سفرنامه استانبول - قسمت دوم

سفرنامه استانبول - قسمت دوم

روز بعد یعنی 29/2/91 ما برنامه تور آسیا که شامل بازدید از قسمت آسیایی استانبول بود را انتخاب کردیم و طبق برنامه ساعت 45/8 راهنما دنبال ما آمدند .در بین راه ،راهنما توضیحات کاملی در رابطه باقسمت آسیایی به مسافران ارائه کردند . بعد از عبور از روی پل معلق بسفر ( اولین رابط بین دو قاره ی اروپا و آسیا ) ما به بخش اسیایی استانبول وارد شدیم . برخلاف تصور ما قسمت آسیایی از قسمت اروپایی زیباتر و سر سبز تر بود در ابتدا ما از کاخ زیبای بیلر بیئی (اقامتگاه تابستانی سلاطین عثمانی ) دیدن کردیم . این کاخ زیبا در کنار تنگه بسفر واقع شده ، از دری که از حیاط کاخ به کنار تنگه گشوده می شد عبور کرده و در آنجا عکس گرفتیم . جلوی در ورودی کاخ دو مسجمه شیر قرار داشت همگی به داخل کاخ رفته و در تمام طول بازدید لیدر محلی آقای اشرف ما را همراهی می کردند . نکته مهم اینکه هر گونه فیلمبرداری و یا عکس برداری از داخل کاخ ممنوع بود .

بعد از بازدید از این کاخ زیبا ،برای بازدید تپه پاملیچا ( بام استانبول ) حرکت کردیم . کلمه پاملیچا در زبان ترکی به معنی درخت کاج می باشد . استانبول شهری است که بر روی هفت تپه بنا شده و تپه پاملیچا مرتفعترین این تپه ها می باشد . وقتی به بالای تپه رسیدیم به کل شهر اشراف داشتیم و نمایی بسیار زیبا از شهر خودنمایی می کرد در قسمتهای مختلف تپه دوربین هایی نصب شده بود که می توانستیم با انداختن یک لیر به مدت 2 دقیقه از این دوربین استفاده کنیم . با چایی و نوعی شیرینی محلی از ما پذیرایی شد و بعد از آن به گشت وعکاسی از این تپه زیبا پرداختیم . بعد از اتمام بازدید مجددا سوار ماشین شدیم . راننده ما را ازمسیری برد که خیابان بغداد ( یکی از معروف ترین خیابان های شهر ) را بتوانیم تماشا کنیم نمای این خیابان بسیار زیبا و لوکس به نظر می آمد بعد از آن برای صرف نهار و خرید به مرکز خرید ناتیلوس رفتیم و حدود 2 ساعتی انجا بودیم و چیزهایی خریدیم . گشت آسیا نیز با رساندن ما به در هتل پایان یافت .

سفرنامه استانبول

روز 30/2/91 تصمیم گرفتیم خودمان به جزیره بیوک آدا ( بزرگترین و زیباترین جزیره ) از مجموعه جزایر پرنسس ( شاهزادگان) در دریای مرمره برویم . با اطلاعاتی که قبلا از راهنمای تور گرفته بودم خیلی راحت از ایستگاه مترو میدان تکسیم سوار بر وسیله نقلیه ای به نام فونی کولر شدیم ( قیمت بلیط آن 2 لیر)بود . این دستگاه مسیر بین میدان تکسیم تا اسکله کاپاتاژ را ظرف دو دقیقه طی می کرد و ایستگاه دیگری نداشت . خیلی راحت به اسکله کاپاتاژ رسیدیم .

