بهترین غذاهای ایرانی از نظر مردم + محبوبترین غذا

3.8
از 42 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی مشخص شدند + رده بندی غذاها
13 فروردین 1402 07:00
42

آیا تاکنون این سوال برایتان پیش آمده که از میان صدها غذای ایرانی با طعم‌های مختلف کدام یک از آن‌ها طرفداران بیشتری دارد؟ هر کدام از ما ذائقه و سلیقه خاص خودمان را داریم و ممکن است غذایی که از نظرمان بی‌نظیر و بی‌نقص است از نظر یک فرد دیگر، یک غذای معمولی به حساب آید. با این حال غذاهایی وجود دارند که اکثریت افراد یک جامعه از چشیدن طعم آن‌ها لذت می‌برند و افراد بیشتری طرفدارشان هستند. این غذاها معمولا به عنوان یک غذای ملی شناخته می‌شوند که اکثر توریست‌ها و افراد علاقه‌مند به حوزه غذای بین‌المللی آن را نمادی از فرهنگ غذایی یک کشور می‌دانند.

صحبت کردن در مورد غذا و خوراک ایرانی جذابیت خاص خودش را دارد و اینکه کدام غذاهای ایرانی طرفداران بیشتری دارند، همیشه مورد بحث بوده است. در این بین هستند افرادی که تعصب خاصی روی غذای مورد علاقه خود دارند و همیشه متعصبانه با موضوع برخورد می‌کنند. از این رو در صفحه اینستاگرام لست سکند مسابقه‌ای برای انتخاب بهترین غذای ایرانی برگزار شد. 

01.jpg

در مسابقه بهترین غذاهای ایرانی لست سکند چه گذشت؟

در ابتدای نظر سنجی، همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، 32 غذا و خوراک در قالب 16 تیم، به رقابت با هم پرداختند و مردم عزیز سراسر ایران، با آراء خود، طی 24 ساعت و در مرحله‌ی اول ، 16 برنده‌ مراحل بعدی را مشخص کردند و همینطور این روند طی مراحل بعدی که مطابق جدول زیر می‌بینید ادامه داشت. این نظرسنجی و رقابت از مرحله اول تا مشخص شدن بهترین غذای ایرانی (مرحله فینال)، 10 روز طول کشید و استقبال بسیار خوبی از آن شد. البته لازم به ذکر است که در این نظرسنجی، انواع مختلف غذاهای محبوب ایرانی در قالب یک واحد در نظر گرفته شد و از تنوع بخشیدن به آن خودداری کردیم. به عنوان مثال برای کباب، انواع مختلف آن با هم در نظر گرفته شد.

2.jpg

گروه بندی و رقابت غذاها برای رسیدن به فینال

مراحل نظرسنجی بهترین غذاهای ایرانی 

در این نظرسنجی از غذاهای معروف ایرانی که در اکثر شهرها شناخته شده هستند استفاده شده است و غذاها و خوراک‌های بومی در نظرسنجی لست‌سکند قرار نداشتند. در مرحله اول این نظر سنجی حدود 73 هزار نفر شرکت کردند که طی آن عدس پلو، ته‌چین و لوبیا پلو و دلمه که از غذاهای خوشمزه ایرانی به حساب می‌آیند، در همان مرحله اول حذف شدند و شگفتی مرحله اول را رقم زدند. البته قرار گرفتن خورشت کرفس در مقابل قرمه سبزی در مرحله اول از بدشانسی این خورشت بی‌دفاع بود و حذف شدنش در رقابت با قرمه سبزی کاملا بدیهی به نظر می‌‌آمد.

در نهایت چهار غذای آبگوشت، کباب، قرمه سبزی و باقالی پلو توانستند به مرحله نیمه نهایی برسند. در رقابتی که در این مرحله بین آبگوشت و کباب جریان داشت، این کباب بود که توانست گوی سبقت را از رقیب سنتی خود برباید و به عنوان اولین فینالیست و به عنوان غذای مورد علاقه ایرانی ها وارد مرحله نهایی شود. در رقابت دیگر هم قرمه سبزی از میان محبوبترین خورشت های ایرانی برنده جدال با باقالی پلو بود و توانست دومین فینالیست این نظرسنجی لقب بگیرد.

1920-1080.farsi.final - Copy.png
جهت تماشای تصویر در سایز بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

فینال و رقابت تنگاتنگ دو غذای محبوب ایرانی

در نهایت در روز فینال، کباب توانست با 61 درصد آرا در مقابل 39 درصد آرای قرمه سبزی، عنوان محبوب ترین غذای ایرانی از دیدگاه مردم را کسب کند. لست‌سکند از همه‌ دوستانی که در این نظرسنجی شرکت کردند و در طول اجرای آن همراه ما بودند، نهایت تشکر و قدردانی را دارد. هر کدام از این غذاها و خوراک‌ها، طعم و مزه خاصی را در هر نقطه از این کشور دارند و گذشته از آن، غذاهای بومی مناطق مختلف نیز واقعا شایسته شناخته شدن بیشتر هستند. امید آن را داریم تا بتوانیم با کمک شما، در آینده، نقشی هر چند اندک در شناخته شدن هر چه بهتر غذاهای ایرانی در سطح بین المللی داشته باشیم.

money-1.jpg
کباب، بهترین غذای ایرانی

گردشگران در مورد بهترین غذاهای ایرانی چه نظری دارند؟

یکی از قسمت‌های جذاب سفر توریست‌های ورودی به ایران بحث غذا و خوراک‌های ایرانی است. کباب که در این نظر سنجی عنوان بهترین غذای ایرانی را کسب کرده است، غذای اصیل ایرانی به شمار نمی‌آید ولی اکثر توریست‌ها، ایران را با کبابش می‌شناسند؛ زیرا کباب غذای مورد علاقه ایرانی ها است. در میان محبوبترین خورشت های ایرانی نیز، قرمه سبزی در میان این گردشگران شناخته شده‌تر است.

