگری است. در این منطقه گرمسیری بعد از بارندگی‌های فصلی به دلیل گرمای زیاد، آب‌های شور تبخیر و گنبدهای نمکی با اشکال بسیار متفاوت و زیبا شکل می‌گیرند که این امر موجب جذب گردشگران و توریست‌ها به این گونه مناطق می‌شود.

 

  1. دره ستارگان قشم

 Setaregan.jpg

دره ستارگان به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی جزیره قشم شناخته می‌شود. علاوه بر طبیعت زیبا و مسحور کننده‌ای که دارد حکایت‌ها و افسانه‌های زیبایی از زبان اهالی بومی قشم درباره این دره گفته می‌شود. آن‌ها اعتقاد دارند احجام سنگی موجود در این دره، میلیون‌ها سال قبل توسط موجودات فرازمینی به وجود آمده‌اند. از جذابیت‌های این دره، صداهای نسبتا ترسناکی است که با وزش باد و هجوم ماسه‌ها در دالان‌های تو در تویی که در میان دیواره‌های غول‌آسای تراشیده شده قرار گرفته‌اند، در سکون بیابان شنیده می‌شود. محلی‌ها هنوز هم اعتقاد دارند که شب‌ها، ارواح، اجنه و موجودات فرازمینی در این دره رفت و آمد می‌کنند. اشکال عجیب و غریبی که در طول هزاران سال بر اثر فرسایش صخره‌های دریایی به وجود آمده‌اند.

 

  1. زندان سلیمان تکاب

 Soleyman.jpg

زندان سلیمان یا زندان دیو، نام کوهی مخروطی شکل و میان‌تهی به ارتفاع 100 متر است که در تکاب استان آذریایجان غربی در دشتی وسیع قرار دارد و گودالی عمیق با عمق تقریبی 80 متر و قطر دهانه 65 متر، در میان این کوه وجود دارد که در طول هزاران سال و بر ثر رسوبات کانی‌های موجود در آب چشمه آن به وجود آمده است. تحقیقات نشان می‌دهند که گویا در گذشته این گودال پر از آب بوده است. انتهای این حفره عمیق بسته است و اگر کسی داخل آن بیفتد جان خود را از دست خواهد داد.  بر اساس افسانه‌هایی که در مورد این کوه وجود دارد، این گودال محل زندانی شدن دیوهایی بوده که از حضرت سلیمان نافرمانی می‌کرده‌اند. در مورد کارکرد این کوه عجیب هم می‌گویند که در زمان مانایی‌ها، حدود ۸۳۰ تا ۶۶۰ پیش از میلاد، این مکان نیایشگاه بوده است. جالب‌تر اینکه، در اطراف دهانه کوه بقایای بنایی سنگی وجود دارد که آن را نشانه‌ای از محل نیایش می‌دانند. امروز این محل به عنوان یک سازه تاریخی و راز آلود مورد توجه گردشگران قرار دارد. زندان سلیمان یا زندان دیو به عنوان اولین اثر طبیعی آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

 

  1. بندر سیراف

 Siraaf.jpg

در فاصله قرن دوم تا پنجم هجری قمری/هشتم تا دوازدهم میلادی، بندر باستانی و تاریخی سیراف یكی از بزرگترین و باشكوه‌ترین بنادر ایرانی و اسلامی در سرتاسر خلیج فارس به شمار می‌رفت. دریانوردان و بازرگانان سیرافی نه تنها با بنادر آباد و پر رونق خلیج فارس بلكه با هندوستان، چین و شرق آفریقا در تجارت مستقیم و مستمر بودند. شهر سیراف در قرون اولیه اسلامی، شهری با عظمت و بسیار ثروتمند بوده است. مالكان خانه‌های زیبا، چوب مورد نیاز بناهای خود را از آفریقا و هندوستان وارد می‌كردند و در بندر سیراف خانه های چندطبقه‌ای می‌ساختند كه ارزش آن‌ها بیش از سی هزار درهم بود. شهر، دارای سیستم فاضلاب و لوله كشی سفالی بوده و بیمارستان بزرگی در آن احداث شده بود. علاوه بر این سیراف دارای چندین مسجد بزرگ و كوچك بوده كه معروفترین آنها مساجد جامع و امام حسن بصری است. هنرمندان سیرافی یا مقیم سیراف مرواریدهایی را كه از نواحی مختلف خلیج فارس می‌رسیده بعد از پردازش‌های هنری به هند، چین و آفریقا صادر می‌کردند. هنر گچ‌بری نیز در بندر باستانی سیراف رواج داشته و مردمان متموَل و ثروتمند سیراف، اغلب دیوارها و سقف خانه‌های خود را با نقوش و طرح‌های چشمگیری گچ‌بری می‌كردند. مردمان خوش ذوق سیراف حتی در آیین دفن مردگان خود مسایل هنری را رعایت می‌كردند. بندر سیراف در باریكه‌ای میان كوه و دریا قرار داشته و به همین دلیل از چشم انداز بسیار زیبا و استثنایی برخوردار بوده، تا جایی که هیچ بندری در سرتاسر خلیج فارس، موقعیت طبیعی سیراف را نداشته است. شهر با عظمت و پرشكوه سیراف در زلزله هولناكی كه در نیمه دوم قرن چهارم هجری رخ داد به كلی ویران شد و بخش قابل توجهی از آن به زیر آب فرو رفت. اكنون از آن همه شكوه، تنها ستون‌های نیمه فرو ریخته، دیوارهای شكسته، قبرهای متروك و مساجد ویران باقی مانده است. ویرانه‌هایی كه هنوز زیبا و چشم انداز هستند و بیانگر رونق افسانه‌ای شهر در روزگاری دور می‌باشند.