کشتی ها طبق ساعت مشخصی به طرف جزایر حرکت می کردند اما ماتصمیم گرفتیم قبل از رفتن به جزیره به کاخ دولما باغچه که در چند متری از اسکله کاپاتاژ قرار داشت برویم .وصف این کاخ را خیلی شنیده بودم به همین دلیل تصمیم گرفتیم دیدن آن را از دست ندهیم .از کنار اسکله کاپاتاژ به طرف کاخ حرکت کردیم .ورودی کاخ مملو از توریست بود . همگی منتظر باز شدن در کاخ بودند. ساعت بازدید از 9 صبح شروع می شد من برای تهیه بلیط به دکه بلیط فروشی مراجعه کردم اما بلیط فروشی تعطیل بود از شخصی که آنجا بود سئوال کردم چه ساعتی باز می شود ایشان جواب دادند که امروز عید است و بازدید از کاخ برای عموم رایگان می باشد . بالاخره ساعت 9 شد و نگهبان اجازه ورود به کاخ را دادند .این کاخ نیز مانند سایر کاخها در کنار تنگه بسفر واقع شده بود و کاخی بسیار مجلل و باشکوه به جا مانده از دوران سلاطین عثمانی بود. زیبایی حیاط کاخ وصف ناشدنی بود .بعد از رسیدن به در اصلی ورود به کاخ توریست ها را گروه گروه می کردند و داخل می فرستادند واین موضوع باعث می شد برنامه ریزی و سازماندهی بهتری برای بازدید از کاخ انجام شود .نکته دیگر اینکه صف ترکها از صف توریست ها جدا بود. وارد کاخ شدیم لیدری گروه ما راهمراهی می کرد و به انگلیسی سالنها و اتاقها و به طور کلی تاریخچه کاخ را توضیح می داد . باید گفت که تجملات و ریخت و پاش سلاطین عثمانی در حدی واقعا خیره کننده بود .

در یکی از اتاق های کاخ تختی بود که پرچم ترکیه روی آن کشیده شده بود این اتاق محل مرگ آتاتورک در ساعت نه و پنج دقیقه بود و به این دلیل بسیاری از ساعتها به طور نمادین روی این ساعت متوقف شده بود . در سالنی از کاخ لوستری 5/4 تنی (بزرگترین لوستر اروپا)قرار داشت که به گفته لیدر هدیه ملکه ویکتوریا به آتاتورک بوده است .

بعد از اتمام بازدید دوباره به طرف اسکله کاپاتاژ به راه افتادیم. از بلیط فروشی بلیط جزیره بیوک آدا را تهیه ( نفری 5 لیر) و بعد سوار کشتی شدیم . کشتی سر ساعت به طرف جزیره حرکت کرد . هوا عالی بود همه مسافران روی عرشه کشتی روی نیمکت ها نشسته بودند در بین راه از کنار جزایر دیگری نیز عبور کردیم که همگی بسیاز زیبا و سر سبز بودند . با اطلاعاتی که من کسب کردم از این 9 جزیره واقع در دریای مرمره فقط 4 تای آنها مسکونی بود . بعد از یک ساعت به جزیره بیوک آدا رسیدیم . جزیره نیز مانند سایر جاها مملو از توریست بود در جزیره هیچ گونه وسیله نقلیه موتوری ( بجز آمبولانس و ماشین آتش نشانی ) وجود نداشت .تصمیم داشتیم برای نهار ماهی مزگیت ( ماهی که منحصرا در دریای مرمره زندگی می کند ) بخوریم . جزیره پر از رستوران های شیشه ای بود که در فضایی بسیار زیبا و منحصر به فرد در کنار آب قرار گرفته بودند . به یکی از رستورانها به نام لیدو رفتیم و ماهی مزگیت سفارش دادیم ( پرسی 15 لیر) که با نوشابه و پیش غذا و دیگر مخلفات نفری 25 لیر شد . بعد از صرف نهار خوشمزه ، برای کالسکه سواری و دیدن کل جزیره به طرف ایستگاه کالسکه ها حرکت کردیم . ظرفیت هر کالسکه 4 نفر و قیمت آن 60 لیر بود . سوار بر کالسکه دور کاملی در جزیره زدیم .ویلاهای جزیره بسیار زیبا ومناظر بسیار چشم نواز بود . بعد از گشت جزیره پیاده شروع به گشت زدن در میدان ساعت جزیره و خرید از دست فروشان کردیم و بستنی مخصوص جزیره را هم خوردیم . ساعت 5 عصر بود که سوار برکشتی شدیم .چیزی که در مسیر برگشت از جزیره برایم جالب بود مرغان دریایی بودند که دنبال کشتی می آمدند و مسافران نیز برای آنها نان پرتاب میکردند و همین مساله سبب شده بود که مرغان دریایی در تمام طول مسیر کشتی را همراهی کنند . بالاخره به اسکله کاپاتاژ رسیدیم و مجددا با همان دستگاه فونی کولر به میدان تکسیم برگشتیم .