وقتی صحبت از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی از نظر خارجی‌ها می‌شود، باید به فاکتورهای مهمی اشاره کنیم. اولین مورد سلیقه و عادات غذایی آن‌ها است. مثلا توریستی که از کشورهای آسیایی مانند چین و تایلند به ایران سفر می‌کند، از غذاهای جنوبی و دریایی لذت بیشتری می‌برد. سلیقه گردشگران ترک مانند توریست‌های کشور ترکیه و آذربایجان به غذاهای استان‌های ترک زبان کشورمان نزدیک است، اما همانطور که گفتیم، در کل کباب‌های ایرانی از معروف‌ترین غذاهای کشورمان هستند که در سطح جهانی نیز معروفند. هر گردشگر خارجی در ابتدای ورود به ایران معمولا با کباب کوبیده ایرانی پذیرایی می‌شود، به همین دلیل این غذا میان توریست‌ها بسیار معروف است و گاهی غذای ایرانی را فقط با نام کباب کوبیده می‌شناسند.

بعد از کباب خورشت‌های ایرانی به دلیل ترکیب متفاوت و عطر و طعم خاص مورد توجه گردشگران خارجی قرار می‌گیرند. برنج زعفرانی نیز از آن ترکیب‌های سنتی و جذابی است که نظر خارجی‌ها را به خود جلب کرده است و همراه کباب کوبیده، طعم اصیل ایرانی را در خاطرشان ثبت خواهد کرد. با توجه به اینکه بهترین غذاهای ایران در ذهن خارجی‌ها به کباب و خورشت محدود می‌شود، بهتر است هنگام مهمان‌نوازی از آن‌ها، غذاهای محلی و ناشناخته دیگری نیز برایشان سرو کنید. تماشای چهره آن‌ها بعد از چشیدن غذاهای ایرانی و محلی بسیار دیدنی خواهد بود.

و اما کله پاچه که در میان ایرانی‌ها طرفداران و مخالفان زیادی دارد و در این نظر سنجی نیز تا مرحله دوم پیش رفته است، به عنوان یک غذای عجیب برای توریست‌ها شناخته می‌شود. شاید برای شما هم جالب باشد که ببینید وقتی توریست ها کله پاچه را امتحان می‌کنند در حالی که هیچ تصور و پیشینه ذهنی از طعم و ماهیت آن ندارند، چه واکنشی از خود نشان می‌دهند. درباره بسیاری از غذاهای ما این موضوع صدق می‌کند و اکثر جهانگردان و گردشگران ورودی در پی آن هستند تا طعم غذاهای ایرانی را در سفرشان بچشند.

Kale-Pache-2-scaled.jpg
کله پاچه، غذای محبوب ایرانی

نقشه محبوب‌ترین غذاهای ایرانی به زبان انگلیسی

بسیاری از توریست‌ها علاقه‌مند هستند غذاهای محبوب و ملی کشورهای مقصد را امتحان کنند. در همین راستا ما تصمیم گرفتیم با انتشار نسخه انگلیسی این اینفوگرافی کار گردشگران برای کسب آگاهی از اینکه محبوب ترین غذا و خوارک ها برای خود ایرانیان کدام هستند را راحت‌تر کنیم تا در سفر به ایران آن‌ها را در لیست غذاهایی که باید امتحان کنند، قرار دهند. 

1920-1350-EN-font.final3 - Copy.png
بهترین غذای ایرانی

سخن آخر

در پایان باید اشاره کنیم که میزان علاقه‌مندی به غذاهای مختلف در افراد، طبق ذائقه آن‌ها بسیار متفاوت است. ممکن است نتیجه این جدول شما را شگفت‌زده کند یا برای فردی دیگر کاملا عادی به نظر برسد. در هر صورت تمام غذاهای ایرانی عطر و بوی بی‌نظیری دارند و بخشی از فرهنگ غذایی کشورمان محسوب می‌شوند. هر کدام از این غذاهای محبوب ایرانی طرفداران خاص خودشان را دارند، از این رو نمی‌توان به طور دقیق بهترین غذای ایرانی را تنها یک غذای خاص دانست. تنوع قومیت‌ها در ایران، تنوع غذایی بسیار زیادی را در کشورمان به وجود آورده است، به طوری که در هر شهر می‌توانید غذاهای خاص و بی‌نظیری را بیابید که فقط مختص آن منطقه است.

بسیاری از توریست‌ها، ایران را با غذاهای منحصر به فردش می‌شناسند و برای چشیدن طعم آن‌ها به کشورمان سفر می‌کنند تا با فرهنگ غذایی ما آشنا شوند. چه خوب است که ما هم انواع غذاهای محلی و سنتی کشورمان را بشناسیم و حداقل یک بار در عمرمان چشیدن طعم آن‌ها را تجربه کنیم. برای پیدا کردن بهترین طعم هر کدام از این غذاها به لیست بهترین رستوران های تهران و شهرهای دیگر مراجعه کنید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.