جاهای دیدنی قشم؛ معرفی 14 جای دیدنی در قشم

4.7
از 28 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بدون دیدن این جاهای دیدنی، از قشم خارج نشوید!
30 آذر 1402 08:00
4

جاهای دیدنی قشم فراتر از تصور است و این جزیره میزبان خاص‌ترین و بی‌مانندترین جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی است. شاید اغلب افراد هنگامی که نام این جزیره را می‌شنوند، آن را با وسعت زیاد و مراکز خرید خوش‌قیمت به‌خاطر بیاورند؛ اما قشم جاذبه‌های فراوانی دارد. در این مطلب از لست‌سکند، اماکن دیدنی قشم را به شما معرفی می‌کنیم تا هنگام سفر به این جزیره دل‌نشین، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بتوانید تاحدامکان، جاهای دیدنی قشم را ببینید و بیشترین بهره را از سفرتان ببرید. البته در این مطلب، به معرفی بازارها و تفریحات آبی قشم نمی‌پردازیم و فقط دیدنی های قشم را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

06.jpg

جاهای دیدنی قشم کجاست؟ 

دره تندیس‌ها، تنگه چاهکوه، دره شور، غار نمکدان، قلعه پرتغالی‌ها، جزیره هنگام، روستای لافت، چاه‌های تل آو، دره ستارگان، جنگل حرا، قلعه و غارهای تاریخی خربس، جزایر ناز، بازار قدیم درگهان و آب‌انبار بی‌بی، همگی از جاهای دیدنی جزیره قشم هستند. همین تنوع دیدنی های قشم، باعث می‌شود گردشگران بسیاری هنگام سفر با تور جنوب، این جزیره را به‌عنوان مقصد انتخاب کنند.

دره تندیس‌ها

برای اینکه با دره تندیس‌ها آشنا شوید، خوب است کمی ژئوپارک را بشناسید. ژئوپارک در تعریف ساده، به مناطقی گفته می‌شود که پدیده‌های زمین‌شناسی بی‌نظیر یا کم‌نظیری دارند. هر ژئوپارک، از چندین ژئوسایت تشکیل می‌شود؛ مانند دره تندیس‌ها که یکی از ۲۵ ژئوسایت ثبت‌شده قشم در یونسکو است که شباهت زیادی به دره ستارگان دارد و در واقع صخره‌های غول‌پیکری هستند که شکل و شمایل منحصربه‌فردی دارند؛ با این تفاوت که معمار این صخره‌ها طبیعت بوده و هیچ انسانی در ایجاد ظاهر خاص و زیبای آن نقشی نداشته است.

موقعیت دقیق دره تندیس‌ها

دره تندیس‌ها
دره تندیس‌ها، عکس از آرشیو لست‌سکند، خدیجه عربی

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه از آن جاهای دیدنی قشم است که می‌تواند تصویرش تا سال‌ها در خاطرتان بماند. این جاذبه طبیعی، به‌عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه قشم و یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم شناخته می‌شود. این تنگه در اعماق ۱۰۰ متری دره و بر اثر فرسایش طبیعی به وجود آمده است.

چاهکوه، یک جاذبه ژئوتوریستی متشکل از صخره‌های رسوبی است که بر اثر تغییرات اقلیمی ایجاد شده‌اند. دسترسی به دره چاهکوه، به دو دلیل کمی دشوار است؛ یک اینکه تا مرکز شهر حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد و دلیل دوم مسیر دسترسی‌اش است که به کمی پیاده‌روی نیاز دارد. بااین‌حال، شک نکنید که چاهکوه ارزش دیدن دارد و در سفر به قشم، حتماً آن را از نزدیک ببینید. 

موقعیت دقیق تنگه چاهکوه قشم

ویدئویی از تنگه چاهکوه، یکی از جاهای دیدنی قشم

غار نمکدان

یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم، غار نمکدان است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غارهای نمک در جهان شناخته می‌شود. این غار فاصله ۹۰ کیلومتری با مرکز شهر دارد و دسترسی به آن، در مقایسه با اکثر جاذبه‌های دیگر قشم کمی دشوارتر است؛ اما تماشای آن خالی از لطف نیست. غار نمکدان، یکی از ژئوسایت‌های قشم است و یکی از عجایب هفت‌گانه قشم به شمار می‌آید. تاکنون ۶ کیلومتر و ۴۰۰ متر از این غار کشف شده است؛ اما به‌دلیل دسترسی دشوار به اعماق آن، هنوز اندازه واقعی این غار مشخص نیست. 