روز 31/2/91برنامه بازدید از پارک مینیاتورک و تپه پیر لوتی را در برنامه داشتیم .طبق ساعت راهنما ساعت 45/8 به دنبال ما آمدند . هوا بارانی بود بعد ازورود به پارک ، راهنما برای ما بلیط تهیه کردند . در این پارک کلیه ابنیه تاریخی ترکیه به شکل ماکت و در قالبی کوچک دقیقا مطابق نسخه اصل به شکل بسیارزیبا و دیدنی به نمایش در آمده بود نکته جالب توجه اینکه دستگاهی که در جلوی ابنیه قرار داده شده بود که بارکد خوان آن قادر به تشخیص زبان از روی بلیط بود و اگر بلیط را به آن می زدیم تاریخچه بنا را برای ما به فارسی توضیح می داد . برای شبیه سازی این پارک به شهری پویا حرکت قطار مینیاتوری ، صدای استادیوم ، حرکت کشتی ها و... به چشم می خورد که همه این موارد در مجموع پارک مینیاتوری را جذاب تر می ساخت .

در این پارک چندین مغازه وجود داشت که اکثرا چیزهایی را می فروختند که برای سوغات یا یاد گاری مناسب بود . من از آنجا 2 نماد فلزی ،کنده کاری شده از مسجد سلطان احمد و مسجد ایا صوفیه به قیمت (15 لیر) خریدم .

بعد ازبازدید از پارک به طرف تپه پیرلوتی ( یکی دیگر از تپه های دیدنی استانبول ) حرکت کردیم . بارش باران سبب شده بود که نمای شهر از بالای تپه صد چندان زیباتر جلوه کند با چای از ما پذیرایی شد و بعد ازآن سوار بر تله کابین شدیم . بعد از اتمام بازدید برای خوردن نهار و خرید به مرکز خرید دپوزیته رفتیم . بعد از صرف نهار گشتی در مرکز خرید زدیم و چون قیمتها به نسبت مناسب بود کمی هم خرید کردیم و درنهایت برنامه آن روز هم با رساندن ما به هتل به اتمام رسید.

روز1/3/91 برنامه تور موزه سه بعدی پانوراما و آکواریم را داشتیم . در ابتدای برنامه ازموزه بازدید کردیم . موزه سه بعدی شامل عکسهای 3Dبود که نحوه فتح شهر استانبول را توسط سلطان محمد فاتح نشان می داد . در موزه صدای سربازان و هیاهوی جنگ با تصاویر سه بعدی همراهی می کرد و صحنه واقعی از جنگ را در ذهن بیننده تداعی می ساخت . در این موزه دستگاهی قرار داده شده بود که سکه دوره عثمانی را شبیه سازی میکرد .باید یک سکه یک لیری وارد دستگاه می کردی و بعد دسته را می چرخاندی تا یک سکه عهد عثمانی را دستگاه به شما تحویل بدهد. در خارج ازموزه قسمتهایی از دیوارهای واقعی مربوط به دوران بیزانسها قرارگرفته بود . به گفته راهنما این دیوارها دولایه بوده و همین مسئله فتح شهر را با مشکل مواجه میکرده است اما سرانجام سلطان محمد فاتح موفق شد به وسیله توپ وادوات جنگی دیگر شهر را فتح کند.

بعد از دیدن موزه برای دیدن آکواریوم حرکت کردیم . در این آکواریم نیز انواع گوناگونی از موجودات دریایی و به ویژه ماهی های متنوع و رنگارنگ قرار داشت .و دیدن این مجموعه گرد آوری شده از آبزیان نیز خالی از لطف نبود .

بعد از اتمام بازدید برای خرید راهی مرکز خرید ( آی ک آ) شدیم . بعد از گشت و خرید ،نهار را نیز در آنجا صرف کرده و سپس به هتل برگشتیم . روز بعد ساعت 7 صبح مراحل CHEK OUT هتل راانجام دادیم .لیدر تور دنبال ما آمدند و ما را تا فرودگاه آتاتورک همراهی کردند و در طی مسیر پرسشنامه ای در مورد میزان رضایتمندی از خدمات تور تکمیل کردیم . بعد از انجام مراحل خروجی و گرفتن مبلغ TAX FREE و CHANGE بقیه لیرها به دلار در صرافی فرودگاه به طرف خروجی رفتیم ساعت 10 صبح به وقت استانبول سوار بر هواپیما شده و سه ساعت بعد هواپیما در فرودگاه امام به زمین نشست . سفر یک هفته ای در استانبول به من و دوستم بسیار خوش گذشت .