 

  1. سازه‌های آبی شوشتر

 Shoushtar.jpg

سازه‌های آبی شوشتر در دوران ساسانیان، جهت بهره‌گیری از نیروی آب به‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شده است. در این مجموعه بزرگ، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب و سیکا که محلی جهت استراحت و تفریح است قابل توجه هستند. دقیقا مشخص نیست كه این محوطه در چه زمانی ساخته شده است ولی شواهد نشان می‌دهد كه احتمالاً در دوره ساسانی، در زمان سلطنت شاپور اول بنا شده است. درون محوطه آبشارها، حدود ۴۰ آسیاب در بخش شمالی، شرقی و غربی قرار داشتند. از آسیاب‌ها برای تهیه آرد استفاده می‌شده است.به مرور زمان بر اثر حوادث طبیعی و عوامل انسانی آسیاب‌ها تخریب شدند. این محوطه علاوه بر استفاده‌های صنعتی، در ایام کم آبی هم آب مورد نیاز ساکنین را تأمین می‌کرده است. یک ویژگی بسیار زیبا و منحصر بفرد بصری مکانیزم آبشارهای مصنوعی زیبایی است که از پساب آسیاب‌ها به محوطه‌ای حوضچه مانند می‌ریزد و منظره‌ای فوق‌العاده را به نمایش می‌گذارد.

 

  1. معبد آناهیتا بیشاپور

 AnahitaTemple.jpg

معبد آناهیتا از بناهای مشهور شهر باستانی بیشاپور در شهرستان کازرون است. این بنا به صورت مکعبی است که هر یک از اضلاع آن نزدیک ۱۴ متر طول دارد و از سنگ‌های تراشیده شده با ابعاد مختلف و بدون ملات به شکل دو جداره ساخته شده است و به وسیله بست‌های آهنی به یکدیگر قفل و بند شده‌اند. معبد آناهیتا فاقد سقف مسطح بوده است. این معبد در عمق ۶ متری از زمین‌های اطراف ساخته‌ شده تا آب رودخانه شاپور به درون آن سرازیر شود. معبد بیشاپور سمبل یک پرستشگاه آب است؛ تنها عنصری از عناصر چهارگانه که به الهه ناهید منسوب است. نماد جانوری این ایزدبانو به شکل گاو است و در اطراف معبد، به صورت قرینه قرار گرفته است. این معبد نه تنها از نظر معماری، بلکه از نظر رعایت دستگاه‌های تنظیم و تقسیم و کنترل آب هم فوق‌العاده است.

 

  1. روستای میمند کرمان

 MeymandVillage.jpg

روستای میمند شهر بابک در استان کرمان یکی از سکونتگاه‌های صخره‌ای جهان است که همچنان حیات مردم در آن ادامه دارد. این روستا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. میمند به دلیل استحکام دفاعی در طول تاریخ کمتر دستخوش تحول شده است. مجموعه‌ای از آثار بسیار قدیمی همچون خانه‌های صخره‌ای پراکنده، معبد، قلعه و برج‌های مختلف مربوط به هزاران سال پیش وجود دارد که میمند را از یک روستا به یک مجموعه با تمدن خاص تبدیل می‌کند. روستای سنگی و دست‌کند میمند با قدمتی چند هزار ساله، از جمله نخستین مراکز استقرار انسان در ایران است. در این روستا، 406 خانه سنگی یا کیچه وجود دارد. زنده بودن فرهنگ باستانی و به خصوص زبان و نوع گویش اهالی و استفاده از واژه‌های پهلوی از مشخصات ویژه این منطقه است. روستای سنگی میمند با قدمتی نزدیک به 13 هزار سال، در سال 1394 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

 

سعی ما این بود که در این دو  قسمت، معروف‌ترین عجایب گردشگری ایران را به شما معرفی کنیم اما اگر به نظرتان موردی از قلم افتاده، خوشحال می‌شویم در بخش کامنت‌ها، آن‌ها را با ما در میان بگذارید تا در مطالب بعد به آن‌ها بپردازیم.

 

توجه: لطفا اگر نام عکاسان تصاویری که در مطلب کار شده را می‌دانید و یا تصاویر متعلق به شماست، ما را در جریان قرار دهید تا نام شما به عنوان صاحب اثر در کنار تصاویر ثبت شود. 

تهیه و تالیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.