موقعیت دقیق غار نمکدان قشم 

غار نمکدان
غار نمکدان؛ یکی از جاهای دیدنی قشم

دره شور

در جنوب غار نمکدان، یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم به‌نام دره شور قرار دارد. بومی‌های منطقه، این دره را به‌نام «تنگه مکینه» یا «هوباد» می‌شناسند و به‌لطف طبیعت خاصش، به‌عنوان یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم شناخته می‌شود. وسعت این تنگه، ۱۲ کیلومتر است و یکی از ویژگی‌های خاصش، صدای بسیار وهم‌انگیزی است که هنگام عبور باد در میان دیواره‌های آن شنیده می‌شود. چشمه‌های سولفور (گوگرد) هم یکی دیگر از جذابیت‌های دره شور است. اهالی قشم و بومی‌های منطقه، از این چشمه‌ها برای درمان استفاده می‌کردند. خوب است بدانید که در این دره، خبری از پوشش گیاهی نیست.

موقعیت دقیق دره شور قشم

bea86de4-4989-45f5-98c8-77d8caf6a8d5-840x560.jpg
دره شور، بخشی از ژئوپارک قشم 

قلعه پرتغالی‌ها

اگر مطلب قلعه‌های جنوب ایران را خوانده باشید، می‌دانید که جنگ تاریخی ایران و پرتغال، چه نتایجی به بار آورد. اکنون پس از گذشت قرن‌ها، شما می‌توانید بقایایی از آن دوران را در قشم ببینید. هرچند به قلعه پرتغالی‌های قشم در مقایسه با سایر قلعه‌های پرتغالی جنوب ایران، رسیدگی کمتری شده است و اکثر سازه‌هایش در حال تخریب هستند؛ اما باز هم به‌دلیل تاریخچه مهمش، ارزش بازدید دارد. بازدید از قلعه پرتغالی‌ها به‌صورت همه‌روزه و در هر ساعتی از شبانه‌روز ممکن است. 

موقعیت دقیق قلعه پرتغالی‌های قشم

قلعه پرتغالی
قلعه پرتغالی‌های قشم

جزیره هنگام

هنگام، جزیره‌ای کوچک در جنوب قشم است و در محدوده قشم قرار می‌گیرد. گردشگران می‌توانند در کنار قشم‌گردی، به‌سمت اسکله کندالو بروند و از آنجا با قایق‌ راهی جزیره هنگام شوند. در جزیره هنگام، دو جاذبه بسیار شناخته‌شده وجود دارد که عبارت‌اند از: ساحل نقره‌‌ای و دلفین‌های بازیگوش اطراف جزیره. در ساحل نقره‌ای هنگام، به‌دلیل وجود کانی‌های مخصوص، شن‌های نقره‌فام را می‌بینید که درخشش بی‌نظیری دارند. البته ساحل نقره‌ای، تنها در بخشی از جزیره هنگام دیده می‌شود و به‌دلیل حفظ این جاذبه طبیعی، فقط تماشای دورادور آن ممکن است.

یکی دیگر از دیدنی های قشم، دلفین‌هایی هستند که از پاییز تا نیمه دوم بهار در اطراف جزیره هنگام شنا می‌کنند؛ بنابراین، اگر در این فصل به قشم سفر کنید، می‌توانید دلفین‌ها را ببینید؛ به‌شرط اینکه اول صبح که هنوز شلوغ نشده است برای دیدن دلفین‌ها بروید. البته تماشای دلفین در جزیره هنگام تا حد زیادی به شانس هم بستگی دارد؛ زیرا عوامل متعددی مانند دمای هوا، میزان امواج دریا و حتی سروصدا در حضور دلفین‌ها تأثیر مستقیم دارند. درهرصورت اگر می‌خواهید به تماشای این آبزیان دوست‌داشتنی بروید، ابتدا میزان شانس بازدید را از تور لیدرتان بپرسید و سپس از طریق اسکله شیب دراز، سوار بر قایق‌های جزیره هنگام شوید.

 موقعیت دقیق جزیره هنگام در نقشه

ساحل نقره‌ای قشم
ساحل نقره‌ای قشم، عکس از آرشیو لست‌سکند، سارا سلطان‌پور

روستای لافت

اگر تاکنون سفرنامه‌های قشم را خوانده باشید، به‌احتمال زیاد متوجه شده‌اید که روستای بندری لافت، تا چه اندازه میان گردشگران محبوب است. روستای لافت که یکی از روستاهای معروف قشم محسوب می‌شود، در نزدیکی جنگل حرا واقع شده و مجموعه‌ای از جاذبه‌ها را در دل خود جای داده است. روستای لافت، به‌عنوان نخستین سکونتگاه انسان‌ها در جزیره قشم به شمار می‌رود و قدمت آن به دوران قبل از مسیح بازمی‌گردد. به‌غیر از بافت سنتی روستا، جاذبه‌های دیگری هم می‌توانید در لافت مشاهده کنید، مثل چاه‌های تل آو، قلعه نادری و قلعه پرتغالی‌ها. روستاگردی، علاوه‌بر اینکه حال‌وهوای تازه‌ای ایجاد می‌کند، یکی از تفریحات ارزان در سفر محسوب می‌شود.

با تفریحات ارزان قشم آشنا شوید

موقعیت دقیق بندر لافت در نقشه  

روستای لافت
روستای لافت، از جاذبه های قشم

چاه‌های تل آو 

همان‌طور که گفتیم، این چاه‌ها در روستای لافت قرار گرفته است. چاه های تَل آو که به نام‌های «تلا» و «تلاو» هم شناخته می‌شود، یکی از هوشمندانه‌ترین ابداعات ایرانی‌ها برای به‌دست‌آوردن آب شیرین در منطقه است. ازآنجاکه به‌دست‌آوردن آب شیرین از طریق حفر چاه در این منطقه ممکن نبوده است، چاه‌هایی برای ذخیره آب باران ساخته بودند که در فصول پربارش، چاه‌ها از آب شیرین باران پر می‌شد و در طی سال از آن استفاده می‌کردند.

به گفته عده‌ای، ساخت چاه های تل آو به دوران هخامنشی‌ها بازمی‌گردد و امروز از حدود ۴۰۰ مخزن بندر لافت، تنها حدود ۱۰۰ چاه باقی مانده است. شاید جالب باشد که بدانید نه‌فقط ساخت چاه‌ها از الگوهای خاصی پیروی می‌کرده است، بلکه مردم برای استفاده از آن هم رسوم ویژه‌ای داشتند.

موقعیت دقیق چاه‌های تلاو 

چاه-های-تلا-در-لافت.jpg

چاه‌های تلاو، از جاهای دیدنی قشم در بندر لافت 

دره ستارگان

دره ستارگان، یکی از عجایب هفت‌گانه جزیره قشم و از جاذبه‌های طبیعی آن است که در سفرتان به قشم باید از آن بازدید کنید. همان‌طور که تا اینجا متوجه شده‌اید، جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد بسیاری در قشم وجود دارد که حاصل پدیده‌های طبیعی مختلف‌اند. یکی از همین پدیده‌های طبیعی قشم که شمایل خاص و شبیه سطح سیاره مریخ دارد، دره ستارگان است. افسانه‌های محلی، علت ایجاد این دره را برخورد یک ستاره می‌دانند و دلیل نام‌‌گذاری آن نیز همین است. این جاذبه شگرف، در نزدیکی روستای برکه خلف، یکی از تمیزترین روستا‌های قشم، واقع شده است. دره ستارگان همچنین به‌عنوان یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم نیز شناخته می‌شود و این موضوع در یونسکو هم به ثبت رسیده است.

موقعیت دقیق دره ستارگان قشم  

دره ستارگان
دره ستارگان، از دیدنی های قشم

جنگل حرا

امکان ندارد صحبت از دیدنی‌های قشم باشد و اشاره‌ای به جنگل حَرا نشود؛ جنگلی که ریشه در آب‌های شور دارد و درختانش همیشه سرسبز است. جنگل حرا در نزدیکی بندر لافت قرار گرفته؛ اما توجه داشته باشید که این جنگل به‌دلیل جزرومد، حدود ۶ ساعت زیر آب است و بعد از ۶ ساعت از آب بیرون می‌آید که در آن موقع می‌توان آن را مشاهده کرد. برای بازدید از جنگل حرا می‌توانید از تورهای گردشگری راهنمایی بگیرید؛ ولی برای حفظ این جنگل ارزشمند، فقط از روی قایق می‌توانید آن را تماشا کنید و عکس بگیرید.

موقعیت دقیق جنگل حرای قشم 

جنگل حرا قشم
جنگل حرای قشم؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، سمیه ترکمان

قلعه و غارهای تاریخی خربس

یکی دیگر از دیدنی های قشم، قلعه و غارهای خَربَس هستند که در نزدیکی روستایی با همین نام دیده می‌شوند. گفته می‌شود این غارهای تاریخی که قدمتشان به دوره مادها بازمی‌گردد، در گذشته محل پرستش ایزدان زرتشتی بوده‌اند. این مکان در گذشته‌های دورتر، زیر دریا مدفون بوده و پس از تغییرات ژئولوژیکی به غارهای دریایی تبدیل شده است؛ بنابراین غارهای خربس از آن جاذبه های قشم است که از نظر تاریخی، فرهنگی و زمین‌شناسی بسیار خاص است. اگر با هدف بازدید از میراث تاریخی و فرهنگی با تور داخلی سفر می‌کنید، تماشای قلعه و غارهای تاریخی خربس می‌تواند برایتان لذت‌بخش باشد.

 موقعیت دقیق غار خربس در قشم

غار خربس
غار خربس؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، مهدی احساسیان 

جزایر ناز

در جنوب‌شرقی قشم، دو جزیره استثنایی به‌نام جزایر ناز وجود دارد که دیدنش بر هر گردشگری واجب است. همان‌طور که در جزرومد جنگل حرا یک صحنه رؤیایی خلق می‌شود، جزایر ناز نیز در هر بازه ۶ ساعته جزرومد، ظاهری متفاوت به خود می‌گیرند. هنگام جزر، این جزایر به جزیره قشم متصل می‌شوند و می‌توانید در امتداد این مسیر، قدم بزنید و از منظره اطراف لذت ببرید. هنگام مد و بالا آمدن آب، این دو جزیره طوری از جزیره قشم فاصله می‌گیرند که هیچ‌کس نمی‌تواند فکرش را بکند که آن‌ها به هم متصل‌اند.

 موقعیت دقیق جزایر ناز در قشم

جزایر ناز
جزایر ناز، از مکان های دیدنی قشم

بازار قدیم درگهان

هرچند که جاذبه‌های طبیعی قشم آن‌قدر زیاد و جذاب است که می‌تواند همه سفر شما را پوشش دهد؛ اما از بافت‌های سنتی و قدیمی قشم هم نمی‌توان گذشت. یکی از جاهایی که شما می‌توانید در سفر به قشم به آن سر بزنید، درگهان است. احتمالاً اگر از هرکسی بپرسید برای خرید در قشم به کجا برویم، جواب می‌شنوید که حتماً سری به درگهان و بازارهایش بزنید. این بازارها و پاساژها به‌دلیل قیمت‌های مناسبی که دارند، در بین مسافران بسیار محبوب‌اند؛ اما خوب است به‌جز مراکز خرید قشم که در این منطقه قرار دارند، سری به بازار محلی آن بزنید و علاوه‌بر خرید، از فرهنگ بومی آنجا هم لذت ببرید. می‌توانید در آنجا قهوه عربی را امتحان کنید و گپی هم با ساکنان محلی یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس بزنید. برای صرف وعده‌های غذایی هم می‌توانید به تعدادی از بهترین رستوران‌های قشم که در این منطقه هستند، بروید و از غذاهای جنوبی لذت ببرید.

موقعیت دقیق بازار قدیم درگهان 

بازار-قدیم-درگهان.jpg
بخشی از بازار قدیم درگهان

آب‌انبار بی‌بی قشم 

آب‌انبار بی‌بی قشم یا برکه بی‌بی، یکی از دیدنی های قشم است. در واقع این آب‌انبار، اولین آب‌انبار شهر قشم بوده و حدود ۲۰۰ سال پیش یعنی در سال ۱۲۰۲ توسط صُوغیه، همسر شیخ عبدالله، حاکم آن زمان جزیره قشم، ساخته شد. علت نام‌گذاری این آب‌انبار، تلاش همین زن نیکوکار در آن زمان بوده است. در سال‌های گذشته، چندین بار آب‌انبار قشم مرمت شده و حالا به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی قشم شناخته می‌شود.

موقعیت دقیق آب‌انبار بی‌بی قشم

2018-12-30.jpg
آب‌انبار بی‌بی، از جاهای دیدنی جزیره قشم

بهترین مسیر برای دیدن جاهای دیدنی قشم

مناطق دیدنی قشم، به‌صورت کلی شامل جاذبه‌های طبیعی مانند جنگل حرا، جزایر ناز، دره ستارگان و تنگه چاهکوه می‌شود که دیدن آن‌ها به‌غیر از ذوق و علاقه، به زمان کافی هم نیاز دارد. اگر شما پیش از این به‌سراغ جاهای دیدنی کیش رفته باشید، شاید تصور کنید که جاذبه های قشم هم همین‌قدر در دسترس و راحت باشند؛ اما اینطور نیست.

با نگاهی کلی به نقشه، می‌توانید متوجه وسعت جزیره قشم شوید. دیدنی های قشم، در سراسر جزیره پراکنده شده‌اند؛ اما خوب است بدانید که شما می‌توانید مهم‌ترین مکان های دیدنی قشم را در یک سفر یک‌روزه به خارج از شهر ببینید. کافی است ترتیب درستی را برای دیدن آن‌ها در نظر بگیرید؛ برای مثال بهتر است از یک سمت جزیره شروع به حرکت کنید، اول سری به غار خربس و بعد دره ستاره‌ها و جزایر ناز بزنید، سپس مسیرتان را کمی دور کنید تا به غار نمکدان برسید و پس از آن به سمت دیگر جزیره بروید و از تنگه چاهکوه، دره تندیس‌ها و در نهایت جنگل‌های حرا دیدن کنید و پس از دیدن غروب آفتاب در جنگل‌های حرا، به شهر بازگردید.

map qeshm.png
جاهای دیدنی قشم در یک مسیر بازدید یک‌روزه

خرید تور قشم

پس از آشنایی با جاهای دیدنی قشم، نوبت به قدم بعدی می‌رسد؛ یعنی سفر به این جزیره شگفت‌انگیز. به‌دلیل وسعتی که قشم دارد، دیدن همه جاذبه‌های آن در مدت‌زمان کوتاه ممکن نیست و بهتر است برای سفر به آن، حتماً از تورهایی که آژانس‌های معتبر به شما ارائه می‌دهند، استفاده کنید. کافی است سری به صفحه تور قشم لست‌سکند بزنید و در آنجا جزئیات مربوط به تورهای مسافرتی قشم را بخوانید. همچنین می‌توانید با استفاده از فیلترهای گوناگون، توری را که برای شما مناسب‌تر است، پیدا کنید.

سخن آخر

در این مطلب، سعی کردیم با معرفی جاهای دیدنی قشم، دید بهتری برای بازدید از این جزیره به شما بدهیم. اکنون می‌دانید که جاهای دیدنی قشم کجاست و می‌توانید درصورت سفر به این جزیره، با یک برنامه‌ریزی اصولی، بسیاری از جاذبه های قشم را ببینید. اگر عزمتان را برای سفر به قشم جزم کرده‌اید، با خواندن راهنمای سفر به قشم، می‌توانید اطلاعات بیشتری از این جزیره به دست بیاورید؛ مثل بهترین زمان سفر به قشم، نحوه رفت‌وآمد در جزیره، هزینه‌های سفر به قشم و فرهنگ مردم جزیره. اگر تاکنون به قشم سفر کرده‌اید، کدام‌یک از دیدنی های قشم را پیشنهاد می‌کنید؟ 

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.